میرنیوز

راه‌حل عجیب فوتبال ایران در مقابله با کرونا!

راه‌حل عجیب فوتبال ایران در مقابله با کرونا! 2022-02-09T11:06:11+03:30

به گزارش ایسنا، در حالی که دنیا گمان می‌کرد که در آستانه شکست کروناست اما ظهور سویه اُمیکرون ثابت کرد که جامعه انسانی قرار نیست حالا حالاها از شر این ویروس خلاص شود. این روزها، با کنار گذاشتن افرادی که هنوز اعتقاد دارند سرما خورده‌اند، شاید کسی نباشد که خودش یا اطرافیانش با کرونا دست و پنجه نرم نکند. به همین دلیل دوباره نقش تکمیل کردن واکسیناسیون و تزریق دز بوستر برای جامعه اهمیت پیدا کرد و حالا همه به تکاپو افتاده‌اند که این کار را هر چه سریع‌تر انجام دهند.

جامعه فوتبال اما به عنوان بخشی که نزدیک به یک سال پیوسته درگیر مسابقات است، برای تزریق واکسن با مشکل روبرو است چرا که عوارض ناشی از تزریق واکسن ممکن است باعث شود که تیم‌ها برای انجام بازی به مشکل بخورند. به همین دلیل یا هنوز دز یادآور را تزریق نکرده‌اند یا مانند باشگاه تراکتور، از تعطیلات نیم فصل برای تزریق این دز استفاده کرده‌اند.

گل‌محمدی برای تزریق دز یادآور فرصت خواست؛ سازمان لیگ رد کرد

یحیی گل‌محمدی، سرمربی پرسپولیس برای تزریق دز یادآور پیشنهادی به مسئولان سازمان لیگ ارائه کرد. او درباره این پیشنهاد گفت: من به مسئولان پیشنهاد تعویق دو هفته‌ای مسابقات را به خاطر کرونا دادم. می‌دانم که خیلی تیم‌ها درگیر کرونا هستند. این فرصت را باید برای بازیکنان و کادرفنی تیم‌ها قائل باشیم تا بتوانند دز سوم واکسن را بزنند. استرس بیش‌ از حدی داخل تیم ما و تیم‌های دیگر است. خانواده‌های ما درگیر این بیماری هستند. امیدوارم مسئولان فکری اساسی راجع به این موضوع بکنند. سلامتی بازیکنان و مربیان مهم است. باید در این شرایط تنفسی به فوتبالیست‌ها داده شود. من حتی پیشنهاد دادم که چهار، پنج روز همه تیم‌ها را وادار کنیم تا تمرین نکنند و دز سوم را تزریق کنند تا با خیال راحت‌تر وارد مسابقات شوند.

این پیشنهاد با مخالفت سازمان لیگ فوتبال مواجه شد. سهیل مهدی، مسئول کمیته مسابقات سازمان لیگ فوتبال در واکنش به پیشنهاد گل‌محمدی توضیح داد: به پیشنهاد او احترام می‌گذاریم اما برنامه مسابقات را اعلام کرده‌ایم و درباره مسائل بهداشتی تابع نظر ستاد مقابله با کرونا و وزارت بهداشت هستیم. اگر موردی باشد، تذکرات لازم را می‌دهند و آن را اجرا می‌کنیم. از پیشنهاد گل‌محمدی ممنونیم اما چون برنامه را اعلام کردیم، آن را اجرا می‌کنیم. درباره اُمیکرون باید بگویم کمیته پزشکی ما بازبینی کرده‌اند و آخرین دستورات کنفدراسیون فوتبال آسیا را هم گرفته‌اند و ان‌شاءالله آن را به باشگاه‌ها ابلاغ خواهیم کرد.

درباره این موضوع هم به گل‌محمدی و هم به سهیل مهدی می‌توان حق داد چرا که از یک طرف تیم‌ها از ابتدای بهمن در تعطیلات نیم‌فصل بوده‌اند و می‌توانستند از این فرصت برای تزریق واکسن استفاده کنند اما از طرف دیگر، تیم‌های پرسپولیس، فولاد، استقلال، هوادار و پیکان در همین تعطیلات باید بازی می‌کردند و شاید فرصتی برای تزریق واکسن پیدا نکردند.

