میرنیوز

بررسی قدرت چین در عرصه فناوری؛ آیا چین مدرن قابل مهار است؟

 بررسی قدرت چین در عرصه فناوری؛ آیا چین مدرن قابل مهار است؟ 2021-10-31T09:55:50+03:30

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، جو بایدن در 20 ژانویه سال جاری میلادی پس از ادای سوگند به عنوان رئیس جمهور فعلی آمریکا همانند تمام روسای جمهور قبلی از تلاش برای اجرایی کردن برنامه های مد نظر خود خبر داد. یکی از این برنامه ها تلاش برای مهار قدرت روز افزون چین در عرصه های مختلف بود. اظهارات بایدن در روز ادای سوگند و مشاوران وی مانند آنتونی بلینکن، وزیر خارجه و جنت یلن، وزیر خزانه داری به شکلی بود که نشان داد دموکراتها عجله ای برای تغییر رویکرد دولت قبل از خود در قبال چین را ندارند و ترجیح می دهند به همان مسیر ادامه دهند. رقابت میان این دو ابرقدرت در حوزه های مختلف درجریان است اما در این گزارش سعی شده که به بررسی قدرت چین در عرصه فناوری پرداخته شود.

 R&D

طی 4 دهه گذشته زندگی در اکثر کشورهای دنیا دستخوش تغییر و پیشرفت علم و فن آوری بوده اما تغییرات در هیچ کشوری قابل مقایسه با چین نبوده است. این پیشرفتها در حوزه های مختلف از انرژی های تجدید پذیر تا شبکه 5G، خطوط ریلی پرسرعت و هوش مصنوعی گسترده بوده است. بودجه تحقیق و توسعه از 2.21 میلیارد دلار (14 میلیارد یوان) در آغاز دهه 90 به 380 میلیارد دلار (2.44 تریلیون یوان) در 2020 افزایش یافت. هزینه تحقیق و توسعه چین در سال 2013 با پیشی گرفتن از ژاپن به رتبه دوم در دنیا پس از آمریکا رسید.

نوآوری های علمی و تکنولوژیک چین با نتایج و دستاوردهای مثبتی همراه بوده است و نمی توان آن را موضوعی جدا از حمایت از حقوق مالکیت معنوی در نظر گرفت. گزارش سالانه منتشر شده از سوی سازمان جهانی مالکیت معنوی با محور شاخص های مالکیت های معنوی جهان که در ماه دسامبر سال جاری میلادی منتشر شد نشان می دهد که تعداد درخواست های مطرح شده در حوزه ثبت اختراع که توسط اداره دولتی مالکیت معنوی چین دریافت شده، در سال 2019 میلادی به 1.4 میلیون درخواست رسیده که این رقم به معنای جایگاه برتر و نخست جهانی چین است.

هوش مصنوعی

چین قصد دارد تمرکز خود را بر تولید محصولات هوش مصنوعی و توسعه الگوریتم های اپن سورس (متن باز) قرار دهد. شرکتهای چینی و دولت این کشور طی چند سال گذشته توجه خاصی به این بخش داشته اند. شرکتهای بزرگی مانند علی بابا و بایدو هم بر روی این فن آوری سرمایه گذاری کرده اند. چین و آمریکا درحال رقابت برای سلطه بر حوزه هوش مصنوعی هستند. تیمی به هدایت اریک اشمیت، مدیر عامل سابق گوگل گفت که چین به زودی  جایگزین آمریکا به عنوان ابرقدرت دنیا در عرصه هوش مصنوعی خواهد شد. در راستای استفاده موثر از هوش مصنوعی فن آوری شناسایی چهره مورد توجه قرار گرفت و پس از مدتی کوتاه در اماکن مختلف ازجمله، ایستگاه های قطار برای خرید بلیت مورد استفاده قرار گرفت. طبق اخرین نتایج منتشر شده از سوی موسسه تحقیقاتی هوش مصنوعی دانشگاه تسینگهوا در سال جاری میلادی از 520 هزار ثبت اختراع در حوزه هوش مصنوعی 389571 مورد ثبت به چین اختصاص دارد.

