میرنیوز

تاثیر مخرب دودلی آمریکا در توافق با طالبان، بر روند صلح افغانستان

تاثیر مخرب دودلی آمریکا در توافق با طالبان، بر روند صلح افغانستان 2021-06-21T12:01:47+04:30

به گزارش ایسنا، روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی می‌آورد: تصمیم جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا برای خروج نیروهای این کشور و بین‌المللی از افغانستان تا ۱۱ سپتامبر ۲۰۲۱ طالبان را جسور کرده و سرنوشت افغانستان را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است. ده‌ها منطقه از افغاستان از زمان آغاز خروج نیروهای آمریکایی و ناتو از این کشور در اول مه ۲۰۲۱ به دست نیروهای طالبان افتاده است.

تغییر سیاست افغانستان ترامپ توسط بایدن

در ابتدای امر، تصمیم برای خروج نیروها از این کشور آسیای مرکزی از سوی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا و به عنوان بخشی از توافق صلح با طالبان گرفته شد. این توافق در ۲۹ فوریه ۲۰۲۰ در دوحه، قطر و با هدف پایان دادن به طولانی‌ترین نبرد آمریکا امضا شد. بر اساس این توافق، واشنگتن متعهد شد تا خروج کامل را در اول مه ۲۰۲۱ تکمیل کند. در ازای این کار نیز، طالبان ملزم شد تا فعالیت‌های نظامی خود را متوقف و در گفتگوهای درون افغانی با دولت کابل شرکت کند.

البته پیروزی بایدن در انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته میلادی خروج نیروهای این کشور از افغانستان را چندین ماه به تاخیر انداخت و باعث بروز نگرانی‌ها و اختلافاتی در سیاست گذاران طالبان شد. ۱۶ فوریه سال جاری میلادی، عبدالغنی برادر آخوند، از رهبران طالبان در نامه‌ای سرگشاده از دولت آمریکا خواست تا به تعهداتش احترام گذاشته و نیروهایش را از منطقه خارج کند. او همچنین به این مساله اشاره کرد که دفاع از سرزمین و مردم افغان حق مشروع طالبان است.

اواسط مارس ۲۰۲۱ بود که روزنامه واشنگتن پست سندی افشا شده را مربوط به ۲۸ فوریه ۲۰۲۱ منتشر کرد که در آن، پیشنهاد جدید بایدن برای یک سازش سیاسی در افغانستان ذکر شده بود. این برنامه پس از آن به طالبان و دولت کابل داده شد که بایدن سیاست افغانستان دوران ترامپ و توافق دو طرف را مورد بررسی جدیدی قرار داد.

این پیشنهاد جدید بیانگر ایجاد یک دولت موقت، تدوین مجدد قانون اساسی بر اساس اولویت‌ها و اصول دموکراتیک قانون دولتی ۲۰۰۴ افغانستان، توازن و تعادل در اجرای اسلام در افغانستان و قدرت بخشیدن به دیوان عالی به جای شورای عالی قضاوت اسلامی بود. پیشتر، طالبان بر افزایش نهادهای اسلامی در افغانستان تاکید داشت. واشنگتن پست همچنین تایید کرد که در این پیشنهادها مواردی وجود دارد که دو طرف آنها را غیرقابل مذاکره می‌دانند و بعید است که طرح بایدن به این شکل تحقق یابد.

احتمال افزودن نیرو از سوی آمریکا در افغانستان حین خروج وجود دارد

دولت بایدن در آوریل اعلام کرد که آمریکا روند خروج را از اول مه سال جاری میلادی آغاز می‌کند. در همین زمان، جان کربی، سخنگوی پنتاگون به این مساله اشاره کرد که آمریکا احتمالا به صورت موقت حضور نظامی‌اش را در افغانستان در چند هفته و چند ماه افزایش می‌دهد.

کربی توضیح داد: افغانستان یک کشور محصور در خشکی است و همزمان با خروج نیروهای آمریکایی از این کشور به وضوح می‌توان شاهد مقاومت در این باره بود. باید احتمالات را همیشه در نظر گرفت تا بتوانیم امنیت و نظم را داشته باشیم. این کار درستی خواهد بود. کار محتاطانه انجام می‌شود. اگر به این فکر نمی‌کردیم غیرمسئولانه بود.

