میرنیوز

ابعاد راهبردی سومین نشست رهبران آسیای مرکزی در عشق‌آباد

 ابعاد راهبردی سومین نشست رهبران آسیای مرکزی در عشق‌آباد 2021-08-04T14:36:02+04:30

به گزارش گروه‌ بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، طی سال‌های اخیر چارچوب‌های سیاسی مهم و متعددی با حضور کشورهای آسیای مرکزی تشکیل شده است.

ساختار 1+5 بین کشورهای منطقه با قدرت‌های بزرگ، از جمله چین و ایالات متحده آمریکا از جمله این چارچوب‌های سیاسی مطرح می‌باشند. با این حال هیچ کدام از این نشست‌ها به اندازه نشست سران کشورهای منطقه که طی سال‌های اخیر راه‌اندازی شده است، توجه تحلیل‌گران و کارشناسان سیاسی را جلب نکرده است.

برگزاری دو نشست پیشین

سومین نشست مشترک رهبران آسیای مرکزی در حالی قرار است روز جمعه 6 آگوست (15 مرداد) به میزبانی دولت ترکمنستان برگزار شود که پیش از این کشورهای منطقه دو نشست سازنده را تجربه کرده‌اند. نخستین نشست از این چارچوب سیاسی در مارس 2018 به میزبانی آستانه، پایتخت قزاقستان برگزار شد.

پنج رهبر جمهوری‌های آسیای مرکزی در این نشست حاضر شدند و به جای رقابت‌های منطقه‌ای، بر توسعه تعاملات اقتصادی و مناسبات سیاسی تاکید کردند.

تغییر در دیدگاه‌های منطقه‌ای ازبکستان عاملی است که به عقیده تحلیل‌گران زمینه‌ساز شکل‌گیری این پلتفورم سیاسی منطقه‌ای شد. شوکت میرضیایف با اولویت دادن به تنش‌زدایی و اعتمادسازی با همسایگان بسترهای مساعدی برای این چارچوب سیاسی فراهم آورد.

پس از آن نیز در سال 2019 دومین نشست از این چارچوب سیاسی به میزبانی دولت ازبکستان برگزار شد. در این نشست بیش از همه بر اشتراکات فرهنگی میان کشورهای منطقه تاکید شد و میرضیایف، رئیس‌جمهور ازبکستان پیشنهاد ارائه جایزه سال آسیای مرکزی برای شهروندان این کشورها را ارائه داد.

همچنین موضوعات مهمی همچون تغییرات اقلیمی و چالش‌های مشترک منطقه‌ای نظیر افغانستان در این نشست مورد بررسی و تبادل نظر رهبران کشورهای منطقه قرار گرفت.

تعویق و تغییر میزبانی سومین نشست

در حالی که سومین نشست مشورتی رهبران آسیای مرکزی برای سال 2020 و به میزبانی بیشکک، پایتخت قرقیزستان برنامه‌ریزی شده بود، برخی عوامل منجر به تعویق این نشست شدند. نخست، با شیوع بیماری کرونا و تاثیرگذاری آن بر روندهای جهانی، کشورهای منطقه تصمیم به تعویق این نشست تا زمان ثبات در وضعیت کنترل اپیدمی گرفتند.

در عین حال باید به عنوان دومین عامل به ناآرامی‌های بیشکک نیز اشاره کرد. در حالی انتظار می‌رفت این نشست در ماه نوامبر برگزار شود که اوایل ماه اکتبر اعتراضات به نتایج انتخابات پارلمانی در بیشکک، بی‌ثباتی‌های گسترده‌ای را در سرتاسر قرقیزستان پدید آورد. پس از آن نیز با استعفای سورانبای جین‌بیک‌اف و انحلال دولت قرقیزستان، عملاً میزبانی این نشست غیرممکن شد.

به همین دلیل در تاریخ 23 اکتبر 2020 مقامات ازبکستان اعلام کردند که سومین نشست مشورتی رهبران آسیای مرکزی به سال 2021 موکول شده است. چند ماه بعد نیز ترکمنستان به عنوان میزبان سومین نشست معرفی شد. این نشست توسط دولت ترکمنستان برای ماه آگوست و در منطقه توریستی آوازه برنامه‌ریزی شده است.

