میرنیوز

بازی‎هایی که روح کودکان را نشانه گرفته/ بی‌توجهی نگران‌کننده به طرح رتبه‌بندی

 بازی‎هایی که روح کودکان را نشانه گرفته/ بی‌توجهی نگران‌کننده به طرح رتبه‌بندی 2024-01-28T17:20:46+03:30

به‌گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم؛ درحالی امروز هشتمین جشنواره اسباب‌بازی‌ کانون پرورش فکری کودک و نوجوان برترین‌های خود را شناخت که بی‌توجهی به موضوع رده‌بندی سنی بازی‌های رایانه‌ای در فضای مجازی و حتی در برخی از پلت‌فرم‌های ارائه‌دهنده این بازی‌ها به یکی از دغدغه‌های خانواده‌ها تبدیل شده است،
دغدغه‌ای که میان خانواده‌ها رنگ‌وبوی تربیتی به خود گرفته است، اما میان دودوتای اقتصادی بازار، رنگ منافع اقتصادی دارد و برخی حتی بر این باورند که صنعت بازی‌سازی همچنان به رشد و توسعه اقتصاد خود ادامه می‌دهد و فرصت‌های شغلی گسترده‌ای را در اختیار کشورهای دارای پتانسیل از جمله ایران قرار خواهد داد.

شاید به همین دلیل است که حامد علامتی، مدیرعامل کانون فکری کودکان و نوجوان، اخیراً در حاشیه بازدید از نمایشگاه و بازار فروش هشتمین جشنواره اسباب‎بازی، گفته است که حجم بازار صنعت اسباب‌بازی در داخل ایران تا 500 میلیون دلار تخمین زده می‌شود، به‌نظر او این پتانسیل باید به بیش از 800 میلیون دلار برسد.

اسباب بازی , کانون پرورش فکری , نشر کودک و نوجوان ,

این اظهارنظر اگرچه بیانگر برنامه‌ریزی مسئولان برای استفاده از اقتصاد بازی‌سازی است و نشان می‌دهد برای استفاده از این ظرفیت قابل توجه کشورمان ریل‌گذاری شده است، اما نباید فراموش کرد که در این میان لازم است به مسئله فرهنگ در بازی و بازی‌سازی کنار اثرگذاری آن در ذهن و زندگی مخاطبانش نیز توجه کرد؛ هرچند تولیدات وطنی اغلب با سنت‌ها و فرهنگ کشورمان تناسب دارد، اما نباید فراموش کرد که این دنیای پرهیجان مملو از وارداتی‌های غیرمجاز است و همین‌ وارداتی‌ها می‌تواند دردسرساز باشند،
به این ترتیب درست است که ساخت بازی این روزها در بسیاری از کشورها که دارای ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های مناسبی هستند، به یکی از قطب‎های اشتغال‌زایی و کسب‌وکارهای کوچک تبدیل شده است، اما در همه کشورها از جمله ایران، توجه به بافت فرهنگی، سنت‌ها و مذهب کنار سبک زندگی ساکنان منطقه در این‌گونه آثار دیده می‌شود و معمولا ًبرای آن برنامه‌ریزی‌های دقیق و هدفمندی صورت می‌گیرد.

این حساسیت در کشورمان البته آن‌قدر است که بنیاد ملی بازی‎های کامپیوتری، شکل گرفته است و در یکی از واکنش‌های مرتبط با این بنیاد، دو بازی بسیار معروف که محتوای خشونت‌آمیز و غیراخلاقی داشتند ممنوع اعلام شد.

