میرنیوز

شی "رئیس همه چیز"

شی "رئیس همه چیز" 2021-11-21T12:05:48+03:30

به گزارش ایسنا،‌به نقل از کریستین ساینس مانیتور، استیو تسانگ، مدیر مؤسسه SOAS China در دانشگاه لندن، می‌گوید که شی جینپینگ "مردی با یک مأموریت" است که خود را "مسئول تمام عظمت امروز چین" می‌داند. واضح است که هیچ قصدی برای بازنشستگی او وجود ندارد.

طی این پیروزی سیاسی، دیدگاه شی جینپینگ برای ملتش در سندی که قرار است برای دهه‌های آینده دوام بیاورد، درج شده و او را در موقعیتی عملاً خدشه ناپذیر قرار می‌دهد. برخی ناظران هشدار می‌دهند که سلطه او، که به موجب یک کیش شخصیتی رو به رشد تقویت شده، در بردارنده تحمیل یک فرآیند انطباق ایدئولوژیکی است که خطراتی را برای چین به همراه دارد.

تیموتی چیک، استاد تاریخ و کارشناس چین مدرن در مؤسسه تحقیقات آسیا در دانشگاه بریتیش کلمبیا، می‌گوید: هزینه حاکمیت ایدئولوژیک، کاهش نوآوری و خلاقیت است. آنها امنیت را به قیمت خلاقیت به دست می‌آورند.

مجمع عمومی کمیته مرکزی حزب حاکم کمونیست چین با بیش از ۳۰۰ عضو، که محور قدرت در چین است، هفته گذشته قطعنامه‌ای درباره "دستاوردهای مهم" این حزب از زمان تأسیس آن در ۱۰۰ سال پیش به تصویب رساند. متن کامل این قطعنامه روز سه شنبه منتشر شد.

به گفته کارشناسان، اهمیت تاریخی قائل شدن برای این قطعنامه که سومین سند در نوع خود است که توسط کمیته مرکزی حزب کمونیست چین از زمان تأسیس حزب در سال ۱۹۲۱ تصویب می‌شود، اغراق نیست.

مائو تسه تونگ، که انقلاب کمونیستی چین را رهبری کرد، اولین قطعنامه از این نوع را در سال ۱۹۴۵ با هدف انتقاد از بنیانگذاران اولیه حزب تنظیم کرد. قطعنامه دوم از این دست نیز در سال ۱۹۸۱ توسط دنگ شیائوپینگ، رهبر برجسته وقت چین، که از آن برای نکوهش رادیکالیسم مائو و هموار کردن راه برای اصلاحات اقتصادی بازارمحور و گشودن درهای چین به دنیای خارج استفاده کرد، منعقد شد.

برند جدیدی از مارکسیسم

قطعنامه جدید نشان‌دهنده فاصله گیری رادیکال از عمل‌گرایی منسوب به دنگ است؛ عملگرایی که در یک جمله معروف او دیده شد: "گربه چه سیاه باشد چه سفید، اگر بتواند موش را بگیرد، گربه‌ای خوب است." همچنین این قطعنامه از شی جینپینگ به خاطر بازیابی مرکزیت مارکسیسم در سیاست چین تمجید می‌کند.

پروفسور چیک می‌گوید: این به نوعی بازنویسی قانون اساسی نانوشته حیات سیاسی در چین است. این دقیقا همین است. ختم کلام. این سند اظهارات، اقدامات و تصمیمات سیاسی شی جینپینگ را به عنوان دکترین حزب کمونیست مشروعیت بخشیده و انتقاد از آنها را برای هر کسی بسیار خطرناک می‌کند.

پروفسور چیک اضافه می‌کند که قطعنامه‌های قبلی "بحث‌ها را حل و قانونی را وضع کردند که در طی ۲۰ سال بعد از آن کارکرد داشت و بعید است که این قطعنامه هم متفاوت از آنها باشد."

