میرنیوز

اولین آزمون «اساسنامه جدید» فدراسیون‌ها/ نامشخص بودن «رئیس» و چند ابهام مهم

اولین آزمون «اساسنامه جدید» فدراسیون‌ها/ نامشخص بودن «رئیس» و چند ابهام مهم 2022-01-01T12:04:52+03:30

به گزارش خبرنگار مهر، بعد از اینکه وزارت ورزش و جوانان ۱۹ تیرماه انتخابات فدراسیون پهلوانی و زورخانه ای را برگزار کرد، پیگیری انتخابات فدراسیون ها و تشکیل مجامع آنها به خاطر برگزاری بازی های المپیک و جابه جایی دولت متوقف شد تا امروز که این وزارتخانه در آستانه از سرگیری دور جدید انتخابات قرار گرفته است.

البته قرار بود شروع انتخابات فدراسیون ها از امروز شنبه و با برگزاری مجمع فدراسیون نابینایان و کم بینایان رقم بخورد اما لغو انتخابات این فدراسیون، از سرگیری مجامع فدراسیون ها را یک روز به تاخیر انداخت. بدین ترتیب از فردا یکشنبه و با تشکیل مجمع فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی از سرگرفته می شود و به صورت فشرده برای ۹ فدراسیون دیگر پیگیری خواهد شد.

«اساسنامه جدید» فدراسیون ها در اولین آزمون

این در حالی است که در فاصله میان آخرین انتخابات برگزار شده در سال جاری (۱۹ تیرماه) تا مهرماه که زمان آغاز تدریجی ثبت نام کاندیداهای فدراسیون های حائز شرایط برای انتخابات بود، اساسنامه جدید فدراسیون ها ابلاغ شد. این اساسنامه پس از ۲۰ ماه کش و قوس در هیات دولت، ۱۹ تیرماه از سوی معاون اول وقت رئیس جمهور جهت اجرا به وزارت ورزش ابلاغ شد. اواخر مردادماه هم مسعود سلطانی فر وزیر وقت ورزش این اساسنامه را به فدراسیون های ورزشی ابلاغ کرد.

بدین ترتیب ثبت نام کاندیداهای فدراسیون هایی که از فردا انتخابات شان آغاز می شود بر اساس اساسنامه جدید و آئین نامه تدوین شده بر اساس آن انجام شد. این آئین نامه با عنوان «شرایط اختصاصی نامزدهای دارای وثاقت و امانت، نحوه ثبت نام و رای‌گیری برای داوطلبان پست‌های هیات رئیسه فدراسیون‌های ورزشی» تدوین شد.

تدوین این آئین نامه از آنجایی در دستور کار وزارت ورزش قرار گرفت که آئین نامه قبلی - مصوب شهریورماه ۹۶- به خاطر اساسنامه جدید فدراسیون‌های ورزشی و ابلاغ رسمی آن وجاهت قانونی‌اش را برای ملاک عمل قرار گرفتن از دست داد. بدین ترتیب آئین نامه جدید تهیه شد تا جایگزین آئین نامه چهارسال پیش شود.

با این اوصاف برای برگزاری انتخابات روز یکشنبه فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی و انتخابات دیگر فدراسیون هایی که در نوبت تشکیل مجمع هستند، اساسنامه جدید فدراسیون ها و آئین نامه تدوین شده، متر و معیار وزارت ورزش خواهد بود. به واقع انتخابات فردا اولین آزمون از اساسنامه جدید فدراسیون ها و آئین نامه انتخاباتی که بعد از چهار سال تغییر کرد، به حساب می آید.

ابهامی که به قوت خود باقی است؟

اساسنامه جدید فدراسیون های ورزشی در حالی ملاک عمل برای انتخابات فردا و انتخابات بعد از آن است که برای روسا و تعداد دوره حضورشان در فدراسیون ها محدودیت در نظر گرفته است. در بند دوم از ماده ۲۲ این اساسنامه تاکید شده که «رئیس فدراسیون توسط مجمع برای یک دوره چهارساله انتخاب می شود و انتخاب مجدد وی برای حداکثر ۲ دوره دیگر (جمعا سه دوره متوالی یا متناوب) بلامانع است.»

