میرنیوز

توپ طلای روبرتو باجو در سال ۱۹۹۳

توپ طلای روبرتو باجو در سال ۱۹۹۳ 2021-12-28T01:27:41+03:30

به گزارش ایسنا، روبرتو باجو ۱۸ فوریه سال ۱۹۶۷ در کالدونیو در شمال شهر ویچنزا متولد شد. روبرتو بعد از ۵ فرزند خانواده جیانا، والتر، کارلا، جورجو و آنه ماریا، ششمین فرزندی بود که در این خانواده به دنیا آمد. از همان بچگی عاشق فوتبال بود. همیشه به فوتبال فکر می‌کرد و زندگی بدون فوتبال را نمی‌خواست. "روبی" ۹ ساله بود که فوتبال خود را آغاز کرد و تصمیم بزرگی در زندگی خود گرفت. در پایان یک بازی آنتونیو مورا او را دید و برای ملحق شدن به تیم ویچنزا در سری C از روبرتو دعوت کرد تا امیدهای باجو برای رسیدن به اهداف بزرگش بیشتر شود.

بازی‌های خوب باجو در ویچنزا بسیاری از سران این تیم را تحت تأثیر قرار داد. او با درخشش، به تیم ملی زیر ۱۶ سال ایتالیا دعوت شد تا در رده ملی هم خودش را مطرح کند. در فوتبال فقط به موفقیت فکر می‌کرد. بازی‌های خوب باجو در فصل ۸۵-۱۹۸۴ در سری C باعث شد تا ویچنزا به سری B صعود کند. روبرتو در آن فصل در ۲۹ بازی ۱۲ گل به ثمر رساند تا نشان دهد گلزنی قهار است. صعود آنها به سری B باعث رفتن باجو به سری A همراه با فیورنتینا شد.

او نخستین فصل حضورش در فیورنتینا را به آرامی سپری کرد اما در ۲۱ سپتامبر ۱۹۸۶ انفاقی تلخ برای باجو افتاد. او در بازی مقابل سمپدوریا از ناحیه زانو مصدوم شد و ادامه‌ فصل را از دست داد. بعد از به دست آوردن شانسی بزرگ برای نشان دادن استعدادهایش دوباره مصدوم شد و نتوانست بازی کند. باجو اولین گلش در سری A را در ۱۰ مه سال ۱۹۸۷ برابر ناپولی به ثمر رساند تا با روحیه‌ای بهتر به کار خود ادامه دهد. همه چیز خوب پیش می‌رفت. روبرتو باجو در فصل بعد ۹ گل به ثمر رساند. او در نوامبر ۱۹۸۸ به تیم ملی ایتالیا دعوت شد تا در رم برابر هلند به میدان برود.

او در ادامه فصل، ۱۷ گل در ۳۲ مسابقه به ثمر رساند. باجو قرار بود یک یا دو هفته بعد از پایان فصل، جشن عروسی خود را با آندرینا برگزار کند.

فیورنتینا با بدشانسی محض نتوانست در آن سال به بازی‌های جام یوفا راه یابد تا باجو در حسرت بازی های اروپایی بماند. سال بعد مهم‌ترین حادثه زندگی باجو شکل گرفت؛ انتقال روبرتو به یوونتوس باشگاه بزرگ ایتالیایی در ازای ۵.۷ میلیون پوند که مبلغی بی سابقه به حساب می آمد. این انتقال باعث خشم هواداران تیم شهر فلورانس شد تا آنها به خاطر از دست دادن باجو راهپیمایی عظیمی را در خیابان‌ها برگزار کنند.

حضور باجو در جام‌جهانی ۹۰ افتخاری دیگر برای او به حساب می‌آمد. بعد از نتایج ضعیف ایتالیا در دیدارهای ابتدایی سرمربی لاجوردی‌پوشان تصمیم گرفت از زوج اسکیلاچی - باجو استفاده کند. این دو مهاجم مقابل چکسلواکی در ترکیب ثابت قرار گرفتند و باجو بهترین گل را در این مسابقات به ثمر رساند.

ایتالیا در نیمه نهایی به مصاف آرژانتین رفت؛ یکی دیگر از تیم‌های مدعی جام. در این بازی باجو از ابتدا در ترکیب ایتالیا قرار نگرفت. سرمربی لاجوردی‌پوشان خستگی روبرتو را یکی از دلایل نیمکت‌نشینی او اعلام کرد. این در حالی بود که ایتالیا با شکست در ضربات پنالتی مقابل آرژانتین در نهایت به مقام سوم رسید.