آیا لیگ‌های اروپایی به واکسیناسیون باشگاه‌ها اهمیت می‌دهند؟

حال برای بررسی این موضوع به سراغ لیگ‌های اروپایی رفته و لیگ برتر انگلیس را به عنوان لیگ پیشرو دنیای فوتبال مورد مطالعه قرار داده‌ایم. به طور کلی، قوانین لیگ‌های مختلف اروپایی در مواجهه با کرونا متفاوت است. البته این لیگ‌ها قوانین مشخصی برای تزریق دز یادآور یا بوستر ندارند اما همه‌شان به طرق مختلف، باشگاه‌ها را به تزریق دز بوستر تشویق می‌کنند؛ موضوعی که شاید حداقل کاری باشد که فدراسیون و سازمان لیگ فوتبال می‌توانند از آن الگوبرداری کنند.

شاید بتوان گفت که لیگ برتر انگلیس سخت‌گیرانه‌ترین قوانین را در مواجهه با کرونا دارد. برای مثال، برای انجام هر بازی، هر تیم باید حداقل ۱۳ بازیکن و یک دروازه‌بان در اختیار داشته باشد اما اتحادیه فوتبال انگلیس برای محاسبه آن، فقط بازیکنان مبتلا به کرونا را از تعداد کل بازیکنان کم نمی‌کند.

براساس قوانین اتحادیه فوتبال انگلیس، اگر تیمی به خاطر سرایت کرونا، مصدومیت، بیماری و قرنطینه نتواند به همراه بازیکنان باتحربه زیر ۲۱ ساله‌اش، ۱۴ بازیکن شامل یک دروازه‌بان مهیا کند، بازی‌اش لغو می‌شود. نکته جالب درباره قانون اتحادیه فوتبال انگلیس این است که از بین بازیکنانی که نمی‌توانند به میدان بروند، فقط لازم است چهار مورد ابتلا به کرونا وجود داشته باشد.

به همین دلیل اگر تیمی هم در لیگ برتر انگلیس درگیر عوارض ناشی از واکسن کرونا باشد و زمان کافی برای بهبود آن تا مسابقه نداشته باشد، ممکن است بتواند باتوجه به قوانین اتحادیه فوتبال انگلیس، درخواست تعویق بازی‌اش را بدهد. البته اتحادیه فوتبال انگلیس موارد دیگری هم برای به تعویق انداختن دیدارها در نظر می‌گیرد که شامل:

· وضعیت شیوع کرونا در هر تیم، شامل تعداد مبتلایان، توالی و منشا سرایت کرونا و نزدیکی آن به زمان برگزاری بازی

· توانایی باشگاه برای آماده‌سازی ایمن بازیکنان در آستانه مسابقه

· توصیه‌ پزشکی در مورد این که آیا برگزاری بازی، ریسک غیرقابل قبولی برای سلامت و ایمنی بازیکنان و اعضای تیم دارد یا نه.

· هرگونه توصیه از سازمان بهداشت بریتانیا و سایر نهادهای عمومی.

با این حال لغو متعدد بازی‌های لیگ برتر انگلیس به خصوص لغو آن‌ها ساعتی قبل از شروع بازی، باعث شد که تیم‌های لیگ برتری به همراه مسئولان این اتحادیه جلسه‌ای برگزار کنند تا راهی برای کاهش بازی‌های لغو شده، پیدا کنند. در این جلسه مقرر شد به جای در نظر گرفتن جریمه برای افرادی که واکسن نزده‌اند، امتیازاتی برای تیم‌هایی که بیشترین درصد واکسیناسیون را دارند، در نظر گرفته شود. البته این مورد در فوتبال انگلیس معنا پیدا می‌کند چرا که این امتیازات قرار است در قالب کاهش محدودیت‌های کرونایی، مانند غذا خوردن اعضای تیم با یکدیگر در نظر گرفته شود؛ مواردی که اصلا در فوتبال ایران وجود ندارد. همچنین تیم‌هایی که درصد واکسیناسیون کمی دارند، مجبور هستند که مواردی مانند جدا کردن افراد واکسینه نشده و اختصاص اتوبوس مجزا به آن‌ها را رعایت کنند.