 

تنش آمریکا و چین , کشور چین , کشور آمریکا ,

 

5G

معجزه دیگری که در چین رخ داده و این کشور توانسته خود را به عنوان پیشروی عرصه 5G معرفی کند؛ اتفاقی که باعث عصبانیت آمریکا شده و تحریم های مستقیم و غیرمستقیم علیه شرکتهایی ازجمله هوآوی حاکی از این موضوع است. چین با یک میلیارد کاربر اینترنت  به یک بهشت جهانی برای شرکتهای فعال در عرصه ارتباطات تبدیل شده است. تا سال 2020 تعداد مشترکین تلفن همراه در چین به 1.59 میلیارد نفر ررسید. این درحالی است که در سال 1988، زمانی که چین برای اولین بار هدایت عرصه ارتباطات سیار را برعهده گرفت، تنها 3 هزار مشترک در این کشور وجود داشت. تا پایان 2020 نزدیک به 990 میلیون نفر در چین از اینترنت پرسرعت بهره می برند. این درحالی است که در 1997 تنها 620 هزار نفر میتوانستند به اینترنت دسترسی داشته باشند. با پیشرفت صنایع مربوط به اینترنت  نزدیک به 916 هزار ایستگاه 5G در این کشور تاسیس شده که معادل 70 درصد کل ظرفیت ایستگاه های دنیاست. درحال حاضر در چین 365 میلیون وسیله از فن آوری 5G  بهره میبرند که این آمار معادل 80 درصد ظرفیت کل این وسایل است.

قطارهای سریع السیر

حوزه دیگری که چین با پیشرفت خیره کننده باعث شگفتی دنیا شده فن آوری قطارهای پرسرعت است. سرعت این پیشرفتها به حدی است که شاید در آینده ای نزدیک بسیاری فراموش کنند که این فن آوری برای اولین بار توسط ژاپنی ها اختراع شد. انتشار اخبار مربوط به سفرهای راحت و بسیار سریع از شانگهای به پکن علاوه بر افزایش حس رضایت مردم نوعی فخر فروشی دولت چین برای امریکا و غرب نیز به شمار میرود. در یک دهه اول فعالیت قطارهای سریع السیر پکن/شانگهای 1.35 میلیارد مسافر فاصله 1400 کیلومتری را در کمتر از 4:30 ساعت طی میکنند. تا پایان 2020 این کشور بیش از 37900 کیلومتر خط راه آهن قطار سریع السیر عملیاتی  در اختیار دارد.

 

تنش آمریکا و چین , کشور چین , کشور آمریکا ,

 

ماهواره های ناوبری

سامانه ناوبری بِیدو یا سامانه ماهواره‌ای ناوبری بیدو (قطب‌نما) پروژه‌ای چینی برای توسعه سامانه ناوبری ماهواره‌ای مستقل است. نخستین سامانه بیدو که به‌طور رسمی سامانه آزمایشی ماهواره‌ای ناوبری بیدو یا بیدو-1 خوانده می‌شود، شامل سه ماهواره با پوشش و کاربردهای محدود است. این سامانه از سال 2000، خدمات ناوبری را عمدتاً برای مشتریان در چین و مناطق همسایه آن، ارائه می‌دهد.

ارزش صنعت ناوبری بیدو در چین تا سال 2025 بیش از 25 درصد از سهم جهانی را به خود اختصاص خواهد داد و انتظار می‌رود ارزش این صنعت، از یک تریلیون یوان یا 155 میلیارد دلار فراتر رود و 20 تا 25 درصد از سهم جهانی را به خود اختصاص دهد؛ سال 2020 یک نقطه عطف بزرگ برای بیدو بوده است چراکه ساخت سیستم به پایان رسیده است و تمرکز برای صنعتی شدن و برنامه‌های کاربردی در مقیاس بزرگ رسیده است.

