میرنیوز

خطرِ «دست به دست» شدن ورزشگاه «پیر» تهران/ «امجدیه» از چاله به چاه می‌افتد؟

خطرِ «دست به دست» شدن ورزشگاه «پیر» تهران/ «امجدیه» از چاله به چاه می‌افتد؟ 2021-03-07T06:56:04+03:30

خبرگزاری مهر - گروه ورزش: مجموعه ورزشی شهید شیرودی قدیمی‌ترین ورزشگاه تهران است که از سه سال پیش طرح جا به جایی و انتقال مدیریت آن از شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی به اداره کل ورزش و جوانان استان تهران مطرح شد و امروز به مرحله‌ای رسیده که علاوه بر موافقت وزیر ورزش، در سطح دولت هم با استقبال مواجه شده است با این حال برخی تلاش‌ها در راستای امتناع از نهایی شدن این طرح است چرا که سرانجام خوبی برای آن متصور نیستند.

دست به دست شدن قدیمی ترین مجموعه پایتخت؛ از موافقت وزیر تا دولت

مجموعه ورزشی شهید شیرودی همچون دیگر اماکن ورزشی، متعلق به وزارت ورزش است که تا ۱۵ - ۱۰ سال پیش تحت نظارت مستقیم تربیت بدنی وقت استان تهران قرار داشت اما طی این مدت این نظارت به شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی سپرده شد. با این حال از سه سال پیش رضا گل محمدی مدیریت پیشین اداره کل ورزش و جوانان برای انتقال و جا به جایی مدیریت مجموعه شیرودی به این اداره کل، رایزنی‌هایی داشت و در نهایت موفق شد طی نامه‌ای رسمی به وزیر ورزش، موافقت وی را برای آن بگیرد.

این موضوع که با عنوان «رای مثبت وزیر ورزش برای انتقال مدیریت شیرودی به استان تهران» توسط خبرگزاری مهر اطلاع رسانی شد تا پیش از جا به جایی مدیریتی در اداره کل ورزش و جوانان استان تهران به نتیجه نرسید اما بعد از اینکه نصرالله پریچهره مدیریت این اداره کل را بر عهده گرفت، موضوع را خیلی جدی تر از قبل پیگیری کرد به خصوص که تاکید دارد واگذاری دو ورزشگاه امام رضا (ع) و شهید کاظمی به سرخابی‌ها باعث کاهش سرانه ورزشی استان شده و نتیجه گیری از این اقدام می‌تواند منجر به بهبود موقعیت شود.

البته که مدیر مجموعه ورزشی شهید شیرودی نظارت بر این مجموعه و اینکه در حوزه اختیارات شرکت توسعه باشد یا اداره کل را بی ارتباط با سرانه ورزشی و کاهش یا افزایش آن می‌داند اما در هر صورت کمیسیون لوایح دولت هم طرح سلب مسئولیت مجموعه ورزشی شهید شیرودی از شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی و واگذاری آن به اداره کل ورزش و جوانان را تایید کرده است در حالی که همچنان این سوال مطرح است که «آیا اداره کل ورزش و جوانان استان تهران قدرت اداره مجموعه ورزشی شیرودی را دارد؟»

دست به دست شدن مجموعه ورزشی شهید شیرودی در حالی اتفاق می‌افتد که این مجموعه روزی چشم و چراغ ورزش و به خصوص فوتبال کشور بود و باوجود فاصله گرفتن تقریبی از آن ایام همچنان امروز محل برو و بیا و فعالیت اهالی ۳۰ رشته ورزشی است، برخی از اماکن این مجموعه در اختیار فدراسیون‌ها یا هیات‌های ورزشی است و برخی بخش‌ها هم از طریق مزایده به بهره برداران اجاره داده شده است.

با این اوصاف چه ضمانتی وجود دارد که جا به جایی مجموعه شهید شیرودی و سپردن اختیاراتش از شرکت توسعه به اداره کل حکم از چاه به چاله افتادن را ندارد و می‌تواند شرایط را از آنچه امروز وجود دارد، بهتر کند؟ اصلاً در رابطه با اداره کل ورزش و جوانان استان تهران و به خصوص نظارتی که بر ورزشگاه تختی هم دارد، چه ویژگی مدیریتی دیده شده که حالا قرار است این وزنه سنگین هم روی دوش آن گذاشته شود؟

در مورد این پرسش‌ها و پاسخ آنها مباحث مالی و توانایی تامین آن عمده ترین و مهمترین موضوع است در حالی که مدیریت مجموعه شهید شیرودی تاکید دارد با توجه به ماهیت اداره کل ورزش و جوانان و چگونگی گردش مالی، این اداره کل نمی‌تواند به لحاظ مالی برای مجموعه آنگونه باشد که شرکت توسعه عمل می‌کند.