بر اساس اعلام فرماندهی مرکزی آمریکا، تا اوایل ژوئن، واشنگتن بیش از نیمی از ۵۰ درصد از نیروها و تجهیزاتش را از افغانستان خارج کرده است. همچنین، رسانه‌های آمریکا نگران فعالیت‌های گسترده طالبان با هدف احتمال براندازی دولت کابل و به دست گرفتن کنترل این کشور هستند.

به طوریکه روزنامه وال استریت ژورنال در هفتم ژوئن پیش‌بینی کرد: طالبان دارد مواضع پلیس و ارتش را محاصره می‌کند و قلمروهایی را که در اختیار دولت است، به دست می‌گیرد و خودش را برای حملات گسترده علیه مراکز بزرگ و اصلی جمعیتی آماده می‌کند، در عین اینکه منتظر خروج آخرین نیروهای آمریکایی از افغانستان است. با پایان یافتن پشتیبانی هوایی ظرف چند هفته، نیروهای دولتی کابل اصلی‌ترین اهرم خود را در درگیری‌ها با طالبان از دست می‌دهند.

برای نخستین بار، لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا ۱۷ ژوئن اعلام کرد که گروه‌های شبه نظامی چون القاعده دو سال زمان نیاز دارند تا پس از خروج کامل نیروهای آمریکایی و ناتو از افغانستان قدرت را در دست بگیرند و به خطری برای آمریکا و متحدانش بدل شوند.

ژنرال آستین روز پنجشنبه به قانونگذاران آمریکایی گفت:‌ دو سال طول می‌کشد تا گروه‌های شبه نظامی بتوانند قدرت را در افغانستان بار دیگر به دست بگیرند.

همان روز، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا نیز گفت که کاخ سفید نگران است که طالبان یا سایر عناصر شبه نظامی در افغانستان به دیپلمات‌های غربی یا بین‌المللی یا امنیتی در داخل و اطراف کابل حمله کنند. به همین دلیل است که ما در حال تهیه یک برنامه امنیتی دقیق و موثر هستیم.

اقدامات پاکستان شرایط ضد طالبان را دچار تردید کرده است

پاکستان که بخشی مهم در گفتگوهای طالبان و آمریکا در دوران ریاست جمهوری ترامپ بود، هم از سوی واشنگتن و هم از سوی کابل بابت مناقشات پیش آمده حول تحقق توافق‌های صلح به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است.

شاه محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان در واکنش به این انتقادها در جلسه گشایش گفتگوی دو جانبه پاکستان و افغانستان که دوشنبه گذشته انجام شد، گفت: در صورت ناکامی و شکست روند صلح افغانستان، اسلام آباد مسئولیتی را به گردن نمی‌گیرد. پاکستان هرآنچه که برای کمک به پایان این بحران لازم بود را انجام داده است. نسبت به تلاش‌های واشنگتن و کابل برای آنکه پاکستان را قربانی ناکامی‌های خودشان کنند، هشدار می‌دهم.

او در جریان مصاحبه‌ای با شبکه خبری طلوع افغانستان به تاریخ ۱۷ ژوئن نیز این نظریه را مورد تردید قرار داد که طالبان مسئول تازه‌ترین اوج گیری خشونت‌ها در افغانستان بوده است و گفت: چه کسی مسئول است؟ اگر سعی کنید این تصور را ایجاد کنید که خشونت به دلیل طالبان زیاد شده، این اغراق است. چرا این حرف را می‌زنم چون در آنجا عناصر دیگری هم هستند که نقش یک بر هم‌زننده اوضاع را بازی می‌کنند.

او در پاسخ به این سوال که چه کسی می‌تواند در حملات اخیر در افغانستان دست داشته باشد، گفت: داعش یا نیروهای مشابه در داخل افغانستان هستند که از جنگ به نفع خود استفاده می‌کنند و می‌خواهند قدرت را به دست بگیرند.

