میرنیوز

گفتگوی مهر با کوچکترین مدال آور تاریخ تنیس روی میز ایران بعد از صعود تاریخی

گفتگوی مهر با کوچکترین مدال آور تاریخ تنیس روی میز ایران بعد از صعود تاریخی 2023-02-07T07:35:57+03:30

به گزارش خبرنگار مهر، تنیس روی میز ایران طی یک دهه گذشته به واسطه درخشش چپ دستی مانند نوشاد عالمیان و حتی برادرش نیما، به رشته‌ای پُر توجه در ورزش کشور تبدیل شد که حتی جایگاهی ثابت در کاروان‌های المپیکی ایران داشت و به فهرست مدال آوران ایران در بازی‌های آسیایی هم ورود پیدا کرد.

امروز تنیس روی میز و مسئولانش در حالی تکرار مدال آوری در آسیا و کسب اولین سهمیه تیمی برای المپیک آتی را به عنوان اولویت‌های اصلی دنبال می‌کنند که نباید متعجب شد اگر به تدریج بار این رشته و موفقیت‌های بزرگ و کوچکش از سمت برادران عالمیان به سمت بازیکنان جوان‌تر مانند نوید شمس سوق پیدا کند، بازیکنی که تا دیروز در رده سنی نونهالان و نوجوانان مدال آور بود امروز شگفتی سازی در رده سنی بزرگسالان را دنبال می‌کند.

نام نوید شمس وقتی در تنیس روی میز ایران مطرح شد که کمتر از یک سال پس از آغاز به کار در این رشته با قرار گرفتن در رده سوم بخش دوبل مسابقات خردسالان کشور صاحب مدال شد و عنوان «کوچک‌ترین مدال آور تاریخ تنیس روی میز ایران» را به خود اختصاص داد.

حالا بعد از گذشت ۱۲ سال، آن مدال آور کوچکِ دیروز و بازیکن رده سنی «جوانانِ» امروز، به واسطه شگفتی سازی در مسابقات رده سنی «بزرگسالان» به صعودی تاریخی در رنکینگ جهانی دست یافته است. صعودی که نوید روزهای پرامید برای نویدِ ۱۷ ساله تنیس روی میز ایران را می‌دهد؛ بازیکنی که می‌گوید با بازیکنان هموطنش رقابتی ندارد و رقابت اصلی را با بازیکنان دیگر کشورها دارد.

گفتگو با کوچکترین مدال آور تاریخ تنیس روی میز بعد از صعود تاریخی

نوید شمس که بر اساس رده بندی سنی فدراسیون جهانی تنیس روی میز همچنان عضو تیم جوانان به حساب می‌آید و تا دو سال دیگر هم می‌تواند در این رده سنی بازی کند، دو هفته پیش همراه با ملی پوشان بزرگسال ایران در مسابقات رده سنی بزرگسالان فیدر قطر شرکت کرد. او دیدارهای خود در این رقابت‌ها را از جدول حذفی آغاز کرد و در نخستین دیدار حریف رومانیایی که جزو ۵ بازیکن برتر جوانان جهان است را شکست داد و به مرحله یک شانزدهم راه یافت. در این مرحله شمس مقابل حریف کره‌ای که رنکینگ ۲۳ جهان و عنوان سومی جهان را در اختیار داشت به پیروزی بزرگی دست یافت و راهی مرحله یک هشتم شد. اگرچه شمس در این مرحله با شکست برابر نماینده فرانسه حذف شد اما همان پیروزی ارزشمند برابر حریف کره‌ای باعث صعود ۷۴ پله‌ای او در رنکینگ جهانی شد.

البته با وجود این صعود که تاریخ تنیس روی میز کم سابقه و چه بسا بی سابقه است، نوید شمس همچنان آخرین بازیکن ایرانی در رنکینگ بزرگسالان جهان به حساب می‌آید اما او امیدوار است که تا یک یا یک سال و نیم دیگر به جمع ۱۰۰ بازیکن برتر جهان راه یابد.