این قطعنامه اساساً شی جینپینگ را فراتر از هر گونه چالشی در آستانه برگزاری بیستمین کنگره حزب در سال آینده میلادی قرار می‌دهد؛ کنگره‌ای که انتظار می‌رود در زمانی برگزاری‌اش، او تبدیل به اولین رهبر چین پس از مائو بشود که برای سومین دور پنج ساله مجددا به عنوان دبیرکل منصوب می‌شود. در دوره زمامداری شی جینپینگ، که در سال ۲۰۱۲ رهبری حزب را بر عهده گرفته و همچنین رئیس جمهور کشورش هم هست، دولت پکن محدودیتهای مربوط به دوره‌های ریاست جمهوری را که توسط دنگ شیائوپینگ تعیین شده بود، حذف کرد.

این قطعنامه تاریخی، فراتر از ارتقای جایگاه شی جینپینگ، همچنین چشم‌انداز او را برای ظهور چین نیز تحسین می‌کند و به او از بابت ایجاد برند جدیدی از مارکسیسم که منحصراً برای کشور مناسب است، اعتبار می‌بخشد.

در این قطعنامه آمده است: "رفیق شی جینپینگ… مجموعه جدیدی از ایده‌ها، افکار و استراتژی‌های بدیع را در مورد حکمرانی ملی مطرح کرده است".

در ادامه این قطعنامه تصریح شد: ایدئولوژی که  شی جینپینگ بنیان نهاده "تجسم بهترین فرهنگ و اخلاق چینی در زمان ما است و نشان‌دهنده یک تحول جدید در تطبیق دادن مارکسیسم با بافت چینی است".

به طور خلاصه این قطعنامه می‌گوید: "این مارکسیسم چین معاصر و قرن بیست و یکم است".

تاکید بر حکمرانی ایدئولوژیک یکی از اساسی‌ترین نگرانی‌های شی جینپینگ را نشان می‌دهد؛ اینکه تغییر مسیر چین پس از مائو برای رفتن به سمت اقتصاد بازار و گشایش در برابر نفوذهای خارجی، اعتقاد مردم به کمونیسم را تضعیف کرده است.

پروفسور چیک می‌گوید: شی جینپینگ به‌صراحت اعلام کرده است که سقوط اتحاد جماهیر شوروی را به خاطر از دست دادن انسجام ایدئولوژیک می‌داند و ماموریت او این است که قبل از اینکه خیلی دیر شود، این مشکل را در چین رفع کند.

قطعنامه این نگرانی را تکرار کرده و "تغییرات عمیق در طرز تفکر مردم چین" را متذکر شده و  می‌گوید: "اقدامات ایدئولوژیک این حزب ذهن جمعی را شکل می‌دهد" و برای قوی نگه داشتن چین حیاتی است. در این قطعنامه در عین حال ذکر شده است: "بدون یک فرهنگ پر رونق و اعتماد راسخ به آن، ملت چین نمی‌تواند جوان سازی را تحقق بخشد."

"جانشینی در دیدرس نیست"

شی جینپینگ در توضیح اینکه چرا این قطعنامه تاریخی ضروری است، نوشت که این قطعنامه "وحدت قوی‌تر در اراده و عمل" را در میان اعضای حزب کمونیست ایجاد می‌کند و باعث اتحاد کلیت مردم چین می‌شود.

با این حال، با افزایش قدرت شی جینپینگ، در ضمن نمایش تصاویر او بر روی نمایشگرهای بزرگ و حضور کتاب‌های مربوط به "تفکر" او در قفسه‌های فروشگاه‌ها، کارشناسان به خطرات قدرت متمرکز و تطابق ایدئولوژیک اشاره می‌کنند.

کارشناسان می‌گویند که این نقش مسلط  شی جینپینگ باعث محدود شدن گمانه زنی‌ها در طیف گسترده‌ای از نهادهای تصمیم گیر شده و به او لقب "رئیس همه چیز" داده است. پروفسور تسانگ می‌گوید: یک اتاق پژواک جانشین رهبری جمعی بحث و گفتگوی باز در پشت درهای بسته شده است.

استاد دانشگاه‌های چینی می‌گویند شاید بزرگترین خطر این باشد که این موقعیت برتر شی جینپینگ این کشور را بدون جانشین مشخصی رها کرده است. ویلی وولپ لام، استادیار دانشگاه چینی هنگ کنگ و کارشناس امور سیاست چین، می‌گوید اگر او یک دهه دیگر یا بیشتر خدمت کند، یک نسل کامل از جایگزین‌های بالقوه و با تجربه پا به سن خواهند گذاشت.

