میرنیوز

جنجال بر سر ابعاد دینی طرح مالی اردوغان

 جنجال بر سر ابعاد دینی طرح مالی اردوغان 2021-12-27T16:11:09+03:30

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، پس از بروز عجیب ترین بحران ارزی در ترکیه و رسیدن هر 1 دلار آمریکا به نرخ رکوردشکن 18 و نیم لیره، اردوغان راهکارهایی به کار بست و توانست این نرخ را به 11 لیره برساند.

همچنان که انتظار می رفت، ماشین تبلیغاتی عظیم حزب عدالت و توسعه، تلاش کرده تا این اقدام اردوغان را همچون یک معجزه اقتصادی بی نظیر تاریخ معرفی کند. اما از نظر تحلیل گران اقتصادی ترکیه، واقعیت این است که برخلاف ادعاهای تبلیغاتی، این نه یک طرح ابداعی، بلکه یک فریب بانکی و پنهان کردن ارقام سود واقعی سپرده های بانکی است.

منتقدین می گویند: این یک کلک است. چرا که اردوغان به مردم وعده داد که به سپرده های لیره نیز، سود دلاری می دهد! در نتیجه عطش برای تبدیل لیره به دلار فروکش کرد. اما مشکل کار کجاست؟ مشکل این است که اردوغان، سود علاوه یا سود دوم سپرده ها را از خزانه و از پول عموم مردم، پرداخت می کند! آیا این کار قانونی است؟ خیر.

چنین چیزی قانونی نیست. اما واقعیت این است که در قوانین پیچیده مالی و بانکی، به چالش کشیدن شخص رئیس جمهور دشوار است و علاوه بر این، در نظام سیاسی – اجرایی ریاستی، کسی نمی تواند به راحتی علیه اردوغان اقامه دعوی کند.

آیا تنها ایراد این پروژه، اعمال فشار مالی مضاعف بر کشور و مردم است؟ خیر. مساله فقط این نیست و ابعاد دیگری نیز دارد. ابعادی که ارتباط مستقیمی با نگرش اعتقادی و دینی علمایی دارد که معتقدند، دولت اردوغان، همچنان در حال ترویج مدل ربا دادن و نزول خواری است و تنها کاری که صورت گرفته، این است که لقمه دور سر چرخانده شده و نام آن را تغییر داده اند.

در نتیجه آن فضای روانی و اجتماعی که اردوغان و حزب عدالت و توسعه از آن هراس دارد، به شدت به قوت خود باقی است. یعنی فضایی که در آن، ده ها میلیون شهروند اسلام گرای ترکیه، به شکل جدی، خواهان حذف سود بانکی هستند و از اردوغان انتظار چنین اقدامی دارند. اما وقتی که او سود را پایین می کشد، دلار بالا می رود و بحران اقتصادی همه جا را فرا می گیرد. در هر حال، اردوغان باید این گروه بزرگ جامعه را راضی کند تا موفق به حفظ بقای حزب خود شود. در نتیجه گروهی از علما را به میدان آورده است.

یکی از علمای دینی طرفدار اردوغان، تلاش کرده تا راهکاری برای توجیه پرداخت سود علاوه به سپرده های بانکی پیدا کند و این موضوع، واکنش های منفی به دنبال داشته است.

چالشی به نام هبه

پروفسور خیرالدین کارامان 87 ساله، نام یکی از مهم ترین علمای دینی ترکیه است. البته او یک عالم دینی صاحب جُبه و خرقه نیست. او یک پروفسور کت و شلواری بدون کراوات است که در چند روزنامه مهم طرفدار حزب عدالت و توسعه قلم می زند. ولی از منظر سیاسی و فکری بین محافظه کاران ترکیه جایگاه ویژه ای دارد و بسیاری از چهره های برجسته و مرجع بین محافظه کاران، از او حرف شنوی دارند.

ظاهراً، اردوغان برای توجیه طرح مالی جدید خود، به کارامان پناه برده و از او کمک خواسته است. او نیز خطاب به مردم گفته است: «باید حُسن نیت دولت را قبول کنیم و مبلغی را که به عنوان سود علاوه به مردم داده می شود، همچون هبه تلقی کنیم.»

