میرنیوز

چرا استعفای «جورج قرداحی» به بحران لبنان و عربستان پایان نمی‌دهد؟

 چرا استعفای «جورج قرداحی» به بحران لبنان و عربستان پایان نمی‌دهد؟ 2021-12-04T14:59:12+03:30

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، نفوذ عربستان در لبنان طی دهه اخیر و پس از روی کار آمدن جریانها و طرفهای ملی گرا همچون تیم «میشل عون» رئیس جمهوری لبنان و جریانهای مسیحی حامی مقاومت از جمله جریان المرده به ریاست «سلیمان فرنجیه» و جریان آزاد ملی به ریاست «جبران باسیل» در این کشور تا حدود زیادی کاهش یافت و طی این سالها دیگر قدرت به شکل کامل در اختیار مهره‌های آمریکا و عربستان نبوده است.

تلاش ادامه دار عربستان برای نفوذ در لبنان

با این وجود و حتی بعد از کمرنگ شدن نفوذ سیاسی عربستان در لبنان، تلاشهای ریاض ضد این کشور متوقف نشده و طی چند سال گذشته عربستان سرمایه گذاری بالایی برای پیشبرد اهدافش در لبنان کرده است. در واقع سعودی‌ها متوجه شدند که سیاست قدیمی آنها در اداره لبنان با مهره‌های کامل خودشان امکان پذیر نیست و در این میان مقاومت مانع بزرگی مقابل پروژه‌های آمریکا و عربستان است. بنابراین از نظر ریاض خلاء سیاسی در لبنان و حمایت از محاصره این کشور می‌تواند بهترین گزینه برای مقابله با حزب‌الله و حامیان آن باشد.

سنگ اندازی‌های عربستان در روند تشکیل دولت لبنان موید این امر است و حتی بعد از تشکیل دولت لبنان به ریاست «نجیب میقاتی» و درحالی که نخست وزیر این کشور بارها درخواست همکاری کمک از ریاض را مطرح کرده بود، دیدیم که سعودیها توجهی به این درخواست نشان نداده و حتی «ولید البخاری» سفیر عربستان در بیروت با عدم رعایت رفتارهای دیپلماتیک تشکیل دولت میقاتی را تبریک هم نگفت.

دشمنی ریشه دار ریاض با مقاومت و ملت لبنان

این امر نشان می‌دهد که عربستان نه صرفا با شخص خاصی مانند «سعد حریری» بلکه با اصل خروج لبنان از بحران مخالف است و آن را به مثابه پیروزی مقاومت می‌داند؛ به ویژه اینکه در دوره اخیر حزب‌الله با واردات سوخت از جمهوری اسلامی ایران به لبنان نقش خود را به عنوان یک ناجی و مدافع شهروندان لبنانی در برابر مشکلات داخلی و خارجی پررنگ‌تر کرد.

بسیاری از ناظران معتقدند که حوادث اخیر در منطقه الطیونه بیروت که به کشته شدن 7 نفر و مجروح شدن حدود 60 شهروند بی گناه لبنانی انجامید و نقش اول این جنایت را «سمیر جعجع» رئیس حزب نیروهای لبنانی و متحد قدیمی و وفادار عربستان بازی می‌کرد را نباید جدا از برنامه ریاض برای آشوب آفرینی در لبنان و کشاندن مقاومت به جنگ داخلی دانست تا به این ترتیب سلاح حزب الله در عرصه داخلی لبنان مورد استفاده قرار گرفته و مقدمات خلع سلاح مقاومت فراهم گردد.

در همین چارچوب طی ماه گذشته انتشار اظهارات «جورج قرداحی» وزیر اطلاع رسانی و رسانه لبنان درباره بیهوده بودن جنگ یمن و لزوم پایان دادن به این جنگ ویرانگر و همچنین تاکید بر اینکه جنبش انصارالله از خودش دفاع و به کسی تجاوز نکرده است، دستاویز جدیدی برای سعودی‌ها جهت تشدید اقدامات خصمانه آنها ضد لبنان و تحریم این کشور شد.

نکته قابل توجه این است که جورج قرداحی یک ماه قبل از انتصاب خود به عنوان وزیر رسانه لبنان این مصاحبه را انجام داده بود اما اکنون و همزمان با تحرکات مشکوک مهره‌های عربستان و آمریکا در لبنان برای کشیدن کشور به فتنه داخلی، این مصاحبه منتشر شد.

