میرنیوز

شجیع: ایده‌ها و طرح‌های موفق فدراسیون ووشو به اشتراک گذاشته شود

شجیع: ایده‌ها و طرح‌های موفق فدراسیون ووشو به اشتراک گذاشته شود 2020-11-24T10:29:58+03:30

به گزارش خبرگزاری مهر، «گپ‌های باشکوه» سلسله گفتگوهایی است با روسای کمیته‌های همگانی فدراسیون‌های ورزشی که هدف به اشتراک گذاری تجارب و ایده‌های موفق فدراسیون‌های ورزشی را دنبال می‌کند. آنچه می‌خوانید مشروح دومین گپ مجازی شبکه کمیته‌های ورزش همگانی فدراسیون‌های ورزشی است که با حضور حامد کاتوزی؛ رییس کمیته همگانی فدراسیون ووشو و به میزبانی رضا شجیع؛ نایب رییس فدراسیون ورزش‌های همگانی برگزار شد:

تغییر میدان عمل در فدراسیون ووشو
کاتوزی: فعالیت همگانی در فدراسیون ووشو با مسائل ویژه ای روبرو است، همانطور که مطلع هستید، سال گذشته فدراسیون ووشو در بین تمامی فدراسیون‌های ورزشی برتر شناخته شد و عملکردش در سطح جهان مورد توجه قرار گرفت. شاید از بیرون بیشتر وجه قهرمانی این فدراسیون به چشم بخورد، اما یک مزیت مهم در ووشو که زمینه استقبال عمومی از این رشته را فراهم کرده، وجه هنری آن است؛ در واقع ووشو یک هنر چند جانبه است که علاوه بر فنون رزم، جنبه‌های درمانی هم دارد.
طبق پژوهش‌ها دو زیرمجموعه این رشته، تایچی و چی کن راه حل بسیاری از بیماری‌های مزمن هستند و ما سعی کردیم امسال به خاطر کرونا از این دریچه به توسعه این رشته در عرصه عمومی کمک کنیم. سال‌های گذشته هم اقدام موثری در حوزه همگانی ووشو انجام شده بود، اما امسال انگیزه ما بیشتر همگانی است، منشور درون سازمانی ما بیشتر حول کمک به کادر درمان می چرخد.

از رقابت محوری به سلامت محوری
شجیع: خوشبختانه طی سال‌های اخیر با مدیریت خوبی که در فدراسیون ووشو حاکم بوده، شاهد افتخارآفرینی‌های بسیاری در عرصه جهانی بودیم و این امر زمینه شناخت بسیار زیاد مردم نسبت به ورزش ووشو را فراهم نمود. این اتفاق مهمی است؛ از این منظر که طبق الگوهای رایج توسعه ورزش، قرار گرفتن یک ورزش در قله‌های افتخار، زمینه ساز معرفی و گرایش بیشتر مردم به یک رشته ورزشی می‌شود و احتمالاً می‌تواند زمینه گرایش بیشتر مردم به این رشته را فراهم کند. این اتفاقی بود که به نظر می‌رسد برای ووشو افتاد. اما رویکردی که به تازگی در فدراسیون ووشو مشاهده می‌شود حرکت این فدراسیون به سمت رویکرد سلامت محوری در کنار رقابت محوری است که به برای جامعه ورزش بسیار امیدبخش است و می‌تواند تصویری جدید و متفاوتی از این ورزش به مردم ارایه کند. اوج این اتفاق را می‌توان در حرکت تای چی به سمت بیماران دیابتی و مبتلایان ام اس مشاهده کرد که اتفاقاً مورد استقبال جامعه پزشکی هم قرار گرفت.

