میرنیوز

عوامل ۵ گانه بی‌اخلاقی در ورزش/ از دوپینگ تا شیوع مظاهر فساد!

عوامل ۵ گانه بی‌اخلاقی در ورزش/ از دوپینگ تا شیوع مظاهر فساد! 2022-03-09T16:12:48+03:30

به گزارش ایسنا، عبدالحمید احمدی در سیزدهمین همایش بین المللی علوم ورزشی در رابطه با مسایل و چالش‌های تهدید کننده اخلاق در ورزش، اظهار کرد: بدون شک یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها در فضای امروز ورزش جهان، موضوع اخلاق و رعایت چارچوب های اخلاقی است.

وی ادامه داد: صیانت از روح ورزش که همان روح اخلاق مداری، بازی جوانمردانه و رعایت نظم و قانون و هنجارهای اجتماعی و منش پهلوانی است از مهم ترین تکالیف نهادهای ورزشی و دست اندرکاران ورزش اعم از مدیران، مربیان، داوران و ورزشکاران و مجموعه عوامل اجرایی ورزش در سطوح ملی و بین المللی به شمار می رود.

مشاور وزیر ورزش و جوانان بیان کرد: در یک نگاه کلی متاسفانه باید اذعان داشت که با وجود تلاش‌های به عمل آمده در یک قرن اخیر برای دور نگهداشتن ورزش از آسیب‌ها و عواملی که موجب آلودگی و فساد در ورزش هستند باز هم چالش‌های جدی در رابطه با موضوع اخلاق در فضای عمومی سازمان‌های ورزشی و رویدادها و رقابت‌های ورزشی وجود دارد.

سیاست و برخورد دوگانه و متعارض نهادهای بین المللی ورزشی

احمدی با اشاره به اینکه یکی از چالش‌های جدی تهدید کننده اخلاق در ورزش سیاست و برخورد دوگانه و متعارض نهادهای بین المللی ورزشی در موضوع دخالت سیاسیون و سیاست در ورزش است، گفت: با وجود تاکید مکرر مدیران، نهادها و فدراسیون‌های بین المللی ورزش مبنی بر عدم دخالت سیاست در ورزش متاسفانه شاهد این برخورد دوگانه و متعارض هستیم که نمونه اخیر آن در رابطه با تهاجم روسیه به اوکراین مشهود است و با واکنش سریع، گسترده و یکپارچه کمیته بین المللی المپیک و سایر نهادها و فدراسیون‌های بین المللی و اتخاذ تصمیم از سوی آنان مبنی بر تحریم و تعلیق روسیه در مجامع و رویدادهای بین المللی همراه بود.

وی ادامه داد: موضوعی که پیش از این در رفتارهای خصومت آمیز و جنگ طلبانه و اشغالگرانه سایر کشورها از جمله اسراییل، عربستان، آمریکا و... مورد توجه قرار نگرفت و با وجود انتظار افکار عمومی جهان و درخواست برخی از کشورها نه تنها درباره آن سکوت شد، بلکه تهدیدهایی مبنی بر تحریم ورزشی کشورهای مخالف جنگ، خشونت و اشغالگری نیز صورت گرفت.

مشاور وزیر ورزش و جوانان با اشاره به اینکه در همین ارتباط اقدام کمیته بین المللی المپیک مبنی بر تشکیل تیم پناهندگان در بازی‌های توکیو ۲۰۲۰ و ایجاد تقابل بین ورزشکاران کشورها و پناهندگان نیز از جمله اقدامات کاملا سیاسی و مغایر با منشور المپیک و ادعای عدم دخالت سیاست در ورزش بود، گفت: این اتفاق حاشیه‌ها و واکنش‌هایی را نیز در سطح ورزش جهان به دنبال داشت.

دوپینگ، استفاده از مواد نیزوزا و مکمل‌های غیرمجاز

احمدی افزود: چالش مهم دیگر تهدید کننده اخلاق در ورزش موضوع دوپینگ، استفاده از مواد نیروزا و مکمل‌های غیرمجاز در رشته‌های مختلف ورزشی است که سلامت ورزش قهرمانی و حرفه‌ای را به طور جدی به مخاطره انداخته است، خاطرنشان کرد: متاسفانه به علت کم کاری نهادهای بین المللی ورزشی به ویژه فدراسیون‌های بین المللی، کنفدراسیون‌های قاره‌ای و به تبع آن فدراسیون‌های ملی، روز به روز شاهد افزایش موارد مصرف مواد نیروزا و شیوع دوپینگ در بین ورزشکاران و حتی ورزشکاران نوجوان هستیم که در وهله اول سلامت ورزشکاران و در مرحله بعد سلامت رقابت‌های ورزشی را سخت به مخاطره انداخته است.