افشای ادعاهای دروغ کشورهای عربی در دوستی با لبنان

مسئله دیگر برخورد تند کشورهای حوزه خلیج فارس و خودِ عربستان با لبنان است که بسیار مشکوک به نظر می‌رسد و انگار این کشورها منتظر یک بهانه کوچکی بودند برای بحران تراشی ضد لبنان، آن هم در شرایط وخیم اقتصادی و معیشتی این کشور و در شرایطی که انتظار می‌رفت همسایگان عرب لبنان اولین طرفی باشند که برای نجات این کشور از بحران اقدام می‌کنند.

کشورهای مذکور درحالی یک کمپین خصمانه گسترده ضد لبنان به راه انداخته‌اند که به اعتقاد بسیاری، وزیر رسانه این کشور تنها به بخش کوچکی از حقایق جنایت در جنگ یمن اشاره کرده بود. حتی پیش از این «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا و «آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل متحد و بسیاری از مسئولان جهانی بارها جنگ یمن را جنگی بیهوده توصیف کرده‌اند که باید سریعتر پایان یابد. اما چرا اظهارات یک وزیر لبنانی، آن هم قبل از برعهده گرفتن پست وزارتی در دولت لبنان، این واکنش تند عربستان و متحدان آن را برانگیخته است؟

حتی میشل عون نیز به عنوان یکی از منتقدام جنگ یمن پیش از انتصاب به پست ریاست جمهوری لبنان اظهارات متعددی در زمینه انتقاد از این جنگ ویرانگر مطرح کرده بود اما بعد از انتصاب به سمت ریاست جمهوری لبنان در سفر به عربستان، مورد استقبال گرم مقامات این کشور قرار گرفت.

عربستان به دنبال تسلط بر ساختار سیاسی لبنان است

کاملا روشن است که تحریم لبنان به بهانه اظهارات جورج قرداحی بهانه‌ای بیش نیست و مشکل عربستان فراتر از این حرفهاست؛ همانطور که «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه سعودی صراحتا اعتراف کرد که مشکل عربستان با لبنان به حضور حزب الله در این کشور برمی‌گردد.

پیشتر نیز در آوریل 2021 مقامات سعودی در اقدامی مشابه به بهانه این که در محموله بار میوه‌ای که از لبنان وارد عربستان شده مواد مخدر کشف کرده‌اند، تصمیم گرفتند واردات از این کشور را تحریم کنند. سعودی‌ها در این پرونده نیز شروع به مانور دادن علیه مقاومت کردند و با استفاده از تریبون‌هایی که در توییتر در اختیار دارند، حزب‌الله را در این زمینه متهم کردند.

در نهایت با وجود پافشاری جورج قرداحی و حامیان آن از جمله حزب الله بر پایبندی به منافع و کرامت ملی لبنان، قرداحی مجبور شد تحت فشارهای داخلی و خارجی که اخیرا با ورود فرانسوی‌ها به صحنه بیشتر شد، روز جمعه رسما استعفای خود را تقدیم رئیس جمهور کند. نجیب میقاتی پیشتر گفته بود که فرانسویها او را برای استعفای قرداحی تحت فشار گذاشته اند تا «امانوئل ماکرون» رئیس جمهوری فرانسه در سفر به ریاض درباره پرونده لبنان حرفی برای گفتن با مقامات سعودی داشته باشد.

 

قرداحی درحالی که میدانست هیچ تضمینی برای حل بحران لبنان با عربستان و سایر کشورهای حوزه خلیج فارس وجود ندارد اما برای اثبات حسن نیت خود و تحت فشار استعفا کرد. ماکرون درحالی استعفای قرداحی را شرط مطرح کردن پرونده لبنان در عربستان قرار داده که بسیاری از ناظران معتقدند «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی تمایلی به شنیدن هیچ صحبتی درباره لبنان ندارد. بن سلمان همچنین با توجه به تجربه تلخی که از مداخله ماکرون در جریان گروگان گیری «سعد حریری» در ریاض برای آزادی وی دارد، دل خوشی از رئیس جمهور فرانسه نداشته و نمی‌خواهد او بار دیگر وارد روابط بیروت و ریاض شود.

در این چارچوب «پیر ابی صعب»  روزنامه نگار و نویسنده سیاسی لبنان با تاکید بر اینکه عربستان بعد از استعفای قرداحی هیچ چیزی در اختیار لبنان قرار نخواهد داد گفت، واقعیت این است که ماکرون در سفر به کشورهای حوزه خلیج فارس برای کمپین انتخاباتی خود در فرانسه سرمایه گذاری کرده است. همچنین تلاش‌هایی برای مداخله خارجی در لبنان  وجود دارد و مبالغ هنگفتی برای تاثیرگذاری بر افکار عمومی و تحریک آن علیه مقاومت هزینه می‌شود.