همچنین باید اشاره داشت که در نشست 2020 قرار بر این بود تا پیش‌نویس یک طرح منطقه‌ای در خصوص دوستی، همسایگی خوب و همکاری برای توسعه منطقه‌ای به تصویب رهبران کشورها برسد که با تعویق آن نشست، انتظار می‌رود در نشست روز جمعه بررسی و تصویب شود.

در همین حال انتظار می‌رود یک بستر حل‌و‌فصل اختلافات درون‌منطقه‌ای، به ویژه با توجه به مساله افغانستان و نیز مناقشات مرزی اخیر بین تاجیکستان و قرقیزستان در این نشست مورد توافق قرار بگیرد.

ابعاد راهبردی

این نشست مشورتی اگرچه در حوزه مسائل امنیتی خاص نظیر افغانستان نیست و حتی در پاسخ به یک تهدید ایجابی نیست و همینطور از آن انتظار نمی‌رود در کوتاه‌مدت نتایج ملموس و محسوسی را بر جای بگذارد، اما در سطوح راهبردی و در بازه بلندمدت، بسیار حائز اهمیت است.

عدم حضور روسیه، آمریکا و چین: این نشست نخستین چارچوب سیاسی کشورهای آسیای مرکزی است که در آن روسیه، آمریکا و چین و حتی بازیگران منطقه‌ای نظیر ترکیه، هند و ژاپن حضور ندارند.

از این منظر، می‌توان انتظار داشت همگرایی به وجود آمده پایدارتر بوده و در یک دینامیسم درون‌منطقه‌ای شکل بگیرد. همچنین به دلیل عدم حضور هیچ یک از این قدرت‌ها، موانع جدی نیز پیش‌روی این پلتفرم سیاسی نیست و همین عامل نیز ضریب موفقیت آن را بالا می‌برد.

حضور نسل جدید رهبران با ایده‌های نو: در سومین نشست که روز جمعه برگزار می‌شود، نسل جدیدی از رهبران آسیای مرکزی حضور دارند که می‌توانند خروج این منطقه از دیدگاه‌های سنتی و تحرک به سوی پیشرفت را رقم بزنند.

نقطه آغاز این تحول با انتقال قدرت در ازبکستان و حضور شوکت میرضیایف به وقوع پیوست. در عین حال حضور قاسم ژومارت توکایف به جای نورسلطان نظربایف و حضور سادیر جباورف به جای سورانبای جین‌بیک‌اف نیز از جمله مهم‌ترین تغییرات نسبت به نشست سال 2019 است.

توسعه مناسبات منطقه‌ای در بازه کوتاه‌مدت: در گزارش‌هایی که رسانه‌های ازبکستان اخیراً منتشر کردند، جهش قابل توجهی در تعاملات کشورهای آسیای مرکزی طی سال‌های اخیر ایجاد شده است که به نظر می‌رسد ناشی از همین همگرایی باشد.

بر اساس داده‌های منتشر شده، مجموع مبادلات تجاری کشورهای آسیای مرکزی با یکدیگر طی بازه 3 ساله تا سال 2019، بیش از 2.5 برابر رشد یافته و به رقم بی‌سابقه 5.2 میلیارد دلار رسیده است.

همچنین جذب سرمایه‌گذاری خارجی مستقیم نیز با رشدی چشم‌گیر سهم آسیای مرکزی را از سرمایه‌گذاری جهانی از 1.6 درصد به 2.5 درصد افزایش داده است. در همین حال تولید ناخالص داخلی کشورهای منطقه نیز از 253 میلیارد دلار در سال 2016 به 302 میلیارد دلار در سال 2019 رسیده است. تمام این ارقام نشان‌گر روند سریع رشد مبادلات درون و برون منطقه‌ای کشورهای آسیای مرکزی و ضرورت همگرایی در راستای توسعه مناسبات است.

احتمال شکل‌گیری یک سازمان منطقه‌ای مستقل: در حالی که طی سال‌های پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی عموم سازمان‌های بین‌المللی که کشورهای منطقه آسیای مرکزی عضو آن‌ها شده‌اند به ابتکار کشورهای دیگر بوده است، انتظار می‌رود چارچوب سیاسی پیش‌رو به شکل‌گیری نخستین سازمان مستقل منطقه‌ای در آسیای مرکزی منجر شود.

