میرنیوز

صالحی امیری: پرچم کمیته را به دست فرد دیگری می‌دهم/ ۲۷ نفر به تعویق انتخابات رأی دادند نه ۲۲ نفر/ با دبیر فقط اختلاف سلیقه دارم

 صالحی امیری: پرچم کمیته را به دست فرد دیگری می‌دهم/ ۲۷ نفر به تعویق انتخابات رأی دادند نه ۲۲ نفر/ با دبیر فقط اختلاف سلیقه دارم 2022-03-17T08:49:26+03:30

جعفر جدی-ورزش ایران در سال 1400 با چالش بزرگی به نام حضور در بازی‌های المپیک 2020 توکیو مواجه بود و برای حضور در این رویداد بزرگ، کمیته ملی المپیک نقش اصلی در حمایت از فدراسیون‌ها را ایفا کرد.

حضور در این بازی‌ها در حالی بود که دوره چهار ساله ریاست رضا صالحی امیری در کمیته ملی المپیک به پایان می‌رسید، اما مسائل مربوط به اساسنامه و آیین‌نامه انتخابات و در ادامه برگزاری مجمع عمومی و نظر اعضا، باعث شد تا انتخابات به مهر ماه 1401 موکول شود.

بررسی عملکرد کاروان ایران در المپیک، موضوع انتخابات کمیته، تعامل با وزارت ورزش و رویکرد‌های بین‌المللی در حوزه ورزشی و ...، مسائلی بودند که صالحی امیری در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم پیرامون آنها صحبت کرد.

* سالی سخت همراه با چالش‌های تغییر دولت داشتیم

صالحی امیری درباره عملکرد کمیته ملی المپیک در سال 1400 گفت: سال سختی برای کشور، اقتصاد، معیشت، از جمله ورزش بود. متاسفانه سال را با کرونا آغاز کردیم و همزمان دغدغه برگزاری المپیک توکیو داشتیم. در این میان گرانی، تورم، بیکاری، کرونا، برگزاری اردوها و رویدادها، تداوم کسب سهمیه و درخشش کاروان ما در توکیو مسائلی بود که درگیر آنها بودیم و همزمان هم با تغییر دولت مواجه شدیم. تغییر دولت همیشه با چالش‌ها و تنش‌‌های طبیعی همراه است.

سید رضا صالحی امیری , کمیته ملی المپیک ایران , حمید سجادی , وزارت ورزش و جوانان , ورزش , المپیک ,

* سه استراتژی در مسیر حضور قدرتمندانه در المپیک تعریف کردیم

وی ادامه داد: در این فضا، کاری که کمیته ملی المپیک انجام داد، سه محور داشت. محور اول اینکه استراتژی تمرکز حداکثری بر روی المپیک توکیو را به عنوان استراتژی اول انتخاب کردیم، یعنی از هر گونه حاشیه‌های فرعی پرهیز کنیم و بر روی المپیک توکیو تمرکز داشته باشیم. محور دوم، ورود منابع و امکانات و ارز لازم برای حضور قدرتمندانه کاروان در توکیو بود. برای این کار بودجه مصوب کمیته ملی المپیک 166 میلیارد بود و 50 میلیارد هم به عنوان متفرقه برای المپیک به عنوان یک رویداد بزرگ در نظر داشتیم که جمع آنها 216.5 میلیارد تومان به عنوان بودجه نهایی سال 1400 شد. نکته مهمی که در این بودجه اتفاق افتاد، این بود که ما 90 درصد بودجه فدراسیون‌ها را قبل از اعزام به توکیو پرداخت کردیم، یعنی ما در بهار و تابستان سال جاری 90 درصد بودجه مصوب فدراسیون‌ها را پرداخت کردیم که این برای برگزاری اردوها، کسب سهمیه و اینکه فدراسیون‌ها دغدغه منابع مالی برای انجام ماموریت‌شان نداشته باشند، کمک جدی کرد.

* ارز را تبدیل و پاداش‌ها را زیاد کردیم

رئیس کمیته ملی المپیک عنوان کرد: محور سوم تامین یک میلیون یورو ارز برای حضور مقتدرانه و بدون محدودیت‌های مالی در توکیو بود؛ چون این کاروان نماینده 80 میلیون نفر در میان 206 کشور حاضر در توکیو بود. خوشبختانه تمام هزینه‌های ارزی اعم از اسکان، تغذیه، حمل و نقل، پاداش پای سکو، پاداش پول توی جیبی ورزشکاران، پاداش دستمزد مربیان و سایر اعضای کادر فنی بدون کمترین چالش پرداخت شد. یک اتفاق مهم دیگر هم که رخ داد، این بود که ما امسال دلار را به یورو تبدیل و پرداخت کردیم و پاداش یورویی را هم برای طلایی‌ها 50 درصد بیشتر پرداخت کردیم، یعنی پاداش ارزی 10 هزار یورویی برای مدال طلا را در عمل 5 هزار یورو دیگر به عنوان پاداش ویژه در نظر گرفتیم و 15 هزار یورو پرداخت کردیم.

* حتی یک نفر هم در جریان المپیک دچار چالش نشد

صالحی امیری در ادامه این موضوع گفت: پس نکته اول استراتژی تمرکز حداکثری بر المپیک توکیو، نکته دوم تامین منابع مالی لازم برای حضور در این رویداد و نکته سوم پشتیبانی و لجستیک لازم برای کاروان بود که تقریباً همه ظرفیت کمیته ملی المپیک از ترانسفر و تشریفات فرودگاهی‌ تا انتخاب لباس و کیفیت آن همگی به کار گرفته شدند. در واقع نیازهای جدی کاروان نزدیک به 20 محور بود. برای مثال در فرودگاه که بودم، گفتند که تیراندازی بیش از 500 کیلوگرم اضافه بار دارد. همه اینها با بسیج منابع و ظرفیت‌های کمیته المپیک بدون کمترین چالش انجام شد و حتی یک نفر در مجموعه این اعزام، در قبل، حین و بعد از بازی‌ها خوشبختانه دچار چالش نشد و این نکته مهمی بود. در واقع تمرکز ما روی لجستیک و پشتیبانی بود که به خوبی انجام شد.

سید رضا صالحی امیری , کمیته ملی المپیک ایران , حمید سجادی , وزارت ورزش و جوانان , ورزش , المپیک ,

* بهتر از 26 کشور اروپایی نتیجه گرفتیم

وی با اشاره به اهمیت نتیجه‌گرایی برای المپیک تصریح کرد: استراتژی دیگری که اهمیت زیادی داشت، نتیجه و توجه جدی به نتیجه‌گرایی بود. اتفاقی که افتاد، این بود که کاروان ایران در شرایط سختی توانست سهمیه بگیرد. همه جا کرونا بود و محدودیت‌های پروازی، قرنطینه واکسیناسیون و مشکلات دیگر وجود داشت، اما خوشبختانه نتایج کسب شده در توکیو قابل دفاع است. شما باید توجه کنید که ما در چه شرایطی وارد توکیو شدیم؟ نکته اول اینکه پدیده کرونا یک چتر سیاه را بر روی همه ملت‌ها از جمله ما پهن کرده بود. نکته دوم بی‌تصمیمی یا ابهام در تصمیم‌گیری میزبان بود. شما شاهد بودید که مردم ژاپن در فاصله یک ماه مانده به المپیک تظاهرات می‌کردند که نباید برگزار بشود. این شرایط برای سیستمی که می‌خواهد برای اعزام یک کاروان بزرگ تصمیم بگیرد، خیلی آزاردهنده است. نکته سوم نیز گرانی سرسام‌‌آور بود. قیمت همه کالاها حداقل 3 تا 5 برابر شده بود. نکته مهم بعدی هم وضعیت رقبا بود که اهمیت زیادی برای‌مان داشت. خوشبختانه ایران از 26 کشور اروپایی نتیجه بهتری گرفت. حتی قزاقستان که در دوره قبل بهتر از ما بوده، این دوره به رتبه زیر 70 سقوط کرد و این خیلی پیام داشت. البته همین وضعیت را بسیاری از کشورها نیز منطقه داشتند، بر همین اساس نتایج نسبت به ادوار قبل قابل دفاع بود، آن هم در حالیکه ما در ادوار قبلی المپیک شرایط سخت برای کسب سهمیه و آمادگی و اعزام و گرانی و تورم و ده‌ها مشکل دیگر را نداشتیم.