حاکمیت فضای تجاری در ورزش قهرمانی و حرفه ای

وی با بیان اینکه حاکمیت فضای تجاری در ورزش قهرمانی و حرفه‌ای و رسیدن هرچه سریع‌تر به پول، پاداش، سکو، مدال و شهرت از یکسو و انفعال نهادهای بین المللی ورزشی قهرمانی و حرفه‌ای و زیاده خواهی و فرصت طلبی سودجویان این عرصه از سوی دیگر ورزش را با مخاطره جدی در حوزه اخلاق و رقابت منصفانه و جوانمردانه درگیر کرده است، عنوان کرد: متاسفانه چشم انداز روشنی نیز در پیش رو، مشاهده نمی‌شود.

شیوع مظاهر فساد در ورزش

مشاور وزیر ورزش و جوانان با بیان اینکه چالش دیگر حوزه اخلاق در ورزش به موضوع شیوع مظاهر فساد در ورزش مربوط می شود، اظهار کرد: موضوعاتی چون تبانی، دستکاری در نتایج مسابقات، پولشویی، تقلب، صغر سنی، رشوه، شرط بندی و انواع سوء استفاده ها از موقعیت و مقام در بخش های کمختلف ورزش بخشی مهم از عوامل تهدیدکننده اخلاق در ورزش قهرمانی و حرفه ای به شمار می روند و بی توجهی، سهل انگاری و عدم برخورد به موقع و جدی نهادهای ورزشی با هرکدام از این عوامل، می تواند نتایج زیان باری را برای ورزش، ورزشکاران و جامعه به دنبال داشته باشد.

ظهور انواع ناهنجاری های رفتاری، کلامی و ترویج خشونت

احمدی با بیان اینکه چالش جدی دیگر در این حوزه بروز و ظهور انواع ناهنجاری های رفتاری، کلامی و ترویج خشونت در میادین ورزشی و اتفاقات تلخ و ناخوشایند در سکوهای ورزشگاه ها و هواداران وطرفداران ورزشی است که کاملا با شئونات و روح ورزش مغایر است، گفت: رفتارهای زشت و خشونت آمیز ورزشکاران در میدان رقابت، بی حرمتی به رقیب، داور، مربیان و تماشاگران حریف و به تبع آن زد و خوردهای منجر به جرح و قتل در سکوی ورزشگاه ها و هواداران که همین دو سه روز اخیر در مکزیک باعث کشته شدن بیش از بیست تماشاگر و مجروحیت صدها هوادار ورزشی شد از جمله نکاتی است که در موضوع اخلاق در ورزش نمی‌توان بسادگی از کنار آن گذشت.

مسئولیت باشگاه های ورزشی

وی افزود: به طور حتم، مسئولیت عمده در این موضوع بسیار مهم با باشگاه های ورزشی است که باید همراه با آموزش های فنی به نکات فرهنگی و اخلاقی مورد نیاز ورزشکاران نیز توجه لازم را داشته و برای آن برنامه جدی داشته باشند، همچنین توجه باشگاه های ورزشی به مدیریت امور هواداران و ساماندهی کانون های هواداری و پاسخگویی باشگاه ها در قبال رفتار هواداران در رویدادهای ورزشی از جمله مواردی است که می تواند به ایجاد یک فضای امن و مثبت دررقابت های ورزشی کمک کند.

کارکرد دقیق و بهنگام ساختارهای انضباطی در باشگاه‌ها و فدراسیون‌ها

مشاور وزیر ورزش و جوانان با اشاره به اینکه نباید از کارکرد دقیق و بهنگام ساختارهای انضباطی در باشگاه ها و فدراسیون های ورزشی نیز غافل شد، اظهار کرد: ورود و برخورد به موقع و متناسب نهاد انضباطی با رفتارهای ناهنجار و اعمال جریمه ها و محرومیت های تاثیرگذار می تواند تا حدود زیادی به کاهش این مسئله و چالش در ورزش منجر شود.