نوید شمس در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه انتظار چنین صعودی را نداشته است، گفت: می‌دانستم کارم در قطر و بردی که برابر نماینده کره جنوبی به دست آوردم، ارزشمند است اما تصورش را نمی‌کردم که به چنین صعودی در رنکینگ منجر شود. آن دیدار و بردی که برابر حریف مدعی کره جنوبی به دست آوردم حالا برایم ارزشمندتر شده چون به این صعود در رده بندی جهانی و نزدیک تر شدن به هدفم کمک کرده است.

وی ادامه داد: مسابقات فیدر رده سنی بزرگسالان که فدراسیون جهانی اقدام به برگزاری آن می‌کند همیشه محل رقابت بازیکنان بزرگی از کشورهای مختلف است. با این نیت در رقابت‌های فیدر قطر شرکت کردم که بتوانم از رویارویی با دیگر بازیکنان شرکت کننده هم کسب تجربه جدید داشته باشم و هم امتیازهای جدیدی برای رنکینگ جهانی به دست بیاورم. وقتی با بازیکن کره‌ای حریفم در مرحله یک هشتم شد، تمام توانم و تمرکزم را معطوف به این کردم که بتوانم برنده شوم. او در رده بندی جهانی خیلی بالاتر از من بود و فکر کردن به مدال‌ها و مقام‌هایی که در کارنامه داشت هم سخت بودن کار برای رقابت را بیشتر عیان می‌کرد اما اجازه ندادم این موارد تمرکزم را به هم بزند.

این پینگ پنگ باز ایران که حدود یک سال و نیم پیش برای نخستین بار وارد رنکینگ بزرگسالان جهان شد، در ادامه مروری بر موقعیت خود طی این مدت داشت و اینکه چه رویکردی را در چه بازه زمانی برای ارتقا در این رده بندی دنبال می‌کند.

وی با یادآوری اینکه رنکینگ جهانی بزرگسالان او ۱۴۱ بوده است خاطرنشان کرد: ورود به رده بندی بزرگسالان با این جایگاه برای من که عضو تیم جوانان بودم، خیلی ارزشمند بود. آن زمان بعد از برادران عالمیان، امیر حسین هدایی و امین احمدیان چهارمین بازیکن ایرانی در رنکینگ جهانی بودم. لازمه حفظ و ارتقای آن جایگاه حضور متوالی در رقابت‌های رده سنی بزرگسالان بود که به دلایل مختلف میسر نشد. به همین دلیل خیلی زود جایگاه ۱۴۱ جهان را از دست دادم.

گفتگو با کوچکترین مدال آور تاریخ تنیس روی میز بعد از صعود تاریخی

شمس با بیان اینکه مسابقات فیدر قطر سومین رویداد در رده سنی بزرگسالان بود که در آن شرکت داشته است، تصریح کرد: امروز که با صعود ۷۴ پله‌ای به جایگاه ۲۹۲ رسیده‌ام بیشتر از قبل قدردان موقعیتم در رنکینگ جهانی هستم چون می دانم حفظ و ارتقای رنکینگ در رده سنی بزرگسالان کار راحتی نیست. در رده‌های بالاتر، صعود سخت‌تر هم خواهد شد اما تمام تلاش و تمرکزم این است که دیگر پسرفتی در این رده بندی نداشته تا کارم برای رسیدن به خواسته‌ام سخت‌تر و دیرتر شود.

پینگ پنگ باز شگفتی ساز ایران تاکید کرد: حضور در جمع ۱۰۰ بازیکن برتر دنیا و حتی کسب جایگاه دو رقمی هدفی است که در رابطه با رنکینگ جهانی دنبال می‌کند. این هدف را برای آینده‌ای نزدیک مثلاً یک یا یک سال و نیم آینده دنبال می‌کنم. با نتایجی که در قطر داشتم نسبت به این مسئله امیدوارتر هم شدم.

