میرنیوز

آیا چین جای واشنگتن را در آمریکای لاتین گرفته؟

آیا چین جای واشنگتن را در آمریکای لاتین گرفته؟ 2021-09-25T15:38:48+03:30

به گزارش ایسنا، پایگاه خبری آکسیوس در گزارشی می‌نویسد: "ایوون باکی" سفیر اکوادور در واشنگتن می‌گوید: اکوادور تنها نیست، چین در دیگر کشورهای منطقه آمریکای لاتین هم رخنه کرده و حالا بزرگترین شریک تجاری برای بسیاری از اقتصادهای بزرگ منطقه به شمار می‌رود. این مساله باعث شده تا به یک اهرم قابل قبول در منطقه‌ای بدل شود که از ایام دور تحت سلطه واشنگتن بوده و آمریکای لاتین را به یک منطقه اصلی در رقابت جهانی سلطه و نفوذ بدل کند.

او ادامه می‌دهد: بدون توجه بیشتر ایالات متحده، حتی دولت‌های دوست این کشور هم به این نتیجه خواهند رسید که ما فقط در حیاط خلوت واشنگتن بوده‌ایم و چین که منتظر این وضعیت است، می‌گوید "ما اینجاییم. ما به شما پول می‌دهیم." آنها البته که کنترل هم می‌خواهند اما چنین چیزی را به زبان نمی‌آورند.

گیرمو لاسو، رئیس جمهوری جدید راست میانه اکوادور پس از آنکه واکسیناسیون موفقت‌آمیز کرونا را در کشور انجام داد، اکنون ۷۵ درصد مورد حمایت مردم است. اولویت اصلی اقتصادی او تضمین توافقنامه‌های تجاری با تمامی اقتصادهای بزرگ دنیا و نخست با واشنگتن است که البته بر دوش سفیر این کشور در ایالات متحده افتاده است.

باکی درباره دولت اکوادور گفت: آنها فوریت مشکلاتی را که ممکن است در صورت عدم اقدام فوری بیفتد، نمی‌بینند. البته با این وضعیت مشخص است که میزان محبوبیت رئیس جمهوری اکوادور تا ابد به طول نمی‌کشد. این کشور قطبی شده و اقتصاد آن نیز به شدت بابت کرونا آسیب دیده است. نشانه‌ای از سوی واشنگتن می‌تواند موفقیت‌آمیز باشد.

سفیر اکوادور در واشنگتن همچنین گفت: پکن آماده اقدامی سریع برای یک توافق تجارت آزاد با "کیتو" است و دو طرف امیدوارند که این روند تا مارس ۲۰۲۲ نهایی شود. تغییری به سمت چین وجود دارد اما شاید رئیس جمهوری به آن متعهد نباشد. ما نمی‌خواهیم به آن طرف تمایل داشته باشیم یعنی لاسو نمی‌خواهد.

وی ادامه داد: شی جینپینگ، رئیس جمهوری چین با همتای اکوادوری خود تماس می‌گیرد. او می‌خواهد با لاسو حرف بزند. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه نیز می‌خواهد با لاسو حرف بزند. آنها با پیشنهادهای خوب و قوی به دنبال همکاری با اکوادور هستند. اکوادور بابت اهدای دو میلیون دوز واکسن کرونا از سوی دولت جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده در ژوئیه ۲۰۲۱ تشکر کرده اما پکن ۱۳ میلیون دوز به ما واکسن داده است.

اظهارات سفیر اکوادور در واشنگتن شاید به طور غیرمعمولی صریح باشد اما احساسات او به طرز وسیعی به اشتراک گذاشته شده است.

"مارگارت میرز" از گفتگوی بین آمریکایی می‌گوید: این روایتی است که ما در سراسر منطقه می‌شنویم و من فکر می‌کنم این بدون دلیل نیست.