مسئولیت رسانه‌ها در موضوع اخلاق در ورزش

احمدی ادامه داد: مسئولیت رسانه‌ها در موضوع اخلاق در ورزش نیز بسیار مهم است که متاسفانه کمتر به آن بها داده شده و رسانه‌ها تاکنون نقش کامل و موثری در آن ایفا نکرده‌اند؛ بدیهی است کارکرد آموزشی و ترویجی یکی از مسئولیت‌های مهم رسانه در قبال جامعه و مردم است و باید از این ظرفیت در پیشبرد اهداف فرهنگی و آموزشی و تربیتی جامعه استفاده بهینه کرد.

وی با اشاره به اینکه برای انجام این مهم طبعا اهالی رسانه باید ضمن آن که خود رعایت کننده چارچوب‌ها و موازین اخلاقی باشند و آموزش‌های لازم را در کار حرفه‌ای شان دیده باشند، گفت: ظرفیت رسانه در صورتی که به صورت صحیح درباره موضوعات اخلاقی به کار گرفته شود، می‌تواند هم در کنترل و کاهش ناهنجاری‌ها و هم در آموزش و ترویج هنجارهای اخلاقی و نهایتا ایجاد یک فضای اخلاقی قابل قبول و مطلوب در جامعه و به تبع آن در ورزش نقش بی بدیل خود را ایفا کند.

انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار ورزشی

آذرباد: ناکامی‌های تیم ما هیچ ربطی به مسائل فنی نداشت

 آذرباد: ناکامی‌های تیم ما هیچ ربطی به مسائل فنی نداشت
2024-04-14T14:24:59+03:30
هافبک تیم فوتبال ذوب‌آهن اصفهان تأکید کرد، اینکه تیمش طی ۹ بازی لیگ برتری به شکست و تساوی رضایت داده، دلیل فنی نداشته است.

گودرزی: رؤیای من بازی در لیگ قهرمانان اروپاست

 گودرزی: رؤیای من بازی در لیگ قهرمانان اروپاست
2024-04-14T14:24:58+03:30
رؤیای مدافع تیم فوتبال شمس آذر قزوین حضور در فوتبال اروپا و فرصت بازی در لیگ قهرمانان اروپاست.

دروازه‌بان یوونتوس تحت عمل جراحی قرار گرفت

 دروازه‌بان یوونتوس تحت عمل جراحی قرار گرفت
2024-04-14T13:31:42+03:30
سنگربان لهستانی تیم فوتبال یوونتوس در پی مصدومیت اخیرش در بازی سری A زیر تیغ جراحان رفت.

خودداری رابیو از متعهد کردن خود به یوونتوس

 خودداری رابیو از متعهد کردن خود به یوونتوس
2024-04-14T13:31:40+03:30
هافبک فرانسوی یوونتوس می‌گوید انگیزه‌اش از ماندن در این تیم کمک به تحقق هدف آن بوده و با محقق شدن این هدف، ممکن است دیگر در کنار بانوی پیر نماند.

لشگری: مربی‌ای نیستم که به خاطر المپیک تن به هر چیزی بدهم

 لشگری: مربی‌ای نیستم که به خاطر المپیک تن به هر چیزی بدهم
2024-04-14T13:31:38+03:30
مربی پیشین تیم ملی کشتی آزاد کشورمان بعد از جدایی از کادر محسن کاوه تأکید کرد، اگر نوع تمرینات تغییر نکند، در المپیک به مشکل برخواهیم خورد.

اقدام فدراسیون برای سفر ملی‌پوشان فوتسال پس از لغو پرواز

 اقدام فدراسیون برای سفر ملی‌پوشان فوتسال پس از لغو پرواز
2024-04-14T13:31:37+03:30
فدراسیون فوتبال برای اعزام ملی‌پوشان فوتسال به تایلند تلاش می‌کند.

بیانیه تند باشگاه پورتو بابت پنالتی گرفته نشده روی طارمی

 بیانیه تند باشگاه پورتو بابت پنالتی گرفته نشده روی طارمی
2024-04-14T13:31:37+03:30
باشگاه پورتو در پی تساوی شب گذشته این تیم مقابل فامالیکائو در لیگ برتر، بیانیه‌ای تند در انتقاد از داوری‌ها منتشر کرد.

