میرنیوز

سه گانه کرونا، آنفلوانزا و ورزش

سه گانه کرونا، آنفلوانزا و ورزش 2020-03-05T13:06:45+03:30

به گزارش ایسنا، هردو ویروس آنفلوانزا و کرونا باعث عفونت تنفسی می شوند که می توانند به خصوص برای افرادی که نقص در سیستم ایمنی دارند باعث مشکلات بسیار جدی (مرگ) شوند. هرچند که کووید-۱۹ نباید دست کم گرفته شود اما ویروس آنفلوانزا مشکل بزرگ تری محسوب می شود ولی به دلیل اینکه این ویروس مدت زمان زیادی است که شناخته شده و رایج تر است، توجه کمتری به نسبت ویروس جدید کرونا، به آن می شود. کووید-۱۹ ترسناک است چون جدید است و ما اطلاعات زیادی در رابطه با آن نداریم. 

ویروس های جدید همیشه ترسناک هستند چون ما در برابر آن ها تقریبا بی دفاع هستیم و واکسن لازم را نداریم. در حال حاضر اقدامات لازم برای درک و توسعه راهبردهای پیشگیرانه برای مواجهه با کووید-۱۹ در جریان است و با این وجود هشدارهای پیشگیرانه جهانی برای جلوگیری از انتشار بیشتر این ویروس تا ساخت واکسن، بسیار مهم است.

​​​​آیا می توان در این روزها که با شیوع کرونا ویروس مواجه هستیم به ورزش پرداخت؟ چه نکاتی را باید در نظر بگیریم؟ مجله علوم ورزشی و سلامت در روزهایی که شیوع ویروس کرونا به یک بحران در دنیا تبدیل شده به سراغ دکتر جفری وودز از دانشگاه ایلینوی رفته و درباره اثر ورزش بر میزان مرگ و میر موش های آزمایشگاهی بر اثر آنفلوانزا، سوالاتی را مطرح کرده است.

مطالعات دکتر وودز روی اثرات تمرین بر سیستم ایمنی، زیست شناسی میکروب ها و سالمندی، متمرکز بوده است. او در بین اولین پژوهشگرانی بوده که اظهار کرده تمرین منظم می تواند اثر ضد-التهابی بر بدن داشته باشد و همچنین تمرین منظم می تواند پاسخ سیستم ایمنی به واکسن آنفلوانزا در افراد میان سال به بالا را بهبود بخشد.

دکتر وایمو ژو ( Weimo Zhu ) از دانشگاه ویسکانسین-مدیسن به مصاحبه با دکتر وودز پرداخته است که در ادامه این مصاحبه را می خوانید:

دکتر ژو: لطفا خود را بیشتر معرفی کنید و به خوانندگان ما بگویید که چه چیزی نظر شما را به تحقیق در زمینه ورزش و ارتباط آن به سیستم ایمنی بدن جلب کرد؟

 دکتر وودز: من در حال حاضر مسئول اجرایی و محقق دانشگاه ایلینویز هستم و مدرک دکتری خودم را از دانشگاه کارولینا جنوبی دریافت کرده ام. همواره به درک تاثیر ورزش بر سیستم ایمنی بدن علاقه مند بوده ام چراکه اطلاعات کمی در این زمینه در آن دوران وجود داشت. در دهه ۱۹۸۰، ایمن شناسی تمرین (exercise immunology)، رشته جدید در علم تمرین به حساب می آمد و با پیشرفت علم در گذر زمان، اکنون اهمیت سیستم ایمنی برای عملکرد طبیعی بافت ها و اندام ها و پاتوفیزیولوژی و تطبیق این سیستم با تمرین و ورزش، بیش از پیش نمایان شده است.


دکتر ژو: لطفا درباره مطالعات معروف خود در رابطه با ورزش و آنفلوانزا و یافته های این تحقیقات توضیح دهید.

