میرنیوز

ورود نهادهای نظارتی به ریاست غیرقانونی در چوگان/ اولین چالش وزیر ورزش جدید

ورود نهادهای نظارتی به ریاست غیرقانونی در چوگان/ اولین چالش وزیر ورزش جدید 2021-09-05T07:55:27+04:30

خبرگزاری مهر - گروه ورزش: وزارت ورزش با وزیر تازه واردش در حالی دوره ای تازه از حیات خود را آغاز کرده که برخی چالش ها و بی تدبیری های به جامانده از دوره منتسب به مسعود سلطانی فر دامن این وزارتخانه و متصدی جدیدش را در همین آغاز راه گرفته است به خصوص با ورود سازمان بازرسی کل کشور و تاکیدی که این سازمان بر رعایت نشدن قانون برای تعیین ریاست یکی از فدراسیون ها داشته است.

موضوع مربوط به فدراسیون چوگان و ریاست این فدراسیون می شود؛ رئیسی که وزارت ورزش قبل در انتخاب آن «آئین نامه خود نوشته» در تعیین شرایط احراز و چگونگی انتخاب رئیس را نادیده گرفت و با وجود علنی شدن این انتخاب غیرقانونی رسیدگی به آن را تا آنجا که پشت گوش انداخت که حالا وزیر جدید ورزش در اولین روزهای آغاز کارش درگیر تبعات ناشی از آن شده است.

«بازنشسته» ای که با مدرک «فوق دیپلم» ریاست می کند

صندلی ریاست فدراسیون چوگان پس از چند سال دست به دست شدن میان مدیران مختلف که به عنوان رئیس و سرپرست صاحب اختیار آن شدند، از ۱۹ خردادماه سال ۹۸ در اختیار ابراهیم نوزایی قرار گرفت؛ فردی که تا پیش از مجمع انتخاباتی کمتر نام و نشانی از او در چوگان بود با این حال انتظار می رفت با ورودش به فدراسیون بساط حواشی همیشگی و مستمر که به خاطر دو تابعیتی بودن (حمزه ایلخانی زاده)، انتشار عکس های خصوصی (گلناز وکیل گیلانی)، بازنشستگی (حجت دهخدایی) و ... پیراموان چوگان و روسای قبلی‌اش وجود داشت را جمع کند اما خود عامل حواشی جدیدی شد.

این حواشی وقتی آغاز شد که «بازنشسته» بودن و به خصوص مدرک تحصیلی ابراهیم نوزایی و «فوق دیپلم» داشتن او برملا شد؛ مواردی که اتفاقا خودِ نوزایی هم آنها را کتمان نکرده است اما با وجود آنها وی برای ریاست ثبت نام کرد، تایید صلاحیت شد و حتی رای اکثریت مجمع انتخاباتی را هم گرفت.

معاون وقت ورزش قهرمانی و حرفه ای وزارت ورزش ریاست مجمعی که نوزایی از آن رای اعتماد گرفت را بر عهده داشت، پیش از آن هم مدیرکل دفتر امور مشترک فدراسیون ها پیگیر روند برگزاری انتخابات و مطابقت داشتن آنها با قوانین بود. اینکه چطور این دو مدیر قدیمی ورزش که خود امروز ریاست دو فدراسیون را بر عهده دارند، مانع حضور غیرقانونی یک کاندیدا در انتخابات و تصدی ریاست وی نشده اند را احتمالا باید در «چینش روسای فدراسیون ها» در وزارت قبل جستجو کرد و انتقادات همیشگی که به «مهندسی» بودن انتخابات وارد بود.

به هر حال اما این مسئله یعنی «منع قانونی» ریاست ابراهیم نوزایی در فدراسیون چوگان خیلی زود عیان شد و دست مایه ای برای ورود نهادهای نظارتی به اقدام غیرقانونی وزارت ورزش شد.

ورود نهادهای نظارتی به ریاست غیرقانونی در چوگان/ اولین چالش سجادی

امتیازی که بر ریاست غیرقانونی سرپوش نگذاشت

ابراهیم نوزایی به عنوان «جانباز ۵۰ درصد»، با مدرک «فوق دیپلم» و در شرایطی که «بازنشسته» بود، کاندیدای انتخابات فدراسیون چوگان شد. البته جانبازی امتیازی برای نوزایی بود که به واسطه آن الزام اجرای قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشسته ها را از روی خود برداشت اگرچه جانبازان ملزم به دریافت «کد شناسه» از سازمان امور استخدامی کشور هستند که این مهم توسط وی انجام نشده بود.