 

تنش آمریکا و چین , کشور چین , کشور آمریکا ,

 

سنگ اندازی ها در کاخ سفید

دونالد ترامپ در سال آخر ریاست جمهوری خود تمام تلاش خود برا فشار حداکثری بر حوزه فن آوری چین را انجام داد. تصویب قانونی که مانع دسترسی هوآوی به منابع نیمه رسانا می شد و همچنین قرار دادن نام شرکت SMIC (بزرگترین تولید کننده چیپ در چین) در لیست سازمان های ممنوعه (entity list)فشار زیادی به این تولید کننده بزرگ گوشی همراه وارد کرد. دولت ترامپ با معرفی شرکتهای بزرگ فن آوری چین به عنوان یک تهدید امنیتی این هدف را دنبال میکرد که فن آوری آمریکایی در حوزه تولید چیپ در اختیار شرکتهای چینی قرار نگیرد. دولت بایدن نیز در ابتدای مسیر همین موضع سرسختانه را تا حدی ادامه داد و در 12 مارس 5 شرکت چینی ازجمله هوآوی توسط بخش قانونگذاری تلکام آمریکا در لیست سیاه قرار گرفتند. کمیسیون ارتباطات فدرال آمریکا به بهانه زمینه های امنیت ملی شرکتهای ZTE، Hytera Communications Corp., Hikvision Digital Technology Co., Dahua Technology Co و هوآوی را در لیست سیاه قرار دادند.

در 8 آوریل نیز وزارت بازرگانی آمریکا نام 7 نهاد ابر رایانه ای چین را وارد لیست سازمان های ممنوعه کرد و در توجیه اقدام خود مدعی شد که فعالیت این سازمان ها مغایر با امنیت ملی و یا منافع سیاست خارجی آمریکاست. اهمیت نگرانی آمریکا از پیشرفتهای چین در عرصه فن آوری را میتوان از بررسی دستورالعمل ها و قوانین جدیدی که در دولت بایدن به تصویب میرسد، تا حدی درک کرد. یکی دیگر از این دستورالعمل ها فرمان اجرایی جدید بایدن در 3 ژوئن مبنی بر ممنوعیت سرمایه گذاری آمریکا در شرکتهای چینی است که دارای ارتباط با بخش فن اوری دفاعی و نظارتی است. ادامه بدرفتاری با اپلیکیشن های چینی تیک تاک و ویچت در آمریکا نشان از تمایل آمریکا برای ادامه رویکرد خصمانه علیه فن آوری چینی بود.

اعتراف به شکست

با تمام این سنگ اندازی ها به نظر میرسد دستکم کارشناسان و مقامات آمریکایی به توانمندی چین اذعان کرده و به عنوان یک رقیب قدرتمند حساب ویژه ای روی این کشور باز کرده اند. البته در این مسیر به نظر برخی کارشناسان از ناتوانی و یا عملکرد نامناسب دولت آمریکا نسبت به خطر چین به ستوه آمده و خواستار توجه بیشتر دولتمردان و سیاستگذاران آمریکایی به این موضوع هستند.

نیکولاس چایلان، مدیر ارشد نرم افزار پنتاگون یکی از این افراد بود که  اعلام کرد در اعتراض به سرعت پایین تحولات فنی در ارتش آمریکا از سمت خود کناره گیری کرده است. چایلان، در اولین مصاحبه خود پس از استعفایش از وزارت دفاع آمریکا به فایننشال تایمز گفت که شکست آمریکا در واکنش به تهدیدات سایبری  چین آینده آمریکا را به خطر انداخته است. وی در این مصاحبه گفت: ما در 15 تا 20 سال آینده هیچ شانسی برای رقابت با چین نخواهیم داشت. به اعتقاد من در حال حاضر نیز این مبارزه به نفع چین پایان یافته است.