دیپلمات دیگر آمریکای جنوبی با بازتاب آشفتگی سیاسی در منطقه و آنچه که او آن را مشارکت محدود آمریکا می‌داند، به آکسیوس گفت که ایالات متحده یک روز به دنبال این امر خواهد بود و متوجه خواهد شد که دوستانی در نیمکره جنوبی باقی نمانده است.

بایدن هم مانند دونالد ترامپ و باراک اوباما، روسای جمهوری سابق ایالات متحده چشم به سوی منطقه هند-پاسیفیک دارد تا در مقابل نفوذ چین بایستد.

"دنیل روند" از مرکز مطالعات بین‌المللی و استراتژیک گفت: رقابت قدرت بزرگ به قاره آمریکا رسیده، حتی اگر واشنگتن هنوز نسبت به آن هشیار نشده باشد. آمریکا به دوستانی در نیمکره شمالی نیاز دارد تا با آنها درباره مسائلی چون مهاجرت یا بحران‌های دیگر در ونزوئلا و هائیتی گفتگو کند و تعامل داشته باشد.

وی افزود: سلطه تجاری چین می‌تواند به این کشور اجازه دهد تا این موانع ایجاد شده از سوی واشنگتن را بردارد، کشورها را از تایوان دور کند، به ایجاد حضور نظامی در منطقه بپردازد و بر روش‌های سیاستگذاری‌ها و تجارت در منطقه تاثیر بگذارد.

"نیکولاس سانتو"، نویسنده خبرنامه "یادداشت‌های چین" درباره سیاست‌های چین و آمریکای لاتین و پویایی‌های تجاری می‌گوید: راهی که آنها برای انجام این کار یافته‌اند از طریق توافقنامه‌های تجاری است، اما مطمئنا منافع چین در منطقه فراتر از اینهاست. از اینکه واشنگتن در طول ۱۰ سال گذشته و حتی حالا به این مساله توجه چندانی نداشته، شوکه شدم.

سفیر اکوادور در واشنگتن نیز گفت: هنوز امیدوارم که بایدن رویکردی فعالانه تر در این باره داشته باشد. او به این منطقه باور دارد و کارهایش در سنا و همچنین به عنوان معاون باراک اوباما تایید این حرف است. به همین دلیل بود که فکر می‌کردم چنین کاری را در اولویت خود قرار می‌دهد.

یکی از سخنگوهای شورای امنیت ملی ایالات متحده نیز به آکسیوس گفت: اتفاقی که برای همسایگان ما رخ می‌دهد بر ایالات متحده و بالعکس تاثیر می‌گذارد، به همین دلیل است که ما به امنیت و رفاه آمریکای لاتین و حوزه کارائیب علاقه زیادی داریم. مقامات ارشد واشنگتن به زودی به آمریکای لاتین سفر می‌کنند تا با ذینفع‌ها ملاقات کنند تا نیازهای آنها را بهتر بشناسند و به ارائه زیرساخت به افرادی که به آن نیاز دارند، کمک کنند.

چطور امور تجاری، تغییر مسیر می‌دهند

ایالات متحده دو دهه پیش شریک تجاری ۹ کشور از ۱۲ کشور آمریکای جنوبی، و شریک برتر تجاری خارج از قاره بود. اما حالا چین از واشنگتن در تمامی کشورهای آمریکای لاتین شامل کلمبیا، اکوادور و پاراگوئه پیشی گرفته و شاید به زودی به بزرگترین شریک برای این کشورها هم بدل شود.

چین عمدتا وارد کننده مواد خام و ایجاد زیرساخت است. از نظر فرهنگ و گردشگری و معامله در قطب‌های فزاینده فناوری منطقه، روابط با ایالات متحده بسیار عمیق‌تر است.

مارگارت میرز از گفتگوی بین آمریکایی می‌گوید: اینطور نیست که ایالات متحده دیگر متحد مهمی برای کشورهای منطقه نباشد اما حالا چین در بسیاری از بخش‌هایی که آمریکا حضور ندارد، دیده می‌شود. چین مایل است در کشورهایی که به دنبال استبداد هستند و ایالات متحده از آنها دوری می‌کند، تجارت کند و این مزیت سرعت را چه در ارائه زیرساخت‌ها و چه واکسن‌ها دارد. بسیاری از این توانایی‌ها به چین کمک کرده که به یک قدرت اصلی در آفریقا تبدیل شود.