از طرفی مدرک تحصیلی و عدم تطابق آن با قانون هم دیگر موضوع مورد نقد در مورد رئیس فدراسیون چوگان بود که حتی جانباز بودن وی هم توجیهی برای سرپوش گذاشتن روی آن ایجاد نکرده چرا که «آئین نامه شرایط احراز و چگونگی انتخاب رئیس فدراسیون» چنین اجازه ای نمی داد.

در این آئین نامه (مصوبه اسفندماه سال ۹۵ و ابلاغ توسط وزیر در شهریورماه سال ۹۶) که ملاک وزارت ورزش برای برگزاری تمام انتخابات در دوره مسعود سلطانی فر بود، شرایط ۹ گانه برای احراز پست ریاست فدراسیون‌ها تعیین شده است.

در بند ۴ از ماده ۶ این آئین نامه حداقل مدرک مورد نیاز برای احراز پست ریاست داشتن مدرک «کارشناسی ارشد» یا همطراز مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری یا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی عنوان شده است. البته طبق تبصره اول همین ماده داوطلبینی که دارای سابقه حداقل یک دوره ریاست، نایب رئیسی (بانوان یا مردان)، و دبیری فدراسیون هستند یا افرادی که دارای گواهی ایثارگری (آزادگان، جانبازان و رزمندگان) هستند، می توانند با مدرک «کارشناسی»در انتخابات ثبت نام کنند.

در واقع طبق این تبصره و اگر جانبازی نوزایی ملاک مورد نظر برای مدرک تحصیلی او باشد، بازهم به این نتیجه منجر خواهد شد که ریاست وی در فدراسیون چوگان «منع قانونی» دارد.

وزیر غیرقانونی بودن ریاست چوگان را نادیده گرفت

ریاست ابراهیم نوزایی در فدراسیون چوگان به یک سال نرسیده بود که «غیرقانونی» بودن آن سوژه شد طوریکه مدیران داخلی وزارت ورزش را مجبور به پیگیری کرد. در این رابطه دی ماه سال ۹۸ یعنی هفت ماه پس از مجمع انتخاباتی فدراسیون چوگان، مکاتباتی داخلی در وزارت ورزش صورت گرفت تا در رابطه با وضعیت ابراهیم نوزایی استعلام لازم صورت بگیرد.

در پاسخ به این استعلام اینگونه اعلام شد که نوزایی «فاقد یکی از شرایط اصلی ۹ گانه در ماده ۶ ۀآئین نامه» است، این موضوع توسط مهدی علی نژاد که آن زمان سرپرستی معاونت توسعه ورزش قهرمانی و حرفه ای وزارت ورزش را بر عهده داشت در نامه ای به مسعود سطانی فر اعلام شد.

با این حال سلطانی فر که مدیران زیر دستش به راحتی اجازه ورود یک کاندیدای فاقد شرایط لازم به انتخابات چوگان را داده بودند، هیچ واکنشی به این مهم نداشت و اینگونه اجازه داد ریاست غیرقانونی ابراهیم نوزایی تا به امروز ادامه پیدا کند.

ورود نهادهای نظارتی به ریاست غیرقانونی در چوگان/ اولین چالش سجادی

نتجیه اهمال کاری مسعود سلطانی فر روی میز حمید سجادی

در هر صورت بیش از دو سال از ریاست ابراهیم نوزایی در فدراسیون چوگان می گذرد در حالیکه ورود وی به انتخابات از اصل منع قانونی داشته است. با این حال او نه تنها به واسطه برخی حمایت ها ریاست خود را تا به امروز ادامه داده بلکه برخی اقداماتی را هم در مجموعه خود انجام داده که به خاطر وجود برخی شبهات در مورد آنها باعث ورود نهادهای نظارتی شده است، اقداماتی مانند به کارگیری بازنشسته ها و شماره هایی که برای ورود و خروج های مالی ارائه کرده است.

در همین رابطه حتی دیوان محاسبات کشور خردادماه سال جاری در نامه ای به رئیس فدراسیون خواستار شفاف سازی در این زمینه و ارائه مستندات لازم شده است.

البته جدیدترین مکاتبه صورت گرفته در مورد این فدراسیون همین هفته گذشته از طرف سازمان بازرسی کل کشور انجام شده است. خبرنگار مهر کسب اطلاع کرده این نهاد نظارتی در این نامه با اشاره به آئین نامه ای که مبنای برگزاری انتخابات فدراسیون چوگان بود و ماده ۶ این آئین نامه که در رابطه با شرایط احراز ریاست است، تاکید داشته که ۵۰ درصد جانبازی و افزایش سطح مدرکی به لیسانس تنها در محاسبه حقوق و مزایا پرسنل اثرگذار است و تاثیری در احراز شرایط مدرک تحصیلی ایجاد نمی کند.