* کاروان ایران در المپیک آبرومندانه ظاهر شد و مقتدرانه نتیجه گرفت

رئیس کمیته ملی المپیک یادآور شد: باید به این مسئله اشاره کنم که کشورهای زیادی در قاره اروپا اُفت کردند و همچنین کشورهای آسیای میانه در جدول پایین رفتند، ولی ما در مقایسه با سایر کشورها وضیعت بهتری داشتیم و در منطقه اول و در دنیای اسلام اول بودیم و در آسیا نیز بعد از چین، ژاپن و کره جنوبی در رده چهارم قرار گرفتیم. این رنکینگ، قابل قبول بود. ما در مجموع رنکینگ کشورهای آسیایی و آفریقایی رتبه پنجم را در اختیار داشتیم این نشان می‌دهد که در مجموع و در شرایط بحران و شرایط طاقت‌فرسای کرونا و شرایط اقتصادی، کاروان ایران آبرومندانه ظاهر شد و مقتدرانه نتیجه گرفت. این مجموع ارزیابی ما است.

* هدفمان تمرکز بر المپیک بود و کاری به مسائل سیاسی نداشتیم

صالحی امیری درباره تغییر دولت در آستانه بازی‌های المپیک اظهار داشت: راجع به حوزه‌های دیگر در 1400 باید عنوان کنم یکی از حوزه‌هایی که به اعتقاد من تعیین کننده بود، بحث انتقال دولت بود. همواره اینگونه است که وقتی شما در دوره انتقال قرار می‌گیرید، یک اُفت طبیعی دارید و این مسئله همیشه وجود دارد. زمانی که بحث‌های سیاسی انجام می‌شود، جایگاه‌های مدیریتی تزلزل پیدا می‌کند. جالب اینکه این تغییرات همزمان با ایام المپیک شد، یعنی در روزهایی که ما در توکیو بودیم و این در راندمان کار تاثیر مستقیم دارد. بعد از تغییر دولت و در مجموع در سالی که تغییر دولت است، مجموعاً راندمان دولت و دستگاه‌ها افول می‌کند. ما در کمیته ملی المپیک سعی کردیم که در این تنش قرار نگیریم، چون واقعاً هدفمان تمرکز بر روی المپیک بود و اصلاً کاری به این نداشتیم که در حوزه سیاسی چه اتفاقی رخ می‌دهد، چون می‌گفتیم قضاوت دنیا نسبت به ورزش ایران با نتایج المپیک خواهد بود.

* با سجادی همان استراتژی وفاق و همدلی را دنبال می‌کنیم

وی با تاکید بر اهمیت وفاق و انسجام با وزارت ورزش به تسنیم گفت: نکته دوم که ما در سال 1400 به دنبال عدم مواجهه با آن بودیم، این بود که فدراسیون‌ها در اثر فشار ناشی از شرایط کرونا به لحاظ آمادگی دچار افت نشوند. این برای ما اهمیت داشت، بر همین اساس در ابتدای سال تجهیزاتی را خریداری کردیم و به منازل قهرمان‌ها فرستادیم که آمادگی جسمانی‌شان را در دوران قرنطینه در و حضور در منزل حفظ کنند. نکته سوم که اهمیت داشت، این بود که عنصر وفاق و همدلی در تغییر دولت دچار خدشه نشود. خوشبختانه که امروز من با شما صحبت می‌کنم، بیش از 6 ماه از عمر دولت جدید می‌گذرد و با حضور حمید سجادی به عنوان وزیر جدید ورزش و جوانان، ما دقیقاً همان استراتژی را دنبال می‌کنیم که با وزیر قبلی داشتیم. الان استراتژی وفاق و انسجام با وزارت ورزش یک استراتژی پایدار است و من تلاش کردم که این را تبدیل به یک گفتمان کنم؛ اینکه چه در وزارت ورزش تغییرات ایجاد شود و چه در کمیته المپیک، این مسیر پایدار بماند.

سید رضا صالحی امیری , کمیته ملی المپیک ایران , حمید سجادی , وزارت ورزش و جوانان , ورزش , المپیک ,

* رئیس آینده کمیته المپیک باید دنبال انسجام باشد، نه انشقاق

رئیس کمیته ملی المپیک با بیان اینکه وزیر ورزش، محور ورزش کشور است، خاطرنشان کرد: تداوم حیات ورزش قهرمانی در ایران منوط به تداوم انسجام و وفاق میان نهادهای اصلی ورزش یعنی وزارت ورزش کمیته المپیک و پارالمپیک و 50 فدراسیون است. خیلی از دوستان اینگونه تحلیل می‌کردند که این وفاق به دلیل روابط دوستی من و مسعود سلطانی‌فر است و بعد از رفتن او دچار خدشه می‌شود، اما ثابت کردم که این ربطی به تداوم دوستی افراد ندارد. امروز هم با صراحت اعلام می‌کنم هر کسی که در کرسی وزارت ورزش بنشیند، به عنوان نماینده رسمی دولت، قانوناً محور ورزش کشور هست و هر کسی که در کرسی کمیته ملی المپیک بنشیند، باید با این باور کاندید بشود و از مجمع رای ‌بگیرد که سمت صندلی ریاست می‌رود تا انسجام و وفاق کمک کند، نه به انشقاق. در غیر این صورت خسارت اصلی متوجه فدراسیون‌ها می‌شود.

* رونمایی از تندیس‌ها ادامه خواهد داشت

صالحی امیری درباره رونمایی از تندیس بزرگاان و قهرمانان ورزش کشور در سال 1400 گفت: ما در سال 1400 موجی از رونمایی از تندیس‌های بزرگان کشور داشتیم و بیش از یکصد تندیس رونمایی شدند. شعار ما این بود که در هر ماه حداقل از 5 ماه تندیس رونمایی کنیم که تاکنون 134 تندیس رونمایی شد. اولین فهرست از این رونمایی‌ها مربوط به قهرمانان المپیک بود و سپس قهرمانان آسیا، چهره‌های ماندگار و جانبازان و معلولین را رونمایی کردیم. حالا هم تالار افتخارات فوتبال آماده است و 14 تندیس را رونمایی خواهیم کرد و ان‌شاءالله سعی می‌کنیم بعد از تعطیلات نوروز این کار را انجام بدهیم راه‌اندازی کنیم. یکی از تالارهای جدیدی که رونمایی خواهیم کرد، تالار مشاهیر رسانه ورزش است. ما بزرگانی از رسانه ورزش ایران داریم که در شرایط سختی تلاش کردند و برای آنها هم یک تالار اختصاصی ایجاد خواهیم کرد. در کنار این موضوع، تاریخ شفاهی به نتیجه رسید و ما بعد از یک تلاش 3 ساله، از تاریخ شفاهی شامل ضبط تلویزیونی بیش از هزار ساعت برای اولین بار و حدود 27 جلد کتاب رونمایی کردیم. این مجموعه که جهت‌گیری‌اش کاملاً مشخص است، برای اینکه پابت بکند ورزش ایران دارای تاریخ و تبار است، یک هدف بلندی دارد؛ اینکه مجموعه دانش و آگاهی و تجربه‌ای که در ذهن قهرمانان و پیشکسوتان است، روی نوار و سی‌دی تخلیه و به متن تبدیل می‌شود و آیندگان می‌توانند از این ظرفیت بزرگ بهره ببرند.

* مجمع و انتخابات مانع سازماندهی و پیگیری امور نشد

وی درباره ساماندهی امور مربوط به رویدادهای سال 1401 عنوان کرد: آخرین اتفاقی که امسال رخ داد، این است که خارج از دغدغه‌های موجود در سطح کشور، ساماندهی دو کاروان اعزامی به بازی‌های کشورهای اسلامی و بازی‌های آسیایی را انجام دادیم و سرپرست کاروان و تیم سرپرستی آنها مشخص شدند. با همه فدراسیون‌ها جلسات کارشناسی برگزار و ثبت‌نام اولیه انجام شد و الان در انجام فعالیت‌های تدارکات، پشتیبانی، ترانسفر، خرید لباس و ... در مرحله بعدی هستیم. ارزیابی ما این است که تا پایان خرداد بتوانیم کل مجموعه فعالیت‌های لازم را جهت حضور در کشورهای اسلامی انجام بدهیم. ما به بحث مجمع و انتخابات و تغییرات در کمیته ملی المپیک هرگز توجه نکردیم. در واقع یک استراتژی انتخاب کردیم و ساماندهی بازی‌های آسیایی را انجام دادیم. در ادامه جلساتی را در ستاد عالی وزارت ورزش با محوریت وزیر ورزش تشکیل دادیم و مسائل مختلف را به تصویب رساندیم.