ایالات متحده اغلب به جای پیشبرد دستور کار، به اقدامات چین واکنش نشان می‌دهد.

یک استثنا مربوط به یک قرارداد غیرمعمول است که در روزهای پایانی دولت ترامپ منعقد شد که در آن، شرکت بین‌المللی توسعه جهانی ایالات متحده موافقت کرد در صورتی که در نفت و زیرساخت‌های اکوادور سرمایه گذاری کند و این بودجه برای پرداخت بدهی به چین مورد استفاده قرار گیرد، اکوادور، هواوی را از شبکه‌های موبایلی نسل ۵ خود خارج کند.

هنوز مشخص نیست که بایدن معاملات مشابهی را پیگیری می‌کند یا اینکه بسیاری از کشورهای منطقه آمادگی این را دارند که به صراحت در قبال چین از واشنگتن حمایت کنند یا نه.

انتخاب چین، به طور پیش فرض

"لوئیس لاکایه‌پو" رئیس جمهوری اورگوئه اوایل ماه جاری میلادی در تلویزیون سخنرانی کرد و گفت که کشورش به دنبال مذاکرات تجارت آزاد با پکن با وجود نگرانی‌هایی است که تضعیف کننده بلوک منطقه‌ای مرکوسور است.

"اریک فارنسوورس" و "کارلوس مازال" می‌نویسند: این رئیس جمهوری راست میانه و حامی تجارت حتی پیشنهاد گفتگوهای تجاری را با ایالات متحده داد اما توجه کمی را به خود معطوف کرده است. مونته‌ویدئو ترجیح می‌دهد روابط خود را با واشنگتن نسبت به پکن توسعه دهد. اما تاکنون، این گزینه در دسترس نبوده و اروگوئه در سراسر قاره آمریکا بسیار منحصر به فرد است.

ممکن است ناظران آمریکایی تعجب کنند که در شرایط تنش بین ایالات متحده و چین، یک رئیس جمهور دوستدار ایالات متحده مانند لاکایه‌پو، در اعلام یک توافق احتمالی با چین مزیتی چشمگیر را خواهد دید.

"نیکولاس سانتو"، نویسنده خبرنامه "یادداشت‌های چین" درباره سیاست‌های چین و آمریکای لاتین و پویایی‌های تجاری نیز که خودش اروگوئه‌ای است اما دو سال است که برای مقام‌های شهری فوشان چین کار می‌کند، می‌گوید: اما از زمان اعلام این خبر، تنها چیزی که مردم درباره‌اش صحبت می‌کنند، چین است.

او ادامه می‌دهد: مسائل سیاسی نادرست مرتبط با چین برای کشورهای منطقه نگران کننده نیست. وقتی صحبت از" یانکی‌ها "می‌شود، همه می‌گویند که نظر سیاسی دارند. اما برای چین اینچنین نیست. هر کدام از کشورهای آمریکای لاتین به واسطه پتانسیل فرصت‌های اقتصادی چین اغوا شده‌اند.

انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار جهانی

تظاهرات علیه نتانیاهو مقابل مقر وزارت جنگ رژیم صهیونیستی

تظاهرات علیه نتانیاهو مقابل مقر وزارت جنگ رژیم صهیونیستی
2024-10-20T00:11:47+03:30
هزاران تن از شهرک نشینان صهیونیست شنبه شب مقابل وزارت جنگ رژیم آپارتاید اسرائیل دست به تظاهرات زدند.

۲۰ هزار نفر مجبور شدند از اردوگاه جبالیا فرار کنند

۲۰ هزار نفر مجبور شدند از اردوگاه جبالیا فرار کنند
2024-10-19T23:58:26+03:30
سازمان ملل متحد از فرار کردن هزاران فلسطینی از اردوگاه جبالیا خبر داد.