منابع آگاه لبنانی نیز اعلام کردند که عربستان هیچ اهمیتی به استعفای قرداحی نمی‌دهد و «ولید البخاری» سفیر عربستان در لبنان، به بیروت بازنخواهد گشت.

شیخ «نعیم قاسم» معاون دبیر کل حزب الله در واکنش به استعفای جورج قرداحی اعلام کرد که عربستان به دنبال نفوذ بر ساختار سیاسی لبنان است. این اظهارات مقام حزب الله نشان می‌دهد که ریاض با اصل ساختار سیاسی لبنان و حضور حزب الله در این نظام مشکل دارد و اظهارات جورج قرداحی صرفا بهانه‌ای برای تشدید محاصره ضد لبنان جهت اجرای پروژه های ضد مقاومتی عربستان بود.

ناظران بر این باورند که در مرحله بعد از استعفای جورج قرداحی نباید انتظار تغییر موضع عربستان در قبال لبنان را داشت؛ چرا که بحران آفرینی ریاض ضد لبنان و اقدامات خصمانه سعودیها در این کشور مربوط به سالها قبل بوده و بنابراین استعفای وزیر رسانه لبنان هیچ تغییری در این سیاست عربستان ایجاد نخواهد کرد.

در هر صورت استعفای قرداحی هرچند تضمینی برای پایان تحریم لبنان از جانب کشورهای حوزه خلیج فارس نیست؛ اما دست کم به بهانه جویی‌های برخی طرف‌های داخلی و خارجی که وی و حامیانش را متهم به ایجاد بحران در روابط لبنان با کشورهای عربی کرده بودند، پایان می‌دهد و در نهایت همه لبنانی‌ها می‌بینند سازماندهی کنندگان جنگ ویرانگر یمن همان کسانی هستند که بدون توجه به اوضاع وخیم لبنان، مردم این کشور را در محاصره خفقان آور رها کرده‌اند.

انتهای پیام/

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار جهانی

حمله لفظی ترامپ به قاضی پرونده پرداخت حق السکوت

 حمله لفظی ترامپ به قاضی پرونده پرداخت حق السکوت
2024-04-14T14:26:00+03:30
دونالد ترامپ در یک گردهمایی انتخاباتی در پنسیلوانیا قاضی پرونده پرداخت حق السکوت را فردی فاسد و حقه باز نامید.

اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را هدف قرار دادند

 اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را هدف قرار دادند
2024-04-14T14:25:58+03:30
اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را در حال به بازگشت به خانه‌های خود در شمال و مرکز غزه بودند، هدف قرار دادند.

واکنش مقام وزارت خارجه حکومت طالبان به عملیات «وعده صادق»

 واکنش مقام وزارت خارجه حکومت طالبان به عملیات «وعده صادق»
2024-04-14T14:11:54+03:30
معاون نمایندگی وزارت خارجه طالبان در هرات در واکنش به عملیات ترکیبی وعده صادق علیه رژیم صهیونیستی گفت: برای پیروزی ایران بر اسرائیل دعا می‌کنیم.

ایران برای صیانت از منافع مشروع تردید به خود راه نخواهد داد

 ایران برای صیانت از منافع مشروع تردید به خود راه نخواهد داد
2024-04-14T14:11:52+03:30
وزیر امور خارجه کشورمان ضمن بیان اینکه ایران، در این مقطع، قصدی برای ادامه عملیات دفاعی ندارد، تاکید کرد: در صورت لزوم، برای صیانت از منافع مشروع خود د...

چند پیام مهم عملیات «وعده صادق» از نگاه تحلیلگر عربی

 چند پیام مهم عملیات «وعده صادق» از نگاه تحلیلگر عربی
2024-04-14T14:11:52+03:30
یک تحلیلگر لبنانی با برشمردن چند پیام راهبردی عملیات نظامی تلافی‌جویانه ایران ضد رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ایران با این عملیات پاسخ محکمی به همه دشمنان دا...

احضار سفرای انگلیس، آلمان و فرانسه به وزارت خارجه

 احضار سفرای انگلیس، آلمان و فرانسه به وزارت خارجه
2024-04-14T13:31:58+03:30
در پی مواضع غیر مسئولانه برخی مقامات انگلیس، فرانسه و آلمان در قبال پاسخ متقابل جمهوری اسلامی ایران به رژیم اسرائیل سفرای این سه کشور به وزارت امور خارجه اح...

یمن: عملیات ایران قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است

 یمن: عملیات ایران قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است
2024-04-14T13:18:40+03:30
وزارت خارجه یمن در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی گفت که این عملیات قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است.

