میرنیوز

دیدگاه کشورهای منطقه درباره ایجاد مکانیزم "۳+۳" برای حل مسائل قفقاز

 دیدگاه کشورهای منطقه درباره ایجاد مکانیزم "۳+۳" برای حل مسائل قفقاز 2021-11-06T16:22:32+03:30

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، روزنامه «ایزوستیا»، چاپ مسکو در تحلیلی نوشته است: مکان ایجاد مکانیزم همکاری‌ها در ترکیب "3+3" (یا عرصه شش جانبه) به منظور حل و فصل مشکلات در منطقه قفقاز جنوبی در جریان مذاکرات "رجب طیب اردوغان" رئیس جمهوری ترکیه و "امانوئل ماکرون" رئیس جمهوری فرانسه نیز مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت.

برنامه ریزی شده که این مکانیزم با مشارکت کشورهای جمهوری آذربایجان، ارمنستان، گرجستان، روسیه، ایران و ترکیه بوجود آید. مقامات مسکو از هم اکنون از این نظریه حمایت کرده‌اند. دیگر طرف‌های احتمالی شرکت کننده دیدگاه‌های متفاوتی در این رابطه داشته‌اند که این روزنامه به بررسی مواضع آنها پرداخته است.

رجب طیب اردوغان در این باره گفته است: «در حال حاضر در منطقه قفقاز جنوبی اقدامات مثبتی صورت گرفته و برادر ما "الهام علی‌اف قاطعانه خواستار حل و فصل اوضاع است. در دیدار من با رئیس جمهوری آذربایجان مسئله ایجاد عرصه‌ای شش جانبه متشکل از روسیه، آذربایجان، ارمنستان، گرجستان، ایران و ترکیه بررسی شد و اگر توافق نهایی در این باره بدست آید، ما مکانیزم جدیدی برای تقویت صلح و امنیت در منطقه در اختیار خواهیم داشت.»

رئیس جمهوری ترکیه این نظریه را با همتای فرانسوی خود نیز در میان گذاشته است. رهبران ترکیه و جمهوری آذربایجان مبتکر اصلی این همکاری‌ها در مسائل منطقه قفقاز، از جمله منطقه قره باغ کوهستانی و مشکلات کنونی مربوط به راه‌های ارتباطات اقتصادی و حمل و نقل در این منطقه هستند. از سال 1992 به اینطرف، مذاکرات برای حل و فصل مسالمت آمیز مناقشه قره باغ در چارچوب گروه مینسک سازمان پیمان امنیت و همکاری اروپا به ریاست مشترک روسیه، آمریکا و فرانسه آغاز شده ولی هنوز بطور کامل حل و فصل نشده است. 

روسیه از ابتکارعمل ایجاد مکانیزم "3+3" برای حل مشکلات قفقاز حمایت می‌کند

"ماریا زاخارووا" سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه روسیه از حمایت مسکو از نظریه ایجاد مکانیزم "3+3"، از یک طرف - سه کشور آذربایجان، ارمنستان و گرجستان منطقه قفقاز جنوبی و از سوی دیگر - ایران، روسیه و ترکیه، بعنوان همسایه‌های نزدیک آنها خبر داده است.

زاخارووا گفت: «ما معتقدیم، زمان آن رسیده که چنین طرح‌های مثبتی جامه عمل بپوشند. توسعه همکاری‌های منطقه‌ای پاسخگوی منافع تمامی شرکت کنندگان در چنین ترکیب‌هایی است خگوی منافع تمامی شرکت کنندگان در چنین ترکیب‌هایی است. ما بر این عقیده هستیم که راه اندازی چنین مکانیزمی به افزایش اعتماد در روابط بین کشورهای منطقه و حل و فصل اختلافات، از سر گیری توان بالقوه اقتصادی و حمل و نقلی منطقه کمک خواهد کرد. مسائل زیادی وجود دارد و اکنون چالش‌های جدیدی نیز با توجه به اپیدمی کرونا به آنها اضافه شده است. به همین دلیل مکانیزم 3+3  می‌تواند و باید به یافتن راه حل‌های مناسب برای مشکلات قدیمی و چالش‌های جدید کمک کند.»