پیش از این کشورهای منطقه در سازمان‌هایی با محوریت روسیه (مشترک المنافع و سازمان پیمان امنیت دسته‌جمعی)، چین (سازمان همکاری شانگهای)، آمریکا و اروپا (سازمان امنیت و همکاری اروپا)، ترکیه (اتحادیه کشورهای ترک زبان) و ایران (سازمان همکاری‌های اقتصادی) عضو شده بودند. شکل‌گیری چنین سازمانی می‌تواند بر ظهور روندهای جدید منطقه‌ای در این حوزه یاری رساند.

 

انتهای پیام/

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار جهانی

حمله لفظی ترامپ به قاضی پرونده پرداخت حق السکوت

 حمله لفظی ترامپ به قاضی پرونده پرداخت حق السکوت
2024-04-14T14:26:00+03:30
دونالد ترامپ در یک گردهمایی انتخاباتی در پنسیلوانیا قاضی پرونده پرداخت حق السکوت را فردی فاسد و حقه باز نامید.

اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را هدف قرار دادند

 اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را هدف قرار دادند
2024-04-14T14:25:58+03:30
اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را در حال به بازگشت به خانه‌های خود در شمال و مرکز غزه بودند، هدف قرار دادند.

واکنش مقام وزارت خارجه حکومت طالبان به عملیات «وعده صادق»

 واکنش مقام وزارت خارجه حکومت طالبان به عملیات «وعده صادق»
2024-04-14T14:11:54+03:30
معاون نمایندگی وزارت خارجه طالبان در هرات در واکنش به عملیات ترکیبی وعده صادق علیه رژیم صهیونیستی گفت: برای پیروزی ایران بر اسرائیل دعا می‌کنیم.

ایران برای صیانت از منافع مشروع تردید به خود راه نخواهد داد

 ایران برای صیانت از منافع مشروع تردید به خود راه نخواهد داد
2024-04-14T14:11:52+03:30
وزیر امور خارجه کشورمان ضمن بیان اینکه ایران، در این مقطع، قصدی برای ادامه عملیات دفاعی ندارد، تاکید کرد: در صورت لزوم، برای صیانت از منافع مشروع خود د...

چند پیام مهم عملیات «وعده صادق» از نگاه تحلیلگر عربی

 چند پیام مهم عملیات «وعده صادق» از نگاه تحلیلگر عربی
2024-04-14T14:11:52+03:30
یک تحلیلگر لبنانی با برشمردن چند پیام راهبردی عملیات نظامی تلافی‌جویانه ایران ضد رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ایران با این عملیات پاسخ محکمی به همه دشمنان دا...

احضار سفرای انگلیس، آلمان و فرانسه به وزارت خارجه

 احضار سفرای انگلیس، آلمان و فرانسه به وزارت خارجه
2024-04-14T13:31:58+03:30
در پی مواضع غیر مسئولانه برخی مقامات انگلیس، فرانسه و آلمان در قبال پاسخ متقابل جمهوری اسلامی ایران به رژیم اسرائیل سفرای این سه کشور به وزارت امور خارجه اح...

یمن: عملیات ایران قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است

 یمن: عملیات ایران قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است
2024-04-14T13:18:40+03:30
وزارت خارجه یمن در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی گفت که این عملیات قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است.

روسیه خواستار خویشتنداری در منطقه شد

 روسیه خواستار خویشتنداری در منطقه شد
2024-04-14T13:05:19+03:30
وزارت امور خارجه روسیه در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم اسرائیل خواستار خویشتنداری طرفین شد و ابراز امیدواری کرد کشورهای منطقه مشکلات موجود ر...

هشدار سفیر ایران در لبنان به رژیم اسرائیل و حامیانش

 هشدار سفیر ایران در لبنان به رژیم اسرائیل و حامیانش
2024-04-14T13:05:18+03:30
سفیر ایران در لبنان در واکنش به عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل نوشت: بزرگترین اشتباه این جنایتکار و متحدانش تلاش برای پاسخگویی به عملیات امروز خواهد بود که ...