همین مسئله ابهاماتی را ایجاد کرده بود مبنی بر اینکه «این بند از زمان ابلاغ اساسنامه در نظر گرفته می شود و ریاست پیشین افراد در فدراسیون ها عطف به ماسبق نمی شود یا اینکه دوره ریاست تا قبل از ابلاغ اساسنامه هم مدنظر خواهد بود؟»

به هر حال اگر قرار بر لحاظ شدن دوره ریاست افراد تا قبل از اساسنامه جدیدالتصویب باشد، فردی مانند رضا زارعی که کاندیدای انتخابات روز یکشنبه فدراسیون کوهنوردی است آخرین دوره حضور در انتخابات را تجربه خواهد کرد چرا که در دو مجمع انتخاباتی قبلی این فدراسیون هم حضور داشته و حتی رای اعضا را هم گرفته است اما زمان ابلاغ اساسنامه ملاک عمل به این بند باشد، مانعی برای ادامه حضور وی و افرادی با شرایط مشابه در انتخابات آتی نیست.

در همین رابطه البته وزارت ورزش و جوانان از معاونت حقوقی ریاست جمهوری استعلام کرده است اما هنوز نتیجه قطعی مشخص نشده نیست.

علیرضا خسروی مدیرکل دفترامور مشترک فدراسیون‌های ورزشی در گفتگو با خبرنگار مهر در این زمینه گفت: تا زمانیکه پاسخ معاونت حقوقی ریاست جمهوری مشخص به صورت مستند اعلام نشود، در مورد تعداد سنوات حضور افراد به عنوان رئیس در فدراسیون ها طبق روال قبل عمل خواهیم کرد اما دیگر موارد مربوط به انتخابات فدراسیون ها طبق اساسنامه و آئین نامه جدید خواهد بود.

بالاخره «رئیس» کیست؟

مدیریت و اداره مجامع فدراسیون ها - عمومی، انتخاباتی و فوق العاده- بر عهده «رئیس مجمع» است. طبق اساسنامه مصوب سال ۱۳۷۸ هیات وزیران که تا پیش از ابلاغ اساسنامه جدید ملاک عمل بود و حتی انتخابات سه ماه ابتدایی سال هم بر اساس آن برگزار شد، وزیر ورزش به عنوان «رئیس مجمع» معرفی شده بود. بند اول از ماده ۵ آن اساسنامه با موضوع «معرفی اعضای مجمع» بر این تاکید داشت که «رئیس سازمان تربیت بدنی یا یکی از معاونان وی به عنوان رئیس مجمع» عضوی از مجمع هستند.

در اساسنامه جدید فدراسیون‌های ورزشی اما این جایگاه از وزیر ورزش گرفته شده است. در ماده ١٣ این اساسنامه که به معرفی اعضای مجمع اختصاص دارد و در بند اول آن، وزیر به عنوان یکی از اعضای مجمع معرفی شده اما اشاره به ریاست او نشده است. در این بند آمده است: «وزیر ورزش یا یکی از معاونین وی به عنوان نماینده وزارت»

این موضوع یعنی «مشخص نبودن رئیس مجمع فدراسیون‌ها» ایراد بزرگی به اساسنامه فدراسیون‌هاست که البته انتظار می‌رفت در آئین نامه انتخاباتی فدراسیون‌ها به آن پرداخته و برطرف شود اما این مهم در تدوین پیش‌نویس این آئین نامه نادیده گرفته شده است.

در ماده اول از پیش‌نویس تهیه شده برای آئین نامه انتخاباتی فدراسیون‌ها و در بند ششم به رئیس مجمع اشاره شده و اینکه این مسئولیت بر عهده رئیس مجمع عمومی است. حال آنکه در اساسنامه جدید فدراسیون‌ها هیچ‌گونه اشاره ای به ریاست مجمع نشده و اصلاً مشخص نیست ملاک انتخاب رئیس مجمع عمومی چیست که قرار است نتیجه آن برای مجامع انتخاباتی هم اجرا شود.

