میرنیوز

مقابله ترکیه با کرونا، اقدام عجیب مخالفین واکسیناسیون

 مقابله ترکیه با کرونا، اقدام عجیب مخالفین واکسیناسیون 2021-06-13T16:38:35+04:30

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، مقامات بهداشتی ترکیه از این موضوع خبر داده اند که آمار ابتلا به ویروس کرونا کاهش چشمگیری یافته و این کشور، یک گام دیگر به آغاز دوران زندگی عادی پساکرونا، نزدیک شده است.

در شرایطی که ترکیه در دوران اوج شیوع ویروس کرونا، رقم نگران کننده و خطرناک 65 هزار مبتلا در شبانه روز را تجربه کرده بود، حالا مدتهاست که میزان مبتلایان در بازه زمانی 24 ساعته به کمتر از 10 هزار نفر رسیده و در نتیجه، بازگشایی مدارس راهنمایی و دبیرستان به صورت دو روز در هفته، مورد تصویب قرار گرفت.

کشور ترکیه , کرونا ,

بر اساس آمار اعلام شده از سوی وزارت بهداشت ترکیه، آخرین وضعیت شیوع کرونا در این ترکیه به این شرح است:

شمار مبتلایان در 24 ساعت اخیر 6 هزار و 76 نفر.

شمار تست در 24 ساعت اخیر 219 هزار مورد.

شمار فوت در 24 ساعت اخیر 75 نفر.

شمار کل فوت شدگان 48 هزار و 668 نفر.

شمار کل مبتلایان از آغاز تاکنون 5 میلیون و 326 هزار نفر.

شمار کل شفا یافتگان 5 میلیون و 198 هزار نفر.

شمار کل تست از آغاز تاکنون 56 میلیون و 790 هزار مورد.

با وجود کاهش جدی آمار مبتلایان، پروفسور کمال الدین آیدن از اطبا و دانشگاهیان مشهور آنکارا اعلام کرده که بر اساس شواهد و تجربیات قبلی، روزهای دوشنبه برای ترکیه، روز افزایش مبتلایان است. در نتیجه مردم باید تلاش کنند که آمار امیدوار کننده روزهای پایان هفته را حفظ کنند.

آخرین وضعیت واکسیناسیون

وزیر بهداشت ترکیه ضمن ابراز رضایت از شتاب گرفتن روند واکسیناسیون، دیروز شنبه جمعاً چهارصد و پنجاه هزار دوز واکسن به شهروندان تزریق شده و مراجعه افراد بر اساس تعیین وقت قبلی، به 99.5 درصد رسیده است.

به عبارتی روشن، 450 هزار نفر، درخواست تزریق واکسن کرونا را ثبت کرده اند اما نزدیک به 2 هزار و 300 نفر از این افراد، حاضر نشده اند برای دریافت و تزریق، به درمانگاه یا واحد تعیین شده مراجعه کنند.

کشور ترکیه , کرونا ,

بر اساس اخبار رسمی مقامات بهداشتی آنکارا، میزان کل دوزهای اول و دوم واکسن کرونا که در 81 استان ترکیه تزریق شده تاکنون به 33 میلیون و 500 هزار  دوز رسید.

کارشناسان بر این باورند که با توجه به این که ترکیه 84 میلیون نفر جمعیت دارد، رقم ایده آل و امیدوار کننده برای تعداد واکسیناسیون در شبانه روز، دست کم هشتصد هزار دوز است. اما نظام بهداشتی ترکیه فعلاً به چنین رکوردی دست نیافته و ارقام واکسیناسیون در بازه زمانی 24 ساعته بین 400 هزار تا 550 هزار مورد در نوسان است.

نزدیک به 14 میلیون نفر از کل واکسینه شدگان ترکیه، شهروندانی هستند که هر دو دوز واکسن را دریافت کرده اند. مجموع واکسن تزریق شده در استانبول 5 میلیون و 623 هزار و 957 دوز، در آنکارا 2 میلیون و 803 هزار و 307 دوز و در ازمیر نیز به 2 میلیون و 261 هزار و 900 دوز رسیده است.

اقدام عجیب مخالفین واکسن

ظاهراً در بسیاری از شهرها، علاوه بر قسمتی از سالمندان، حتی برخی افراد میانسال نیز، با تزریق واکسن مخالفند و با آن مبارزه می کنند.