امارات: نگرانیم؛ خویشتندار باشید

 امارات: نگرانیم؛ خویشتندار باشید
2024-04-14T12:38:45+03:30
کشور امارات عربی متحده در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی خواستار خویشتنداری شد.

واکنش شورای همکاری به عملیات تلافی‌جویانه ایران ضد اسرائیل

 واکنش شورای همکاری به عملیات تلافی‌جویانه ایران ضد اسرائیل
2024-04-14T12:38:42+03:30
دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس خواستار خویشتن‌داری همه طرف‌ها برای جلوگیری از گسترش تنش در منطقه شد.

ایران در استفاده از حق ذاتی خود برای دفاع دریغ نخواهد کرد

 ایران در استفاده از حق ذاتی خود برای دفاع دریغ نخواهد کرد
2024-04-14T12:38:41+03:30
نمایندگی ایران در ژنو در واکنش به اقدام تلافی جویانه شب گذشته علیه اهداف نطامی رژیم اسرائیل نوشت: ایران در استفاده از حق ذاتی مبنی بر دفاع از خود در مواقعی ...

روز ۱۹۱ طوفان الاقصی|شب آرام غزه در شب عملیات ایران

 روز ۱۹۱ طوفان الاقصی|شب آرام غزه در شب عملیات ایران
2024-04-14T12:38:41+03:30
بعد از شب آرامی که غزه به دلیل عملیات تلافی جویانه و سنگین ایران ضد صهیونیست‌ها در عمق فلسطین اشغالی داشت، اشغالگران از ساعاتی قبل حملات وحشیانه خود به غزه ...

بررسی لایحه بودجه حمایتی از اسرائیل در کنگره آمریکا

 بررسی لایحه بودجه حمایتی از اسرائیل در کنگره آمریکا
2024-04-14T12:25:11+03:30
مجلس نمایندگان آمریکا لایحه اختصاص بودجه حمایتی برای رژیم صهیونیستی را هفته آینده بررسی می‌کند.

اردن: توقف جنگ غزه و پایان اشغالگری تنها راه مهار تنش‌هاست

 اردن: توقف جنگ غزه و پایان اشغالگری تنها راه مهار تنش‌هاست
2024-04-14T11:45:49+03:30
وزیر خارجه اردن بعد از عملیات نظامی ایران در عمق فلسطین اشغالی اعلام کرد که توقف تجاوزات اسرائیل ضد غزه و پایان اشغالگری این رژیم تنها راه برای متوقف کردن ت...

واکنش عمان به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه اسرائیل

 واکنش عمان به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه اسرائیل
2024-04-14T11:45:49+03:30
عمان در واکنش به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی خواستار خویشتنداری در منطقه شد.

«مشاهد حسین»: پاکستان و کشورهای اسلامی کنار ایران بایستند

 «مشاهد حسین»: پاکستان و کشورهای اسلامی کنار ایران بایستند
2024-04-14T11:45:47+03:30
سناتور پاکستانی ضمن تبریک حمله ایران به رژیم صهیونیستی تأکید کرد دولت اسلام‌آباد و سایر کشورهای اسلامی باید کنار ایران در این شرایط بایستند.

جایگاه ایران با حمله به اسرائیل هزاربرابر قوی‌تر می‌شود

 جایگاه ایران با حمله به اسرائیل هزاربرابر قوی‌تر می‌شود
2024-04-14T11:45:45+03:30
یک نویسنده عرب‌زبان با اشاره به اینکه ایران با راهبرد صبر پیش می‌رود و حساب‌شده عمل می‌کند، تأکید کرد که ایران به‌عنوان اولین کشوری که از ۴۰ سال گذشته مستقی...

ای‌بی‌سی: ایران بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ پهپاد شلیک کرد

 ای‌بی‌سی: ایران بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ پهپاد شلیک کرد
2024-04-14T11:05:13+03:30
حمله تلافی‌جویانه ایران با پرتاب ده ها موشک و بیش از ۱۰۰ پهپاد اهداف نظامی رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد.

سخنگوی ارتش اسرائیل: ایران حمله وسیعی انجام داد

 سخنگوی ارتش اسرائیل: ایران حمله وسیعی انجام داد
2024-04-14T11:05:13+03:30
سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی حمله ایران به این رژیم را «وسیع» توصیف کرد و گفت که این حملات هنوز ادامه دارند.

