میرنیوز

راهیابی نیروهای وفادار به چین به شورای قانونگذاری هنگ‌کنگ

راهیابی نیروهای وفادار به چین به شورای قانونگذاری هنگ‌کنگ 2021-12-20T11:27:46+03:30

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه گاردین، این انتخابات با ثبت رکورد جدیدی از مشارکت کم رای دهندگان برگزار شد در حالی که ناظران گفتند این پدیده نشان دهنده بی تفاوتی سیاسی عمومی در این شهر، ۱۸ ماه پس از زمانی است که مقاماتش به نام امنیت ملی سرکوب مخالفان سیاسی را آغاز کردند.

تنها ۳۰ درصد از مجموع ۴.۴ میلیون رای دهنده واجد شرایط رای‌دهی در هنگ‌کنگ به پای صندوق‌های رای رفتند که تقریباً معادل نیمی از تعدادی است که در آخرین انتخابات پارلمانی این شهر در سال ۲۰۱۶ رای دادند. انتخابات رده پایین تر مربوط به شوراهای منطقه‌ای هنگ کنگ در سال ۲۰۱۹ شاهد مشارکت ۷۱ درصدی رای دهندگان بود. با وجود اینکه نامزدهای طرفدار پکن در انتخابات دیروز مکررا برای حضور بیشتر مردم در انتخابات در طول روز رای‌گیری درخواست می کردند، این رکورد پایین میزان مشارکت در انتخابات رخ داد.

تیک چی یوئن، از حزب "طرف ثالث" که خود را یک حزب میانه رو معرفی می کند، تنها نامزد پیروز انتخابات دیروز هنگ کنگ که طرفدار تشکیلات حاکم نیست، محسوب می شود.

تیک که در سال ۲۰۱۵ از حزب دموکراتیک هنگ کنگ کناره‌گیری کرد تا حزب خودش را تأسیس کند، استدلال کرده که مددکاران اجتماعی در این شهر باید از ادای سوگند اجباری مربوط به ابراز وفاداری به دولت که از زمان اجرای قوانین امنیت ملی جدید هنگ کنگ از سوی پکن در قبال کارمندان دولت و شوراهایی منطقه‌ای تحمیل شده کنار گذاشته شوند.

این نامزد در مصاحبه ای با رسانه های تحت حمایت دولت چین، خود را "میانه رو و منطقی" توصیف کرد.

دیگر نامزدهای میانه رو و غیر تشکیلاتی، از جمله "مندی تام" و "فردریک فانگ"، از اعضای سابق حزب دموکراتیک، در ۲۰ کرسی که مستقیماً توسط مردم انتخاب می شوند، در برابر رقبای طرفدار پکن خود شکست خوردند.

فانگ به رویترز گفت: این آسان نیست که مردم را وادار کنید (رای دهند). من فکر می کنم که آنها در شرایط فعلی احساس بی تفاوتی می کنند.

همه ۱۳ نامزد معرفی شده توسط بزرگترین گروه های طرفدار پکن شامل گروه های DAB و فدراسیون اتحادیه های تجاری نیز توانستند کرسی ها را به خود اختصاص دهند.

کری لام، رئیس اجرایی هنگ کنگ که توسط پکن منصوب شده، در کنفرانسی مطبوعاتی طی امروز دوشنبه پس از اعلام نتایج اتنخابات، گفت که مشتاقانه منتظر "تعاملات عملی و منطقی" با پارلمان جدید برای حل "مشکلات عمیق" این شهر است.

حدود ۱۲۰۰۰ افسر پلیس و همچنین ۴۰۰۰۰ کارمند دولتی برای اطمینان از برگزاری "روند روان" انتخابات در روز یکشنبه به کار گرفته شدند.

استاری لی، رئیس حزب DAB ، بزرگترین حزب حامی پکن در هنگ کنگ، گفت که مشارکت کم رای دهندگان نشانه نارضایتی عمومی از سیستم جدید نیست. او تاکید کرد: معتقد نیستم که این (میزان مشارکت پایین) ارتباط مستقیم با مخالفت شهروندان با این سیستم انتخاباتی داشته است. من معتقدم که به زمان نیاز است تا مردم با این سیستم سازگار شوند.

