میرنیوز

آیا بایدن توانسته‌ آمریکا را باز گرداند؟

آیا بایدن توانسته‌ آمریکا را باز گرداند؟ 2022-01-04T13:13:19+03:30

به گزارش ایسنا، خبرگزاری آناتولی در تحلیلی درخصوص سیاست‌های بایدن و "رهبری جهانی آمریکا" می‌نویسد: «آمریکا که مشکلاتی را درخصوص رهبری نظم لیبرال جهانی داشته است، ادعای خود را مبنی بر رهبری جهانی در هر دو دوره باراک اوباما، رئیس جمهوری پیشین آمریکا و دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا، عمیقا زیر سوال برد.

تهاجم به افغانستان و عراق و بحران اقتصادی ۲۰۰۸ آمریکا، بن‌بست سیاست خارجه آمریکا را فاش کرد.

مردم آمریکا، بدبینی عمیقی را علیه رهبری جهانی آمریکا تقویت کردند و این مسئله در دوره ریاست جمهوری ترامپ به بالاترین حد خود رسید و تا امروز همچنان ادامه دارد.

گرچه بایدن به محض به قدرت رسیدن، پیام "آمریکا بازگشته‌ است" را به جهان داد؛ اما نمی‌توان گفت که او به‌طور قانع کننده‌ای از طریق سیاست‌های مشخص به ادعای خود درخصوص رهبری جهانی جامه عمل پوشانده است.

ملی‌گرایی ترامپ

ادعای آمریکا درخصوص رهبری سازمان‌های بین‌المللی دچار مشکلاتی در دولت ترامپ شد.

ترامپ، ناتو را سازمانی می‌دانست که در آن آمریکا بدون درنظر گرفتن منافع شخصی از اروپا محافظت می‌کرد. ترامپ همچنین با حمایت از "بریگزیت"، ناباوری خود را نسبت به اتحادیه اروپا نشان داد.

رهبر سابق آمریکا "قرارداد تجارت آزاد آمریکای شمالی" (NAFTA) را هدف قرار داده بود و همچنین "پیمان تجاری و سرمایه‌گذاری ترنس-آتلانتیک" (TTIP) که در دوره اوباما با هدف محدودکردن منطقه حرکت چین از طریق تقویت روابط تجاری با کشورها امضا شده بود را لغو کرد.

ترامپ با اعتقاد به اینکه توافقات و نهادهای بین‌المللی، آزادی عمل آمریکا را محدود می‌کند، بیشتر طرفدار مذاکره تن به تن با رهبران کشورها بود. سیاست‌های ملی گرایانه و حمایت‌گرانه ترامپ باعث شد که آمریکا از ادعای رهبری جهانی خود دورتر شود.

اقدامات مخالف بایدن

بایدن در حین کمپین تبلیغاتی‌اش، مستقیما فهم و درک ترامپ نسبت به سیاست‌های بین‌المللی را مورد هدف قرار می‌داد و استدلال می‌کرد که رهبری آمریکا درخصوص مسائل جهانی نه تنها یک نیاز است بلکه یک اجبار محسوب می‌شود. هم‌زمان با اینکه چنین مسئله‌ای توسط آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، مطرح شد، این مسئله بدین معناست که پس از کناره‌گیری آمریکا از رهبری جهانی خلائی به‌وجود می‌آید و این خلاء توسط قدرت‌های "ضد دموکراتیک" مثل روسیه و چین پر خواهد شد.

بایدن، شدیدا از ترامپ به‌علت عدم هماهنگی بین‌المللی و رهبری‌اش درخصوص مواجه با چالش‌های جهانی مثل شیوع ویروس کرونا انتقاد کرد.

انتخابات نوامبر نشان داد که چگونه مردم آمریکا دریافتند که ترامپ درخصوص مقابله با همه‌گیری کرونا ضعیف عمل کرد.

با این حال، ۷۴ میلیون رای در انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا بیانگر این بود که تا حدود قابل توجهی عقاید "ترامپیسم" در کشور حاکم بود. وعده بایدن درخصوص مقابله موثر با کووید-۱۹ که مهم‌ترین عامل موفقیت او در انتخابات محسوب می‌شد، توقع و انتظاراتی را میان مردم ایجاد کرد.

قدم بایدن درخصوص "اول آمریکا"

گرچه بایدن وعده داد تا به‌طور جهانی مقابله با همه‌گیری را رهبری کند؛ اما وی کشور خودش را در اولویت مسائل پزشکی و بهداشتی و همچنین روند واکسیناسیون قرار داد.