سید رضا صالحی امیری , کمیته ملی المپیک ایران , حمید سجادی , وزارت ورزش و جوانان , ورزش , المپیک ,

* کمیته المپیک روی ریل است و وابسته به شخص نیست

رئیس کمیته ملی المپیک با تاکید بر ساماندهی و جلوگیری از فردگرایی در این کمیته به تسنیم گفت: خیلی‌ها باورشان این بود که چون در آستانه برگزاری مجمع انتخاباتی هستیم، باید این موضوعات را برای بعدی‌ها بگذاریم. بسیاری از دوستان ما به انجام این مسئله توصیه می‌کردند، ولی من واقعا یک روز به این فکر نکردم که چه روزی باید صندلی را تحویل بدهم. مهم این است که شما تا روز آخر که مسئولیت دارید، برای آینده قدم‌های موثر بردارید. خوشبختانه امروز وضعیت دو کاروان ما مشخص است، تقریباً به لیست مشخص رسیدیم، ثبت‌نام اولیه را انجام دادیم و الان سرپرست کاروان اسلامی ما برای هماهنگی‌های کادر سرپرستی کاروان‌های عازم ترکیه شده است. این یک اتفاق بزرگی بود که صورت گرفت. به اعتقاد من، کمیته المپیک در یک ریل قرار گرفته که دیگر وابسته به شخص نیست. بر روی این نکته تاکید می‌کنم که بنای ما از روز اول بر روی سازماندهی، ساختارسازی، تشکیلات‌سازی و شرح وظایف معین بود و این اتفاق در کمیته المپیک رخ داد. بنابراین کمیته ملی المپیک قائم به شخص نیست. در واقع هر کسی در یک کرسی قرار بگیرد، آن مسیری که انتخاب شده در حال حرکت است و کاروان‌ها تکلیف‌ و سازماندهی تکلیفشان روشن بوده و نحوه توزیع بودجه روشن است.

* ابراز امیدواری برای بهبود شرایط بودجه

صالحی امیری درباره بودجه سال آینده گفت: ما بودجه 1401 را اعلام نکردیم، به دلیل اینکه منتظر شورای نگهبان هستیم، یعنی اگر ابلاغ رسمی بودجه از طریق شورای نگهبان به مجلس، از مجلس به سازمان برنامه و بودجه و از آنجا نیز توسط دولت ابلاغ شود، بلافاصله ارقام‌ مربوط به بودجه خود را روی سایت می‌گذاریم. الان اتفاق مثبتی که افتاده، این است که بودجه کمیته المپیک از 216 میلیارد به مرز 300 میلیارد تومان رسیده است. ما گفت‌وگویی با مجلس شورای اسلامی، کمیسیون فرهنگی و قاضی‌زاده هاشمی به عنوان مسئول پیگیری بودجه حوزه ورزش داشتیم که برای هزینه 3 کاروان بودجه‌ای به طور مستقل به ما پرداخت داشته باشند که پیش‌بینی‌مان 180 میلیارد تومان است.

* ان شا الله اگر بودجه تصویب شود، هر 3 رویداد را عزتمندانه برگزار می‌کنیم

وی در این باره افزود: آن بودجه 300 میلیاردی در صورت تصویب در سه حوزه تقسیم خواهد شد؛ اول کمک مستقیم به فدراسیون‌ها که این رقم معمولا 60 درصد بودجه ما خواهد بود و هر ساله نیز اینگونه است. دوم پشتیبانی از مجموعه سخت‌افزاری کمیته ملی المپیک شامل تجهیزات، نوسازی و آمادگی برای تیم‌های ملی، هتل‌ها و خوابگاه‌ آزادی، سالن سنجش، پزشکی، روانشناسی و ... است در این مسیر همه اینها نوسازی و روزآمدسازی شدند. البته بخشی از آن مانده است که این اتفاق باید در سال 1401 بیفتد. مورد سوم هم بودجه پرسنلی است. در این باره افزایش 57 درصدی که وزارت کار مطرح کرده، طبعاً باید منابع ما نیز برای پرسنل 57 درصد افزایش پیدا کند. ان‌شاءالله اگر مجلس این بودجه 180 میلیاردی را تصویب کند، ما 3 رویداد را عزتمندانه برگزار می‌کنیم، چون پیش‌بینی ما 4 میلیون دلار ارز، حدود 100 میلیارد تومان ریالی و 80 میلیارد نیز هزینه ترانسفر و سایر ملزوماتی است که معمولاً نیاز داریم.

سید رضا صالحی امیری , کمیته ملی المپیک ایران , حمید سجادی , وزارت ورزش و جوانان , ورزش , المپیک ,

* بودجه 1401 هنوز قطعیت ندارد

رئیس کمیته ملی المپیک خاطرنشان کرد: در واقع اگر مجلس این ارقام را تصویب کند، کمیته المپیک 300 میلیارد بعلاوه 180 میلیارد تومان خواهد داشت. البته در شرایطی خواهد بود که تصویب شود، ولی الان قطعیت ندارد و به دلیل آن است که ما منتظر تصمیم شورای نگهبان هستیم و پس از تصویب نهایی مجلس، ابلاغ بودجه به دولت و ابلاغ دولت به ما خواهد بود و این فرآیند باید طی بشود.

* حمایت دولت شرط موفقیت کاروان است

صالحی امیری با تاکید بر اهمیت حمایت دولت از کاروان‌های اعزامی ایران گفت: اینکه عنوان می‌شد ممکن است با به‌روی کار آمدن دولت جدید، در بحث بودجه در مضیقه قرار بگیریم، اشتباه بود، در واقع آنهایی که در فضای بودجه هستند، با این مسائل آشنایی دارند. ما تجربه 40 ساله در این کار داریم. بودجه یک ساختار دارد و ساختار آن مبتنی بر ماموریتی که دستگاه دارد، است. بدنه کارشناسی دولت کاملاً به روندهای کارشناسی آشنا هستند، یعنی همان رویداد، هزینه‌ها‌ی ارزی و ریالی آن. ما برای المپیک توکیو 50 میلیارد تومان در بودجه 1400 و همین مقدار را هم برای سال 99 داشتیم. در واقع برای آمادگی طی دو سال 99 و 1400 روی هم 112 میلیارد تومان برای المپیک هزینه کردیم. نکته دیگر اینکه اصولاً تقویت دستگاه‌ها و ورزش در اولویت‌های دولت قرار دارد. وقتی می‌گوییم اولویت، یعنی اولویت اول ورزش قهرمانی است، یعنی حضور قدرتمندانه در 10 رویداد در 4 سال. در واقع حمایت دولت شرط موفقیت کاروان است.

* مجلسی‌ها دغدغه حمایت از ورزش را دارند

وی همچنین درخصوص نقش مجلس نیز از اهمیت زیادی برخوردار است، تصریح کرد: نکته بعدی درک روشن مجلس است. این دوره کسانی در کمیسیون‌های فرهنگی و ورزش مجلس هستند که دغدغه حمایت از ورزش را دارند. همین‌جا باید از کمیسیون فرهنگی، کمیسیون تلفیق و فراکسیون ورزش قدردانی کنم که دغدغه توسعه ورزش قهرمانی، حضور قدرتمندانه کاروان ایران در رویدادهای آسیایی و جهانی داشته و دارند. دلیل این دغدغه آن است که مقوله ورزش امروز با حیات اجتماعی جامعه ایران گره خورده است. اگر ما به دنبال عبور از کرونا و فشارهای معیشتی و اقتصادی هستیم، تقویت ورزش در این شرایط به معنای احیای نشاط ملی است. رویکرد دولت، رویکرد سازمان برنامه و بودجه، کمیسیون فرهنگی، کمیسیون تلفیق، فراکسیون ورزش و به ویژه ریاست مجلس، حمایت از بودجه ورزش قهرمانی است.

سید رضا صالحی امیری , کمیته ملی المپیک ایران , حمید سجادی , وزارت ورزش و جوانان , ورزش , المپیک ,

* ادغام بودجه به صلاح ما و وزارت ورزش نیست

رئیس کمیته ملی المپیک درباره موضوع ادغام بودجه‌های نهادهای اصلی ورزش گفت: آنچه که دوستان مجلس در گفت‌وگو به ما درخصوص ادغام شدن یا نشدن بودجه کمیته المپیک با وزارت ورزش منتقل کردند، این بود که بودجه تفکیک می‌شود و هر نهادی در این باره استقلال خودش را دارد. این اتفاق این هم به صلاح ورزش است، هم وزارت ورزش و هم کمیته ملی المپیک. ضمن اینکه هم در برگزاری رویدادهای سه‌گانه سال 1401 نیز کمک شایانی به ما می‌کند.