ووشو سلامت؛ پویشی برای همه
کاتوزی: دقیقاً درست است؛ اما شیوع کرونا باعث شد مسیر توسعه این فعالیت‌های سلامت محور و آموزش‌های همگانی مان را به سمت فضای مجازی سوق دهیم، در حقیقت تلاش کردیم مخاطبان و مردم را به نحوی درگیر فضای مجازی کنیم که با «ووشو» و «تایچی» و «چی کن» آشنا شوند. به همین منظور شروع به تولید محتواهای ویدیویی جذابی در صفحه مجازی ویژه ای به نام «ووشو سلامت» کردیم. ابتدا به سراغ سرمایه‌ها و ستون‌های اصلی ووشو رفتیم تا مردم را از طریق آنها با این پروژه آشنا کنیم. به موازات گفتگو با اساتید ووشو به سمت ترجمه مقالات روز دنیا با هدف آگاهی بخشی به مخاطبان جدیدالورود ووشو کردیم.
هدف پویش «ووشو سلامت» آشنا کردن عموم مردم با آثار سلامت بخش ووشو در زندگی است و خوشبختانه این پویش مورد استقبال عمومی قرار گرفت.

تای چی؛ در مسیر محبوبیت
شجیع: این تغییر پارادایم در فدراسیون ووشو مشهود است؛ اما نکته‌ای که در اینجا وجود دارد این است که قبلاً بار بخش همگانی و سلامت بر روی تای چی بود و این تای چی بود که پیش از این رویکرد توسعه همگانی فدراسیون ووشو را دنبال می‌کرد. طبیعی هم بود؛ تای چی به دلیل جذابیت‌هایش برای گروه‌های سنی بزرگسال و همچنین کارکردهای طبی اش به سرعت مسیر محبوبیت را طی کرده و البته همچنان طی می‌کند. در ادامه برداشتی که از صحبت‌های شما دارم این است که ظاهراً تمرکز از روی تایچی برداشته شده و ساندا و تالو در مرکز توجه حوزه ورزش همگانی فدراسیون قرار گرفته‌اند. آیا موافقید؟ لطفاً توضیحی در این زمینه ارایه دهید.

بستر مناسب فعالیت در ورزش همگانی
حامد کاتوزی: دلیلش این است که اکنون به دلیل شرایط کرونا؛ ورزشکاران ساندا و تالو هم نمی‌توانند به این ورزش‌ها بپردازند، بنابراین ما چاره‌ای نداشتیم جز اینکه این رشته‌ها را عمومیت ببخشیم. به همین دلیل هست که امسال یک چتر بزرگ‌تری طراحی کردیم و به مربیان علاقمندی که خواهان فعالیت در زمینه سلامت عمومی بودند اعلام کردیم که بستر مناسبی برای فعالیت در حوزه همگانی وجود دارد. قبلاً شرایط به نحوی بود که اگر کسی می‌خواست در ووشو فعالیت کند با دو جریان روبرو می‌شد. فضای مبارزه که می‌شود ساندا، یکی هم اجرای تمرین فرم‌های رزمی که به آن تالو گفته می‌شود، این دو سیستم، سیستم مسابقاتی ووشو هستند ولی در سیستم تمرینی ووشو محدودیتی وجود ندارد، فرد می‌تواند ساندا، تالو و بقیه تمرینات مرتبط با تایچی را انجام دهد. ممکن است عده‌ای قادر به اجرای حرکات قدرتی و سرعتی نباشند و یا در سنی باشند که قادر به اجرای تمرینات ساندا نباشند، در این صورت تمرکز می‌رود به سمت تایچی، به هر حال در فضای علمی خیلی به تمرینات تایچی و چی کنگ بیشتر توجه شده و مقالات علمی قابل توجهی در این زمینه نوشته شده است.

شجیع: گروه بندی سنی یکی از نکاتی بود که در صحبت شما مورد توجه بود، از بین ورزش‌های مطرح شده کدام یک از این موارد برای کودکان جذاب‌تر است؟

تالو؛ رشته‌ای جذاب برای کودکان
کاتوزی: برای کودکان سبک‌های تالو که جنبش و تحرک بیشتری دارد جذابیت بیشتری دارد. البته در سالهای اخیر ما روی تایچی هم سرمایه گذاری کردیم. مربیان تخصصی برای آموزش تایچی کودکان، دوره‌های منظمی را برگزار کردند. در گروه سنی پائین ورزش‌های تفریحی که جنب و جوش و تحرک بیشتری دارد طرفدار بیشتری دارد و چون تایچی سرعت کمتری دارد بیشتر مورد توجه سنین بالاتر است و به دلیل کارکردهای طبی هم که پیدا کرده محبوبیت بیشتری در افراد بزرگسال و سالمند پیدا کرده است.

