میرنیوز

تشریح انتخاب برترین‌های قرن ورزش ایران/ انتخاب مردم برای قهرمان «صد»

تشریح انتخاب برترین‌های قرن ورزش ایران/ انتخاب مردم برای قهرمان «صد» 2022-03-14T13:02:54+03:30

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری جشنواره انتخاب برترین‌های قرن ورزشی ایران صبح امروز در ساختمان شبکه ورزش کشور با حضور سینا معتضدی مدیر شبکه و اکبر محمدخانی دبیر جشنواره برگزار شد.

سینا معتضدی مدیر شبکه ورزش ایران درباره لزوم برگزاری این جشنواره گفت: با اصل مربوط به عدالت و توجه ویژه ای که همواره به بستر ورزش در کشور داشته ایم خواستار برگزاری جشنواره شدیم. از اهداف بزرگ صدا و سیما که با همکاری وزارت ورزش و کمیته‌های ملی المپیک و پارالمپیک همراه بود قصد داشتیم مخاطبان جوان و نوجوان خود را با الگوهای ورزش قهرمانی و پهلوانی آشنا کنیم. شبکه ورزش به صورت خاص و شورای ورزش صدا و سیما به صورت عام‌، نگاهی فرصت محور دارند تا دیگر صرفا نگاه به برد و باخت تیم‌ها در هر مسابقه نباشد.

مدیر شبکه ورزش درباره تأثیر این موضوع در تمام ساختارهای اجتماعی و فرهنگی کشور افزود: جامعه در شرایطی است که مردم تحت فشار اقتصادی هستند ولی ورزش می‌تواند داروی شفا بخش باشد. باور داریم ورزش قهرمان‌ساز و هویت‌ساز استو همان طور که مقام معظم رهبری در دیدار با قهرمانان المپیک و پارالمپیک در تابستان سال جاری عنوان کردند می‌خواهیم از این دریچه نگاه کنیم و با مرور افتخارآفرینی در ۱۰۰ سال اخیر حال مردم را خوب و دل آنها را شاد کنیم.

وی درباره جوایز مختلف جشنواره در این باره افزود: جوایز هشت گانه‌ای بر همین محور محتوایی مشخص شده است. سعی کردیم ویژگی‌هایی را برای جشنواره برترین‌های قرن ورزش ایران در نظر بگیریم. به عنوان مثال از ظرفیت کارشناسان ورزش برای همفکری استفاده کردیم. ابتدا سراغ فدراسیون‌ها رفتیم و گفتیم بهترین‌های خودتان را اعلام کنید. سپس سراغ پیشکسوتان و کارشناسان و اهالی رسانه که خبره هستند رفتیم. هیأت انتخاب حدود ۵۰ نفری تشکیل دادیم و در نهایت هیأت داوران متشکل از وزیر ورزش، رئیس کمیته المپیک و پارالمپیک و چند پیشکسوت شکل گرفت. فکر می‌کنم تا آخر هفته نامزدهای نهایی در هر جایزه مشخص می‌شود و از اول فروردین در قالب برنامه «یک‌صد»، رأی‌گیری مردمی آغاز می‌شود و مردم برترین‌های ورزش ایران را انتخاب می‌کنند.

معتضدی یادآور شد: جشنواره مردم محور برگزار می‌کنیم. می‌خواهیم به تمام رشته‌ها توجه عادلانه کنیم. و ورزش ایران فقط فوتبال و کشتی نیست و سعی می‌کنیم اتفاقات رشته‌های دیگر را برجسته کنیم. در حقیقت می‌خواهیم تاریخ شفاهی ورزش ایران را طی یکصد سال اخیر را مرور می‌کنیم. باید بپذیریم به خوبی روی روحیه ورزش و همچنین افتخار آفرینی‌ها کار نکردیم. اگر علی دایی ها، حسن یزدانی ها و… در خارج از کشور بودند جور دیگری به آنها نگاه می‌شد تا از اعتبار آنها برای جامعه هم استفاده بیشتر شود.

او در بخش بعدی صحبت‌های خود به میزان توجه مخاطب اشاره کرد و گفت: ۴۰ درصد مخاطبان شبکه ورزش زیر ۱۸ سال هستند که نوعی سرمایه است.

