میرنیوز

متولی جان مردم در کوهستان کدام نهاد است؟/ پای پول در میان است!

متولی جان مردم در کوهستان کدام نهاد است؟/ پای پول در میان است! 2021-01-30T07:57:48+03:30

خبرگزاری مهر - گروه ورزش: از زمان حادثه مرگبار دی ماه که در پیِ سقوط بهمن در ارتفاعات تهران ایجاد شد خیلی نگذشته است؛ حادثه‌ای که ۱۲ فوتی به جا گذاشت در حالی که هواشناسی تهران ۲۴ ساعت پیش از وقوع این حادثه از تداوم ۴۸ ساعته سامانه بارشی برف و باران در استان خبر داده بود.

در واقع «بی توجهی به هشدارهای هواشناسی» باعث حادثه بی سابقه دی‌ماه شد؛ مسئله‌ای که «کریستف ویلچی» نخستین کوهنوردی که موفق به صعود زمستانی اورست شد هم از آن به عنوان یکی از اشتباهات انسانی در حوادث کوهستانی منجر به مرگ نام می‌برد.

کولاک و سقوط بهمن که سازمان هواشناسی در پیش بینی خود برای روزهای پایانیِ هفته ابتدایی دی ماه به آن اشاره کرده بود اتفاقاً توسط فدراسیون کوهنوردی هم اطلاع رسانی شد اما شوخی گرفتن آن توسط افراد جان خود آنها را گرفت. کمااینکه پیش از این هم بارها باعث شده بود افراد زنده از کوه بازنگردند.

این در حالی است که بازتاب پیش بینی انجام شده از سوی سازمان هواشناسی برای روزهای پایانی هفته که معمولاً با استقبال بیشتری از سوی عموم برای صعود به ارتفاعات همراه است اقدامی است که همیشه و به خصوص در نیمه دوم سال توسط فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی انجام می‌شود اما کمتر سالی بدون حوادث اینچنینی به پایان رسیده است شاید هم به این دلیل که پیش بینی‌ها آنقدر که باید و لازم است تخصصی و هشدار دهنده نیستند!

البته که سازمان هواشناسی بعد از حادثه ۵ دی ماه تمرکز بیشتری برای پیش بینی شرایط جوی کوهستان گذاشته است اما «آیا این می‌تواند ضمانتی باشد برای جلوگیری از صعودهای بی بازگشت در آینده؟»، اصلاً چرا فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی که کوهنوردان و علاقمندان به صعود نزدیکی بیشتری به آن دارند، خود برای پیش بینی شرایط جوی اقدام نمی‌کند؟»، یا اینکه «در این رشته مسئولیت فعالیت‌های پیشگیرانه در حوزه کوهستان با فدراسیون است یا تیمی دیگر موظف به پیگیری آن هستند؟»

این پرسش‌ها و در مجموع ابهاماتی که در رابطه با «پیش بینی تخصصی شرایط جوی به گونه‌ای که کمتر منجر به حادثه در مناطق کوهستانی شود» در گفتگوی خبرنگار مهر با رضا زارعی رئیس فدراسیون کوهنوردی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

متولی جان مردم در کوهستان کدام نهاد است؟/ پای پول در میان است!

منعِ فدراسیون کوهنوردی برای پیش بینی شرایط جوی

در رابطه با کوهستان و صعود به ارتفاعات به خصوص اگر با حادثه همراه شود، پای فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی به عنوان متولی این رشته در کشور هم به وسط کشیده می‌شود این در حالی است که این فدراسیون برای پیش بینی شرایط جوی که یکی از راهکارهای جلوگیری از وقوع حوادث است، اجازه قانونی ندارد.

طبق بخشنامه‌ای که سال ۸۶ توسط سازمان مدیریت بحران کشور به دستگاه‌های مختلف و از جمله فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی ابلاغ شد، مرجع هشدارهای آب و هوایی مانند برف و بوران فقط سازمان هواشناسی کشور است و دیگر نهادها اجازه قانونی برای این کار ندارند.

