میرنیوز

معمای معدن «کومتور» و بازگشت آقایف به قرقیزستان

 معمای معدن «کومتور» و بازگشت آقایف به قرقیزستان 2021-08-03T16:55:53+04:30

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، قرقیزستان طی سال‌های پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی به عنوان «سوئیس آسیای مرکزی» معروف شده است. علت این امر فضای نسبتاً بازتر در این جمهوری در مقایسه با سایر جمهوری‌های منطقه بوده است.

با این حال این فضای باز بی‌ثباتی سیاسی را نیز برای این جمهوری به ارمغان آورده است. در نتیجه این فضا و از سال 2000 تاکنون، در بازه‌ حدوداً 20 ساله، 3 انقلاب در این کشور رخ داده است.

روسای جمهور سابق این کشور نیز در نتیجه همین بی‌ثباتی‌ها متحمل شرایط نابسامانی بوده‌اند. روز گذشته با انتشار خبر بازگشت عسگر آقایف، اولین رئیس‌جمهور قرقیزستان به بیشکک، رسانه‌ها به طرق گوناگون به تحلیل ابعاد و پیامدهای این تحول بی‌سابقه پرداخته‌اند.

وضعیت روسای جمهور سابق

از میان روسای جمهور سابق این کشور عسگر آقایف به عنوان اولین رئیس‌جمهور این کشور شناخته می‌شود که از سال 2005  به روسیه پناهنده شده است.

در آن سال در نتیجه یک انقلاب مخملی با حمایت ایالات متحده آمریکا، معترضین خواستار برکناری آقایف شدند. در نهایت نیز ضمن کناره‌گیری آقایف از قدرت، او و خانواده‌اش به روسیه پناهنده شدند.

پس از وی قربان‌بیک‌ باقی‌اف، رهبر مشهور معترضین سال 2005 به قدرت رسید. او اگرچه دور نخست ریاست جمهوری خود را به پایان رساند، اما در نخستین ماه‌های دور دوم ریاست جمهوری‌اش، با شدت گرفتن اعتراضات سیاسی و قومی، او نیز در نهایت وادار به استعفا و خروج از کشور شد. گفته می‌شود او نیز هم‌ اکنون در بلاروس پناهده شده است.

پس از اعتراضات سال 2009 در قرقیزستان، روزا اتونبایوا، وزیر امور خارجه سابق این کشور و یکی از رهبران معترضین برای یک بازه کوتاه تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، قدرت را به دست گرفت.

در نهایت سال 2011 آلماسبیک آتامبایف توانست با کسب اکثریت آراء پیروز انتخابات شده و چهارمین رئیس‌جمهور قرقیزستان لقب بگیرد.

پایان دوره ریاست جمهوری آتامبایف در قرقیزستان در واقع نخستین کناره‌گیری مسالمت‌آمیز از قدرت در قرقیزستان و آسیای مرکزی بود. او در سال 2016 با پایان دوره ریاست‌جمهوری‌اش، جای خود را به سورانبای جین‌بیک‌اف، نخست‌وزیر پیشین این کشور داد.

با این حال بروز برخی اختلافات میان جین‌بیک‌اف و آتامبایف مجدداً وضعیت رئیس‌جمهور سابقِ دیگر این کشور را متزلزل کرد. در نتیجه تحولات کوی‌تاش در آگوست 2019، او نیز توسط نیروهای امنیتی بازداشت و زندانی شد.

آتامبایف اگرچه برای مدت کوتاهی در بازه اعتراضات اکتبر 2020 از زندان آزاد شد، اما با ریاست‌جمهوری موقت جباروف و بازگشت ثبات نسبی، وی مجدداً زندانی شد.

آخرین رئیس‌جمهورِ سابق قرقیزستان نیز سورانبای جین‌بیک‌اف است که در نتیجه اعتراضات سال گذشته وادار به استعفا و کناره‌گیری از قدرت شد. در حال حاضر او و روزا اتونبایوا، تنها روسای جمهور سابق قرقیزستان هستند که پرونده جنایی علیه آن‌ها در جریان نیست و آزاد هستند.

بازگشت آقایف پس از 16 سال

با مشاهده وضعیت روسای جمهور سابق قرقیزستان، می‌توان به خوبی دریافت که بازگشت عسکر آقایف تا چه میزان حائز اهمیت است. بازگشت او به بیشکک در حالی صورت گرفته که پرونده‌های جنایی متعددی علیه وی در دادگاه‌های قرقیزستان بازگشایی شده است.