«تکنولوژی خط دروازه» مِنوی غیرممکن فوتبال ایران + جداول

 «تکنولوژی خط دروازه» مِنوی غیرممکن فوتبال ایران + جداول
2024-04-14T13:31:36+03:30
از میان فناوری‌های نوین فوتبال و ابزار داوری، استقرار تکنولوژی خط دروازه در فوتبال ایران پروژه‌ای غیرممکن به نظر می‌رسد.

یک رومانیایی داور دیدار بارسلونا - پاری‌سن‌ژرمن شد

 یک رومانیایی داور دیدار بارسلونا - پاری‌سن‌ژرمن شد
2024-04-14T13:05:01+03:30
اسامی داوران دیدارهای شب اول دور برگشت از مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا اعلام شد.

باشگاه استقلال محکوم شد

 باشگاه استقلال محکوم شد
2024-04-14T13:05:00+03:30
کمیته وضعیت بازیکنان آرای خود را درباره پرونده‌های مختلف صادر کرد.

رباط صلیبی مدافع شمس آذر پاره شد

 رباط صلیبی مدافع شمس آذر پاره شد
2024-04-14T13:05:00+03:30
مدافع تیم فوتبال شمس آذر قزوین به دلیل مصدومیت از ناحیه زانو، چند ماه دور از میادین خواهد بود.

درخواست کمیته انضباطی از نکونام: دفاعیات خود را ارسال کنید

 درخواست کمیته انضباطی از نکونام: دفاعیات خود را ارسال کنید
2024-04-14T13:04:57+03:30
کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال از سرمربی تیم فوتبال استقلال و دستیارانش خواست دفاعیات خود را در رابطه با اظهارات‌شان ارسال کنند.

آگهی مزایده پرسپولیس و استقلال منتشر شد + عکس

 آگهی مزایده پرسپولیس و استقلال منتشر شد + عکس
2024-04-14T13:04:57+03:30
آگهی عرضه سهام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به‌صورت رسمی منتشر شد.

مالک اینتر در آستانه دریافت وامی جدید برای فرار از بحران

 مالک اینتر در آستانه دریافت وامی جدید برای فرار از بحران
2024-04-14T11:44:59+03:30
مالک باشگاه اینتر برای اینکه بتواند وامی که پیش از این از یک صندوق آمریکایی گرفته بود را تسویه کند، وام جدیدی می‌گیرد.

آگهی مزایده پرسپولیس و استقلال رسماً منتشر شد + عکس

 آگهی مزایده پرسپولیس و استقلال رسماً منتشر شد + عکس
2024-04-14T11:44:57+03:30
آگهی عرضه سهام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به‌صورت رسمی منتشر شد.

جوکوویچ: این فصل بد من است

 جوکوویچ: این فصل بد من است
2024-04-14T11:31:42+03:30
تنیسور شماره یک جهان از نرسیدن به فینال مسترز مونت کارلو ابراز ناراحتی کرد.

حضور وزیر ورزش در تمرین تیم ملی فوتسال با وعده جایزه خوب!

 حضور وزیر ورزش در تمرین تیم ملی فوتسال با وعده جایزه خوب!
2024-04-14T11:31:42+03:30
وزیر ورزش و جوانان با حضور در تمرین تیم ملی فوتسال کشورمان، به آنها وعده پرداخت پاداشی خوب در صورت قهرمانی در آسیا داد.

خطیر: آقای تاج، بازی‌های لیگ را با VAR برگزار کنید

 خطیر: آقای تاج، بازی‌های لیگ را با VAR برگزار کنید
2024-04-14T11:31:42+03:30
مدیرعامل باشگاه استقلال از رئیس فدراسیون فوتبال درخواست کرد بازی‌های لیگ برتر با کمک داور ویدیویی VAR برگزار شود.

آلونسو در آستانه شکستن رکورد ۵۱ ساله فرمول یک

 آلونسو در آستانه شکستن رکورد ۵۱ ساله فرمول یک
2024-04-14T11:31:41+03:30
رکورد ۵۱ ساله فرمول یک با قرارداد جدید در تیم انگلیسی استون مارتین خواهد شکست.

ژاوی: نبرد فوق‌العاده‌ای با PSG داریم/ پیشرفت کرده‌ایم

 ژاوی: نبرد فوق‌العاده‌ای با PSG داریم/ پیشرفت کرده‌ایم
2024-04-14T11:31:41+03:30
سرمربی تیم فوتبال بارسلونا در مورد پیروزی تیمش مقابل کادیس و بازی‌های حساس پیش رو با پاری‌سن‌ژرمن و رئال مادرید صحبت کرد.

