میرنیوز

عوامل تداوم کاهش ارز لیره ترکیه در برابر دلار

 عوامل تداوم کاهش ارز لیره ترکیه در برابر دلار 2021-06-18T00:11:50+04:30

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، اقتصاد ترکیه حال و روز خوشی ندارد و دولت این کشور، همچنان با کسری بودجه، بدهی های کلان با بانک های خارجی و کمبود منابع ارزی دست و پنجه نرم می کند. کارشناسان و تحلیل گران سیاسی و اقتصادی انتظار داشتند که پس از دیدار اردوغان و بایدن، نرخ دلار در بازار ترکیه کاهش پیدا کند. اما این انتظار برآورده نشد و نرخ دلار، باز هم بالاتر رفت.

از مهم ترین مشکلات بالا رفتن نرخ دلار و کاهش ارزش لیره در ترکیه، می توان به این موارد اشاره کرد:

1.بالا رفتن هزینه تولید کالا و ارائه خدمات.

2.گران تر شدن سوخت و حامل های انرژی.

3.گران تر شدن کالاهای اساسی و ملزومات روزمره و افزایش آسیب پذیری میلیون ها خانواری که نه تنها زیر خط فقر، بلکه زیر خط گرسنگی، روزگار می گذرانند.

کشور ترکیه , رجب طیب اردوغان ,

در چند سال گذشته، به خاطر چندین مشکل ساختاری و اقتصادی، ده ها هزار تن از کشاورزان ترکیه از نظام تولید محصولات غذایی خارج شده و به مشاغل دیگر روی آورده اند و حالا، بخش قابل توجهی از صنایع غذایی و تولید محصولات غذایی ترکیه، واردات محور است و این فاکتور نیز نقش مهمی در گران تر شدن محصولات غذایی و سخت تر شدن زندگی و امرار معاش خانواده های فقیر دارد.

اردوغان، بایدن و دلار

تحلیل گران اقتصادی ترکیه معتقدند که حضور اردوغان در نشست سران ناتو در بروکسل یک فرصت سیاسی – اقتصادی مهم بود و در صورت حصول نتایج مورد انتظار، هر 1 دلار آمریکا در ترکیه، دست کم 25 قوروش (یک چهارم 1 لیره) ارزان تر می شد. اما این اتفاق نیفتاد و هر 1 دلار آمریکا 10 قوروش ارزان تر شده و به 8 لیره و 60 قوروش رسید که رقم نگران کننده ای است.

کشور ترکیه , رجب طیب اردوغان ,

قبلاً به مدت چند روز نرخ دلار به 8 لیره و 74 قوروش رسیده بود که تاکنون چنین نرخی برای دلار آمریکا در اقتصاد ترکیه، سابقه نداشته است. اما تیم اقتصادی اردوغان، با توافق اولیه سوآپ ارزی با چین، این نرخ را پایین آورد. با این وجود، ظاهراً سوآپ ارزی با چین، آن گونه که بانک مرکزی ترکیه انتظار دارد، پیش نمی رود.

انتظار می رفت تیم اردوغان در دیدار با بایدن، راهی پیدا کند که مشکلات سیاسی – دفاعی مهمی همچون اس 400 و اف 35 حل شوند و فشارهای روانی ناشی از این مشکلات کاهش پیدا کند، اما با وجود فضای مثبت هر دو دیدار اردوغان – بایدن و هیات های ترکیه – آمریکا، اتفاق مثمر ثمری برای اقتصاد نیفتاد.

تمل کارا ملا اوغلو رهبر حزب سعادت در این مورد گفته است: «انتظار می رفت در نشست ناتو، بخشی از مشکلات کشور را حل کنید. اما متاسفانه، اخبار و حواشی زرد این نشست، از مسائل مهم سیاسی و اقتصادی برجسته تر شد و مشکلی حل نشد».

پیش بینی فیتچ: لیره لاغرتر می شود

موسسه اعتبارسنجی فیتچ در گزارش اخیر خود، چنین پیش بینی کرده که شرایط برای اقتصاد ترکیه، به طور نسبی، سخت تر شود. این موسسه با بیان این که سناریوهای خود را مطابق اظهارات مثبت سود واقعی بانک مرکزی جمهوری ترکیه شکل داده، پیش بینی می کند که نرخ سود در پایان سال 2021 به 17 درصد کاهش یابد.