کارامان، عامدانه به جای لفظ عادی هدیه، از لفظ دینی هبه استفاده کرده تا به زعم خو، این موضوع را توجیه کند.

کشور ترکیه , رجب طیب اردوغان ,

پروفسور کارامان در فضای مجازی نیز فتوای دیگری داده و گفته است: «بیان واقعیت ها غلط نیست. اما اگر این اقدام، موجب تضعیف دولت شود، در این صورت باید سکوت کرد و نوشتن و سخن گفتن، جایز نیست. برخی از علما گفته اند، سودی که دولت به مردم می دهد، مصداق ربا و نزول است. اما نظر من این نیست. این پولی است که دولت، آن را همچون هبه نثار مردم می کند تا قیمت کالاها پایین بیاید و زندگی مردم بهتر شود.»

احمد داود اوغلو رهبر حزب آینده، اولین سیاستمداری بود که به کارامان پاسخ داد و با تشرها و کنایات خود، خشم خود را ابراز کرد.

وی گفته است:«کشور ما سومین بحران ارزی 50 سال اخیر را تجربه می کند. این به دلیل سیاست های جاهلانه ای است که در نهایت لجاجت از سوی دولت اجرا می شود. این حکومتی است که با سوء استفاده از ارزش های دینی ما، سعی در سرپوش گذاشتن بر فاجعه ناشی از سیاست های غلط دارد. اسم این پول، ربا و نزول است و نه هبه. تعریف هبه چیزی است که با تمایل و اشتیاق نثار کسی می شود. وقتی که شما از پول و بودجه مردم، از جیب خزانه دولت سود می دهید، این هبه نیست. همان سود و نزول است. ما در دین مبین اسلام، قرض الحسنه داریم. هبه داریم. اما اگر به سپرده بانکی سود می دهید، جرات داشته باشید و اسم آن را تغییر ندهید.»

کشور ترکیه , رجب طیب اردوغان ,

پروفسور احمد یمان از متخصصین حوزه فقه حنفی نیز سخنان کارامان را رد کرده و معتقد است، پولی که در جریان طرح جدید به عنوان سود علاوه داده می شود، همان سود مذموم شده است و ارتباطی با هبه ندارد.

پروفسور اورهان چکر متخصص و استاد دانشکده الهیات نیز گفته است:«دولت، در مواردی جایز است هبه دهد. اما وقتی که مبلغ بر اساس یک سپرده و نرخ خاص ارزی تعیین می شود، این نامش هبه نیست. سود است.»

بسیاری از سیاستمداران، تحلیل گران و فعالان فضای مجازی، سخنان کارامان را به عنوان مصداقی از سوءاستفاده از باورهای دینی و فقهی به نفع حزب حاکم، قلمداد کرده اند. البته این نخستین بار نیست که برخی از علمای دینی برای توجیه تصمیمات و اقدامات اردوغان، نکاتی بیان می کنند که با واکنش گسترده مخالفین روبرو می شود.

چرا چیزی ارزان نشد؟

یکی از سوالات مکرر چند روز اخیر در اغلب رسانه ها این است: حالا که دلار ارزان شده، چرا همه چیز هنوز هم گران است؟

در تیتر نخست امروز روزنامه قرار، سوال شده: چرا قیمت­ها پایین نمی­آید؟ در این گزارش آمده است: با آن که دلا از 18 و نیم لیره به 10 و نیم لیره رسیده، اما هنوز هم هیچ کالایی، حتی در حد 1 لیره ارزان نشده است. پیش از این، کارخانه ­ها و بازاریان بهانه می­ گرفتند که دلار بالا است و گرانی کالاها به خاطر دلار است. اما حالا هم که دلار هم پایین آمده، کمر مردم زیر بار سنگین گرانی، شکسته شده است.

با آن که دولت چند بار هشدار داده که محتکرین و گرانفروشان را جریمه می ­کند، اما در عمل این اتفاق روی نداده و بازار ترکیه، هیچ پاسخی به کاهش نرخ دلار نداده است.