آنچلوتی: تمام توان‌مان را مقابل من‌سیتی به کار خواهیم بست

 آنچلوتی: تمام توان‌مان را مقابل من‌سیتی به کار خواهیم بست
2024-04-14T11:31:41+03:30
سرمربی رئال مادرید می‌گوید که تیمش در بازی چهارشنبه با منچسترسیتی در دور برگشت از مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا با تمام قدرت به میدان خواهد رفت.

روایت بازیکن سابق استقلال از حمله با قمه به او!

 روایت بازیکن سابق استقلال از حمله با قمه به او!
2024-04-14T11:31:39+03:30
سرمربی پیشین تیم فوتبال صنعت نفت آبادان گفت، در طول یک ماه حضورش در صنعت نفت با هجمه‌های زیادی روبه‌رو شده است.

اعلام زمان احتمالی پایان لیگ برتر و فینال جام حذفی

 اعلام زمان احتمالی پایان لیگ برتر و فینال جام حذفی
2024-04-14T11:04:58+03:30
مسئول برگزاری مسابقات لیگ برتر اعلام کرد، بیست‌وسومین دوره مسابقات فوتبال لیگ برتر باشگاه‌های کشور قبل از ۱۴ خرداد ماه به اتمام می‌رسد.

درخشان: پرسپولیس مقابل ملوان ۱۰ نفره بازی کرد!

 درخشان: پرسپولیس مقابل ملوان ۱۰ نفره بازی کرد!
2024-04-14T11:04:57+03:30
سرمربی پیشین تیم فوتبال پرسپولیس اعتقاد دارد این تیم در مصاف با ملوان ۱۰ نفره بازی کرده است.

احضار ۲ بازیکن استقلال به کمیته‌های انضباطی و اخلاق

 احضار ۲ بازیکن استقلال به کمیته‌های انضباطی و اخلاق
2024-04-14T11:04:57+03:30
دو بازیکن تیم فوتبال استقلال به دلیل اتفاقات دیدار مقابل آلومینیوم اراک به کمیته‌های اخلاق و انضباطی فدراسیون فوتبال احضار شدند.

زمان‌بندی واگذاری سهام باشگاه پرسپولیس مشخص شد

 زمان‌بندی واگذاری سهام باشگاه پرسپولیس مشخص شد
2024-04-14T11:04:56+03:30
براساس برنامه‌ریزی سازمان خصوصی‌سازی و فرابورس، زمان‌بندی واگذاری سهام باشگاه پرسپولیس مشخص شده است.

اتفاق جدید در کاراته؛ فحاشی کن و پست بگیر!

 اتفاق جدید در کاراته؛ فحاشی کن و پست بگیر!
2024-04-14T11:04:55+03:30
هدایت یکی از تیم‌های پایه کاراته به فردی سپرده شده که در چند سال اخیر همواره مسئولان این فدراسیون را با فحاشی‌ مورد خطاب قرار داده است.

گفت‌وگو با کمک داور پرسپولیس - ملوان که اشتباه گرفته شد!

 گفت‌وگو با کمک داور پرسپولیس - ملوان که اشتباه گرفته شد!
2024-04-14T11:04:54+03:30
کمک داور بین‌المللی فوتبال کشورمان به یادآوری خاطرات قضاوتش در دوران حرفه‌ای خود پرداخت و درباره اتفاق رخ داده در شب گذشته صحبت کرد.

تاج: شرایط سرخابی‌ها نگران‌کننده نیست/برگزاری لیگ بعدی باVAR

 تاج: شرایط سرخابی‌ها نگران‌کننده نیست/برگزاری لیگ بعدی باVAR
2024-04-14T11:04:54+03:30
رئیس فدراسیون فوتبال گفت: شرایط استقلال و پرسپولیس خیلی نگران‌کننده نیست اما کار درستی هم نیست که مردم را امیدوار کنیم.

رجائیان: استقلال مظلوم‌نمایی می‌کند/ نکونام باید اخراج می‌شد

 رجائیان: استقلال مظلوم‌نمایی می‌کند/ نکونام باید اخراج می‌شد
2024-04-14T11:04:54+03:30
مدیرعامل باشگاه آلومینیوم اراک، بیانیه باشگاه استقلال را تلاشی از جانب آبی‌ها برای مظلوم‌نمایی می‌داند.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)