کشور ترکیه , رجب طیب اردوغان ,

در گزارش موسسه اعتبارسنجی فیتچ آمده است: «ما انتظار نداریم که لیر ترکیه در برابر دلار به دلیل عدم اطمینان در سیاست های زیاد و محدود شدن ورودی پرتفوی، افزایش یابد. بررسی جداول نشان می دهد که در اواخر سال 2021 میلادی، هر 1 دلار آمریکا، به 8 لیره و 90 قوروش برسد».

عوامل موثر در گران شدن دلار کدامند؟

اگر چه منتقدین اردوغان، فاکتور سیاست خارجی و عدم موفقیت در دیدار با جو بایدن را بیش از حد برجسته کرده اند، اما واقعیت این است که چند عامل مهم دیگر در لاغرتر شدن لیره ترکیه، نقش جدی دارند و از میان آنها می توان به این موارد اشاره کرد:

1.سیاست ها و تصمیمات مالی- پولی بانک مرکزی آمریکا، بر اقتصاد ترکیه نیز اثرگذار است.

2.اشتیاق سرمایه گذار خارجی قدرتمند برای حضور در بازار ترکیه و تزریق فاینانس به اقتصاد این کشور به دلایل متعدد کاهش یافته است.

3.اثرات شیوع گسترده ویروس کرونا و کاهش هشتاد درصدی درآمدهای توریستی ترکیه عامل بسیار مهمی است.

4.بخش مهمی از ذخایر ارزی بانک مرکزی ترکیه به خاطر ندانم کاری های دولت از میان رفته و تبخیر شده است.

5.به خاطر بدهی های سنگین هر دو بخش خصوصی و دولتی ترکیه به بانک های خارجی، همزمان با گران تر شدن دلار، میزان سود بانکی این وام ها نیز افزایش می یابد و خود این اتفاق، یک هزینه تراشی جدی و جدید برای اقتصاد ترکیه است و شواهد نشان می دهد که فعلاً امکان تسویه وام ها وجود ندارد.

کشور ترکیه , رجب طیب اردوغان ,

علاوه بر 5 عاملی که برشمرده شدند، یک فاکتور سیاسی – حزبی بسیار مهم دیگر، در چند و چون تعیین نرخ ارز در ترکیه، تاثیر حیاتی دارد. این فاکتور عبارت است از دخالت مستقیم شخص رئیس جمهور و حزب حاکم در تعیین نرخ سود بانکی.

به عبارتی روشن، رئیس بانک مرکزی ترکیه، برای تعیین نرخ سود بانکی، فاقد استقلال و اختیارات کامل است و در تعیین نرخ سود، ناچار است نه بر اساس توصیه های کارشناسی مبتنی بر فراز و نشیب بازار و تورم، بلکه بر اساس مصلحت سنجی های حزب حاکم عمل کند. این مصلحت سنجی، بر مبنای توجه به نگرش میلیون ها رای دهنده قشر محافظه کار مخالف سود بانکی است و واضح است که آرای حزب عدالت و توسعه، در گرو تامین رضایت این افراد است.

چه چیزی کار را سخت تر می کند؟

تلاش برای کاهش نرخ دلار و توجه بیشتر به پول ملی، از اهداف حیاتی دولت اردوغان است. اما واقعیت این است که فضای روانی حاکم بر جامعه و بازار، به ضرر تیم اردوغان است و در چنین شرایطی، چند کاتالیزور یا شتاب دهنده مهم، کار را برای دولت سخت تر می کند.

در ذکر این عوامل، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1.احزاب مخالف، به معنای واقعی کلمه و در رویکردی مشترک و همنوا، شمشیر را از رو بسته و شب و روز در مورد ناکارآمدی اقتصادی دولت صحبت می کنند و واقعیت این است که بی توجهی به اصل شایسته سالاری و گماردن ده ها شخصیت حزبی در پست های اقتصادی مهم، بهانه بیشتری به دست مخالفین داده است.

2.حزب جمهوری خلق، لیست های قانونی و معتبری منتشر کرده که بر اساس اطلاعات مندرج در این لیست ها، برخی از تکنوکرات ها و مقامات اجرایی وابسته به حزب عدالت و توسعه، دارای چند حقوق ماهیانه هستند.

در چند مورد، مشاهده شده افرادی نظیر معاون وزیر فرهنگ و گردشگری یا چند معاون وزیر دیگر، همزمان در شورای مدیریت ماهواره ترکسات، هیات مدیره بورس استانبول و نهادهای بانکی و مالی دیگر عضویت دارند و حقوق برخی از این افراد، بالغ بر یکصد و هفتاد هزار لیره در ماه است! (شصت برابر حقوق ماهیانه یک کارگر عادی).