ان‌بی‌سی: آمریکا از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران پشیمان شد

 ان‌بی‌سی: آمریکا از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران پشیمان شد
2024-04-14T11:05:12+03:30
پایگاه ان‌بی‌سی در گزارشی با اشاره به پاسخ تنبیهی ایران به حمله رژیم صهیونیستی به بخش کنسولی ایران در دمشق، نوشت که مقام‌های آمریکایی نگران هستند اسرائیلی‌ه...

ادعای دفتر نتانیاهو درباره پاسخ منفی حماس به میانجی‌ها

 ادعای دفتر نتانیاهو درباره پاسخ منفی حماس به میانجی‌ها
2024-04-14T11:05:12+03:30
دفتر نخست‌وزیری رژیم اشغالگر در میان شوک حمله سنگین سپاه پاسداران به عمق اراضی اشغالی اعلام کرد که پاسخ حماس به پیشنهاد اخیر میانجی‌ها در مذاکرات قاهره برای...

اسرائیل دست به دامان شورای امنیت شد

 اسرائیل دست به دامان شورای امنیت شد
2024-04-14T11:05:12+03:30
نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل متحد در واکنش به حملات گسترده پهپادی و موشکی جمهوری اسلامی ایران به سرزمین‌های اشغالی خواستار تشکیل نشست اضطراری شورای ...

پاسخ تنبیهی ایران علیه اسرائیل تیتر اول رسانه‌های غربی

 پاسخ تنبیهی ایران علیه اسرائیل تیتر اول رسانه‌های غربی
2024-04-14T11:05:11+03:30
پاسخ گسترده موشکی و پهپادی ایران به حمله رژیم اسرائیل به ساختمان کنسولی ایران در دمشق بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشت و به تیتر یک اکثر رسانه‌ها تبد...

واکنش رسانه‌های عبری‌زبان به عملیات «وعدالصادق»

 واکنش رسانه‌های عبری‌زبان به عملیات «وعدالصادق»
2024-04-14T11:05:11+03:30
عملیات گسترده تلافی‌جویانه پهپادی و موشکی ایران علیه رژیم صهیونیستی در ساعات بامدادی روز یکشنبه با پوشش گسترده در رسانه‌های عبری‌زبان رژیم صهیونیستی همراه ب...

بلینکن: به دنبال تشدید تنش نیستیم

 بلینکن: به دنبال تشدید تنش نیستیم
2024-04-14T11:05:11+03:30
وزیر امور خارجه آمریکا در واکنش به حملات گسترده ایران به رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ما به دنبال تشدید تنش نیستیم.

واکنش چین به حمله نظامی ایران به رژیم صهیونیستی

 واکنش چین به حمله نظامی ایران به رژیم صهیونیستی
2024-04-14T11:05:11+03:30
یک سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به عملیات شب گذشته ایران علیه رژیم اسرائیل خواستار خویشتنداری طرفین شد.

بایدن: حملات ایران به تأسیسات نظامی اسرائیل بی‌سابقه بود!

 بایدن: حملات ایران به تأسیسات نظامی اسرائیل بی‌سابقه بود!
2024-04-14T11:05:10+03:30
رئیس‌جمهوری آمریکا اعتراف کرد که ایران تأسیسات نظامی اسرائیل را با موشک و پهپاد هدف قرار داده است.

بازتاب عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل در رسانه‌های عربی

 بازتاب عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل در رسانه‌های عربی
2024-04-14T11:05:10+03:30
عملیات تلافی‌جویانه پهپادی و موشکی ایران علیه رژیم اسرائیل طی ساعات گذشته با پوشش گسترده در رسانه‌های عربی منطقه همراه بود.

تحولات اوکراین| آیا پایان کار کی‌یف نزدیک است؟

 تحولات اوکراین| آیا پایان کار کی‌یف نزدیک است؟
2024-04-14T11:05:10+03:30
کاهش اعتماد روسیه به بی‌طرفی سوئیس، فرار هزاران مرد اوکراینی به رومانی با شنا، تاکید اسلواکی بر حل مناقشه اوکراین از طریق مذاکره، درخواست کی‌یف از کمیته الم...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)