باجو بعد از فراموشی خاطرات تلخ جام جهانی شروع خوبی را با یوونتوس تجربه کرد؛ ۱۴ گل در ۳۳ مسابقه. باجو در آن سال با تولد اولین فرزندش در دومین روز دسامبر، فصل خاطره انگیزی را پشت سر گذاشت. او در فصل بعد نیز در ۳۲ بازی ۱۸ گل برای بیانکونری به ثمر رساند تا قدرت گلزنی خود را به همه نشان دهد. فصل ۹۳-۱۹۹۲ بهترین فصل حضور باجو در یوونتوس بود. او همراه با یووه توانست در بازی های اروپایی شرکت کند و در ۹ مسابقه ۶ گل به ثمر برساند تا همراه با یوونتوس برای اولین بار قهرمانی در جام باشگاه های اروپا را تجربه کند؛ افتخاری بزرگ برای بازیکن افسانه‌ای ایتالیا.

باجو توانست به رکورد ۱۰۰ گل در سری A دست یابد و در همان سال از سوی فیفا به عنوان برترین فوتبالیست جهان انتخاب و برنده توپ طلا شد.

باجو قبل از آغاز جام جهانی ۱۹۹۴ در ماه می با تولد دومین فرزندش جشن دیگری گرفت تا روزهای خوبش در فوتبال جهان به یادماندنی‌تر از قبل شود. ماتیا فرزند دوم باجو زمانی به دنیا آمد که پدرش بهترین بازیکن فوتبال جهان شناخته شد.

در جام‌جهانی ۱۹۹۴ گل‌های زیبای باجو و موهای دم‌اسبی‌اش طرفداران زیادی برایش آورد اما در بازی نیمه نهایی آسیب جدی دید تا پزشکان به او اجازه بازی در فینال مقابل برزیل را ندهند اما او این مساله را قبول نکرد تا بار دیگر آسیب دیدگی‌اش را نادیده بگیرد و در آخرین دیدار جام‌جهانی حاضر شود. این تلخ‌ترین حادثه زندگی فوتبال باجو بود. ضربه پنالتی او به بالای دروازه برزیل رفت تا باجو بدترین لحظات زندگی‌اش را تجربه کند. همین کافی بود تا برزیل قهرمان جام‌جهانی ۱۹۹۴ شود. باجو سال‌ها بعد در مورد آن ضربه پنالتی به خبرنگاران گفت: آن توپی که به بالای دروازه زدم، دیگر هیچ وقت بازنگشت!

اما این پایان ناکامی‌های او نبود تا باجو در یوونتوس نیز با بی‌مهری‌های مسئولان این باشگاه روبرو شود. ۸ گل در ۱۷ مسابقه مسئولان یووه را به فکر خرید آلساندرو دل‌پیروی جوان و آینده‌دار انداخت. روبی تصمیم دیگری گرفت. او خواست که به یکی از تیم‌های اینتر یا میلان ملحق شود.

سرانجام باجو در ۶ ژانویه به روسونری ملحق شد. باجو حالا به فکر تجربه‌ای جدید در کنار میلان بود. این انتخاب بسیار بد بود زیرا او در ذهن فابیو کاپلو، سرمربی میلان تنها یک بازیکن جانشین بود. او در ۲۸ بازی لیگ تنها ۷ گل به ثمر رساند. روبی خیلی کمتر از گذشته بازی کرد تا بعد از جام‌جهانی روزهای سختی را پشت سر بگذارد.

در آغاز فصل بعد باجو کمی امیدوارتر شد. با بازگشت ساچی به میلان باجو تصمیم به ترک روسونری گرفت. او برای اثبات توانایی‌هایش تصمیم گرفت در ۱۸ جولای ۱۹۹۷ به تیم نه چندان مطرح بولونیا برود. او به کمک هم‌تیمی‌هایش کنت اندرسون سوئدی، ایگور کولیوانف روسی و فونتولان ایتالیایی توانست بار دیگر به روزهای اوجش بازگردد. او در سال ۱۹۹۸ تصمیم گرفت دوباره به سن‌سیرو بازگردد اما این بار به تیم رقیب یعنی اینتر ملحق شد.

با این همه بازیکنان بزرگی همچون رونالدو، باجو، ونتولا و زامورانو نتوانستند اینتر را به جایگاهی بالاتر از هشتمی برسانند. در شروع فصل ۲۰۰۰-۱۹۹۹ با پیوستن کریستین ویری به اینتر باجو امیدوار شد که زوج خوبی را در کنار این بازیکن پدیده تشکیل دهد.