دکتر وودز: در دهه ۲۰۰۰ ما چندین مطالعه روی موش ها و انسان ها با هدف درک چگونگی تاثیر تمرین بر عفونت و واکسیناسیون انجام دادیم. در مطالعات روی موش های آزمایشگاهی، دریافتیم که تمرین استقامتی با شدت متوسط (Moderate) (۳۰ دقیقه در روز) می تواند از مرگ موش ها در برابر آنفلوانزا جلوگیری کند. موش هایی که برای مدت طولانی تر (۲.۵ ساعت در روز) ورزش می کردند، برخی از علائم بیماری آن ها تشدید شد اما میزان مرگ و میر آن ها تفاوت معنی داری با گروه موش هایی که فعالیت نمی کردند را نشان نداد و این نتیجه رسیدیم که تمرین متوسط می تواند اثرات مثبت و تمرین طولانی می تواند اثرات منفی بر سلامت موش هایی که به آنفلوانزا مبتلا شده بودند، داشته باشد و به دلایل مشخص (اخلاقی) این آزمایش روی انسان ها صورت نگرفته است.

همچنین ما مطالعه دیگری انجام دادیم تا دریابیم که آیا ۱۰ ماه ورزش استقامتی منظم می تواند واکنش های مرتبط به واکسیناسیون آنفلوانزا در افراد میان سال به بالا که به دلیل ضعف سیستم ایمنی در خطر بیشتری قرار دارند را بهبود بخشد یا خیر؟

ما دریافتیم که تمرین هوازی منظم و با شدت متوسط می تواند باعث بهبود اثرات محافظتی ناشی از واکسیناسیون سالانه در افراد شود که می تواند باعث حفظ سطوح آنتی بادی های محافظتی در تمام فصولی که آنفلوانزا شایع است (اسفند و فروردین) شود. بنابراین نتیجه گرفتیم که تمرین استقامتی منظم با شدت متوسط می تواند یکی از راه های بهبود اثر محافظتی واکسیناسیون آنفلوانزا باشد و توصیه می کنیم که افراد هرسال از واکسن آنفلوانزا، استفاده کنند.

هردو ویروس آنفلوانزا و کرونا باعث عفونت تنفسی می شوند که می توانند به خصوص برای افرادی که نقص در سیستم ایمنی دارند باعث مشکلات بسیار جدی (مرگ) شوند، هرچند که کووید-۱۹ نباید دست کم گرفته شود اما ویروس آنفلوانزا مشکل بزرگ تری محسوب می شود ولی به دلیل اینکه این ویروس مدت زمان زیادی است که شناخته شده و رایج تر است، توجه کمتری به نسبت ویروس جدید کرونا به آن می شود؛ کووید-۱۹ ترسناک است چون جدید است و ما اطلاعات زیادی در رابطه با آن نداریم.

ویروس های جدید همیشه ترسناک هستند چون ما در برابر آن ها تقریبا بی دفاع هستیم و واکسن لازم را نداریم. در حال حاضر اقدامات لازم برای درک و توسعه راهبردهای پیشگیرانه برای مواجهه با کووید-۱۹ در جریان است و با این وجود هشدارهای پیشگیرانه جهانی برای جلوگیری از انتشار بیشتر این ویروس تا ساخت واکسن، بسیار مهم است.

دکتر ژو: براساس مطالعات شما و پیشرفت های صورت گرفته در ۱۵ سال گذشته در زمینه ورزش و ایمنی شناسی، این سوال مطرح می شود که آیا مردم می توانند در این دوران که با ویروس کرونا مواجه هستیم، ورزش کنند؟ اگر جواب مثبت است، چه مواردی باید رعایت شود؟

دکتر وودز: ورزش کردن در این برهه خطری در پی ندارد. افراد نباید فقط به دلیل اینکه یک ویروس جدید در محیط است، از اثرات سودمند ورزش روزانه غافل شوند. با این وجود، چندین اقدامات پیشگیرانه برای کاهش خطر ابتلا لازم است. اگر شما عادت به ورزش گروهی دارید، ممکن است بخواهید که از نزدیکی به فردی که علائم و نشانه های بیماری را دارد، پرهیز کنید اما مشکل این است که افراد ممکن است قبل از بروز علائم، به بیماری مبتلا شده باشند.

در برخی موارد گذاشتن ماسک هنگام تمرین می تواند راهی برای کاهش این خطر باشد. بسیار مهم است که وقتی با وسایل ورزشی که در باشگاه ها یا پارک ها موجود هستند، کار می کنید، قبل و بعد از استفاده آن ها را ضدعفونی کنید. پس از پایان ورزش، حتما دست ها را با آب و صابون به مدت حداقل ۲۰ ثانیه شست وشو دهید. محلول های ضد عفونی کننده دست (با حداقل ۶۰ درصد الکل) می توانند مورد استفاده قرار گیرند اما مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا اخطار داده است که این محلول ها برای پاک کردن همه میکروب ها مفید نیستند.