حالا فارغ از اینکه این ممنوعیت از سوی کاربران جدی گرفته شده است یا اینکه حتی خود دستگاه‌های مرتبط آن را کامل اجرایی کردند یا اینکه برخی پلت‌فرم‌ها هنوز آنها را جزو بازی‌های قابل دان‌لود خود قرارداده‌اند، نکته اینجاست که واقعاً نگرانی از اثرگذاری این بازی‌ها در افکار کاربرانشان را واضح و دقیق به نمایش گذاشته است و این نگرانی برای کودکانی که بعضاً با ذهن خلاقشان، فقط و فقط به‌دنبال جذابیت‌های بصری و رنگ‌و‌لعاب آیکون‌های روی صفحه نمایش می‌روند تا هیجان بازی را تجربه کنند، دوچندان است و می‌تواند روحیه لطف آنها را ناخودآگاه تحت تأثیر قرار دهد.

مسئله مهم رتبه‌‏بندی

حالا با تمام این تعاریف، اگرچه سال‎هاست که اصطلاح «رتبه‎بندی» هم درباره بازی‎ها و هم درباره ارزش‎‏گذاری مخاطبین فیلم‎ها به‌کار می‏‌رود، اما همچنان این رتبه‌بندی زیاد جدی گرفته نمی‌شود. امیرحسین سالارزاده، کارشناس بازی‎های رایانه‌ای کودکان، با اشاره به اهمیت فرهنگی بازی‎های رایانه‌ای، به خبرگزاری تسنیم گفت: باید قبول کنیم که همه رسانه‎ها، تأثیرات و تبعاتی برای مخاطبین خود دارند و بازی هم به‌عنوان یک رسانه، تأثیرات خود را بر ذهن و روح مخاطبینش می‎گذارد.

او به اثرات منفی بازی‎ها بدون درنظر گرفتن رتبه‌‏بندی بر کودکان و نوجوان اشاره کرد و افزود: افزایش روح پرخاشگری، بلوغ زودرس، شب‏‌ادراری، ترس و اضطرات مخرّب از تأثیرات منفی نادیده گرفتن سنی بازی‎ها بدون رده‎بندی است.

این کارشناس البته تأکید کرد: در مطالعاتی که انجام شده، آمده است که برخی از بازی‎‏های مثبت سن 24 که محتوای خشن دارند، می‎تواند به‌عنوان یک روش درمانی برای افراد بزرگسال که به بیماری خشم مبتلا هستند، مناسب باشند، همین نکته می‎تواند اهمیت رتبه‎بندی را نشان دهد، زمانی که بازی، حکم دارویی برای گروه سنی و حکم زهر برای گروهی دیگر را داشته باشد.

سالارزاده همچنین درباره دستورالعمل رتبه‌بندی بازی‌ها توضیح داد: این دستورالعمل هیچ وقت به‌صورت اجرایی نمود پیدا نکرده است و  ممکن است در هر دوره‎ای، بخشی از بندهای دستورالعمل اجرا و یا تغییر کند، اما عموماً با دستورالعمل به‌صورت سلیقه‎ای رفتار شده و می‌شود.

وی تأکید کرد: در 10 سال گذشته، این دستورالعمل به‌روز نشده است تا به مرحله تصویب برسد و برای ابلاغ به سازندگان بازی‎ها ابلاغ شود و به همین دلیل شاهد بروز مشکلات و حتی بعضاً بی‌توجهی به دستورالعمل‌ها هستیم.

این کارشناس حوزه اسباب‌بازی افزود: همه تولیدکنندگان می‎گویند؛ زمانی که نهاد تصمیم‏‌گیرنده دستوراتی را ابلاغ نکرده است، نمی ‌توان به‌صورت دقیق نظارتی بر محتوای فرهنگی و دینیِ آنچه در بازی‎ها منتشر می‏‌شود، داشت.

سالارزاده همچنین درباره نمونه‎های نظارتی کشورهای دیگر گفت: از این که در بسیاری از کشورها، نظارت به‌گونه‎ای است که اگر در بازی، از دستورالعمل‎های رده‎بندی تخطی شود، هشدار، جریمه و در نهایت ممنوع‏ الکاری در حوزه صنعت بازی‎ها صورت می‎گیرد، اتفاقی است که به‌نظر می‌رسد در ایران به آن توجه نمی‏‌شود.