خطرِ «دست به دست» شدن ورزشگاه «پیر» تهران/ «امجدیه» از چاله به چاه می‌افتد؟

برای مدیریت شیرودی، شرکت توسعه ایده آل تر است یا اداره کل؟

رضا جلائیان در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن توضیح تکمیلی در این زمینه بر این موضوع تاکید کرد که تابع قوانین و مصوبات هستیم اما در عین حال تاکید دارم که اینجا به جایی خیلی هم به صلاح نیست.

وی در آغاز با تاکید بر اینکه موضوع انتقال مجموعه ورزشی شهید شیرودی به تصویب کمیسیون لوایح دولت رسیده، در مورد صحبت‌های مدیر اداره کل تهران در رابطه با سرانه ورزشی استان و اینکه این انتقال باعث بهبود آن می‌شود، گفت: سرانه ورزشی وقتی با کاهش مواجه می‌شود که از طرف یکی از اماکن ورزشی مثل مجموعه شیرودی خدماتی ارائه نشود. فرقی هم نمی‌کند مجموعه تحت نظارت شرکت توسعه باشد یا اداره کل؛ بنابراین این مسئله هیچ ارتباطی با سرانه ورزشی ندارد.

مدیرعامل مجموعه ورزشی شهید شیرودی با بیان اینکه طبق اساسنامه چگونگی ورود و خروج مالی در این مجموعه به صورت «درآمد - هزینه ای» است، به این پرسش مبنی بر اینکه «با این شرایط شرکت توسعه شرایط ایده آل تر برای مدیریت مجموعه را دارد یا اداره کل؟»، پاسخ داد و شرکت توسعه و اماکن ورزشی را گزینه ایده آل تر عنوان کرد.

وی در توضیح این مسئله گفت: مدیریت مجموعه شهید شیرودی در حد شرکت توسعه است چرا که در این شرکت ردیف بودجه اعتباری و وجود دارد و گردش مالی در آن هم به صورت درآمد - هزینه‌ای است بنابراین می‌تواند کمک حال مجموعه در تامین اعتبارات لازم باشد در حالی که این مهم از توان اداره کل خارج است زیرا بودجه اداره کل خارج از ساختمان آن و توسط استانداری تامین می‌شود. در واقع سازمان برنامه و بودجه استانی، بودجه اداره کل را تخصیص می‌دهد، این اداره هم نمی‌تواند بودجه دریافتی را غیر از موارد مصوب هزینه کند.

جلائیان تصریح کرد: این در حالی است که شرکت توسعه در همین سال جاری حمایت‌های مالی قابل توجهی از مجموعه داشته است. این شرکت ۵ میلیارد تومان به مجموعه اختصاص داده که قرار است از آن در رابطه با اجرای طرح‌های پیشنهادی خود هم کمک بگیریم. طبق این طرح قرار است محل‌های ورودی - خروجی شمالی و جنوبی و محل ورودیه اصلی در خیابان مفتح را به گونه‌ای بازسازی کنیم که نمای ورزشگاه را به معنای واقعی بگیرد. برای این کار اجازه مناقصه را گرفته‌ایم، شرکت برنده مشخص شود، قرارداد لازم منعقد می‌شود تا کار را آغاز کنیم.

مدیرعامل شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی همچنین بر دیگر اقدامات انجام شده در این مجموعه مانند نصب نیمکت، نورپردازی محل ورودیه اصلی و … مروری کوتاه داشت و ادامه داد: برای این اقدامات از شرکت توسعه کمک گرفته شده است. دست این شرکت برای کمک رسانی باز است اما بعید است اداره کل به خاطر محدودیتی‌هایی که دارد، بتواند اینگونه همراهی کند. همین الان اداره کل بودجه لازم برای اداره ورزشگاه تختی را ندارد، نمی دانم چطور می‌خواهد شیرودی را هم مدیریت کند.

وی در عین حال تاکید کرد: تابع مصوبات هستیم و همکاری‌های لازم را خواهیم داشت. با اداره کل هم در صورت نهایی شدن موضوع همکاری می‌کنیم.