شجیع: یکی از اقدامات توسعه همگانی رشته‌ها، ارائه فرم‌های ساده‌تری از آن رشته است. تا افراد از طریق آن فرم‌ها جذب رشته بشوند و در فرآیند یادگیری قرار بگیرند. آیا در فدراسیون ووشو فکری برای آموزش‌های همگانی با محوریت فعال سازی ظرفیت مربیان طراحی شده است؟

طرح سفیر سلامت ووشو
کاتوزی: بله، ما به موازات توسعه فعالیت در فضای مجازی، نسبت به فعال سازی ظرفیت مربیان مان هم اقدام کردیم و طرح سفیران سلامت ووشو را نیز اجرایی کردیم. در این طرح مربیان یک دوره سه روزه می‌بینند و پس از دریافت یک بسته آموزشی، کارت‌هایی به اسم سفیر سلامت ووشو دریافت می‌کنند. تا کنون ۳۲۰ نفر از مربیان رشته ورزشی ووشو در این رشته شرکت کرده‌اند. این تمرینات نوینی هست که حتی برای مربیان هم جدید است، تمرینات تنفسی متناسب با وضعیت فعلی کرونا، تمرینات تایچی و ساندا. مربیان برای اینکه کارت سفیر ورزش ووشو را دریافت کنند باید به ۵ تا ۱۰ نفر آموزش بدهند و از فرایند آموزش خود فیلم بگیرند و برای فدراسیون ارسال کنند. طبق تفاهم نامه‌ای که با شهرداری داشتیم هم اکنون در ۲۰ پارک مربیان حضور می‌یابند و با رعایت پروتکل‌ها اجرای برنامه می‌کنند. اسامی پارک‌ها در صفحه کمیته تایچی ارائه شده است. همچنین جدولش در وبسایت ها موجود است. به دنبال این هستیم طرح مذکور را در سراسر کشور اجرایی کنیم.

طرح‌های جذاب فدراسیون ووشو
شجیع: طرح جذابی است که قابلیت اجرایی سازی در بین تمامی فدراسیون‌های ورزشی را دارد. تجربه خودم از تای چی را عرض می‌کنم. تای چی جنبه جذابیت بصری بالایی دارد. در همایشی، یکی از اساتید تای چی همه حضار را به اجرای حرکات تای چی واداشت و در این مدت کوتاه که تنها ۱۰ دقیقه طول کشید، کاملاً می‌شد تأثیر حرکات را بر روی گیرنده‌های عمقی حس کرد و به شخصه برای بنده تجربه جذابی بود. معتقدم اگر بتوانیم به راهکارهایی برسیم که مردم را از تماشاگر تایچی به تجربه گر تایچی برسانیم، در بحث همگانی کردن آن گام بسیار بلندی برداشته‌ایم.

ووشو در چند سانتیمتری مردم
کاتوزی: ما قصد داریم تا پایان امسال ووشو را به چند سانتیمتری مردم ببریم. یکی اش بحث محتوای ویدیویی ماست، یک محتوای آموزشی استاندارد و بعد رصد فعالیت‌ها از طریق هشتگ هاست. ما حتی برای اعضای جدید الورود ووشو که در لایو ما تمرین می‌کنند، اگر درخواست گواهی و شال بند بکنند، به مربی مربوطه معرفی می‌شوند و فیلم می‌فرستند برای مربی و پس از تائید مربی گواهینامه برایشان صادر می‌شود. در آینده نزدیک، یک کارمند هم ومی تواند در کنار شغلش مسیر ووشو و تایچی را هم پیش ببرد و پس از ۴ سال اگر مایل بود به مقام مربیگری هم نایل شود.

ضرورت تغییر رفتار در مخاطب
شجیع: فدراسیون ورزش‌های همگانی بر اساس بازاریابی اجتماعی که هدفش تغییر رفتار مخاطب است در حال فعالیت هست. تمامی تلاش‌هایی که در فدراسیون ما و فدراسیون ووشو در حال انجام هست باید یک جا منجر به تغییر رفتار مخاطب یعنی کاهش رفتار کم تحرک شود. یکی از مولفه‌های بازاریابی اجتماعی؛ تحقق سیستم‌های فعال هست که هدف به اشتراک گذاری تجارب موفق و توسعه روابط بین بخشی بین فعالان و دست اندرکاران ورزش همگانی را دنبال می‌کند.