وی معتقد است زمانی که نهادهای مرتبط با بازی‎های رایانه‎ای کم‎کاری می‎کنند، این خانواده‎ها هستند که باید ناظرین اصلی شوند و خود بر آنچه فرزندانشان، در فضای مجازی بازی می‌‏کنند، نظارت کنند.

این درحالی است که محمود حاجیلویی دبیر ستاد فرهنگی و اجتماعی شورای‌عالی انقلاب فرهنگی نیز چندی پیش درباره اهمیت توجه به موضوع اسباب‌بازی‌ها به تسنیم گفت: در حوزه اسباب‌بازی یکی از حوزه‌های موضوعی مهم ستاد فرهنگی و اجتماعی شورای‌عالی انقلاب فرهنگی است.

اسباب بازی , کانون پرورش فکری , نشر کودک و نوجوان ,

حاجیلویی در ادامه افزود: در حوزه فرهنگی سه بخش بزرگ داریم که عبارت است از رسانه و فضای مجازی، فرهنگ عمومی و سبک زندگی و هنر و صنایع خلاق، 25 میز هم در حوزه فرهنگ داریم که ذیل این سه عرصه کلان جایابی شده است. ذیل هنر و صنایع خلاق، میز اسباب‌بازی قرار دارد که دبیر آن هم مشخص شده است.

دبیر ستاد فرهنگی و اجتماعی شورای‌عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: به‌نظر می‌رسد حوزه اسباب‌بازی نیازمند الگوهای نوین تنظیم‌گری است. شورای‌عالی مصوبه‌ای در این حوزه دارد و بر اساس آن، شورایی تشکیل شده است و استقرار دارد و کار خودش را دنبال می‌کند، اما بازار پیچیده شده است. این حوزه پررقیب است و اقتصاد جدی دارد و مسئله واردات بحث جدی است.

حاجیلویی اضافه کرد: امروز تولیدکنندگان خوب و قوی در این حوزه داریم؛ لذا به‌نظر می‌رسد با توجه به تغییرات محیطی و ظهور بازیگران جدید در این حوزه، نیازمند این هستیم که با بهره‌گیری از تجربه‌ای که در این سالیان با مصوبات شورای‌عالی داشتیم، به‌سمت الگوی جدیدی از تنظیم‌گری در این حوزه حرکت کنیم. در این الگو فعالان این حوزه باید سهم ویژه‌ای اعم از بخش خصوصی و فعالان فرهنگی داشته باشند. باید دستگاه‌های فرهنگی، اقتصادی و امنیتی در این الگوی تنظیم‌گری نوین حضور داشته باشند.

حالا سؤال اصلی اینجاست؛ در عصری که کودکان تنها با یک کلیک می‌توانند صدها بازی مجاز یا غیرمجاز را دان‌لود و استفاده کنند، واقعاً چطور خانواده‌ها باید مراقب اثرگذاری مخرب این بازی‌ها باشند، بازی‌ای که قرار بود چیزی بر دانش دلبندانشان بیفزاید، جایگاه مسئولان و نهادهای مرتبط کجای این معادله است؟

انتهای پیام/+

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار اجتماعی

مسیر اتوبوس‌های خیابان ولیعصر (عج) تغییر کرد

مسیر اتوبوس‌های خیابان ولیعصر (عج) تغییر کرد
2024-07-26T19:16:22+03:30
معاون ترافیکی پلیس راهور تهران بزرگ، از محدودیت‌های تردد در خیابان ولیعصر(عج) به واسطه نشست آسفالت خبر داد.

موزه شهرداری تهران راه اندازی می‌شود

موزه شهرداری تهران راه اندازی می‌شود
2024-07-26T17:36:22+03:30
موزه شهرداری با هدف هویت بخشی به بلدیه و تجمیع و یکپارچه سازی آثار مرتبط با این مجموعه با همکاری روابط عمومی‌های همه مناطق شهر راه اندازی می‌شود.