سازمان بازرسی کل کشور با تاکید بر رعایت نشدن یکی از بندهای قانونی برای تعیین ریاست چوگان (مدرک تحصیلی) خواستار رسیدگی فوری به آن شده است.

اولین آزمون وزیر جدید ورزش در مواجه با نهادهای نظارتی

به گزارش خبرنگار مهر، مسعود سلطانی فر به عنوان «وزیر دو دوره ای» نتوانست طی ۵ سال حضور متوالی در وزارت ورزش به بسیاری از وعده وعیدهای خود عمل کند. تبعات یکی از خلف وعده های سلطانی فر در مورد عمل به قانون و تبعیت از آن حالا گریبانگیر وزارت ورزش و متصدی جدیدش شده است که می تواند به نوعی ملاک عمل گرایی و خط مشی وی باشد.

در واقع ورود سازمان بازرسی کل کشور به موضوع انتخابات چوگان و ریاست غیرقانونی این فدراسیون، اولین ورود نهادهای نظارتی به وزارتِ حمید سجادی به حساب می آید. اینکه وزیر ورزش در مواجه با پرونده ای که از وزیر پیشین به جامانده و اقدامات غیرقانونی انجام شده در آن چه واکنشی خواهد داشت، ملاکی است برای ارزیابی او در همین ابتدای راه.

منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار ورزشی

آذرباد: ناکامی‌های تیم ما هیچ ربطی به مسائل فنی نداشت

 آذرباد: ناکامی‌های تیم ما هیچ ربطی به مسائل فنی نداشت
2024-04-14T14:24:59+03:30
هافبک تیم فوتبال ذوب‌آهن اصفهان تأکید کرد، اینکه تیمش طی ۹ بازی لیگ برتری به شکست و تساوی رضایت داده، دلیل فنی نداشته است.

گودرزی: رؤیای من بازی در لیگ قهرمانان اروپاست

 گودرزی: رؤیای من بازی در لیگ قهرمانان اروپاست
2024-04-14T14:24:58+03:30
رؤیای مدافع تیم فوتبال شمس آذر قزوین حضور در فوتبال اروپا و فرصت بازی در لیگ قهرمانان اروپاست.

دروازه‌بان یوونتوس تحت عمل جراحی قرار گرفت

 دروازه‌بان یوونتوس تحت عمل جراحی قرار گرفت
2024-04-14T13:31:42+03:30
سنگربان لهستانی تیم فوتبال یوونتوس در پی مصدومیت اخیرش در بازی سری A زیر تیغ جراحان رفت.

خودداری رابیو از متعهد کردن خود به یوونتوس

 خودداری رابیو از متعهد کردن خود به یوونتوس
2024-04-14T13:31:40+03:30
هافبک فرانسوی یوونتوس می‌گوید انگیزه‌اش از ماندن در این تیم کمک به تحقق هدف آن بوده و با محقق شدن این هدف، ممکن است دیگر در کنار بانوی پیر نماند.

لشگری: مربی‌ای نیستم که به خاطر المپیک تن به هر چیزی بدهم

 لشگری: مربی‌ای نیستم که به خاطر المپیک تن به هر چیزی بدهم
2024-04-14T13:31:38+03:30
مربی پیشین تیم ملی کشتی آزاد کشورمان بعد از جدایی از کادر محسن کاوه تأکید کرد، اگر نوع تمرینات تغییر نکند، در المپیک به مشکل برخواهیم خورد.

اقدام فدراسیون برای سفر ملی‌پوشان فوتسال پس از لغو پرواز

 اقدام فدراسیون برای سفر ملی‌پوشان فوتسال پس از لغو پرواز
2024-04-14T13:31:37+03:30
فدراسیون فوتبال برای اعزام ملی‌پوشان فوتسال به تایلند تلاش می‌کند.

بیانیه تند باشگاه پورتو بابت پنالتی گرفته نشده روی طارمی

 بیانیه تند باشگاه پورتو بابت پنالتی گرفته نشده روی طارمی
2024-04-14T13:31:37+03:30
باشگاه پورتو در پی تساوی شب گذشته این تیم مقابل فامالیکائو در لیگ برتر، بیانیه‌ای تند در انتقاد از داوری‌ها منتشر کرد.