همسو با سیاست‌های فدراسیون همگانی
کاتوزی: فدراسیون ورزش‌های همگانی مسئولیت راهبردی ورزش همگانی را به عهده دارد و ما نیز همگام با شبکه شکوه فعالیت می‌کنیم. رویکرد توسعه و هم افزایی ما در راستای سیاست‌های کلان فدراسیون ورزش‌های همگانی است.

منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار ورزشی

آذرباد: ناکامی‌های تیم ما هیچ ربطی به مسائل فنی نداشت

 آذرباد: ناکامی‌های تیم ما هیچ ربطی به مسائل فنی نداشت
2024-04-14T14:24:59+03:30
هافبک تیم فوتبال ذوب‌آهن اصفهان تأکید کرد، اینکه تیمش طی ۹ بازی لیگ برتری به شکست و تساوی رضایت داده، دلیل فنی نداشته است.

گودرزی: رؤیای من بازی در لیگ قهرمانان اروپاست

 گودرزی: رؤیای من بازی در لیگ قهرمانان اروپاست
2024-04-14T14:24:58+03:30
رؤیای مدافع تیم فوتبال شمس آذر قزوین حضور در فوتبال اروپا و فرصت بازی در لیگ قهرمانان اروپاست.

دروازه‌بان یوونتوس تحت عمل جراحی قرار گرفت

 دروازه‌بان یوونتوس تحت عمل جراحی قرار گرفت
2024-04-14T13:31:42+03:30
سنگربان لهستانی تیم فوتبال یوونتوس در پی مصدومیت اخیرش در بازی سری A زیر تیغ جراحان رفت.

خودداری رابیو از متعهد کردن خود به یوونتوس

 خودداری رابیو از متعهد کردن خود به یوونتوس
2024-04-14T13:31:40+03:30
هافبک فرانسوی یوونتوس می‌گوید انگیزه‌اش از ماندن در این تیم کمک به تحقق هدف آن بوده و با محقق شدن این هدف، ممکن است دیگر در کنار بانوی پیر نماند.

لشگری: مربی‌ای نیستم که به خاطر المپیک تن به هر چیزی بدهم

 لشگری: مربی‌ای نیستم که به خاطر المپیک تن به هر چیزی بدهم
2024-04-14T13:31:38+03:30
مربی پیشین تیم ملی کشتی آزاد کشورمان بعد از جدایی از کادر محسن کاوه تأکید کرد، اگر نوع تمرینات تغییر نکند، در المپیک به مشکل برخواهیم خورد.

اقدام فدراسیون برای سفر ملی‌پوشان فوتسال پس از لغو پرواز

 اقدام فدراسیون برای سفر ملی‌پوشان فوتسال پس از لغو پرواز
2024-04-14T13:31:37+03:30
فدراسیون فوتبال برای اعزام ملی‌پوشان فوتسال به تایلند تلاش می‌کند.

بیانیه تند باشگاه پورتو بابت پنالتی گرفته نشده روی طارمی

 بیانیه تند باشگاه پورتو بابت پنالتی گرفته نشده روی طارمی
2024-04-14T13:31:37+03:30
باشگاه پورتو در پی تساوی شب گذشته این تیم مقابل فامالیکائو در لیگ برتر، بیانیه‌ای تند در انتقاد از داوری‌ها منتشر کرد.

«تکنولوژی خط دروازه» مِنوی غیرممکن فوتبال ایران + جداول

 «تکنولوژی خط دروازه» مِنوی غیرممکن فوتبال ایران + جداول
2024-04-14T13:31:36+03:30
از میان فناوری‌های نوین فوتبال و ابزار داوری، استقرار تکنولوژی خط دروازه در فوتبال ایران پروژه‌ای غیرممکن به نظر می‌رسد.