جلائیان همچنین در پاسخ به این پرسش که «شرایط مجموعه ورزشی شهید شیرودی با توجه به نظام مالی درآمد - هزینه‌ای در این مجموعه چگونه است؟»، گفت: شاید بهتر باشد رقم دقیق اعلام نشود اما با اطمینان می گویم که با وجود کرونا و محدودیت‌هایی که ایجاد کرد، زیان‌ده نبودیم.

تلاش برای منصرف کردن وزیر از رای خودش

به گزارش خبرنگار مهر، در مورد مجموعه ورزشی شهید شیرودی ذکر این موضوع لازم است که سال ۱۳۱۷ با نام «امجدیه» ساخته شد و تا قبل از ساخت و بهره برداری از ورزشگاه آزادی (۱۳۵۳) به عنوان اولین و بزرگترین ورزشگاه فوتبال کشور محل برگزاری دیدارهای خانگی تیم ملی و تیم‌های پرسپولیس و استقلال بود.

پس از بهره برداری از ورزشگاه آزادی و به خصوص به دلیل قرار داشتن در مرکز شهر و مسائل امنیتی حاصل از آن، برگزاری دیدارهای مهم و پُرتماشاگر فوتبال در این ورزشگاه منع شد و بدین ترتیب شیرودی رونق همیشگی خود را از دست داد.

با این حال این مجموعه همچنان از اهمیت خاص خود برخوردار است طوری که مسئولان ورزش پایتخت در تلاش برای در اختیار گرفتن مدیریت آن هستند. البته از طریق رایزنی و مکاتبه با حسن کریمی مدیرعامل شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی این درخواست مطرح شده که وی رای قبلی وزیر در این زمینه را تغییر داده و در کل طرح پیشنهادی را کم لم یکن کند.

منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار ورزشی

آذرباد: ناکامی‌های تیم ما هیچ ربطی به مسائل فنی نداشت

 آذرباد: ناکامی‌های تیم ما هیچ ربطی به مسائل فنی نداشت
2024-04-14T14:24:59+03:30
هافبک تیم فوتبال ذوب‌آهن اصفهان تأکید کرد، اینکه تیمش طی ۹ بازی لیگ برتری به شکست و تساوی رضایت داده، دلیل فنی نداشته است.

گودرزی: رؤیای من بازی در لیگ قهرمانان اروپاست

 گودرزی: رؤیای من بازی در لیگ قهرمانان اروپاست
2024-04-14T14:24:58+03:30
رؤیای مدافع تیم فوتبال شمس آذر قزوین حضور در فوتبال اروپا و فرصت بازی در لیگ قهرمانان اروپاست.

دروازه‌بان یوونتوس تحت عمل جراحی قرار گرفت

 دروازه‌بان یوونتوس تحت عمل جراحی قرار گرفت
2024-04-14T13:31:42+03:30
سنگربان لهستانی تیم فوتبال یوونتوس در پی مصدومیت اخیرش در بازی سری A زیر تیغ جراحان رفت.

خودداری رابیو از متعهد کردن خود به یوونتوس

 خودداری رابیو از متعهد کردن خود به یوونتوس
2024-04-14T13:31:40+03:30
هافبک فرانسوی یوونتوس می‌گوید انگیزه‌اش از ماندن در این تیم کمک به تحقق هدف آن بوده و با محقق شدن این هدف، ممکن است دیگر در کنار بانوی پیر نماند.

لشگری: مربی‌ای نیستم که به خاطر المپیک تن به هر چیزی بدهم

 لشگری: مربی‌ای نیستم که به خاطر المپیک تن به هر چیزی بدهم
2024-04-14T13:31:38+03:30
مربی پیشین تیم ملی کشتی آزاد کشورمان بعد از جدایی از کادر محسن کاوه تأکید کرد، اگر نوع تمرینات تغییر نکند، در المپیک به مشکل برخواهیم خورد.

اقدام فدراسیون برای سفر ملی‌پوشان فوتسال پس از لغو پرواز

 اقدام فدراسیون برای سفر ملی‌پوشان فوتسال پس از لغو پرواز
2024-04-14T13:31:37+03:30
فدراسیون فوتبال برای اعزام ملی‌پوشان فوتسال به تایلند تلاش می‌کند.

بیانیه تند باشگاه پورتو بابت پنالتی گرفته نشده روی طارمی

 بیانیه تند باشگاه پورتو بابت پنالتی گرفته نشده روی طارمی
2024-04-14T13:31:37+03:30
باشگاه پورتو در پی تساوی شب گذشته این تیم مقابل فامالیکائو در لیگ برتر، بیانیه‌ای تند در انتقاد از داوری‌ها منتشر کرد.