«تکنولوژی خط دروازه» مِنوی غیرممکن فوتبال ایران + جداول

 «تکنولوژی خط دروازه» مِنوی غیرممکن فوتبال ایران + جداول
2024-04-14T13:31:36+03:30
از میان فناوری‌های نوین فوتبال و ابزار داوری، استقرار تکنولوژی خط دروازه در فوتبال ایران پروژه‌ای غیرممکن به نظر می‌رسد.

یک رومانیایی داور دیدار بارسلونا - پاری‌سن‌ژرمن شد

 یک رومانیایی داور دیدار بارسلونا - پاری‌سن‌ژرمن شد
2024-04-14T13:05:01+03:30
اسامی داوران دیدارهای شب اول دور برگشت از مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا اعلام شد.

باشگاه استقلال محکوم شد

 باشگاه استقلال محکوم شد
2024-04-14T13:05:00+03:30
کمیته وضعیت بازیکنان آرای خود را درباره پرونده‌های مختلف صادر کرد.

رباط صلیبی مدافع شمس آذر پاره شد

 رباط صلیبی مدافع شمس آذر پاره شد
2024-04-14T13:05:00+03:30
مدافع تیم فوتبال شمس آذر قزوین به دلیل مصدومیت از ناحیه زانو، چند ماه دور از میادین خواهد بود.

درخواست کمیته انضباطی از نکونام: دفاعیات خود را ارسال کنید

 درخواست کمیته انضباطی از نکونام: دفاعیات خود را ارسال کنید
2024-04-14T13:04:57+03:30
کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال از سرمربی تیم فوتبال استقلال و دستیارانش خواست دفاعیات خود را در رابطه با اظهارات‌شان ارسال کنند.

آگهی مزایده پرسپولیس و استقلال منتشر شد + عکس

 آگهی مزایده پرسپولیس و استقلال منتشر شد + عکس
2024-04-14T13:04:57+03:30
آگهی عرضه سهام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به‌صورت رسمی منتشر شد.

مالک اینتر در آستانه دریافت وامی جدید برای فرار از بحران

 مالک اینتر در آستانه دریافت وامی جدید برای فرار از بحران
2024-04-14T11:44:59+03:30
مالک باشگاه اینتر برای اینکه بتواند وامی که پیش از این از یک صندوق آمریکایی گرفته بود را تسویه کند، وام جدیدی می‌گیرد.

آگهی مزایده پرسپولیس و استقلال رسماً منتشر شد + عکس

 آگهی مزایده پرسپولیس و استقلال رسماً منتشر شد + عکس
2024-04-14T11:44:57+03:30
آگهی عرضه سهام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به‌صورت رسمی منتشر شد.

جوکوویچ: این فصل بد من است

 جوکوویچ: این فصل بد من است
2024-04-14T11:31:42+03:30
تنیسور شماره یک جهان از نرسیدن به فینال مسترز مونت کارلو ابراز ناراحتی کرد.

حضور وزیر ورزش در تمرین تیم ملی فوتسال با وعده جایزه خوب!

 حضور وزیر ورزش در تمرین تیم ملی فوتسال با وعده جایزه خوب!
2024-04-14T11:31:42+03:30
وزیر ورزش و جوانان با حضور در تمرین تیم ملی فوتسال کشورمان، به آنها وعده پرداخت پاداشی خوب در صورت قهرمانی در آسیا داد.

خطیر: آقای تاج، بازی‌های لیگ را با VAR برگزار کنید

 خطیر: آقای تاج، بازی‌های لیگ را با VAR برگزار کنید
2024-04-14T11:31:42+03:30
مدیرعامل باشگاه استقلال از رئیس فدراسیون فوتبال درخواست کرد بازی‌های لیگ برتر با کمک داور ویدیویی VAR برگزار شود.

آلونسو در آستانه شکستن رکورد ۵۱ ساله فرمول یک

 آلونسو در آستانه شکستن رکورد ۵۱ ساله فرمول یک
2024-04-14T11:31:41+03:30
رکورد ۵۱ ساله فرمول یک با قرارداد جدید در تیم انگلیسی استون مارتین خواهد شکست.

ژاوی: نبرد فوق‌العاده‌ای با PSG داریم/ پیشرفت کرده‌ایم

 ژاوی: نبرد فوق‌العاده‌ای با PSG داریم/ پیشرفت کرده‌ایم
2024-04-14T11:31:41+03:30
سرمربی تیم فوتبال بارسلونا در مورد پیروزی تیمش مقابل کادیس و بازی‌های حساس پیش رو با پاری‌سن‌ژرمن و رئال مادرید صحبت کرد.