* 6 دلیل برای ادغام کردن بودجه ارائه کردیم

وی ادامه داد: من قبلاً راجع به ادغام بحث کردم. خوشبختانه مجلس، رویکرد مثبتی راجع به عدم ادغام داشت. تا به امروز هنوز هیچ دلیل روشنی برای انجام این کار به ما منتقل نشد، یعنی دلیل شفاف و روشنی بابت چرایی ادغام وجود ندارد. با این وجود ما 6 دلیل برای عدم ادغام آوردیم. وقتی شما قصد انجام کاری را دارید، باید قواعدش را هم بسنجید. تنها نکته‌ای که در این باره به ما گفتند، موضوع نظارت‌پذیری بود. کسانی که این سخن را گفتند، از ساختار ورزش اصلاً آگاهی ندارند. چه کسی باید به چه کسی نظارت بکند؟ در اساسنامه کمیته ملی المپیک مورادی همچون نظارت، هدایت، سازماندهی، اعزام و برگزاری رویدادهای بین‌المللی در تقویم کمیته ملی المپیک و شورای المپیک آسیا دیده می‌شود. اگر منظور از نظرات، نظارت فنی است، وظیفه ذاتی کمیته المپیک همین مسئله را ایجاب می‌کند، اما اگر نظارت غیرفنی مد نظر است، نهادهای نظارتی همچون دیوان و بازرسی کل، در ساختمان کمیته دفتر و کارشناس مستقر دارند و ماموریتشان را انجام می‌دهند. در مجموع اگر نظارت در سطح ملی است که نهادهای ملی اینجا مستقر هستند. اگر هم نظارت فنی است که مسئولیت نظارت، هدایت، سازماندهی، اعزام به رویدادهای آسیایی و بین‌المللی در تقویم کمیته المپیک، بخشی از وظیفه ذاتی این کمیته محسوب می‌شود.

* اتفاقات مجمع غیر طبیعی نبود، ساعی و عباسعلی هم به مهر ماه رای دادند

صالحی امیری پیرامون اتفاقات رخ داده در مجمع عمومی کمیته ملی المپیک به تسنیم گفت: آنچه در زمان برگزاری مجمع عمومی کمیته ملی المپیک اتفاق افتاد، غیرطبیعی نبود. در مجمع 70 نفر حضور داشتند و از آن 70 نفر، 56 نفر حق رأی داشتند و در زمان رأی‌گیری نیز 49 نفر حضور داشتند. عزیزانی که پیرامون مسائل مربوط به رأی‌گیری برای اعلام زمان برگزاری انتخابات اظهارنظر کردند، یک مقداری عجله کردند، چون وقتی از آنها سوال کردم این عددها را از کجا آورده‌اند، گفتند حدسی بوده است! ما یک عدد داریم به عنوان کل تعداد کسانی که عضو مجمع هستند، همچنین تعداد کسانی که در مجمع حاضر هستند و تعداد کسانی که حق رأی دارند، چون تعداد زیادی از افراد به عنوان مدعو حضور داشتند. تعداد کسانی که حاضر بودند، 49 نفر بود و تعداد کسانی که رأی دادند 27 نفر. من 22 نفر را شمارش کردم، اما رأی مجازی را شمارش نکرده بودیم که آن افراد یعنی هادی ساعی و حمیده عباسعلی و ... ویس گذاشتند و سندش هم موجود است. آن دو نفر نیز به برگزاری انتخابات در مهر ماه رأی داده بودند و این مسئله به صورت مستند وجود دارد. در واقع تعداد افراد موافق در مجموع 27 نفر شد؛ 22 نفر را من در جمع شمردم و 5 نفر به این جمع اضافه شدند.

سید رضا صالحی امیری , کمیته ملی المپیک ایران , حمید سجادی , وزارت ورزش و جوانان , ورزش , المپیک ,

* در اساسنامه موضوعی به نام تصویب زمان انتخابات در مجمع عمومی نداریم

رئیس کمیته ملی المپیک با بیان اینکه رأی‌گیری درباره زمان انتخابات، به دلیل مشروعیت دادن به نظر هیئت اجرایی و همچنین احترام به اعضای مجمع بوده، اظهار داشت: نکته بعدی اینکه، من انتظار دارم دوستانی که عجله می‌کنند و یک موضوعی را می‌نویسند، بتوانند آن را اصلاح کنند. ما اصلاً در اساسنامه موضوعی به نام تصویب زمان برگزاری انتخاب در مجمع عمومی نداریم. در واقع در اساسنامه آمده که تاریخ مجمع باید به تصویب هیئت اجرایی برسد و هیئت اجرایی نیز در جلسه قبل از مجمع این موضوع را تصویب کرده بود. این سوال ممکن است پیش بیاید که چرا من مسئله زمان برگزاری انتخابات را مجمع عمومی به رأی گذاشتم؟ پاسخ این است که می‌خواستم مشروعیت بیشتری به موضوع تصویب شده در هیئت اجرایی بدهم. همچنین می‌خواستم به نظر مجمع نیز احترام گذاشته شود. من انتظار دارم آنهایی که قضاوت می‌کنند، عادلانه و آگاهانه این کار را انجام بدهند. من در همه مجامع و جلسات اعلام کردم که به صلاح رئیس کمیته المپیک یعنی من، همچنین به صلاح کمیته المپیک و ورزش است که هر چه سریع‌تر مدیریت این نهاد به ثبات برسد. این سخن تکراریِ من است و امروز هم همین تأکید را دارم.

* آیین‌نامه و صورت جلسه مجمع را برای IOC فرستادیم؛ امیدوارم رفت و برگشت نداشته باشد

صالحی امیری درباره پیش‌بینی‌اش از زمان برگزاری انتخابات کمیته عنوان کرد: ما ترجمه آیین‌نامه‌ای که برای برگزاری انتخابات تصویب کردیم، همراه با صورت جلسه مجمع برای IOC ارسال کردیم. در طرف مقابل، ساختار IOC اینگونه است که این موارد را به کمیته حقوقی‌اش ارجاع می‌کند و آنها رسیدگی می‌کنند. اگر ابهامی وجود نداشته باشد، تصویب می‌شود، اما ابهام داشته باشند، سوالاتی را مطرح می‌کنند. امیدوارم تصویب آیین‌نامه رفت و برگشت نداشته باشد. در واقع اگر آیین‌نامه بدون ابهام تصویب شود، دوره ارائه پاسخ از سوی IOC کمتر از سه ماه نیست. برای مثال ما درخصوص کمیسیون ورزشکاران 6 بار رفت و برگشت داشتیم. برنامه‌ریزی ما برای خرداد ماه متمرکز شده بود و این مسئله، واقعاً برنامه‌ریزی ما است.

* سکوت کردم تا دخالتی در مجمع نداشته باشم

وی با اشاره به سکوتش در زمان رأی‌گیری زمان انتخابات به منظور عدم ایجاد سوءتفاهم برای افراد گفت: اینکه گفته می‌شود آن دسته از اعضای هیئت اجرایی که رئیس فدراسیون نیز هستند، موافق این موضوع نبودند، صحیح نیست. در واقع باقرزاده، ساعی، رضوانی و علیپور با استدلال، به برگزاری در مهرماه تاکید داشتند تا تکلیف هرچه سریعتر مشخص شود. این در حالی بود که تعداد زیادی از روسای فدراسیون‌ها نیز این تقاضا را داشتند. کاری که ما در مجمع درخصوص زمان انتخابات انجام دادیم، کار اخلاقی بود. من در مجمع اعلام کردم به صلاح بنده و کمیته است که انتخابات زودتر برگزار شود. به همین دلیل من به هیچ کدام رای ندادم که اعمال نفوذ تلقی شود، چون فکر می‌کردم که اگر این کار را انجام بدهم، دوستان به من محبت و بزرگواری دارند و همراهی نشان می‌دهند. بر همین اساس سکوت کردم که دخالتی در آرای مجمع نداشته باشم.

سید رضا صالحی امیری , کمیته ملی المپیک ایران , حمید سجادی , وزارت ورزش و جوانان , ورزش , المپیک ,

* ثبات مدیریت، دلیل انتخاب مهر ماه برای برگزاری انتخابات بود

صالحی امیری درباره استدلال موافقان برگزاری انتخابات در مهر ماه تصریح کرد: آن کسانی اعتقاد به برگزاری انتخاب در مهرماه داشتند، دغدغه تغییرات مدیریتی در کمیته ملی المپیک را داشتند، یعنی این تغییرات مدیریتی سرنوشت کاروان را تحت تاثیر خودش قرار می‌دهد. شما فرض را بر این بگذارید که اینها مطرح می‌کردند که اگر رئیس آینده عنوان کند با ریاست افراد انتخاب شده برای سرپرستی کاروان ایران موافق نیست و می‌خواهد یک رئیس انتخاب کند. بر این اساس اینها معتقد بودند که باید ثبات مدیریتی باشد. الان فرض کنید که خرداد ماه انتخابات شده و یک ماه بعد یعنی در تیرماه رئیس جدید که مستقر شود، تشخیصش این باشد که سرپرست کاروان یا کادر سرپرستی و مدیران اصلی کمیته ملی المپیک در سطوح مختلف تغییر کنند. درست است که این موضوع حق رئیس کمیته المپیک است، ولی ما در مرداد و شهریور به ترکیه و چین اعزام داریم. استدلال دوستان این بود که با برگزاری انتخابات در تیر ماه و احتمال تغییرات، قطعاً در اعزام کاروان‌های ایران چالش پیش می‌آید. شما مشاهده کردید که من در مقام تایید یا تکذیب سکوت کردم و اجازه دادم به رای گذاشته شود. من حتی قلباً راضی بودم که انتخابات را در بهار برگزار کنیم.