تا این جای کار متوجه شدیم که واکسیناسیون از اهمیت بالایی برای اتحادیه فوتبال انگلیس برخوردار است تا جایی که امتیازاتی برای تیم‌هایی که کاملا واکسیناسیون شده‌اند، در نظر گرفته می‌شود. حتی این اتحادیه به طور پیوسته تیم‌ها و باشگاه‌ها را تشویق به تزریق دز سوم واکسن می‌کند و از این راه برای سوق دادن جامعه هواداران، به تزریق دز یادآور استفاده می‌کند. در نتیجه دغدغه آن‌ها تنها برگزاری بازی‌ها و پایان رساندن لیگ برتر نیست و می‌خواهند به وسیله فوتبال به فرهنگ‌سازی در جامعه کمک کنند.

در موردی دیگر، بازیکنان به همراه تیم یا به صورت شخصی اقدام به تزریق دز بوستر می‌کنند. برای مثال ولورهمپتون، نخستین تیمی بود که تزریق دز یادآور را در دستور کارش قرار داد و پس از بازی با چلسی و در تاریخ ۲۰ دسامبر ۲۰۲۱ اقدام به تزریق این دز به کل اعضای تیمش کرد. تزریق دز بوستر در آن تاریخ در شرایطی انجام شد که آن‌ها قرار بود ۲۶ دسامبر به مصاف واتفورد بروند. البته در آستانه شروع این بازی، اتحادیه فوتبال انگلیس به دلیل موارد متعدد کرونا در تیم واتفورد، تصمیم به لغو این دیدار گرفت اما به هر صورت، آن‌ها ریسک تاثیر عوارض تزریق واکسن در فاصله ۶ روز تا بازی با واتفورد را پذیرفتند.

همچنین بازیکنانی مانند سزار آسپلیکوئتا، کاپیتان چلسی، یورگن کلوپ، سرمربی لیورپول، آلیسون بکر، دروازه‌بان لیورپول و جوردن هندرسون، کاپیتان لیورپول هواداران تیم‌هایشان را به تزریق دز بوستر تشویق کردند تا به ایمنی هر چه بیشتر جامعه کمک کنند.

مقایسه فوتبال ایران و انگلیس در مواجهه با کرونا

مقایسه فوتبال ایران با انگلیس کار درستی نیست و اختلاف زمین تا آسمان است اما مواردی که در این گزارش به آن اشاره شد، هیچ ارتباطی به سخت‌افزار فوتبالی ندارد و مربوط به نوع رفتار و دغدغه فرهنگ‌سازی در دو جامعه فوتبالی مختلف است. همانطور که خواندیم، سلامت بازیکنان فوتبال اهمیت زیادی برای اتحادیه فوتبال انگلیس دارد و در این راستا حتی حاضر است برنامه مسابقاتش را تغییر دهد تا آسیبی به بازیکنان نرسد، این در حالی است که فوتبال انگلیس، فشرده‌ترین تقویم مسابقات را در بین تمامی لیگ‌ها دارد.

همچنین باشگاه‌ها در این مسیر به اتحادیه فوتبال انگلیس کمک می‌کنند تا با فرهنگ‌سازی قدمی در راستای ترغیب مردم به واکسیناسیون و تزریق دز بوستر انجام دهند.

حالا این موارد را با فوتبال ایران مقایسه کنید که حتی اغلب باشگاه‌ها دیگر تست کرونا هم از بازیکنانشان نمی‌گیرند. عجیبت‌تر این که در صحبت‌های سرمربیان می‌بینیم که می‌گویند تیم‌شان با سرماخوردگی و آنفولانزا دست و پنجه نرم می‌کنند؛ کدام سرماخوردگی، کدام آنفولانزا؟

البته این موضوع که باشگاه‌ها، دیگر به موارد ایمنی مانند تست کرونا اهمیتی نمی‌دهند به رویه‌ای که سازمان لیگ فوتبال در پیش گرفته هم برمی‌گیردد چرا که به نظر می‌رسد این سازمان به کلی کرونا را فراموش کرده و فقط به فکر پایان رساندن مسابقات است و به هیچ عنوان به رعایت شدن پروتکل‌های کرونا اهمیتی نمی‌دهد. با این وجود، تنها پروتکلی که در فوتبال ایران رعایت می‌شود، برگزاری مسابقات بدون حضور تماشاگران است.