در لیست حقوق بگیران نجومی وابسته به حزب عدالت و توسعه، افرادی وجود دارند که حتی در مقایسه با رئیس جمهور هم، حقوق بیشتری می گیرند و علاوه بر بی عدالتی در توزیع منابع و درآمدها، در خصوص برگزاری مناقصه و رانت های مالی نیز، نگرش حزبی حاکم است.

3.ریخت و پاش و اسراف در بسیاری از نهادها و ادارات دولتی بیداد می کند و در شرایطی که به خاطر بالا رفتن نرخ دلار و بروز مشکلاتی نظیر گرانی و بیکاری، میلیون ها خانواده عملاً با فقر دست و پنجه نرم می کنند، ده ها میلیون دلار، صرف ریخت و پاش، تشریفات و هزینه های اضافی می شود.

در ارزیابی تابلوی کنونی اقتصاد ترکیه، می توان این واقعیت را دریافت که با وجود آن که ترکیه در حوزه تجارت و صادرات، پیروزی های قابل توجهی به دست آورده، اما به خاطر مشکلات مهمی همچون تداوم وابستگی شریانی به دلار، بی عدالتی در توزیع درآمدها و رویکردهای حزبی و رانتی، اوضاع معیشتی قشر متوسط و متوسط به پایین، در مسیر نگران کننده ای است.

انتهای پیام/

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار جهانی

حمله لفظی ترامپ به قاضی پرونده پرداخت حق السکوت

 حمله لفظی ترامپ به قاضی پرونده پرداخت حق السکوت
2024-04-14T14:26:00+03:30
دونالد ترامپ در یک گردهمایی انتخاباتی در پنسیلوانیا قاضی پرونده پرداخت حق السکوت را فردی فاسد و حقه باز نامید.

اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را هدف قرار دادند

 اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را هدف قرار دادند
2024-04-14T14:25:58+03:30
اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را در حال به بازگشت به خانه‌های خود در شمال و مرکز غزه بودند، هدف قرار دادند.

واکنش مقام وزارت خارجه حکومت طالبان به عملیات «وعده صادق»

 واکنش مقام وزارت خارجه حکومت طالبان به عملیات «وعده صادق»
2024-04-14T14:11:54+03:30
معاون نمایندگی وزارت خارجه طالبان در هرات در واکنش به عملیات ترکیبی وعده صادق علیه رژیم صهیونیستی گفت: برای پیروزی ایران بر اسرائیل دعا می‌کنیم.

ایران برای صیانت از منافع مشروع تردید به خود راه نخواهد داد

 ایران برای صیانت از منافع مشروع تردید به خود راه نخواهد داد
2024-04-14T14:11:52+03:30
وزیر امور خارجه کشورمان ضمن بیان اینکه ایران، در این مقطع، قصدی برای ادامه عملیات دفاعی ندارد، تاکید کرد: در صورت لزوم، برای صیانت از منافع مشروع خود د...

چند پیام مهم عملیات «وعده صادق» از نگاه تحلیلگر عربی

 چند پیام مهم عملیات «وعده صادق» از نگاه تحلیلگر عربی
2024-04-14T14:11:52+03:30
یک تحلیلگر لبنانی با برشمردن چند پیام راهبردی عملیات نظامی تلافی‌جویانه ایران ضد رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ایران با این عملیات پاسخ محکمی به همه دشمنان دا...

احضار سفرای انگلیس، آلمان و فرانسه به وزارت خارجه

 احضار سفرای انگلیس، آلمان و فرانسه به وزارت خارجه
2024-04-14T13:31:58+03:30
در پی مواضع غیر مسئولانه برخی مقامات انگلیس، فرانسه و آلمان در قبال پاسخ متقابل جمهوری اسلامی ایران به رژیم اسرائیل سفرای این سه کشور به وزارت امور خارجه اح...

یمن: عملیات ایران قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است

 یمن: عملیات ایران قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است
2024-04-14T13:18:40+03:30
وزارت خارجه یمن در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی گفت که این عملیات قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است.

روسیه خواستار خویشتنداری در منطقه شد

 روسیه خواستار خویشتنداری در منطقه شد
2024-04-14T13:05:19+03:30
وزارت امور خارجه روسیه در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم اسرائیل خواستار خویشتنداری طرفین شد و ابراز امیدواری کرد کشورهای منطقه مشکلات موجود ر...