احمد هاکان سردبیر روزنامه حریت در سرمقاله امروز خود نوشته است: «اصلاً فکرش را نمی کردم که برای مخالفت با واکسن کرونا هم، شاهد سازماندهی بدی ها و خرابکاری ها باشیم».

کشور ترکیه , کرونا ,

او در ادامه نوشته است:«اطلاعاتی به دست ما رسیده که نشان می دهد برخی افراد، مخالف واکسیناسیون هستند و در گروه های کثیر و پرشمار، از طریق پایگاه اینترنتی وزارت بهداشت، برای تزریق واکس کرونا ثبت نام می کنند، اما سر قرار نمی روند. چرا؟ برای این که واکسن خراب شود و درمانگاه ها مجبور شوند این واکسن ها را دور بریزند. از نظر من، یک انسان در مقام یک فرد، اجازه دارد مخالف واکسن باشد و دولت هم نمی تواند به زور پیراهنش را بالا بزند و برایش واکسن تزریق کند. اما این که نوبت دریافت واکسن بگیری و با این نیت سر قرار نروی که واکسن خراب شود، این دیگر اقدام عجیب و غیر قابل قبولی است».

درباره همین موضوع، فخرالدین کوجا وزیر بهداشت ترکیه نوشته است: هر شانه کوچک واکسن بیونتک، حاوی 6 دوز یعنی برای 6 نفر است. وقتی این شانه را از دستگاه مخصوص بیرون می آورند، تنها برای 6 ساعت قابلیت استفاده دارد. اگر شما قرار واکسیناسیون خود را به صورت تلفنی هماهنگ کرده ­اید، سر قرار نروید و تزریق نشود، این واکسن­ ها دور ریخته می شوند و این یک اسراف بزرگ است. تامین واکسن برای ما آسان نیست. خواهشمندم حتماً طبق وقت اعلام شده مراجعه کنید».

ملاحظات صنفی در واکسیناسیون کرونا در ترکیه

وزارت بهداشت ترکیه در روزهای گذشته، برای واکسیناسیون اصناف و مشاغل مختلف ترکیه، شرایط و مقرراتی تعریف کرده که بر اساس آن، شاغلین بخش های حمل و نقل، شامل کلیه رانندگان تاکسی و وسایل نقلیه عمومی، کارکنان مترو، پستچی ها و پیک های موتوری و خودرویی، بدون توجه به سن و سال، واکسن کرونا را دریافت می کنند.

واکسن و گردشگری

هیات های دیپلماتیک ترکیه در روزهای اخیر، با مقامات روسیه، انگلیس و آلمان دیدارهای چند ساعته برگزار کرده و با ارائه آمار و اطلاعات مربوط به روند پیشرفت واکسیناسیون، از آنها خواسته اند که ممنوعیت پرواز گردشگران به ترکیه را لغو کنند.

روزنامه های حریت و سوزجو و چند پایگاه اینترنتی خبری ترکیه نیز دیروز در اخبار و گزارش های خود، تصاویری از استقبال از مسافران ایرانی در مرز زمینی وان در شرق ترکیه منتشر کردند. اصناف و فعالان اقتصادی بخش های گردشگری و بازار وان، از این که پس از چند ماه، شهروندان ایرانی دوباره از مرز زمینی وارد این استان شده اند، ابراز خشنودی کرده اند.

تمام شواهد نشان می دهد که بخش توریسم و خدمات، بزرگ ترین و اصلی ترین مشوق های دولت برای حمایت از واکسیناسیون هستند.

وضعیت پیش رو

ترکیه امیدوار است که به زودی به شرایط کاملاً عادی برسد و قدم در دوران پساکرونا بگذارد. اگر چه اقدام وزارت بهداشت ملی ترکیه برای شتاب دادن به واکسیناسیون و همچنین اعلام مقررات سختگیرانه منع تردد، تا حد قابل توجهی اثرگذار بوده، اما منتقدین و مخالفین سیاسی حزب حاکم، بر این باورند که دولت اردوغان در این مسیر، پیش از هر چیزی انگیزه مالی دارد و برای استقبال از میلیون ها توریست خارجی، ساعت شماری می کند. چرا که دولت به شدت با کسری بودجه و کمبود منابع ارزی روبرو شده و در همین حال، بدهی های کلان هر دو بخش دولتی و خصوصی اقتصاد ترکیه به بانک های خارجی، از عدد چهارصد میلیارد دلار نیز فراتر رفته و نارضایتی های داخلی ناشی از افزایش آمار بیکاری و مشکلات اقتصادی، بیشتر شده است.

