میرنیوز

رهبر صرب‌های بوسنی: اگر تحریم شویم، پوتین و چین به ما کمک می‌کنند

رهبر صرب‌های بوسنی: اگر تحریم شویم، پوتین و چین به ما کمک می‌کنند 2021-11-29T11:35:54+03:30

به گزارش ایسنا، میلوراد دودیک عضو شورای سه نفره ریاست جمهوری بوسنی و هرزگوین در گفتگویی با روزنامه گاردین گفت: من به واسطه خشم لندن، واشنگتن، برلین و بروکسل نمی‌ترسم و عقب نمی‌نشینم.

دودیک ۶۲ ساله که یکی از چهره‌های کلیدی در عرصه سیاست بوسنی در ۳۰ سال گذشته است و زمانی حامی غرب بوده، اکنون می‌گوید که برای اجرای برنامه‌هایش نیازی به پایان بوسنی و هرزگوین ندارد: "تحریم‌ها و قطع بودجه و کمک‌های مالی از سوی اتحادیه اروپا من را مجبور می‌کند تا از چین سرمایه‌گذاری بطلبم و انتظار دارم تا ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه هم به زودی به درخواست کمک من پاسخ بگوید."

وی افزود: من همیشه چنین فکری داشته‌ام. وقتی با پوتین دیدار کنم درخواستی ندارم. اوست که همیشه می‌گوید "چه کمکی از دستم برمی‌آید؟" درباره رئیس جمهوری چین هم همینطور است.

دودیک در هفته‌های اخیر بابت تمایلش برای خروج بخش صرب بوسنی و هرزگوین از نهادهای دولتی این کشور نظیر اداره مالیات، آژانس اطلاعات، قوه قضاییه و حتی ارتش ملی با هدف تشکیل یک نیروی صرب مورد انتقاد قرار داشته است.

این پیشنهاد در گزارشی به سازمان ملل به مثابه "جدایی طلبی" است و ریسکی خطرآفرین برای توافق صلح ۱۹۹۵ دیتون است که به جنگ داخلی بوسنی با ۱۰۰ هزار کشته پس از تجزیه یوگسلاوی پایان داد.

آن توافق صلح باعث تشکیل کشور بوسنی و هرزگوین شد که دو ماهیت دارد: فدراسیون بوسنی و هرزگوین شامل مسلمانان بوسنیایی و کروات‌ها و جمهوری صرب بوسنی. شورای سه نفره ریاست جمهوری بوسنی نیز توسط نمایندگانی از سه گروه اصلی قومی این کشور اداره می‌شود.

تحت اختیارات موسوم به "بُن" در سال ۱۹۹۷، اختیارات قابل توجهی برای قانونگذاری نیز به دفتر نماینده عالی اتحادیه اروپا مسئول اجرای این توافق اعطا شد. "پدی اشدان"، رهبر سابق لیبرال دموکرات‌های انگلیس، در دوران نمایندگی‌اش به‌طور گسترده از این اختیارات برای متمرکز کردن اداره بوسنی و هرزگوین استفاده کرد.

همین اواخر نیز، "ولانتین اینزکو" که این پست را در تابستان سال جاری میلادی ترک کرد در پاسخ به تلاش‌های برخی افراد برای کم اهمیت جلوه دادن دامنه کشتار سربرنیتسا در سال ۱۹۹۵، از این دفتر برای غیرقانونی کردن انکار نسل‌کشی استفاده کرد. این مساله باعث شد تا دودیک در ژوئیه امسال نمایندگان جمهوری صرب بوسنی را از نهادهای مرکزی خارج و در اکتبر هم پیشنهاد برگرداندن اختیارات و انتقال اراضی متعلق به دولت مرکزی را مطرح کرد.

رهبر صرب‌های بوسنی که مدت‌هاست مخالف تغییرات ادعایی در توازن قدرت در بوسنی است گفته که همچنان بر توافق صورت گرفته در دیتون باور دارد اما این توافق به واسطه یک خارجی غیرمنتخب با اعمال بیش از ۱۴۰ قانون از طریق جایگاه نماینده عالی اتحادیه اروپا و بدون یک دستورکار دموکراتیک کنترل شده است.

وی ادامه داد: تمامی این دردسرها در کشور توسط چهار خارجی غیرمنتخب شامل نمایندگان عالی و سه قاضی منصوب شده از سوی دادگاه حقوق بشر اروپایی ایجاد شده است. آنها به عنوان یک سازمان مجرمانه هماهنگ علیه ترتیبات قانون اساسی عمل می‌کنند.