انتهای پیام/

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار جهانی

حمله لفظی ترامپ به قاضی پرونده پرداخت حق السکوت

 حمله لفظی ترامپ به قاضی پرونده پرداخت حق السکوت
2024-04-14T14:26:00+03:30
دونالد ترامپ در یک گردهمایی انتخاباتی در پنسیلوانیا قاضی پرونده پرداخت حق السکوت را فردی فاسد و حقه باز نامید.

اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را هدف قرار دادند

 اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را هدف قرار دادند
2024-04-14T14:25:58+03:30
اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را در حال به بازگشت به خانه‌های خود در شمال و مرکز غزه بودند، هدف قرار دادند.

واکنش مقام وزارت خارجه حکومت طالبان به عملیات «وعده صادق»

 واکنش مقام وزارت خارجه حکومت طالبان به عملیات «وعده صادق»
2024-04-14T14:11:54+03:30
معاون نمایندگی وزارت خارجه طالبان در هرات در واکنش به عملیات ترکیبی وعده صادق علیه رژیم صهیونیستی گفت: برای پیروزی ایران بر اسرائیل دعا می‌کنیم.

ایران برای صیانت از منافع مشروع تردید به خود راه نخواهد داد

 ایران برای صیانت از منافع مشروع تردید به خود راه نخواهد داد
2024-04-14T14:11:52+03:30
وزیر امور خارجه کشورمان ضمن بیان اینکه ایران، در این مقطع، قصدی برای ادامه عملیات دفاعی ندارد، تاکید کرد: در صورت لزوم، برای صیانت از منافع مشروع خود د...

چند پیام مهم عملیات «وعده صادق» از نگاه تحلیلگر عربی

 چند پیام مهم عملیات «وعده صادق» از نگاه تحلیلگر عربی
2024-04-14T14:11:52+03:30
یک تحلیلگر لبنانی با برشمردن چند پیام راهبردی عملیات نظامی تلافی‌جویانه ایران ضد رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ایران با این عملیات پاسخ محکمی به همه دشمنان دا...

احضار سفرای انگلیس، آلمان و فرانسه به وزارت خارجه

 احضار سفرای انگلیس، آلمان و فرانسه به وزارت خارجه
2024-04-14T13:31:58+03:30
در پی مواضع غیر مسئولانه برخی مقامات انگلیس، فرانسه و آلمان در قبال پاسخ متقابل جمهوری اسلامی ایران به رژیم اسرائیل سفرای این سه کشور به وزارت امور خارجه اح...

یمن: عملیات ایران قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است

 یمن: عملیات ایران قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است
2024-04-14T13:18:40+03:30
وزارت خارجه یمن در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی گفت که این عملیات قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است.

روسیه خواستار خویشتنداری در منطقه شد

 روسیه خواستار خویشتنداری در منطقه شد
2024-04-14T13:05:19+03:30
وزارت امور خارجه روسیه در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم اسرائیل خواستار خویشتنداری طرفین شد و ابراز امیدواری کرد کشورهای منطقه مشکلات موجود ر...

هشدار سفیر ایران در لبنان به رژیم اسرائیل و حامیانش

 هشدار سفیر ایران در لبنان به رژیم اسرائیل و حامیانش
2024-04-14T13:05:18+03:30
سفیر ایران در لبنان در واکنش به عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل نوشت: بزرگترین اشتباه این جنایتکار و متحدانش تلاش برای پاسخگویی به عملیات امروز خواهد بود که ...

امارات: نگرانیم؛ خویشتندار باشید

 امارات: نگرانیم؛ خویشتندار باشید
2024-04-14T12:38:45+03:30
کشور امارات عربی متحده در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی خواستار خویشتنداری شد.

واکنش شورای همکاری به عملیات تلافی‌جویانه ایران ضد اسرائیل

 واکنش شورای همکاری به عملیات تلافی‌جویانه ایران ضد اسرائیل
2024-04-14T12:38:42+03:30
دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس خواستار خویشتن‌داری همه طرف‌ها برای جلوگیری از گسترش تنش در منطقه شد.