رضا زارعی رئیس فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی در آغاز گفتگو با خبرنگار مهر با تاکید بر اینکه این فدراسیون متولی پیش بینی آب و هوا نیست، گفت: پیش بینی که در سامانه فدراسیون درج می‌شود نتیجه استخراج توسط مدرسین هواشناسی فدراسیون است. این افراد کارمندان سازمان هواشناسی هستند و اساس و پایه کار آنها هم همان نقشه‌های هواشناسی است.

متولی جان مردم در کوهستان کدام نهاد است؟/ پای پول در میان است!

بخشنامه سازمان مدیریت بحران و منع فدراسیون کوهنوردی برای پیش بینی شرایط جوی

لزوم پیش بینی «تخصصی تر» شرایط جوی برای کوهستان

طبق آنچه رئیس فدراسیون کوهنوردی هم به آن تاکید دارد بعد از حادثه دی ماه گزارش‌های ضد و نقیضی در رابطه با شرایط جوی به خصوص برای روزهای پایانی هفته منتشر شد که با پیش‌بینی سازمان هواشناسی کشور در تضاد بود. این نتیجه کار برخی سایت‌های خارجی است که ترجمه آن به عنوان اخبار هواشناسی کشور مورد توجه قرار گرفت در حالی که تضاد موجود میان این اخبار با آنچه سازمان هواشناسی اعلام می‌کند می‌تواند به مرور باعث بی اعتمادی مردم شود.

رئیس فدراسیون می‌گوید مهمترین اصل این است که سازمان هواشناسی کشور را به عنوان رکن اصلی بشناسیم و به دستورات این سازمان عمل کنیم اما در عین حال وی بر لزوم «پیش بینی تخصصی تر» شرایط جوی برای مناطق کوهستان هم تاکید دارد.

زارعی در این زمینه خاطرنشان کرد: بهتر است سازمان هواشناسی در دسته بندی کاری خود، رده جدیدی برای پیش بینی تخصصی مناطق کوهستان داشته باشد.

متولی جان مردم در کوهستان کدام نهاد است؟/ پای پول در میان است!

امتناع سازمان هواشناسی از همکاری با فدراسیون کوهنوردی!

«فدراسیون کوهنوردی که همیشه در رابطه با موضوعات مربوط به صعود و حوادث آن درگیر می‌شود با توجه به اتفاقات ناگوار هر ساله و به خصوص حادثه دی ماه گذشته درخواستی در این زمینه به سازمان هواشناسی ارائه نکرده است؟»،

رئیس فدراسیون کوهنوردی در پاسخ به این پرسش خبرنگار مهر گفت: ۲ سال پیش متقاضی انعقاد تفاهم نامه همکاری با سازمان هواشناسی شدیم تا به واسطه نزدیک تر شدن ارتباطات بتوانیم در مسیر کاهش حوادث قدم برداریم اما موضوع از طرف این سازمان مورد استقبال قرار نگرفت و به نتیجه نرسید.

وی در مورد چرایی این مسئله گفت: دلیلی برای این موضوع عنوان نشد اما فکر می‌کنم مسائل زیرساختی تعیین کننده بود. وقتی قرار باشد سازمان هواشناسی به کوهستان ورود کند باید مسائل زیرساختی لازم مهیا باشد، دستگاه‌هایی مانند باد سنج، بارش سنج، اندازه گیری برف و بوران و … برای پیش بینی تخصصی شرایط جوی کوهستان لازم است که در کشور موجود نیست. استنباط من این است به دلیل نبود این تجهیزات سازمان هواشناسی از پذیرش درخواست فدراسیون امتناع کرد.

اقدام سازمان مدیریت بحران بعد از حادثه ۵ دی ماه

حادثه ۵ دی ماه اگرچه جان ۱۲ نفر را گرفت و خانواده‌هایی را داغدار کرد اما باعث ورود سازمان مدیریت بحران و اقدام این سازمان به منظور جلوگیری از حوادث جدید شد.