سید علی ضیا جعفری، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی و امور استراتژیک در مقاله‌ای برای نشنال اینترست می‌نویسد: صلح و ثبات در افغانستان جزو منافع استراتژیک پاکستان است. نخست اینکه، اسلام آباد به دنبال اجرای پروژه برق اتصالی بین ترکمنستان-افغانستان-پاکستان و خط لوله گازی TAPI بین سه کشور است. دوم اینکه، دولت اسلام آباد نیاز دارد تا بر گروه‌های شبه نظامی مخالف پاکستان که در حال حاضر در افغانستان فعال هستند، برتری و تسلط یابد. سوم هم دولت پاکستان می‌خواهد روابط همکاری با واشنگتن را حفظ کند.

این تحلیلگر افزود: بنابراین، منطق حکم می‌کند که استدلال کنیم پاکستان با ممانعت عمدی از اجرای برنامه‌های آمریکا در افغانستان به دنبال تضعیف منافع اقتصادی‌اش نخواهد بود، آن هم در زمانیکه بارها هشدار داده که اگر افغانستان به هرج و مرج کشیده شود، خودش را قربانی این وضعیت نمی‌کند.

انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار جهانی

حمله لفظی ترامپ به قاضی پرونده پرداخت حق السکوت

 حمله لفظی ترامپ به قاضی پرونده پرداخت حق السکوت
2024-04-14T14:26:00+03:30
دونالد ترامپ در یک گردهمایی انتخاباتی در پنسیلوانیا قاضی پرونده پرداخت حق السکوت را فردی فاسد و حقه باز نامید.

اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را هدف قرار دادند

 اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را هدف قرار دادند
2024-04-14T14:25:58+03:30
اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را در حال به بازگشت به خانه‌های خود در شمال و مرکز غزه بودند، هدف قرار دادند.

واکنش مقام وزارت خارجه حکومت طالبان به عملیات «وعده صادق»

 واکنش مقام وزارت خارجه حکومت طالبان به عملیات «وعده صادق»
2024-04-14T14:11:54+03:30
معاون نمایندگی وزارت خارجه طالبان در هرات در واکنش به عملیات ترکیبی وعده صادق علیه رژیم صهیونیستی گفت: برای پیروزی ایران بر اسرائیل دعا می‌کنیم.

ایران برای صیانت از منافع مشروع تردید به خود راه نخواهد داد

 ایران برای صیانت از منافع مشروع تردید به خود راه نخواهد داد
2024-04-14T14:11:52+03:30
وزیر امور خارجه کشورمان ضمن بیان اینکه ایران، در این مقطع، قصدی برای ادامه عملیات دفاعی ندارد، تاکید کرد: در صورت لزوم، برای صیانت از منافع مشروع خود د...

چند پیام مهم عملیات «وعده صادق» از نگاه تحلیلگر عربی

 چند پیام مهم عملیات «وعده صادق» از نگاه تحلیلگر عربی
2024-04-14T14:11:52+03:30
یک تحلیلگر لبنانی با برشمردن چند پیام راهبردی عملیات نظامی تلافی‌جویانه ایران ضد رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ایران با این عملیات پاسخ محکمی به همه دشمنان دا...

احضار سفرای انگلیس، آلمان و فرانسه به وزارت خارجه

 احضار سفرای انگلیس، آلمان و فرانسه به وزارت خارجه
2024-04-14T13:31:58+03:30
در پی مواضع غیر مسئولانه برخی مقامات انگلیس، فرانسه و آلمان در قبال پاسخ متقابل جمهوری اسلامی ایران به رژیم اسرائیل سفرای این سه کشور به وزارت امور خارجه اح...

یمن: عملیات ایران قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است

 یمن: عملیات ایران قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است
2024-04-14T13:18:40+03:30
وزارت خارجه یمن در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی گفت که این عملیات قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است.

روسیه خواستار خویشتنداری در منطقه شد

 روسیه خواستار خویشتنداری در منطقه شد
2024-04-14T13:05:19+03:30
وزارت امور خارجه روسیه در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم اسرائیل خواستار خویشتنداری طرفین شد و ابراز امیدواری کرد کشورهای منطقه مشکلات موجود ر...

هشدار سفیر ایران در لبنان به رژیم اسرائیل و حامیانش

 هشدار سفیر ایران در لبنان به رژیم اسرائیل و حامیانش
2024-04-14T13:05:18+03:30
سفیر ایران در لبنان در واکنش به عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل نوشت: بزرگترین اشتباه این جنایتکار و متحدانش تلاش برای پاسخگویی به عملیات امروز خواهد بود که ...