برخی از هنگ کنگی های دموکراسی خواه خارج از این شهر، مانند سانی چئونگ که برای فرار از پیگرد قانونی تحت قوانین امنیت ملی جدید به آمریکا فرار کرده، گفتند که اکثر هنگ‌کنگی ها "آگاهانه انتخابات را تحریم کرده‌اند تا نارضایتی خود را به جهان اعلام کنند".

رکورد قبلی مشارکت کم رای دهندگان در انتخابات پارلمانی هنگ کنگ در دوره پس از انتقال یافتن حاکمیت بر این شهر از انگلیس به چین در سال ۱۹۹۷، مربوط به سال ۲۰۰۰ و با میزان ۴۳.۶ درصد بوده است. در سال ۲۰۱۹، آخرین انتخابات مهم سراسری هنگ کنگ بر سر کرسی های شوراهای منطقه ای، شاهد میزان مشارکت ۷۱ درصدی و اختصاص یافتن ۹۰ درصد از مجموع ۴۵۲ کرسی در معرض رقابت به نامزدهای دموکراسی خواهان بود.

پکن روز دوشنبه یک سند تحت عنوان "هنگ کنگ: پیشرفت دموکراتیک در چارچوب اصل یک کشور، دو نظام" برای "توضیح دموکراسی در هنگ کنگ" منتشر کرد. این سند بیش از پیش بر این ادعای پکن تاکید داشته که نظام جدید انتخاباتی "تنها مختص به وطن پرستان" در هنگ کنگ برای اجرای اصل یک کشور، دو نظام بسیار مهم است.

کری لام در کنفرانسی مطبوعاتی پس از اعلام نتایج انتخابات در روز دوشنبه، از این سند پکن استقبال کرد. وی در پاسخ به سوالات خبرنگاران گفت که دولتش برنامه های اولیه را برای اجرای قوانین امنیت ملی محلی با هدف تکمیل قوانین فراگیری که پکن تابستان گذشته اجرا کرد، آغاز کرده است.

این رهبر هنگ کنگ امروز دوشنبه برای یک سفر سه روزه سالانه عازم پکن می شود تا درباره آخرین وضعیت اقتصادی، اجتماعی و سیاسی این شهر به مقامات مرکزی گزارش دهد.

کری لام در این کنفرانس خبری تصریح کرد که علیرغم مشارکت ۳۰.۲ درصدی رای دهندگان از انتخابات "راضی" است.

وی بیان کرد که تعداد  افراد ثبت نام شده به عنوان رای دهنده در هنگ کنگ به رقم ۹۲.۵ درصد از مجموع واجدین شرایط رای دهی رسیده که در مقایسه با انتخابات ۲۰۱۲ و ۲۰۱۶ که حدود ۷۰ درصد از آنها به عنوان رای دهنده ثبت نام کرده بودند، رکورد بالایی است.

او بیان کرد: این که این افراد ثبت نام شده به عنوان رای دهنده در مورد به کارگیری حقشان برای رای دادن در یک انتخابات خاص تصمیم بگیرند، تنها به عهده و مربوط به خودشان است.

لام با اشاره به شورای قانونگذاری این شهر گفت: در این انتخابات ۱.۳۵ میلیون رای دهنده رای خود را به صندوق انداختند. آنها فقط قصد بازگرداندن نامزدهای مورد نظرشان به شورای قانونگذاری را نداشتند و فکر می کنم این به علت حمایت آنها از نظام انتخاباتی ارتقا یافته بوده است.

بر اساس قوانین جدید، تعداد نمایندگان انتخاب شده با رای مستقیم از ۳۵ نفر به ۲۰ نفر کاهش یافته، در حالی که تعداد کرسی های پارلمان از ۷۰ کرسی به ۹۰ کرسی افزایش یافته است. اکثر قانونگذاران توسط نهادهای عمدتاً طرفدار پکن منصوب شده اند تا تضمین شود آنها اکثریت نمایندگان پارلمان را تشکیل می دهند.

همچنین همه نامزدها قبل از اینکه رسما در انتخابات وارد شوند توسط یک کمیته عمدتاً طرفدار پکن بررسی شدند.

اردوگاه مخالفان دولت هنگ کنگ، این انتخابات را مورد انتقاد قرار داده و حزب دموکرات هنگ کنگ که بزرگترین حزب طرفدار دموکراسی در این شهر است، برای اولین بار از سال ۱۹۹۷ هیچ نامزدی را وارد این انتخابات نکرده است.