سرانجام باجو بعد از گذراندن دوران نه چندان درخشان همراه با اینتر به تیم برشا پیوست تا سال‌های پایانی فوتبالش را در آنجا سپری کند؛ جایی که نزدیک خانه‌اش ویچنزا بود. بازی‌های درخشان باجو همراه با این تیم رکوردی جدید را برای برشا به وجود آورد؛ حضور در سری A برای دو فصل متوالی. باجو در فصل ۰۴-۲۰۰۳ به عنوان بزرگ‌ترین بازیکن ایتالیایی لقب گرفت تا هیچگاه نامش از ذهن هوادارانش پاک نشود.

باجو در ۱۶ مه ۲۰۰۴ آخرین مسابقش را برابر میلان بازی کرد. او در مقابل دیده هزاران هوادار و بازیکنان و مربیان از دنیای فوتبال خداحافظی کرد.

روبرتو باجو در یک نگاه

تولد: هجدهم فوریه ۱۹۶۷

محل تولد: کالدونیو - ایتالیا

باشگاه‌ها: ویچنزا، فیورنتینا، یوونتوس، میلان، بولونیا، اینتر، برشا

افتخارات: نایب قهرمان جام جهانی ۱۹۹۴، مقام سوم جام جهانی ۱۹۹۰، مرد سال فوتبال اروپا ۱۹۹۳، مرد سال فوتبال جهان ۱۹۹۳، قهرمان جام یوفا ۱۹۹۳، قهرمان ایتالیا (۱۹۹۵و ۱۹۹۶)

تیم ملی: ۵۵بازی، ۲۹گل

حضور در جام‌جهانی: سه دوره (۱۹۹۰،۱۹۹۴و ۱۹۹۸) - ۱۷ بازی، ۹گل

انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار ورزشی

آذرباد: ناکامی‌های تیم ما هیچ ربطی به مسائل فنی نداشت

 آذرباد: ناکامی‌های تیم ما هیچ ربطی به مسائل فنی نداشت
2024-04-14T14:24:59+03:30
هافبک تیم فوتبال ذوب‌آهن اصفهان تأکید کرد، اینکه تیمش طی ۹ بازی لیگ برتری به شکست و تساوی رضایت داده، دلیل فنی نداشته است.

گودرزی: رؤیای من بازی در لیگ قهرمانان اروپاست

 گودرزی: رؤیای من بازی در لیگ قهرمانان اروپاست
2024-04-14T14:24:58+03:30
رؤیای مدافع تیم فوتبال شمس آذر قزوین حضور در فوتبال اروپا و فرصت بازی در لیگ قهرمانان اروپاست.

دروازه‌بان یوونتوس تحت عمل جراحی قرار گرفت

 دروازه‌بان یوونتوس تحت عمل جراحی قرار گرفت
2024-04-14T13:31:42+03:30
سنگربان لهستانی تیم فوتبال یوونتوس در پی مصدومیت اخیرش در بازی سری A زیر تیغ جراحان رفت.

خودداری رابیو از متعهد کردن خود به یوونتوس

 خودداری رابیو از متعهد کردن خود به یوونتوس
2024-04-14T13:31:40+03:30
هافبک فرانسوی یوونتوس می‌گوید انگیزه‌اش از ماندن در این تیم کمک به تحقق هدف آن بوده و با محقق شدن این هدف، ممکن است دیگر در کنار بانوی پیر نماند.

لشگری: مربی‌ای نیستم که به خاطر المپیک تن به هر چیزی بدهم

 لشگری: مربی‌ای نیستم که به خاطر المپیک تن به هر چیزی بدهم
2024-04-14T13:31:38+03:30
مربی پیشین تیم ملی کشتی آزاد کشورمان بعد از جدایی از کادر محسن کاوه تأکید کرد، اگر نوع تمرینات تغییر نکند، در المپیک به مشکل برخواهیم خورد.

اقدام فدراسیون برای سفر ملی‌پوشان فوتسال پس از لغو پرواز

 اقدام فدراسیون برای سفر ملی‌پوشان فوتسال پس از لغو پرواز
2024-04-14T13:31:37+03:30
فدراسیون فوتبال برای اعزام ملی‌پوشان فوتسال به تایلند تلاش می‌کند.

بیانیه تند باشگاه پورتو بابت پنالتی گرفته نشده روی طارمی

 بیانیه تند باشگاه پورتو بابت پنالتی گرفته نشده روی طارمی
2024-04-14T13:31:37+03:30
باشگاه پورتو در پی تساوی شب گذشته این تیم مقابل فامالیکائو در لیگ برتر، بیانیه‌ای تند در انتقاد از داوری‌ها منتشر کرد.

