میرنیوز

دعوا سرِ «هیچ و پوچ» در بسکتبال/ رئیس زهرچشم گرفت یا خودزنی کرد؟!

دعوا سرِ «هیچ و پوچ» در بسکتبال/ رئیس زهرچشم گرفت یا خودزنی کرد؟! 2020-06-10T07:31:23+04:30

خبرگزاری مهر - گروه ورزش: آنچه این روزها بسکتبال و تیم ملی بزرگسالان این رشته را بر سر زبان ها انداخته، بازی پوچی است که بدون هیچ بهانه قابل استنادی آغاز شد اما  می تواند تبعات سنگینی برای این تیم المپیکی داشته باشد.

داستان از آنجا آغاز شد که رامین طباطبایی رئیس فدراسیون بسکتبال در واکنش به برخی پرسش های مطرح پیرامون وضعیت تیم ملی و مربیانش، صحبت هایی را عنوان کرد که گمانه زنی ها را بیش از هر چیز به سمت تغییرات احتمالی سوق داد و پایان همکاری با مهران شاهین!

ورق برگشت

صحبت در مورد شخصِ مهران شاهین طبع نیست، صحبت در مورد مربی ای است که تیم ملی بسکتبال را در بدترین شرایط ممکن تحویل گرفت و حالا در حالی کنار گذاشتن احتمالی او مطرح شده که این تیم به جهت سهمیه ای که برای المپیک در اختیار دارد، در بهترین دوره خود قرار گرفته است.

مهران شاهین طبع بهمن ماه سال ۹۶ و درست یک ماه پس از آغاز دوره ریاست رامین طباطبایی در فدراسیون بسکتبال، هدایت تیم ملی را به عهده گرفت. وی تیمی را تحویل گرفت که بازی به عراق را واگذار کرده بود و باید امتیاز لازم برای ورود به جام جهانی و کسب سهمیه المپیک از این جام را در رقابت با تیم هایی مانند استرالیا، نیوزلند و فیلیپین و ... جمع می کرد.

البته آنچه کار تیم ملی را در پنجره های باقی مانده از انتخابی جام جهانی سخت کرده بود فقط امتیازات از دست رفته نبود، صحبت هایی که از ماست و دوغ شروع شد تا قهر و غیبت و انتقادِ مدعیان و حتی به میان آمدن پای رئیس کمیته ملی المپیک هم پیش رفت و باعث سنگین تر شدن سایه حواشی بر سرِ تیم ملی شد، خیلی بیشتر این تیم و تصمیم گیرندگانش را تحت فشار قرار داد.

شاهین طبع اما علاوه بر هدایت فنی بازیکنان، حواشی پیرامونی را هم مدیریت کرد و اینگونه تیم ملی را از دهان شیر به توکیو رساند. قرار بود اعزامِ آخر هم با نظارت و هدایت شاهین‌طبع انجام شود اما بعد از چندماه ورق به گونه ای برگشته که عمل به این قول و قرار منوط به اما و اگرهایی شده که قرار است توسط کمیته فنی تعیین شود اما مشخص نیست با چه ملاکی.

دعوا سرِ «هیچ و پوچ» در بسکتبال/ رئیس زهرچشم گرفت یا خودزنی کرد؟!

آن روی سکه رفاقت و حمایت

در دوره ای که هدف همه رشته ها و تیم ها و ورزشکاران از تمرین و اردو و اعزام، دستیابی به سهمیه المپیک بود، تیم ملی بسکتبال به این مهم دست یافت. قاعدتا برای تعیین عملکرد یک مربی هم متر و معیاری منطقی‌تر از المپیکی کردن یک رشته نیست.

قطعا به همین دلیل بود که رامین طباطبایی بعد از پایان کار ایران در جام جهانی و مسجل شدن سهمیه المپیک، تاکید کرد که سهمیه سرمربی تیم ملی به مدت یک سال و تا پایان المپیک تمدید خواهد شد. در گزارش «جایگاه متزلزل شاهین طبع در تیم ملی/ قرارداد روی هوا رفت» هم این موضوع یادآوری شد و هم اینکه آن زمان رئیس فدراسیون بدون نظرخواهی از کمیته فنی چنین تصمیمی را گرفت و رسانه ای کرد.