از ۲۰۱۷ و پس از آنکه دودیک حکم دادگاه قانون اساسی بوسنی را بابت برگزاری یک همه پرسی برای جشن گرفتن روز جمهوری صرب رد کرد، از سفر به آمریکا یا دسترسی به دارایی‌هایش بر اساس صلاحیت قضایی منع شد.

وی اخیرا به گابریل اسکوبار، معاون دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در امور اروپایی مسئول اروپای مرکزی و جنوبی گفته بود که از تهدیدهای مطرح شده علیه خودش ترسی به دل ندارد و تحریم‌های مالی احتمالی آلمان نیز او را از ادامه فعالیتش باز نمی‌دارد.

دودیک همچین گفته بود: البته که من به این تحریم‌های احتمالی بی اعتنا نیستم اما برای اینکه یک ترسو و بزدل باشم، انتخاب نشده‌ام.

برنامه‌هایی برای بازگرداندن اختیارات قرار است در جریان جلسه پارلمان جمهوری صرب که ۱۰ دسامبر برگزار می‌شود، مطرح شود و دودیک بر تصمیمش درباره این طرح‌ها پس از یک گفتگوی شش ماهه تاکید می‌کند.

او موضع خود را در مورد بحث برانگیزترین پیشنهاد یعنی تشکیل ارتش جدید صرب‌ها با پیشنهاد گزینه‌های دیگر اصلاح کرده و گفت: اولین مورد کاهش تعداد نیروهای ارتش ملی فعلی به نصف خواهد بود. اگر شما چنین چیزی را نمی‌خواهید چاره دیگری ندارید جز اینکه بر اساس خط مشی قانون اساسی بوسنی و هرزگوین ارتش جمهوری صرب را تشکیل داده یا اینکه جمهوری صرب بوسنی را یک جمهوری غیرنظامی شده اعلام کنید. خوب در اینجا سه گزینه وجود دارد.

رهبر صرب‌های بوسنی همچنین پیشنهاد اخیر خود را مبنی بر محاصره پادگان‌های ارتش ملی با نیروهای صرب برای بیرون راندن آنها و اینکه در صورت مداخله نیروهای ناتو، "دوستان" ناشناس برای کمک به او جمع شوند، به عنوان یک شوخی نادرست، رد کرد.

زمانی که مادلین آلبرایت، وزیر امور خارجه وقت ایالات متحده دودیک را بخاطر حمایتش از پیمان دیتون "فردی متفاوت" توصیف کرد، دودیک گفته بود که او به اشتباه به عنوان حامی درگیری معرفی شده است.

وی گفت، هرگز نمی‌خواسته که بوسنی و هرزگوین به بن بست و شکست بخورد "اما توازن حساس توافق دیتون از مسیرش منحرف و این پدی اشدون بود که بدترین مدافع آن شد. من هرگز به دنبال فروپاشی بوسنی و هرزگوین نیستم. فقط می‌خواهم این کشور بر اساس قانون اساسی خودش وجود داشته باشد. اگر نتوان به این طریق عمل کرد، پس چرا باید اصلا کار کند؟"

رهبر صرب‌های بوسنی مساله ارتکاب نسل کشی در سربرنیتسا را که در آن ۸۰۰۰ پسر و مرد مسلمان بوسنیایی در ژوئیه ۱۹۹۵ به قتل رسیدند،‌ زیر سوال برد و گفت: نمی‌توانم احکام دادگاه علیه افراد را به مناقشه بکشم، کسی جرم ارتکابی را رد نمی‌کند اما این مساله حقیقت دارد که داستان گفته شده کل ماجرا نیست. مسلمانان و صرب‌های بوسنی به صورت یکسان در این جنگ کشته شدند. هیچ حکمی وجود ندارد که بگوید نسل‌کشی توسط مردم صرب صورت گرفته باشد.  

میلوراد دودیک می‌گوید، هنوز می‌خواهد با وجود کارشکنی‌های کشورهایی چون فرانسه و هلند به اتحادیه اروپا ملحق شود و با "اولویر وارهیئی" کمیسیونر توسعه اتحادیه اروپا سه هفته قبل دیدار کرده و درباره کسری احتمالی بودجه هشدار داده است.

وی گفته بود: قرار است طوری رفتار کنیم که الحاق صورت خواهد گرفت، حتی اگر بدانیم چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد. آنها یکسری برنامه‌ها را به ما پیشنهاد کردند و ما قدردان این هستیم. اما اگر می‌خواهید به ما نزدیکتر شوید، باید یکسری شرط و شروطی را که برای ما گذاشتید، کنار بگذارید.