وی با اشاره به اینکه طبق رده بندی سنی تا دو سال دیگر می‌تواند برای تیم جوانان و در مسابقات این رده بازی کند، ادامه داد: شاید بر اساس همین رده بندی سنی، مسئولان فدراسیون بیشتر برای اعزام من به رویدادهای رده سنی جوانان برنامه داشته باشند اما من این توانایی را دارم که در رده سنی بزرگسالان شرکت داشته باشم. امیدوارم آنها (مسئولان فدراسیون) به این مسئله توجه داشته باشند و حداقل همزمان برای اعزام من به رقابت‌های هر دو رده سنی برنامه ریزی داشته باشند.

شمس مروری هم بر موفقیت‌هایی که در رده سنی غیرِ بزرگسالان کسب کرده، داشت و گفت: دو بار قهرمان رقابت‌های «هوپس» شدم. قهرمانی نوجوانان جهان را هم در کارنامه دارم. در رده بندی جهانی جایگاه هشتم جوانان جهان را داشته‌ام. حالا بیشتر تمرکزم روی اهدافم برای رده سنی بزرگسالان است.

کوچک‌ترین مدال آور تاریخ تنیس روی میز ایران همچنین در واکنش به اینکه «برای دستیابی به جایگاه ثابت در تیم ملی و صعود بیشتر در رنکینگ جهانی باید از موقعیت امروز بازیکنانی مانند نوشاد و نیما عالمیان گذر کند»، گفت: هیچ زمان نسبت به بازیکنان هموطن و هم تیمی ام حس رقابت نداشتم. همیشه تلاشم این بوده که با دیگر کشورها و بازیکنانشان رقابت داشته باشم. اصلاً از اینکه در کنار برادران عالمیان و دو بازیکن دیگر تیم جوانان، در «پرو تورهای» مختلف بازی کنم حس خوبی داشته‌ام.

گفتگو با کوچکترین مدال آور تاریخ تنیس روی میز بعد از صعود تاریخی

وی که لژیونر تنیس روی میز ایران در لهستان بوده و این روزها در این کشور پیگیر تمریناتش است، گفت: دومین سال حضور در لیگ تنیس روی میز لهستان را سپری می‌کنم. سال گذشته تیمم در لیگ دسته اول قهرمان شد و به سوپر لیگ راه یافت. بنابراین امسال در این سطح مسابقات بازی می‌کنیم. این رقابت‌ها هر دو هفته یک بار برگزار می‌شود. اینجا (لهستان) تمریناتم را دنبال می‌کنم تا همزمان برای سوپر لیگ و مسابقات تیم ملی آماده شوم.

عضو تیم تنیس روی میز جوانان ایران در مورد برنامه‌های مصوب برای ماه‌های آینده گفت: یک ماه و نیم دیگر رقابت‌های فیدر بزرگسالان و کانتندر جوانان جهان همزمان در ترکیه برگزار می‌شود. فکر می‌کنم اعزام به این رقابت‌ها در برنامه فدراسیون باشد و من هم در آن شرکت داشته باشم.

نوید شمس در پایان ضمن تشکر از فدراسیون تنیس روی میز و مسئولانش تاکید کرد: اینکه در این اوضاع اقتصادی و با وجود هزینه‌های سرسام آور اعزام، مسئولان فدراسیون شرایط حضور در مسابقات مختلف را تا حد امکان برای ملی پوشان مهیا می‌کند قابل تقدیر است اما به جاست مسئولان ورزش کمک و توجه بیشتری به تنیس روی میز داشته باشد. با توجه به حجم مسابقات مصوب فدراسیون جهانی، لزوم حضور در آنها برای بهبود جایگاه در رنکینگ جهانی و از طرفی تورم، باید برای این رشته بودجه بیشتری در نظر گرفته شود.

منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار ورزشی

آذرباد: ناکامی‌های تیم ما هیچ ربطی به مسائل فنی نداشت

 آذرباد: ناکامی‌های تیم ما هیچ ربطی به مسائل فنی نداشت
2024-04-14T14:24:59+03:30
هافبک تیم فوتبال ذوب‌آهن اصفهان تأکید کرد، اینکه تیمش طی ۹ بازی لیگ برتری به شکست و تساوی رضایت داده، دلیل فنی نداشته است.

گودرزی: رؤیای من بازی در لیگ قهرمانان اروپاست

 گودرزی: رؤیای من بازی در لیگ قهرمانان اروپاست
2024-04-14T14:24:58+03:30
رؤیای مدافع تیم فوتبال شمس آذر قزوین حضور در فوتبال اروپا و فرصت بازی در لیگ قهرمانان اروپاست.

دروازه‌بان یوونتوس تحت عمل جراحی قرار گرفت

 دروازه‌بان یوونتوس تحت عمل جراحی قرار گرفت
2024-04-14T13:31:42+03:30
سنگربان لهستانی تیم فوتبال یوونتوس در پی مصدومیت اخیرش در بازی سری A زیر تیغ جراحان رفت.

خودداری رابیو از متعهد کردن خود به یوونتوس

 خودداری رابیو از متعهد کردن خود به یوونتوس
2024-04-14T13:31:40+03:30
هافبک فرانسوی یوونتوس می‌گوید انگیزه‌اش از ماندن در این تیم کمک به تحقق هدف آن بوده و با محقق شدن این هدف، ممکن است دیگر در کنار بانوی پیر نماند.

لشگری: مربی‌ای نیستم که به خاطر المپیک تن به هر چیزی بدهم

 لشگری: مربی‌ای نیستم که به خاطر المپیک تن به هر چیزی بدهم
2024-04-14T13:31:38+03:30
مربی پیشین تیم ملی کشتی آزاد کشورمان بعد از جدایی از کادر محسن کاوه تأکید کرد، اگر نوع تمرینات تغییر نکند، در المپیک به مشکل برخواهیم خورد.

اقدام فدراسیون برای سفر ملی‌پوشان فوتسال پس از لغو پرواز

 اقدام فدراسیون برای سفر ملی‌پوشان فوتسال پس از لغو پرواز
2024-04-14T13:31:37+03:30
فدراسیون فوتبال برای اعزام ملی‌پوشان فوتسال به تایلند تلاش می‌کند.

بیانیه تند باشگاه پورتو بابت پنالتی گرفته نشده روی طارمی

 بیانیه تند باشگاه پورتو بابت پنالتی گرفته نشده روی طارمی
2024-04-14T13:31:37+03:30
باشگاه پورتو در پی تساوی شب گذشته این تیم مقابل فامالیکائو در لیگ برتر، بیانیه‌ای تند در انتقاد از داوری‌ها منتشر کرد.

«تکنولوژی خط دروازه» مِنوی غیرممکن فوتبال ایران + جداول

 «تکنولوژی خط دروازه» مِنوی غیرممکن فوتبال ایران + جداول
2024-04-14T13:31:36+03:30
از میان فناوری‌های نوین فوتبال و ابزار داوری، استقرار تکنولوژی خط دروازه در فوتبال ایران پروژه‌ای غیرممکن به نظر می‌رسد.

یک رومانیایی داور دیدار بارسلونا - پاری‌سن‌ژرمن شد

 یک رومانیایی داور دیدار بارسلونا - پاری‌سن‌ژرمن شد
2024-04-14T13:05:01+03:30
اسامی داوران دیدارهای شب اول دور برگشت از مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا اعلام شد.

باشگاه استقلال محکوم شد

 باشگاه استقلال محکوم شد
2024-04-14T13:05:00+03:30
کمیته وضعیت بازیکنان آرای خود را درباره پرونده‌های مختلف صادر کرد.

