میرنیوز
به گزارش خبرنگار مهر، پلاک تاریخی، پلاکی است که در بیش از ۴۰ کشور دنیا به خودروهای کلاسیک و خاص داده میشود. در واقع دولتها در کشورهای مختلف برای افرادی که به دنبال حفظ و نگهداری خودروهای تاریخی هستند، امتیازات ویژهای در نظر گرفته و آنها را تشویق به بازسازی و نگهداری خودروهای تاریخی میکنند. تخفیف یا معافیت مالیاتی، تردد بی دردسر و دادن تسهیلات ویژه گوشهای از حمایتهای دولتها از صاحبان خودروهای تاریخی است؛ اما در ایران دست اندازهای زیادی پیش روی مالکان این خودروها گذاشته میشود تا کلاسیک سواران نسبت به حفظ و نگهداری این خودروها دلسرد شوند.
تعدد نهادهای تصمیمگیرنده درباره این خودروها کار را به جایی رسانده که در تمام این سالها بیش از ۳۰۰ پلاک تاریخی به این خودروها تعلق نگرفته و آنهایی هم که پلاک دریافت کردهاند، اجازه تردد ندارند و ماجرا از آنجایی بغرنجتر میشود که متوجه میشویم با تمام مشکلاتی که پیش روی کلاسیک سواران وجود دارد چند دستگاه خودرو قاچاق موفق به دریافت پلاک تاریخی شدهاند و این موضوع باعث نگرانی متخصصین این امر شده و اعتراض خود را به کمیته کلاسیک فدراسیون اتومبیلرانی بردهاند،
در حالی که افراد تصمیمگیرنده از نهادهای دیگری هستند. جالب است وقتی سایر کشورها را مورد بررسی قرار میدهیم، متوجه میشویم که دارندگان این خودروها تنها با حضور چند ساعته در محل شمارگذاری، پلاک تاریخی گرفته و با بستههای تشویقی تردد میکنند؛ اما در کشور ما افراد برای دریافت پلاک تاریخی باید از هفت خوان رستم عبور کنند و در پایان هم راهور اجازه تردد به این خودروها نمیدهد.
این موضوع گزارشی بود که خبرگزاری مهر با عنوان «نه» کلاسیکسواران به پلاک تاریخی/ طرحی که بلای جان شده است! به آن پرداخت.
محمدرضا زاهدی رئیس اداره اموال فرهنگی - تاریخی وزارت میراث فرهنگی و نماینده وزارت میراث فرهنگی در کارگروه شناسایی و صیانت از وسایل نقلیه تاریخی در گفتگو با خبرنگار مهر به این درخواست و مشکلات کلاسیک سواران پاسخ داد.
وی در ابتدا با اشاره به مشکل دارندگان خودروهای کلاسیک و راه اندازی کمپین « نه به پلاک تاریخی» گفت: این مشکل از قبل وجود داشته و چند سال پیش نیز مطرح شده بود. با این حال تلاش کرده ایم که شرایط را برای فعالیت این گروه فراهم کنیم.
زاهدی با اشاره به روندی که برای تشکیل کارگروه شناسایی و صیانت از وسایل نقلیه تاریخی صورت گرفت گفت: به دنبال تشکیل این کارگروه و واگذاری آن به کانون جهانگردی که با تصمیم کمیسیون فرهنگی دولت صورت گرفت، فهرستی از اتومبیل های کلاسیک تهیه شد و در اختیار پلیس راهور و مراکز اسقاط قرار گرفت.
این مقام مسئول در پاسخ به این پرسش که چرا شماره گذاری این اتومبیل ها مثل سایر کشورها روال آسان و در دسترسی ندارد گفت: بجز پلیس راهور و مراکز شماره گذاری رسمی هیچ جای دیگری این اتومبیل ها پلاک نمی شوند. روال هم به این صورت است که دارندگان این خودروها به سایت کانون جهانگردی و اتومبیلرانی مراجعه می کنند و در لینکی که در نظر گرفته شده اسناد و مدارک را بارگذاری می کنند.