پیشینه روابط نه چندان دور در این حمایت صد درصدی و انفرادی رئیس از سرمربی تیم ملی فدراسیونش بی تاثیر نبود. به هر حال مهران شاهین طبع در دوره ریاست محمود مشحون حضور در راس کادر فنی تیم ملی را نپذیرفت اما به فاصله چندماه و درست یک ماه بعد از انتخابات فدراسیون بسکتبال برای این مسئولیت اعلام آمادگی کرد. اما حالا چه شده که طباطبایی به فکر حذف کردن شاهین طبع افتاده آن هم باوجود موفقیت های او!

تعویق المپیک بهانه است؟!

طباطبایی تعویق المپیک را بهانه تصمیم گیری در مورد وضعیت کادر فنی عنوان کرده و گفته « طبیعی است وقتی شرایط تا این حد تغییر کرده، باید روی خیلی از موارد دیگر تجدید نظر شود از جمله همکاری با مربیان، در این زمینه کمیته فنی و تصمیماتش تعیین کننده است. هر نظری این کمیته بدهد، همان را اجرا می‌کنیم.»

در این میان اما نمی توان از تاثیرات تصمیمی که فدراسیون بسکتبال برای «اعلام پایان مسابقات بدون قهرمان» گرفت، به سادگی عبور کرد. این تصمیم بیشتر از هر تیمی با اعتراض شهرداری گرگان همراه بود که مرحله مقدماتی لیگ را با صدرنشینی و تنها دو باخت میلیمتری به پایان رسانده بود. طبیعی بود که این تیم به دنبال احقاق حق خود از لیگی نیمه کاره ای بود که برخلاف دیگر رشته ها که در وضعیت مشابه قرار داشتند، برای آن قهرمانی تعیین نشد و حتی اعزام های بین المللی احتمالی هم منوط به تصمیم گیری های آتی شد!

به نظر می رسد همین تصمیمات و اعتراضات بعد از آن - توسط گرگانی ها - حالا یقه شاهین طبع را گرفته که اتفاقا بعد از مشورت با رئیس فدراسیون هدایت شهرداری گرگان را عهده دار شده بود؛ وگرنه تعویق المپیک به تصمیم گیری جدید در مورد مربی که کارنامه ملی و باشگاهی‌اش در همین یک سال گذشته گویای عملکردش است، چه ارتباطی دارد آنهم در شرایطی که نه به بار است و نه به دار.

دعوا بر سر «هیچ و پوچ»

به خاطر ادامه بحران کرونا هنوز هیچ مجوزی برای شروع فعالیت ها آنهم در رشته ای پُربرخورد مثل بسکتبال داده نشده است، تقویم فدراسیون های جهانی و آسیایی این رشته برای ماه های آینده هنوز تصویب نشده و مهمتر اینکه برگزاری خود المپیک قطعی و صد درصد نیست.

در این شرایط که تیم ملی نه تقویمی برای اردو دارد و نه برنامه ای برای اعزام و اصلا مشخص هم نیست تا چه زمان این وضعیت ادامه خواهد داشت، صحبت از تغییر کادر فنی و تصمیم گیری برای آن چه لزومی دارد؟ حکایت آن، چه چیزی است جز گریه بر سر قبر خالی و دعوا بر سر هیچ و پوچ به خصوص که در عمل هم ماه هاست از پایان همکاری فدراسیون بسکتبال و سرمربی تیم ملی می گذرد.

باوجود تاکیدی که بر تمدید یک ساله قرارداد مهران شاهین طبع شده بود، وی از شهریورماه گذشته قراردادی با فدراسیون ندارد. او بدون قرارداد تیم ملی را دو بازی اسفندماه گذشته در انتخابی کاپ آسیا را مدیریت کرد؛ بنابراین در پسِ صحبت از بررسی و تصمیمات جدید چه دلیل و الزامی است؟

دعوا سرِ «هیچ و پوچ» در بسکتبال/ رئیس زهرچشم گرفت یا خودزنی کرد؟!