زارعی در این زمینه تصریح کرد: سازمان مدیریت بحران متولی رسیدگی به حوادث، پیشگیری آنها، امدادرسانی و … است. این سازمان بعد از حادثه دی ماه و برای بررسی آن جلسات متعددی برگزار کرد. در حال حاضر هم پیگیر کمبودها و نزدیک کردن سازمان‌های مربوطه به یکدیگر است. فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی هم در این زمینه موردتوجه سازمان مدیریت بحران است.

مصوبه شورای شهر برای هیات کوهنوردی تهران

به گفته رضا زارعی و در رابطه با اقدام اخیر سازمان مدیریت بحران برای رسیدگی به کمبودها و تعامل میان نهادهای مربوطه، هیات کوهنوردی استان تهران پیگیر جلسات است اما سوال اینجاست که این هیات چه جایگاهی در این زمینه دارد؟

شورای شهر تهران در یکی از مصوبات سال ۸۶ خود ارکان رسیدگی به مسائل مربوط به کوهستان و حوادث آن را مشخص کرده است. در این مصوبه از هیات کوهنوردی تهران به عنوان یکی از ارکان موظف و تاثیرگذار نام برده شده است.

طبق این مصوبه که با عنوان «پیشگیری از حوادث کوهستان» و به منظور ساماندهی و توسعه خدمات و استقرار گروه‌های امداد کوهستان در ارتفاعات شهر تهران مطرح شد و تاییدیه وزیر کشور را هم دارد، شهرداری تهران با محوریت «سازمان مدیریت بحران شهر تهران همکاری سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی، مناطق شهرداری ذی ربط و سایر حوزه‌های مربوط» موظف است از طریق هماهنگی با کلیه نهادهای دولتی، عمومی، مدنی ذی ربط که از هیات کوهنوردی تهران هم به عنوان یکی از آنها نام برده شده نسبت به تهیه دستورالعمل‌های مشخص اقدام کند. (گروه ورزش خبرگزاری مهر این مصوبه که از سایت شورای شهر استخراج شده را در اختیار دارد).

متولی جان مردم در کوهستان کدام نهاد است؟/ پای پول در میان است!

فعالیت پیشگیرانه بدون ردیف بودجه اختصاصی!

در مصوبه مورد نظر برنامه ریزی و تامین اعتبار در بودجه سالیانه (در ردیف ای مربوط در بودجه سازمان مدیریت بحران و اعتبارات واقع در حریم) جزو وظایف شهرداری تهران قید شده است. حتی اینگونه عنوان شده ظرف حداکثر دو ماه بعد از ابلاغ مصوبه باید نسبت به اجرای آن اقدام شود این در حالی است که با وجود گذشت بیش از یک دهه و تا به امروز هیچ بودجه‌ای در زمینه حداقل به هیات کوهنوردی استان تهران تزریق نشده است.

رضا زارعی در این زمینه به خبرنگار مهر گفت: طبق این مصوبه هیات کوهنوردی استان تهران باید مورد پشتیبانی شهرداری تهران باشد اما متاسفانه در سال‌های اخیر هیچ حمایتی از هیات تهران برای ایجاد ستاد اطلاع رسانی و پیشگیری از حوادث در کوهستان انجام نشده است.

وی با بیان اینکه نیروهای فعال در هیات کوهنوردی تهران که نمایندگان باشگاه‌ها هستند به شکل داوطلبانه فعالیت می‌کنند، تصریح کرد: باید ردیف بودجه اختصاصی برای این هیات توسط شهرداری تهران و شورای شهر در نظر گرفته شود تا این هیات بتواند در حوزه کوهستان فعالیت پیشگیرانه داشته باشد.

حادثه ۵ دی ماه آخرین حادثه کوهستان می‌شود؟

به گزارش خبرنگار مهر، کوهستان همیشه تهدیدهای جدی خود را برای علاقمندانش داشته است. حادثه ۵ دی ماه هم آخرین حادثه از صعود افراد به ارتفاعات نخواهد شد همان طور که هیچ از حوادث قبل از آن «آخرین» نشدند. این واژه البته می‌تواند در کنار حادثه مرگبار اخیر قرار بگیرد اگر اقدامات اساسی لازم در رابطه با خطرات و تهدیدات کوهنوردی به موقع انجام شود. اقدامات بنیادی و پایه‌ای که رئیس فدراسیون کوهنوردی هم به آن اشاره داشت.