وی ادامه داد: بعد از این مرحله توسط گروهی از کارشناسان و نمایندگان خودروها به پارکینگی دعوت می شوند و توسط کارشناسان و نمایندگان راهنمایی و رانندگی اصالت این خودروها تایید می شود که این در رده خودروهای کلاسیک قرار می گیرند یا نه. بعد فرم های بررسی شده در جلسه کارگروه که با حضور نمایندگان وزارتخانه ها تشکیل می شود، مورد بررسی نهایی قرار خواهد گرفت. اگر این خودروها مورد تایید قرار گرفتند در فهرستی از سوی وزارت میراث فرهنگی به فرماندهی ناجا معرفی می شوند.
زاهدی در پاسخ به این پرسش که چرا برخی از این خودروها نمی توانند پلاک دریافت کنند و مشکل شان چیست گفت: در بررسی هایی که صورت می گیرد ممکن است نقایصی در مدارک یا مسائل دیگر این خودروها وجود داشته باشد. به همین خاطر اگر اطلاعات ناقص باشد و با خودرو مطابقت نداشته باشد طبیعتا پلاک برای آنها صادر نخواهد شد.
وی در مورد مشکلات و محدودیت هایی که برای تردد این خودروها وجود دارد گفت: مشکل تردد مربوط به ما نیست و پلیس راهور ناجار باید در موردش تصمیم بگیرد. دلیل این را نمی دانم که چرا محدودیت وجود دارد اما مسائلی که در مورد خودروها از جمله معاینه فنی را مطرح کردند ما دفاع و تاکید کردیم که هر خودرو باید براساس سال تولید و شرایط خودش بررسی فنی شود. حالا این که چرا پلیس راهور کوتاه نمی آید برای خود ما هم مشخص نیست. با این حال از نظر ما این خودروها مشکلی برای تردد نخواهند داشت.
زاهدی در مورد این که چرا روند دادن پلاک تاریخی کند صورت می گیرد گفت: تاکنون به حدود ۳۰۰ خوردرو پلاک تاریخی داده ایم. ما در میراث فرهنگی شناسنامه تاریخی به خودروها می دهیم و پلاک تاریخی را پلیس راهور می دهد.
وی در مورد ورود خودروهای قاچاق و واسطه گری هایی که صورت می گیرد گفت: از این تعداد خودرو که برای پلاک مراجعه کرده اند فقط دو دستگاه با مشکل مواجه شدند که برای بررسی تکمیلی در دستور کار قرار گرفتند. البته این دو دستگاه هم پلاک ملی را قبلا دریافت کرده بودند.
زاهدی ادمه داد: ما به خودروهایی پلاک تاریخی می دهیم که هم توسط کارشناسان تایید شده باشند و هم در شماره گذاری کشور سابقه داشته باشند. اگر این سابقه را نداشته باشند درخواست آنها رد می شود. تاکنون فقط دو خودرو را به عنوان مهاجر یا قاچاق تشخیص داده ایم که باید بررسی بیشتری در موردشان صورت بگیرد. هر چند پلاک ملی را داشتند.
نماینده وزارت میراث فرهنگی در کارگروه شناسایی و صیانت از وسایل نقلیه تاریخی با اشاره به آیین نامه تعریف خودروهای کلاسیک و تاریخی گفت: در این آیین نامه خودروها دسته بندی شده اند. دسته اول خودروهایی هستند که بالای ۵۰ سال قدمت داشته باشند. دسته دوم خودروهای زیر این سن هستند که باید در کارگروه بررسی های نهایی در موردشان صورت بگیرد. دسته سوم خودروهایی هستند که متعلق به افراد و چهره های شاخص فرهنگی، سیاسی و اجتماعی هستند و از آنجا که مربوط به افراد خاص هستند جنبه ملی پیدا می کنند.