دکتر لام می‌گوید: "شی جینپینگ تمام قوانین نهادینه شده‌ای که بسیار عاقلانه توسط دنگ شیائوپینگ وضع شدند، شکسته است؛ قوانینی شامل عدم ایجاد کیش شخصیت، جانشینی منظم و بسیاری از موارد دیگر".

او می‌گوید: هیچ جانشینی در دیدرس نیست، و هیچ‌کس نمی‌داند چه کسی بِرند (لقب) "محبوب شی" خواهد شد.

انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار جهانی

حمله لفظی ترامپ به قاضی پرونده پرداخت حق السکوت

 حمله لفظی ترامپ به قاضی پرونده پرداخت حق السکوت
2024-04-14T14:26:00+03:30
دونالد ترامپ در یک گردهمایی انتخاباتی در پنسیلوانیا قاضی پرونده پرداخت حق السکوت را فردی فاسد و حقه باز نامید.

اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را هدف قرار دادند

 اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را هدف قرار دادند
2024-04-14T14:25:58+03:30
اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را در حال به بازگشت به خانه‌های خود در شمال و مرکز غزه بودند، هدف قرار دادند.

واکنش مقام وزارت خارجه حکومت طالبان به عملیات «وعده صادق»

 واکنش مقام وزارت خارجه حکومت طالبان به عملیات «وعده صادق»
2024-04-14T14:11:54+03:30
معاون نمایندگی وزارت خارجه طالبان در هرات در واکنش به عملیات ترکیبی وعده صادق علیه رژیم صهیونیستی گفت: برای پیروزی ایران بر اسرائیل دعا می‌کنیم.

ایران برای صیانت از منافع مشروع تردید به خود راه نخواهد داد

 ایران برای صیانت از منافع مشروع تردید به خود راه نخواهد داد
2024-04-14T14:11:52+03:30
وزیر امور خارجه کشورمان ضمن بیان اینکه ایران، در این مقطع، قصدی برای ادامه عملیات دفاعی ندارد، تاکید کرد: در صورت لزوم، برای صیانت از منافع مشروع خود د...

چند پیام مهم عملیات «وعده صادق» از نگاه تحلیلگر عربی

 چند پیام مهم عملیات «وعده صادق» از نگاه تحلیلگر عربی
2024-04-14T14:11:52+03:30
یک تحلیلگر لبنانی با برشمردن چند پیام راهبردی عملیات نظامی تلافی‌جویانه ایران ضد رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ایران با این عملیات پاسخ محکمی به همه دشمنان دا...

احضار سفرای انگلیس، آلمان و فرانسه به وزارت خارجه

 احضار سفرای انگلیس، آلمان و فرانسه به وزارت خارجه
2024-04-14T13:31:58+03:30
در پی مواضع غیر مسئولانه برخی مقامات انگلیس، فرانسه و آلمان در قبال پاسخ متقابل جمهوری اسلامی ایران به رژیم اسرائیل سفرای این سه کشور به وزارت امور خارجه اح...

یمن: عملیات ایران قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است

 یمن: عملیات ایران قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است
2024-04-14T13:18:40+03:30
وزارت خارجه یمن در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی گفت که این عملیات قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است.

روسیه خواستار خویشتنداری در منطقه شد

 روسیه خواستار خویشتنداری در منطقه شد
2024-04-14T13:05:19+03:30
وزارت امور خارجه روسیه در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم اسرائیل خواستار خویشتنداری طرفین شد و ابراز امیدواری کرد کشورهای منطقه مشکلات موجود ر...

هشدار سفیر ایران در لبنان به رژیم اسرائیل و حامیانش

 هشدار سفیر ایران در لبنان به رژیم اسرائیل و حامیانش
2024-04-14T13:05:18+03:30
سفیر ایران در لبنان در واکنش به عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل نوشت: بزرگترین اشتباه این جنایتکار و متحدانش تلاش برای پاسخگویی به عملیات امروز خواهد بود که ...

امارات: نگرانیم؛ خویشتندار باشید

 امارات: نگرانیم؛ خویشتندار باشید
2024-04-14T12:38:45+03:30
کشور امارات عربی متحده در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی خواستار خویشتنداری شد.