اقدامات بایدن درخصوص اولویت دادن و مهم شماردن نیازهای مردم آمریکا قبل از دعوت از همه کشورها جهت اقدامی مشترک در مواجه با تهدید جهانی کووید-۱۹، ماندگاری و پایداری شعار ترامپیسم "اول آمریکا" را نشان داد.

ما مشاهده می‌کنیم که مقابله علیه همه‌گیری که تهدیدی جهانی محسوب می‌شود و هم‌زمان با اینکه سویه‌های جدید مثل اومیکرون ظاهر شده است، به‌جای اینکه در سطح بین‌المللی و جهانی انجام شود، در سطح کشوری صورت می‌گیرد و تاخیر در پایان این همه‌گیری از نتایج آن است.

بایدن در احیای ائتلاف غربی تلاش می‌کند

از آن‌جایی که بایدن در ایجاد هماهنگی جهانی درخصوص مقابله علیه همه‌گیری کرونا ناتوان است، وی در ادعایش مبنی بر رهبری جهانی ضعیف و ناکام مانده است. وی همچنین در تحقق وعده‌اش در رابطه با احیای ائتلاف غربی با مشکلاتی مواجه شده است. دولت بایدن تلاش‌هایی را درخصوص تقویت مجدد ناتو، گروه۲۰ (G۲۰)، گروه۷ (G۷) و نشست‌های تغییرات اقلیمی و همچنین ابتکارات و موسسات بین‌المللی انجام داده است.

هم‌زمان با اینکه دولت کنونی آمریکا با میراث گذشته ترامپ مواجه است، این دولت اما به توافقنامه آب‌وهوای پاریس بازگشت. اگرچه متحدان اروپایی از تاکید بایدن درخصوص ائتلاف غربی و دموکراسی استقبال کرده‌اند، اما در حال حاضر از موضع گیری علیه چین و روسیه خودداری می‌کنند. تلاش‌های بایدن درخصوص معرفی چین به‌عنوان بزرگ‌ترین چالش غرب با مخالفت ضمنی و تلویحی از سوی برخی متحدان مانند آلمان که به‌دنبال جنگ سرد جدید نیستند، مواجه شده است.

هم‌زمان با اینکه بایدن در میان شرکای ترنس‌آتلانتیک خود مشکلاتی را درخصوص داشتن موضع مشترک و شفاف علیه روسیه دارد، سابقه وی در روابط با کشورهای اروپا نیز ضعیف بوده است. بایدن در تلاش‌های خود برای ترغیب اروپا به اتخاذ رویکردی شکاک‌تر نسبت به چین در رابطه با موضوعات مرتبط با فناوری‌های پیشرفته مثل ۵جی (۵G) موفق بوده است؛ اما بحران اعتمادی که در روابط دوجانبه با فرانسه پس از امضای "آکوس" (AUKUS) به‌وجود آمد، باید درنظر گرفته شود. پیمان آکوس، پیمان امنیتی سه‌جانبه‌ای است که بین استرالیا، انگلیس و آمریکا و با دور زدن فرانسه بسته شد.

علیرغم تاکید رئیس جمهور آمریکا بر ارزش‌های مشترک اتحادیه اروپا و دموکراسی، مشکل او در متقاعد کردن آلمان برای لغو خط لوله گاز نورد استریم 2 بار دیگر نشان داد که مسائل ژئوپلیتیکی در غرب بر ارزش‌ها ارجحیت دارد.

اگرچه دولت بایدن پیشرفت‌هایی را درخصوص رفع خساراتی که توسط ترامپ پیش آمده بود، داشته است؛ اما به سختی می‌توان گفت که در قادر ساختن ائتلاف غربی برای اقدام مشترک درخصوص موضوعاتی مثل همه‌گیری کووید-۱۹، روسیه و چین موفق بوده است.

عملکرد آمریکا در خاورمیانه هم تصویر بین‌المللی آمریکا را تضعیف کرد

برای دولت بایدن که تلاش می‌کند تا هزینه‌ها و مسئولیت سیاسی خود را در خاورمیانه کاهش دهد، جبران از دست دادن اعتبار ناشی از تصاویر تاریخی در مرحله نهایی خروج از افغانستان آسان نخواهد بود. اگرچه بایدن مدت‌ها بود که از عقب‌نشینی و خروج حمایت می‌کرد؛ اما تصمیم ترامپیستی وی برای خروج از افغانستان بدون مشورت با متحدانش در ناتو، ضربه‌ای به ادعای آمریکا مبنی بر رهبری جهانی وارد کرده است.

