میرنیوز

مقانلو: دوستانِ کارشناس ریزبین باشند و بازی‌ها را ببینند/ به تکواندو ایرانی نزدیک شدیم

 مقانلو: دوستانِ کارشناس ریزبین باشند و بازی‌ها را ببینند/ به تکواندو ایرانی نزدیک شدیم 2023-04-08T08:46:55+04:30

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم، تکواندو روزهای آغازین سال 1402 را با حضور در مسابقات مرحله مقدماتی و نهایی گرنداسلم در ووشی چین آغاز کرد و پس از مدت‌ها شاهد درخشش تیم مردان کشورمان در یک رویداد بودیم.

تکواندو در سالیان گذشته روند نزولی داشت، اما به نظر می‌رسد رفته رفته در حال نزدیک شدن به شرایط خوب گذشته است. حضور نسل جدیدی از بازیکنان جوان در ترکیب تیم امیدواری‌ها را بازگشت دوباره ایران به جمع مدعیان افزایش داده است. موضوعی که بیژن مقانلو سرمربی تیم ملی نیز به آن اعتقاد دارد و همچنان تأکید می‌کند که تیم ملی روندی را آغاز کرده و رویداد به رویداد بهتر خواهد شد.

مقانلو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم به گفت‌وگو پرداخته که در زیر می‌خوانید:

تکواندو , تکواندو ایران , بیژن مقانلو ,

تسنیم: عملکرد خوب ملی‌پوشان در مسابقات گرند اسلم نشان داد رفته رفته تیم ملی در حال نزدیک شدن به شرایط خوب است؟

ما می‌دانستیم چه کاری را شروع می‌کنیم و اهداف‌مان تعریف شده بود. باید به تمام بچه‌ها خسته نباشید و خدا قوت بگویم که با تمام وجود در این مسابقات حضور یافتند و تا جایی که توانستند در لحظه از توانایی خود استفاده کردند. مسابقات بسیار سنگین بود، چرا که کسب سهمیه ششم المپیک از طریق میانگین معدل دو مرحله گرند اسلم خواهد بود. با توجه که شرایطی که داشتیم سعی کردیم سه هدف برای کسب سهمیه المپیک پاریس داشته باشیم. این سه هدف مسابقات گرنداسلم، سیستم رنکینگ و در مرحله آخر مسابقات قاره‌ای - که ان‌شاءالله کار به آنجا کشیده نخواهد شد- است. اگر تحت هر شرایط کار به مسابقات قاره‌ای بکشد، تیمی خواهیم داشت که باتجربه است، قدر لحظه‌ها را می‌داند، فرصت‌ها را می‌شناسد و رنکینگ مناسب خواهد داشت.

تسنیم: تحلیل شما از عملکرد ملی‌پوشان در رقابت‌های گرنداسلم چگونه است؟

این مسابقات در دو مرحله مقدماتی و نهایی برگزار شد. در مرحله مقدماتی هر بازیکن باید 5 مسابقه انجام می‌داد و ما موفق به کسب 6 مدال و 10 سهمیه حضور در مرحله نهایی شدیم. در مرحله نهایی نیز از چهار وزن المپیکی در سه وزن فینالیست داشتیم و موفق به کسب یک مدال طلا، دو مدال نقره و یک برنز شدیم. در مرحله مقدماتی نیز بچه‌ها سه مدال طلا، دو مدال نقره و یک مدال برنز کسب کردند.

تسنیم: پیش‌بینی می‌کردید در مدت کمتر از یک سال به مرحله‌ای برسیم که در مسابقات گرند اسلم سه فینالیست داشته باشیم؟

باید همچنان بیشتر زحمت بکشیم؛ چرا که اعتقاد دارم تیم ما پتانسیل خیلی بیشتری دارد. درست است که هیچ تیمی کامل نیست، اما باید نقاط ضعف را پوشش دهیم و به شرایط بهتر برسیم. بچه‌های ما جوان، با انگیزه و پرتلاش و رفته رفته در حال درک تکواندو روز دنیا هستند. این را من نمی‌گویم و همه مربیان حاضر در مسابقات با توجه به ارزیابی بازیکنان ما اذعان می‌کنند و ما نیز از این موضوع خوشحال هستیم.