این راهبرد نه فقط در این زمان، بلکه باید همیشه مورد استفاده قرار گیرد. همچنین توصیه می شود که اگر امکان ضدعفونی کردن دست ها وجود ندارد، با دست ها، صورت و گردن را لمس نکنید تا زمانی که شست وشو داده شوند.

در حال حاضر می دانیم که ویروس کرونا از طریق ذرات موجود در تنفس فرد بیمار یا تماس مستقیم با آن ها، انتقال می یابد و راه اصلی انتقال ویروس کرونا از طریق تماس نزدیک با فرد بیمار و به ویژه از طریق سرفه یا عطسه به سمت فرد دیگر است که در فاصله یک تا ۲ متری قرار دارد.

دکتر ژو: آیا این توصیه های ورزشی برای افراد کم تحرک هم قابل استفاده است؟

دکتر وودز: شروع به ورزش یا تمرین کردن برای افراد کم تحرک بی خطر است، هرچند توصیه های پزشکی درباره افراد مسن و افراد دارای بیماری های جانبی و مشکلات ارتوپدی باید در نظر گرفته شود. همان طور که بیان کردم، اقدامات پیشگیرانه از ابتلا به ویروس، باید انجام شود و هرچیزی که احتمال برخورد شما با فرد مبتلا را افزایش می دهد یا سیستم ایمنی شما را به خطر می اندازد، خطر ابتلا را بالا خواهد برد.

اگر شما فرد کم تحرکی هستید بهتر است در ورزش زیاده روی نکنید. تحقیقات پیشنهاد می کنند که تمرین شدید یا طولانی برای فردی که آمادگی لازم جسمانی را ندارد، می تواند عملکرد سیستم ایمنی را کاهش دهد، بنابراین افراد کم تحرک این توصیه را در نظر داشته باشند.

دکتر ژو: آیا افرادی که به آنفلوانزا یا سارس یا کووید-۱۹ مبتلا شده اند می توانند ورزش کنند؟

دکتر وودز: افراد می توانند با علائم خفیف سیستم تنفسی (آبریزش بینی، تورم سینوس یا گلو درد خفیف) ورزش کنند. با این وجود توصیه می شود که اگر علائمی نظیر گلودرد شدید، بدن درد، تنگی نفس، خستگی عمومی، سرفه خشک یا تب وجود دارد از ورزش کردن پرهیز شود. به علاوه وقتی این علائم وجود دارد باید حتما به پزشک مراجعه کنید.  به طور معمول دوره بازیابی عفونت های تنفسی به ۲ الی سه هفته زمان نیاز دارد که در این مدت سیستم ایمنی بدن سلول های تی سایتوتاکسیک برای پاکسازی ویروس از سلول های عفونی را تولید می کند. بعد از این دوره زمانی و هنگامی که علائم برطرف شدند، می توان مجددا تمرین منظم را با شدت کم آغاز کرد.

دکتر ژو: در حالی که  بیشتر مطالعات تاثیر برنامه تمرینی بلند مدت (۸ تا ۱۲ هفته) بر سیستم تمرینی را بررسی کرده اند، مطالعه دیگری نیز وجود دارد که نشان می دهد که حتی یک جلسه تمرین می تواند عملکرد سیستم ایمنی فرد را بهبود بخشد. بنابراین سوال این است که آیا می توان با یک جلسه تمرین، به سرعت به مزیت مورد نظر رسید؟

دکتر وودرز: من معتقدم که حتی یک جلسه تمرین نیز می تواند مفید باشد اما انجام تمرین منظم، مزیت بیشتری دارد. تغییرات مولکولی و سلولی در دقایق ابتدایی شروع تمرین یا فعالیت جسمانی، آغاز می شوند. به همین دلیل است که هم اکنون مطالعات زیادی به موضوعاتی مثل مدت زمان نشستن، فعالیت بدنی و فواصل استراحتی، با هدف ارتقا سلامت، می پردازند. عقیده قدیمی وجود دارد که ورزش باعث ایجاد واکنش جنگ یا گریز (به دلیل ترشح هورمون های استرس) می شود که سلول های ایمنی را به حرکت درمی آورد تا آماده مقابله با عفونت یا چالش های غیرعفونی محتمل که با فعالیت ورزشی به وجود می آیند، شوند. این عقیده با نگرش امروزی که ورزش باعث آسیب های ریز می شود، مطابقت دارد.