چرخش یکباره رئیس بعد از ایجاد حرف و حدیث

رئیس فدراسیون بسکتبال خود با صحبت های نه چندان قاطع خود در مورد مربیان تیم ملی و به خصوص مهران شاهین طبع و انداختن توپ تصمیم گیری برای آنها در زمین کمیته فنی، ابهامات پیرامون جابه جایی و تغییرات در کادر فنی تیم ملی را ایجاد کرد اما بعد از فراگیری این موضوع، تغییر موضع داده است!

در اظهار نظر اخیری که طباطبایی پیرامون کادر فنی تیم ملی بسکتبال، اینگونه عنوان کرده که «فعلا تصمیم جدیدی نخواهیم داشت تا ببینیم چه می شود»؛ همین تغییر موضع هم خود جای سوال دارد و اینکه «بساط حرف از تغییرات چرا پهن شد که اینگونه جمع شود؟»

شاید هدف باز کردن راهی برای جذب یک مربی خارجی بوده اما آیا در این شرایط کرونایی چنین همکاری‌هایی شدنی است؟ اگر هم هدف در اختیار گرفتن یک ایرانیِ بهتر است هم چه فاکتوری قرار است ملاک باشد جز کارنامه عملکرد؟ همین هاست که ابهامات این پرونده، در میان بودن پای برخی و شاید هم منفعت طلبی های مقطعی فدراسیون را پُررنگ تر می کند.

رئیس زهر چشم گرفت یا خودزنی کرد؟

به گزارش خبرنگار مهر، بعید نیست مطرح شدن همه حرف و حدیث ها پیرامون سرمربی تیم ملی بسکتبال برای «زهرِ چشم» گرفتن از او باشد و یادآوری جایگاه ریاست و تاثیرگذاری حرف ها و تصمیماتش؛ به هر حال اینگونه تصور شده که در اعتراضات به تصمیم فدراسیون، ردِ پای شاهین طبع وجود داشته و قاعدتا این مسئله به مذاق رئیس فدراسیون خوش نیامده است اما آیا وی این را در نظر داشته که همکاری و قرارداد برای آن، یک جریان دو طرفه است و شاید اصلا مهران شاهین طبع تمایلی به ادامه آن نداشته و حتی می توانست به جای سکوت، همین را مطرح کند و اینگونه آب پاکی را روی دست فدراسیون بریزد به خصوص که چیزی برای از دست دادن ندارد.

با همه اینها فدراسیون بسکتبال - به هر دلیلی - دست روی ویترین خود که اتفاقا موفق ترین بخش کارنامه اش بوده، گذاشت و آن را دگیر حواشی کرد.این خودزنی فدراسیون مشخص نیست چه سرانجامی داشته باشد.

منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار ورزشی

پاسخ منفی باشگاه ذوب‌آهن به پیشنهاد نقل‌وانتقالاتی سرخابی‌ها

 پاسخ منفی باشگاه ذوب‌آهن به پیشنهاد نقل‌وانتقالاتی سرخابی‌ها
2024-02-26T08:13:55+03:30
در فاصله ۲۴ ساعت تا پایان فرصت نقل‌وانتقالاتی لیگ برتر باشگاه ذوب‌آهن با درخواست انتقال بازیکنانش به استقلال و پرسپولیس مخالفت کرد.

بازگشت کامران قاسم‌پور به تشک از ۲ هفته دیگر

 بازگشت کامران قاسم‌پور به تشک از ۲ هفته دیگر
2024-02-26T08:13:55+03:30
کامران قاسم‌پور که به دلیل انجام عمل جراحی اردوی تیم ملی را ترک کرده بود، از دو هفته دیگر می‌تواند تمرینات کشتی‌اش را آغاز کند.

منافی: اوسمار نیاز به حمایت و زمان دارد/ باید به جانشین بیرانوند روحیه و انگیزه بدهیم

 منافی: اوسمار نیاز به حمایت و زمان دارد/ باید به جانشین بیرانوند روحیه و انگیزه بدهیم
2024-02-26T08:13:55+03:30
بازیکن پیشین تیم فوتبال پرسپولیس معتقد است، سرمربی برزیلی سرخپوشان در حال حاضر نیاز به حمایت و زمان دارد تا تفکرات خود را در تیم پیاده کند.