در پایان باید به این نکته اشاره کرد که دولت اردوغان موفق شود، با این راهکار، سال 2021 میلادی را به پایان برساند و وارد سال جدید شود. اما تعداد کثیری از تحلیلگران اقتصادی ترکیه معتقدند که تدابیر جدید، فشار مالی مضاعفی به همراه دارد و تبعات منفی آن در هفته های آغازین سال 2022 میلادی، رفته رفته نمایان خواهد شد.

 

انتهای پیام/

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار جهانی

حمله لفظی ترامپ به قاضی پرونده پرداخت حق السکوت

 حمله لفظی ترامپ به قاضی پرونده پرداخت حق السکوت
2024-04-14T14:26:00+03:30
دونالد ترامپ در یک گردهمایی انتخاباتی در پنسیلوانیا قاضی پرونده پرداخت حق السکوت را فردی فاسد و حقه باز نامید.

اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را هدف قرار دادند

 اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را هدف قرار دادند
2024-04-14T14:25:58+03:30
اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را در حال به بازگشت به خانه‌های خود در شمال و مرکز غزه بودند، هدف قرار دادند.

واکنش مقام وزارت خارجه حکومت طالبان به عملیات «وعده صادق»

 واکنش مقام وزارت خارجه حکومت طالبان به عملیات «وعده صادق»
2024-04-14T14:11:54+03:30
معاون نمایندگی وزارت خارجه طالبان در هرات در واکنش به عملیات ترکیبی وعده صادق علیه رژیم صهیونیستی گفت: برای پیروزی ایران بر اسرائیل دعا می‌کنیم.

ایران برای صیانت از منافع مشروع تردید به خود راه نخواهد داد

 ایران برای صیانت از منافع مشروع تردید به خود راه نخواهد داد
2024-04-14T14:11:52+03:30
وزیر امور خارجه کشورمان ضمن بیان اینکه ایران، در این مقطع، قصدی برای ادامه عملیات دفاعی ندارد، تاکید کرد: در صورت لزوم، برای صیانت از منافع مشروع خود د...

چند پیام مهم عملیات «وعده صادق» از نگاه تحلیلگر عربی

 چند پیام مهم عملیات «وعده صادق» از نگاه تحلیلگر عربی
2024-04-14T14:11:52+03:30
یک تحلیلگر لبنانی با برشمردن چند پیام راهبردی عملیات نظامی تلافی‌جویانه ایران ضد رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ایران با این عملیات پاسخ محکمی به همه دشمنان دا...

احضار سفرای انگلیس، آلمان و فرانسه به وزارت خارجه

 احضار سفرای انگلیس، آلمان و فرانسه به وزارت خارجه
2024-04-14T13:31:58+03:30
در پی مواضع غیر مسئولانه برخی مقامات انگلیس، فرانسه و آلمان در قبال پاسخ متقابل جمهوری اسلامی ایران به رژیم اسرائیل سفرای این سه کشور به وزارت امور خارجه اح...

یمن: عملیات ایران قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است

 یمن: عملیات ایران قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است
2024-04-14T13:18:40+03:30
وزارت خارجه یمن در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی گفت که این عملیات قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است.

روسیه خواستار خویشتنداری در منطقه شد

 روسیه خواستار خویشتنداری در منطقه شد
2024-04-14T13:05:19+03:30
وزارت امور خارجه روسیه در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم اسرائیل خواستار خویشتنداری طرفین شد و ابراز امیدواری کرد کشورهای منطقه مشکلات موجود ر...

هشدار سفیر ایران در لبنان به رژیم اسرائیل و حامیانش

 هشدار سفیر ایران در لبنان به رژیم اسرائیل و حامیانش
2024-04-14T13:05:18+03:30
سفیر ایران در لبنان در واکنش به عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل نوشت: بزرگترین اشتباه این جنایتکار و متحدانش تلاش برای پاسخگویی به عملیات امروز خواهد بود که ...

امارات: نگرانیم؛ خویشتندار باشید

 امارات: نگرانیم؛ خویشتندار باشید
2024-04-14T12:38:45+03:30
کشور امارات عربی متحده در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی خواستار خویشتنداری شد.