دکتر ژو: به نظر می رسد که بیشتر مطالعات به این نتیجه رسیدند که برای اثربخشی ورزش بر سیستم ایمنی، شدت فعالیت باید متوسط باشد. با این وجود، کمپبل (Campbell) و ترنر (Turner) پس از انجام تحقیق خود اشاره کردند که ورزش با شدت بالا هیچ اثر منفی بر سیستم ایمنی ندارد. به نظر شما برای اینکه ورزش اثر مثبتی بر سیستم ایمنی داشته باشد، باید با چه شدتی انجام شود؟

دکتر وودز: آزمودنی های تحقیق کمپبل و ترنر افرادی بودند که آمادگی جسمانی بالایی داشتند و به تمرینات استقامتی طولانی و تمرینات با شدت بالا، عادت داشتند. اگرچه من اعتقاد دارم که تحقیق آن ها یافته های ارزشمندی را در جمعیت ورزشکاران حرفه ای در اختیار ما قرار می دهد، اما از طرف دیگر مطالعاتی که در آن ها، آزمودنی های کم تحرک مجبور به انجام ورزش با شدت بالا شده بودند، نتایج متفاوتی را به ما نشان می دهند.

مطالعات کمی دراین زمینه به دلیل رعایت اخلاق در پژوهش و حفظ ایمنی و نیاز به کنترل دقیق متغیر های درگیر در عفونت ها، وجود دارد. بهترین مطالعات، آن هایی هستند که به کنترل ورزش و بیماری عفونی در افراد می پردازند. انجام این گونه مطالعات روی انسان ها به دلیل ملاحظات اخلاقی دشوار است و تقریبا پذیرش آن ها توسط داوران مقاله، غیرممکن است.

مطالعات روی حیوانات می تواند اطلاعات با ارزشی در این زمینه در اختیار ما قرار دهد. بر این اساس مطالعات بسیاری وجود دارند که نشان می دهند که تمرین طولانی یا تمرین با شدت بالا می تواند احتمال بروز عفونت را بالا ببرد. این مطالعات با نتایج پژوهش کمپبل و ترنر مغایرت دارند. با این وجود، مثل تمام مطالعات روی حیوانات، محدودیت هایی مثل تفاوت در گونه حیوان، فشار وارده بر اثر تمرین، نوع پاتوژن و زمان بندی تمرین، در رابطه با عفونت وجود دارد که باید قبل از رسیدن به یک پاسخ قطعی، در نظر گرفته شوند.

دکتر ژو: در حالی که اکثر مطالعات روی تاثیر ورزش هوازی بر عملکرد سیستم ایمنی، متمرکز شده اند، اما اخیرا بر اساس برخی مطالعات به این نتیجه رسیده اند که تمرینات مقاومتی و تمرینات بدن-ذهن شامل تای چی و یوگا نیز می توانند عملکرد سیستم ایمنی را بهبود بخشند. نظر شما درباره این تمرینات چیست؟

 دکتر وودز: تحقیقاتی اخیرا به تعیین نقش تمرین مقاومتی و تمرین تناوبی با شدت بالا بر پارامتر های مختلف سیستم ایمنی پرداخته اند. برداشت من این است که همچنان مطالعات کمی انجام شده است، بنابراین رسیدن به پاسخ قطعی دشوار است.

در سال ۲۰۰۷ در یک مطالعه نشان دادیم که پنج ماه تمرین تای چی می تواند بر بهبود پاسخ سیستم ایمنی به واکسیناسیون در افراد میان سال به بالا مفید باشد. ما افزایش معنی داری در مقدار و ماندگاری پاسخ های آنتی بادی در سیستم ایمنی آزمودنی هایی که به تای چی می پرداختند نسبت به گروه کنترل، مشاهده کردیم. در یک مطالعه مروری درباره اثرات یوگا، اشاره شد که یوگا می تواند اثرات مثبتی برای کسانی که از بیماری های التهابی رنج می برند، داشته باشد.