با این اقدام، آمریکا همچنین به دیگر شرکای خود مانند گروه "یگان‌های مدافع خلق" (YPG) یادآوری کرد که پشتیبانی و حمایت آن تضمین نشده است. به سختی می‌توان گفت که خروج بی‌قید و شرط از افغانستان هزینه‌ای دائمی را در سیاست داخلی آمریکا ایجاد می‌کند اما در سطح بین‌المللی، آشکارا ادعای رهبری جهانی آمریکا را تضعیف کرده است.

صرف نظر از ترامپ یا بایدن، ما با آمریکایی مواجه شده‌ایم که درخصوص حل‌وفصل مشکلات جهانی تضعیف شده است. در کشوری که ما مشاهده می‌کنیم، شعار "اول آمریکا" بیش از آنچه که تصورش را می‌کردیم، دائمی و پایدار شده است و ابتکارات بین‌المللی آن باید در راستای سیاست داخلی آن تعیین شود.

وقتی که به اولین سال از ریاست و عملکرد سیاست خارجه بایدن نگاه می‌کنیم، متوجه می‌شویم که آمریکا در حال تلاش برای بازگشت به ادعای خود مبنی بر رهبری جهانی است؛ اما در عین حال شاهد این هستیم که آمریکا مشکلاتی در ابتکارات بین‌المللی درخصوص روبه‌رو شدن با چالش‌های جهانی پیچیده و روزافزون را دارد.

واضح است که آمریکا در بسیاری از مسائل، از همه‌گیری گرفته تا نابرابری‌های اقتصادی، از احیای اتحاد غربی تا مقابله با قدرت‌هایی مانند روسیه و چین که می‌خواهند نظام بین‌المللی را به نفع خود تجدید نظر کنند، از رهبری کوتاهی کرده است.

در این زمینه، می توان ادعا کرد که لفاظی بایدن مبنی بر "آمریکا بازگشته است" حداقل در حال حاضر محقق نشده است.»

انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار جهانی

حمله لفظی ترامپ به قاضی پرونده پرداخت حق السکوت

 حمله لفظی ترامپ به قاضی پرونده پرداخت حق السکوت
2024-04-14T14:26:00+03:30
دونالد ترامپ در یک گردهمایی انتخاباتی در پنسیلوانیا قاضی پرونده پرداخت حق السکوت را فردی فاسد و حقه باز نامید.

اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را هدف قرار دادند

 اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را هدف قرار دادند
2024-04-14T14:25:58+03:30
اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را در حال به بازگشت به خانه‌های خود در شمال و مرکز غزه بودند، هدف قرار دادند.

واکنش مقام وزارت خارجه حکومت طالبان به عملیات «وعده صادق»

 واکنش مقام وزارت خارجه حکومت طالبان به عملیات «وعده صادق»
2024-04-14T14:11:54+03:30
معاون نمایندگی وزارت خارجه طالبان در هرات در واکنش به عملیات ترکیبی وعده صادق علیه رژیم صهیونیستی گفت: برای پیروزی ایران بر اسرائیل دعا می‌کنیم.

ایران برای صیانت از منافع مشروع تردید به خود راه نخواهد داد

 ایران برای صیانت از منافع مشروع تردید به خود راه نخواهد داد
2024-04-14T14:11:52+03:30
وزیر امور خارجه کشورمان ضمن بیان اینکه ایران، در این مقطع، قصدی برای ادامه عملیات دفاعی ندارد، تاکید کرد: در صورت لزوم، برای صیانت از منافع مشروع خود د...

چند پیام مهم عملیات «وعده صادق» از نگاه تحلیلگر عربی

 چند پیام مهم عملیات «وعده صادق» از نگاه تحلیلگر عربی
2024-04-14T14:11:52+03:30
یک تحلیلگر لبنانی با برشمردن چند پیام راهبردی عملیات نظامی تلافی‌جویانه ایران ضد رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ایران با این عملیات پاسخ محکمی به همه دشمنان دا...

احضار سفرای انگلیس، آلمان و فرانسه به وزارت خارجه

 احضار سفرای انگلیس، آلمان و فرانسه به وزارت خارجه
2024-04-14T13:31:58+03:30
در پی مواضع غیر مسئولانه برخی مقامات انگلیس، فرانسه و آلمان در قبال پاسخ متقابل جمهوری اسلامی ایران به رژیم اسرائیل سفرای این سه کشور به وزارت امور خارجه اح...

یمن: عملیات ایران قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است

 یمن: عملیات ایران قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است
2024-04-14T13:18:40+03:30
وزارت خارجه یمن در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی گفت که این عملیات قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است.