هشدار سفیر ایران در لبنان به رژیم اسرائیل و حامیانش

 هشدار سفیر ایران در لبنان به رژیم اسرائیل و حامیانش
2024-04-14T13:05:18+03:30
سفیر ایران در لبنان در واکنش به عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل نوشت: بزرگترین اشتباه این جنایتکار و متحدانش تلاش برای پاسخگویی به عملیات امروز خواهد بود که ...

امارات: نگرانیم؛ خویشتندار باشید

 امارات: نگرانیم؛ خویشتندار باشید
2024-04-14T12:38:45+03:30
کشور امارات عربی متحده در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی خواستار خویشتنداری شد.

واکنش شورای همکاری به عملیات تلافی‌جویانه ایران ضد اسرائیل

 واکنش شورای همکاری به عملیات تلافی‌جویانه ایران ضد اسرائیل
2024-04-14T12:38:42+03:30
دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس خواستار خویشتن‌داری همه طرف‌ها برای جلوگیری از گسترش تنش در منطقه شد.

ایران در استفاده از حق ذاتی خود برای دفاع دریغ نخواهد کرد

 ایران در استفاده از حق ذاتی خود برای دفاع دریغ نخواهد کرد
2024-04-14T12:38:41+03:30
نمایندگی ایران در ژنو در واکنش به اقدام تلافی جویانه شب گذشته علیه اهداف نطامی رژیم اسرائیل نوشت: ایران در استفاده از حق ذاتی مبنی بر دفاع از خود در مواقعی ...

روز ۱۹۱ طوفان الاقصی|شب آرام غزه در شب عملیات ایران

 روز ۱۹۱ طوفان الاقصی|شب آرام غزه در شب عملیات ایران
2024-04-14T12:38:41+03:30
بعد از شب آرامی که غزه به دلیل عملیات تلافی جویانه و سنگین ایران ضد صهیونیست‌ها در عمق فلسطین اشغالی داشت، اشغالگران از ساعاتی قبل حملات وحشیانه خود به غزه ...

بررسی لایحه بودجه حمایتی از اسرائیل در کنگره آمریکا

 بررسی لایحه بودجه حمایتی از اسرائیل در کنگره آمریکا
2024-04-14T12:25:11+03:30
مجلس نمایندگان آمریکا لایحه اختصاص بودجه حمایتی برای رژیم صهیونیستی را هفته آینده بررسی می‌کند.

اردن: توقف جنگ غزه و پایان اشغالگری تنها راه مهار تنش‌هاست

 اردن: توقف جنگ غزه و پایان اشغالگری تنها راه مهار تنش‌هاست
2024-04-14T11:45:49+03:30
وزیر خارجه اردن بعد از عملیات نظامی ایران در عمق فلسطین اشغالی اعلام کرد که توقف تجاوزات اسرائیل ضد غزه و پایان اشغالگری این رژیم تنها راه برای متوقف کردن ت...

واکنش عمان به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه اسرائیل

 واکنش عمان به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه اسرائیل
2024-04-14T11:45:49+03:30
عمان در واکنش به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی خواستار خویشتنداری در منطقه شد.

«مشاهد حسین»: پاکستان و کشورهای اسلامی کنار ایران بایستند

 «مشاهد حسین»: پاکستان و کشورهای اسلامی کنار ایران بایستند
2024-04-14T11:45:47+03:30
سناتور پاکستانی ضمن تبریک حمله ایران به رژیم صهیونیستی تأکید کرد دولت اسلام‌آباد و سایر کشورهای اسلامی باید کنار ایران در این شرایط بایستند.

جایگاه ایران با حمله به اسرائیل هزاربرابر قوی‌تر می‌شود

 جایگاه ایران با حمله به اسرائیل هزاربرابر قوی‌تر می‌شود
2024-04-14T11:45:45+03:30
یک نویسنده عرب‌زبان با اشاره به اینکه ایران با راهبرد صبر پیش می‌رود و حساب‌شده عمل می‌کند، تأکید کرد که ایران به‌عنوان اولین کشوری که از ۴۰ سال گذشته مستقی...

ای‌بی‌سی: ایران بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ پهپاد شلیک کرد

 ای‌بی‌سی: ایران بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ پهپاد شلیک کرد
2024-04-14T11:05:13+03:30
حمله تلافی‌جویانه ایران با پرتاب ده ها موشک و بیش از ۱۰۰ پهپاد اهداف نظامی رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد.