ایران در استفاده از حق ذاتی خود برای دفاع دریغ نخواهد کرد

 ایران در استفاده از حق ذاتی خود برای دفاع دریغ نخواهد کرد
2024-04-14T12:38:41+03:30
نمایندگی ایران در ژنو در واکنش به اقدام تلافی جویانه شب گذشته علیه اهداف نطامی رژیم اسرائیل نوشت: ایران در استفاده از حق ذاتی مبنی بر دفاع از خود در مواقعی ...

روز ۱۹۱ طوفان الاقصی|شب آرام غزه در شب عملیات ایران

 روز ۱۹۱ طوفان الاقصی|شب آرام غزه در شب عملیات ایران
2024-04-14T12:38:41+03:30
بعد از شب آرامی که غزه به دلیل عملیات تلافی جویانه و سنگین ایران ضد صهیونیست‌ها در عمق فلسطین اشغالی داشت، اشغالگران از ساعاتی قبل حملات وحشیانه خود به غزه ...

بررسی لایحه بودجه حمایتی از اسرائیل در کنگره آمریکا

 بررسی لایحه بودجه حمایتی از اسرائیل در کنگره آمریکا
2024-04-14T12:25:11+03:30
مجلس نمایندگان آمریکا لایحه اختصاص بودجه حمایتی برای رژیم صهیونیستی را هفته آینده بررسی می‌کند.

اردن: توقف جنگ غزه و پایان اشغالگری تنها راه مهار تنش‌هاست

 اردن: توقف جنگ غزه و پایان اشغالگری تنها راه مهار تنش‌هاست
2024-04-14T11:45:49+03:30
وزیر خارجه اردن بعد از عملیات نظامی ایران در عمق فلسطین اشغالی اعلام کرد که توقف تجاوزات اسرائیل ضد غزه و پایان اشغالگری این رژیم تنها راه برای متوقف کردن ت...

واکنش عمان به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه اسرائیل

 واکنش عمان به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه اسرائیل
2024-04-14T11:45:49+03:30
عمان در واکنش به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی خواستار خویشتنداری در منطقه شد.

«مشاهد حسین»: پاکستان و کشورهای اسلامی کنار ایران بایستند

 «مشاهد حسین»: پاکستان و کشورهای اسلامی کنار ایران بایستند
2024-04-14T11:45:47+03:30
سناتور پاکستانی ضمن تبریک حمله ایران به رژیم صهیونیستی تأکید کرد دولت اسلام‌آباد و سایر کشورهای اسلامی باید کنار ایران در این شرایط بایستند.

جایگاه ایران با حمله به اسرائیل هزاربرابر قوی‌تر می‌شود

 جایگاه ایران با حمله به اسرائیل هزاربرابر قوی‌تر می‌شود
2024-04-14T11:45:45+03:30
یک نویسنده عرب‌زبان با اشاره به اینکه ایران با راهبرد صبر پیش می‌رود و حساب‌شده عمل می‌کند، تأکید کرد که ایران به‌عنوان اولین کشوری که از ۴۰ سال گذشته مستقی...

ای‌بی‌سی: ایران بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ پهپاد شلیک کرد

 ای‌بی‌سی: ایران بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ پهپاد شلیک کرد
2024-04-14T11:05:13+03:30
حمله تلافی‌جویانه ایران با پرتاب ده ها موشک و بیش از ۱۰۰ پهپاد اهداف نظامی رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد.

سخنگوی ارتش اسرائیل: ایران حمله وسیعی انجام داد

 سخنگوی ارتش اسرائیل: ایران حمله وسیعی انجام داد
2024-04-14T11:05:13+03:30
سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی حمله ایران به این رژیم را «وسیع» توصیف کرد و گفت که این حملات هنوز ادامه دارند.