با صرف نظر از اعتراضات سال 2005 که منجر به کشته و زخمی شدن ده‌ها تن در این کشور شد، آقایف در خصوص پرونده توافقات غیرقانونی پیرامون معدن طلای کومتور متهم شده است.

خانواده آقایف نیز به طریق مشابه با اتهامات فساد مالی مواجه شده‌اند. با این وجود تصمیم آقایف برای بازگشت به قرقیزستان به‌رغم برخورداری از حمایت‌های مسکو، می‌تواند بسیار حائز اهمیت باشد.

فلیکس کولوف، نخست‌ وزیر سابق قرقیزستان در مصاحبه با یکی از رسانه‌های این کشور گفته است که آقایف خود با اراده شخصی‌اش به بیشکک باز گشته و کسی او را وادار به این کار نکرده است.

او همچنین با «سخاوتمندانه» خواندن رویکرد رئیس‌جمهور جدید این کشور، سادیر جباروف، این بازگشت پس از 16 سال را مثبت ارزیابی کرده است.

این موضوع به ویژه با توجه به لغو حکم ممنوع الخروجی عمور بیک بابانوف، نخست‌وزیر سابق قرقیزستان، می‌تواند پیامی از سوی دولت جباروف برای مخالفین ارزیابی شود. بابانوف در حالی که بنا بر برخی اتهامات مالی زندانی شده بود، اخیراً برای مداوا از قرقیزستان خارج شد.

«کومتور» کلید حل معمای بازگشت

معدن طلای کومتور بزرگ‌ترین معدن طلای قرقیزستان محسوب می‌شود. این معدن همچنین دومین معدن طلای بزرگ جهان پس از معدن یاناکوچا در پرو محسوب می‌شود. بخش مهمی از صادرات و تولید ناخالص داخلی قرقیزستان به کومتور وابسته است.

در سال 2019 بیش از 55 درصد صادرات قرقیزستان (معادل 1.63 میلیارد دلار) را طلا تشکیل داده است. در این میان همچنین 55.7 درصد از کل صادرات قرقیزستان نیز به انگلستان صورت گرفته که از این میزان نیز 99.9 درصد از آن طلا بوده است.

در کنار مالیات پرداخت شده توسط این کشور در ازای استخراج طلا، این شرکت بخش قابل توجهی از بودجه خود را نیز به توسعه این کشور تخصیص داده است.

بر اساس اعلان رسمی وب‌سایت کومتور، در سال 2020 مجموع کمک‌ها و سرمایه‌گذاری‌های کومتور در توسعه اقتصادی قرقیزستان 344 میلیون دلار بوده است. در بازه سال‌های 1994 تا 2020 نیز مجموع این رقم بالغ بر 4.4 میلیارد دلار بوده است.

این در حالی است که تولید ناخالص داخلی قرقیزستان در سال 2019 بر اساس اعلام بانک جهانی تنها 8.4 میلیارد دلار بوده است. لذا، به خوبی می‌توان به جایگاه و اهمیت کومتور در اقتصاد قرقیزستان پی برد.

این معدن از سال 1997 تحت مالکیت شرکت کانادایی«سنترا گلد (Centerra Gold)» قرار گرفته است. البته در عین حال باید اشاره داشت که بزرگ‌ترین سهامدار این شرکت دولت قرقیزستان است.

با این حال بخش مهمی از درآمدهای صادرات کومتور طی این سال‌ها در اختیار سرمایه‌گذاران کانادایی قرار گرفته است. در سال 2012 و تحت تاثیر برخی اتهامات فساد و مسائل زیست‌محیطی، برخی دعاوی حقوقی بین قرقیزستان و کومتور به وجود آمد. با این حال این شرکت کانادایی کماکان به کار خود ادامه داد.

به قدرت رسیدن جباروف با وعده «ملی‌سازی کومتور» اما شرایط را تاحدودی تغییر داد. رئیس‌جمهور جدید قرقیزستان در مه 2021، درست چهار ماه پس از پیروزی در انتخابات ماه ژانویه، به وعده خود عمل کرد و با امضای یک لایحه، خواستار مالکیت کامل کومتور توسط دولت شد. پارلمان قرقیزستان نیز در فاصله کمتر از 8 روز این لایحه را با رای بالا به تصویب رساند.