در این شرایط بهتر است که باشگاه‌ها و سازمان لیگ با یکدیگر همکاری داشته باشند تا بتوانند لیگ بیست و یکم را با در نظر گرفتن سلامتی افراد به پایان برسانند. باز هم تکرار می‌کنیم، فوتبال ایران و انگلیس هیچ شباهتی از نظر ساختاری با یکدیگر ندارند اما شاید بتوان از اهمیت پروتکل‌های بهداشتی و انجام مسئولیت‌های اجتماعی در فوتبال انگلیس الگو برداری کرد.

انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار ورزشی

آذرباد: ناکامی‌های تیم ما هیچ ربطی به مسائل فنی نداشت

 آذرباد: ناکامی‌های تیم ما هیچ ربطی به مسائل فنی نداشت
2024-04-14T14:24:59+03:30
هافبک تیم فوتبال ذوب‌آهن اصفهان تأکید کرد، اینکه تیمش طی ۹ بازی لیگ برتری به شکست و تساوی رضایت داده، دلیل فنی نداشته است.

گودرزی: رؤیای من بازی در لیگ قهرمانان اروپاست

 گودرزی: رؤیای من بازی در لیگ قهرمانان اروپاست
2024-04-14T14:24:58+03:30
رؤیای مدافع تیم فوتبال شمس آذر قزوین حضور در فوتبال اروپا و فرصت بازی در لیگ قهرمانان اروپاست.

دروازه‌بان یوونتوس تحت عمل جراحی قرار گرفت

 دروازه‌بان یوونتوس تحت عمل جراحی قرار گرفت
2024-04-14T13:31:42+03:30
سنگربان لهستانی تیم فوتبال یوونتوس در پی مصدومیت اخیرش در بازی سری A زیر تیغ جراحان رفت.

خودداری رابیو از متعهد کردن خود به یوونتوس

 خودداری رابیو از متعهد کردن خود به یوونتوس
2024-04-14T13:31:40+03:30
هافبک فرانسوی یوونتوس می‌گوید انگیزه‌اش از ماندن در این تیم کمک به تحقق هدف آن بوده و با محقق شدن این هدف، ممکن است دیگر در کنار بانوی پیر نماند.

لشگری: مربی‌ای نیستم که به خاطر المپیک تن به هر چیزی بدهم

 لشگری: مربی‌ای نیستم که به خاطر المپیک تن به هر چیزی بدهم
2024-04-14T13:31:38+03:30
مربی پیشین تیم ملی کشتی آزاد کشورمان بعد از جدایی از کادر محسن کاوه تأکید کرد، اگر نوع تمرینات تغییر نکند، در المپیک به مشکل برخواهیم خورد.

اقدام فدراسیون برای سفر ملی‌پوشان فوتسال پس از لغو پرواز

 اقدام فدراسیون برای سفر ملی‌پوشان فوتسال پس از لغو پرواز
2024-04-14T13:31:37+03:30
فدراسیون فوتبال برای اعزام ملی‌پوشان فوتسال به تایلند تلاش می‌کند.

بیانیه تند باشگاه پورتو بابت پنالتی گرفته نشده روی طارمی

 بیانیه تند باشگاه پورتو بابت پنالتی گرفته نشده روی طارمی
2024-04-14T13:31:37+03:30
باشگاه پورتو در پی تساوی شب گذشته این تیم مقابل فامالیکائو در لیگ برتر، بیانیه‌ای تند در انتقاد از داوری‌ها منتشر کرد.

«تکنولوژی خط دروازه» مِنوی غیرممکن فوتبال ایران + جداول

 «تکنولوژی خط دروازه» مِنوی غیرممکن فوتبال ایران + جداول
2024-04-14T13:31:36+03:30
از میان فناوری‌های نوین فوتبال و ابزار داوری، استقرار تکنولوژی خط دروازه در فوتبال ایران پروژه‌ای غیرممکن به نظر می‌رسد.