سپهرزاد: مسابقات دوومیدانی قهرمانی آسیا در سطح بالایی برگزار شد/ انتظارمان از صابری بیشتر بود

 سپهرزاد: مسابقات دوومیدانی قهرمانی آسیا در سطح بالایی برگزار شد/ انتظارمان از صابری بیشتر بود
2024-02-26T08:13:54+03:30
مربی دوومیدانی ایران مدعی است، مسابقات دوومیدانی داخل سالن آسیا که چندی پیش در کشورمان برگزار شد، سطح بالایی داشته است.

آل‌نعمه به دنبال تکمیل کادر فنی فولاد

 آل‌نعمه به دنبال تکمیل کادر فنی فولاد
2024-02-26T06:00:37+03:30
سومین سرمربی فولاد خوزستان در فصل بیست و سوم لیگ برتر به دنبال تکمیل دستیارانش در فولاد خوزستان است.

هموار شدن راه خروج آلوز از زندان

 هموار شدن راه خروج آلوز از زندان
2024-02-26T06:00:37+03:30
با اینکه هنوز زمان زیادی از محکومیت به حبس ۴.۵ سالدنی آلوز نگذشته؛ از هم اکنون زمزمه‌هایی مبنی بر آزادی احتمالی او شنیده می‌شود.

گادژی‌ماگمادوف: کشتی ایران هم یک تانک داشت/ سیاست و ورزش ۲ مقوله جدا از هم هستند

 گادژی‌ماگمادوف: کشتی ایران هم یک تانک داشت/ سیاست و ورزش ۲ مقوله جدا از هم هستند
2024-02-26T06:00:35+03:30
نایب قهرمان جهان و قهرمان کشتی اروپا می‌گوید کشتی ایران هم در سال‌های گذشته یکی مثل عبدالرشید سعدالله‌یف داشته است، یک تانک ایرانی.

آمادگی افسانه‌های تنیس برای ایندین ولز

 آمادگی افسانه‌های تنیس برای ایندین ولز
2024-02-26T06:00:34+03:30
عکس منتشر شده از سوی نواک جوکوویچ که در پرواز منتهی به آمریکا با رافائل نادال گرفته شده، حسابی سروصدا به پا کرد.

فاطمه همتی به مدال نقره کاپ آسیا رسید

 فاطمه همتی به مدال نقره کاپ آسیا رسید
2024-02-26T06:00:33+03:30
فاطمه همتی در دیدار نهایی مسابقات کامپوند کاپ آسیایی بغداد به مدال نقره دست یافت.

بوحمدان دوباره به فولاد بازگشت

 بوحمدان دوباره به فولاد بازگشت
2024-02-26T06:00:33+03:30
بازیکن نیم فصل اول گل‌گهر سیرجان به باشگاه فولاد خوزستان پیوست.

کشتی آزاد باشگاه‌های جهان| بانک شهر قهرمان شد

 کشتی آزاد باشگاه‌های جهان| بانک شهر قهرمان شد
2024-02-26T06:00:31+03:30
شاگردان رضا یزدانی با رسیدن به برد ششم در فینال و پیش از رسیدن به کشتی‌گیران ایرانی تیم هندی، قهرمانی خود در مسابقات کشتی آزاد باشگاه‌های جهان قطعی کردند.

رئیس پورتو: بازیکنانی که بازی می‌کنند، مهمتر از طارمی هستند/ او هم یکی مثل امباپه است!

 رئیس پورتو: بازیکنانی که بازی می‌کنند، مهمتر از طارمی هستند/ او هم یکی مثل امباپه است!
2024-02-26T06:00:31+03:30
رئیس باشگاه پورتوی پرتغال جدایی بدون هزینه مهدی طارمی در پایان فصل را اتفاقی طبیعی می‌داند.

شرط ربیعی برای جدایی مهاجم مورد نظر پرسپولیس

 شرط ربیعی برای جدایی مهاجم مورد نظر پرسپولیس
2024-02-26T06:00:31+03:30
باشگاه ذوب‌آهن در صورتی رضایتنامه مهاجم خود را صادر می‌کند که بتواند لوسیانو پریرا را جذب کند.