ریزش کوه در جاده امامزاده داوود؛ مصدومیت شدید ۳ نفر+ عکس

ریزش کوه در جاده امامزاده داوود؛ مصدومیت شدید ۳ نفر+ عکس
2024-07-26T17:09:50+03:30
سخنگوی سازمان آتش نشانی شهرداری تهران از ریزش کوه در جاده امامزاده داوود و مصدومیت شدید ۳ نفر خبر داد.

ریزش کوه در جاده امامزاده داوود / مصدومیت شدید ۳ نفر

ریزش کوه در جاده امامزاده داوود / مصدومیت شدید ۳ نفر
2024-07-26T16:56:45+03:30
سخنگوی سازمان آتش نشانی شهرداری تهران از ریزش کوه در جاده امامزاده داوود و مصدومیت شدید ۳ نفر خبر داد.

هویت محله امامزاده یحیی(ع) احیا می‌شود

هویت محله امامزاده یحیی(ع) احیا می‌شود
2024-07-26T16:03:07+03:30
شهردار منطقه ۱۲ تهران در نشست طرح توسعه محله امامزاده یحیی (ع)، اجرای کارویژه متفاوت در ورودی‌های این محله را راهکاری برای احیای هویت آن دانست.

تغییر مسیر خط ۷ اتوبوس‌های تندرو تهران

تغییر مسیر خط ۷ اتوبوس‌های تندرو تهران
2024-07-26T14:29:48+03:30
بنابر اعلام شرکت واحد اتوبوسرانی تهران، با توجه به انسداد مسیر خط ۷ تندرو در خیابان ولیعصر (عج) در مقطع ایستگاه همت مسیر این خط تا پایان فعالیت عمرانی و رفع ...

انجام ایمن‌سازی ترکیدگی لوله آب در خیابان ولیعصر

انجام ایمن‌سازی ترکیدگی لوله آب در خیابان ولیعصر
2024-07-26T14:16:36+03:30
رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با تاکید بر اینکه از بروز حادثه‌ای مثل شهران جلوگیری شد، گفت: ایمن سازی ترکیدگی لوله آب در خیابان ولیعصر به سرعت...

ادامه محدودیت‌ ترافیکی در خیابان‌های ولیعصر و برزیل

ادامه محدودیت‌ ترافیکی در خیابان‌های ولیعصر و برزیل
2024-07-26T13:36:27+03:30
رئیس پلیس راهور تهران بزرگ، از ادامه محدودیت های ترافیکی خیابان ولیعصر تهران خبر داد و گفت: تردد از تقاطع توانیر خیابان ولیعصر و در خیابان برزیل از سر خیابان...

فرونشست زمین در میدان ونک حادثه آفرید+ تصاویر

فرونشست زمین در میدان ونک حادثه آفرید+ تصاویر
2024-07-26T13:36:26+03:30
بنابر اعلام روابط عمومی اورژانس تهران، در پی فرونشست زمین در میدان ونک، یک نفر مصدوم شد و به مرکز درمانی انتقال یافت.

درخواست حذف رژیم صهیونیستی از بازی‌های المپیک

درخواست حذف رژیم صهیونیستی از بازی‌های المپیک
2024-07-26T12:43:04+03:30
رییس مرکز وکلای قوه قضائیه در نامه‌ای به کمیته بین‌المللی المپیک، خواستار حذف رژیم صهیونسیتی از بازی‌های پاریس به دلیل جنایت‌های انجام داده در غزه شد.

ترافیک سنگین در جاده چالوس و فیروزکوه

ترافیک سنگین در جاده چالوس و فیروزکوه
2024-07-26T12:43:02+03:30
رییس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور فراجا از ترافیک سنگین در محور چالوس و جنوب به شمال محمور فیروزکوه خبر داد.

درخواست حذف رژیم صهیونسیتی از بازی‌های المپیک

درخواست حذف رژیم صهیونسیتی از بازی‌های المپیک
2024-07-26T12:16:23+03:30
رییس مرکز وکلای قوه قضائیه در نامه‌ای به کمیته بین‌المللی المپیک، خواستار حذف رژیم صهیونسیتی از بازی‌ها پاریس به دلیل جنایت‌های انجام داده در غزه شد.