وی در مورد این که آیا به همه این خودروها پلاک تاریخی داده می شود گفت: تاکید بر این است که ثبت نام و دادن این پلاک ها مکانیزه شود تا از اعمال نظر شخصی و سلیقه ای جلوگیری شود. اگر هم تاکنون این روند با کندی مواجه بوده صرفا به دلیل تایید نشدن مسائل مثل رنگ ماشین و یا تعویض قطعات بوده است.
زاهدی در مورد دلالی و واسطه گری در این حوزه و این که عنوان شده این خودروها باید در مراکز خاص و تحت نظر خرید و فروش شوند گفت: هرکسی به طور شخصی می تواند اقدام کند و نیازی به مجوز ندارد اما اگر قرار باشد به صورت گروهی اقدامی صورت بگیرد و یا حراج های دسته جمعی باشد طبیعی است که باید روال قانونی را طی کند. در مورد تعمیرگاه و سایر موارد هم ما خواستار این هستیم که کار به دست افراد متخصص باشد و این طرح را داریم که از همه افراد متخصص دعوت کنیم به هر تعدادی که هستند بیایند و در این طرح مشارکت کنند. ما هیچ کاری را انحصاری نکرده ایم و در به روی همه باز است.
محمدرضا زاهدی در پایان گفت: قصد داریم کارشناسان خودروهای کلاسیک را تخصصی کنیم و برای استعلام صحت و سقم اطلاعات از برند سازنده افراد متخصص را به کار بگیریم و به صورت تک برند کار را حرفه ای تر جلو ببریم.
منبع : خبرگزاری مهر
پیروزی مقتدرانه زارع؛ ایران فاتح لیگ کشتی آزاد پادوبنی شد
پیروزی دلچسب مجتبی گلیج برابر حریف روس
پیروزی امیرحسین فیروزپور با چاشنی اعتراض به داوری
کامران قاسمپور مقتدرانه حریف روس را شکست داد
تیم ملی کومیته ایران با شکست ژاپن فینالیست جام جهانی شد
کامران قاسمپور مقتدرانه پیروز میدان شد
یوسفی اولین چراغ را روشن کرد؛ پیروزی برابر حریف روس
امیرمحمد یزدانی حریف قهرمان المپیک نشد
صنعت نفت با حذف آلومینیوم صعود کرد
سینا خلیلی چهارمین شکست ایران برابر روسیه را رقم زد
رحمان عموزاد نتوانست از حریف روس انتقام بگیرد
برادران مومنی لیگ پادوبنی را با باخت شروع کردند
تمرینات اختصاصی دو بازیکن خارجی پرسپولیس پیش از دیدار با الریان
مردان کاتارو با شکست برابر ایتالیا حذف شدند
آخرین وضعیت تیم فوتبال جوانان ایران تشریح شد
پیروزی سخت پیکان مقابل استقلال خوزستان و صعود به یک هشتم نهایی
سپاهان صدرنشین لیگ برتر والیبال زنان شد
صعود شاگردان مهاجری به یک هشتم نهایی جام حذفی
روزبه چشمی به اردوی استقلال ملحق شد
تعامل دلخواه باشگاه ها با تیم ملی جوانان ایران ایجاد شد
استقلال هم صاحب تیم فوتبال بانوان شد
صعود بعثت به یک هشتم نهایی جام حذفی فوتبال
بانوان استقلال هم از دسته دوم استارت می زنند
یک روز زندان در انتظار ستاره مشهور فوتبال به خاطر ۶۵ یورو!
داوران دیدار استقلال و پاختاکور مشخص شدند
تداوم قعرنشینی «اونبورگ» با شکست برابر «زنیت»
انتقاد تند «انریکه» از «دوناروما» و به خطر افتادن جایگاه او
رئیس جمهور: توزیع عادلانه امکانات اولویت وزارت ورزش باشد
بلیت بازی استقلال و پاختاکور؛ از یک میلیون تا ۳۰ میلیون تومان
در دیدار رئیس جمهور با مسئولان ورزش کشور چه گذشت؟