تشریح انتخاب برترین‌های قرن ورزش ایران/انتخاب مردم برای قهرمان صد

در ادامه اکبر محمدخانی دبیر جشنواره یک‌صد به جزئیات برگزاری این جشنواره پرداخت و گفت: عنوان جشن ما با عدد ١٠٠ مزین شده است. میر مهدی ورزنده در ١٣٠٥ قانونی به مجلس می‌برد و ورزش آموزشگاهی را در مدارس اجباری می‌کند تا نتایج آن را در ادامه خواهیم دید. به همین خاطر ورزش را در ۹۵ سال زیر ذره بین قرار دادیم. به همین دلیل عنوان یکصد را انتخاب کردیم تا مفهوم قرن را بدهد و ٩٥ سال در ذهن تداعی کند.

وی ادامه داد: ایده این اتفاق را مدیریت شبکه داد. این جشنواره از فروردین ماه با چند هدف کلی آغاز می‌شود. برای برگزاری آن ۲ راه داشتیم یکی به ساختار و یکی به عامل‌ها بپردازیم. روایت انتخاب برترین‌های قرن به روایت شبکه ورزش سیما است. توجه به اخلاق موضوع دوم انتخاب‌ها است. انتخاب شایسته نیز شامل موفقیت‌های بانوان ورزشکار و فارغ از جنسیت است. ورزش به شیوه نوین تعریف شده و خیلی از کشورها همپای ما در ورزش زنان فعالیت می‌کنند.

وی اضافه کرد: نگاه ٧٢٠ درجه‌ای برای سید بندی قهرمانان هر رشته کردیم. بر فرض مثال به فدراسیون کشتی پنج سهمیه دادیم تا بهترین‌های خود را اعلام کنند و از اسکواش یک نفر را خواستیم اعلام کند. از فدراسیون‌ها استعلام گرفتیم که بهترین‌ها را مطرح کنند که مدال ماندگار هم یکی از جوایز است.

دبیر جشنواره در ادامه به نقش پر رنگ خبرنگاران و اصحاب رسانه در اعلام نظر خود افزود و تاکید کرد: در این جشنواره به خبرنگاران رجوع کردیم و ٦ کمیته تشکیل دادیم. از تمام فدراسیون‌ها هزار و ۲۴۳ نامزد برای حضور در بین بهترین‌های قرن را داریم. این تعداد در حال حاضر و پس از سه مرحله انتخاب به یکصد نفر کاهش یافته است. دو گام دیگر از جشنواره باقی مانده است که ابتدا داوری‌های کارشناسان و بعد از آن رجوع به افکار عمومی که قرار است از اول فروردین در شبکه ورزش شروع کنیم و با کمک تمام شبکه‌ها آن را ادامه دهیم.

محمدخانی ادامه داد: برای جشنواره امسال هشت عنوان اصلی داریم که شامل: برترین مدیر، برترین مربی، برترین تیم، صحنه ماندگار، مدال ماندگار، گل ماندگار، رفتار جوانمردانه و یار مظلوم است.

مجید احتشام‌زاده ملی‌پوش سال‌های دور تنیس روی میز ایران گفت: خیلی خوشحالم که این برنامه اجرا می‌شود. زیرا شاید تختی همیشه نامش جاودان بماند اما کمتر کسی اسم محمود نامجو و جعفر سلماسی را به یادمی آورد. باید کاری کنیم تا این نام‌ها فراموش نشود. حداقل موزه ورزش انگیزه‌ای برای جوانان خواهد شد که مجسمه پیشکسوتان را می‌گذارند.

وی ادامه داد: خوشحالم بهترین اتفاق برای ورزش و اعتلای آن رقم می‌خورد. پدر بزرگم نماینده مجلس در دوران حیات خود بود و او تلاش زیادی کرد تا ورزش اعتلای ملی پیدا کند. من هم وظیفه خودم می‌دانستم تا به این جشنواره تا حد امکان و توان خودم کمک کنم.

احسان قائم مقامی استاد بزرگ شطرنج نیز در این نشست حاضر شد و گفت: باید از این حرکت ارزشمند تشکر کنم. انسان به اثرش زنده است و همه انسان‌ها با اثرات خود ماندگاری ایجاد کنند. باید این ارزش‌های ماندگار جریان یابد تا چرخه کارآمد داشته باشند.

وی افزود: به این موضوع باید مثل یک داستان نگاه کرد. و همچون فیلم ماندگار باشد. فیلمی را ثبت کنیم که نسل‌های بعد از ما آن را را ملاحظه کنند و هر صحنه‌ای نسبت به حسی که در دوران خود ایجاد کرده باید قیاس و دیده شود. باید کار تلفیقی زیبا بدون نشانه‌گذاری صورت بگیرد و خروجی آن قالب دوست داشتنی داشته باشد.