۷۳ شهید و ده‌ها زخمی در حمله جدید آپارتاید صهیونیستی به شمال غزه/ عمق فاجعه بالاست

۷۳ شهید و ده‌ها زخمی در حمله جدید آپارتاید صهیونیستی به شمال غزه/ عمق فاجعه بالاست
2024-10-19T23:58:25+03:30
ارتش اشغالگر قدس در جنایتی دیگر، منازل مسکونی شهروندان فلسطینی را در منطقه بیت لاهیا در شمال نوار غزه را بمباران کرد که در جریان آن تاکنون دهها نفر شهید و ز...

شیطنت رسانه‌ای جواب نداد/ عربستان مدیر شبکه MBC را احضار کرد

شیطنت رسانه‌ای جواب نداد/ عربستان مدیر شبکه MBC را احضار کرد
2024-10-19T23:58:25+03:30
به دنبال شیطنت رسانه‌ای شبکه سعودی MBC در اهانت به رهبران مقاومت، شورای اطلاع رسانی و رسانه عربستان در بیانیه‌ای از احضار مدیران این شبکه برای ارائه پاره‌ای ...

20 هزار نفر مجبور شدند از اردوگاه جبالیا فرار کنند

20 هزار نفر مجبور شدند از اردوگاه جبالیا فرار کنند
2024-10-19T23:45:05+03:30
سازمان ملل متحد از فرار کردن هزاران فلسطینی از اردوگاه جبالیا خبر داد.

۶۰ شهید و ده‌ها زخمی در حمله رژیم آپارتاید صهیونیستی به شمال غزه

۶۰ شهید و ده‌ها زخمی در حمله رژیم آپارتاید صهیونیستی به شمال غزه
2024-10-19T23:45:04+03:30
ارتش اشغالگر قدس در جنایتی دیگر، منازل مسکونی شهروندان فلسطینی را در منطقه بیت لاهیا در شمال نوار غزه را بمباران کرد که در جریان آن تاکنون دهها نفر شهید و ز...

جولان اشغالی در زیر آتش مجدد پهپادی مقاومت اسلامی عراق

جولان اشغالی در زیر آتش مجدد پهپادی مقاومت اسلامی عراق
2024-10-19T22:05:06+03:30
مقاومت اسلامی عراق از حمله پهپادی به جولان اشغالی خبر داد.

جنگ غزه؛ تقابل بر سر انرژی و سلطه جهانی دلار/ حذف نتانیاهو جدی است؟!

جنگ غزه؛ تقابل بر سر انرژی و سلطه جهانی دلار/ حذف نتانیاهو جدی است؟!
2024-10-19T22:05:06+03:30
به گواه فرشید باقریان، مفسر سیاسی جنایتی که اسرائیل در غزه و لبنان به راه انداخته، بخشی از سناریو آمریکا درباره انتقال شریان‌های انرژی از باریکه به اروپا، تث...

تداوم ادعاهای توخالی نتانیاهو علیه محور مقاومت

تداوم ادعاهای توخالی نتانیاهو علیه محور مقاومت
2024-10-19T21:51:45+03:30
نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بار دیگر در سخنانی ادعاهای واهی و توخالی خود علیه محور مقاومت و کشورمان را تکرار کرد.

تیراندازی در آمریکا با ۳ کشته و ۸ زخمی

تیراندازی در آمریکا با ۳ کشته و ۸ زخمی
2024-10-19T21:51:45+03:30
در حادثه تیراندازی امروز در «می سی سی پی» واقع در آمریکا، ۳ نفر کشته و ۸ تن زخمی شدند.

انفجار در «ایلات» اشغالی

انفجار در «ایلات» اشغالی
2024-10-19T21:38:26+03:30
منابع رسانه‌ای رژیم صهیونیستی از وقوع انفجار در بندر اشغالی «ایلات» در جنوب سرزمین‌های اشغالی خبر می‌دهد.