رباط صلیبی مدافع شمس آذر پاره شد

 رباط صلیبی مدافع شمس آذر پاره شد
2024-04-14T13:05:00+03:30
مدافع تیم فوتبال شمس آذر قزوین به دلیل مصدومیت از ناحیه زانو، چند ماه دور از میادین خواهد بود.

درخواست کمیته انضباطی از نکونام: دفاعیات خود را ارسال کنید

 درخواست کمیته انضباطی از نکونام: دفاعیات خود را ارسال کنید
2024-04-14T13:04:57+03:30
کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال از سرمربی تیم فوتبال استقلال و دستیارانش خواست دفاعیات خود را در رابطه با اظهارات‌شان ارسال کنند.

آگهی مزایده پرسپولیس و استقلال منتشر شد + عکس

 آگهی مزایده پرسپولیس و استقلال منتشر شد + عکس
2024-04-14T13:04:57+03:30
آگهی عرضه سهام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به‌صورت رسمی منتشر شد.

مالک اینتر در آستانه دریافت وامی جدید برای فرار از بحران

 مالک اینتر در آستانه دریافت وامی جدید برای فرار از بحران
2024-04-14T11:44:59+03:30
مالک باشگاه اینتر برای اینکه بتواند وامی که پیش از این از یک صندوق آمریکایی گرفته بود را تسویه کند، وام جدیدی می‌گیرد.

آگهی مزایده پرسپولیس و استقلال رسماً منتشر شد + عکس

 آگهی مزایده پرسپولیس و استقلال رسماً منتشر شد + عکس
2024-04-14T11:44:57+03:30
آگهی عرضه سهام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به‌صورت رسمی منتشر شد.

جوکوویچ: این فصل بد من است

 جوکوویچ: این فصل بد من است
2024-04-14T11:31:42+03:30
تنیسور شماره یک جهان از نرسیدن به فینال مسترز مونت کارلو ابراز ناراحتی کرد.

حضور وزیر ورزش در تمرین تیم ملی فوتسال با وعده جایزه خوب!

 حضور وزیر ورزش در تمرین تیم ملی فوتسال با وعده جایزه خوب!
2024-04-14T11:31:42+03:30
وزیر ورزش و جوانان با حضور در تمرین تیم ملی فوتسال کشورمان، به آنها وعده پرداخت پاداشی خوب در صورت قهرمانی در آسیا داد.

خطیر: آقای تاج، بازی‌های لیگ را با VAR برگزار کنید

 خطیر: آقای تاج، بازی‌های لیگ را با VAR برگزار کنید
2024-04-14T11:31:42+03:30
مدیرعامل باشگاه استقلال از رئیس فدراسیون فوتبال درخواست کرد بازی‌های لیگ برتر با کمک داور ویدیویی VAR برگزار شود.

آلونسو در آستانه شکستن رکورد ۵۱ ساله فرمول یک

 آلونسو در آستانه شکستن رکورد ۵۱ ساله فرمول یک
2024-04-14T11:31:41+03:30
رکورد ۵۱ ساله فرمول یک با قرارداد جدید در تیم انگلیسی استون مارتین خواهد شکست.

ژاوی: نبرد فوق‌العاده‌ای با PSG داریم/ پیشرفت کرده‌ایم

 ژاوی: نبرد فوق‌العاده‌ای با PSG داریم/ پیشرفت کرده‌ایم
2024-04-14T11:31:41+03:30
سرمربی تیم فوتبال بارسلونا در مورد پیروزی تیمش مقابل کادیس و بازی‌های حساس پیش رو با پاری‌سن‌ژرمن و رئال مادرید صحبت کرد.

آنچلوتی: تمام توان‌مان را مقابل من‌سیتی به کار خواهیم بست

 آنچلوتی: تمام توان‌مان را مقابل من‌سیتی به کار خواهیم بست
2024-04-14T11:31:41+03:30
سرمربی رئال مادرید می‌گوید که تیمش در بازی چهارشنبه با منچسترسیتی در دور برگشت از مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا با تمام قدرت به میدان خواهد رفت.