تکواندو , تکواندو ایران , بیژن مقانلو ,

تسنیم: پس از عملکرد تیم ملی در مسابقات گرند اسلم گفته می‌شود با تداوم این روند دستیابی به سه سهمیه از طریق این مسابقات راحت‌تر شده است.

هدف ما این است در راستای شکوفایی تکواندو قدم برداریم. کار ما راحت نیست و اعتقاد دارم همه کشورهای دنیا خیلی جلوتر از ما هستند. اعتقاد دارم سال  1402 با توجه به چشم اندازی که داریم سال خوبی خواهد بود. راه خیلی سختی پیش‌رو داریم و شاید افت و خیزهایی داشته باشیم، اما مهم این است ناامید نشویم و قدم‌های خود را محکم‌تر برداریم و ایرادها را برطرف کنیم. اگر می‌توانستیم از گرند اسلم سه سهمیه بگیریم در سنوات گذشته می‌گرفتیم و فکر می‌کنم گرفتن سهمیه از این مسابقات کار راحتی نیست.

تسنیم: در دوره دوم هدایت تیم ملی چه تفاوت‌هایی با دوره نخست کردید؟

فکر می‌کنم خیلی باتجربه‌تر شده‌ام و می‌توانم تصمیمات درست‌تری بگیرم. شاید نوع و سبک تمرینات تفاوت کرده باشد. مربیان نیز مانند بازیکنان روز به روز پخته‌تر می‌شوند و من هم از این قضیه مستثنی نیستم. نوع تفکر و اهدافم متفاوت شده است. همیشه گفته‌ام تکواندو ایران خاص است و نباید کپی کاری کنیم. خلاقیت‌های فردی حرف اول را برای آموزش بازیکنان می‌زند.

تسنیم: فکر می‌کنید در حال نزدیک شدن به تکواندو خاص ایرانی هستیم؟

لازم نیست که بگویم و فکر می‌کنم هر کسی بازی بازیکنان کشورمان را در مسابقات اخیر دیده، لذت برده است. نوع بازی، تفکر بازیکنان و در آوردن بازی در شرایط سخت که بازیکن عقب می‌افتد، چیزهایی بود که همیشه در ذات تکواندو ایران بود و هیچ وقت بازیکنان ما حتی تا ثانیه‌های آخر ناامید نمی‌شدند. اینها در ذات تکواندو ایران بود و فکر می‌کنم بچه‌ها به این مهم دست پیدا کردند و البته می‌دانند که باز هم باید بیشتر تمرین کنند.

تکواندو , تکواندو ایران , بیژن مقانلو ,

تسنیم: در این مسابقات کدام بازیکن فراتر از انتظار شما ظاهر شد و از کدام یک از بچه‌ها توقع بیشتری داشتید؟

بچه‌ها می‌دانند انتظاراتم زیاد نیست و چیزی که آموزش می‌دهم را از بازیکن می‌خواهم و بازیکن باید بتواند آن را اجرا کند. اگر نتواند دیگر وقتی ندارم که بخواهم صرف کنم. باید سریع قدم‌های خود را برداریم؛ چرا که راه عقب افتاده را در حال طی کردن هستیم. هر چه تیم متمرکزتر عمل کند نتیجه متفاوت خواهد بود. فکر می‌کنم خود بازیکنان آگاه هستند که تمام تصمیماتم به خاطر خانواده تکواندو است و امیدوارم بتوانیم ایده‌های خود را به سرانجام برسانیم. 

تسنیم: ملاک کادرفنی برای انتخاب ترکیب مسابقات جهانی تنها نتیجه انتخابی است یا به عملکرد بازیکنان در مسابقات برون مرزی هم توجه خواهید کرد؟

تمام سفرها، حضور در اردو، نوع تمرین و نوع رفتار حرفه‌ای را لحاظ خواهیم کرد، چون بحث ملی در میان است و خروجی آن مهم است.  انتخابی یکی از مسائلی است که می‌تواند خیلی تأثیرگذار باشد و فکر می‌کنم صلاح نیست فقط به انتخابی متمرکز شویم.