مالزی در غم از دست دادن یک مبارز و مدافع مردم فلسطین عزادار است

مالزی در غم از دست دادن یک مبارز و مدافع مردم فلسطین عزادار است
2024-10-19T21:38:25+03:30
نخست وزیر مالزی امروز با انتشار پیامی به مناسبت ترور یحیی سنوار رئیس فقید دفتر سیاسی حماس توسط رژیم صهیونیستی تصریح کرد: مالزی در غم از دست دادن یک مبارز و م...

شهادت یک شهروند ایرانی در عملیات تروریستی شمال بیروت/ اولین بانوی ایرانی شهید طریق الاقصی

شهادت یک شهروند ایرانی در عملیات تروریستی شمال بیروت/ اولین بانوی ایرانی شهید طریق الاقصی
2024-10-19T21:25:08+03:30
در حمله پیش از ظهر امروز رژیم صهیونیستی در شمال بیروت خانم معصومه کرباسی از شهروندان ایرانی به همراه همسرش به شهادت رسید.

اظهارات «بورل» درباره شکنجه و کشتار اسرای اوکراینی دروغ محض است

اظهارات «بورل» درباره شکنجه و کشتار اسرای اوکراینی دروغ محض است
2024-10-19T20:32:07+03:30
سخنگوی وزارت خارجه روسیه امروز اعلام کرد: اظهارات «بورل» درباره شکنجه و کشتار اسرای اوکراینی دروغ محض است.

سفر وزیر خارجه آمریکا به تل‌آویو

سفر وزیر خارجه آمریکا به تل‌آویو
2024-10-19T19:52:05+03:30
وزیر خارجه آمریکا قرار است سه شنبه هفته جاری به اراضی اشغالی فلسطین سفر کند.

هلاکت و زخمی‌شدن ۲۴ نظامی دیگر صهیونیست

هلاکت و زخمی‌شدن ۲۴ نظامی دیگر صهیونیست
2024-10-19T19:38:46+03:30
منابع رسانه‌ای اعلام کردند که در ۲۴ ساعت گذشته ۲۴ نظامی صهیونیست در نبرد با مقاومت فلسطین و لبنان کشته و زخمی شده‌اند.

افزایش شمار شهدای لبنان به ۲۴۴۸ شهید

افزایش شمار شهدای لبنان به ۲۴۴۸ شهید
2024-10-19T19:25:28+03:30
وزارت بهداشت لبنان اعلام کرد که از آغاز حملات رژیم صهیونیستی به این کشور در هشتم اکتبر سال گذشته میلادی تا روز گذشته ۲۴۴۸ نفر به شهادت رسیده‌اند.

نشست وزرای دفاع گروه- ۷ کشور صنعتی در ایتالیا

نشست وزرای دفاع گروه- ۷ کشور صنعتی در ایتالیا
2024-10-19T19:25:26+03:30
نشست وزرای دفاع کشورهای عضو گروه- ۷ در شهر ناپولی ایتالیا برگزار شد.

ابوزهری: آنچه در شمال غزه جریان دارد، نسل‌کشی به تمام معنا است/ آمریکا در کشتارها شریک است

ابوزهری: آنچه در شمال غزه جریان دارد، نسل‌کشی به تمام معنا است/ آمریکا در کشتارها شریک است
2024-10-19T19:12:02+03:30
یکی از رهبران جنبش مقاومت اسلامی حماس تأکید کرد: آنچه در شمال غزه جریان دارد، نسل‌کشی به تمام معنا است.

حمله به قیساریه نشانگر نبوغ حزب الله است

حمله به قیساریه نشانگر نبوغ حزب الله است
2024-10-19T18:32:16+03:30
رسانه های رژیم صهیونیستی حمله پهپادی حزب الله به قیساریه را نشانگر نبوغ و برنامه ریزی قبلی حزب الله دانستند.