واکنش شورای همکاری به عملیات تلافی‌جویانه ایران ضد اسرائیل

 واکنش شورای همکاری به عملیات تلافی‌جویانه ایران ضد اسرائیل
2024-04-14T12:38:42+03:30
دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس خواستار خویشتن‌داری همه طرف‌ها برای جلوگیری از گسترش تنش در منطقه شد.

ایران در استفاده از حق ذاتی خود برای دفاع دریغ نخواهد کرد

 ایران در استفاده از حق ذاتی خود برای دفاع دریغ نخواهد کرد
2024-04-14T12:38:41+03:30
نمایندگی ایران در ژنو در واکنش به اقدام تلافی جویانه شب گذشته علیه اهداف نطامی رژیم اسرائیل نوشت: ایران در استفاده از حق ذاتی مبنی بر دفاع از خود در مواقعی ...

روز ۱۹۱ طوفان الاقصی|شب آرام غزه در شب عملیات ایران

 روز ۱۹۱ طوفان الاقصی|شب آرام غزه در شب عملیات ایران
2024-04-14T12:38:41+03:30
بعد از شب آرامی که غزه به دلیل عملیات تلافی جویانه و سنگین ایران ضد صهیونیست‌ها در عمق فلسطین اشغالی داشت، اشغالگران از ساعاتی قبل حملات وحشیانه خود به غزه ...

بررسی لایحه بودجه حمایتی از اسرائیل در کنگره آمریکا

 بررسی لایحه بودجه حمایتی از اسرائیل در کنگره آمریکا
2024-04-14T12:25:11+03:30
مجلس نمایندگان آمریکا لایحه اختصاص بودجه حمایتی برای رژیم صهیونیستی را هفته آینده بررسی می‌کند.

اردن: توقف جنگ غزه و پایان اشغالگری تنها راه مهار تنش‌هاست

 اردن: توقف جنگ غزه و پایان اشغالگری تنها راه مهار تنش‌هاست
2024-04-14T11:45:49+03:30
وزیر خارجه اردن بعد از عملیات نظامی ایران در عمق فلسطین اشغالی اعلام کرد که توقف تجاوزات اسرائیل ضد غزه و پایان اشغالگری این رژیم تنها راه برای متوقف کردن ت...

واکنش عمان به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه اسرائیل

 واکنش عمان به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه اسرائیل
2024-04-14T11:45:49+03:30
عمان در واکنش به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی خواستار خویشتنداری در منطقه شد.

«مشاهد حسین»: پاکستان و کشورهای اسلامی کنار ایران بایستند

 «مشاهد حسین»: پاکستان و کشورهای اسلامی کنار ایران بایستند
2024-04-14T11:45:47+03:30
سناتور پاکستانی ضمن تبریک حمله ایران به رژیم صهیونیستی تأکید کرد دولت اسلام‌آباد و سایر کشورهای اسلامی باید کنار ایران در این شرایط بایستند.

جایگاه ایران با حمله به اسرائیل هزاربرابر قوی‌تر می‌شود

 جایگاه ایران با حمله به اسرائیل هزاربرابر قوی‌تر می‌شود
2024-04-14T11:45:45+03:30
یک نویسنده عرب‌زبان با اشاره به اینکه ایران با راهبرد صبر پیش می‌رود و حساب‌شده عمل می‌کند، تأکید کرد که ایران به‌عنوان اولین کشوری که از ۴۰ سال گذشته مستقی...

ای‌بی‌سی: ایران بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ پهپاد شلیک کرد

 ای‌بی‌سی: ایران بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ پهپاد شلیک کرد
2024-04-14T11:05:13+03:30
حمله تلافی‌جویانه ایران با پرتاب ده ها موشک و بیش از ۱۰۰ پهپاد اهداف نظامی رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد.

سخنگوی ارتش اسرائیل: ایران حمله وسیعی انجام داد

 سخنگوی ارتش اسرائیل: ایران حمله وسیعی انجام داد
2024-04-14T11:05:13+03:30
سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی حمله ایران به این رژیم را «وسیع» توصیف کرد و گفت که این حملات هنوز ادامه دارند.