البته سید حمید سجادی وزیر ورزش پیش از این در گفتگویی اعلام کرد که پیش از آغاز هر مجمعی، رئیس آن از طریق رای گیری مشخص می شود اما اینکه «رای گیری بر چه اساس و میان چه نفراتی انجام می شود؟»، «انتخابات کاندیداهای ریاست مجمع با چه معیاری صورت می گیرد؟»، «ریاست مجمع با چه تعداد رای از آرای ماخوذه رسمیت پیدا می کند؟» و .... ابهاماتی است که در این زمینه مطرح است و البته اینکه «آیا در حضور نماینده وزارت ورزش که یا خود وزیر یا یکی از معاونانش است، فرد دیگری به خود اجازه ریاست مجمع را می دهد؟»

البته مدیرکل دفتر امور مشترک فدراسیون های ورزشی مدعی است دستورالعمل انتخاب رئیس مجمع مشخص بوده و در مجمع فردا علنی می شود. خسروی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: مشکلی بابت این موضوع نیست. در مجمع فردا طبق دستورالعملی که داریم، رئیس مجمع را هم مشخص می کنیم اما اینکه این انتخاب چطور انجام می شود را همان فردا اعلام می کنیم.

در هر صورت اساسنامه ابلاغی سال جاری و آئین نامه تدوین شده جدید ملاک عمل برای انتخابات فدراسیون هایی است که برگزاری آنها از فردا آغاز می شود در حالیکه این ابهامات هنوز وجود دارد.

منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار ورزشی

آذرباد: ناکامی‌های تیم ما هیچ ربطی به مسائل فنی نداشت

 آذرباد: ناکامی‌های تیم ما هیچ ربطی به مسائل فنی نداشت
2024-04-14T14:24:59+03:30
هافبک تیم فوتبال ذوب‌آهن اصفهان تأکید کرد، اینکه تیمش طی ۹ بازی لیگ برتری به شکست و تساوی رضایت داده، دلیل فنی نداشته است.

گودرزی: رؤیای من بازی در لیگ قهرمانان اروپاست

 گودرزی: رؤیای من بازی در لیگ قهرمانان اروپاست
2024-04-14T14:24:58+03:30
رؤیای مدافع تیم فوتبال شمس آذر قزوین حضور در فوتبال اروپا و فرصت بازی در لیگ قهرمانان اروپاست.

دروازه‌بان یوونتوس تحت عمل جراحی قرار گرفت

 دروازه‌بان یوونتوس تحت عمل جراحی قرار گرفت
2024-04-14T13:31:42+03:30
سنگربان لهستانی تیم فوتبال یوونتوس در پی مصدومیت اخیرش در بازی سری A زیر تیغ جراحان رفت.

خودداری رابیو از متعهد کردن خود به یوونتوس

 خودداری رابیو از متعهد کردن خود به یوونتوس
2024-04-14T13:31:40+03:30
هافبک فرانسوی یوونتوس می‌گوید انگیزه‌اش از ماندن در این تیم کمک به تحقق هدف آن بوده و با محقق شدن این هدف، ممکن است دیگر در کنار بانوی پیر نماند.

لشگری: مربی‌ای نیستم که به خاطر المپیک تن به هر چیزی بدهم

 لشگری: مربی‌ای نیستم که به خاطر المپیک تن به هر چیزی بدهم
2024-04-14T13:31:38+03:30
مربی پیشین تیم ملی کشتی آزاد کشورمان بعد از جدایی از کادر محسن کاوه تأکید کرد، اگر نوع تمرینات تغییر نکند، در المپیک به مشکل برخواهیم خورد.

اقدام فدراسیون برای سفر ملی‌پوشان فوتسال پس از لغو پرواز

 اقدام فدراسیون برای سفر ملی‌پوشان فوتسال پس از لغو پرواز
2024-04-14T13:31:37+03:30
فدراسیون فوتبال برای اعزام ملی‌پوشان فوتسال به تایلند تلاش می‌کند.

بیانیه تند باشگاه پورتو بابت پنالتی گرفته نشده روی طارمی

 بیانیه تند باشگاه پورتو بابت پنالتی گرفته نشده روی طارمی
2024-04-14T13:31:37+03:30
باشگاه پورتو در پی تساوی شب گذشته این تیم مقابل فامالیکائو در لیگ برتر، بیانیه‌ای تند در انتقاد از داوری‌ها منتشر کرد.

«تکنولوژی خط دروازه» مِنوی غیرممکن فوتبال ایران + جداول

 «تکنولوژی خط دروازه» مِنوی غیرممکن فوتبال ایران + جداول
2024-04-14T13:31:36+03:30
از میان فناوری‌های نوین فوتبال و ابزار داوری، استقرار تکنولوژی خط دروازه در فوتبال ایران پروژه‌ای غیرممکن به نظر می‌رسد.