لیگ برتر والیبال| کامبک طبیعت در ماراتنی ۳ ساعته/ سایپا همچنان می‌بازد + نتایج و جدول

 لیگ برتر والیبال| کامبک طبیعت در ماراتنی ۳ ساعته/ سایپا همچنان می‌بازد + نتایج و جدول
2024-02-26T06:00:30+03:30
تیم‌های فولاد سیرجان، گیتی‌پسند، پیکان، ایفاسرام، نیان الکترونیک، شهداب و طبیعت در هفته بیست‌وششم لیگ برتر والیبال مقابل حریفان خود به پیروزی رسیدند.

جوادی: بعد از مدال آسیایی آسیب‌های سختی دیدم/ برای رسیدن به اهدافم کوتاه نخواهم آمد

 جوادی: بعد از مدال آسیایی آسیب‌های سختی دیدم/ برای رسیدن به اهدافم کوتاه نخواهم آمد
2024-02-26T06:00:29+03:30
دارنده مدال برنز تکواندو قهرمانی آسیا تاکید کرد که یک سال و نیم مصدومیت سختی داشتم اما حالا بازگشتم و برای رسیدن به اهدافم کوتاه نخواهم آمد.

آخرین وضعیت حسین رضازاده پس از بستری شدن در بیمارستان

 آخرین وضعیت حسین رضازاده پس از بستری شدن در بیمارستان
2024-02-26T06:00:29+03:30
دبیر فدراسیون وزنه‌برداری آخرین وضعیت حسین رضازاده پس از بستری شدن در بیمارستان را تشریح کرد.

ارسلان مطهری به تراکتور پیوست

 ارسلان مطهری به تراکتور پیوست
2024-02-26T06:00:28+03:30
مهاجم استقلال با عقد قراردادی به تیم فوتبال تراکتور پیوست.

جام اتحادیه| لیورپول به ۱۰ رسید؛ قهرمانی «بچه»‌های کلوپ در دوئل دراماتیک با چلسی

 جام اتحادیه| لیورپول به ۱۰ رسید؛ قهرمانی «بچه»‌های کلوپ در دوئل دراماتیک با چلسی
2024-02-26T06:00:28+03:30
قرمزپوشان مرسی‌ساید با غلبه بر چلسی، اولین جام فصل جاری فوتبال انگلیس را بالای سر بردند.

نایب قهرمانی مهدی الفتی در جام جهانی ژیمناستیک

 نایب قهرمانی مهدی الفتی در جام جهانی ژیمناستیک
2024-02-26T06:00:27+03:30
ملی‌پوش ژیمناستیک ایران به مدال نقره در رقابت‌های جام جهانی آلمان دست یافت.

تحلیل جامع وضعیت فعلی سپاهان؛ از نقص‌های تاکتیکی تا دلیل خشونت زیاد

 تحلیل جامع وضعیت فعلی سپاهان؛ از نقص‌های تاکتیکی تا دلیل خشونت زیاد
2024-02-26T06:00:27+03:30
پیشکسوت تیم فوتبال سپاهان به تحلیل عملکرد اخیر این تیم و خصوصا خشونت زیاد زردپوشان اصفهان در فوتبالی که ارائه می‌دهند، پرداخت.

جام جهانی فوتبال ساحلی| برزیل با غلبه بر ایتالیا قهرمان شد

 جام جهانی فوتبال ساحلی| برزیل با غلبه بر ایتالیا قهرمان شد
2024-02-26T06:00:26+03:30
تیم ملی فوتبال ساحلی برزیل با شکست ایتالیا در فینال؛ قهرمان جام جهانی ۲۰۲۴ امارات شد.

فرصت‌سوزی؛ بلای جان استقلال در مسیر قهرمانی!

 فرصت‌سوزی؛ بلای جان استقلال در مسیر قهرمانی!
2024-02-26T06:00:26+03:30
پیشکسوت تیم فوتبال استقلال می‌گوید که فرصت‌سوزی زیاد می‌تواند بلای جان آبی‌پوشان در مسیر قهرمانی باشد.