وی یادآور شده که مقامات باکو و ایروان نقش نیروهای حافظ صلح روسی در منطقه قره باغ را مثبت ارزیابی می کنند و اکنون نیز باید روند مشخص کردن خطوط مرزی بین آذربایجان و ارمنستان را سریع‌تر آغاز کنند.

"سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه نیز ابتکارعمل شکل گیری ترکیب "3+3" را با "حسین امیرعبدالهیان" و "مولود چاووش اوغلو" همتایان ایرانی و ترکیه‌ای خود مورد بررسی قرار داده است. به گفته لاوروف، مقامات تهران دیدگاه مثبتی در خصوص این پیشنهاد داشته و آماده همکاری در این زمینه هستند.

مقامات مسکو امیدوارند که گرجستان نیز به مشارکت در شکل گیری چنین مکانیزمی به منظور یافتن راه حلی برای توسعه منطقه قفقاز جنوبی علاقه مند باشند. از سال 2008 به اینطرف بین روسیه و گرجستان هیچ رابطه دیپلماتیکی وجود ندارد.

گرجستان مایل نیست از عرصه بررسی اوضاع منطقه قفقاز جنوبی جا بماند

البته "داوید زالکالیانی" وزیر امور خارجه و معاون نخست وزیر گرجستان اعلام کرده که برای مقامات تفلیس مشارکت در مکانیزمی به همراه روسیه دشوار است، ولی با این حال، این کشور باید در چنین طرح‌های ژئوپلیتیکی منطقه‌ای به هر ترتیب نماینده‌ای داشته باشد.

در بحبوحه درگیری‌های مسلحانه در منطقه قره باغ، مقامات تفلیس تلاش می‌کردند تا نشان دهند کاملاً بی طرف هستند. این کشور ترانزیت نظامی چه از راه زمینی و چه از طریق هوایی برای هر دو طرف مناقشه را به حالت تعلیق درآورده بود. برای گرجستان، حفظ روابط حسن همجواری با آذربایجان و ارمنستان بسیار مهم است و خود نیز نقش یک محل تلاقی راه‌های ارتباطی منطقه‌ای را دارد.

مقامات تفلیس از سوی دیگر نگران تقویت نقش روسیه در منطقه و امکان باز شدن کریدورهای ترانزیتی جدید در قفقاز جنوبی هستند. صحبت بر سر راه‌هایی است که خاک گرجستان را دور بزند. چنین مسئله‌ای اصلاً به نفع این کشور نخواهد بود. از جمله این کریدورها، یکی راه ارتباطی بین آذربایجان و منطقه نخجوان و دیگری راه ارتباطی بین ارمنستان و روسیه از طریق خاک آذربایجان است.  

دیدگاه متناقض مقامات باکو و ایروان از روند اجرای توافقات سه‌جانبه در منطقه

در اواسط ماه اکتبر (مهر ماه) وزرای امور خارجه آذربایجان و ارمنستان در نشستی سه‌جانبه با سرگئی لاوروف دیدار کردند. آنها یادآور شدند که بطور کامل از روند تحقق مفاد بیانیه سه‌جانبه رهبران روسیه، جمهوری آذربایجان و ارمنستان در تاریخ نهم ماه نوامبر سال 2020 (18 آبان ماه) رضایت ندارند. ضمن اینکه هر یک از دو طرف دیدگاه متفاوتی هم در این خصوص داشتند. ارمنستان مایل است تا افراد بازداشت شده از سوی آذربایجان سریعتر به این کشور بازگردانده شوند و تعهدات طرف روسی برای مأموریت حافظت از صلح برای 5 سال ادامه یابد.

این در حالی است که آذربایجان اصرار دارد که مذاکرات به منظور تعیین دقیق خطوط مرزی با ارمنستان زودتر آغاز شود و اجرای توافقات مربوط به بازگشایی راه‌های حمل و نقل منطقه برایش اهمیت زیادی دارد. ضمن اینکه هر دو طرف یکدیگر را نقص رژیم کامل آتش‌بس از سوی طرف مقابل متهم می‌کنند.