لام گفت که انتظار دارد همکاری اش با ۹۰ قانونگذار پارلمان همچنان "بسیار هیجان انگیز" باشد زیرا آنها نظرات متفاوتی در مورد بسیاری از مسائل اجتماعی دارند.

چین امروز در ادامه سند مذکورش در خصوص هنگ کنگ تصریح کرد، چشم انداز "روشنی"‌ برای دموکراسی در هنگ کنگ وجود دارد.

شورای دولتی چین در این سند با موضوع تحولات در این منطقه سابقا مستعمره بریتانیا گفت که چین در هنگ کنگ "نظم را بازیابی کرده" و "دموکراسی را به مسیرش برگردانده است".

هنگ کنگ قبل از اعمال قوانین امنیت ملی فراگیر جدید از سوی پکن در سال ۲۰۲۰، تا چند سال شاهد اعتراضات علیه پکن و در حمایت از دموکراسی خواهی بود.

سند مربوط به دولت چین این ناآرامی ها را به "نیروهای ضد چین" و "دشمنان خارجی" حامی آنها نسبت داده و افزود که با اصلاح شیوه‌های انتخاباتی برای پارلمان این شهر، "نظام دموکراسی را در هنگ کنگ ارتقا داده است".

انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار جهانی

حمله لفظی ترامپ به قاضی پرونده پرداخت حق السکوت

 حمله لفظی ترامپ به قاضی پرونده پرداخت حق السکوت
2024-04-14T14:26:00+03:30
دونالد ترامپ در یک گردهمایی انتخاباتی در پنسیلوانیا قاضی پرونده پرداخت حق السکوت را فردی فاسد و حقه باز نامید.

اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را هدف قرار دادند

 اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را هدف قرار دادند
2024-04-14T14:25:58+03:30
اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را در حال به بازگشت به خانه‌های خود در شمال و مرکز غزه بودند، هدف قرار دادند.

واکنش مقام وزارت خارجه حکومت طالبان به عملیات «وعده صادق»

 واکنش مقام وزارت خارجه حکومت طالبان به عملیات «وعده صادق»
2024-04-14T14:11:54+03:30
معاون نمایندگی وزارت خارجه طالبان در هرات در واکنش به عملیات ترکیبی وعده صادق علیه رژیم صهیونیستی گفت: برای پیروزی ایران بر اسرائیل دعا می‌کنیم.

ایران برای صیانت از منافع مشروع تردید به خود راه نخواهد داد

 ایران برای صیانت از منافع مشروع تردید به خود راه نخواهد داد
2024-04-14T14:11:52+03:30
وزیر امور خارجه کشورمان ضمن بیان اینکه ایران، در این مقطع، قصدی برای ادامه عملیات دفاعی ندارد، تاکید کرد: در صورت لزوم، برای صیانت از منافع مشروع خود د...

چند پیام مهم عملیات «وعده صادق» از نگاه تحلیلگر عربی

 چند پیام مهم عملیات «وعده صادق» از نگاه تحلیلگر عربی
2024-04-14T14:11:52+03:30
یک تحلیلگر لبنانی با برشمردن چند پیام راهبردی عملیات نظامی تلافی‌جویانه ایران ضد رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ایران با این عملیات پاسخ محکمی به همه دشمنان دا...

احضار سفرای انگلیس، آلمان و فرانسه به وزارت خارجه

 احضار سفرای انگلیس، آلمان و فرانسه به وزارت خارجه
2024-04-14T13:31:58+03:30
در پی مواضع غیر مسئولانه برخی مقامات انگلیس، فرانسه و آلمان در قبال پاسخ متقابل جمهوری اسلامی ایران به رژیم اسرائیل سفرای این سه کشور به وزارت امور خارجه اح...

یمن: عملیات ایران قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است

 یمن: عملیات ایران قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است
2024-04-14T13:18:40+03:30
وزارت خارجه یمن در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی گفت که این عملیات قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است.

روسیه خواستار خویشتنداری در منطقه شد

 روسیه خواستار خویشتنداری در منطقه شد
2024-04-14T13:05:19+03:30
وزارت امور خارجه روسیه در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم اسرائیل خواستار خویشتنداری طرفین شد و ابراز امیدواری کرد کشورهای منطقه مشکلات موجود ر...