امارات: نگرانیم؛ خویشتندار باشید

 امارات: نگرانیم؛ خویشتندار باشید
2024-04-14T12:38:45+03:30
کشور امارات عربی متحده در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی خواستار خویشتنداری شد.

واکنش شورای همکاری به عملیات تلافی‌جویانه ایران ضد اسرائیل

 واکنش شورای همکاری به عملیات تلافی‌جویانه ایران ضد اسرائیل
2024-04-14T12:38:42+03:30
دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس خواستار خویشتن‌داری همه طرف‌ها برای جلوگیری از گسترش تنش در منطقه شد.

ایران در استفاده از حق ذاتی خود برای دفاع دریغ نخواهد کرد

 ایران در استفاده از حق ذاتی خود برای دفاع دریغ نخواهد کرد
2024-04-14T12:38:41+03:30
نمایندگی ایران در ژنو در واکنش به اقدام تلافی جویانه شب گذشته علیه اهداف نطامی رژیم اسرائیل نوشت: ایران در استفاده از حق ذاتی مبنی بر دفاع از خود در مواقعی ...

روز ۱۹۱ طوفان الاقصی|شب آرام غزه در شب عملیات ایران

 روز ۱۹۱ طوفان الاقصی|شب آرام غزه در شب عملیات ایران
2024-04-14T12:38:41+03:30
بعد از شب آرامی که غزه به دلیل عملیات تلافی جویانه و سنگین ایران ضد صهیونیست‌ها در عمق فلسطین اشغالی داشت، اشغالگران از ساعاتی قبل حملات وحشیانه خود به غزه ...

بررسی لایحه بودجه حمایتی از اسرائیل در کنگره آمریکا

 بررسی لایحه بودجه حمایتی از اسرائیل در کنگره آمریکا
2024-04-14T12:25:11+03:30
مجلس نمایندگان آمریکا لایحه اختصاص بودجه حمایتی برای رژیم صهیونیستی را هفته آینده بررسی می‌کند.

اردن: توقف جنگ غزه و پایان اشغالگری تنها راه مهار تنش‌هاست

 اردن: توقف جنگ غزه و پایان اشغالگری تنها راه مهار تنش‌هاست
2024-04-14T11:45:49+03:30
وزیر خارجه اردن بعد از عملیات نظامی ایران در عمق فلسطین اشغالی اعلام کرد که توقف تجاوزات اسرائیل ضد غزه و پایان اشغالگری این رژیم تنها راه برای متوقف کردن ت...

واکنش عمان به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه اسرائیل

 واکنش عمان به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه اسرائیل
2024-04-14T11:45:49+03:30
عمان در واکنش به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی خواستار خویشتنداری در منطقه شد.

«مشاهد حسین»: پاکستان و کشورهای اسلامی کنار ایران بایستند

 «مشاهد حسین»: پاکستان و کشورهای اسلامی کنار ایران بایستند
2024-04-14T11:45:47+03:30
سناتور پاکستانی ضمن تبریک حمله ایران به رژیم صهیونیستی تأکید کرد دولت اسلام‌آباد و سایر کشورهای اسلامی باید کنار ایران در این شرایط بایستند.

جایگاه ایران با حمله به اسرائیل هزاربرابر قوی‌تر می‌شود

 جایگاه ایران با حمله به اسرائیل هزاربرابر قوی‌تر می‌شود
2024-04-14T11:45:45+03:30
یک نویسنده عرب‌زبان با اشاره به اینکه ایران با راهبرد صبر پیش می‌رود و حساب‌شده عمل می‌کند، تأکید کرد که ایران به‌عنوان اولین کشوری که از ۴۰ سال گذشته مستقی...

ای‌بی‌سی: ایران بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ پهپاد شلیک کرد

 ای‌بی‌سی: ایران بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ پهپاد شلیک کرد
2024-04-14T11:05:13+03:30
حمله تلافی‌جویانه ایران با پرتاب ده ها موشک و بیش از ۱۰۰ پهپاد اهداف نظامی رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد.

سخنگوی ارتش اسرائیل: ایران حمله وسیعی انجام داد

 سخنگوی ارتش اسرائیل: ایران حمله وسیعی انجام داد
2024-04-14T11:05:13+03:30
سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی حمله ایران به این رژیم را «وسیع» توصیف کرد و گفت که این حملات هنوز ادامه دارند.