نقش ترکیه در حل و فصل مناقشه قره باغ کوهستانی چیست؟  

رئیس جمهوری ترکیه تقریباً پس از امضای بیانیه سه‌جانبه روسیه، آذربایجان و ارمنستان درباره آتش‌بس در قره باغ، پیشنهاد راه اندازی عرصه‌ای شش جانبه برای حل مسائل منطقه را پیشنهاد کرده بود. در توافقنامه صلحی که با میانجی گری روسیه بدست آمد، دو طرف درباره توقف کامل درگیری‌های نظامی، عقب نشینی از مواضع تصرف شده و تبادل اسرا توافق کردند. مسکو بلافاصله نیروهای حافظ صلح خود را در منطقه قره باغ مستقر کرد. ایروان هم وعده داد که چند منطقه قره‌باغ را به باکو بازپس دهد.  

ترکیه نیز در روند حل و فصل مناقشه قره باغ با روسیه همکاری دارد، ولی مأموریت حفاظت از صلح در منطقه به این کشور واگذار نشده است. آنکارا بصورت محدود در مرکز مونیتورینگ روسیه-ترکیه در خاک آذربایجان مشارکت دارد.

"آرمن مانوکیان" کارشناس مسائل سیاسی ارمنستانی در گفت‌وگو با روزنامه ایزوستیا یادآور شده است: «مقامات ایروان خواستار بازگشایی مرزها و برقراری روابط حسن همجواری صلح آمیز از جمله با ترکیه هستند. ولی مقامات آنکارا نقش تهاجمی و بی ثبات کننده‌ای را بازی می‌کنند و به همین دلیل برای بهبود روابط، طرف ترکیه‌ای باید بتواند اعتماد ارمنستان را بدست آورد. اظهارات خصمانه اردوغان و علی‌اف با واکنش منفی در ایروان روبرو شده است. طرف ارمنستانی می‌ترسد که رهبران ترکیه و آذربایجان به همینجا بسنده نکرده و آنچه را که پس از جنگ بدست نیاوردند را دوباره طلب کنند.»

این کارشناس یادآور شد: «پس از امضای بیانیه سه‌جانبه، ارمنستان با بحران سیاسی داخلی مواجه شد. من مطمئن نیستم کسانی که چنین خسارتی از جنگ قره باغ را دیده‌اند، دیدگاه خوبی درباره همکاری‌های شش جانبه منطقه‌ای داشته باشند. البته برخی سیاستمداران ارمنی خواستار روابط خوب با ترکیه و آذربایجان هستند و به آغاز مذاکره در این خصوص علاقه مندند.»  

ایران می‌تواند نقش تعیین کننده‌ای در عرصه مذاکرات شش جانبه داشته باشد

در این بین، علاوه برای روسیه، جمهوری اسلامی ایران هم می‌تواند متوازن کننده فعالیت مکانیزم "3+3" باشد، برای اینکه تنها کشوری است که بطور همزمان هم با ارمنستان، هم با جمهوری آذربایجان و هم منطقه قره باغ کوهستانی مرز مشترک دارد. ایران از همان سال‌های نخست دهه 90 خواستار حل و فصل دیپلماتیک مناقشه قره باغ بوده و مواضع مقامات تهران کاملاً روشن است: آنها مخالف تغییر شکل مرزهای ملی آذربایجان بوده و در عین حال خواستار در نظر گرفتن منافع مردم ارامنه هستند.

مقامات تهران از همکاری نزدیک آذربایجان با اسرائیل و ترکیه رضایت نداشته و دوستی باکو با واشنگتن را نیز تهدیدی برای امنیت ملی ایران می‌دانند. این در حالی است که با توجه به بیش از 30 میلیون جمعیت آذری زبان ایران، روابط بین مردم دو کشور را بهم گره زده است. البته مردم ارامنه نیز بخش قابل توجهی از جمعیت ایران را تشکیل می‌دهد.  ضمن اینکه لابی‌های ارامنه نیز نقش زیادی در روابط ایران با کشورهای غربی دارند و به همین دلیل همکاری با ایروان برای تهران اهمیت زیادی دارد. این در حالی است که اهم‌های نفوذ ایران در منطقه قفقاز، از روسیه و ترکیه کمتر است.