ان‌بی‌سی: آمریکا از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران پشیمان شد

 ان‌بی‌سی: آمریکا از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران پشیمان شد
2024-04-14T11:05:12+03:30
پایگاه ان‌بی‌سی در گزارشی با اشاره به پاسخ تنبیهی ایران به حمله رژیم صهیونیستی به بخش کنسولی ایران در دمشق، نوشت که مقام‌های آمریکایی نگران هستند اسرائیلی‌ه...

ادعای دفتر نتانیاهو درباره پاسخ منفی حماس به میانجی‌ها

 ادعای دفتر نتانیاهو درباره پاسخ منفی حماس به میانجی‌ها
2024-04-14T11:05:12+03:30
دفتر نخست‌وزیری رژیم اشغالگر در میان شوک حمله سنگین سپاه پاسداران به عمق اراضی اشغالی اعلام کرد که پاسخ حماس به پیشنهاد اخیر میانجی‌ها در مذاکرات قاهره برای...

اسرائیل دست به دامان شورای امنیت شد

 اسرائیل دست به دامان شورای امنیت شد
2024-04-14T11:05:12+03:30
نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل متحد در واکنش به حملات گسترده پهپادی و موشکی جمهوری اسلامی ایران به سرزمین‌های اشغالی خواستار تشکیل نشست اضطراری شورای ...

پاسخ تنبیهی ایران علیه اسرائیل تیتر اول رسانه‌های غربی

 پاسخ تنبیهی ایران علیه اسرائیل تیتر اول رسانه‌های غربی
2024-04-14T11:05:11+03:30
پاسخ گسترده موشکی و پهپادی ایران به حمله رژیم اسرائیل به ساختمان کنسولی ایران در دمشق بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشت و به تیتر یک اکثر رسانه‌ها تبد...

واکنش رسانه‌های عبری‌زبان به عملیات «وعدالصادق»

 واکنش رسانه‌های عبری‌زبان به عملیات «وعدالصادق»
2024-04-14T11:05:11+03:30
عملیات گسترده تلافی‌جویانه پهپادی و موشکی ایران علیه رژیم صهیونیستی در ساعات بامدادی روز یکشنبه با پوشش گسترده در رسانه‌های عبری‌زبان رژیم صهیونیستی همراه ب...

بلینکن: به دنبال تشدید تنش نیستیم

 بلینکن: به دنبال تشدید تنش نیستیم
2024-04-14T11:05:11+03:30
وزیر امور خارجه آمریکا در واکنش به حملات گسترده ایران به رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ما به دنبال تشدید تنش نیستیم.

واکنش چین به حمله نظامی ایران به رژیم صهیونیستی

 واکنش چین به حمله نظامی ایران به رژیم صهیونیستی
2024-04-14T11:05:11+03:30
یک سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به عملیات شب گذشته ایران علیه رژیم اسرائیل خواستار خویشتنداری طرفین شد.

بایدن: حملات ایران به تأسیسات نظامی اسرائیل بی‌سابقه بود!

 بایدن: حملات ایران به تأسیسات نظامی اسرائیل بی‌سابقه بود!
2024-04-14T11:05:10+03:30
رئیس‌جمهوری آمریکا اعتراف کرد که ایران تأسیسات نظامی اسرائیل را با موشک و پهپاد هدف قرار داده است.

بازتاب عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل در رسانه‌های عربی

 بازتاب عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل در رسانه‌های عربی
2024-04-14T11:05:10+03:30
عملیات تلافی‌جویانه پهپادی و موشکی ایران علیه رژیم اسرائیل طی ساعات گذشته با پوشش گسترده در رسانه‌های عربی منطقه همراه بود.

تحولات اوکراین| آیا پایان کار کی‌یف نزدیک است؟

 تحولات اوکراین| آیا پایان کار کی‌یف نزدیک است؟
2024-04-14T11:05:10+03:30
کاهش اعتماد روسیه به بی‌طرفی سوئیس، فرار هزاران مرد اوکراینی به رومانی با شنا، تاکید اسلواکی بر حل مناقشه اوکراین از طریق مذاکره، درخواست کی‌یف از کمیته الم...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)