میرنیوز
به گزارش خبرگزاری تسنیم، خرید خودروهای قدیمی مخصوصاً اگر مسابقهای بوده باشند، برای کلکسیونرها و عاشقان خودروهای کلاسیک فرصتی است که به راحتی آن را از دست نمیدهند و برای بعضی از آنها این ممکن است این علاقه به مرحلهای برسد که مرز میان عقل و جنون مشخص نباشد. با علم به همین موضوع هم دارنده یکی از این خودروهای قدیمی قصد دارد آن را به حراج بگذارد و گویا امیدوار است و در واقع انتظار دارد که این خودرو را تا یک میلیون یورو بفروشد!
شاید از نظر خیلیها پرداخت چنین مبلغی هر چند نجومی برای یک خودروی کلاسیک که وضعیت فعلیاش با زمان خروج از در کارخانه فرقی ندارد، عقلانی و حتی فرصتطلبی باشد اما وقتی بدانید خودروی به حراج گذاشته شده مورد نظر ما در این داستان در واقع فقط اتاق یک خودرو است، آن هم از نوع کاملاً سوختهاش، نظر آنها هم برای پرداخت یک میلیون یورو بابت چنین چیزی احمقانه به نظر برسد. با این حال مالک این خودرو، در واقع اتاق سوخته خودرو که علاوه بر سوختگی کامل، از شکل هم افتاده است، آنقدر به ارزشمند بودن مال خود اطمینان دارد که آن را به حراج گذاشته است.
در نگاه اول و بدون آنکه بدانید پشت این اتاق سوخته چه داستانی وجود دارد، چیزی که میبینید فقط مشتی آهنپاره است که حتی یک روز هم تحمل نگه داشتن آن در گوشه از انباریتان را ندارید و لحظهشماری میکنید که یک اوراقچی هرچه زودتر از راه برسد تا آن را با خودش ببرد، حتی اگر قرار باشد هیچ چیزی بابتش به شما نپردازد؛ اما وقتی بدانید ارزش این آهنپاره در چیست، شاید شما هم مثل مالکش آن را 45 سال نگه میداشتید تا روزی برسد که آن را به حراج بگذارید و از فروشش پولی به جیب بزنید که از فروش 10 خودروی لوکس نتوانید. حالا این اتاق سوخته ارزشمند چیست؟
این اسکلت فلزی که فقط با دیدن تک چراغ جلوی آن میتوان تشخیص داد که زمانی یک خودرو بوده، بدنه یک دستگاه خودروی فراری مسابقه مدال 500 موندیال است که در زمان تولیدش تنها 13 دستگاه از آن ساخته شد. همه میدانیم که فراری در زمره خودروهای لوکس و گرانقیمت دنیاست، چه الان چه دهه 50 میلادی اما فراری حتی سوختهاش هم یک میلیون نمیارزد. پس چرا مالک آن امیدوار به کسب چنین پولی از حراج خودروی خود است؟ خب دلیلش به مورد استفاده آن و شخصیتی که پشت فرمان آن نشسته برمیگردد.
اتاق سوخته خودروی داستان در زمان تولیدش، ماه مارس سال 1954 قرمز رنگ بود و دارای روکشهای صندلی و تودوزی چرم بود و یک ماه پس از خروجش از کارخانه در پیست مسابقه اتومبیلرانی جام توسکانی میتاخت؛ رانندهاش هم کسی نبود جز فرانکو کورتسه معروف (1903 - 1986). او که در عصر خودش، برند مسابقات فرمول یک بود، در سه مسابقه با این خودرو شرکت داشت اما رده پنجم بهترین عنوانی بود که کسب کرد.
چیزی که خودروی فراری 500 موندیال را از سایر خودروهای تولیدی شرکت فراری متمایز میکرد، طراحی موتور آن بود. برخلاف خودروهای مسابقه قبلی شرکت فراری که همگی با موتورهای 12 سیلندر تولید میشدند، این خودرو تنها 4 سیلندر خطی داشت و به دستور بنیانگذار کارخانه، انزو فراری توسط مهندس وقت شرکت، اورلیو لامپردی طراحی شد. در طراحی موتور جدید نسبت به موتورهای 12 سیلندر قبلی 65 درصد صرفهجویی شد و وزن آن هم 42 کیلوگرم کمتر شد. با تمام اینها به لطف استفاده از سیستم جرقهزنی دوبل برای هر سیلندر که دارای 500 سیسی (مجموعاً 2 هزار سیسی) ظرفیت داشت و استفاده از کاربراتور دوبل «وبر»، قدرت موتور جدید نه تنها از نوع 12 سیلند قبلی کمتر نبود، بلکه به اندازه 15 اسب بخار بیشتر شد.