رهبر صرب‌های بوسنی در ادامه صحبت‌هایش با اشاره به اظهارات مطرح شده از سوی "کریستین اشمیت"، یکی از نمایندگان عالی اتحادیه اروپا و هشدارها درباره تهدید وجودی برای بوسنی و هرزگوین افزود: فکر نمی‌کنم پسر بدی باشم! در عوض، فکر می‌کنم خیلی واقع گرا هستم.

انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار جهانی

دو سوم صهیونیست‌ها ادعای نتانیاهو را باور ندارند

 دو سوم صهیونیست‌ها ادعای نتانیاهو را باور ندارند
2024-05-20T00:05:11+03:30
دو سوم صهیونیست‌ها اعلام کردند ادعای نتانیاهو در مورد امکان تحقق پیروزی قاطع در نوار غزه را باور ندارند.

پوتین اخبار حادثه بالگرد رئیسی را با حساسیت دنبال می‌کند

 پوتین اخبار حادثه بالگرد رئیسی را با حساسیت دنبال می‌کند
2024-05-20T00:05:09+03:30
دستیار ویژه پوتین در تماس با معاون اول رئیس جمهور گفت: رئیس جمهور روسیه با حساسیت فوق العاده اخبار سانحه بالگرد رئیس جمهور ایران را دنبال می‌کند.

ابتلای پادشاه عربستان به التهاب ریوی

 ابتلای پادشاه عربستان به التهاب ریوی
2024-05-20T00:05:08+03:30
دیوان پادشاهی عربستان سعودی اعلام کرد بررسی های پزشکی حاکی از ابتلای ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه این کشور به التهاب ریوی است.

روسیه: آماده اعزام فوری امدادرسانان به ایران هستیم

 روسیه: آماده اعزام فوری امدادرسانان به ایران هستیم
2024-05-19T23:25:37+03:30
سفارت روسیه در تهران اعلام کرد که این کشور آمادگی خود را برای اعزام فوری تیم امدادرسانی به ایران اعلام کرده است.

لیبرمن: نتانیاهو، گالانت و هالیوی فورا باید استعفا کنند

 لیبرمن: نتانیاهو، گالانت و هالیوی فورا باید استعفا کنند
2024-05-19T23:12:17+03:30
وزیر جنگ سابق رژیم صهیونیستی، رفتار سیاسی و نظامی رژیمش را در حال حاضر افتضاح توصیف کرد و خواستار استعفای فوری ارکان آن شد.

صفری: موفق به صحبت با امام جمعه تبریز شدند

 صفری: موفق به صحبت با امام جمعه تبریز شدند
2024-05-19T23:12:16+03:30
مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه اعلام کرد که تماس با امام جمعه تبریز صورت گرفته و دو مرتبه توانستند با وی صحبت کنند.

مقصر از دست رفتن حق رای افغانستان در سازمان ملل کیست؟

 مقصر از دست رفتن حق رای افغانستان در سازمان ملل کیست؟
2024-05-19T22:58:46+03:30
درحالی که هفته گذشته افغانستان به دلیل بدهی از حق رای در سازمان ملل محروم شد اما سفارتخانه‌های حکومت پیشین افغانستان همچنان ده‌ها هزار دلار درآمد دارند.

مقاومت لبنان ۴ پایگاه‌ دیگر اسرائیل را هدف قرار داد

 مقاومت لبنان ۴ پایگاه‌ دیگر اسرائیل را هدف قرار داد
2024-05-19T22:58:45+03:30
مقاومت اسلامی لبنان با صدور بیانیه‌‌های جداگانه اعلام کرد که چهار پایگاه‌ نظامی ارتش رژیم صهیونیستی را هدف حملات خود قرار داده است.

اجلاس ابعاد حقوقی جنایات رژیم صهیونیستی در دانشگاه دفاع ملی

 اجلاس ابعاد حقوقی جنایات رژیم صهیونیستی در دانشگاه دفاع ملی
2024-05-19T22:58:45+03:30
دانشگاه عالی دفاع ملی در راستای حمایت از مردم مظلوم فلسطین و به کارگیری ظرفیت نخبگان بین‌المللی در بررسی ابعاد حقوقی جنایات رژیم صهیونیستی در جنگ غزه، اجلاس...

وزیر خارجه آفریقا: آنچه در غزه اتفاق می‌افتد آپارتاید است

 وزیر خارجه آفریقا: آنچه در غزه اتفاق می‌افتد آپارتاید است
2024-05-19T22:58:44+03:30
وزیر خارجه آفریقای جنوبی اظهار داشت که آنچه در فلسطین رخ می‌دهد، آپارتاید است و جهان برای اولین بار است که رژیم اسرائیل را محاکمه می‌کند.