یک رومانیایی داور دیدار بارسلونا - پاری‌سن‌ژرمن شد

 یک رومانیایی داور دیدار بارسلونا - پاری‌سن‌ژرمن شد
2024-04-14T13:05:01+03:30
اسامی داوران دیدارهای شب اول دور برگشت از مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا اعلام شد.

باشگاه استقلال محکوم شد

 باشگاه استقلال محکوم شد
2024-04-14T13:05:00+03:30
کمیته وضعیت بازیکنان آرای خود را درباره پرونده‌های مختلف صادر کرد.

رباط صلیبی مدافع شمس آذر پاره شد

 رباط صلیبی مدافع شمس آذر پاره شد
2024-04-14T13:05:00+03:30
مدافع تیم فوتبال شمس آذر قزوین به دلیل مصدومیت از ناحیه زانو، چند ماه دور از میادین خواهد بود.

درخواست کمیته انضباطی از نکونام: دفاعیات خود را ارسال کنید

 درخواست کمیته انضباطی از نکونام: دفاعیات خود را ارسال کنید
2024-04-14T13:04:57+03:30
کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال از سرمربی تیم فوتبال استقلال و دستیارانش خواست دفاعیات خود را در رابطه با اظهارات‌شان ارسال کنند.

آگهی مزایده پرسپولیس و استقلال منتشر شد + عکس

 آگهی مزایده پرسپولیس و استقلال منتشر شد + عکس
2024-04-14T13:04:57+03:30
آگهی عرضه سهام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به‌صورت رسمی منتشر شد.

مالک اینتر در آستانه دریافت وامی جدید برای فرار از بحران

 مالک اینتر در آستانه دریافت وامی جدید برای فرار از بحران
2024-04-14T11:44:59+03:30
مالک باشگاه اینتر برای اینکه بتواند وامی که پیش از این از یک صندوق آمریکایی گرفته بود را تسویه کند، وام جدیدی می‌گیرد.

آگهی مزایده پرسپولیس و استقلال رسماً منتشر شد + عکس

 آگهی مزایده پرسپولیس و استقلال رسماً منتشر شد + عکس
2024-04-14T11:44:57+03:30
آگهی عرضه سهام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به‌صورت رسمی منتشر شد.

جوکوویچ: این فصل بد من است

 جوکوویچ: این فصل بد من است
2024-04-14T11:31:42+03:30
تنیسور شماره یک جهان از نرسیدن به فینال مسترز مونت کارلو ابراز ناراحتی کرد.

حضور وزیر ورزش در تمرین تیم ملی فوتسال با وعده جایزه خوب!

 حضور وزیر ورزش در تمرین تیم ملی فوتسال با وعده جایزه خوب!
2024-04-14T11:31:42+03:30
وزیر ورزش و جوانان با حضور در تمرین تیم ملی فوتسال کشورمان، به آنها وعده پرداخت پاداشی خوب در صورت قهرمانی در آسیا داد.

خطیر: آقای تاج، بازی‌های لیگ را با VAR برگزار کنید

 خطیر: آقای تاج، بازی‌های لیگ را با VAR برگزار کنید
2024-04-14T11:31:42+03:30
مدیرعامل باشگاه استقلال از رئیس فدراسیون فوتبال درخواست کرد بازی‌های لیگ برتر با کمک داور ویدیویی VAR برگزار شود.

آلونسو در آستانه شکستن رکورد ۵۱ ساله فرمول یک

 آلونسو در آستانه شکستن رکورد ۵۱ ساله فرمول یک
2024-04-14T11:31:41+03:30
رکورد ۵۱ ساله فرمول یک با قرارداد جدید در تیم انگلیسی استون مارتین خواهد شکست.

ژاوی: نبرد فوق‌العاده‌ای با PSG داریم/ پیشرفت کرده‌ایم

 ژاوی: نبرد فوق‌العاده‌ای با PSG داریم/ پیشرفت کرده‌ایم
2024-04-14T11:31:41+03:30
سرمربی تیم فوتبال بارسلونا در مورد پیروزی تیمش مقابل کادیس و بازی‌های حساس پیش رو با پاری‌سن‌ژرمن و رئال مادرید صحبت کرد.