روایت بازیکن سابق استقلال از حمله با قمه به او!

 روایت بازیکن سابق استقلال از حمله با قمه به او!
2024-04-14T11:31:39+03:30
سرمربی پیشین تیم فوتبال صنعت نفت آبادان گفت، در طول یک ماه حضورش در صنعت نفت با هجمه‌های زیادی روبه‌رو شده است.

اعلام زمان احتمالی پایان لیگ برتر و فینال جام حذفی

 اعلام زمان احتمالی پایان لیگ برتر و فینال جام حذفی
2024-04-14T11:04:58+03:30
مسئول برگزاری مسابقات لیگ برتر اعلام کرد، بیست‌وسومین دوره مسابقات فوتبال لیگ برتر باشگاه‌های کشور قبل از ۱۴ خرداد ماه به اتمام می‌رسد.

درخشان: پرسپولیس مقابل ملوان ۱۰ نفره بازی کرد!

 درخشان: پرسپولیس مقابل ملوان ۱۰ نفره بازی کرد!
2024-04-14T11:04:57+03:30
سرمربی پیشین تیم فوتبال پرسپولیس اعتقاد دارد این تیم در مصاف با ملوان ۱۰ نفره بازی کرده است.

احضار ۲ بازیکن استقلال به کمیته‌های انضباطی و اخلاق

 احضار ۲ بازیکن استقلال به کمیته‌های انضباطی و اخلاق
2024-04-14T11:04:57+03:30
دو بازیکن تیم فوتبال استقلال به دلیل اتفاقات دیدار مقابل آلومینیوم اراک به کمیته‌های اخلاق و انضباطی فدراسیون فوتبال احضار شدند.

زمان‌بندی واگذاری سهام باشگاه پرسپولیس مشخص شد

 زمان‌بندی واگذاری سهام باشگاه پرسپولیس مشخص شد
2024-04-14T11:04:56+03:30
براساس برنامه‌ریزی سازمان خصوصی‌سازی و فرابورس، زمان‌بندی واگذاری سهام باشگاه پرسپولیس مشخص شده است.

اتفاق جدید در کاراته؛ فحاشی کن و پست بگیر!

 اتفاق جدید در کاراته؛ فحاشی کن و پست بگیر!
2024-04-14T11:04:55+03:30
هدایت یکی از تیم‌های پایه کاراته به فردی سپرده شده که در چند سال اخیر همواره مسئولان این فدراسیون را با فحاشی‌ مورد خطاب قرار داده است.

گفت‌وگو با کمک داور پرسپولیس - ملوان که اشتباه گرفته شد!

 گفت‌وگو با کمک داور پرسپولیس - ملوان که اشتباه گرفته شد!
2024-04-14T11:04:54+03:30
کمک داور بین‌المللی فوتبال کشورمان به یادآوری خاطرات قضاوتش در دوران حرفه‌ای خود پرداخت و درباره اتفاق رخ داده در شب گذشته صحبت کرد.

تاج: شرایط سرخابی‌ها نگران‌کننده نیست/برگزاری لیگ بعدی باVAR

 تاج: شرایط سرخابی‌ها نگران‌کننده نیست/برگزاری لیگ بعدی باVAR
2024-04-14T11:04:54+03:30
رئیس فدراسیون فوتبال گفت: شرایط استقلال و پرسپولیس خیلی نگران‌کننده نیست اما کار درستی هم نیست که مردم را امیدوار کنیم.

رجائیان: استقلال مظلوم‌نمایی می‌کند/ نکونام باید اخراج می‌شد

 رجائیان: استقلال مظلوم‌نمایی می‌کند/ نکونام باید اخراج می‌شد
2024-04-14T11:04:54+03:30
مدیرعامل باشگاه آلومینیوم اراک، بیانیه باشگاه استقلال را تلاشی از جانب آبی‌ها برای مظلوم‌نمایی می‌داند.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)