* تعویق انتخابات به خاطر کرونا، یک رویه معمول در دنیاست

وی درباره این موضوع افزود: استدلال موافقان با برگزاری در مهر ماه این بود که این تغییرات به انجام مقتدرانه کارها برای بازی‌های کشورهای اسلامی و آسیایی لطمه می‌زند. لذا بهتر است انتخابات بعد از این دو رویداد برگزار شود و به تاخیر بیفتد. ضمن اینکه حساسیت روی این مسائل اشتباه است! دوستانی که نقد کردند، لااقل اگر از من سوال می‌کردند، بیشتر روشن‌شان می‌کردم. IOC اعلام کرده که انتخابات به دلیل شیوع کرونا می‌تواند یک تا دو سال عقب بیفتد. این موضوع در حالی اعلام شد که انتخابات IOC نیز یک سال به تعویق افتاد و حتی انتخابات فدراسیون جهانی شمشیربازی با تعویق مواجه شد. همچنین در دوره ریاست محمد علی‌آبادی شاهد تعویق 1.5 ساله انتخابات بودیم. اینها یک رویه‌های معمول در دنیا است. در اساسنامه صراحت وجود دارد که تغییرات زمانی انجام می‌شود که در هیئت اجرایی همزمان با انتخابات مجمع باشد. ما قانونی در اساسنامه نداریم که بتوانیم در خصوص این تغییرات بگوییم مثلا رئیس بماند و هیئت اجرایی تغییر کند.

* با هیچ کدام از اعضای مجمع اختلاف ندارم

رئیس کمیته ملی المپیک با تاکید بر رویکرد مشارکتی در این کمیته خاطرنشان کرد: در همه اساسنامه‌ها و همه رویه‌های جاری در دنیا اینگونه است که تیم قبلی تا برگزاری انتخابات جدید به فعالیت‌شان ادامه می‌دهند. من گفتم که پس از تعویق انتخابات کمیته بین‌المللی المپیک، همان هیئت اجرایی به کارشان ادامه دادند یک سال شد و حضورشان پنج ساله شد. اگر این کار برای کمیته بین‌المللی المپیک یک امر قانونی است، طبعاً برای کمیته‌های ملی المپیک در کشورهای مختلف نیز اینگونه خواهد بود. آن چیزی که من فکر می‌کنم، این است که ما باید ظرفیت ایجاد کنیم، چون یک کار جمعی باید انجام شود. این یک رویکرد مشارکت‌جویانه است. صادقانه عرض می‌کنم، طی 4 سال، یک استراتژی باثبات داشته‌ام و آن، تعامل و همگرایی حداکثری با هیئت اجرایی و مجمع بوده است. امروز با هیچ‌کدام از اعضای مجمع اختلاف ندارم، حتی دبیر و سایر دوستان. دبیری قهرمان ملی ما و و کشتی ورزش اول ماست. ما اختلاف سلیقه داریم و اختلاف برداشت داریم.

سید رضا صالحی امیری , کمیته ملی المپیک ایران , حمید سجادی , وزارت ورزش و جوانان , ورزش , المپیک ,

* دیپلماتیک حرف نمی‌زنم؛ با دبیر فقط اختلاف سلیقه داریم

صالحی امیری درباره انتقادات علیرضا دبیر رئیس فدراسوین کشتی و با اشاره به حاشیه‌های به وجود آمده اظهار داشت: علیرضا دبیر گفته است که می‌خواهد تیم سوم کشتی ایران را به بازی‌های آسیایی بفرست. اشکال ندارد!‌ ما اختلاف سلیقه داریم، ولی من با هیچ یک از روسای فدراسیون‌ها اختلاف ندارم. بار دیگر صراحتاً اعلام می‌کنم و شما هم به این مسئله اشاره کنید؛ من به عنوان رئیس کمیته ملی المپیک با هیچ کدام از اعضای هیئت اجرایی و مجمع اختلافی ندارم. این سخن حقیقی است، نه اینکه فکر کنید دیپلماتیک حرف می‌زنم. مگر ممکن است در یک جمع 60 نفره هیئت اجرایی و مجمع اختلاف دیدگاه نباشد؟ چه کسی گفته همه باید یکسان فکر کنند؟ با کدام منطق چنین دیدگاهی وجود دارد؟ اختلاف نظر همیشه وجود دارد، آن چیزی که اهمیت دارد، توجه به یک اصل است؛ رئیس کمیته ملی المپیک به این توجه کند که استراتژی اصلی باید حداکثر انسجام و وفاق برای حضور مقتدرانه در رویدادها باشد و سایر مسائل حواشی است. چرا من در طول چهار سال گذشته به حواشی ورود نکردم؟ معتقدم حواشی همچون موریانه در ورزش قهرمانی است. قطعاً تا روزی که من هستم، وارد حواشی نخواهم شد. این یک استراتژی قطعی است. کشتی ورزش اول کشور و فراتر از ورزش، بخشی از فرهنگ ملی ما است.

* بودجه 50 فدراسیون پاسخگوی ماموریت‌شان نیست

وی ادامه داد: ما با علیرضا دبیر واقعا دوست هستیم. البته که اختلاف سلیقه داریم و این هم یک امر طبیعی است. او حرف حقی می‌زند و ما هم یک حقیقت دومی را مطرح می‌کنیم. این دو موضوع تعارض ندارند و او باید به آن بیشتر توجه کند. حرف حق دبیر این است که بودجه فدراسیون کشتی کفاف هزینه‌های جاری‌اش را نیم‌دهد. این درست است، ولی من به آن یک جمله اضافه می‌کنم؛ بودجه 50 فدراسیون پاسخگوی ماموریت‌شان نیست. من اطلاعاتم از همه عزیزان بیشتر است، به دلیل اینکه صبح تا شب با همه فدراسیون‌ها ارتباط دارم و پیگیر هستم و به مقوله بودجه با تجربه 40 ساله واقف هستم. فقط کشتی نیست که کمبود بودجه دارد، همه 50 فدراسیون کمبود دارند، چون منابع ورزش قهرمانی در ایران محدود است. هم دولت قبل و هم این دولت نهایت تلاش‌شان را برای افزایش بودجه داشته و دارند، اما منابع کشور محدود است. ما با منابع محدود باید توزیع عادلانه داشته باشیم. در واقع نمی‌توانیم به یک فدراسیون بیشتر از میزانی که در چارچوب امتیازات تعریف شده، پرداخت داشته باشیم.

* همه چیز در کمیته ملی المپیک شفاف است

رئیس کمیته ملی المپیک با تاکید بر وجود شفافیت در مسائل مالی کمیته ملی المپیک گفت: این سوال به وجود می‌آید که چرا همه پرداخت‌ها را روی سایت کمیته المپیک قرار می‌دهیم؟ جوابش مشخص است؛ برای اینکه این پیام را بدهیم کمیته المپیک شفاف است. ما عادلانه اقدام می‌کنیم. امروز شما می‌توانید بودجه گلف و هاکی و کشتی و وزنه‌برداری و کاراته و تیراندازی و ... را روی سایت ببینید. ما روز دوشنبه 23 اسفند 17 درصد از بودجه را به فدراسیون‌ها پرداخت کردیم و آن به مرز 156 درصد رساندیم. این منطق مدیریتی است که ما چنین کاری را انجام بدهیم و از روز اول به آن وفادار بودیم.

سید رضا صالحی امیری , کمیته ملی المپیک ایران , حمید سجادی , وزارت ورزش و جوانان , ورزش , المپیک ,