در نتیجه در چنین شرایطی، گذار ترکیه از گردنه نفس گیر کرونا، ابعاد سیاسی، اقتصادی و اجتماعی حیاتی و مهمی دارد.

 

انتهای پیام/

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار جهانی

حمله لفظی ترامپ به قاضی پرونده پرداخت حق السکوت

 حمله لفظی ترامپ به قاضی پرونده پرداخت حق السکوت
2024-04-14T14:26:00+03:30
دونالد ترامپ در یک گردهمایی انتخاباتی در پنسیلوانیا قاضی پرونده پرداخت حق السکوت را فردی فاسد و حقه باز نامید.

اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را هدف قرار دادند

 اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را هدف قرار دادند
2024-04-14T14:25:58+03:30
اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را در حال به بازگشت به خانه‌های خود در شمال و مرکز غزه بودند، هدف قرار دادند.

واکنش مقام وزارت خارجه حکومت طالبان به عملیات «وعده صادق»

 واکنش مقام وزارت خارجه حکومت طالبان به عملیات «وعده صادق»
2024-04-14T14:11:54+03:30
معاون نمایندگی وزارت خارجه طالبان در هرات در واکنش به عملیات ترکیبی وعده صادق علیه رژیم صهیونیستی گفت: برای پیروزی ایران بر اسرائیل دعا می‌کنیم.

ایران برای صیانت از منافع مشروع تردید به خود راه نخواهد داد

 ایران برای صیانت از منافع مشروع تردید به خود راه نخواهد داد
2024-04-14T14:11:52+03:30
وزیر امور خارجه کشورمان ضمن بیان اینکه ایران، در این مقطع، قصدی برای ادامه عملیات دفاعی ندارد، تاکید کرد: در صورت لزوم، برای صیانت از منافع مشروع خود د...

چند پیام مهم عملیات «وعده صادق» از نگاه تحلیلگر عربی

 چند پیام مهم عملیات «وعده صادق» از نگاه تحلیلگر عربی
2024-04-14T14:11:52+03:30
یک تحلیلگر لبنانی با برشمردن چند پیام راهبردی عملیات نظامی تلافی‌جویانه ایران ضد رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ایران با این عملیات پاسخ محکمی به همه دشمنان دا...

احضار سفرای انگلیس، آلمان و فرانسه به وزارت خارجه

 احضار سفرای انگلیس، آلمان و فرانسه به وزارت خارجه
2024-04-14T13:31:58+03:30
در پی مواضع غیر مسئولانه برخی مقامات انگلیس، فرانسه و آلمان در قبال پاسخ متقابل جمهوری اسلامی ایران به رژیم اسرائیل سفرای این سه کشور به وزارت امور خارجه اح...

یمن: عملیات ایران قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است

 یمن: عملیات ایران قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است
2024-04-14T13:18:40+03:30
وزارت خارجه یمن در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی گفت که این عملیات قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است.

روسیه خواستار خویشتنداری در منطقه شد

 روسیه خواستار خویشتنداری در منطقه شد
2024-04-14T13:05:19+03:30
وزارت امور خارجه روسیه در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم اسرائیل خواستار خویشتنداری طرفین شد و ابراز امیدواری کرد کشورهای منطقه مشکلات موجود ر...

هشدار سفیر ایران در لبنان به رژیم اسرائیل و حامیانش

 هشدار سفیر ایران در لبنان به رژیم اسرائیل و حامیانش
2024-04-14T13:05:18+03:30
سفیر ایران در لبنان در واکنش به عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل نوشت: بزرگترین اشتباه این جنایتکار و متحدانش تلاش برای پاسخگویی به عملیات امروز خواهد بود که ...