یک رومانیایی داور دیدار بارسلونا - پاری‌سن‌ژرمن شد

 یک رومانیایی داور دیدار بارسلونا - پاری‌سن‌ژرمن شد
2024-04-14T13:05:01+03:30
اسامی داوران دیدارهای شب اول دور برگشت از مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا اعلام شد.

باشگاه استقلال محکوم شد

 باشگاه استقلال محکوم شد
2024-04-14T13:05:00+03:30
کمیته وضعیت بازیکنان آرای خود را درباره پرونده‌های مختلف صادر کرد.

رباط صلیبی مدافع شمس آذر پاره شد

 رباط صلیبی مدافع شمس آذر پاره شد
2024-04-14T13:05:00+03:30
مدافع تیم فوتبال شمس آذر قزوین به دلیل مصدومیت از ناحیه زانو، چند ماه دور از میادین خواهد بود.

درخواست کمیته انضباطی از نکونام: دفاعیات خود را ارسال کنید

 درخواست کمیته انضباطی از نکونام: دفاعیات خود را ارسال کنید
2024-04-14T13:04:57+03:30
کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال از سرمربی تیم فوتبال استقلال و دستیارانش خواست دفاعیات خود را در رابطه با اظهارات‌شان ارسال کنند.

آگهی مزایده پرسپولیس و استقلال منتشر شد + عکس

 آگهی مزایده پرسپولیس و استقلال منتشر شد + عکس
2024-04-14T13:04:57+03:30
آگهی عرضه سهام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به‌صورت رسمی منتشر شد.

مالک اینتر در آستانه دریافت وامی جدید برای فرار از بحران

 مالک اینتر در آستانه دریافت وامی جدید برای فرار از بحران
2024-04-14T11:44:59+03:30
مالک باشگاه اینتر برای اینکه بتواند وامی که پیش از این از یک صندوق آمریکایی گرفته بود را تسویه کند، وام جدیدی می‌گیرد.

آگهی مزایده پرسپولیس و استقلال رسماً منتشر شد + عکس

 آگهی مزایده پرسپولیس و استقلال رسماً منتشر شد + عکس
2024-04-14T11:44:57+03:30
آگهی عرضه سهام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به‌صورت رسمی منتشر شد.

جوکوویچ: این فصل بد من است

 جوکوویچ: این فصل بد من است
2024-04-14T11:31:42+03:30
تنیسور شماره یک جهان از نرسیدن به فینال مسترز مونت کارلو ابراز ناراحتی کرد.

حضور وزیر ورزش در تمرین تیم ملی فوتسال با وعده جایزه خوب!

 حضور وزیر ورزش در تمرین تیم ملی فوتسال با وعده جایزه خوب!
2024-04-14T11:31:42+03:30
وزیر ورزش و جوانان با حضور در تمرین تیم ملی فوتسال کشورمان، به آنها وعده پرداخت پاداشی خوب در صورت قهرمانی در آسیا داد.

خطیر: آقای تاج، بازی‌های لیگ را با VAR برگزار کنید

 خطیر: آقای تاج، بازی‌های لیگ را با VAR برگزار کنید
2024-04-14T11:31:42+03:30
مدیرعامل باشگاه استقلال از رئیس فدراسیون فوتبال درخواست کرد بازی‌های لیگ برتر با کمک داور ویدیویی VAR برگزار شود.

آلونسو در آستانه شکستن رکورد ۵۱ ساله فرمول یک

 آلونسو در آستانه شکستن رکورد ۵۱ ساله فرمول یک
2024-04-14T11:31:41+03:30
رکورد ۵۱ ساله فرمول یک با قرارداد جدید در تیم انگلیسی استون مارتین خواهد شکست.

ژاوی: نبرد فوق‌العاده‌ای با PSG داریم/ پیشرفت کرده‌ایم

 ژاوی: نبرد فوق‌العاده‌ای با PSG داریم/ پیشرفت کرده‌ایم
2024-04-14T11:31:41+03:30
سرمربی تیم فوتبال بارسلونا در مورد پیروزی تیمش مقابل کادیس و بازی‌های حساس پیش رو با پاری‌سن‌ژرمن و رئال مادرید صحبت کرد.