به عقیده "ولادیمیر آواتکوف" کارشناس ارشد موسسه تحقیقاتی پریماکوف در روسیه، آنکارا مایل است نقش کلیدی در حل و فصل مناقشات در کشورهای همسایه خود داشته باشد. وی به این روزنامه گفت: «به همین دلیل ترکیه سعی دارد مکانیزم جدیدی در قفقاز بوجود آورد تا توازن نیروها در منطقه را بهم زده و نقش خود در عرصه روابط بین المللی و در سیستم امنیتی منطقه‌ای را افزایش دهد. البته این کشور نمی‌تواند نقش میانجی را بازی کند، چون آشکارا طرف جمهوری آذربایجان را گرفته است. برخلاف روسیه که دائماً از لزوم توجه به منافع دو طرف صحبت می‌کند و همواره توانسته راه حل‌هایی برای مناقشات مختلف منطقه‌ای با توجه به منافع همه طرفین، از جمله در منطقه قفقاز جنوبی ارائه دهد. برای مقامات مسکو مهم آن است که مناقشه نظامی در این منطقه وجود نداشته باشد و صلح و ثبات در قفقاز منافع درازمدت روسیه را تأمین خواهد کرد.»

انتهای پیام/

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار جهانی

حمله لفظی ترامپ به قاضی پرونده پرداخت حق السکوت

 حمله لفظی ترامپ به قاضی پرونده پرداخت حق السکوت
2024-04-14T14:26:00+03:30
دونالد ترامپ در یک گردهمایی انتخاباتی در پنسیلوانیا قاضی پرونده پرداخت حق السکوت را فردی فاسد و حقه باز نامید.

اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را هدف قرار دادند

 اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را هدف قرار دادند
2024-04-14T14:25:58+03:30
اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را در حال به بازگشت به خانه‌های خود در شمال و مرکز غزه بودند، هدف قرار دادند.

واکنش مقام وزارت خارجه حکومت طالبان به عملیات «وعده صادق»

 واکنش مقام وزارت خارجه حکومت طالبان به عملیات «وعده صادق»
2024-04-14T14:11:54+03:30
معاون نمایندگی وزارت خارجه طالبان در هرات در واکنش به عملیات ترکیبی وعده صادق علیه رژیم صهیونیستی گفت: برای پیروزی ایران بر اسرائیل دعا می‌کنیم.

ایران برای صیانت از منافع مشروع تردید به خود راه نخواهد داد

 ایران برای صیانت از منافع مشروع تردید به خود راه نخواهد داد
2024-04-14T14:11:52+03:30
وزیر امور خارجه کشورمان ضمن بیان اینکه ایران، در این مقطع، قصدی برای ادامه عملیات دفاعی ندارد، تاکید کرد: در صورت لزوم، برای صیانت از منافع مشروع خود د...

چند پیام مهم عملیات «وعده صادق» از نگاه تحلیلگر عربی

 چند پیام مهم عملیات «وعده صادق» از نگاه تحلیلگر عربی
2024-04-14T14:11:52+03:30
یک تحلیلگر لبنانی با برشمردن چند پیام راهبردی عملیات نظامی تلافی‌جویانه ایران ضد رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ایران با این عملیات پاسخ محکمی به همه دشمنان دا...

احضار سفرای انگلیس، آلمان و فرانسه به وزارت خارجه

 احضار سفرای انگلیس، آلمان و فرانسه به وزارت خارجه
2024-04-14T13:31:58+03:30
در پی مواضع غیر مسئولانه برخی مقامات انگلیس، فرانسه و آلمان در قبال پاسخ متقابل جمهوری اسلامی ایران به رژیم اسرائیل سفرای این سه کشور به وزارت امور خارجه اح...

یمن: عملیات ایران قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است

 یمن: عملیات ایران قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است
2024-04-14T13:18:40+03:30
وزارت خارجه یمن در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی گفت که این عملیات قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است.

روسیه خواستار خویشتنداری در منطقه شد

 روسیه خواستار خویشتنداری در منطقه شد
2024-04-14T13:05:19+03:30
وزارت امور خارجه روسیه در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم اسرائیل خواستار خویشتنداری طرفین شد و ابراز امیدواری کرد کشورهای منطقه مشکلات موجود ر...

هشدار سفیر ایران در لبنان به رژیم اسرائیل و حامیانش

 هشدار سفیر ایران در لبنان به رژیم اسرائیل و حامیانش
2024-04-14T13:05:18+03:30
سفیر ایران در لبنان در واکنش به عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل نوشت: بزرگترین اشتباه این جنایتکار و متحدانش تلاش برای پاسخگویی به عملیات امروز خواهد بود که ...