* روزانه به 300 قهرمان سرویس می‌دهیم و هیچ اعتراضی هم نیست

وی در ادامه این موضوع و با اشاره به اقدامات صورت گرفته و سرویس‌دهی به ورزشکاران رشته‌های مختلف تصریح کرد: من ادبیات و طرز بیان دبیر را نمی‌پسندم، اما اعتراض یا نقد به عملکرد به یک دستگاه حق رئیس فدراسیون است. صراحتاً اعلام می‌کنم، اعتراض یا نقد یک دستگاه در ورزش حق رئیس فدراسیون است و ما نباید در اینجا دچار خشم شویم. نوع رفتار ما باید رفتار توجیهی و اقناع‌گرایانه باشد. تلاش من بر این بوده و امروز هم همین است که اقناع‌گرانه صحبت کنیم. وقتی که یک سازمان بودجه‌اش را اعلام می‌کند و اعداد و ارقام در بخش‌های مختلف را منتشر می‌کند، این عددها یک پیامی دارد. 60 درصد منابع دریافتی ما به فدراسیون‌ها داده شده یا مستقیم یا برای آنها هزینه کرده‌ایم. همچنین حدود 20 درصد هزینه پرسنلی سازمان است و حدود 20 درصد نیز صرف توسعه سازمانی می‌شود، یعنی همان تجهیزات سالن سنجش، تجهیزات بدنسازی، تجهیزات قلب و پزشکی که همه آنها به صورت رایگان در اختیارشان است. این توسعه سازمانی یعنی بازسازی هتل، آکادمی، خوابگاه نصرت و آزادی، یعنی خدمات‌دهی روزانه متوسط به 300 نفر از قهرمانان کشور به صورت شبانه روزی. اینکه ما 300 نفر را هر زمان از شبانه‌روز پذیرش می‌کنیم و هیچ مورد اعتراضی نمی‌شنوید و پذیرش در طول 365 روز ادامه دارد، اقدام بزرگ و البته سختی است. در ذهن خود بیاورید یک مجموعه‌ هر روز آمادگی پذیرش 300 قهرمان در سراسر کشور را دارد و آماده است به این 300 نفر خدمات آب درمانی و ورزش و روانشناسی و پزشکی و ... ارائه بدهد. نکته بسیار مهم اینکه هیچ موردی اعتراضی نداشته باشیم و تلاش‌مان بر آن بوده که مطابق استانداردهای روز عمل کنیم. ما یک اصل داریم؛ باید سرویس‌دهی اینگونه باشد که همه کسانی که از ما سرویس بگیرند، اظهار رضایت کنند. من هر زمان که به آکادمی ملی المپیک می‌روم، ابتدا بدون استثنا از ورزشکاران راجع به سرویس‌دهی می‌پرسم. جالب است که در سال 1400 یک مورد اعتراض هم به من واصل نشد. چگونه ممکن است روزانه به 300 نفر سرویس بدهند و منِ رئیس کمیته ملی المپیک که هر روز در آکادمی از ورزشکاران سوال می‌کنم، یک مورد اعتراض هم نمی‌شنوم.

* بودجه کمیته در دوران 4 ساله 381 درصد رشد کرد

صالحی امیری درباره بودجه کمیته المپیک و مقایسه آن در چهار سال اخیر به تسنیم گفت: بودجه کمیته المپیک از 44 میلیارد تومان با تخصیص 38 درصد در اول بهمن 96 که من کارم را شروع کردم، امروز به 216.5 میلیارد رسید. جالب اینکه هر سال هم ما تقریباً تخصیص را صد درصد گرفتیم، اما تخصیص فدراسیون‌ها را بالای صد درصد پرداخت کردیم. من در شرایطی کار را تحویل گرفتیم که ترامپ جنایتکار از برجام خارج شد و کشور به سمت بحران رفت. در واقع ما در شرایط بحران موفق شدیم میانگین بودجه 4 سال گذشته را 381 درصد افزایش بدهیم و عدد و رقم آنها روی سایت موجود است.

* ان شا الله در سال 1401 تحول جدی در بودجه و منابع ورزش قهرمانی را خواهیم داشت

وی تاکید کرد: ما بیش از یکصد میلیارد تومان تجهیزات برای توسعه زیرساخت‌ها فراهم کرده و حدود سیصد میلیارد تومان در 4 سال به 50 فدراسیون کمک کردیم. آیا این ارقام، ارقام خوبی است؟ به نظرم حتما بد است! آیا کفایت نیازهای ورزش قهرمانی را می‌کند؟ قطعاً نه! فراموش نمی‌کنیم در مجموع بودجه 2500 میلیارد تومانی ورزش، 2200 میلیارد برای وزارت ورزش. 200 میلیارد کمیته المپیک و حدود 130 میلیارد تومان برای کمیته پارالمپیک است. شما نسبت‌ها را در نظر بگیرید که سوال کنید سهم ما در این توزیع چقدر است؟ چرا ما از دولت ابراز رضایت می‌کنیم؟ اینکه دولت در این شرایط سخت این منابع را به دستگاه‌های کشور از جمله وزارت ورزش می‌رساند، باید قدردانشان باشیم. مگر آنکه به ساختار اجرایی کشور آشنایی نبوده و یا بخواهیم با شعار به دفاع از ورزش بپردازیم. آنهایی که اخلاق و انصاف دارند، باید قدردان دولت، سازمان برنامه و مجلس باشند. من هم امروز به شما این نوید و وعده مثبت را می‌دهم که در سال 1401 تحول جدی در بودجه و منابع ورزش قهرمانی را خواهیم داشت.

* پرچم کمیته ملی المپیک را به دست فرد دیگری خواهم داد

رئیس کمیته ملی المپیک درباره تصمیمش پیرامون حضور در انتخابات کمیته به تسنیم گفت: من قبلاً اعلام کردم و اینجا هم تاکید می‌کنم آن چیزی که به عنوان اصول برنامه‌های پانزده‌گانه تعریف کرده بودم، نهایتاً آن را به 12 گام تبدیل کردم. من این گام‌ها را بر اساس جدول برنامه تعریف کردم و گفتم جزو آرزوها یا انگیزه‌هایم بود که ان‌شاءالله بعدی‌ها باید دنبال کنند. یکی از مواردی که اشاره کرده‌ام، ساخت موزه است‌. همچنین ساخت چند دهکده المپیک برای اردوهای تیم‌های ملی را نیز گفته‌ام. گام بعدی ایجاد یک منابع پایدار برای بودجه کمیته ملی المپیک است. در واقع اینها جزو برنامه‌های من بود. طبعاً زمان در اختیارم نبود و من تقریباً دو سال در فضای بحران مدیریت کردم. در چنین شرایطی من احساس می‌کنم که وظیفه‌ام را در حد توانم در این 4 سال انجام دادم. ان‌شاءالله این پرچم را به دست فرد دیگری خواهم داد تا او بتواند با انرژی و برنامه و ایده‌های جدیدی این مسیر را دنبال کند. تا امروز که با شما صحبت می‌کنم، تصمیمی برای ثبت‌نام در انتخابات کمیته ملی المپیک ندارم.

* بنای ثبت‌نام در شرایط فعلی ندارم

وی با اشاره به اینکه هیچ جلسه‌ای با مقامات دولتی در این باره نداشته، ادامه داد: هیچ مسئولی از سوی دولت و در سطح دولت با من در خصوص کرسی کمیته المپیک صحبت نکرده است. البته طبیعی است که نباید این کار را انجام بدهند، چون ساختار کمیته المپیک تابع مجمعی خواهد بود که این مجمع انتخاباتش باید آزادانه برگزار شود و قطعاً نهادهای بین‌المللی این روندها را در ایران نظارت می‌کنند. با این وجود من به این جمع‌بندی رسیدم که با تغییر دولت، فضایی را ایجاد کنم که افراد صاحب صلاحیت با انگیزه جدید بیایند و این پرچم را در دست بگیرند. من بنای ثبت‌نام برای خودم تعریف نکرده‌ام.

سید رضا صالحی امیری , کمیته ملی المپیک ایران , حمید سجادی , وزارت ورزش و جوانان , ورزش , المپیک ,

* ارزیابی همکاران ما این است که در حوزه دیپلماسی موفق عمل کرده‌ایم

صالحی امیری با تاکید بر اهمیت حوزه دیپلماسی در ورزش دنیا گفت: ما روابط بسیار صمیمی، تعامل خیلی خوب و همگرایی حداکثری با شورای المپیک آسیا و کمیته بین‌المللی المپیک داریم، چون امروز در همه مجامعی که ما دعوت شدیم و حضور یافتیم، رویکردشان با ما در گفت‌وگوهای رویکرد تعاملی، همگرایی و حل مسئله بوده است. استراتژی ما در حوزه دیپلماسی، کاهش تحریم، فشار ظالمانه به فدراسیون‌ها و افزایش فرصت بود. ارزیابی خودم و همکارانم این است که ما در حوزه دیپلماسی موفق عمل کرده‌ایم. اگر از من سوال دقیق‌تر کنید که چه میزان وقتم را در این حوزه صرف کرده‌ام، پاسخ می‌دهم که نیمی از وقتم در 4 سال گذشته برای توسعه دیپلماسی ورزشی با 150 تن از مقامات ارشد ورزشی جهان ملاقات پیرامون توسعه دیپلماسی و کاهش تحریم‌های ورزشی صرف شده است. در واقع این حوزه نیمی از انرژی مرا گرفت و البته یک ضرورت بود. نمی‌توانم خیلی وارد جزئیات شوم، چون به صلاح نیست.

* موفقیت سجادی موفقیت ورزش ایران خواهد بود

رئیس کمیته ملی المپیک با اشاره به نقس حیاتی وزیر ورزش تصریح کرد: من حمید سجادی وزیر ورزش را به عنوان شخصیت ورزشی می‌شناسم و انگیزه حداکثری او برای توسعه ورزش همگانی و قهرمانی در ایران را شاهد هستم. ما به عنوان کمیته ملی المپیک و 50 فدراسیون فعال معتقدیم که باید در دایره وزارت ورزش حداکثر همکاری و تعامل را داشته باشیم تا سجادی موفق شود. موفقیت سجادی موفقیت ورزش ایران خواهد بود.