یک رومانیایی داور دیدار بارسلونا - پاری‌سن‌ژرمن شد

 یک رومانیایی داور دیدار بارسلونا - پاری‌سن‌ژرمن شد
2024-04-14T13:05:01+03:30
اسامی داوران دیدارهای شب اول دور برگشت از مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا اعلام شد.

باشگاه استقلال محکوم شد

 باشگاه استقلال محکوم شد
2024-04-14T13:05:00+03:30
کمیته وضعیت بازیکنان آرای خود را درباره پرونده‌های مختلف صادر کرد.

رباط صلیبی مدافع شمس آذر پاره شد

 رباط صلیبی مدافع شمس آذر پاره شد
2024-04-14T13:05:00+03:30
مدافع تیم فوتبال شمس آذر قزوین به دلیل مصدومیت از ناحیه زانو، چند ماه دور از میادین خواهد بود.

درخواست کمیته انضباطی از نکونام: دفاعیات خود را ارسال کنید

 درخواست کمیته انضباطی از نکونام: دفاعیات خود را ارسال کنید
2024-04-14T13:04:57+03:30
کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال از سرمربی تیم فوتبال استقلال و دستیارانش خواست دفاعیات خود را در رابطه با اظهارات‌شان ارسال کنند.

آگهی مزایده پرسپولیس و استقلال منتشر شد + عکس

 آگهی مزایده پرسپولیس و استقلال منتشر شد + عکس
2024-04-14T13:04:57+03:30
آگهی عرضه سهام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به‌صورت رسمی منتشر شد.

مالک اینتر در آستانه دریافت وامی جدید برای فرار از بحران

 مالک اینتر در آستانه دریافت وامی جدید برای فرار از بحران
2024-04-14T11:44:59+03:30
مالک باشگاه اینتر برای اینکه بتواند وامی که پیش از این از یک صندوق آمریکایی گرفته بود را تسویه کند، وام جدیدی می‌گیرد.

آگهی مزایده پرسپولیس و استقلال رسماً منتشر شد + عکس

 آگهی مزایده پرسپولیس و استقلال رسماً منتشر شد + عکس
2024-04-14T11:44:57+03:30
آگهی عرضه سهام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به‌صورت رسمی منتشر شد.

جوکوویچ: این فصل بد من است

 جوکوویچ: این فصل بد من است
2024-04-14T11:31:42+03:30
تنیسور شماره یک جهان از نرسیدن به فینال مسترز مونت کارلو ابراز ناراحتی کرد.

حضور وزیر ورزش در تمرین تیم ملی فوتسال با وعده جایزه خوب!

 حضور وزیر ورزش در تمرین تیم ملی فوتسال با وعده جایزه خوب!
2024-04-14T11:31:42+03:30
وزیر ورزش و جوانان با حضور در تمرین تیم ملی فوتسال کشورمان، به آنها وعده پرداخت پاداشی خوب در صورت قهرمانی در آسیا داد.

خطیر: آقای تاج، بازی‌های لیگ را با VAR برگزار کنید

 خطیر: آقای تاج، بازی‌های لیگ را با VAR برگزار کنید
2024-04-14T11:31:42+03:30
مدیرعامل باشگاه استقلال از رئیس فدراسیون فوتبال درخواست کرد بازی‌های لیگ برتر با کمک داور ویدیویی VAR برگزار شود.

آلونسو در آستانه شکستن رکورد ۵۱ ساله فرمول یک

 آلونسو در آستانه شکستن رکورد ۵۱ ساله فرمول یک
2024-04-14T11:31:41+03:30
رکورد ۵۱ ساله فرمول یک با قرارداد جدید در تیم انگلیسی استون مارتین خواهد شکست.

ژاوی: نبرد فوق‌العاده‌ای با PSG داریم/ پیشرفت کرده‌ایم

 ژاوی: نبرد فوق‌العاده‌ای با PSG داریم/ پیشرفت کرده‌ایم
2024-04-14T11:31:41+03:30
سرمربی تیم فوتبال بارسلونا در مورد پیروزی تیمش مقابل کادیس و بازی‌های حساس پیش رو با پاری‌سن‌ژرمن و رئال مادرید صحبت کرد.