امارات: نگرانیم؛ خویشتندار باشید

 امارات: نگرانیم؛ خویشتندار باشید
2024-04-14T12:38:45+03:30
کشور امارات عربی متحده در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی خواستار خویشتنداری شد.

واکنش شورای همکاری به عملیات تلافی‌جویانه ایران ضد اسرائیل

 واکنش شورای همکاری به عملیات تلافی‌جویانه ایران ضد اسرائیل
2024-04-14T12:38:42+03:30
دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس خواستار خویشتن‌داری همه طرف‌ها برای جلوگیری از گسترش تنش در منطقه شد.

ایران در استفاده از حق ذاتی خود برای دفاع دریغ نخواهد کرد

 ایران در استفاده از حق ذاتی خود برای دفاع دریغ نخواهد کرد
2024-04-14T12:38:41+03:30
نمایندگی ایران در ژنو در واکنش به اقدام تلافی جویانه شب گذشته علیه اهداف نطامی رژیم اسرائیل نوشت: ایران در استفاده از حق ذاتی مبنی بر دفاع از خود در مواقعی ...

روز ۱۹۱ طوفان الاقصی|شب آرام غزه در شب عملیات ایران

 روز ۱۹۱ طوفان الاقصی|شب آرام غزه در شب عملیات ایران
2024-04-14T12:38:41+03:30
بعد از شب آرامی که غزه به دلیل عملیات تلافی جویانه و سنگین ایران ضد صهیونیست‌ها در عمق فلسطین اشغالی داشت، اشغالگران از ساعاتی قبل حملات وحشیانه خود به غزه ...

بررسی لایحه بودجه حمایتی از اسرائیل در کنگره آمریکا

 بررسی لایحه بودجه حمایتی از اسرائیل در کنگره آمریکا
2024-04-14T12:25:11+03:30
مجلس نمایندگان آمریکا لایحه اختصاص بودجه حمایتی برای رژیم صهیونیستی را هفته آینده بررسی می‌کند.

اردن: توقف جنگ غزه و پایان اشغالگری تنها راه مهار تنش‌هاست

 اردن: توقف جنگ غزه و پایان اشغالگری تنها راه مهار تنش‌هاست
2024-04-14T11:45:49+03:30
وزیر خارجه اردن بعد از عملیات نظامی ایران در عمق فلسطین اشغالی اعلام کرد که توقف تجاوزات اسرائیل ضد غزه و پایان اشغالگری این رژیم تنها راه برای متوقف کردن ت...

واکنش عمان به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه اسرائیل

 واکنش عمان به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه اسرائیل
2024-04-14T11:45:49+03:30
عمان در واکنش به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی خواستار خویشتنداری در منطقه شد.

«مشاهد حسین»: پاکستان و کشورهای اسلامی کنار ایران بایستند

 «مشاهد حسین»: پاکستان و کشورهای اسلامی کنار ایران بایستند
2024-04-14T11:45:47+03:30
سناتور پاکستانی ضمن تبریک حمله ایران به رژیم صهیونیستی تأکید کرد دولت اسلام‌آباد و سایر کشورهای اسلامی باید کنار ایران در این شرایط بایستند.

جایگاه ایران با حمله به اسرائیل هزاربرابر قوی‌تر می‌شود

 جایگاه ایران با حمله به اسرائیل هزاربرابر قوی‌تر می‌شود
2024-04-14T11:45:45+03:30
یک نویسنده عرب‌زبان با اشاره به اینکه ایران با راهبرد صبر پیش می‌رود و حساب‌شده عمل می‌کند، تأکید کرد که ایران به‌عنوان اولین کشوری که از ۴۰ سال گذشته مستقی...

ای‌بی‌سی: ایران بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ پهپاد شلیک کرد

 ای‌بی‌سی: ایران بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ پهپاد شلیک کرد
2024-04-14T11:05:13+03:30
حمله تلافی‌جویانه ایران با پرتاب ده ها موشک و بیش از ۱۰۰ پهپاد اهداف نظامی رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد.

سخنگوی ارتش اسرائیل: ایران حمله وسیعی انجام داد

 سخنگوی ارتش اسرائیل: ایران حمله وسیعی انجام داد
2024-04-14T11:05:13+03:30
سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی حمله ایران به این رژیم را «وسیع» توصیف کرد و گفت که این حملات هنوز ادامه دارند.