 دکتر ژو: شما در زمینه ورزش و عملکرد سیستم ایمنی بدن، پیشتاز بوده اید، امکان دارد که به سوالاتی اشاره کنید که هنوز پاسخی برای آن ها یافت نشده است، به این امید که محققان جوان بتوانند به پاسخ این سوال ها دست یابند.

دکتر وودز: اگرچه پیشرفت های زیادی در زمینه درک تاثیر ورزش بر سیستم ایمنی صورت گرفته است، اما همچنان سوالات زیادی باقی مانده است. چالش مهم این است که ما تا حدودی درباره این سوالات اطلاعات داریم اما محدودیت های آزمایش روی انسان ها و کمبود نمونه های حیوانی مناسب، پیشرفت در این زمینه را کند کرده است.

این مطلب از سوی نظام نعمتی- دانشجوی دکتری آسیب شناسی  ورزشی و حرکات اصلاحی دانشگاه گیلان تهیه شده و در اختیار  ایسنا قرار گرفته است.

انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار ورزشی

آذرباد: ناکامی‌های تیم ما هیچ ربطی به مسائل فنی نداشت

 آذرباد: ناکامی‌های تیم ما هیچ ربطی به مسائل فنی نداشت
2024-04-14T14:24:59+03:30
هافبک تیم فوتبال ذوب‌آهن اصفهان تأکید کرد، اینکه تیمش طی ۹ بازی لیگ برتری به شکست و تساوی رضایت داده، دلیل فنی نداشته است.

گودرزی: رؤیای من بازی در لیگ قهرمانان اروپاست

 گودرزی: رؤیای من بازی در لیگ قهرمانان اروپاست
2024-04-14T14:24:58+03:30
رؤیای مدافع تیم فوتبال شمس آذر قزوین حضور در فوتبال اروپا و فرصت بازی در لیگ قهرمانان اروپاست.

دروازه‌بان یوونتوس تحت عمل جراحی قرار گرفت

 دروازه‌بان یوونتوس تحت عمل جراحی قرار گرفت
2024-04-14T13:31:42+03:30
سنگربان لهستانی تیم فوتبال یوونتوس در پی مصدومیت اخیرش در بازی سری A زیر تیغ جراحان رفت.

خودداری رابیو از متعهد کردن خود به یوونتوس

 خودداری رابیو از متعهد کردن خود به یوونتوس
2024-04-14T13:31:40+03:30
هافبک فرانسوی یوونتوس می‌گوید انگیزه‌اش از ماندن در این تیم کمک به تحقق هدف آن بوده و با محقق شدن این هدف، ممکن است دیگر در کنار بانوی پیر نماند.

لشگری: مربی‌ای نیستم که به خاطر المپیک تن به هر چیزی بدهم

 لشگری: مربی‌ای نیستم که به خاطر المپیک تن به هر چیزی بدهم
2024-04-14T13:31:38+03:30
مربی پیشین تیم ملی کشتی آزاد کشورمان بعد از جدایی از کادر محسن کاوه تأکید کرد، اگر نوع تمرینات تغییر نکند، در المپیک به مشکل برخواهیم خورد.

اقدام فدراسیون برای سفر ملی‌پوشان فوتسال پس از لغو پرواز

 اقدام فدراسیون برای سفر ملی‌پوشان فوتسال پس از لغو پرواز
2024-04-14T13:31:37+03:30
فدراسیون فوتبال برای اعزام ملی‌پوشان فوتسال به تایلند تلاش می‌کند.

بیانیه تند باشگاه پورتو بابت پنالتی گرفته نشده روی طارمی

 بیانیه تند باشگاه پورتو بابت پنالتی گرفته نشده روی طارمی
2024-04-14T13:31:37+03:30
باشگاه پورتو در پی تساوی شب گذشته این تیم مقابل فامالیکائو در لیگ برتر، بیانیه‌ای تند در انتقاد از داوری‌ها منتشر کرد.

«تکنولوژی خط دروازه» مِنوی غیرممکن فوتبال ایران + جداول

 «تکنولوژی خط دروازه» مِنوی غیرممکن فوتبال ایران + جداول
2024-04-14T13:31:36+03:30
از میان فناوری‌های نوین فوتبال و ابزار داوری، استقرار تکنولوژی خط دروازه در فوتبال ایران پروژه‌ای غیرممکن به نظر می‌رسد.