* استراتژی کاهش تهدید باید اولویت رئیس جدید باشد

وی درباره عدم ملاقات وزیر ورزش با توماس باخ رئیس IOC در جریان برگزاری المپیک زمستانی عنوان کرد: اینکه من و سجادی برای دیدار با توماس باخ رئیس IOC به پکن رفتیم، اما ملاقات انجام نشد، واقعاً مسئله مهمی نیست. این دیدار قابل تکرار است و ما در اولین فرصت می‌توانیم به لوزان برویم و این ملاقات را انجام بدهیم. این مسئله فرعی است؛ مسئله اصلی این است که کسی که در مسند ریاست کمیته ملی المپیک می‌نشیند، باید متعهد شود که ورزش ایران را در مسیر تعلیق قرار ندهد. خط قرمز مدیریت ورزش ایران یعنی وزیر ورزش و کمیته ملی المپیک و پارالمیپک، تعلیق ورزش است و این تحت هیچ شرایطی قابل پذیرش نیست. ما در چهار سال گذشته با همه توان، تجربه و دانش‌مان سعی کردیم ورزش ایران را که در حقیقت آن نماد هویت و غرور و نشاط ملی است، از حوادث خارجی و توطئه‌های خارجی دور کنیم. این را تاکید می‌کنم هر عزیزی که به عنوان رئیس کمیته ملی المپیک انتخاب می‌شود، باید استراتژی کاهش تهدید نسبت به ورزش قهرمانی ایران را در اولین اولویت و هدف‌گذاری‌اش قرار بدهد و سپس مسائل داخلی را دنبال کند، چرا که ما در مجموع با چالش‌های زیادی روبه‌رو بوده و هستیم، ولی متاسفانه بنا به دلایلی که شما هم مطلع هستید، نمی‌توانیم گزارش رسمی بدهیم.

سید رضا صالحی امیری , کمیته ملی المپیک ایران , حمید سجادی , وزارت ورزش و جوانان , ورزش , المپیک ,

* رسانه، رکن چهارم ورزش ایران

صالحی امیری با اشاره به نقش رسانه‌ها در برجسته‌تر شدن موفقیت‌های کسب شده ورزشی گفت: نقش رسانه برجسته و چشم گیر بوده است. صادقانه عرض می‌کنم بدون رسانه کمیته ملی المپیک نه به مقصد و نه به مقصود نمی‌رسید. هر مدیری  در ورزش ایران بنای موفقیت و تحقق اهداف را دارد باید بپذیرد که رسانه رکن است و حداقل یک چهارم وقت خویش را با رسانه سپری کند. تنها حلقه ارتباط مدیریت ورزش با متن جامعه، رسانه است. بار دیگر قدرشناسی می‌کنیم از همکاری همه رسانه‌ها خصوصا صداوسیما، خبرگزاری‌ها، سایت‌ها و روزنامه‌ها و وظیفه خود می‌دانم به صورت اختصاصی از تسنیم هم قدرشناسی کنم.

* خبرگزاری تسنیم، رویکرد کارشناسی ورزشی و پرهیز از سیاسی‌کاری دارد

وی در پایان عنوان کرد:  باید از خبرگزاری تسنیم و به ویژه تحریریه ورزشی این مجموعه تقدیر کنم. آن چیزی که من راجع به مجموعه خبرگزاری تسنیم و بخش ورزشی آن باید بگویم، دو نکته است؛ نکته اول اینکه اخلاق رسانه‌ای را کاملا رعایت می‌کنند و نکته دوم اینکه رویکرد کارشناسی به مسئله ورزش و پرهیز از رویکرد سیاسی وجود دارد. در واقع به عنوان کسی که 4 سال در کمیته ملی المپیک هستم، باید عنوان کنم که رویکرد اخلاق‌مداری و حرفه‌ای در حوزه ورزش را در این خبرگزاری شاهد هستم.

انتهای پیام/

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار ورزشی

پاسخ منفی باشگاه ذوب‌آهن به پیشنهاد نقل‌وانتقالاتی سرخابی‌ها

 پاسخ منفی باشگاه ذوب‌آهن به پیشنهاد نقل‌وانتقالاتی سرخابی‌ها
2024-02-26T08:13:55+03:30
در فاصله ۲۴ ساعت تا پایان فرصت نقل‌وانتقالاتی لیگ برتر باشگاه ذوب‌آهن با درخواست انتقال بازیکنانش به استقلال و پرسپولیس مخالفت کرد.

بازگشت کامران قاسم‌پور به تشک از ۲ هفته دیگر

 بازگشت کامران قاسم‌پور به تشک از ۲ هفته دیگر
2024-02-26T08:13:55+03:30
کامران قاسم‌پور که به دلیل انجام عمل جراحی اردوی تیم ملی را ترک کرده بود، از دو هفته دیگر می‌تواند تمرینات کشتی‌اش را آغاز کند.

منافی: اوسمار نیاز به حمایت و زمان دارد/ باید به جانشین بیرانوند روحیه و انگیزه بدهیم

 منافی: اوسمار نیاز به حمایت و زمان دارد/ باید به جانشین بیرانوند روحیه و انگیزه بدهیم
2024-02-26T08:13:55+03:30
بازیکن پیشین تیم فوتبال پرسپولیس معتقد است، سرمربی برزیلی سرخپوشان در حال حاضر نیاز به حمایت و زمان دارد تا تفکرات خود را در تیم پیاده کند.

سپهرزاد: مسابقات دوومیدانی قهرمانی آسیا در سطح بالایی برگزار شد/ انتظارمان از صابری بیشتر بود

 سپهرزاد: مسابقات دوومیدانی قهرمانی آسیا در سطح بالایی برگزار شد/ انتظارمان از صابری بیشتر بود
2024-02-26T08:13:54+03:30
مربی دوومیدانی ایران مدعی است، مسابقات دوومیدانی داخل سالن آسیا که چندی پیش در کشورمان برگزار شد، سطح بالایی داشته است.

آل‌نعمه به دنبال تکمیل کادر فنی فولاد

 آل‌نعمه به دنبال تکمیل کادر فنی فولاد
2024-02-26T06:00:37+03:30
سومین سرمربی فولاد خوزستان در فصل بیست و سوم لیگ برتر به دنبال تکمیل دستیارانش در فولاد خوزستان است.

هموار شدن راه خروج آلوز از زندان

 هموار شدن راه خروج آلوز از زندان
2024-02-26T06:00:37+03:30
با اینکه هنوز زمان زیادی از محکومیت به حبس ۴.۵ سالدنی آلوز نگذشته؛ از هم اکنون زمزمه‌هایی مبنی بر آزادی احتمالی او شنیده می‌شود.

گادژی‌ماگمادوف: کشتی ایران هم یک تانک داشت/ سیاست و ورزش ۲ مقوله جدا از هم هستند

 گادژی‌ماگمادوف: کشتی ایران هم یک تانک داشت/ سیاست و ورزش ۲ مقوله جدا از هم هستند
2024-02-26T06:00:35+03:30
نایب قهرمان جهان و قهرمان کشتی اروپا می‌گوید کشتی ایران هم در سال‌های گذشته یکی مثل عبدالرشید سعدالله‌یف داشته است، یک تانک ایرانی.

آمادگی افسانه‌های تنیس برای ایندین ولز

 آمادگی افسانه‌های تنیس برای ایندین ولز
2024-02-26T06:00:34+03:30
عکس منتشر شده از سوی نواک جوکوویچ که در پرواز منتهی به آمریکا با رافائل نادال گرفته شده، حسابی سروصدا به پا کرد.

فاطمه همتی به مدال نقره کاپ آسیا رسید

 فاطمه همتی به مدال نقره کاپ آسیا رسید
2024-02-26T06:00:33+03:30
فاطمه همتی در دیدار نهایی مسابقات کامپوند کاپ آسیایی بغداد به مدال نقره دست یافت.

بوحمدان دوباره به فولاد بازگشت

 بوحمدان دوباره به فولاد بازگشت
2024-02-26T06:00:33+03:30
بازیکن نیم فصل اول گل‌گهر سیرجان به باشگاه فولاد خوزستان پیوست.

کشتی آزاد باشگاه‌های جهان| بانک شهر قهرمان شد

 کشتی آزاد باشگاه‌های جهان| بانک شهر قهرمان شد
2024-02-26T06:00:31+03:30
شاگردان رضا یزدانی با رسیدن به برد ششم در فینال و پیش از رسیدن به کشتی‌گیران ایرانی تیم هندی، قهرمانی خود در مسابقات کشتی آزاد باشگاه‌های جهان قطعی کردند.

رئیس پورتو: بازیکنانی که بازی می‌کنند، مهمتر از طارمی هستند/ او هم یکی مثل امباپه است!