با در نظر گرفتن همه گیر بودن کوهنوردی و صعودهای ورزشی و اینکه گرایش به آن به لحاظ جنسیت و سن و سال محدودیتی ندارد، انجام به موقع این اقدامات می‌تواند گامی بلند در جلوگیری از تکرار دوباره حوادث مرگبار باشد.

منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار ورزشی

آذرباد: ناکامی‌های تیم ما هیچ ربطی به مسائل فنی نداشت

 آذرباد: ناکامی‌های تیم ما هیچ ربطی به مسائل فنی نداشت
2024-04-14T14:24:59+03:30
هافبک تیم فوتبال ذوب‌آهن اصفهان تأکید کرد، اینکه تیمش طی ۹ بازی لیگ برتری به شکست و تساوی رضایت داده، دلیل فنی نداشته است.

گودرزی: رؤیای من بازی در لیگ قهرمانان اروپاست

 گودرزی: رؤیای من بازی در لیگ قهرمانان اروپاست
2024-04-14T14:24:58+03:30
رؤیای مدافع تیم فوتبال شمس آذر قزوین حضور در فوتبال اروپا و فرصت بازی در لیگ قهرمانان اروپاست.

دروازه‌بان یوونتوس تحت عمل جراحی قرار گرفت

 دروازه‌بان یوونتوس تحت عمل جراحی قرار گرفت
2024-04-14T13:31:42+03:30
سنگربان لهستانی تیم فوتبال یوونتوس در پی مصدومیت اخیرش در بازی سری A زیر تیغ جراحان رفت.

خودداری رابیو از متعهد کردن خود به یوونتوس

 خودداری رابیو از متعهد کردن خود به یوونتوس
2024-04-14T13:31:40+03:30
هافبک فرانسوی یوونتوس می‌گوید انگیزه‌اش از ماندن در این تیم کمک به تحقق هدف آن بوده و با محقق شدن این هدف، ممکن است دیگر در کنار بانوی پیر نماند.

لشگری: مربی‌ای نیستم که به خاطر المپیک تن به هر چیزی بدهم

 لشگری: مربی‌ای نیستم که به خاطر المپیک تن به هر چیزی بدهم
2024-04-14T13:31:38+03:30
مربی پیشین تیم ملی کشتی آزاد کشورمان بعد از جدایی از کادر محسن کاوه تأکید کرد، اگر نوع تمرینات تغییر نکند، در المپیک به مشکل برخواهیم خورد.

اقدام فدراسیون برای سفر ملی‌پوشان فوتسال پس از لغو پرواز

 اقدام فدراسیون برای سفر ملی‌پوشان فوتسال پس از لغو پرواز
2024-04-14T13:31:37+03:30
فدراسیون فوتبال برای اعزام ملی‌پوشان فوتسال به تایلند تلاش می‌کند.

بیانیه تند باشگاه پورتو بابت پنالتی گرفته نشده روی طارمی

 بیانیه تند باشگاه پورتو بابت پنالتی گرفته نشده روی طارمی
2024-04-14T13:31:37+03:30
باشگاه پورتو در پی تساوی شب گذشته این تیم مقابل فامالیکائو در لیگ برتر، بیانیه‌ای تند در انتقاد از داوری‌ها منتشر کرد.

«تکنولوژی خط دروازه» مِنوی غیرممکن فوتبال ایران + جداول

 «تکنولوژی خط دروازه» مِنوی غیرممکن فوتبال ایران + جداول
2024-04-14T13:31:36+03:30
از میان فناوری‌های نوین فوتبال و ابزار داوری، استقرار تکنولوژی خط دروازه در فوتبال ایران پروژه‌ای غیرممکن به نظر می‌رسد.

یک رومانیایی داور دیدار بارسلونا - پاری‌سن‌ژرمن شد

 یک رومانیایی داور دیدار بارسلونا - پاری‌سن‌ژرمن شد
2024-04-14T13:05:01+03:30
اسامی داوران دیدارهای شب اول دور برگشت از مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا اعلام شد.