جام جهانی فوتبال ساحلی| دومین سومی ایران با ۶ تایی کردن بلاروس + عکس

 جام جهانی فوتبال ساحلی| دومین سومی ایران با ۶ تایی کردن بلاروس + عکس
2024-02-26T06:00:25+03:30
تیم ملی فوتبال ساحلی ایران با شکست بلاروس توانست عنوان سومی جام جهانی ۲۰۲۴ امارات را به دست بیاورد.

دمیر: ترکیب تیم ملی قطر منصفانه نیست/ کاظمی: بازی خیلی فیزیکی بود

 دمیر: ترکیب تیم ملی قطر منصفانه نیست/ کاظمی: بازی خیلی فیزیکی بود
2024-02-24T08:00:36+03:30
سرمربی تیم ملی بسکتبال ایران گفت: نمی‌دانم قطری‌های چطور به عنوان یک تیم آسیایی از تعداد زیادی بازیکن غیر قطری استفاده می‌کنند؟!

پتروشیمی دومین تیم ایرانی شرکت‌کننده در جام باشگاه‌های جهان/ الهی، حبیب‌زاده و مومنی در تیم برائتی

 پتروشیمی دومین تیم ایرانی شرکت‌کننده در جام باشگاه‌های جهان/ الهی، حبیب‌زاده و مومنی در تیم برائتی
2024-02-24T08:00:35+03:30
تیم پتروشیمی شازند دومین تیم ایرانی شرکت‌کننده در مسابقات کشتی آزاد جام باشگاه‌های جهان است که از صبح امروز (شنبه) در تنکابن آغاز خواهد شد.

بیانی: ۳ امتیاز دیدار برابر سپاهان جهش خوبی در راه قهرمانی استقلال است/ ماشاریپوف در انزلی قابلیتش را نشان داد

 بیانی: ۳ امتیاز دیدار برابر سپاهان جهش خوبی در راه قهرمانی استقلال است/ ماشاریپوف در انزلی قابلیتش را نشان داد
2024-02-24T08:00:34+03:30
پیشکسوت باشگاه استقلال اعتقاد دارد این تیم با پیروزی مقابل سپاهان در دیدار پیش رو جهش خوبی در راه دستیابی به قهرمانی لیگ برتر خواهد داشت.

کشتی آزاد باشگاه‌های جهان| برنامه مسابقات مشخص شد؛ رویارویی بانک شهر با قرقیزستان و پتروشیمی با بلاروس

 کشتی آزاد باشگاه‌های جهان| برنامه مسابقات مشخص شد؛ رویارویی بانک شهر با قرقیزستان و پتروشیمی با بلاروس
2024-02-23T19:07:16+03:30
قرعه‌کشی رقابت‌های کشتی آزاد جام باشگاه‌های جهان انجام شد و دو تیم کشورمان حریفان خود را شناختند.

کشتی آزاد باشگاه‌های جهان| برنامه مسابقات مشخص شد؛ رویارویی بانک شهر با قرقیزستان؛ پتروشیمی با بلاروس

 کشتی آزاد باشگاه‌های جهان| برنامه مسابقات مشخص شد؛ رویارویی بانک شهر با قرقیزستان؛ پتروشیمی با بلاروس
2024-02-23T18:53:47+03:30
قرعه‌کشی رقابت‌های کشتی آزاد جام باشگاه‌های جهان انجام شد و دو تیم کشورمان حریفان خود را شناختند.

بسکتبال انتخابی کاپ آسیا| ایران به سختی از سد قطر گذشت

 بسکتبال انتخابی کاپ آسیا| ایران به سختی از سد قطر گذشت
2024-02-23T18:53:47+03:30
تیم ملی بسکتبال ایران در نخستین بازی خود از مسابقات انتخابی کاپ آسیا ۲۰۲۵ موفق به پیروزی میلی‌متری مقابل قطر شد.

قرارداد سرمربی تیم ملی قطر تا سال ۲۰۲۶ تمدید شد

 قرارداد سرمربی تیم ملی قطر تا سال ۲۰۲۶ تمدید شد
2024-02-23T16:00:39+03:30
اتحادیه فوتبال قطر با تمدید قرارداد سرمربی اسپانیایی تیم ملی این کشور، پاداش قهرمانی او و شاگردانش در جام ملت‌های اسیا ۲۰۲۳ را داد.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)