تسنیم: ترکیب تیم ملی برای مسابقات جهانی در انتخابی مرحله دوم 27 فروردین ماه مشخص می‌شود؟

مرحله دوم و سوم ما در یک روز برگزار می‌شود و باید نشستی داشته باشیم تا ببینیم چه خواهد شد. البته باید چکیده تیم ملی را تا پایان انتخابی المپیک حفظ کنیم و نسل آینده تکواندو از قالب این نفرات بیرون خواهد آمد. این نفرات جوانان خوب ما هستند که توانستیم از ظرفیت تکواندو ایران به طور کامل استفاده کنیم. سعی می‌کنیم درهای تیم ملی هر 6 ماه یک بار باز  و بسته شود تا جوانانی که خوب هستند مجوز حضور در تیم ملی را داشته باشند و شانس خود را پوشیدن پیراهن تیم ملی امتحان کنند.

تکواندو , تکواندو ایران , بیژن مقانلو ,

تسنیم: با توجه روند تیم ملی چقدر امیدوارید در مسابقات جهانی باکو دوباره به سکوی مسابقات جهانی بازگردیم؟

مسابقات جهانی در مسیر انتخابی المپیک پاریس است. خدا را شکر بازیکنان ما در عین جوانی به پختگی لازم رسیده‌اند و دیگر بازیکنان سابق نیستند. تا جایی که ممکن است تلاش خواهیم کرد خیلی از مواردی که در بازی احتمال اتفاق افتادن دارد را پیش‌بینی کنیم و بازیکنان را در شرایط قرار دهیم تا نا آشنا نباشد. میدان جهانی میدان متفاوتی است، اما چیزی نیست که قابل دسترس نباشد. ما همیشه ثابت کرده‌ایم بهترین بودیم و بهترین هستیم. این باور باید در بین قهرمانان ما باشد، اما نباید غرور داشته باشیم. مرز بین غرور و خودباوری یک مرز باریک است. در عین اینکه بازیکنان ما باید به خودشان باور داشته باشند، باید به حریفان خود نیز احترام بگذارد تا بتوانند نتیجه مطلوب را کسب کنند. جهانی در مسیر ما قرار دارد و سعی می‌کنیم از این فرصت نیز استفاده کنیم. 

تسنیم: بعد از پایان مسابقات گرند اسلم شاهد انتقاد یکی از مربیان سابق تیم ملی در خصوص شکست سه قهرمان تیم ملی مقابل تکواندوکار کره‌ای بودیم. در این خصوص صحبت می‌کنید؟

دو بازیکن کره‌ای بودند که یکی از این نفرات قهرمان جهان بود و نفر دیگر نیز قهرمان آسیا بود که مدال طلای گرندپری را در کارنامه داشت. بچه‌های ما یک بار مقابل این نفرات بردند و یک بار باختند. امیرمحمد بخشی قهرمان جهان را برد و میرهاشم حسینی مقابل قهرمان آسیا به پیروزی رسید و یک بار نیز باختند. مسابقات رفت و برگشت است و اگر قرار است کارشناسی کنیم باید ریزبین باشیم و بازی‌ها را ببینیم. 

بچه‌های ما در مقدماتی گرند اسلم این نفرات را بردند،  اما در مرحله نهایی باختیم. شاید باید بهتر در فاصله یک روزه استراحت بین دو تورنمنت ریکاوری کنیم. اینها مسائلی هستند که باید برطرف کنیم. دوستان فکر می‌کردند یک بازیکن کره‌ای در مسابقات حضور داشته است در حالی که دو نفر بودند. بیشتر از همه عملکرد بازیکنان را می‌بینم و وقتی عملکرد بازیکن مطلوب است یعنی روند رو به رشد است. چرا بازیکنان ما در گذشته می‌ترسیدند؟ به این خاطر که فقط می‌گفتیم باید ببریم و این در حالی است که بردن یک بخش است. ترس از شکست باعث می‌شود بازیکن نتواند از مهارت‌هایش استفاده کند. به بازیکن می‌گویم عملکردت برایم مهم است و ترس از شکست نداشته باش تا رفته رفته ارتقا بدهیم. یک بار این کار را تجربه کردم و سعی می‌کنم این بار نیز به عملکرد بازیکن توجه کنم و ببینم نسبت به روز گذشته چقدر ارتقا داشته است.