باشگاه استقلال محکوم شد

 باشگاه استقلال محکوم شد
2024-04-14T13:05:00+03:30
کمیته وضعیت بازیکنان آرای خود را درباره پرونده‌های مختلف صادر کرد.

رباط صلیبی مدافع شمس آذر پاره شد

 رباط صلیبی مدافع شمس آذر پاره شد
2024-04-14T13:05:00+03:30
مدافع تیم فوتبال شمس آذر قزوین به دلیل مصدومیت از ناحیه زانو، چند ماه دور از میادین خواهد بود.

درخواست کمیته انضباطی از نکونام: دفاعیات خود را ارسال کنید

 درخواست کمیته انضباطی از نکونام: دفاعیات خود را ارسال کنید
2024-04-14T13:04:57+03:30
کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال از سرمربی تیم فوتبال استقلال و دستیارانش خواست دفاعیات خود را در رابطه با اظهارات‌شان ارسال کنند.

آگهی مزایده پرسپولیس و استقلال منتشر شد + عکس

 آگهی مزایده پرسپولیس و استقلال منتشر شد + عکس
2024-04-14T13:04:57+03:30
آگهی عرضه سهام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به‌صورت رسمی منتشر شد.

مالک اینتر در آستانه دریافت وامی جدید برای فرار از بحران

 مالک اینتر در آستانه دریافت وامی جدید برای فرار از بحران
2024-04-14T11:44:59+03:30
مالک باشگاه اینتر برای اینکه بتواند وامی که پیش از این از یک صندوق آمریکایی گرفته بود را تسویه کند، وام جدیدی می‌گیرد.

آگهی مزایده پرسپولیس و استقلال رسماً منتشر شد + عکس

 آگهی مزایده پرسپولیس و استقلال رسماً منتشر شد + عکس
2024-04-14T11:44:57+03:30
آگهی عرضه سهام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به‌صورت رسمی منتشر شد.

جوکوویچ: این فصل بد من است

 جوکوویچ: این فصل بد من است
2024-04-14T11:31:42+03:30
تنیسور شماره یک جهان از نرسیدن به فینال مسترز مونت کارلو ابراز ناراحتی کرد.

حضور وزیر ورزش در تمرین تیم ملی فوتسال با وعده جایزه خوب!

 حضور وزیر ورزش در تمرین تیم ملی فوتسال با وعده جایزه خوب!
2024-04-14T11:31:42+03:30
وزیر ورزش و جوانان با حضور در تمرین تیم ملی فوتسال کشورمان، به آنها وعده پرداخت پاداشی خوب در صورت قهرمانی در آسیا داد.

خطیر: آقای تاج، بازی‌های لیگ را با VAR برگزار کنید

 خطیر: آقای تاج، بازی‌های لیگ را با VAR برگزار کنید
2024-04-14T11:31:42+03:30
مدیرعامل باشگاه استقلال از رئیس فدراسیون فوتبال درخواست کرد بازی‌های لیگ برتر با کمک داور ویدیویی VAR برگزار شود.

آلونسو در آستانه شکستن رکورد ۵۱ ساله فرمول یک

 آلونسو در آستانه شکستن رکورد ۵۱ ساله فرمول یک
2024-04-14T11:31:41+03:30
رکورد ۵۱ ساله فرمول یک با قرارداد جدید در تیم انگلیسی استون مارتین خواهد شکست.

ژاوی: نبرد فوق‌العاده‌ای با PSG داریم/ پیشرفت کرده‌ایم

 ژاوی: نبرد فوق‌العاده‌ای با PSG داریم/ پیشرفت کرده‌ایم
2024-04-14T11:31:41+03:30
سرمربی تیم فوتبال بارسلونا در مورد پیروزی تیمش مقابل کادیس و بازی‌های حساس پیش رو با پاری‌سن‌ژرمن و رئال مادرید صحبت کرد.