روسیه خواستار خویشتنداری در منطقه شد

 روسیه خواستار خویشتنداری در منطقه شد
2024-04-14T13:05:19+03:30
وزارت امور خارجه روسیه در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم اسرائیل خواستار خویشتنداری طرفین شد و ابراز امیدواری کرد کشورهای منطقه مشکلات موجود ر...

هشدار سفیر ایران در لبنان به رژیم اسرائیل و حامیانش

 هشدار سفیر ایران در لبنان به رژیم اسرائیل و حامیانش
2024-04-14T13:05:18+03:30
سفیر ایران در لبنان در واکنش به عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل نوشت: بزرگترین اشتباه این جنایتکار و متحدانش تلاش برای پاسخگویی به عملیات امروز خواهد بود که ...

امارات: نگرانیم؛ خویشتندار باشید

 امارات: نگرانیم؛ خویشتندار باشید
2024-04-14T12:38:45+03:30
کشور امارات عربی متحده در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی خواستار خویشتنداری شد.

واکنش شورای همکاری به عملیات تلافی‌جویانه ایران ضد اسرائیل

 واکنش شورای همکاری به عملیات تلافی‌جویانه ایران ضد اسرائیل
2024-04-14T12:38:42+03:30
دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس خواستار خویشتن‌داری همه طرف‌ها برای جلوگیری از گسترش تنش در منطقه شد.

ایران در استفاده از حق ذاتی خود برای دفاع دریغ نخواهد کرد

 ایران در استفاده از حق ذاتی خود برای دفاع دریغ نخواهد کرد
2024-04-14T12:38:41+03:30
نمایندگی ایران در ژنو در واکنش به اقدام تلافی جویانه شب گذشته علیه اهداف نطامی رژیم اسرائیل نوشت: ایران در استفاده از حق ذاتی مبنی بر دفاع از خود در مواقعی ...

روز ۱۹۱ طوفان الاقصی|شب آرام غزه در شب عملیات ایران

 روز ۱۹۱ طوفان الاقصی|شب آرام غزه در شب عملیات ایران
2024-04-14T12:38:41+03:30
بعد از شب آرامی که غزه به دلیل عملیات تلافی جویانه و سنگین ایران ضد صهیونیست‌ها در عمق فلسطین اشغالی داشت، اشغالگران از ساعاتی قبل حملات وحشیانه خود به غزه ...

بررسی لایحه بودجه حمایتی از اسرائیل در کنگره آمریکا

 بررسی لایحه بودجه حمایتی از اسرائیل در کنگره آمریکا
2024-04-14T12:25:11+03:30
مجلس نمایندگان آمریکا لایحه اختصاص بودجه حمایتی برای رژیم صهیونیستی را هفته آینده بررسی می‌کند.

اردن: توقف جنگ غزه و پایان اشغالگری تنها راه مهار تنش‌هاست

 اردن: توقف جنگ غزه و پایان اشغالگری تنها راه مهار تنش‌هاست
2024-04-14T11:45:49+03:30
وزیر خارجه اردن بعد از عملیات نظامی ایران در عمق فلسطین اشغالی اعلام کرد که توقف تجاوزات اسرائیل ضد غزه و پایان اشغالگری این رژیم تنها راه برای متوقف کردن ت...

واکنش عمان به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه اسرائیل

 واکنش عمان به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه اسرائیل
2024-04-14T11:45:49+03:30
عمان در واکنش به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی خواستار خویشتنداری در منطقه شد.

«مشاهد حسین»: پاکستان و کشورهای اسلامی کنار ایران بایستند

 «مشاهد حسین»: پاکستان و کشورهای اسلامی کنار ایران بایستند
2024-04-14T11:45:47+03:30
سناتور پاکستانی ضمن تبریک حمله ایران به رژیم صهیونیستی تأکید کرد دولت اسلام‌آباد و سایر کشورهای اسلامی باید کنار ایران در این شرایط بایستند.

جایگاه ایران با حمله به اسرائیل هزاربرابر قوی‌تر می‌شود

 جایگاه ایران با حمله به اسرائیل هزاربرابر قوی‌تر می‌شود
2024-04-14T11:45:45+03:30
یک نویسنده عرب‌زبان با اشاره به اینکه ایران با راهبرد صبر پیش می‌رود و حساب‌شده عمل می‌کند، تأکید کرد که ایران به‌عنوان اولین کشوری که از ۴۰ سال گذشته مستقی...

ای‌بی‌سی: ایران بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ پهپاد شلیک کرد

 ای‌بی‌سی: ایران بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ پهپاد شلیک کرد
2024-04-14T11:05:13+03:30
حمله تلافی‌جویانه ایران با پرتاب ده ها موشک و بیش از ۱۰۰ پهپاد اهداف نظامی رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد.