انتهای پیام/

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار ورزشی

آذرباد: ناکامی‌های تیم ما هیچ ربطی به مسائل فنی نداشت

 آذرباد: ناکامی‌های تیم ما هیچ ربطی به مسائل فنی نداشت
2024-04-14T14:24:59+03:30
هافبک تیم فوتبال ذوب‌آهن اصفهان تأکید کرد، اینکه تیمش طی ۹ بازی لیگ برتری به شکست و تساوی رضایت داده، دلیل فنی نداشته است.

گودرزی: رؤیای من بازی در لیگ قهرمانان اروپاست

 گودرزی: رؤیای من بازی در لیگ قهرمانان اروپاست
2024-04-14T14:24:58+03:30
رؤیای مدافع تیم فوتبال شمس آذر قزوین حضور در فوتبال اروپا و فرصت بازی در لیگ قهرمانان اروپاست.

دروازه‌بان یوونتوس تحت عمل جراحی قرار گرفت

 دروازه‌بان یوونتوس تحت عمل جراحی قرار گرفت
2024-04-14T13:31:42+03:30
سنگربان لهستانی تیم فوتبال یوونتوس در پی مصدومیت اخیرش در بازی سری A زیر تیغ جراحان رفت.

خودداری رابیو از متعهد کردن خود به یوونتوس

 خودداری رابیو از متعهد کردن خود به یوونتوس
2024-04-14T13:31:40+03:30
هافبک فرانسوی یوونتوس می‌گوید انگیزه‌اش از ماندن در این تیم کمک به تحقق هدف آن بوده و با محقق شدن این هدف، ممکن است دیگر در کنار بانوی پیر نماند.

لشگری: مربی‌ای نیستم که به خاطر المپیک تن به هر چیزی بدهم

 لشگری: مربی‌ای نیستم که به خاطر المپیک تن به هر چیزی بدهم
2024-04-14T13:31:38+03:30
مربی پیشین تیم ملی کشتی آزاد کشورمان بعد از جدایی از کادر محسن کاوه تأکید کرد، اگر نوع تمرینات تغییر نکند، در المپیک به مشکل برخواهیم خورد.

اقدام فدراسیون برای سفر ملی‌پوشان فوتسال پس از لغو پرواز

 اقدام فدراسیون برای سفر ملی‌پوشان فوتسال پس از لغو پرواز
2024-04-14T13:31:37+03:30
فدراسیون فوتبال برای اعزام ملی‌پوشان فوتسال به تایلند تلاش می‌کند.

بیانیه تند باشگاه پورتو بابت پنالتی گرفته نشده روی طارمی

 بیانیه تند باشگاه پورتو بابت پنالتی گرفته نشده روی طارمی
2024-04-14T13:31:37+03:30
باشگاه پورتو در پی تساوی شب گذشته این تیم مقابل فامالیکائو در لیگ برتر، بیانیه‌ای تند در انتقاد از داوری‌ها منتشر کرد.

«تکنولوژی خط دروازه» مِنوی غیرممکن فوتبال ایران + جداول

 «تکنولوژی خط دروازه» مِنوی غیرممکن فوتبال ایران + جداول
2024-04-14T13:31:36+03:30
از میان فناوری‌های نوین فوتبال و ابزار داوری، استقرار تکنولوژی خط دروازه در فوتبال ایران پروژه‌ای غیرممکن به نظر می‌رسد.

یک رومانیایی داور دیدار بارسلونا - پاری‌سن‌ژرمن شد

 یک رومانیایی داور دیدار بارسلونا - پاری‌سن‌ژرمن شد
2024-04-14T13:05:01+03:30
اسامی داوران دیدارهای شب اول دور برگشت از مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا اعلام شد.