ان‌بی‌سی: آمریکا از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران پشیمان شد

 ان‌بی‌سی: آمریکا از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران پشیمان شد
2024-04-14T11:05:12+03:30
پایگاه ان‌بی‌سی در گزارشی با اشاره به پاسخ تنبیهی ایران به حمله رژیم صهیونیستی به بخش کنسولی ایران در دمشق، نوشت که مقام‌های آمریکایی نگران هستند اسرائیلی‌ه...

ادعای دفتر نتانیاهو درباره پاسخ منفی حماس به میانجی‌ها

 ادعای دفتر نتانیاهو درباره پاسخ منفی حماس به میانجی‌ها
2024-04-14T11:05:12+03:30
دفتر نخست‌وزیری رژیم اشغالگر در میان شوک حمله سنگین سپاه پاسداران به عمق اراضی اشغالی اعلام کرد که پاسخ حماس به پیشنهاد اخیر میانجی‌ها در مذاکرات قاهره برای...

اسرائیل دست به دامان شورای امنیت شد

 اسرائیل دست به دامان شورای امنیت شد
2024-04-14T11:05:12+03:30
نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل متحد در واکنش به حملات گسترده پهپادی و موشکی جمهوری اسلامی ایران به سرزمین‌های اشغالی خواستار تشکیل نشست اضطراری شورای ...

پاسخ تنبیهی ایران علیه اسرائیل تیتر اول رسانه‌های غربی

 پاسخ تنبیهی ایران علیه اسرائیل تیتر اول رسانه‌های غربی
2024-04-14T11:05:11+03:30
پاسخ گسترده موشکی و پهپادی ایران به حمله رژیم اسرائیل به ساختمان کنسولی ایران در دمشق بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشت و به تیتر یک اکثر رسانه‌ها تبد...

واکنش رسانه‌های عبری‌زبان به عملیات «وعدالصادق»

 واکنش رسانه‌های عبری‌زبان به عملیات «وعدالصادق»
2024-04-14T11:05:11+03:30
عملیات گسترده تلافی‌جویانه پهپادی و موشکی ایران علیه رژیم صهیونیستی در ساعات بامدادی روز یکشنبه با پوشش گسترده در رسانه‌های عبری‌زبان رژیم صهیونیستی همراه ب...

بلینکن: به دنبال تشدید تنش نیستیم

 بلینکن: به دنبال تشدید تنش نیستیم
2024-04-14T11:05:11+03:30
وزیر امور خارجه آمریکا در واکنش به حملات گسترده ایران به رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ما به دنبال تشدید تنش نیستیم.

واکنش چین به حمله نظامی ایران به رژیم صهیونیستی

 واکنش چین به حمله نظامی ایران به رژیم صهیونیستی
2024-04-14T11:05:11+03:30
یک سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به عملیات شب گذشته ایران علیه رژیم اسرائیل خواستار خویشتنداری طرفین شد.

بایدن: حملات ایران به تأسیسات نظامی اسرائیل بی‌سابقه بود!

 بایدن: حملات ایران به تأسیسات نظامی اسرائیل بی‌سابقه بود!
2024-04-14T11:05:10+03:30
رئیس‌جمهوری آمریکا اعتراف کرد که ایران تأسیسات نظامی اسرائیل را با موشک و پهپاد هدف قرار داده است.

بازتاب عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل در رسانه‌های عربی

 بازتاب عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل در رسانه‌های عربی
2024-04-14T11:05:10+03:30
عملیات تلافی‌جویانه پهپادی و موشکی ایران علیه رژیم اسرائیل طی ساعات گذشته با پوشش گسترده در رسانه‌های عربی منطقه همراه بود.

تحولات اوکراین| آیا پایان کار کی‌یف نزدیک است؟

 تحولات اوکراین| آیا پایان کار کی‌یف نزدیک است؟
2024-04-14T11:05:10+03:30
کاهش اعتماد روسیه به بی‌طرفی سوئیس، فرار هزاران مرد اوکراینی به رومانی با شنا، تاکید اسلواکی بر حل مناقشه اوکراین از طریق مذاکره، درخواست کی‌یف از کمیته الم...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)