 رئیس پورتو: بازیکنانی که بازی می‌کنند، مهمتر از طارمی هستند/ او هم یکی مثل امباپه است!
2024-02-26T06:00:31+03:30
رئیس باشگاه پورتوی پرتغال جدایی بدون هزینه مهدی طارمی در پایان فصل را اتفاقی طبیعی می‌داند.

شرط ربیعی برای جدایی مهاجم مورد نظر پرسپولیس

 شرط ربیعی برای جدایی مهاجم مورد نظر پرسپولیس
2024-02-26T06:00:31+03:30
باشگاه ذوب‌آهن در صورتی رضایتنامه مهاجم خود را صادر می‌کند که بتواند لوسیانو پریرا را جذب کند.

لیگ برتر والیبال| کامبک طبیعت در ماراتنی ۳ ساعته/ سایپا همچنان می‌بازد + نتایج و جدول

 لیگ برتر والیبال| کامبک طبیعت در ماراتنی ۳ ساعته/ سایپا همچنان می‌بازد + نتایج و جدول
2024-02-26T06:00:30+03:30
تیم‌های فولاد سیرجان، گیتی‌پسند، پیکان، ایفاسرام، نیان الکترونیک، شهداب و طبیعت در هفته بیست‌وششم لیگ برتر والیبال مقابل حریفان خود به پیروزی رسیدند.

جوادی: بعد از مدال آسیایی آسیب‌های سختی دیدم/ برای رسیدن به اهدافم کوتاه نخواهم آمد

 جوادی: بعد از مدال آسیایی آسیب‌های سختی دیدم/ برای رسیدن به اهدافم کوتاه نخواهم آمد
2024-02-26T06:00:29+03:30
دارنده مدال برنز تکواندو قهرمانی آسیا تاکید کرد که یک سال و نیم مصدومیت سختی داشتم اما حالا بازگشتم و برای رسیدن به اهدافم کوتاه نخواهم آمد.

آخرین وضعیت حسین رضازاده پس از بستری شدن در بیمارستان

 آخرین وضعیت حسین رضازاده پس از بستری شدن در بیمارستان
2024-02-26T06:00:29+03:30
دبیر فدراسیون وزنه‌برداری آخرین وضعیت حسین رضازاده پس از بستری شدن در بیمارستان را تشریح کرد.

ارسلان مطهری به تراکتور پیوست

 ارسلان مطهری به تراکتور پیوست
2024-02-26T06:00:28+03:30
مهاجم استقلال با عقد قراردادی به تیم فوتبال تراکتور پیوست.

جام اتحادیه| لیورپول به ۱۰ رسید؛ قهرمانی «بچه»‌های کلوپ در دوئل دراماتیک با چلسی

 جام اتحادیه| لیورپول به ۱۰ رسید؛ قهرمانی «بچه»‌های کلوپ در دوئل دراماتیک با چلسی
2024-02-26T06:00:28+03:30
قرمزپوشان مرسی‌ساید با غلبه بر چلسی، اولین جام فصل جاری فوتبال انگلیس را بالای سر بردند.

نایب قهرمانی مهدی الفتی در جام جهانی ژیمناستیک

 نایب قهرمانی مهدی الفتی در جام جهانی ژیمناستیک
2024-02-26T06:00:27+03:30
ملی‌پوش ژیمناستیک ایران به مدال نقره در رقابت‌های جام جهانی آلمان دست یافت.

تحلیل جامع وضعیت فعلی سپاهان؛ از نقص‌های تاکتیکی تا دلیل خشونت زیاد

 تحلیل جامع وضعیت فعلی سپاهان؛ از نقص‌های تاکتیکی تا دلیل خشونت زیاد
2024-02-26T06:00:27+03:30
پیشکسوت تیم فوتبال سپاهان به تحلیل عملکرد اخیر این تیم و خصوصا خشونت زیاد زردپوشان اصفهان در فوتبالی که ارائه می‌دهند، پرداخت.

جام جهانی فوتبال ساحلی| برزیل با غلبه بر ایتالیا قهرمان شد

 جام جهانی فوتبال ساحلی| برزیل با غلبه بر ایتالیا قهرمان شد
2024-02-26T06:00:26+03:30
تیم ملی فوتبال ساحلی برزیل با شکست ایتالیا در فینال؛ قهرمان جام جهانی ۲۰۲۴ امارات شد.

فرصت‌سوزی؛ بلای جان استقلال در مسیر قهرمانی!

 فرصت‌سوزی؛ بلای جان استقلال در مسیر قهرمانی!
2024-02-26T06:00:26+03:30
پیشکسوت تیم فوتبال استقلال می‌گوید که فرصت‌سوزی زیاد می‌تواند بلای جان آبی‌پوشان در مسیر قهرمانی باشد.

جام جهانی فوتبال ساحلی| دومین سومی ایران با ۶ تایی کردن بلاروس + عکس

 جام جهانی فوتبال ساحلی| دومین سومی ایران با ۶ تایی کردن بلاروس + عکس
2024-02-26T06:00:25+03:30
تیم ملی فوتبال ساحلی ایران با شکست بلاروس توانست عنوان سومی جام جهانی ۲۰۲۴ امارات را به دست بیاورد.

دمیر: ترکیب تیم ملی قطر منصفانه نیست/ کاظمی: بازی خیلی فیزیکی بود

 دمیر: ترکیب تیم ملی قطر منصفانه نیست/ کاظمی: بازی خیلی فیزیکی بود
2024-02-24T08:00:36+03:30
سرمربی تیم ملی بسکتبال ایران گفت: نمی‌دانم قطری‌های چطور به عنوان یک تیم آسیایی از تعداد زیادی بازیکن غیر قطری استفاده می‌کنند؟!

پتروشیمی دومین تیم ایرانی شرکت‌کننده در جام باشگاه‌های جهان/ الهی، حبیب‌زاده و مومنی در تیم برائتی

 پتروشیمی دومین تیم ایرانی شرکت‌کننده در جام باشگاه‌های جهان/ الهی، حبیب‌زاده و مومنی در تیم برائتی
2024-02-24T08:00:35+03:30
تیم پتروشیمی شازند دومین تیم ایرانی شرکت‌کننده در مسابقات کشتی آزاد جام باشگاه‌های جهان است که از صبح امروز (شنبه) در تنکابن آغاز خواهد شد.

بیانی: ۳ امتیاز دیدار برابر سپاهان جهش خوبی در راه قهرمانی استقلال است/ ماشاریپوف در انزلی قابلیتش را نشان داد

 بیانی: ۳ امتیاز دیدار برابر سپاهان جهش خوبی در راه قهرمانی استقلال است/ ماشاریپوف در انزلی قابلیتش را نشان داد
2024-02-24T08:00:34+03:30
پیشکسوت باشگاه استقلال اعتقاد دارد این تیم با پیروزی مقابل سپاهان در دیدار پیش رو جهش خوبی در راه دستیابی به قهرمانی لیگ برتر خواهد داشت.

کشتی آزاد باشگاه‌های جهان| برنامه مسابقات مشخص شد؛ رویارویی بانک شهر با قرقیزستان و پتروشیمی با بلاروس

 کشتی آزاد باشگاه‌های جهان| برنامه مسابقات مشخص شد؛ رویارویی بانک شهر با قرقیزستان و پتروشیمی با بلاروس
2024-02-23T19:07:16+03:30
قرعه‌کشی رقابت‌های کشتی آزاد جام باشگاه‌های جهان انجام شد و دو تیم کشورمان حریفان خود را شناختند.

کشتی آزاد باشگاه‌های جهان| برنامه مسابقات مشخص شد؛ رویارویی بانک شهر با قرقیزستان؛ پتروشیمی با بلاروس

 کشتی آزاد باشگاه‌های جهان| برنامه مسابقات مشخص شد؛ رویارویی بانک شهر با قرقیزستان؛ پتروشیمی با بلاروس
2024-02-23T18:53:47+03:30
قرعه‌کشی رقابت‌های کشتی آزاد جام باشگاه‌های جهان انجام شد و دو تیم کشورمان حریفان خود را شناختند.

بسکتبال انتخابی کاپ آسیا| ایران به سختی از سد قطر گذشت

 بسکتبال انتخابی کاپ آسیا| ایران به سختی از سد قطر گذشت
2024-02-23T18:53:47+03:30
تیم ملی بسکتبال ایران در نخستین بازی خود از مسابقات انتخابی کاپ آسیا ۲۰۲۵ موفق به پیروزی میلی‌متری مقابل قطر شد.

قرارداد سرمربی تیم ملی قطر تا سال ۲۰۲۶ تمدید شد

 قرارداد سرمربی تیم ملی قطر تا سال ۲۰۲۶ تمدید شد
2024-02-23T16:00:39+03:30
اتحادیه فوتبال قطر با تمدید قرارداد سرمربی اسپانیایی تیم ملی این کشور، پاداش قهرمانی او و شاگردانش در جام ملت‌های اسیا ۲۰۲۳ را داد.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)