او با انتقاد از رویکرد ورزش در کشور گفت: روی فلسفه ورزش کار نکردیم و محوریت ارزش ورزش در ذهن ورزشکار ایرانی حک نشده است. قدیم ترها که مراسم بهترین‌های ورزش سال برگزار می‌شد فردی که کنارم بود استرس داشت اسمش در بین ۱۰ نفر باشد. اگر نبود سالن را ترک می‌کرد. این نشان می‌دهد ما نتوانستیم هدف ورزش را که دوست داشتن برای خود و اجتماع است به خوبی پیاده کنیم. هدف المپیک و ورزش باید در کارها نمود پیدا کند.

قائم مقامی ادامه داد: ورزش می‌کنم تا حال باقی مردم خوب شود. خیلی از ما در شئونات مختلف نسبت به این موضوعات غفلت می‌ورزیم. اصل جشنواره خیلی زیباست و اگر این موضوع پخته و رسا و پرداخته و خروجی منسجمی داشته باشد بهتر است. جامعه ورزش نسبت به امور زندگی خود بی‌تفاوت است.

منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار ورزشی

آذرباد: ناکامی‌های تیم ما هیچ ربطی به مسائل فنی نداشت

 آذرباد: ناکامی‌های تیم ما هیچ ربطی به مسائل فنی نداشت
2024-04-14T14:24:59+03:30
هافبک تیم فوتبال ذوب‌آهن اصفهان تأکید کرد، اینکه تیمش طی ۹ بازی لیگ برتری به شکست و تساوی رضایت داده، دلیل فنی نداشته است.

گودرزی: رؤیای من بازی در لیگ قهرمانان اروپاست

 گودرزی: رؤیای من بازی در لیگ قهرمانان اروپاست
2024-04-14T14:24:58+03:30
رؤیای مدافع تیم فوتبال شمس آذر قزوین حضور در فوتبال اروپا و فرصت بازی در لیگ قهرمانان اروپاست.

دروازه‌بان یوونتوس تحت عمل جراحی قرار گرفت

 دروازه‌بان یوونتوس تحت عمل جراحی قرار گرفت
2024-04-14T13:31:42+03:30
سنگربان لهستانی تیم فوتبال یوونتوس در پی مصدومیت اخیرش در بازی سری A زیر تیغ جراحان رفت.

خودداری رابیو از متعهد کردن خود به یوونتوس

 خودداری رابیو از متعهد کردن خود به یوونتوس
2024-04-14T13:31:40+03:30
هافبک فرانسوی یوونتوس می‌گوید انگیزه‌اش از ماندن در این تیم کمک به تحقق هدف آن بوده و با محقق شدن این هدف، ممکن است دیگر در کنار بانوی پیر نماند.

لشگری: مربی‌ای نیستم که به خاطر المپیک تن به هر چیزی بدهم

 لشگری: مربی‌ای نیستم که به خاطر المپیک تن به هر چیزی بدهم
2024-04-14T13:31:38+03:30
مربی پیشین تیم ملی کشتی آزاد کشورمان بعد از جدایی از کادر محسن کاوه تأکید کرد، اگر نوع تمرینات تغییر نکند، در المپیک به مشکل برخواهیم خورد.

اقدام فدراسیون برای سفر ملی‌پوشان فوتسال پس از لغو پرواز

 اقدام فدراسیون برای سفر ملی‌پوشان فوتسال پس از لغو پرواز
2024-04-14T13:31:37+03:30
فدراسیون فوتبال برای اعزام ملی‌پوشان فوتسال به تایلند تلاش می‌کند.

بیانیه تند باشگاه پورتو بابت پنالتی گرفته نشده روی طارمی

 بیانیه تند باشگاه پورتو بابت پنالتی گرفته نشده روی طارمی
2024-04-14T13:31:37+03:30
باشگاه پورتو در پی تساوی شب گذشته این تیم مقابل فامالیکائو در لیگ برتر، بیانیه‌ای تند در انتقاد از داوری‌ها منتشر کرد.