هشدار سفیر ایران در لبنان به رژیم اسرائیل و حامیانش

 هشدار سفیر ایران در لبنان به رژیم اسرائیل و حامیانش
2024-04-14T13:05:18+03:30
سفیر ایران در لبنان در واکنش به عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل نوشت: بزرگترین اشتباه این جنایتکار و متحدانش تلاش برای پاسخگویی به عملیات امروز خواهد بود که ...

امارات: نگرانیم؛ خویشتندار باشید

 امارات: نگرانیم؛ خویشتندار باشید
2024-04-14T12:38:45+03:30
کشور امارات عربی متحده در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی خواستار خویشتنداری شد.

واکنش شورای همکاری به عملیات تلافی‌جویانه ایران ضد اسرائیل

 واکنش شورای همکاری به عملیات تلافی‌جویانه ایران ضد اسرائیل
2024-04-14T12:38:42+03:30
دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس خواستار خویشتن‌داری همه طرف‌ها برای جلوگیری از گسترش تنش در منطقه شد.

ایران در استفاده از حق ذاتی خود برای دفاع دریغ نخواهد کرد

 ایران در استفاده از حق ذاتی خود برای دفاع دریغ نخواهد کرد
2024-04-14T12:38:41+03:30
نمایندگی ایران در ژنو در واکنش به اقدام تلافی جویانه شب گذشته علیه اهداف نطامی رژیم اسرائیل نوشت: ایران در استفاده از حق ذاتی مبنی بر دفاع از خود در مواقعی ...

روز ۱۹۱ طوفان الاقصی|شب آرام غزه در شب عملیات ایران

 روز ۱۹۱ طوفان الاقصی|شب آرام غزه در شب عملیات ایران
2024-04-14T12:38:41+03:30
بعد از شب آرامی که غزه به دلیل عملیات تلافی جویانه و سنگین ایران ضد صهیونیست‌ها در عمق فلسطین اشغالی داشت، اشغالگران از ساعاتی قبل حملات وحشیانه خود به غزه ...

بررسی لایحه بودجه حمایتی از اسرائیل در کنگره آمریکا

 بررسی لایحه بودجه حمایتی از اسرائیل در کنگره آمریکا
2024-04-14T12:25:11+03:30
مجلس نمایندگان آمریکا لایحه اختصاص بودجه حمایتی برای رژیم صهیونیستی را هفته آینده بررسی می‌کند.

اردن: توقف جنگ غزه و پایان اشغالگری تنها راه مهار تنش‌هاست

 اردن: توقف جنگ غزه و پایان اشغالگری تنها راه مهار تنش‌هاست
2024-04-14T11:45:49+03:30
وزیر خارجه اردن بعد از عملیات نظامی ایران در عمق فلسطین اشغالی اعلام کرد که توقف تجاوزات اسرائیل ضد غزه و پایان اشغالگری این رژیم تنها راه برای متوقف کردن ت...

واکنش عمان به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه اسرائیل

 واکنش عمان به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه اسرائیل
2024-04-14T11:45:49+03:30
عمان در واکنش به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی خواستار خویشتنداری در منطقه شد.

«مشاهد حسین»: پاکستان و کشورهای اسلامی کنار ایران بایستند

 «مشاهد حسین»: پاکستان و کشورهای اسلامی کنار ایران بایستند
2024-04-14T11:45:47+03:30
سناتور پاکستانی ضمن تبریک حمله ایران به رژیم صهیونیستی تأکید کرد دولت اسلام‌آباد و سایر کشورهای اسلامی باید کنار ایران در این شرایط بایستند.

جایگاه ایران با حمله به اسرائیل هزاربرابر قوی‌تر می‌شود

 جایگاه ایران با حمله به اسرائیل هزاربرابر قوی‌تر می‌شود
2024-04-14T11:45:45+03:30
یک نویسنده عرب‌زبان با اشاره به اینکه ایران با راهبرد صبر پیش می‌رود و حساب‌شده عمل می‌کند، تأکید کرد که ایران به‌عنوان اولین کشوری که از ۴۰ سال گذشته مستقی...

ای‌بی‌سی: ایران بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ پهپاد شلیک کرد

 ای‌بی‌سی: ایران بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ پهپاد شلیک کرد
2024-04-14T11:05:13+03:30
حمله تلافی‌جویانه ایران با پرتاب ده ها موشک و بیش از ۱۰۰ پهپاد اهداف نظامی رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد.