یک رومانیایی داور دیدار بارسلونا - پاری‌سن‌ژرمن شد

 یک رومانیایی داور دیدار بارسلونا - پاری‌سن‌ژرمن شد
2024-04-14T13:05:01+03:30
اسامی داوران دیدارهای شب اول دور برگشت از مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا اعلام شد.

باشگاه استقلال محکوم شد

 باشگاه استقلال محکوم شد
2024-04-14T13:05:00+03:30
کمیته وضعیت بازیکنان آرای خود را درباره پرونده‌های مختلف صادر کرد.

رباط صلیبی مدافع شمس آذر پاره شد

 رباط صلیبی مدافع شمس آذر پاره شد
2024-04-14T13:05:00+03:30
مدافع تیم فوتبال شمس آذر قزوین به دلیل مصدومیت از ناحیه زانو، چند ماه دور از میادین خواهد بود.

درخواست کمیته انضباطی از نکونام: دفاعیات خود را ارسال کنید

 درخواست کمیته انضباطی از نکونام: دفاعیات خود را ارسال کنید
2024-04-14T13:04:57+03:30
کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال از سرمربی تیم فوتبال استقلال و دستیارانش خواست دفاعیات خود را در رابطه با اظهارات‌شان ارسال کنند.

آگهی مزایده پرسپولیس و استقلال منتشر شد + عکس

 آگهی مزایده پرسپولیس و استقلال منتشر شد + عکس
2024-04-14T13:04:57+03:30
آگهی عرضه سهام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به‌صورت رسمی منتشر شد.

مالک اینتر در آستانه دریافت وامی جدید برای فرار از بحران

 مالک اینتر در آستانه دریافت وامی جدید برای فرار از بحران
2024-04-14T11:44:59+03:30
مالک باشگاه اینتر برای اینکه بتواند وامی که پیش از این از یک صندوق آمریکایی گرفته بود را تسویه کند، وام جدیدی می‌گیرد.

آگهی مزایده پرسپولیس و استقلال رسماً منتشر شد + عکس

 آگهی مزایده پرسپولیس و استقلال رسماً منتشر شد + عکس
2024-04-14T11:44:57+03:30
آگهی عرضه سهام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به‌صورت رسمی منتشر شد.

جوکوویچ: این فصل بد من است

 جوکوویچ: این فصل بد من است
2024-04-14T11:31:42+03:30
تنیسور شماره یک جهان از نرسیدن به فینال مسترز مونت کارلو ابراز ناراحتی کرد.

حضور وزیر ورزش در تمرین تیم ملی فوتسال با وعده جایزه خوب!

 حضور وزیر ورزش در تمرین تیم ملی فوتسال با وعده جایزه خوب!
2024-04-14T11:31:42+03:30
وزیر ورزش و جوانان با حضور در تمرین تیم ملی فوتسال کشورمان، به آنها وعده پرداخت پاداشی خوب در صورت قهرمانی در آسیا داد.

خطیر: آقای تاج، بازی‌های لیگ را با VAR برگزار کنید

 خطیر: آقای تاج، بازی‌های لیگ را با VAR برگزار کنید
2024-04-14T11:31:42+03:30
مدیرعامل باشگاه استقلال از رئیس فدراسیون فوتبال درخواست کرد بازی‌های لیگ برتر با کمک داور ویدیویی VAR برگزار شود.

آلونسو در آستانه شکستن رکورد ۵۱ ساله فرمول یک

 آلونسو در آستانه شکستن رکورد ۵۱ ساله فرمول یک
2024-04-14T11:31:41+03:30
رکورد ۵۱ ساله فرمول یک با قرارداد جدید در تیم انگلیسی استون مارتین خواهد شکست.

ژاوی: نبرد فوق‌العاده‌ای با PSG داریم/ پیشرفت کرده‌ایم

 ژاوی: نبرد فوق‌العاده‌ای با PSG داریم/ پیشرفت کرده‌ایم
2024-04-14T11:31:41+03:30
سرمربی تیم فوتبال بارسلونا در مورد پیروزی تیمش مقابل کادیس و بازی‌های حساس پیش رو با پاری‌سن‌ژرمن و رئال مادرید صحبت کرد.