سخنگوی ارتش اسرائیل: ایران حمله وسیعی انجام داد

 سخنگوی ارتش اسرائیل: ایران حمله وسیعی انجام داد
2024-04-14T11:05:13+03:30
سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی حمله ایران به این رژیم را «وسیع» توصیف کرد و گفت که این حملات هنوز ادامه دارند.

ان‌بی‌سی: آمریکا از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران پشیمان شد

 ان‌بی‌سی: آمریکا از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران پشیمان شد
2024-04-14T11:05:12+03:30
پایگاه ان‌بی‌سی در گزارشی با اشاره به پاسخ تنبیهی ایران به حمله رژیم صهیونیستی به بخش کنسولی ایران در دمشق، نوشت که مقام‌های آمریکایی نگران هستند اسرائیلی‌ه...

ادعای دفتر نتانیاهو درباره پاسخ منفی حماس به میانجی‌ها

 ادعای دفتر نتانیاهو درباره پاسخ منفی حماس به میانجی‌ها
2024-04-14T11:05:12+03:30
دفتر نخست‌وزیری رژیم اشغالگر در میان شوک حمله سنگین سپاه پاسداران به عمق اراضی اشغالی اعلام کرد که پاسخ حماس به پیشنهاد اخیر میانجی‌ها در مذاکرات قاهره برای...

اسرائیل دست به دامان شورای امنیت شد

 اسرائیل دست به دامان شورای امنیت شد
2024-04-14T11:05:12+03:30
نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل متحد در واکنش به حملات گسترده پهپادی و موشکی جمهوری اسلامی ایران به سرزمین‌های اشغالی خواستار تشکیل نشست اضطراری شورای ...

پاسخ تنبیهی ایران علیه اسرائیل تیتر اول رسانه‌های غربی

 پاسخ تنبیهی ایران علیه اسرائیل تیتر اول رسانه‌های غربی
2024-04-14T11:05:11+03:30
پاسخ گسترده موشکی و پهپادی ایران به حمله رژیم اسرائیل به ساختمان کنسولی ایران در دمشق بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشت و به تیتر یک اکثر رسانه‌ها تبد...

واکنش رسانه‌های عبری‌زبان به عملیات «وعدالصادق»

 واکنش رسانه‌های عبری‌زبان به عملیات «وعدالصادق»
2024-04-14T11:05:11+03:30
عملیات گسترده تلافی‌جویانه پهپادی و موشکی ایران علیه رژیم صهیونیستی در ساعات بامدادی روز یکشنبه با پوشش گسترده در رسانه‌های عبری‌زبان رژیم صهیونیستی همراه ب...

بلینکن: به دنبال تشدید تنش نیستیم

 بلینکن: به دنبال تشدید تنش نیستیم
2024-04-14T11:05:11+03:30
وزیر امور خارجه آمریکا در واکنش به حملات گسترده ایران به رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ما به دنبال تشدید تنش نیستیم.

واکنش چین به حمله نظامی ایران به رژیم صهیونیستی

 واکنش چین به حمله نظامی ایران به رژیم صهیونیستی
2024-04-14T11:05:11+03:30
یک سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به عملیات شب گذشته ایران علیه رژیم اسرائیل خواستار خویشتنداری طرفین شد.

بایدن: حملات ایران به تأسیسات نظامی اسرائیل بی‌سابقه بود!

 بایدن: حملات ایران به تأسیسات نظامی اسرائیل بی‌سابقه بود!
2024-04-14T11:05:10+03:30
رئیس‌جمهوری آمریکا اعتراف کرد که ایران تأسیسات نظامی اسرائیل را با موشک و پهپاد هدف قرار داده است.

بازتاب عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل در رسانه‌های عربی

 بازتاب عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل در رسانه‌های عربی
2024-04-14T11:05:10+03:30
عملیات تلافی‌جویانه پهپادی و موشکی ایران علیه رژیم اسرائیل طی ساعات گذشته با پوشش گسترده در رسانه‌های عربی منطقه همراه بود.

تحولات اوکراین| آیا پایان کار کی‌یف نزدیک است؟

 تحولات اوکراین| آیا پایان کار کی‌یف نزدیک است؟
2024-04-14T11:05:10+03:30
کاهش اعتماد روسیه به بی‌طرفی سوئیس، فرار هزاران مرد اوکراینی به رومانی با شنا، تاکید اسلواکی بر حل مناقشه اوکراین از طریق مذاکره، درخواست کی‌یف از کمیته الم...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)