«تکنولوژی خط دروازه» مِنوی غیرممکن فوتبال ایران + جداول

 «تکنولوژی خط دروازه» مِنوی غیرممکن فوتبال ایران + جداول
2024-04-14T13:31:36+03:30
از میان فناوری‌های نوین فوتبال و ابزار داوری، استقرار تکنولوژی خط دروازه در فوتبال ایران پروژه‌ای غیرممکن به نظر می‌رسد.

یک رومانیایی داور دیدار بارسلونا - پاری‌سن‌ژرمن شد

 یک رومانیایی داور دیدار بارسلونا - پاری‌سن‌ژرمن شد
2024-04-14T13:05:01+03:30
اسامی داوران دیدارهای شب اول دور برگشت از مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا اعلام شد.

باشگاه استقلال محکوم شد

 باشگاه استقلال محکوم شد
2024-04-14T13:05:00+03:30
کمیته وضعیت بازیکنان آرای خود را درباره پرونده‌های مختلف صادر کرد.

رباط صلیبی مدافع شمس آذر پاره شد

 رباط صلیبی مدافع شمس آذر پاره شد
2024-04-14T13:05:00+03:30
مدافع تیم فوتبال شمس آذر قزوین به دلیل مصدومیت از ناحیه زانو، چند ماه دور از میادین خواهد بود.

درخواست کمیته انضباطی از نکونام: دفاعیات خود را ارسال کنید

 درخواست کمیته انضباطی از نکونام: دفاعیات خود را ارسال کنید
2024-04-14T13:04:57+03:30
کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال از سرمربی تیم فوتبال استقلال و دستیارانش خواست دفاعیات خود را در رابطه با اظهارات‌شان ارسال کنند.

آگهی مزایده پرسپولیس و استقلال منتشر شد + عکس

 آگهی مزایده پرسپولیس و استقلال منتشر شد + عکس
2024-04-14T13:04:57+03:30
آگهی عرضه سهام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به‌صورت رسمی منتشر شد.

مالک اینتر در آستانه دریافت وامی جدید برای فرار از بحران

 مالک اینتر در آستانه دریافت وامی جدید برای فرار از بحران
2024-04-14T11:44:59+03:30
مالک باشگاه اینتر برای اینکه بتواند وامی که پیش از این از یک صندوق آمریکایی گرفته بود را تسویه کند، وام جدیدی می‌گیرد.

آگهی مزایده پرسپولیس و استقلال رسماً منتشر شد + عکس

 آگهی مزایده پرسپولیس و استقلال رسماً منتشر شد + عکس
2024-04-14T11:44:57+03:30
آگهی عرضه سهام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به‌صورت رسمی منتشر شد.

جوکوویچ: این فصل بد من است

 جوکوویچ: این فصل بد من است
2024-04-14T11:31:42+03:30
تنیسور شماره یک جهان از نرسیدن به فینال مسترز مونت کارلو ابراز ناراحتی کرد.

حضور وزیر ورزش در تمرین تیم ملی فوتسال با وعده جایزه خوب!

 حضور وزیر ورزش در تمرین تیم ملی فوتسال با وعده جایزه خوب!
2024-04-14T11:31:42+03:30
وزیر ورزش و جوانان با حضور در تمرین تیم ملی فوتسال کشورمان، به آنها وعده پرداخت پاداشی خوب در صورت قهرمانی در آسیا داد.

خطیر: آقای تاج، بازی‌های لیگ را با VAR برگزار کنید

 خطیر: آقای تاج، بازی‌های لیگ را با VAR برگزار کنید
2024-04-14T11:31:42+03:30
مدیرعامل باشگاه استقلال از رئیس فدراسیون فوتبال درخواست کرد بازی‌های لیگ برتر با کمک داور ویدیویی VAR برگزار شود.

آلونسو در آستانه شکستن رکورد ۵۱ ساله فرمول یک

 آلونسو در آستانه شکستن رکورد ۵۱ ساله فرمول یک
2024-04-14T11:31:41+03:30
رکورد ۵۱ ساله فرمول یک با قرارداد جدید در تیم انگلیسی استون مارتین خواهد شکست.

ژاوی: نبرد فوق‌العاده‌ای با PSG داریم/ پیشرفت کرده‌ایم

 ژاوی: نبرد فوق‌العاده‌ای با PSG داریم/ پیشرفت کرده‌ایم
2024-04-14T11:31:41+03:30
سرمربی تیم فوتبال بارسلونا در مورد پیروزی تیمش مقابل کادیس و بازی‌های حساس پیش رو با پاری‌سن‌ژرمن و رئال مادرید صحبت کرد.