حزب الله هنوز از یک هشتم توان خود هم استفاده نکرده است

حزب الله هنوز از یک هشتم توان خود هم استفاده نکرده است
2024-10-19T18:05:18+03:30
مسئول سابق شاباک رژیم صهیونیستی به وضعیت مطلوب ذخایر موشکی و پهپادی حزب الله اشاره و اعلام کرد که حزب الله هنوز از یک هشتم توان خود هم استفاده نکرده است.

فرانسه: پیگیر عضویت سریع اوکراین در ناتو هستیم

فرانسه: پیگیر عضویت سریع اوکراین در ناتو هستیم
2024-10-19T17:25:33+03:30
وزیر خارجه فرانسه از تلاش این کشور برای تسریع در عضویت اوکراین در ناتو خبر داد.

مدودف: اعتراف ترامپ درباره زلنسکی قابل تامل است

مدودف: اعتراف ترامپ درباره زلنسکی قابل تامل است
2024-10-19T17:25:32+03:30
معاون شورای امنیت ملی روسیه گفت که آمریکا در موضع خود برای کمک به اوکراین تغییری نخواهد داد.

حمله مجدد رژیم صهیونیستی به ضاحیه جنوبی بیروت+تصاویر

حمله مجدد رژیم صهیونیستی به ضاحیه جنوبی بیروت+تصاویر
2024-10-19T17:25:31+03:30
ارتش رژیم صهیونیستی بار دیگر ضاحیه جنوبی بیروت را هدف قرار داد.

اردوغان: نتانیاهو به‌دنبال گسترش جنگ به کل منطقه است/ متاسفانه اسلام‌هراسی در اروپا ادامه دارد

اردوغان: نتانیاهو به‌دنبال گسترش جنگ به کل منطقه است/ متاسفانه اسلام‌هراسی در اروپا ادامه دارد
2024-10-19T17:25:29+03:30
رئیس جمهور ترکیه امروز در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با صدراعظم آلمان در استانبول گفت: ترکیه مایل به توسعه همکاری‌ها با آلمان است.

شولتز: اسرائیل حق دفاع از خود را دارد، اما باید از قوانین بین المللی پیروی کند!

شولتز: اسرائیل حق دفاع از خود را دارد، اما باید از قوانین بین المللی پیروی کند!
2024-10-19T17:25:28+03:30
صدراعظم آلمان با تکرار سرسپردگی خود به اشغالگران قدس با طرح ادعائی مضحک مدعی شد: اسرائیل حق دفاع از خود را دارد!

عملیات پهپادی به محل اقامت نتانیاهو نقطه عطفی در تاریخ نبرد است

عملیات پهپادی به محل اقامت نتانیاهو نقطه عطفی در تاریخ نبرد است
2024-10-19T17:12:06+03:30
کمیته‌های مقاومت با صدور بیانیه‌ای حمله پهپادی امروز حزب‌الله لبنان به مقر اقامت نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را نقطه عطفی در تاریخ نبرد با این رژیم دانستند.

زلنسکی: آمریکا ادامه یا پایان جنگ را تعیین می کند

زلنسکی: آمریکا ادامه یا پایان جنگ را تعیین می کند
2024-10-19T16:45:13+03:30
رئیس جمهور اوکراین اذعان کرد که توقف یا ادامه جنگ با روسیه در آمریکا تعیین می‌شود.

اردوغان: ترکیه مایل به توسعه همکاری‌ها با آلمان است

اردوغان: ترکیه مایل به توسعه همکاری‌ها با آلمان است
2024-10-19T16:45:12+03:30
رئیس جمهور ترکیه امروز در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با صدراعظم آلمان در استانبول گفت: ترکیه مایل به توسعه همکاری‌ها با آلمان است.

روسیه: بریکس مسیر آینده تاریخ را تعیین می‌کند

روسیه: بریکس مسیر آینده تاریخ را تعیین می‌کند
2024-10-19T16:32:16+03:30
رئیس شورای فدراسیون روسیه معتقد است تأثیرگذاری جهانی نشست گروه بریکس از انتخابات آمریکا بیشتر خواهد بود.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)