با این حال همانطور که انتظار می‌رفت، شرکت کانادایی شکایت‌نامه‌ای را علیه دولت قرقیزستان در مراجع حقوقی بین‌المللی به ثبت رساند. این شکایت با ارائه مدارک و اعمال نفوذ کانادا در حال حاضر در جریان است.

بازگشت آقایف به قرقیزستان و اثبات آن که اعطای سهام کومتور به شرکت کانادایی سنترا گلد بر مبنای روابط غیرقانونی و مبتنی بر فساد بوده است، می‌تواند زمینه‌ساز پیروزی دولت قرقیزستان بر شرکت کانادایی در داوری بین‌المللی باشد.

به  نظر می‌رسد در این شرایط آقایف در  ازای دریافت امتیازاتی همچون مصونیت سیاسی و قضائی، با هدف بازگرداندن کومتور به دولت قرقیزستان، به بیشکک بازگشته است. این امر ضمن تضمین امنیت او، می‌تواند با ارائه یک امتیاز اقتصادی بسیار بزرگ به قرقیزستان، زمینه‌ساز بازگرداندن محبوبیت از دست رفته وی طی سال‌های اخیر نیز باشد.

 

انتهای پیام/

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار جهانی

حمله لفظی ترامپ به قاضی پرونده پرداخت حق السکوت

 حمله لفظی ترامپ به قاضی پرونده پرداخت حق السکوت
2024-04-14T14:26:00+03:30
دونالد ترامپ در یک گردهمایی انتخاباتی در پنسیلوانیا قاضی پرونده پرداخت حق السکوت را فردی فاسد و حقه باز نامید.

اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را هدف قرار دادند

 اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را هدف قرار دادند
2024-04-14T14:25:58+03:30
اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را در حال به بازگشت به خانه‌های خود در شمال و مرکز غزه بودند، هدف قرار دادند.

واکنش مقام وزارت خارجه حکومت طالبان به عملیات «وعده صادق»

 واکنش مقام وزارت خارجه حکومت طالبان به عملیات «وعده صادق»
2024-04-14T14:11:54+03:30
معاون نمایندگی وزارت خارجه طالبان در هرات در واکنش به عملیات ترکیبی وعده صادق علیه رژیم صهیونیستی گفت: برای پیروزی ایران بر اسرائیل دعا می‌کنیم.

ایران برای صیانت از منافع مشروع تردید به خود راه نخواهد داد

 ایران برای صیانت از منافع مشروع تردید به خود راه نخواهد داد
2024-04-14T14:11:52+03:30
وزیر امور خارجه کشورمان ضمن بیان اینکه ایران، در این مقطع، قصدی برای ادامه عملیات دفاعی ندارد، تاکید کرد: در صورت لزوم، برای صیانت از منافع مشروع خود د...

چند پیام مهم عملیات «وعده صادق» از نگاه تحلیلگر عربی

 چند پیام مهم عملیات «وعده صادق» از نگاه تحلیلگر عربی
2024-04-14T14:11:52+03:30
یک تحلیلگر لبنانی با برشمردن چند پیام راهبردی عملیات نظامی تلافی‌جویانه ایران ضد رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ایران با این عملیات پاسخ محکمی به همه دشمنان دا...

احضار سفرای انگلیس، آلمان و فرانسه به وزارت خارجه

 احضار سفرای انگلیس، آلمان و فرانسه به وزارت خارجه
2024-04-14T13:31:58+03:30
در پی مواضع غیر مسئولانه برخی مقامات انگلیس، فرانسه و آلمان در قبال پاسخ متقابل جمهوری اسلامی ایران به رژیم اسرائیل سفرای این سه کشور به وزارت امور خارجه اح...

یمن: عملیات ایران قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است

 یمن: عملیات ایران قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است
2024-04-14T13:18:40+03:30
وزارت خارجه یمن در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی گفت که این عملیات قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است.

روسیه خواستار خویشتنداری در منطقه شد

 روسیه خواستار خویشتنداری در منطقه شد
2024-04-14T13:05:19+03:30
وزارت امور خارجه روسیه در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم اسرائیل خواستار خویشتنداری طرفین شد و ابراز امیدواری کرد کشورهای منطقه مشکلات موجود ر...