ان‌بی‌سی: آمریکا از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران پشیمان شد

 ان‌بی‌سی: آمریکا از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران پشیمان شد
2024-04-14T11:05:12+03:30
پایگاه ان‌بی‌سی در گزارشی با اشاره به پاسخ تنبیهی ایران به حمله رژیم صهیونیستی به بخش کنسولی ایران در دمشق، نوشت که مقام‌های آمریکایی نگران هستند اسرائیلی‌ه...

ادعای دفتر نتانیاهو درباره پاسخ منفی حماس به میانجی‌ها

 ادعای دفتر نتانیاهو درباره پاسخ منفی حماس به میانجی‌ها
2024-04-14T11:05:12+03:30
دفتر نخست‌وزیری رژیم اشغالگر در میان شوک حمله سنگین سپاه پاسداران به عمق اراضی اشغالی اعلام کرد که پاسخ حماس به پیشنهاد اخیر میانجی‌ها در مذاکرات قاهره برای...

اسرائیل دست به دامان شورای امنیت شد

 اسرائیل دست به دامان شورای امنیت شد
2024-04-14T11:05:12+03:30
نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل متحد در واکنش به حملات گسترده پهپادی و موشکی جمهوری اسلامی ایران به سرزمین‌های اشغالی خواستار تشکیل نشست اضطراری شورای ...

پاسخ تنبیهی ایران علیه اسرائیل تیتر اول رسانه‌های غربی

 پاسخ تنبیهی ایران علیه اسرائیل تیتر اول رسانه‌های غربی
2024-04-14T11:05:11+03:30
پاسخ گسترده موشکی و پهپادی ایران به حمله رژیم اسرائیل به ساختمان کنسولی ایران در دمشق بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشت و به تیتر یک اکثر رسانه‌ها تبد...

واکنش رسانه‌های عبری‌زبان به عملیات «وعدالصادق»

 واکنش رسانه‌های عبری‌زبان به عملیات «وعدالصادق»
2024-04-14T11:05:11+03:30
عملیات گسترده تلافی‌جویانه پهپادی و موشکی ایران علیه رژیم صهیونیستی در ساعات بامدادی روز یکشنبه با پوشش گسترده در رسانه‌های عبری‌زبان رژیم صهیونیستی همراه ب...

بلینکن: به دنبال تشدید تنش نیستیم

 بلینکن: به دنبال تشدید تنش نیستیم
2024-04-14T11:05:11+03:30
وزیر امور خارجه آمریکا در واکنش به حملات گسترده ایران به رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ما به دنبال تشدید تنش نیستیم.

واکنش چین به حمله نظامی ایران به رژیم صهیونیستی

 واکنش چین به حمله نظامی ایران به رژیم صهیونیستی
2024-04-14T11:05:11+03:30
یک سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به عملیات شب گذشته ایران علیه رژیم اسرائیل خواستار خویشتنداری طرفین شد.

بایدن: حملات ایران به تأسیسات نظامی اسرائیل بی‌سابقه بود!

 بایدن: حملات ایران به تأسیسات نظامی اسرائیل بی‌سابقه بود!
2024-04-14T11:05:10+03:30
رئیس‌جمهوری آمریکا اعتراف کرد که ایران تأسیسات نظامی اسرائیل را با موشک و پهپاد هدف قرار داده است.

بازتاب عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل در رسانه‌های عربی

 بازتاب عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل در رسانه‌های عربی
2024-04-14T11:05:10+03:30
عملیات تلافی‌جویانه پهپادی و موشکی ایران علیه رژیم اسرائیل طی ساعات گذشته با پوشش گسترده در رسانه‌های عربی منطقه همراه بود.

تحولات اوکراین| آیا پایان کار کی‌یف نزدیک است؟

 تحولات اوکراین| آیا پایان کار کی‌یف نزدیک است؟
2024-04-14T11:05:10+03:30
کاهش اعتماد روسیه به بی‌طرفی سوئیس، فرار هزاران مرد اوکراینی به رومانی با شنا، تاکید اسلواکی بر حل مناقشه اوکراین از طریق مذاکره، درخواست کی‌یف از کمیته الم...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)