امارات: نگرانیم؛ خویشتندار باشید

 امارات: نگرانیم؛ خویشتندار باشید
2024-04-14T12:38:45+03:30
کشور امارات عربی متحده در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی خواستار خویشتنداری شد.

واکنش شورای همکاری به عملیات تلافی‌جویانه ایران ضد اسرائیل

 واکنش شورای همکاری به عملیات تلافی‌جویانه ایران ضد اسرائیل
2024-04-14T12:38:42+03:30
دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس خواستار خویشتن‌داری همه طرف‌ها برای جلوگیری از گسترش تنش در منطقه شد.

ایران در استفاده از حق ذاتی خود برای دفاع دریغ نخواهد کرد

 ایران در استفاده از حق ذاتی خود برای دفاع دریغ نخواهد کرد
2024-04-14T12:38:41+03:30
نمایندگی ایران در ژنو در واکنش به اقدام تلافی جویانه شب گذشته علیه اهداف نطامی رژیم اسرائیل نوشت: ایران در استفاده از حق ذاتی مبنی بر دفاع از خود در مواقعی ...

روز ۱۹۱ طوفان الاقصی|شب آرام غزه در شب عملیات ایران

 روز ۱۹۱ طوفان الاقصی|شب آرام غزه در شب عملیات ایران
2024-04-14T12:38:41+03:30
بعد از شب آرامی که غزه به دلیل عملیات تلافی جویانه و سنگین ایران ضد صهیونیست‌ها در عمق فلسطین اشغالی داشت، اشغالگران از ساعاتی قبل حملات وحشیانه خود به غزه ...

بررسی لایحه بودجه حمایتی از اسرائیل در کنگره آمریکا

 بررسی لایحه بودجه حمایتی از اسرائیل در کنگره آمریکا
2024-04-14T12:25:11+03:30
مجلس نمایندگان آمریکا لایحه اختصاص بودجه حمایتی برای رژیم صهیونیستی را هفته آینده بررسی می‌کند.

اردن: توقف جنگ غزه و پایان اشغالگری تنها راه مهار تنش‌هاست

 اردن: توقف جنگ غزه و پایان اشغالگری تنها راه مهار تنش‌هاست
2024-04-14T11:45:49+03:30
وزیر خارجه اردن بعد از عملیات نظامی ایران در عمق فلسطین اشغالی اعلام کرد که توقف تجاوزات اسرائیل ضد غزه و پایان اشغالگری این رژیم تنها راه برای متوقف کردن ت...

واکنش عمان به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه اسرائیل

 واکنش عمان به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه اسرائیل
2024-04-14T11:45:49+03:30
عمان در واکنش به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی خواستار خویشتنداری در منطقه شد.

«مشاهد حسین»: پاکستان و کشورهای اسلامی کنار ایران بایستند

 «مشاهد حسین»: پاکستان و کشورهای اسلامی کنار ایران بایستند
2024-04-14T11:45:47+03:30
سناتور پاکستانی ضمن تبریک حمله ایران به رژیم صهیونیستی تأکید کرد دولت اسلام‌آباد و سایر کشورهای اسلامی باید کنار ایران در این شرایط بایستند.

جایگاه ایران با حمله به اسرائیل هزاربرابر قوی‌تر می‌شود

 جایگاه ایران با حمله به اسرائیل هزاربرابر قوی‌تر می‌شود
2024-04-14T11:45:45+03:30
یک نویسنده عرب‌زبان با اشاره به اینکه ایران با راهبرد صبر پیش می‌رود و حساب‌شده عمل می‌کند، تأکید کرد که ایران به‌عنوان اولین کشوری که از ۴۰ سال گذشته مستقی...

ای‌بی‌سی: ایران بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ پهپاد شلیک کرد

 ای‌بی‌سی: ایران بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ پهپاد شلیک کرد
2024-04-14T11:05:13+03:30
حمله تلافی‌جویانه ایران با پرتاب ده ها موشک و بیش از ۱۰۰ پهپاد اهداف نظامی رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد.

سخنگوی ارتش اسرائیل: ایران حمله وسیعی انجام داد

 سخنگوی ارتش اسرائیل: ایران حمله وسیعی انجام داد
2024-04-14T11:05:13+03:30
سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی حمله ایران به این رژیم را «وسیع» توصیف کرد و گفت که این حملات هنوز ادامه دارند.