سخنگوی ارتش اسرائیل: ایران حمله وسیعی انجام داد

 سخنگوی ارتش اسرائیل: ایران حمله وسیعی انجام داد
2024-04-14T11:05:13+03:30
سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی حمله ایران به این رژیم را «وسیع» توصیف کرد و گفت که این حملات هنوز ادامه دارند.

ان‌بی‌سی: آمریکا از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران پشیمان شد

 ان‌بی‌سی: آمریکا از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران پشیمان شد
2024-04-14T11:05:12+03:30
پایگاه ان‌بی‌سی در گزارشی با اشاره به پاسخ تنبیهی ایران به حمله رژیم صهیونیستی به بخش کنسولی ایران در دمشق، نوشت که مقام‌های آمریکایی نگران هستند اسرائیلی‌ه...

ادعای دفتر نتانیاهو درباره پاسخ منفی حماس به میانجی‌ها

 ادعای دفتر نتانیاهو درباره پاسخ منفی حماس به میانجی‌ها
2024-04-14T11:05:12+03:30
دفتر نخست‌وزیری رژیم اشغالگر در میان شوک حمله سنگین سپاه پاسداران به عمق اراضی اشغالی اعلام کرد که پاسخ حماس به پیشنهاد اخیر میانجی‌ها در مذاکرات قاهره برای...

اسرائیل دست به دامان شورای امنیت شد

 اسرائیل دست به دامان شورای امنیت شد
2024-04-14T11:05:12+03:30
نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل متحد در واکنش به حملات گسترده پهپادی و موشکی جمهوری اسلامی ایران به سرزمین‌های اشغالی خواستار تشکیل نشست اضطراری شورای ...

پاسخ تنبیهی ایران علیه اسرائیل تیتر اول رسانه‌های غربی

 پاسخ تنبیهی ایران علیه اسرائیل تیتر اول رسانه‌های غربی
2024-04-14T11:05:11+03:30
پاسخ گسترده موشکی و پهپادی ایران به حمله رژیم اسرائیل به ساختمان کنسولی ایران در دمشق بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشت و به تیتر یک اکثر رسانه‌ها تبد...

واکنش رسانه‌های عبری‌زبان به عملیات «وعدالصادق»

 واکنش رسانه‌های عبری‌زبان به عملیات «وعدالصادق»
2024-04-14T11:05:11+03:30
عملیات گسترده تلافی‌جویانه پهپادی و موشکی ایران علیه رژیم صهیونیستی در ساعات بامدادی روز یکشنبه با پوشش گسترده در رسانه‌های عبری‌زبان رژیم صهیونیستی همراه ب...

بلینکن: به دنبال تشدید تنش نیستیم

 بلینکن: به دنبال تشدید تنش نیستیم
2024-04-14T11:05:11+03:30
وزیر امور خارجه آمریکا در واکنش به حملات گسترده ایران به رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ما به دنبال تشدید تنش نیستیم.

واکنش چین به حمله نظامی ایران به رژیم صهیونیستی

 واکنش چین به حمله نظامی ایران به رژیم صهیونیستی
2024-04-14T11:05:11+03:30
یک سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به عملیات شب گذشته ایران علیه رژیم اسرائیل خواستار خویشتنداری طرفین شد.

بایدن: حملات ایران به تأسیسات نظامی اسرائیل بی‌سابقه بود!

 بایدن: حملات ایران به تأسیسات نظامی اسرائیل بی‌سابقه بود!
2024-04-14T11:05:10+03:30
رئیس‌جمهوری آمریکا اعتراف کرد که ایران تأسیسات نظامی اسرائیل را با موشک و پهپاد هدف قرار داده است.

بازتاب عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل در رسانه‌های عربی

 بازتاب عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل در رسانه‌های عربی
2024-04-14T11:05:10+03:30
عملیات تلافی‌جویانه پهپادی و موشکی ایران علیه رژیم اسرائیل طی ساعات گذشته با پوشش گسترده در رسانه‌های عربی منطقه همراه بود.

تحولات اوکراین| آیا پایان کار کی‌یف نزدیک است؟

 تحولات اوکراین| آیا پایان کار کی‌یف نزدیک است؟
2024-04-14T11:05:10+03:30
کاهش اعتماد روسیه به بی‌طرفی سوئیس، فرار هزاران مرد اوکراینی به رومانی با شنا، تاکید اسلواکی بر حل مناقشه اوکراین از طریق مذاکره، درخواست کی‌یف از کمیته الم...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)