هشدار سفیر ایران در لبنان به رژیم اسرائیل و حامیانش

 هشدار سفیر ایران در لبنان به رژیم اسرائیل و حامیانش
2024-04-14T13:05:18+03:30
سفیر ایران در لبنان در واکنش به عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل نوشت: بزرگترین اشتباه این جنایتکار و متحدانش تلاش برای پاسخگویی به عملیات امروز خواهد بود که ...

امارات: نگرانیم؛ خویشتندار باشید

 امارات: نگرانیم؛ خویشتندار باشید
2024-04-14T12:38:45+03:30
کشور امارات عربی متحده در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی خواستار خویشتنداری شد.

واکنش شورای همکاری به عملیات تلافی‌جویانه ایران ضد اسرائیل

 واکنش شورای همکاری به عملیات تلافی‌جویانه ایران ضد اسرائیل
2024-04-14T12:38:42+03:30
دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس خواستار خویشتن‌داری همه طرف‌ها برای جلوگیری از گسترش تنش در منطقه شد.

ایران در استفاده از حق ذاتی خود برای دفاع دریغ نخواهد کرد

 ایران در استفاده از حق ذاتی خود برای دفاع دریغ نخواهد کرد
2024-04-14T12:38:41+03:30
نمایندگی ایران در ژنو در واکنش به اقدام تلافی جویانه شب گذشته علیه اهداف نطامی رژیم اسرائیل نوشت: ایران در استفاده از حق ذاتی مبنی بر دفاع از خود در مواقعی ...

روز ۱۹۱ طوفان الاقصی|شب آرام غزه در شب عملیات ایران

 روز ۱۹۱ طوفان الاقصی|شب آرام غزه در شب عملیات ایران
2024-04-14T12:38:41+03:30
بعد از شب آرامی که غزه به دلیل عملیات تلافی جویانه و سنگین ایران ضد صهیونیست‌ها در عمق فلسطین اشغالی داشت، اشغالگران از ساعاتی قبل حملات وحشیانه خود به غزه ...

بررسی لایحه بودجه حمایتی از اسرائیل در کنگره آمریکا

 بررسی لایحه بودجه حمایتی از اسرائیل در کنگره آمریکا
2024-04-14T12:25:11+03:30
مجلس نمایندگان آمریکا لایحه اختصاص بودجه حمایتی برای رژیم صهیونیستی را هفته آینده بررسی می‌کند.

اردن: توقف جنگ غزه و پایان اشغالگری تنها راه مهار تنش‌هاست

 اردن: توقف جنگ غزه و پایان اشغالگری تنها راه مهار تنش‌هاست
2024-04-14T11:45:49+03:30
وزیر خارجه اردن بعد از عملیات نظامی ایران در عمق فلسطین اشغالی اعلام کرد که توقف تجاوزات اسرائیل ضد غزه و پایان اشغالگری این رژیم تنها راه برای متوقف کردن ت...

واکنش عمان به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه اسرائیل

 واکنش عمان به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه اسرائیل
2024-04-14T11:45:49+03:30
عمان در واکنش به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی خواستار خویشتنداری در منطقه شد.

«مشاهد حسین»: پاکستان و کشورهای اسلامی کنار ایران بایستند

 «مشاهد حسین»: پاکستان و کشورهای اسلامی کنار ایران بایستند
2024-04-14T11:45:47+03:30
سناتور پاکستانی ضمن تبریک حمله ایران به رژیم صهیونیستی تأکید کرد دولت اسلام‌آباد و سایر کشورهای اسلامی باید کنار ایران در این شرایط بایستند.

جایگاه ایران با حمله به اسرائیل هزاربرابر قوی‌تر می‌شود

 جایگاه ایران با حمله به اسرائیل هزاربرابر قوی‌تر می‌شود
2024-04-14T11:45:45+03:30
یک نویسنده عرب‌زبان با اشاره به اینکه ایران با راهبرد صبر پیش می‌رود و حساب‌شده عمل می‌کند، تأکید کرد که ایران به‌عنوان اولین کشوری که از ۴۰ سال گذشته مستقی...

ای‌بی‌سی: ایران بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ پهپاد شلیک کرد

 ای‌بی‌سی: ایران بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ پهپاد شلیک کرد
2024-04-14T11:05:13+03:30
حمله تلافی‌جویانه ایران با پرتاب ده ها موشک و بیش از ۱۰۰ پهپاد اهداف نظامی رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد.