مدت حضور خودروی جدید فراری در مسابقات اما خیلی طولانی نبود. خودرویی که فرانکو کورتسه پشت فرمانش مینشست، دومین دستگاه از 13 فراری 500 موندیال تولید شد روی شاسی به شماره 0406MD بود، پس از کسب عنوان پنجم گرندپری سوپرکورتهماجوره ایتالیا و گرندپری گرندپری چشایر انگلیس که در آن از خط پایان عبور نکرد، در گرندپری ایمولا هم حضور یافت (16 اکتبر 1955)، مسابقهای که در آن هم از خط پایان عبور نکرد. ناکامی در این دو گرندپری به دلیل نقص فنی، باعث شد فراری قید استفاده از خودروی 4 سیلندر جدید را بزند و کورتسه هم تا زمان بازنشستگیاش در سال 1958 دیگر پشت فرمان این خودرو ننشست. همان سال فراری 500 موندیال معروف به آمریکا فرستاده شد.
5 سال بعد آمریکاییها تصمیم گرفتند موتور 4 سیلندر این خودرو را با موتور 8 سیلندر تولید خودشان عوض کردند و دو سال بعد یعنی در سال 1963 آن را در آزمایشی معمولی با دیگر خودروهای مسابقه وارداتی تست کردند و همان جا بود که این خودرو نابود شد و به روزی درآمد که اکنون میبینیم. خودروی اسقاطی اما ارزش خودش را از دست نداد و در اوایل دهه 70 چندین دست چرخید و سال 1978 به فردی به نام والتر مادلین فروخته شد که تا الان مالک آن بوده است. حالا او بعد از 45 سال میخواهد آن را بفروشد و میگوید که قصد دارد از فروش خودروی سوخته یک میلیون یورو به دست آورد.
انتهای پیام/
منبع : خبرگزاری تسنیم
آذرباد: ناکامیهای تیم ما هیچ ربطی به مسائل فنی نداشت
گودرزی: رؤیای من بازی در لیگ قهرمانان اروپاست
دروازهبان یوونتوس تحت عمل جراحی قرار گرفت
خودداری رابیو از متعهد کردن خود به یوونتوس
لشگری: مربیای نیستم که به خاطر المپیک تن به هر چیزی بدهم
اقدام فدراسیون برای سفر ملیپوشان فوتسال پس از لغو پرواز
بیانیه تند باشگاه پورتو بابت پنالتی گرفته نشده روی طارمی
«تکنولوژی خط دروازه» مِنوی غیرممکن فوتبال ایران + جداول
یک رومانیایی داور دیدار بارسلونا - پاریسنژرمن شد
باشگاه استقلال محکوم شد
رباط صلیبی مدافع شمس آذر پاره شد
درخواست کمیته انضباطی از نکونام: دفاعیات خود را ارسال کنید
آگهی مزایده پرسپولیس و استقلال منتشر شد + عکس
مالک اینتر در آستانه دریافت وامی جدید برای فرار از بحران
آگهی مزایده پرسپولیس و استقلال رسماً منتشر شد + عکس
جوکوویچ: این فصل بد من است
حضور وزیر ورزش در تمرین تیم ملی فوتسال با وعده جایزه خوب!
خطیر: آقای تاج، بازیهای لیگ را با VAR برگزار کنید
آلونسو در آستانه شکستن رکورد ۵۱ ساله فرمول یک
ژاوی: نبرد فوقالعادهای با PSG داریم/ پیشرفت کردهایم
آنچلوتی: تمام توانمان را مقابل منسیتی به کار خواهیم بست
روایت بازیکن سابق استقلال از حمله با قمه به او!
اعلام زمان احتمالی پایان لیگ برتر و فینال جام حذفی
درخشان: پرسپولیس مقابل ملوان ۱۰ نفره بازی کرد!
احضار ۲ بازیکن استقلال به کمیتههای انضباطی و اخلاق
زمانبندی واگذاری سهام باشگاه پرسپولیس مشخص شد
اتفاق جدید در کاراته؛ فحاشی کن و پست بگیر!
گفتوگو با کمک داور پرسپولیس - ملوان که اشتباه گرفته شد!
تاج: شرایط سرخابیها نگرانکننده نیست/برگزاری لیگ بعدی باVAR
رجائیان: استقلال مظلومنمایی میکند/ نکونام باید اخراج میشد