آنچلوتی: تمام توان‌مان را مقابل من‌سیتی به کار خواهیم بست

 آنچلوتی: تمام توان‌مان را مقابل من‌سیتی به کار خواهیم بست
2024-04-14T11:31:41+03:30
سرمربی رئال مادرید می‌گوید که تیمش در بازی چهارشنبه با منچسترسیتی در دور برگشت از مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا با تمام قدرت به میدان خواهد رفت.

روایت بازیکن سابق استقلال از حمله با قمه به او!

 روایت بازیکن سابق استقلال از حمله با قمه به او!
2024-04-14T11:31:39+03:30
سرمربی پیشین تیم فوتبال صنعت نفت آبادان گفت، در طول یک ماه حضورش در صنعت نفت با هجمه‌های زیادی روبه‌رو شده است.

اعلام زمان احتمالی پایان لیگ برتر و فینال جام حذفی

 اعلام زمان احتمالی پایان لیگ برتر و فینال جام حذفی
2024-04-14T11:04:58+03:30
مسئول برگزاری مسابقات لیگ برتر اعلام کرد، بیست‌وسومین دوره مسابقات فوتبال لیگ برتر باشگاه‌های کشور قبل از ۱۴ خرداد ماه به اتمام می‌رسد.

درخشان: پرسپولیس مقابل ملوان ۱۰ نفره بازی کرد!

 درخشان: پرسپولیس مقابل ملوان ۱۰ نفره بازی کرد!
2024-04-14T11:04:57+03:30
سرمربی پیشین تیم فوتبال پرسپولیس اعتقاد دارد این تیم در مصاف با ملوان ۱۰ نفره بازی کرده است.

احضار ۲ بازیکن استقلال به کمیته‌های انضباطی و اخلاق

 احضار ۲ بازیکن استقلال به کمیته‌های انضباطی و اخلاق
2024-04-14T11:04:57+03:30
دو بازیکن تیم فوتبال استقلال به دلیل اتفاقات دیدار مقابل آلومینیوم اراک به کمیته‌های اخلاق و انضباطی فدراسیون فوتبال احضار شدند.

زمان‌بندی واگذاری سهام باشگاه پرسپولیس مشخص شد

 زمان‌بندی واگذاری سهام باشگاه پرسپولیس مشخص شد
2024-04-14T11:04:56+03:30
براساس برنامه‌ریزی سازمان خصوصی‌سازی و فرابورس، زمان‌بندی واگذاری سهام باشگاه پرسپولیس مشخص شده است.

اتفاق جدید در کاراته؛ فحاشی کن و پست بگیر!

 اتفاق جدید در کاراته؛ فحاشی کن و پست بگیر!
2024-04-14T11:04:55+03:30
هدایت یکی از تیم‌های پایه کاراته به فردی سپرده شده که در چند سال اخیر همواره مسئولان این فدراسیون را با فحاشی‌ مورد خطاب قرار داده است.

گفت‌وگو با کمک داور پرسپولیس - ملوان که اشتباه گرفته شد!

 گفت‌وگو با کمک داور پرسپولیس - ملوان که اشتباه گرفته شد!
2024-04-14T11:04:54+03:30
کمک داور بین‌المللی فوتبال کشورمان به یادآوری خاطرات قضاوتش در دوران حرفه‌ای خود پرداخت و درباره اتفاق رخ داده در شب گذشته صحبت کرد.

تاج: شرایط سرخابی‌ها نگران‌کننده نیست/برگزاری لیگ بعدی باVAR

 تاج: شرایط سرخابی‌ها نگران‌کننده نیست/برگزاری لیگ بعدی باVAR
2024-04-14T11:04:54+03:30
رئیس فدراسیون فوتبال گفت: شرایط استقلال و پرسپولیس خیلی نگران‌کننده نیست اما کار درستی هم نیست که مردم را امیدوار کنیم.

رجائیان: استقلال مظلوم‌نمایی می‌کند/ نکونام باید اخراج می‌شد

 رجائیان: استقلال مظلوم‌نمایی می‌کند/ نکونام باید اخراج می‌شد
2024-04-14T11:04:54+03:30
مدیرعامل باشگاه آلومینیوم اراک، بیانیه باشگاه استقلال را تلاشی از جانب آبی‌ها برای مظلوم‌نمایی می‌داند.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)