برخورد قطار مسافربری با سکو در میدان راه آهن/ ۳ نفر مصدوم شدند

برخورد قطار مسافربری با سکو در میدان راه آهن/ ۳ نفر مصدوم شدند
2024-07-26T12:03:04+03:30
بنابر اعلام روابط عمومی اورژانس استان تهران، صبح جمعه در پی برخورد قطار با سکوهای پارکینگ قطارهای مسافربری سه نفر مصدوم شده و به مرکز درمانی انتقال یافتند.

ریزش سنگ بر روی چند خودرو در سولقان

ریزش سنگ بر روی چند خودرو در سولقان
2024-07-26T12:03:03+03:30
بنابر اعلام روابط عمومی سازمان اورژانس تهران، در پی ریزش آوار و سنگ بر روی چند خودرو در سولقان کارشناسان اورژانس برای خدمت رسانی به مددجویان به روستای سنگان ...

تصادف اتوبوس در مرکز مالی ۱۶ کشته برجای گذاشت

تصادف اتوبوس در مرکز مالی ۱۶ کشته برجای گذاشت
2024-07-26T10:43:03+03:30
مقامات محلی روز جمعه اعلام کردند که در پی برخورد بین دو اتوبوس در مرکز کشور مالی، حداقل ۱۶ نفر کشته و ۴۸ نفر دیگر زخمی شدند که حال ۶ نفر از آنها وخیم است.

تخریب ۷۱ خانه بر اثر گردباد در یانگون میانمار

تخریب ۷۱ خانه بر اثر گردباد در یانگون میانمار
2024-07-26T10:43:03+03:30
یک مقام سازمان امداد و نجات یانگون روز جمعه گفت که توفان در دو روستا در شهرستان کونگ یاگان در منطقه یانگون موجب تخریب ۷۱ خانه شد.

محدودیت ترافیکی محدوده میدان ونک به دلیل ترکیدگی لوله آب

محدودیت ترافیکی محدوده میدان ونک به دلیل ترکیدگی لوله آب
2024-07-26T09:49:41+03:30
رییس پلیس راهور تهران بزرگ، از محدودیت ترافیکی اطراف میدان ونک و خیابان ولیعصر به دلیل ترکیدگی لوله اصلی آب و نشست معبر خبر داد.

پرهیز از نگاه سهمیه‌ای به حضور زنان در دولت/ الگوی سوم پیگیری شود

پرهیز از نگاه سهمیه‌ای به حضور زنان در دولت/ الگوی سوم پیگیری شود
2024-07-26T05:23:02+03:30
نماینده مجلس یازدهم گفت: زنان در موقعیت فعلی نظام جمهوری اسلامی در متن و مرکز هستند و باید نگاه سهمیه‌بندی و اعانه‌ای به زنان کنار گذاشته شود.

بازنگری در اعضای کارگروه انتخاب معاونت زنان و خانواده

بازنگری در اعضای کارگروه انتخاب معاونت زنان و خانواده
2024-07-25T22:16:22+03:30
فراکسیون زنان مجلس دوازدهم در نامه‌ای به مسعود پزشکیان خواستار بازنگری در اعضای «کارگروه انتخاب معاونت زنان و خانواده رییس جمهور» در جهت تشکیل کابینه‌ای متدی...

دختران انقلاب در ورزشگاه آزادی حضور یافتند/ اجتماع خانوادگی برای حجاب

دختران انقلاب در ورزشگاه آزادی حضور یافتند/ اجتماع خانوادگی برای حجاب
2024-07-25T19:23:01+03:30
اجتماع صد هزار نفری دختران انقلاب در ورزشگاه آزادی با استقبال خوب تهرانی‌ها برگزار شد.