روز ۲۲۶ طوفان‌‌الاقصی| تداوم حملات اسرائیل به مناطق نوار غزه

 روز ۲۲۶ طوفان‌‌الاقصی| تداوم حملات اسرائیل به مناطق نوار غزه
2024-05-19T22:58:44+03:30
جنگ در غزه در حالی وارد روز دویست و بیست و شش شد که حملات رژیم صهیونیستی به غزه همچنان ادامه دارد و در حمله به اردوگاه النصیرات در مرکز نوار غزه، ۲۰ نفر شهی...

بی‌بی بارها اسرائیلی‌ها را از دیدار با آمریکایی‌ها منع کرد

 بی‌بی بارها اسرائیلی‌ها را از دیدار با آمریکایی‌ها منع کرد
2024-05-19T22:58:42+03:30
طبق گزارش اکسیوس، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در مقاطعی مقام‌های اسرائیلی را از دیدار با آمریکایی‌ها منع کرده است.

بیانیه حماس درباره حادثه بالگرد رئیس جمهور ایران

 بیانیه حماس درباره حادثه بالگرد رئیس جمهور ایران
2024-05-19T22:58:41+03:30
حماس طی بیانیه‌ای اعلام کرد: از درگاه خداوند مسئلت داریم رئیس جمهور ایران و هیئت همراه ایشان را محفوظ و سلامت نگاه داشته و هرگونه بدی و آسیبی را از ملت عزیز...

تظاهرات حمایت از مردم غزه در نقاط مختلف جهان

 تظاهرات حمایت از مردم غزه در نقاط مختلف جهان
2024-05-19T22:58:41+03:30
در راستای حمایت‌های فزاینده جهانیان از مردم فلسطین که از جنایات رژیم صهیونیستی در غزه رنج می‌برند، تظاهرات بزرگی در سراسر دنیا به این منظور انجام شد.

رسانه عبری: حزب الله ما را وارد جنگ فرسایشی کرده است

 رسانه عبری: حزب الله ما را وارد جنگ فرسایشی کرده است
2024-05-19T22:58:41+03:30
یک رسانه عبری زبان اعتراف کرد، حزب الله اسرائیل را وارد جنگ فرسایشی در شمال کرده است و هیچ تصمیم قاطعی در این رابطه در افق دیده نمی‌شود.

واکنش‌های بین‌المللی به سانحه بالگرد حامل رئیس جمهور

 واکنش‌های بین‌المللی به سانحه بالگرد حامل رئیس جمهور
2024-05-19T22:58:40+03:30
کشورهای همسایه به سانحه بالگرد حامل آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور و چند تن از مقام‌های ایران، واکنش نشان دادند.

دیدار مشاور امنیت ملی آمریکا و نتانیاهو در سرزمین‌های اشغالی

 دیدار مشاور امنیت ملی آمریکا و نتانیاهو در سرزمین‌های اشغالی
2024-05-19T20:32:06+03:30
جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در زمانیکه تنش‌ها بین دو طرف افزایش یافته است، دیدار کرد.

دستاورد حزب الله؛نابودی۹۰درصد تجهیزات جاسوسی اسرائیل در شمال

 دستاورد حزب الله؛نابودی۹۰درصد تجهیزات جاسوسی اسرائیل در شمال
2024-05-19T20:32:05+03:30
حملات حزب الله باعث شده ۹۰ درصد تجهیزات جاسوسی رژیم صهیونیستی از ۷ اکتبر تاکنون از بین بروند که همین امر برتری اطلاعاتی صهیونیست ها در شمال فلسطین اشغالی را...

وزیر صهیونیست خواستار حمله نظامی اسرائیل به لبنان شد

 وزیر صهیونیست خواستار حمله نظامی اسرائیل به لبنان شد
2024-05-19T20:32:04+03:30
یک وزیر افراطی صهیونیست با اشاره به ناکامی ارتش رژیم صهیونیستی در نبرد با مقاومت اسلامی لبنان در شمال سرزمین های اشغالی خواستار ورود نظامی ارتش اسرائیل به خ...

علی‌اف: دخالت بیگانگان‌ را برنمی‌تابیم/ از ایران حمایت می‌کنیم

 علی‌اف: دخالت بیگانگان‌ را برنمی‌تابیم/ از ایران حمایت می‌کنیم
2024-05-19T20:32:04+03:30
رئیس‌جمهور آذربایجان با بیان اینکه در حوزه مسائل بین‌الملل نظرات‌ ایران و آذربایجان بسیار به هم نزدیک است، گفت: در چارچوب همه سازمان‌های بین‌المللی از یکدیگ...