آنچلوتی: تمام توان‌مان را مقابل من‌سیتی به کار خواهیم بست

 آنچلوتی: تمام توان‌مان را مقابل من‌سیتی به کار خواهیم بست
2024-04-14T11:31:41+03:30
سرمربی رئال مادرید می‌گوید که تیمش در بازی چهارشنبه با منچسترسیتی در دور برگشت از مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا با تمام قدرت به میدان خواهد رفت.

روایت بازیکن سابق استقلال از حمله با قمه به او!

 روایت بازیکن سابق استقلال از حمله با قمه به او!
2024-04-14T11:31:39+03:30
سرمربی پیشین تیم فوتبال صنعت نفت آبادان گفت، در طول یک ماه حضورش در صنعت نفت با هجمه‌های زیادی روبه‌رو شده است.

اعلام زمان احتمالی پایان لیگ برتر و فینال جام حذفی

 اعلام زمان احتمالی پایان لیگ برتر و فینال جام حذفی
2024-04-14T11:04:58+03:30
مسئول برگزاری مسابقات لیگ برتر اعلام کرد، بیست‌وسومین دوره مسابقات فوتبال لیگ برتر باشگاه‌های کشور قبل از ۱۴ خرداد ماه به اتمام می‌رسد.

درخشان: پرسپولیس مقابل ملوان ۱۰ نفره بازی کرد!

 درخشان: پرسپولیس مقابل ملوان ۱۰ نفره بازی کرد!
2024-04-14T11:04:57+03:30
سرمربی پیشین تیم فوتبال پرسپولیس اعتقاد دارد این تیم در مصاف با ملوان ۱۰ نفره بازی کرده است.

احضار ۲ بازیکن استقلال به کمیته‌های انضباطی و اخلاق

 احضار ۲ بازیکن استقلال به کمیته‌های انضباطی و اخلاق
2024-04-14T11:04:57+03:30
دو بازیکن تیم فوتبال استقلال به دلیل اتفاقات دیدار مقابل آلومینیوم اراک به کمیته‌های اخلاق و انضباطی فدراسیون فوتبال احضار شدند.

زمان‌بندی واگذاری سهام باشگاه پرسپولیس مشخص شد

 زمان‌بندی واگذاری سهام باشگاه پرسپولیس مشخص شد
2024-04-14T11:04:56+03:30
براساس برنامه‌ریزی سازمان خصوصی‌سازی و فرابورس، زمان‌بندی واگذاری سهام باشگاه پرسپولیس مشخص شده است.

اتفاق جدید در کاراته؛ فحاشی کن و پست بگیر!

 اتفاق جدید در کاراته؛ فحاشی کن و پست بگیر!
2024-04-14T11:04:55+03:30
هدایت یکی از تیم‌های پایه کاراته به فردی سپرده شده که در چند سال اخیر همواره مسئولان این فدراسیون را با فحاشی‌ مورد خطاب قرار داده است.

گفت‌وگو با کمک داور پرسپولیس - ملوان که اشتباه گرفته شد!

 گفت‌وگو با کمک داور پرسپولیس - ملوان که اشتباه گرفته شد!
2024-04-14T11:04:54+03:30
کمک داور بین‌المللی فوتبال کشورمان به یادآوری خاطرات قضاوتش در دوران حرفه‌ای خود پرداخت و درباره اتفاق رخ داده در شب گذشته صحبت کرد.

تاج: شرایط سرخابی‌ها نگران‌کننده نیست/برگزاری لیگ بعدی باVAR

 تاج: شرایط سرخابی‌ها نگران‌کننده نیست/برگزاری لیگ بعدی باVAR
2024-04-14T11:04:54+03:30
رئیس فدراسیون فوتبال گفت: شرایط استقلال و پرسپولیس خیلی نگران‌کننده نیست اما کار درستی هم نیست که مردم را امیدوار کنیم.

رجائیان: استقلال مظلوم‌نمایی می‌کند/ نکونام باید اخراج می‌شد

 رجائیان: استقلال مظلوم‌نمایی می‌کند/ نکونام باید اخراج می‌شد
2024-04-14T11:04:54+03:30
مدیرعامل باشگاه آلومینیوم اراک، بیانیه باشگاه استقلال را تلاشی از جانب آبی‌ها برای مظلوم‌نمایی می‌داند.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)