آنچلوتی: تمام توان‌مان را مقابل من‌سیتی به کار خواهیم بست

 آنچلوتی: تمام توان‌مان را مقابل من‌سیتی به کار خواهیم بست
2024-04-14T11:31:41+03:30
سرمربی رئال مادرید می‌گوید که تیمش در بازی چهارشنبه با منچسترسیتی در دور برگشت از مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا با تمام قدرت به میدان خواهد رفت.

روایت بازیکن سابق استقلال از حمله با قمه به او!

 روایت بازیکن سابق استقلال از حمله با قمه به او!
2024-04-14T11:31:39+03:30
سرمربی پیشین تیم فوتبال صنعت نفت آبادان گفت، در طول یک ماه حضورش در صنعت نفت با هجمه‌های زیادی روبه‌رو شده است.

اعلام زمان احتمالی پایان لیگ برتر و فینال جام حذفی

 اعلام زمان احتمالی پایان لیگ برتر و فینال جام حذفی
2024-04-14T11:04:58+03:30
مسئول برگزاری مسابقات لیگ برتر اعلام کرد، بیست‌وسومین دوره مسابقات فوتبال لیگ برتر باشگاه‌های کشور قبل از ۱۴ خرداد ماه به اتمام می‌رسد.

درخشان: پرسپولیس مقابل ملوان ۱۰ نفره بازی کرد!

 درخشان: پرسپولیس مقابل ملوان ۱۰ نفره بازی کرد!
2024-04-14T11:04:57+03:30
سرمربی پیشین تیم فوتبال پرسپولیس اعتقاد دارد این تیم در مصاف با ملوان ۱۰ نفره بازی کرده است.

احضار ۲ بازیکن استقلال به کمیته‌های انضباطی و اخلاق

 احضار ۲ بازیکن استقلال به کمیته‌های انضباطی و اخلاق
2024-04-14T11:04:57+03:30
دو بازیکن تیم فوتبال استقلال به دلیل اتفاقات دیدار مقابل آلومینیوم اراک به کمیته‌های اخلاق و انضباطی فدراسیون فوتبال احضار شدند.

زمان‌بندی واگذاری سهام باشگاه پرسپولیس مشخص شد

 زمان‌بندی واگذاری سهام باشگاه پرسپولیس مشخص شد
2024-04-14T11:04:56+03:30
براساس برنامه‌ریزی سازمان خصوصی‌سازی و فرابورس، زمان‌بندی واگذاری سهام باشگاه پرسپولیس مشخص شده است.

اتفاق جدید در کاراته؛ فحاشی کن و پست بگیر!

 اتفاق جدید در کاراته؛ فحاشی کن و پست بگیر!
2024-04-14T11:04:55+03:30
هدایت یکی از تیم‌های پایه کاراته به فردی سپرده شده که در چند سال اخیر همواره مسئولان این فدراسیون را با فحاشی‌ مورد خطاب قرار داده است.

گفت‌وگو با کمک داور پرسپولیس - ملوان که اشتباه گرفته شد!

 گفت‌وگو با کمک داور پرسپولیس - ملوان که اشتباه گرفته شد!
2024-04-14T11:04:54+03:30
کمک داور بین‌المللی فوتبال کشورمان به یادآوری خاطرات قضاوتش در دوران حرفه‌ای خود پرداخت و درباره اتفاق رخ داده در شب گذشته صحبت کرد.

تاج: شرایط سرخابی‌ها نگران‌کننده نیست/برگزاری لیگ بعدی باVAR

 تاج: شرایط سرخابی‌ها نگران‌کننده نیست/برگزاری لیگ بعدی باVAR
2024-04-14T11:04:54+03:30
رئیس فدراسیون فوتبال گفت: شرایط استقلال و پرسپولیس خیلی نگران‌کننده نیست اما کار درستی هم نیست که مردم را امیدوار کنیم.

رجائیان: استقلال مظلوم‌نمایی می‌کند/ نکونام باید اخراج می‌شد

 رجائیان: استقلال مظلوم‌نمایی می‌کند/ نکونام باید اخراج می‌شد
2024-04-14T11:04:54+03:30
مدیرعامل باشگاه آلومینیوم اراک، بیانیه باشگاه استقلال را تلاشی از جانب آبی‌ها برای مظلوم‌نمایی می‌داند.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)