باشگاه استقلال محکوم شد

 باشگاه استقلال محکوم شد
2024-04-14T13:05:00+03:30
کمیته وضعیت بازیکنان آرای خود را درباره پرونده‌های مختلف صادر کرد.

رباط صلیبی مدافع شمس آذر پاره شد

 رباط صلیبی مدافع شمس آذر پاره شد
2024-04-14T13:05:00+03:30
مدافع تیم فوتبال شمس آذر قزوین به دلیل مصدومیت از ناحیه زانو، چند ماه دور از میادین خواهد بود.

درخواست کمیته انضباطی از نکونام: دفاعیات خود را ارسال کنید

 درخواست کمیته انضباطی از نکونام: دفاعیات خود را ارسال کنید
2024-04-14T13:04:57+03:30
کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال از سرمربی تیم فوتبال استقلال و دستیارانش خواست دفاعیات خود را در رابطه با اظهارات‌شان ارسال کنند.

آگهی مزایده پرسپولیس و استقلال منتشر شد + عکس

 آگهی مزایده پرسپولیس و استقلال منتشر شد + عکس
2024-04-14T13:04:57+03:30
آگهی عرضه سهام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به‌صورت رسمی منتشر شد.

مالک اینتر در آستانه دریافت وامی جدید برای فرار از بحران

 مالک اینتر در آستانه دریافت وامی جدید برای فرار از بحران
2024-04-14T11:44:59+03:30
مالک باشگاه اینتر برای اینکه بتواند وامی که پیش از این از یک صندوق آمریکایی گرفته بود را تسویه کند، وام جدیدی می‌گیرد.

آگهی مزایده پرسپولیس و استقلال رسماً منتشر شد + عکس

 آگهی مزایده پرسپولیس و استقلال رسماً منتشر شد + عکس
2024-04-14T11:44:57+03:30
آگهی عرضه سهام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به‌صورت رسمی منتشر شد.

جوکوویچ: این فصل بد من است

 جوکوویچ: این فصل بد من است
2024-04-14T11:31:42+03:30
تنیسور شماره یک جهان از نرسیدن به فینال مسترز مونت کارلو ابراز ناراحتی کرد.

حضور وزیر ورزش در تمرین تیم ملی فوتسال با وعده جایزه خوب!

 حضور وزیر ورزش در تمرین تیم ملی فوتسال با وعده جایزه خوب!
2024-04-14T11:31:42+03:30
وزیر ورزش و جوانان با حضور در تمرین تیم ملی فوتسال کشورمان، به آنها وعده پرداخت پاداشی خوب در صورت قهرمانی در آسیا داد.

خطیر: آقای تاج، بازی‌های لیگ را با VAR برگزار کنید

 خطیر: آقای تاج، بازی‌های لیگ را با VAR برگزار کنید
2024-04-14T11:31:42+03:30
مدیرعامل باشگاه استقلال از رئیس فدراسیون فوتبال درخواست کرد بازی‌های لیگ برتر با کمک داور ویدیویی VAR برگزار شود.

آلونسو در آستانه شکستن رکورد ۵۱ ساله فرمول یک

 آلونسو در آستانه شکستن رکورد ۵۱ ساله فرمول یک
2024-04-14T11:31:41+03:30
رکورد ۵۱ ساله فرمول یک با قرارداد جدید در تیم انگلیسی استون مارتین خواهد شکست.

ژاوی: نبرد فوق‌العاده‌ای با PSG داریم/ پیشرفت کرده‌ایم

 ژاوی: نبرد فوق‌العاده‌ای با PSG داریم/ پیشرفت کرده‌ایم
2024-04-14T11:31:41+03:30
سرمربی تیم فوتبال بارسلونا در مورد پیروزی تیمش مقابل کادیس و بازی‌های حساس پیش رو با پاری‌سن‌ژرمن و رئال مادرید صحبت کرد.

آنچلوتی: تمام توان‌مان را مقابل من‌سیتی به کار خواهیم بست

 آنچلوتی: تمام توان‌مان را مقابل من‌سیتی به کار خواهیم بست
2024-04-14T11:31:41+03:30
سرمربی رئال مادرید می‌گوید که تیمش در بازی چهارشنبه با منچسترسیتی در دور برگشت از مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا با تمام قدرت به میدان خواهد رفت.