«تکنولوژی خط دروازه» مِنوی غیرممکن فوتبال ایران + جداول

 «تکنولوژی خط دروازه» مِنوی غیرممکن فوتبال ایران + جداول
2024-04-14T13:31:36+03:30
از میان فناوری‌های نوین فوتبال و ابزار داوری، استقرار تکنولوژی خط دروازه در فوتبال ایران پروژه‌ای غیرممکن به نظر می‌رسد.

یک رومانیایی داور دیدار بارسلونا - پاری‌سن‌ژرمن شد

 یک رومانیایی داور دیدار بارسلونا - پاری‌سن‌ژرمن شد
2024-04-14T13:05:01+03:30
اسامی داوران دیدارهای شب اول دور برگشت از مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا اعلام شد.

باشگاه استقلال محکوم شد

 باشگاه استقلال محکوم شد
2024-04-14T13:05:00+03:30
کمیته وضعیت بازیکنان آرای خود را درباره پرونده‌های مختلف صادر کرد.

رباط صلیبی مدافع شمس آذر پاره شد

 رباط صلیبی مدافع شمس آذر پاره شد
2024-04-14T13:05:00+03:30
مدافع تیم فوتبال شمس آذر قزوین به دلیل مصدومیت از ناحیه زانو، چند ماه دور از میادین خواهد بود.

درخواست کمیته انضباطی از نکونام: دفاعیات خود را ارسال کنید

 درخواست کمیته انضباطی از نکونام: دفاعیات خود را ارسال کنید
2024-04-14T13:04:57+03:30
کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال از سرمربی تیم فوتبال استقلال و دستیارانش خواست دفاعیات خود را در رابطه با اظهارات‌شان ارسال کنند.

آگهی مزایده پرسپولیس و استقلال منتشر شد + عکس

 آگهی مزایده پرسپولیس و استقلال منتشر شد + عکس
2024-04-14T13:04:57+03:30
آگهی عرضه سهام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به‌صورت رسمی منتشر شد.

مالک اینتر در آستانه دریافت وامی جدید برای فرار از بحران

 مالک اینتر در آستانه دریافت وامی جدید برای فرار از بحران
2024-04-14T11:44:59+03:30
مالک باشگاه اینتر برای اینکه بتواند وامی که پیش از این از یک صندوق آمریکایی گرفته بود را تسویه کند، وام جدیدی می‌گیرد.

آگهی مزایده پرسپولیس و استقلال رسماً منتشر شد + عکس

 آگهی مزایده پرسپولیس و استقلال رسماً منتشر شد + عکس
2024-04-14T11:44:57+03:30
آگهی عرضه سهام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به‌صورت رسمی منتشر شد.

جوکوویچ: این فصل بد من است

 جوکوویچ: این فصل بد من است
2024-04-14T11:31:42+03:30
تنیسور شماره یک جهان از نرسیدن به فینال مسترز مونت کارلو ابراز ناراحتی کرد.

حضور وزیر ورزش در تمرین تیم ملی فوتسال با وعده جایزه خوب!

 حضور وزیر ورزش در تمرین تیم ملی فوتسال با وعده جایزه خوب!
2024-04-14T11:31:42+03:30
وزیر ورزش و جوانان با حضور در تمرین تیم ملی فوتسال کشورمان، به آنها وعده پرداخت پاداشی خوب در صورت قهرمانی در آسیا داد.

خطیر: آقای تاج، بازی‌های لیگ را با VAR برگزار کنید

 خطیر: آقای تاج، بازی‌های لیگ را با VAR برگزار کنید
2024-04-14T11:31:42+03:30
مدیرعامل باشگاه استقلال از رئیس فدراسیون فوتبال درخواست کرد بازی‌های لیگ برتر با کمک داور ویدیویی VAR برگزار شود.

آلونسو در آستانه شکستن رکورد ۵۱ ساله فرمول یک

 آلونسو در آستانه شکستن رکورد ۵۱ ساله فرمول یک
2024-04-14T11:31:41+03:30
رکورد ۵۱ ساله فرمول یک با قرارداد جدید در تیم انگلیسی استون مارتین خواهد شکست.

ژاوی: نبرد فوق‌العاده‌ای با PSG داریم/ پیشرفت کرده‌ایم

 ژاوی: نبرد فوق‌العاده‌ای با PSG داریم/ پیشرفت کرده‌ایم
2024-04-14T11:31:41+03:30
سرمربی تیم فوتبال بارسلونا در مورد پیروزی تیمش مقابل کادیس و بازی‌های حساس پیش رو با پاری‌سن‌ژرمن و رئال مادرید صحبت کرد.