آنچلوتی: تمام توان‌مان را مقابل من‌سیتی به کار خواهیم بست

 آنچلوتی: تمام توان‌مان را مقابل من‌سیتی به کار خواهیم بست
2024-04-14T11:31:41+03:30
سرمربی رئال مادرید می‌گوید که تیمش در بازی چهارشنبه با منچسترسیتی در دور برگشت از مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا با تمام قدرت به میدان خواهد رفت.

روایت بازیکن سابق استقلال از حمله با قمه به او!

 روایت بازیکن سابق استقلال از حمله با قمه به او!
2024-04-14T11:31:39+03:30
سرمربی پیشین تیم فوتبال صنعت نفت آبادان گفت، در طول یک ماه حضورش در صنعت نفت با هجمه‌های زیادی روبه‌رو شده است.

اعلام زمان احتمالی پایان لیگ برتر و فینال جام حذفی

 اعلام زمان احتمالی پایان لیگ برتر و فینال جام حذفی
2024-04-14T11:04:58+03:30
مسئول برگزاری مسابقات لیگ برتر اعلام کرد، بیست‌وسومین دوره مسابقات فوتبال لیگ برتر باشگاه‌های کشور قبل از ۱۴ خرداد ماه به اتمام می‌رسد.

درخشان: پرسپولیس مقابل ملوان ۱۰ نفره بازی کرد!

 درخشان: پرسپولیس مقابل ملوان ۱۰ نفره بازی کرد!
2024-04-14T11:04:57+03:30
سرمربی پیشین تیم فوتبال پرسپولیس اعتقاد دارد این تیم در مصاف با ملوان ۱۰ نفره بازی کرده است.

احضار ۲ بازیکن استقلال به کمیته‌های انضباطی و اخلاق

 احضار ۲ بازیکن استقلال به کمیته‌های انضباطی و اخلاق
2024-04-14T11:04:57+03:30
دو بازیکن تیم فوتبال استقلال به دلیل اتفاقات دیدار مقابل آلومینیوم اراک به کمیته‌های اخلاق و انضباطی فدراسیون فوتبال احضار شدند.

زمان‌بندی واگذاری سهام باشگاه پرسپولیس مشخص شد

 زمان‌بندی واگذاری سهام باشگاه پرسپولیس مشخص شد
2024-04-14T11:04:56+03:30
براساس برنامه‌ریزی سازمان خصوصی‌سازی و فرابورس، زمان‌بندی واگذاری سهام باشگاه پرسپولیس مشخص شده است.

اتفاق جدید در کاراته؛ فحاشی کن و پست بگیر!

 اتفاق جدید در کاراته؛ فحاشی کن و پست بگیر!
2024-04-14T11:04:55+03:30
هدایت یکی از تیم‌های پایه کاراته به فردی سپرده شده که در چند سال اخیر همواره مسئولان این فدراسیون را با فحاشی‌ مورد خطاب قرار داده است.

گفت‌وگو با کمک داور پرسپولیس - ملوان که اشتباه گرفته شد!

 گفت‌وگو با کمک داور پرسپولیس - ملوان که اشتباه گرفته شد!
2024-04-14T11:04:54+03:30
کمک داور بین‌المللی فوتبال کشورمان به یادآوری خاطرات قضاوتش در دوران حرفه‌ای خود پرداخت و درباره اتفاق رخ داده در شب گذشته صحبت کرد.

تاج: شرایط سرخابی‌ها نگران‌کننده نیست/برگزاری لیگ بعدی باVAR

 تاج: شرایط سرخابی‌ها نگران‌کننده نیست/برگزاری لیگ بعدی باVAR
2024-04-14T11:04:54+03:30
رئیس فدراسیون فوتبال گفت: شرایط استقلال و پرسپولیس خیلی نگران‌کننده نیست اما کار درستی هم نیست که مردم را امیدوار کنیم.

رجائیان: استقلال مظلوم‌نمایی می‌کند/ نکونام باید اخراج می‌شد

 رجائیان: استقلال مظلوم‌نمایی می‌کند/ نکونام باید اخراج می‌شد
2024-04-14T11:04:54+03:30
مدیرعامل باشگاه آلومینیوم اراک، بیانیه باشگاه استقلال را تلاشی از جانب آبی‌ها برای مظلوم‌نمایی می‌داند.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)