آنچلوتی: تمام توان‌مان را مقابل من‌سیتی به کار خواهیم بست

 آنچلوتی: تمام توان‌مان را مقابل من‌سیتی به کار خواهیم بست
2024-04-14T11:31:41+03:30
سرمربی رئال مادرید می‌گوید که تیمش در بازی چهارشنبه با منچسترسیتی در دور برگشت از مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا با تمام قدرت به میدان خواهد رفت.

روایت بازیکن سابق استقلال از حمله با قمه به او!

 روایت بازیکن سابق استقلال از حمله با قمه به او!
2024-04-14T11:31:39+03:30
سرمربی پیشین تیم فوتبال صنعت نفت آبادان گفت، در طول یک ماه حضورش در صنعت نفت با هجمه‌های زیادی روبه‌رو شده است.

اعلام زمان احتمالی پایان لیگ برتر و فینال جام حذفی

 اعلام زمان احتمالی پایان لیگ برتر و فینال جام حذفی
2024-04-14T11:04:58+03:30
مسئول برگزاری مسابقات لیگ برتر اعلام کرد، بیست‌وسومین دوره مسابقات فوتبال لیگ برتر باشگاه‌های کشور قبل از ۱۴ خرداد ماه به اتمام می‌رسد.

درخشان: پرسپولیس مقابل ملوان ۱۰ نفره بازی کرد!

 درخشان: پرسپولیس مقابل ملوان ۱۰ نفره بازی کرد!
2024-04-14T11:04:57+03:30
سرمربی پیشین تیم فوتبال پرسپولیس اعتقاد دارد این تیم در مصاف با ملوان ۱۰ نفره بازی کرده است.

احضار ۲ بازیکن استقلال به کمیته‌های انضباطی و اخلاق

 احضار ۲ بازیکن استقلال به کمیته‌های انضباطی و اخلاق
2024-04-14T11:04:57+03:30
دو بازیکن تیم فوتبال استقلال به دلیل اتفاقات دیدار مقابل آلومینیوم اراک به کمیته‌های اخلاق و انضباطی فدراسیون فوتبال احضار شدند.

زمان‌بندی واگذاری سهام باشگاه پرسپولیس مشخص شد

 زمان‌بندی واگذاری سهام باشگاه پرسپولیس مشخص شد
2024-04-14T11:04:56+03:30
براساس برنامه‌ریزی سازمان خصوصی‌سازی و فرابورس، زمان‌بندی واگذاری سهام باشگاه پرسپولیس مشخص شده است.

اتفاق جدید در کاراته؛ فحاشی کن و پست بگیر!

 اتفاق جدید در کاراته؛ فحاشی کن و پست بگیر!
2024-04-14T11:04:55+03:30
هدایت یکی از تیم‌های پایه کاراته به فردی سپرده شده که در چند سال اخیر همواره مسئولان این فدراسیون را با فحاشی‌ مورد خطاب قرار داده است.

گفت‌وگو با کمک داور پرسپولیس - ملوان که اشتباه گرفته شد!

 گفت‌وگو با کمک داور پرسپولیس - ملوان که اشتباه گرفته شد!
2024-04-14T11:04:54+03:30
کمک داور بین‌المللی فوتبال کشورمان به یادآوری خاطرات قضاوتش در دوران حرفه‌ای خود پرداخت و درباره اتفاق رخ داده در شب گذشته صحبت کرد.

تاج: شرایط سرخابی‌ها نگران‌کننده نیست/برگزاری لیگ بعدی باVAR

 تاج: شرایط سرخابی‌ها نگران‌کننده نیست/برگزاری لیگ بعدی باVAR
2024-04-14T11:04:54+03:30
رئیس فدراسیون فوتبال گفت: شرایط استقلال و پرسپولیس خیلی نگران‌کننده نیست اما کار درستی هم نیست که مردم را امیدوار کنیم.

رجائیان: استقلال مظلوم‌نمایی می‌کند/ نکونام باید اخراج می‌شد

 رجائیان: استقلال مظلوم‌نمایی می‌کند/ نکونام باید اخراج می‌شد
2024-04-14T11:04:54+03:30
مدیرعامل باشگاه آلومینیوم اراک، بیانیه باشگاه استقلال را تلاشی از جانب آبی‌ها برای مظلوم‌نمایی می‌داند.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)