آنچلوتی: تمام توان‌مان را مقابل من‌سیتی به کار خواهیم بست

 آنچلوتی: تمام توان‌مان را مقابل من‌سیتی به کار خواهیم بست
2024-04-14T11:31:41+03:30
سرمربی رئال مادرید می‌گوید که تیمش در بازی چهارشنبه با منچسترسیتی در دور برگشت از مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا با تمام قدرت به میدان خواهد رفت.

روایت بازیکن سابق استقلال از حمله با قمه به او!

 روایت بازیکن سابق استقلال از حمله با قمه به او!
2024-04-14T11:31:39+03:30
سرمربی پیشین تیم فوتبال صنعت نفت آبادان گفت، در طول یک ماه حضورش در صنعت نفت با هجمه‌های زیادی روبه‌رو شده است.

اعلام زمان احتمالی پایان لیگ برتر و فینال جام حذفی

 اعلام زمان احتمالی پایان لیگ برتر و فینال جام حذفی
2024-04-14T11:04:58+03:30
مسئول برگزاری مسابقات لیگ برتر اعلام کرد، بیست‌وسومین دوره مسابقات فوتبال لیگ برتر باشگاه‌های کشور قبل از ۱۴ خرداد ماه به اتمام می‌رسد.

درخشان: پرسپولیس مقابل ملوان ۱۰ نفره بازی کرد!

 درخشان: پرسپولیس مقابل ملوان ۱۰ نفره بازی کرد!
2024-04-14T11:04:57+03:30
سرمربی پیشین تیم فوتبال پرسپولیس اعتقاد دارد این تیم در مصاف با ملوان ۱۰ نفره بازی کرده است.

احضار ۲ بازیکن استقلال به کمیته‌های انضباطی و اخلاق

 احضار ۲ بازیکن استقلال به کمیته‌های انضباطی و اخلاق
2024-04-14T11:04:57+03:30
دو بازیکن تیم فوتبال استقلال به دلیل اتفاقات دیدار مقابل آلومینیوم اراک به کمیته‌های اخلاق و انضباطی فدراسیون فوتبال احضار شدند.

زمان‌بندی واگذاری سهام باشگاه پرسپولیس مشخص شد

 زمان‌بندی واگذاری سهام باشگاه پرسپولیس مشخص شد
2024-04-14T11:04:56+03:30
براساس برنامه‌ریزی سازمان خصوصی‌سازی و فرابورس، زمان‌بندی واگذاری سهام باشگاه پرسپولیس مشخص شده است.

اتفاق جدید در کاراته؛ فحاشی کن و پست بگیر!

 اتفاق جدید در کاراته؛ فحاشی کن و پست بگیر!
2024-04-14T11:04:55+03:30
هدایت یکی از تیم‌های پایه کاراته به فردی سپرده شده که در چند سال اخیر همواره مسئولان این فدراسیون را با فحاشی‌ مورد خطاب قرار داده است.

گفت‌وگو با کمک داور پرسپولیس - ملوان که اشتباه گرفته شد!

 گفت‌وگو با کمک داور پرسپولیس - ملوان که اشتباه گرفته شد!
2024-04-14T11:04:54+03:30
کمک داور بین‌المللی فوتبال کشورمان به یادآوری خاطرات قضاوتش در دوران حرفه‌ای خود پرداخت و درباره اتفاق رخ داده در شب گذشته صحبت کرد.

تاج: شرایط سرخابی‌ها نگران‌کننده نیست/برگزاری لیگ بعدی باVAR

 تاج: شرایط سرخابی‌ها نگران‌کننده نیست/برگزاری لیگ بعدی باVAR
2024-04-14T11:04:54+03:30
رئیس فدراسیون فوتبال گفت: شرایط استقلال و پرسپولیس خیلی نگران‌کننده نیست اما کار درستی هم نیست که مردم را امیدوار کنیم.

رجائیان: استقلال مظلوم‌نمایی می‌کند/ نکونام باید اخراج می‌شد

 رجائیان: استقلال مظلوم‌نمایی می‌کند/ نکونام باید اخراج می‌شد
2024-04-14T11:04:54+03:30
مدیرعامل باشگاه آلومینیوم اراک، بیانیه باشگاه استقلال را تلاشی از جانب آبی‌ها برای مظلوم‌نمایی می‌داند.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)