«تکنولوژی خط دروازه» مِنوی غیرممکن فوتبال ایران + جداول

 «تکنولوژی خط دروازه» مِنوی غیرممکن فوتبال ایران + جداول
2024-04-14T13:31:36+03:30
از میان فناوری‌های نوین فوتبال و ابزار داوری، استقرار تکنولوژی خط دروازه در فوتبال ایران پروژه‌ای غیرممکن به نظر می‌رسد.

یک رومانیایی داور دیدار بارسلونا - پاری‌سن‌ژرمن شد

 یک رومانیایی داور دیدار بارسلونا - پاری‌سن‌ژرمن شد
2024-04-14T13:05:01+03:30
اسامی داوران دیدارهای شب اول دور برگشت از مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا اعلام شد.

باشگاه استقلال محکوم شد

 باشگاه استقلال محکوم شد
2024-04-14T13:05:00+03:30
کمیته وضعیت بازیکنان آرای خود را درباره پرونده‌های مختلف صادر کرد.

رباط صلیبی مدافع شمس آذر پاره شد

 رباط صلیبی مدافع شمس آذر پاره شد
2024-04-14T13:05:00+03:30
مدافع تیم فوتبال شمس آذر قزوین به دلیل مصدومیت از ناحیه زانو، چند ماه دور از میادین خواهد بود.

درخواست کمیته انضباطی از نکونام: دفاعیات خود را ارسال کنید

 درخواست کمیته انضباطی از نکونام: دفاعیات خود را ارسال کنید
2024-04-14T13:04:57+03:30
کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال از سرمربی تیم فوتبال استقلال و دستیارانش خواست دفاعیات خود را در رابطه با اظهارات‌شان ارسال کنند.

آگهی مزایده پرسپولیس و استقلال منتشر شد + عکس

 آگهی مزایده پرسپولیس و استقلال منتشر شد + عکس
2024-04-14T13:04:57+03:30
آگهی عرضه سهام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به‌صورت رسمی منتشر شد.

مالک اینتر در آستانه دریافت وامی جدید برای فرار از بحران

 مالک اینتر در آستانه دریافت وامی جدید برای فرار از بحران
2024-04-14T11:44:59+03:30
مالک باشگاه اینتر برای اینکه بتواند وامی که پیش از این از یک صندوق آمریکایی گرفته بود را تسویه کند، وام جدیدی می‌گیرد.

آگهی مزایده پرسپولیس و استقلال رسماً منتشر شد + عکس

 آگهی مزایده پرسپولیس و استقلال رسماً منتشر شد + عکس
2024-04-14T11:44:57+03:30
آگهی عرضه سهام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به‌صورت رسمی منتشر شد.

جوکوویچ: این فصل بد من است

 جوکوویچ: این فصل بد من است
2024-04-14T11:31:42+03:30
تنیسور شماره یک جهان از نرسیدن به فینال مسترز مونت کارلو ابراز ناراحتی کرد.

حضور وزیر ورزش در تمرین تیم ملی فوتسال با وعده جایزه خوب!

 حضور وزیر ورزش در تمرین تیم ملی فوتسال با وعده جایزه خوب!
2024-04-14T11:31:42+03:30
وزیر ورزش و جوانان با حضور در تمرین تیم ملی فوتسال کشورمان، به آنها وعده پرداخت پاداشی خوب در صورت قهرمانی در آسیا داد.

خطیر: آقای تاج، بازی‌های لیگ را با VAR برگزار کنید

 خطیر: آقای تاج، بازی‌های لیگ را با VAR برگزار کنید
2024-04-14T11:31:42+03:30
مدیرعامل باشگاه استقلال از رئیس فدراسیون فوتبال درخواست کرد بازی‌های لیگ برتر با کمک داور ویدیویی VAR برگزار شود.

آلونسو در آستانه شکستن رکورد ۵۱ ساله فرمول یک

 آلونسو در آستانه شکستن رکورد ۵۱ ساله فرمول یک
2024-04-14T11:31:41+03:30
رکورد ۵۱ ساله فرمول یک با قرارداد جدید در تیم انگلیسی استون مارتین خواهد شکست.

ژاوی: نبرد فوق‌العاده‌ای با PSG داریم/ پیشرفت کرده‌ایم

 ژاوی: نبرد فوق‌العاده‌ای با PSG داریم/ پیشرفت کرده‌ایم
2024-04-14T11:31:41+03:30
سرمربی تیم فوتبال بارسلونا در مورد پیروزی تیمش مقابل کادیس و بازی‌های حساس پیش رو با پاری‌سن‌ژرمن و رئال مادرید صحبت کرد.