روسیه خواستار خویشتنداری در منطقه شد

 روسیه خواستار خویشتنداری در منطقه شد
2024-04-14T13:05:19+03:30
وزارت امور خارجه روسیه در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم اسرائیل خواستار خویشتنداری طرفین شد و ابراز امیدواری کرد کشورهای منطقه مشکلات موجود ر...

هشدار سفیر ایران در لبنان به رژیم اسرائیل و حامیانش

 هشدار سفیر ایران در لبنان به رژیم اسرائیل و حامیانش
2024-04-14T13:05:18+03:30
سفیر ایران در لبنان در واکنش به عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل نوشت: بزرگترین اشتباه این جنایتکار و متحدانش تلاش برای پاسخگویی به عملیات امروز خواهد بود که ...

امارات: نگرانیم؛ خویشتندار باشید

 امارات: نگرانیم؛ خویشتندار باشید
2024-04-14T12:38:45+03:30
کشور امارات عربی متحده در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی خواستار خویشتنداری شد.

واکنش شورای همکاری به عملیات تلافی‌جویانه ایران ضد اسرائیل

 واکنش شورای همکاری به عملیات تلافی‌جویانه ایران ضد اسرائیل
2024-04-14T12:38:42+03:30
دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس خواستار خویشتن‌داری همه طرف‌ها برای جلوگیری از گسترش تنش در منطقه شد.

ایران در استفاده از حق ذاتی خود برای دفاع دریغ نخواهد کرد

 ایران در استفاده از حق ذاتی خود برای دفاع دریغ نخواهد کرد
2024-04-14T12:38:41+03:30
نمایندگی ایران در ژنو در واکنش به اقدام تلافی جویانه شب گذشته علیه اهداف نطامی رژیم اسرائیل نوشت: ایران در استفاده از حق ذاتی مبنی بر دفاع از خود در مواقعی ...

روز ۱۹۱ طوفان الاقصی|شب آرام غزه در شب عملیات ایران

 روز ۱۹۱ طوفان الاقصی|شب آرام غزه در شب عملیات ایران
2024-04-14T12:38:41+03:30
بعد از شب آرامی که غزه به دلیل عملیات تلافی جویانه و سنگین ایران ضد صهیونیست‌ها در عمق فلسطین اشغالی داشت، اشغالگران از ساعاتی قبل حملات وحشیانه خود به غزه ...

بررسی لایحه بودجه حمایتی از اسرائیل در کنگره آمریکا

 بررسی لایحه بودجه حمایتی از اسرائیل در کنگره آمریکا
2024-04-14T12:25:11+03:30
مجلس نمایندگان آمریکا لایحه اختصاص بودجه حمایتی برای رژیم صهیونیستی را هفته آینده بررسی می‌کند.

اردن: توقف جنگ غزه و پایان اشغالگری تنها راه مهار تنش‌هاست

 اردن: توقف جنگ غزه و پایان اشغالگری تنها راه مهار تنش‌هاست
2024-04-14T11:45:49+03:30
وزیر خارجه اردن بعد از عملیات نظامی ایران در عمق فلسطین اشغالی اعلام کرد که توقف تجاوزات اسرائیل ضد غزه و پایان اشغالگری این رژیم تنها راه برای متوقف کردن ت...

واکنش عمان به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه اسرائیل

 واکنش عمان به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه اسرائیل
2024-04-14T11:45:49+03:30
عمان در واکنش به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی خواستار خویشتنداری در منطقه شد.

«مشاهد حسین»: پاکستان و کشورهای اسلامی کنار ایران بایستند

 «مشاهد حسین»: پاکستان و کشورهای اسلامی کنار ایران بایستند
2024-04-14T11:45:47+03:30
سناتور پاکستانی ضمن تبریک حمله ایران به رژیم صهیونیستی تأکید کرد دولت اسلام‌آباد و سایر کشورهای اسلامی باید کنار ایران در این شرایط بایستند.

جایگاه ایران با حمله به اسرائیل هزاربرابر قوی‌تر می‌شود

 جایگاه ایران با حمله به اسرائیل هزاربرابر قوی‌تر می‌شود
2024-04-14T11:45:45+03:30
یک نویسنده عرب‌زبان با اشاره به اینکه ایران با راهبرد صبر پیش می‌رود و حساب‌شده عمل می‌کند، تأکید کرد که ایران به‌عنوان اولین کشوری که از ۴۰ سال گذشته مستقی...

ای‌بی‌سی: ایران بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ پهپاد شلیک کرد

 ای‌بی‌سی: ایران بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ پهپاد شلیک کرد
2024-04-14T11:05:13+03:30
حمله تلافی‌جویانه ایران با پرتاب ده ها موشک و بیش از ۱۰۰ پهپاد اهداف نظامی رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد.