سخنگوی ارتش اسرائیل: ایران حمله وسیعی انجام داد

 سخنگوی ارتش اسرائیل: ایران حمله وسیعی انجام داد
2024-04-14T11:05:13+03:30
سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی حمله ایران به این رژیم را «وسیع» توصیف کرد و گفت که این حملات هنوز ادامه دارند.

ان‌بی‌سی: آمریکا از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران پشیمان شد

 ان‌بی‌سی: آمریکا از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران پشیمان شد
2024-04-14T11:05:12+03:30
پایگاه ان‌بی‌سی در گزارشی با اشاره به پاسخ تنبیهی ایران به حمله رژیم صهیونیستی به بخش کنسولی ایران در دمشق، نوشت که مقام‌های آمریکایی نگران هستند اسرائیلی‌ه...

ادعای دفتر نتانیاهو درباره پاسخ منفی حماس به میانجی‌ها

 ادعای دفتر نتانیاهو درباره پاسخ منفی حماس به میانجی‌ها
2024-04-14T11:05:12+03:30
دفتر نخست‌وزیری رژیم اشغالگر در میان شوک حمله سنگین سپاه پاسداران به عمق اراضی اشغالی اعلام کرد که پاسخ حماس به پیشنهاد اخیر میانجی‌ها در مذاکرات قاهره برای...

اسرائیل دست به دامان شورای امنیت شد

 اسرائیل دست به دامان شورای امنیت شد
2024-04-14T11:05:12+03:30
نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل متحد در واکنش به حملات گسترده پهپادی و موشکی جمهوری اسلامی ایران به سرزمین‌های اشغالی خواستار تشکیل نشست اضطراری شورای ...

پاسخ تنبیهی ایران علیه اسرائیل تیتر اول رسانه‌های غربی

 پاسخ تنبیهی ایران علیه اسرائیل تیتر اول رسانه‌های غربی
2024-04-14T11:05:11+03:30
پاسخ گسترده موشکی و پهپادی ایران به حمله رژیم اسرائیل به ساختمان کنسولی ایران در دمشق بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشت و به تیتر یک اکثر رسانه‌ها تبد...

واکنش رسانه‌های عبری‌زبان به عملیات «وعدالصادق»

 واکنش رسانه‌های عبری‌زبان به عملیات «وعدالصادق»
2024-04-14T11:05:11+03:30
عملیات گسترده تلافی‌جویانه پهپادی و موشکی ایران علیه رژیم صهیونیستی در ساعات بامدادی روز یکشنبه با پوشش گسترده در رسانه‌های عبری‌زبان رژیم صهیونیستی همراه ب...

بلینکن: به دنبال تشدید تنش نیستیم

 بلینکن: به دنبال تشدید تنش نیستیم
2024-04-14T11:05:11+03:30
وزیر امور خارجه آمریکا در واکنش به حملات گسترده ایران به رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ما به دنبال تشدید تنش نیستیم.

واکنش چین به حمله نظامی ایران به رژیم صهیونیستی

 واکنش چین به حمله نظامی ایران به رژیم صهیونیستی
2024-04-14T11:05:11+03:30
یک سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به عملیات شب گذشته ایران علیه رژیم اسرائیل خواستار خویشتنداری طرفین شد.

بایدن: حملات ایران به تأسیسات نظامی اسرائیل بی‌سابقه بود!

 بایدن: حملات ایران به تأسیسات نظامی اسرائیل بی‌سابقه بود!
2024-04-14T11:05:10+03:30
رئیس‌جمهوری آمریکا اعتراف کرد که ایران تأسیسات نظامی اسرائیل را با موشک و پهپاد هدف قرار داده است.

بازتاب عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل در رسانه‌های عربی

 بازتاب عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل در رسانه‌های عربی
2024-04-14T11:05:10+03:30
عملیات تلافی‌جویانه پهپادی و موشکی ایران علیه رژیم اسرائیل طی ساعات گذشته با پوشش گسترده در رسانه‌های عربی منطقه همراه بود.

تحولات اوکراین| آیا پایان کار کی‌یف نزدیک است؟

 تحولات اوکراین| آیا پایان کار کی‌یف نزدیک است؟
2024-04-14T11:05:10+03:30
کاهش اعتماد روسیه به بی‌طرفی سوئیس، فرار هزاران مرد اوکراینی به رومانی با شنا، تاکید اسلواکی بر حل مناقشه اوکراین از طریق مذاکره، درخواست کی‌یف از کمیته الم...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)