امید اندک سوری‌ها به نشست اتحادیه عرب در منامه

 امید اندک سوری‌ها به نشست اتحادیه عرب در منامه
2024-05-19T20:32:04+03:30
نشست سران اتحادیه عرب در منامه با حضور رئیس‌ جمهور سوریه در حالی برگزار شد که مردم این کشور امید چندانی به همراهی کشورهای عربی برای کمک به حل مشکلات اقتصادی...

دومین نشست نافرجام مجلس عراق؛ تداوم بلاتکلیفی در تعیین رئیس

 دومین نشست نافرجام مجلس عراق؛ تداوم بلاتکلیفی در تعیین رئیس
2024-05-19T20:32:04+03:30
پارلمان عراق در جلسه روز گذشته خود مصمم بود تا با مشارکت ۱۹۰ نماینده مرحله طاقت فرسای انتخاب رئیس خود را پشت سر بگذارد، اما ورود نمایندگان حزب تقدم و ایجاد ...

استاد فلسطینی: دادگاه لاهه تحت فشار غرب و آمریکاست

 استاد فلسطینی: دادگاه لاهه تحت فشار غرب و آمریکاست
2024-05-19T20:32:03+03:30
یک استاد حقوق فلسطینی با اشاره به حمایت دائمی ایران از فلسطین و قدرت کشورمان برای ایجاد ائتلافی در برابر ائتلاف غربی-آمریکایی تاکید کرد که آمریکا و غرب دادگ...

ضربه به دُم مار؛ تحلیلی بر استراتژی جنگی حماس در رفح

 ضربه به دُم مار؛ تحلیلی بر استراتژی جنگی حماس در رفح
2024-05-19T20:32:03+03:30
مقاومت فلسطین به‌دلیل جغرافیای غزه، به‌جای نبرد کلاسیک تصمیم گرفته است نبرد پارتیزانی را در دستورکار قرار دهد و به‌جای درگیرشدن با پیشانی واحدهای نظامی اسرا...

واکنش الهام علی اف به حادثه رخ داده برای بالگرد رئیسی

 واکنش الهام علی اف به حادثه رخ داده برای بالگرد رئیسی
2024-05-19T20:32:03+03:30
رئیس جمهور آذربایجان از حادثه رخ داده برای بالگرد رئیس جمهور کشورمان ابراز نگرانی کرد.

مرشایمر: اسرائیل بازنده بزرگ و ایران برنده است

 مرشایمر: اسرائیل بازنده بزرگ و ایران برنده است
2024-05-19T20:32:02+03:30
جان مرشایمر، استاد برجسته روابط بین‌الملل با اشاره به تحولات غرب آسیا بعد از طوفان الاقصی و تقابل ایران با رژیم صهیونیستی و آمریکا در منطقه می‌گوید که رژیم ...

حمله لفظی ترامپ به قاضی پرونده پرداخت حق السکوت

 حمله لفظی ترامپ به قاضی پرونده پرداخت حق السکوت
2024-04-14T14:26:00+03:30
دونالد ترامپ در یک گردهمایی انتخاباتی در پنسیلوانیا قاضی پرونده پرداخت حق السکوت را فردی فاسد و حقه باز نامید.

اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را هدف قرار دادند

 اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را هدف قرار دادند
2024-04-14T14:25:58+03:30
اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را در حال به بازگشت به خانه‌های خود در شمال و مرکز غزه بودند، هدف قرار دادند.

واکنش مقام وزارت خارجه حکومت طالبان به عملیات «وعده صادق»

 واکنش مقام وزارت خارجه حکومت طالبان به عملیات «وعده صادق»
2024-04-14T14:11:54+03:30
معاون نمایندگی وزارت خارجه طالبان در هرات در واکنش به عملیات ترکیبی وعده صادق علیه رژیم صهیونیستی گفت: برای پیروزی ایران بر اسرائیل دعا می‌کنیم.

ایران برای صیانت از منافع مشروع تردید به خود راه نخواهد داد

 ایران برای صیانت از منافع مشروع تردید به خود راه نخواهد داد
2024-04-14T14:11:52+03:30
وزیر امور خارجه کشورمان ضمن بیان اینکه ایران، در این مقطع، قصدی برای ادامه عملیات دفاعی ندارد، تاکید کرد: در صورت لزوم، برای صیانت از منافع مشروع خود د...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)