واکنش شورای همکاری به عملیات تلافی‌جویانه ایران ضد اسرائیل

 واکنش شورای همکاری به عملیات تلافی‌جویانه ایران ضد اسرائیل
2024-04-14T12:38:42+03:30
دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس خواستار خویشتن‌داری همه طرف‌ها برای جلوگیری از گسترش تنش در منطقه شد.

ایران در استفاده از حق ذاتی خود برای دفاع دریغ نخواهد کرد

 ایران در استفاده از حق ذاتی خود برای دفاع دریغ نخواهد کرد
2024-04-14T12:38:41+03:30
نمایندگی ایران در ژنو در واکنش به اقدام تلافی جویانه شب گذشته علیه اهداف نطامی رژیم اسرائیل نوشت: ایران در استفاده از حق ذاتی مبنی بر دفاع از خود در مواقعی ...

روز ۱۹۱ طوفان الاقصی|شب آرام غزه در شب عملیات ایران

 روز ۱۹۱ طوفان الاقصی|شب آرام غزه در شب عملیات ایران
2024-04-14T12:38:41+03:30
بعد از شب آرامی که غزه به دلیل عملیات تلافی جویانه و سنگین ایران ضد صهیونیست‌ها در عمق فلسطین اشغالی داشت، اشغالگران از ساعاتی قبل حملات وحشیانه خود به غزه ...

بررسی لایحه بودجه حمایتی از اسرائیل در کنگره آمریکا

 بررسی لایحه بودجه حمایتی از اسرائیل در کنگره آمریکا
2024-04-14T12:25:11+03:30
مجلس نمایندگان آمریکا لایحه اختصاص بودجه حمایتی برای رژیم صهیونیستی را هفته آینده بررسی می‌کند.

اردن: توقف جنگ غزه و پایان اشغالگری تنها راه مهار تنش‌هاست

 اردن: توقف جنگ غزه و پایان اشغالگری تنها راه مهار تنش‌هاست
2024-04-14T11:45:49+03:30
وزیر خارجه اردن بعد از عملیات نظامی ایران در عمق فلسطین اشغالی اعلام کرد که توقف تجاوزات اسرائیل ضد غزه و پایان اشغالگری این رژیم تنها راه برای متوقف کردن ت...

واکنش عمان به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه اسرائیل

 واکنش عمان به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه اسرائیل
2024-04-14T11:45:49+03:30
عمان در واکنش به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی خواستار خویشتنداری در منطقه شد.

«مشاهد حسین»: پاکستان و کشورهای اسلامی کنار ایران بایستند

 «مشاهد حسین»: پاکستان و کشورهای اسلامی کنار ایران بایستند
2024-04-14T11:45:47+03:30
سناتور پاکستانی ضمن تبریک حمله ایران به رژیم صهیونیستی تأکید کرد دولت اسلام‌آباد و سایر کشورهای اسلامی باید کنار ایران در این شرایط بایستند.

جایگاه ایران با حمله به اسرائیل هزاربرابر قوی‌تر می‌شود

 جایگاه ایران با حمله به اسرائیل هزاربرابر قوی‌تر می‌شود
2024-04-14T11:45:45+03:30
یک نویسنده عرب‌زبان با اشاره به اینکه ایران با راهبرد صبر پیش می‌رود و حساب‌شده عمل می‌کند، تأکید کرد که ایران به‌عنوان اولین کشوری که از ۴۰ سال گذشته مستقی...

ای‌بی‌سی: ایران بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ پهپاد شلیک کرد

 ای‌بی‌سی: ایران بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ پهپاد شلیک کرد
2024-04-14T11:05:13+03:30
حمله تلافی‌جویانه ایران با پرتاب ده ها موشک و بیش از ۱۰۰ پهپاد اهداف نظامی رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد.

سخنگوی ارتش اسرائیل: ایران حمله وسیعی انجام داد

 سخنگوی ارتش اسرائیل: ایران حمله وسیعی انجام داد
2024-04-14T11:05:13+03:30
سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی حمله ایران به این رژیم را «وسیع» توصیف کرد و گفت که این حملات هنوز ادامه دارند.