سخنگوی ارتش اسرائیل: ایران حمله وسیعی انجام داد

 سخنگوی ارتش اسرائیل: ایران حمله وسیعی انجام داد
2024-04-14T11:05:13+03:30
سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی حمله ایران به این رژیم را «وسیع» توصیف کرد و گفت که این حملات هنوز ادامه دارند.

ان‌بی‌سی: آمریکا از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران پشیمان شد

 ان‌بی‌سی: آمریکا از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران پشیمان شد
2024-04-14T11:05:12+03:30
پایگاه ان‌بی‌سی در گزارشی با اشاره به پاسخ تنبیهی ایران به حمله رژیم صهیونیستی به بخش کنسولی ایران در دمشق، نوشت که مقام‌های آمریکایی نگران هستند اسرائیلی‌ه...

ادعای دفتر نتانیاهو درباره پاسخ منفی حماس به میانجی‌ها

 ادعای دفتر نتانیاهو درباره پاسخ منفی حماس به میانجی‌ها
2024-04-14T11:05:12+03:30
دفتر نخست‌وزیری رژیم اشغالگر در میان شوک حمله سنگین سپاه پاسداران به عمق اراضی اشغالی اعلام کرد که پاسخ حماس به پیشنهاد اخیر میانجی‌ها در مذاکرات قاهره برای...

اسرائیل دست به دامان شورای امنیت شد

 اسرائیل دست به دامان شورای امنیت شد
2024-04-14T11:05:12+03:30
نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل متحد در واکنش به حملات گسترده پهپادی و موشکی جمهوری اسلامی ایران به سرزمین‌های اشغالی خواستار تشکیل نشست اضطراری شورای ...

پاسخ تنبیهی ایران علیه اسرائیل تیتر اول رسانه‌های غربی

 پاسخ تنبیهی ایران علیه اسرائیل تیتر اول رسانه‌های غربی
2024-04-14T11:05:11+03:30
پاسخ گسترده موشکی و پهپادی ایران به حمله رژیم اسرائیل به ساختمان کنسولی ایران در دمشق بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشت و به تیتر یک اکثر رسانه‌ها تبد...

واکنش رسانه‌های عبری‌زبان به عملیات «وعدالصادق»

 واکنش رسانه‌های عبری‌زبان به عملیات «وعدالصادق»
2024-04-14T11:05:11+03:30
عملیات گسترده تلافی‌جویانه پهپادی و موشکی ایران علیه رژیم صهیونیستی در ساعات بامدادی روز یکشنبه با پوشش گسترده در رسانه‌های عبری‌زبان رژیم صهیونیستی همراه ب...

بلینکن: به دنبال تشدید تنش نیستیم

 بلینکن: به دنبال تشدید تنش نیستیم
2024-04-14T11:05:11+03:30
وزیر امور خارجه آمریکا در واکنش به حملات گسترده ایران به رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ما به دنبال تشدید تنش نیستیم.

واکنش چین به حمله نظامی ایران به رژیم صهیونیستی

 واکنش چین به حمله نظامی ایران به رژیم صهیونیستی
2024-04-14T11:05:11+03:30
یک سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به عملیات شب گذشته ایران علیه رژیم اسرائیل خواستار خویشتنداری طرفین شد.

بایدن: حملات ایران به تأسیسات نظامی اسرائیل بی‌سابقه بود!

 بایدن: حملات ایران به تأسیسات نظامی اسرائیل بی‌سابقه بود!
2024-04-14T11:05:10+03:30
رئیس‌جمهوری آمریکا اعتراف کرد که ایران تأسیسات نظامی اسرائیل را با موشک و پهپاد هدف قرار داده است.

بازتاب عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل در رسانه‌های عربی

 بازتاب عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل در رسانه‌های عربی
2024-04-14T11:05:10+03:30
عملیات تلافی‌جویانه پهپادی و موشکی ایران علیه رژیم اسرائیل طی ساعات گذشته با پوشش گسترده در رسانه‌های عربی منطقه همراه بود.

تحولات اوکراین| آیا پایان کار کی‌یف نزدیک است؟

 تحولات اوکراین| آیا پایان کار کی‌یف نزدیک است؟
2024-04-14T11:05:10+03:30
کاهش اعتماد روسیه به بی‌طرفی سوئیس، فرار هزاران مرد اوکراینی به رومانی با شنا، تاکید اسلواکی بر حل مناقشه اوکراین از طریق مذاکره، درخواست کی‌یف از کمیته الم...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)