میرنیوز
به گزارش خبرگزاری تسنیم، هر مسابقه هفتگی فرمول یک در پیستهای شهری باعث بحثهای طولانیمدت میشود. آیا فرمول یک مدرن به یک گرندپری همانند موناکو نیاز دارد؟ آیا رقابتهای امسال در باکو جالب خواهد بود؟ و در سنگاپور؟ همه این بحثها ناگزیر از یک امر خاص به موضوع کلی منتهی میشوند؛ از یک مسابقه واحد به بحث در مورد مسیرهای شهری دیگر. امسال تقریباً یک سوم گرندپریهای فرمول یک در چنین مسیرهایی قرار میگیرد. این در حالی است که تا 15 سال پیش مسیرهای شهری یک ششم کل تقویم فرمول یک را تشکیل میدادند. آن هم در شرایطی که فصلها کوتاهتر از الان بودند.
مسیرهای شهری گرندپریهای فرمول ویژگی خاص خود را دارند. جایزه بزرگ در آنها حتی بدون سبقت نیز میتواند جالب باشد. آسفالت در جادههای عمومی با سطح پیستهای مسابقه دایمی بسیار متفاوت است. چیزهای کوچکی که برای یک راننده معمولی نامریی هستند، میتوانند به راحتی پایان هفته یک راننده فرمول یک را خراب کنند. در سال 2016، در طول مسابقات باکو، مشخص شد که 90 درصد لاستیکها توسط پیچ و مهرههایی بریده شدهاند که حاشیههای جاده را ثابت میکنند. ماریو ایزولا از پیرلی گفته بود که این اتفاق تأثیری روی کارایی ماشینها نداشته است و مشکل پیش آمده به سرعت حل شد. سه سال بعد، پیچ های شل در این مسیر بار دیگر توجهها را به خود جلب کرد. شل شدن بستهای فاضلاب به ماشین جورج راسل آسیب رساند. شکستهای آن مسابقه برای راسل تمام شدنی نبود، زیرا در مسیر، یدککش به پل برخورد میکند و ماشین راننده ویلیامز غرق روغن میشود.
در مسیرهای شهری، خطکشی جادهها باقی میماند، به دلیل این رنگ، سرعت گرفتن در باران - به دلیل لغزندگی سطوح رنگ شده - بسیار دشوارتر از پیستهای دایمی در شرایط مشابه است. رانندههای محتاط میتوانند ماشین را سالم و سلامت به خط پایان برسانند اما دورهای سریع و خطوط اول ردهبندی همیشه خطرناک هستند.
قهرمان دو دوره فرمول یک یعنی میکا هاکینن در مورد ظهور مسیرهای شهری جدید در تقویم این مسابقات میگوید: این یک چالش برای تیمها و رانندگان است. ما رانندهها برای مقابله با چنین چالشهایی پول میگیریم و نمایشی عالی برای هواداران به نمایش میگذاریم. نمایش در اینجا کلمه بسیار مناسبی است، زیرا مزیت اصلی و مسلم بزرگراههای شهری، اقتصاد است. میزبانی گرندپری فرمول یک همیشه اقتصاد کشور میزبان را تقویت میکند. سود هم برای سازماندهندگان و هم برای کسبوکارهای محلی در حال رشد است که هنوز هم برای مناطق آسیبدیده از همهگیری کرونا مهم محسوب میشود.
پس از خرید فرمول یک توسط لیبرتی عبارت "شهرهای مقصد" به طور فزایندهای در نشریات خارجی رایج شده است. بر اساس این مفهوم، مراحل قهرمانی فرمول یک در مکانهای توریستی محبوبی مانند میامی یا لاس وگاس برگزار میشود. برای هواداران راحتتر است که به اتودروم موقت داخل شهر بروند. حتی ساکنان محلی که ارتباطی با ورزش موتوری ندارند با چنین مسابقات عجیب شدهاند.
انتهای پیام/
منبع : خبرگزاری تسنیم
آذرباد: ناکامیهای تیم ما هیچ ربطی به مسائل فنی نداشت
گودرزی: رؤیای من بازی در لیگ قهرمانان اروپاست
دروازهبان یوونتوس تحت عمل جراحی قرار گرفت
خودداری رابیو از متعهد کردن خود به یوونتوس
لشگری: مربیای نیستم که به خاطر المپیک تن به هر چیزی بدهم
اقدام فدراسیون برای سفر ملیپوشان فوتسال پس از لغو پرواز
بیانیه تند باشگاه پورتو بابت پنالتی گرفته نشده روی طارمی
«تکنولوژی خط دروازه» مِنوی غیرممکن فوتبال ایران + جداول
یک رومانیایی داور دیدار بارسلونا - پاریسنژرمن شد
باشگاه استقلال محکوم شد
رباط صلیبی مدافع شمس آذر پاره شد
درخواست کمیته انضباطی از نکونام: دفاعیات خود را ارسال کنید
آگهی مزایده پرسپولیس و استقلال منتشر شد + عکس
مالک اینتر در آستانه دریافت وامی جدید برای فرار از بحران
آگهی مزایده پرسپولیس و استقلال رسماً منتشر شد + عکس
جوکوویچ: این فصل بد من است
حضور وزیر ورزش در تمرین تیم ملی فوتسال با وعده جایزه خوب!
خطیر: آقای تاج، بازیهای لیگ را با VAR برگزار کنید
آلونسو در آستانه شکستن رکورد ۵۱ ساله فرمول یک
ژاوی: نبرد فوقالعادهای با PSG داریم/ پیشرفت کردهایم
آنچلوتی: تمام توانمان را مقابل منسیتی به کار خواهیم بست
روایت بازیکن سابق استقلال از حمله با قمه به او!
اعلام زمان احتمالی پایان لیگ برتر و فینال جام حذفی
درخشان: پرسپولیس مقابل ملوان ۱۰ نفره بازی کرد!
احضار ۲ بازیکن استقلال به کمیتههای انضباطی و اخلاق
زمانبندی واگذاری سهام باشگاه پرسپولیس مشخص شد
اتفاق جدید در کاراته؛ فحاشی کن و پست بگیر!
گفتوگو با کمک داور پرسپولیس - ملوان که اشتباه گرفته شد!
تاج: شرایط سرخابیها نگرانکننده نیست/برگزاری لیگ بعدی باVAR
رجائیان: استقلال مظلومنمایی میکند/ نکونام باید اخراج میشد