روایت بازیکن سابق استقلال از حمله با قمه به او!

 روایت بازیکن سابق استقلال از حمله با قمه به او!
2024-04-14T11:31:39+03:30
سرمربی پیشین تیم فوتبال صنعت نفت آبادان گفت، در طول یک ماه حضورش در صنعت نفت با هجمه‌های زیادی روبه‌رو شده است.

اعلام زمان احتمالی پایان لیگ برتر و فینال جام حذفی

 اعلام زمان احتمالی پایان لیگ برتر و فینال جام حذفی
2024-04-14T11:04:58+03:30
مسئول برگزاری مسابقات لیگ برتر اعلام کرد، بیست‌وسومین دوره مسابقات فوتبال لیگ برتر باشگاه‌های کشور قبل از ۱۴ خرداد ماه به اتمام می‌رسد.

درخشان: پرسپولیس مقابل ملوان ۱۰ نفره بازی کرد!

 درخشان: پرسپولیس مقابل ملوان ۱۰ نفره بازی کرد!
2024-04-14T11:04:57+03:30
سرمربی پیشین تیم فوتبال پرسپولیس اعتقاد دارد این تیم در مصاف با ملوان ۱۰ نفره بازی کرده است.

احضار ۲ بازیکن استقلال به کمیته‌های انضباطی و اخلاق

 احضار ۲ بازیکن استقلال به کمیته‌های انضباطی و اخلاق
2024-04-14T11:04:57+03:30
دو بازیکن تیم فوتبال استقلال به دلیل اتفاقات دیدار مقابل آلومینیوم اراک به کمیته‌های اخلاق و انضباطی فدراسیون فوتبال احضار شدند.

زمان‌بندی واگذاری سهام باشگاه پرسپولیس مشخص شد

 زمان‌بندی واگذاری سهام باشگاه پرسپولیس مشخص شد
2024-04-14T11:04:56+03:30
براساس برنامه‌ریزی سازمان خصوصی‌سازی و فرابورس، زمان‌بندی واگذاری سهام باشگاه پرسپولیس مشخص شده است.

اتفاق جدید در کاراته؛ فحاشی کن و پست بگیر!

 اتفاق جدید در کاراته؛ فحاشی کن و پست بگیر!
2024-04-14T11:04:55+03:30
هدایت یکی از تیم‌های پایه کاراته به فردی سپرده شده که در چند سال اخیر همواره مسئولان این فدراسیون را با فحاشی‌ مورد خطاب قرار داده است.

گفت‌وگو با کمک داور پرسپولیس - ملوان که اشتباه گرفته شد!

 گفت‌وگو با کمک داور پرسپولیس - ملوان که اشتباه گرفته شد!
2024-04-14T11:04:54+03:30
کمک داور بین‌المللی فوتبال کشورمان به یادآوری خاطرات قضاوتش در دوران حرفه‌ای خود پرداخت و درباره اتفاق رخ داده در شب گذشته صحبت کرد.

تاج: شرایط سرخابی‌ها نگران‌کننده نیست/برگزاری لیگ بعدی باVAR

 تاج: شرایط سرخابی‌ها نگران‌کننده نیست/برگزاری لیگ بعدی باVAR
2024-04-14T11:04:54+03:30
رئیس فدراسیون فوتبال گفت: شرایط استقلال و پرسپولیس خیلی نگران‌کننده نیست اما کار درستی هم نیست که مردم را امیدوار کنیم.

رجائیان: استقلال مظلوم‌نمایی می‌کند/ نکونام باید اخراج می‌شد

 رجائیان: استقلال مظلوم‌نمایی می‌کند/ نکونام باید اخراج می‌شد
2024-04-14T11:04:54+03:30
مدیرعامل باشگاه آلومینیوم اراک، بیانیه باشگاه استقلال را تلاشی از جانب آبی‌ها برای مظلوم‌نمایی می‌داند.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)