ان‌بی‌سی: آمریکا از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران پشیمان شد

 ان‌بی‌سی: آمریکا از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران پشیمان شد
2024-04-14T11:05:12+03:30
پایگاه ان‌بی‌سی در گزارشی با اشاره به پاسخ تنبیهی ایران به حمله رژیم صهیونیستی به بخش کنسولی ایران در دمشق، نوشت که مقام‌های آمریکایی نگران هستند اسرائیلی‌ه...

ادعای دفتر نتانیاهو درباره پاسخ منفی حماس به میانجی‌ها

 ادعای دفتر نتانیاهو درباره پاسخ منفی حماس به میانجی‌ها
2024-04-14T11:05:12+03:30
دفتر نخست‌وزیری رژیم اشغالگر در میان شوک حمله سنگین سپاه پاسداران به عمق اراضی اشغالی اعلام کرد که پاسخ حماس به پیشنهاد اخیر میانجی‌ها در مذاکرات قاهره برای...

اسرائیل دست به دامان شورای امنیت شد

 اسرائیل دست به دامان شورای امنیت شد
2024-04-14T11:05:12+03:30
نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل متحد در واکنش به حملات گسترده پهپادی و موشکی جمهوری اسلامی ایران به سرزمین‌های اشغالی خواستار تشکیل نشست اضطراری شورای ...

پاسخ تنبیهی ایران علیه اسرائیل تیتر اول رسانه‌های غربی

 پاسخ تنبیهی ایران علیه اسرائیل تیتر اول رسانه‌های غربی
2024-04-14T11:05:11+03:30
پاسخ گسترده موشکی و پهپادی ایران به حمله رژیم اسرائیل به ساختمان کنسولی ایران در دمشق بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشت و به تیتر یک اکثر رسانه‌ها تبد...

واکنش رسانه‌های عبری‌زبان به عملیات «وعدالصادق»

 واکنش رسانه‌های عبری‌زبان به عملیات «وعدالصادق»
2024-04-14T11:05:11+03:30
عملیات گسترده تلافی‌جویانه پهپادی و موشکی ایران علیه رژیم صهیونیستی در ساعات بامدادی روز یکشنبه با پوشش گسترده در رسانه‌های عبری‌زبان رژیم صهیونیستی همراه ب...

بلینکن: به دنبال تشدید تنش نیستیم

 بلینکن: به دنبال تشدید تنش نیستیم
2024-04-14T11:05:11+03:30
وزیر امور خارجه آمریکا در واکنش به حملات گسترده ایران به رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ما به دنبال تشدید تنش نیستیم.

واکنش چین به حمله نظامی ایران به رژیم صهیونیستی

 واکنش چین به حمله نظامی ایران به رژیم صهیونیستی
2024-04-14T11:05:11+03:30
یک سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به عملیات شب گذشته ایران علیه رژیم اسرائیل خواستار خویشتنداری طرفین شد.

بایدن: حملات ایران به تأسیسات نظامی اسرائیل بی‌سابقه بود!

 بایدن: حملات ایران به تأسیسات نظامی اسرائیل بی‌سابقه بود!
2024-04-14T11:05:10+03:30
رئیس‌جمهوری آمریکا اعتراف کرد که ایران تأسیسات نظامی اسرائیل را با موشک و پهپاد هدف قرار داده است.

بازتاب عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل در رسانه‌های عربی

 بازتاب عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل در رسانه‌های عربی
2024-04-14T11:05:10+03:30
عملیات تلافی‌جویانه پهپادی و موشکی ایران علیه رژیم اسرائیل طی ساعات گذشته با پوشش گسترده در رسانه‌های عربی منطقه همراه بود.

تحولات اوکراین| آیا پایان کار کی‌یف نزدیک است؟

 تحولات اوکراین| آیا پایان کار کی‌یف نزدیک است؟
2024-04-14T11:05:10+03:30
کاهش اعتماد روسیه به بی‌طرفی سوئیس، فرار هزاران مرد اوکراینی به رومانی با شنا، تاکید اسلواکی بر حل مناقشه اوکراین از طریق مذاکره، درخواست کی‌یف از کمیته الم...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)