آنچلوتی: تمام توان‌مان را مقابل من‌سیتی به کار خواهیم بست

 آنچلوتی: تمام توان‌مان را مقابل من‌سیتی به کار خواهیم بست
2024-04-14T11:31:41+03:30
سرمربی رئال مادرید می‌گوید که تیمش در بازی چهارشنبه با منچسترسیتی در دور برگشت از مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا با تمام قدرت به میدان خواهد رفت.

روایت بازیکن سابق استقلال از حمله با قمه به او!

 روایت بازیکن سابق استقلال از حمله با قمه به او!
2024-04-14T11:31:39+03:30
سرمربی پیشین تیم فوتبال صنعت نفت آبادان گفت، در طول یک ماه حضورش در صنعت نفت با هجمه‌های زیادی روبه‌رو شده است.

اعلام زمان احتمالی پایان لیگ برتر و فینال جام حذفی

 اعلام زمان احتمالی پایان لیگ برتر و فینال جام حذفی
2024-04-14T11:04:58+03:30
مسئول برگزاری مسابقات لیگ برتر اعلام کرد، بیست‌وسومین دوره مسابقات فوتبال لیگ برتر باشگاه‌های کشور قبل از ۱۴ خرداد ماه به اتمام می‌رسد.

درخشان: پرسپولیس مقابل ملوان ۱۰ نفره بازی کرد!

 درخشان: پرسپولیس مقابل ملوان ۱۰ نفره بازی کرد!
2024-04-14T11:04:57+03:30
سرمربی پیشین تیم فوتبال پرسپولیس اعتقاد دارد این تیم در مصاف با ملوان ۱۰ نفره بازی کرده است.

احضار ۲ بازیکن استقلال به کمیته‌های انضباطی و اخلاق

 احضار ۲ بازیکن استقلال به کمیته‌های انضباطی و اخلاق
2024-04-14T11:04:57+03:30
دو بازیکن تیم فوتبال استقلال به دلیل اتفاقات دیدار مقابل آلومینیوم اراک به کمیته‌های اخلاق و انضباطی فدراسیون فوتبال احضار شدند.

زمان‌بندی واگذاری سهام باشگاه پرسپولیس مشخص شد

 زمان‌بندی واگذاری سهام باشگاه پرسپولیس مشخص شد
2024-04-14T11:04:56+03:30
براساس برنامه‌ریزی سازمان خصوصی‌سازی و فرابورس، زمان‌بندی واگذاری سهام باشگاه پرسپولیس مشخص شده است.

اتفاق جدید در کاراته؛ فحاشی کن و پست بگیر!

 اتفاق جدید در کاراته؛ فحاشی کن و پست بگیر!
2024-04-14T11:04:55+03:30
هدایت یکی از تیم‌های پایه کاراته به فردی سپرده شده که در چند سال اخیر همواره مسئولان این فدراسیون را با فحاشی‌ مورد خطاب قرار داده است.

گفت‌وگو با کمک داور پرسپولیس - ملوان که اشتباه گرفته شد!

 گفت‌وگو با کمک داور پرسپولیس - ملوان که اشتباه گرفته شد!
2024-04-14T11:04:54+03:30
کمک داور بین‌المللی فوتبال کشورمان به یادآوری خاطرات قضاوتش در دوران حرفه‌ای خود پرداخت و درباره اتفاق رخ داده در شب گذشته صحبت کرد.

تاج: شرایط سرخابی‌ها نگران‌کننده نیست/برگزاری لیگ بعدی باVAR

 تاج: شرایط سرخابی‌ها نگران‌کننده نیست/برگزاری لیگ بعدی باVAR
2024-04-14T11:04:54+03:30
رئیس فدراسیون فوتبال گفت: شرایط استقلال و پرسپولیس خیلی نگران‌کننده نیست اما کار درستی هم نیست که مردم را امیدوار کنیم.

رجائیان: استقلال مظلوم‌نمایی می‌کند/ نکونام باید اخراج می‌شد

 رجائیان: استقلال مظلوم‌نمایی می‌کند/ نکونام باید اخراج می‌شد
2024-04-14T11:04:54+03:30
مدیرعامل باشگاه آلومینیوم اراک، بیانیه باشگاه استقلال را تلاشی از جانب آبی‌ها برای مظلوم‌نمایی می‌داند.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)