ان‌بی‌سی: آمریکا از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران پشیمان شد

 ان‌بی‌سی: آمریکا از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران پشیمان شد
2024-04-14T11:05:12+03:30
پایگاه ان‌بی‌سی در گزارشی با اشاره به پاسخ تنبیهی ایران به حمله رژیم صهیونیستی به بخش کنسولی ایران در دمشق، نوشت که مقام‌های آمریکایی نگران هستند اسرائیلی‌ه...

ادعای دفتر نتانیاهو درباره پاسخ منفی حماس به میانجی‌ها

 ادعای دفتر نتانیاهو درباره پاسخ منفی حماس به میانجی‌ها
2024-04-14T11:05:12+03:30
دفتر نخست‌وزیری رژیم اشغالگر در میان شوک حمله سنگین سپاه پاسداران به عمق اراضی اشغالی اعلام کرد که پاسخ حماس به پیشنهاد اخیر میانجی‌ها در مذاکرات قاهره برای...

اسرائیل دست به دامان شورای امنیت شد

 اسرائیل دست به دامان شورای امنیت شد
2024-04-14T11:05:12+03:30
نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل متحد در واکنش به حملات گسترده پهپادی و موشکی جمهوری اسلامی ایران به سرزمین‌های اشغالی خواستار تشکیل نشست اضطراری شورای ...

پاسخ تنبیهی ایران علیه اسرائیل تیتر اول رسانه‌های غربی

 پاسخ تنبیهی ایران علیه اسرائیل تیتر اول رسانه‌های غربی
2024-04-14T11:05:11+03:30
پاسخ گسترده موشکی و پهپادی ایران به حمله رژیم اسرائیل به ساختمان کنسولی ایران در دمشق بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشت و به تیتر یک اکثر رسانه‌ها تبد...

واکنش رسانه‌های عبری‌زبان به عملیات «وعدالصادق»

 واکنش رسانه‌های عبری‌زبان به عملیات «وعدالصادق»
2024-04-14T11:05:11+03:30
عملیات گسترده تلافی‌جویانه پهپادی و موشکی ایران علیه رژیم صهیونیستی در ساعات بامدادی روز یکشنبه با پوشش گسترده در رسانه‌های عبری‌زبان رژیم صهیونیستی همراه ب...

بلینکن: به دنبال تشدید تنش نیستیم

 بلینکن: به دنبال تشدید تنش نیستیم
2024-04-14T11:05:11+03:30
وزیر امور خارجه آمریکا در واکنش به حملات گسترده ایران به رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ما به دنبال تشدید تنش نیستیم.

واکنش چین به حمله نظامی ایران به رژیم صهیونیستی

 واکنش چین به حمله نظامی ایران به رژیم صهیونیستی
2024-04-14T11:05:11+03:30
یک سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به عملیات شب گذشته ایران علیه رژیم اسرائیل خواستار خویشتنداری طرفین شد.

بایدن: حملات ایران به تأسیسات نظامی اسرائیل بی‌سابقه بود!

 بایدن: حملات ایران به تأسیسات نظامی اسرائیل بی‌سابقه بود!
2024-04-14T11:05:10+03:30
رئیس‌جمهوری آمریکا اعتراف کرد که ایران تأسیسات نظامی اسرائیل را با موشک و پهپاد هدف قرار داده است.

بازتاب عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل در رسانه‌های عربی

 بازتاب عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل در رسانه‌های عربی
2024-04-14T11:05:10+03:30
عملیات تلافی‌جویانه پهپادی و موشکی ایران علیه رژیم اسرائیل طی ساعات گذشته با پوشش گسترده در رسانه‌های عربی منطقه همراه بود.

تحولات اوکراین| آیا پایان کار کی‌یف نزدیک است؟

 تحولات اوکراین| آیا پایان کار کی‌یف نزدیک است؟
2024-04-14T11:05:10+03:30
کاهش اعتماد روسیه به بی‌طرفی سوئیس، فرار هزاران مرد اوکراینی به رومانی با شنا، تاکید اسلواکی بر حل مناقشه اوکراین از طریق مذاکره، درخواست کی‌یف از کمیته الم...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)