ان‌بی‌سی: آمریکا از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران پشیمان شد

 ان‌بی‌سی: آمریکا از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران پشیمان شد
2024-04-14T11:05:12+03:30
پایگاه ان‌بی‌سی در گزارشی با اشاره به پاسخ تنبیهی ایران به حمله رژیم صهیونیستی به بخش کنسولی ایران در دمشق، نوشت که مقام‌های آمریکایی نگران هستند اسرائیلی‌ه...

ادعای دفتر نتانیاهو درباره پاسخ منفی حماس به میانجی‌ها

 ادعای دفتر نتانیاهو درباره پاسخ منفی حماس به میانجی‌ها
2024-04-14T11:05:12+03:30
دفتر نخست‌وزیری رژیم اشغالگر در میان شوک حمله سنگین سپاه پاسداران به عمق اراضی اشغالی اعلام کرد که پاسخ حماس به پیشنهاد اخیر میانجی‌ها در مذاکرات قاهره برای...

اسرائیل دست به دامان شورای امنیت شد

 اسرائیل دست به دامان شورای امنیت شد
2024-04-14T11:05:12+03:30
نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل متحد در واکنش به حملات گسترده پهپادی و موشکی جمهوری اسلامی ایران به سرزمین‌های اشغالی خواستار تشکیل نشست اضطراری شورای ...

پاسخ تنبیهی ایران علیه اسرائیل تیتر اول رسانه‌های غربی

 پاسخ تنبیهی ایران علیه اسرائیل تیتر اول رسانه‌های غربی
2024-04-14T11:05:11+03:30
پاسخ گسترده موشکی و پهپادی ایران به حمله رژیم اسرائیل به ساختمان کنسولی ایران در دمشق بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشت و به تیتر یک اکثر رسانه‌ها تبد...

واکنش رسانه‌های عبری‌زبان به عملیات «وعدالصادق»

 واکنش رسانه‌های عبری‌زبان به عملیات «وعدالصادق»
2024-04-14T11:05:11+03:30
عملیات گسترده تلافی‌جویانه پهپادی و موشکی ایران علیه رژیم صهیونیستی در ساعات بامدادی روز یکشنبه با پوشش گسترده در رسانه‌های عبری‌زبان رژیم صهیونیستی همراه ب...

بلینکن: به دنبال تشدید تنش نیستیم

 بلینکن: به دنبال تشدید تنش نیستیم
2024-04-14T11:05:11+03:30
وزیر امور خارجه آمریکا در واکنش به حملات گسترده ایران به رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ما به دنبال تشدید تنش نیستیم.

واکنش چین به حمله نظامی ایران به رژیم صهیونیستی

 واکنش چین به حمله نظامی ایران به رژیم صهیونیستی
2024-04-14T11:05:11+03:30
یک سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به عملیات شب گذشته ایران علیه رژیم اسرائیل خواستار خویشتنداری طرفین شد.

بایدن: حملات ایران به تأسیسات نظامی اسرائیل بی‌سابقه بود!

 بایدن: حملات ایران به تأسیسات نظامی اسرائیل بی‌سابقه بود!
2024-04-14T11:05:10+03:30
رئیس‌جمهوری آمریکا اعتراف کرد که ایران تأسیسات نظامی اسرائیل را با موشک و پهپاد هدف قرار داده است.

بازتاب عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل در رسانه‌های عربی

 بازتاب عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل در رسانه‌های عربی
2024-04-14T11:05:10+03:30
عملیات تلافی‌جویانه پهپادی و موشکی ایران علیه رژیم اسرائیل طی ساعات گذشته با پوشش گسترده در رسانه‌های عربی منطقه همراه بود.

تحولات اوکراین| آیا پایان کار کی‌یف نزدیک است؟

 تحولات اوکراین| آیا پایان کار کی‌یف نزدیک است؟
2024-04-14T11:05:10+03:30
کاهش اعتماد روسیه به بی‌طرفی سوئیس، فرار هزاران مرد اوکراینی به رومانی با شنا، تاکید اسلواکی بر حل مناقشه اوکراین از طریق مذاکره، درخواست کی‌یف از کمیته الم...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)