آنچلوتی: تمام توان‌مان را مقابل من‌سیتی به کار خواهیم بست

 آنچلوتی: تمام توان‌مان را مقابل من‌سیتی به کار خواهیم بست
2024-04-14T11:31:41+03:30
سرمربی رئال مادرید می‌گوید که تیمش در بازی چهارشنبه با منچسترسیتی در دور برگشت از مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا با تمام قدرت به میدان خواهد رفت.

روایت بازیکن سابق استقلال از حمله با قمه به او!

 روایت بازیکن سابق استقلال از حمله با قمه به او!
2024-04-14T11:31:39+03:30
سرمربی پیشین تیم فوتبال صنعت نفت آبادان گفت، در طول یک ماه حضورش در صنعت نفت با هجمه‌های زیادی روبه‌رو شده است.

اعلام زمان احتمالی پایان لیگ برتر و فینال جام حذفی

 اعلام زمان احتمالی پایان لیگ برتر و فینال جام حذفی
2024-04-14T11:04:58+03:30
مسئول برگزاری مسابقات لیگ برتر اعلام کرد، بیست‌وسومین دوره مسابقات فوتبال لیگ برتر باشگاه‌های کشور قبل از ۱۴ خرداد ماه به اتمام می‌رسد.

درخشان: پرسپولیس مقابل ملوان ۱۰ نفره بازی کرد!

 درخشان: پرسپولیس مقابل ملوان ۱۰ نفره بازی کرد!
2024-04-14T11:04:57+03:30
سرمربی پیشین تیم فوتبال پرسپولیس اعتقاد دارد این تیم در مصاف با ملوان ۱۰ نفره بازی کرده است.

احضار ۲ بازیکن استقلال به کمیته‌های انضباطی و اخلاق

 احضار ۲ بازیکن استقلال به کمیته‌های انضباطی و اخلاق
2024-04-14T11:04:57+03:30
دو بازیکن تیم فوتبال استقلال به دلیل اتفاقات دیدار مقابل آلومینیوم اراک به کمیته‌های اخلاق و انضباطی فدراسیون فوتبال احضار شدند.

زمان‌بندی واگذاری سهام باشگاه پرسپولیس مشخص شد

 زمان‌بندی واگذاری سهام باشگاه پرسپولیس مشخص شد
2024-04-14T11:04:56+03:30
براساس برنامه‌ریزی سازمان خصوصی‌سازی و فرابورس، زمان‌بندی واگذاری سهام باشگاه پرسپولیس مشخص شده است.

اتفاق جدید در کاراته؛ فحاشی کن و پست بگیر!

 اتفاق جدید در کاراته؛ فحاشی کن و پست بگیر!
2024-04-14T11:04:55+03:30
هدایت یکی از تیم‌های پایه کاراته به فردی سپرده شده که در چند سال اخیر همواره مسئولان این فدراسیون را با فحاشی‌ مورد خطاب قرار داده است.

گفت‌وگو با کمک داور پرسپولیس - ملوان که اشتباه گرفته شد!

 گفت‌وگو با کمک داور پرسپولیس - ملوان که اشتباه گرفته شد!
2024-04-14T11:04:54+03:30
کمک داور بین‌المللی فوتبال کشورمان به یادآوری خاطرات قضاوتش در دوران حرفه‌ای خود پرداخت و درباره اتفاق رخ داده در شب گذشته صحبت کرد.

تاج: شرایط سرخابی‌ها نگران‌کننده نیست/برگزاری لیگ بعدی باVAR

 تاج: شرایط سرخابی‌ها نگران‌کننده نیست/برگزاری لیگ بعدی باVAR
2024-04-14T11:04:54+03:30
رئیس فدراسیون فوتبال گفت: شرایط استقلال و پرسپولیس خیلی نگران‌کننده نیست اما کار درستی هم نیست که مردم را امیدوار کنیم.

رجائیان: استقلال مظلوم‌نمایی می‌کند/ نکونام باید اخراج می‌شد

 رجائیان: استقلال مظلوم‌نمایی می‌کند/ نکونام باید اخراج می‌شد
2024-04-14T11:04:54+03:30
مدیرعامل باشگاه آلومینیوم اراک، بیانیه باشگاه استقلال را تلاشی از جانب آبی‌ها برای مظلوم‌نمایی می‌داند.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)