استقبال تهرانی‌ها از اجتماع دختران انقلاب در ورزشگاه آزادی/ اجتماع خانوادگی برای حجاب

استقبال تهرانی‌ها از اجتماع دختران انقلاب در ورزشگاه آزادی/ اجتماع خانوادگی برای حجاب
2024-07-25T18:29:42+03:30
اجتماع صد هزار نفری دختران انقلاب در ورزشگاه آزادی با استقبال خوب تهرانی‌ها در حال برگزاری است.

زاکانی در شهرداری تهران می‌ماند

زاکانی در شهرداری تهران می‌ماند
2024-07-25T18:03:02+03:30
رئیس شورای شهر تهران گفت: زاکانی از شهرداری تهران نمی‌رود و باید طبق معمول به روال کار خود ادامه دهد.

کلاهبرداری ۸ میلیاردی از مستاجرین خانه‌های اجاره‌ای

کلاهبرداری ۸ میلیاردی از مستاجرین خانه‌های اجاره‌ای
2024-07-25T17:36:22+03:30
رئیس پلیس آگاهی پایتخت از دستگیری اعضای باند ۳ نفره کلاهبرداری که به ترفند اجاره ملک و دریافت مبلغ پیش پرداخت و یا رهن از محل متواری شدند، خبر داد.

دستگیری عامل قتل پسر جوان در جنوب تهران

دستگیری عامل قتل پسر جوان در جنوب تهران
2024-07-25T17:23:01+03:30
رئیس پلیس آگاهی پایتخت از دستگیری عامل قتل پسر جوان در جنوب تهران، خبر داد.

۱۶۷ هزار میلیارد ریال پروژه محیط زیستی افتتاح شد

۱۶۷ هزار میلیارد ریال پروژه محیط زیستی افتتاح شد
2024-07-25T16:43:04+03:30
مدیرکل دفتر ریاست و هماهنگی امور استان‌های سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در طول مدت فعالیت دولت سیزدهم در هفته محیط زیست در مجموع بیش از ۱۶۷ هزار میلیارد ریال ...

وبینار بین‌المللی«خانواده متعالی و چالش‌های مدرنیته»برگزار می‌شود

وبینار بین‌المللی«خانواده متعالی و چالش‌های مدرنیته»برگزار می‌شود
2024-07-25T16:43:03+03:30
وبینار بین‌المللی «خانواده متعالی و چالش‌های مدرنیته» از دیدگاه بانوان اندیشمند و فعال در حوزه زن و خانواده برگزار می‌شود.

اجتماع دختران انقلاب در ورزشگاه آزادی با استقبال خوب تهرانی‌ها آغاز شد

اجتماع دختران انقلاب در ورزشگاه آزادی با استقبال خوب تهرانی‌ها آغاز شد
2024-07-25T16:29:41+03:30
اجتماع صد هزار نفری دختران انقلاب، در ورزشگاه آزادی تهران آغاز شد.

مدیریت شهری ششم تهران چرخ متوقف پیشرفت را به حرکت درآورد

مدیریت شهری ششم تهران چرخ متوقف پیشرفت را به حرکت درآورد
2024-07-25T16:16:27+03:30
رییس شورای اسلامی شهر تهران کارنامه سه ساله مدیریت شهری پایتخت را تشریح کرد.

تلاش برای ایجاد اشتغال و درآمد مناسب زندانیان

تلاش برای ایجاد اشتغال و درآمد مناسب زندانیان
2024-07-25T16:03:06+03:30
رییس سازمان زندان‌ها گفت: تلاش می‌کنیم با اشتغال صنعت محور، بستر ایجاد اشتغال و درآمد مناسب برای زندانیان را فراهم کنیم.

امکان ثبت سفارش کتاب‌های درسی تا ۱۰ شهریور

امکان ثبت سفارش کتاب‌های درسی تا ۱۰ شهریور
2024-07-25T16:03:05+03:30
معاون سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی گفت: دانش آموزان پایه‌های ورودی اول، هفتم و دهم تا ۱۰ شهریور امکان ثبت سفارش کتاب‌های درسی را دارند.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)