سخنگوی ارتش اسرائیل: ایران حمله وسیعی انجام داد

 سخنگوی ارتش اسرائیل: ایران حمله وسیعی انجام داد
2024-04-14T11:05:13+03:30
سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی حمله ایران به این رژیم را «وسیع» توصیف کرد و گفت که این حملات هنوز ادامه دارند.

ان‌بی‌سی: آمریکا از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران پشیمان شد

 ان‌بی‌سی: آمریکا از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران پشیمان شد
2024-04-14T11:05:12+03:30
پایگاه ان‌بی‌سی در گزارشی با اشاره به پاسخ تنبیهی ایران به حمله رژیم صهیونیستی به بخش کنسولی ایران در دمشق، نوشت که مقام‌های آمریکایی نگران هستند اسرائیلی‌ه...

ادعای دفتر نتانیاهو درباره پاسخ منفی حماس به میانجی‌ها

 ادعای دفتر نتانیاهو درباره پاسخ منفی حماس به میانجی‌ها
2024-04-14T11:05:12+03:30
دفتر نخست‌وزیری رژیم اشغالگر در میان شوک حمله سنگین سپاه پاسداران به عمق اراضی اشغالی اعلام کرد که پاسخ حماس به پیشنهاد اخیر میانجی‌ها در مذاکرات قاهره برای...

اسرائیل دست به دامان شورای امنیت شد

 اسرائیل دست به دامان شورای امنیت شد
2024-04-14T11:05:12+03:30
نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل متحد در واکنش به حملات گسترده پهپادی و موشکی جمهوری اسلامی ایران به سرزمین‌های اشغالی خواستار تشکیل نشست اضطراری شورای ...

پاسخ تنبیهی ایران علیه اسرائیل تیتر اول رسانه‌های غربی

 پاسخ تنبیهی ایران علیه اسرائیل تیتر اول رسانه‌های غربی
2024-04-14T11:05:11+03:30
پاسخ گسترده موشکی و پهپادی ایران به حمله رژیم اسرائیل به ساختمان کنسولی ایران در دمشق بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشت و به تیتر یک اکثر رسانه‌ها تبد...

واکنش رسانه‌های عبری‌زبان به عملیات «وعدالصادق»

 واکنش رسانه‌های عبری‌زبان به عملیات «وعدالصادق»
2024-04-14T11:05:11+03:30
عملیات گسترده تلافی‌جویانه پهپادی و موشکی ایران علیه رژیم صهیونیستی در ساعات بامدادی روز یکشنبه با پوشش گسترده در رسانه‌های عبری‌زبان رژیم صهیونیستی همراه ب...

بلینکن: به دنبال تشدید تنش نیستیم

 بلینکن: به دنبال تشدید تنش نیستیم
2024-04-14T11:05:11+03:30
وزیر امور خارجه آمریکا در واکنش به حملات گسترده ایران به رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ما به دنبال تشدید تنش نیستیم.

واکنش چین به حمله نظامی ایران به رژیم صهیونیستی

 واکنش چین به حمله نظامی ایران به رژیم صهیونیستی
2024-04-14T11:05:11+03:30
یک سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به عملیات شب گذشته ایران علیه رژیم اسرائیل خواستار خویشتنداری طرفین شد.

بایدن: حملات ایران به تأسیسات نظامی اسرائیل بی‌سابقه بود!

 بایدن: حملات ایران به تأسیسات نظامی اسرائیل بی‌سابقه بود!
2024-04-14T11:05:10+03:30
رئیس‌جمهوری آمریکا اعتراف کرد که ایران تأسیسات نظامی اسرائیل را با موشک و پهپاد هدف قرار داده است.

بازتاب عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل در رسانه‌های عربی

 بازتاب عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل در رسانه‌های عربی
2024-04-14T11:05:10+03:30
عملیات تلافی‌جویانه پهپادی و موشکی ایران علیه رژیم اسرائیل طی ساعات گذشته با پوشش گسترده در رسانه‌های عربی منطقه همراه بود.

تحولات اوکراین| آیا پایان کار کی‌یف نزدیک است؟

 تحولات اوکراین| آیا پایان کار کی‌یف نزدیک است؟
2024-04-14T11:05:10+03:30
کاهش اعتماد روسیه به بی‌طرفی سوئیس، فرار هزاران مرد اوکراینی به رومانی با شنا، تاکید اسلواکی بر حل مناقشه اوکراین از طریق مذاکره، درخواست کی‌یف از کمیته الم...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)