آنچلوتی: تمام توان‌مان را مقابل من‌سیتی به کار خواهیم بست

 آنچلوتی: تمام توان‌مان را مقابل من‌سیتی به کار خواهیم بست
2024-04-14T11:31:41+03:30
سرمربی رئال مادرید می‌گوید که تیمش در بازی چهارشنبه با منچسترسیتی در دور برگشت از مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا با تمام قدرت به میدان خواهد رفت.

روایت بازیکن سابق استقلال از حمله با قمه به او!

 روایت بازیکن سابق استقلال از حمله با قمه به او!
2024-04-14T11:31:39+03:30
سرمربی پیشین تیم فوتبال صنعت نفت آبادان گفت، در طول یک ماه حضورش در صنعت نفت با هجمه‌های زیادی روبه‌رو شده است.

اعلام زمان احتمالی پایان لیگ برتر و فینال جام حذفی

 اعلام زمان احتمالی پایان لیگ برتر و فینال جام حذفی
2024-04-14T11:04:58+03:30
مسئول برگزاری مسابقات لیگ برتر اعلام کرد، بیست‌وسومین دوره مسابقات فوتبال لیگ برتر باشگاه‌های کشور قبل از ۱۴ خرداد ماه به اتمام می‌رسد.

درخشان: پرسپولیس مقابل ملوان ۱۰ نفره بازی کرد!

 درخشان: پرسپولیس مقابل ملوان ۱۰ نفره بازی کرد!
2024-04-14T11:04:57+03:30
سرمربی پیشین تیم فوتبال پرسپولیس اعتقاد دارد این تیم در مصاف با ملوان ۱۰ نفره بازی کرده است.

احضار ۲ بازیکن استقلال به کمیته‌های انضباطی و اخلاق

 احضار ۲ بازیکن استقلال به کمیته‌های انضباطی و اخلاق
2024-04-14T11:04:57+03:30
دو بازیکن تیم فوتبال استقلال به دلیل اتفاقات دیدار مقابل آلومینیوم اراک به کمیته‌های اخلاق و انضباطی فدراسیون فوتبال احضار شدند.

زمان‌بندی واگذاری سهام باشگاه پرسپولیس مشخص شد

 زمان‌بندی واگذاری سهام باشگاه پرسپولیس مشخص شد
2024-04-14T11:04:56+03:30
براساس برنامه‌ریزی سازمان خصوصی‌سازی و فرابورس، زمان‌بندی واگذاری سهام باشگاه پرسپولیس مشخص شده است.

اتفاق جدید در کاراته؛ فحاشی کن و پست بگیر!

 اتفاق جدید در کاراته؛ فحاشی کن و پست بگیر!
2024-04-14T11:04:55+03:30
هدایت یکی از تیم‌های پایه کاراته به فردی سپرده شده که در چند سال اخیر همواره مسئولان این فدراسیون را با فحاشی‌ مورد خطاب قرار داده است.

گفت‌وگو با کمک داور پرسپولیس - ملوان که اشتباه گرفته شد!

 گفت‌وگو با کمک داور پرسپولیس - ملوان که اشتباه گرفته شد!
2024-04-14T11:04:54+03:30
کمک داور بین‌المللی فوتبال کشورمان به یادآوری خاطرات قضاوتش در دوران حرفه‌ای خود پرداخت و درباره اتفاق رخ داده در شب گذشته صحبت کرد.

تاج: شرایط سرخابی‌ها نگران‌کننده نیست/برگزاری لیگ بعدی باVAR

 تاج: شرایط سرخابی‌ها نگران‌کننده نیست/برگزاری لیگ بعدی باVAR
2024-04-14T11:04:54+03:30
رئیس فدراسیون فوتبال گفت: شرایط استقلال و پرسپولیس خیلی نگران‌کننده نیست اما کار درستی هم نیست که مردم را امیدوار کنیم.

رجائیان: استقلال مظلوم‌نمایی می‌کند/ نکونام باید اخراج می‌شد

 رجائیان: استقلال مظلوم‌نمایی می‌کند/ نکونام باید اخراج می‌شد
2024-04-14T11:04:54+03:30
مدیرعامل باشگاه آلومینیوم اراک، بیانیه باشگاه استقلال را تلاشی از جانب آبی‌ها برای مظلوم‌نمایی می‌داند.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)