میرنیوز
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ حدود 19 درصد مدارس کشور نیازمند مقاومسازی و تخریب و بازسازی هستند و هماکنون حدود 3 میلیون دانشآموز در مدارس تخریبی در حال تحصیل هستند.
تهران بیشترین مدارس فرسوده کشور را در خود جای داده است؛ علیرضا کریمیان، مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران خرداد سال 1401 گفته بود: تقریباً 40 درصد مدارس دولتی شهر تهران دچار فرسودگی است، فضاهای آموزشی تهران بهلحاظ فرسودگی در شرایط خوبی قرار ندارند و نیازمند بازسازی، نوسازی و اقدامات مؤثر در این زمینهاند.
بهگفته مجید عبداللهی؛ معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی مدارس کشور، استانهای کردستان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، تهران، سمنان، اردبیل، گیلان، زنجان، کرمان، یزد، همدان، خوزستان، اصفهان و مرکزی 14 استان در اولویت مقاومسازی یا تخریب و بازسازی مدارس هستند.
در چنین شرایطی، اعتبارات سازمان نوسازی مدارس در بودجه سال 1402 در بخش تخریب و بازسازی مدارس غیراستاندارد تنها حدود 10 درصد تخصیص یافته که در واقع بهمعنای توقف برنامههاست.
برخی اعضای کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی معتقدند: اگر با اعتبارات فعلی بخواهیم بازسازی و مقاومسازی مدارس فرسوده را انجام دهیم به بیش از 300 سال زمان نیاز داریم یعنی عملاً هیچ امیدی به مقاومسازی مدارس تخریبی وجود ندارد.
مجموع اعتبارات هزینهای سازمان نوسازی مدارس در سال 1402 حدود 188 میلیارد تومان و مجموع اعتبارات تملک دارایی سرمایهای این سازمان 7.8 هزار میلیارد تومان است.
طبق گزارش مرکز پژوهشهای مجلس درباره میزان تحقق اعتبارات سازمان نوسازی مدارس؛ 22.1 درصد از کل اعتبارات هزینهای ابلاغی به سازمان نوسازی مدارس تخصیص داده شده که این میزان 81 میلیارد تومان کمتر از مأخذ هشتدوازدهم بوده است.
در برخی از ردیفها همچون تخریب و بازسازی مدارس غیراستاندارد تخصیص تنها حدود 10 درصد است که در واقع به معنای توقف برنامههاست.
وضعیت اعتبارات تملک دارایی سرمایهای سازمان نوسازی مدارس نشان میدهد که عملاً با تخصیص اندک به این سازمان حدود 25 درصد پروژههای مهم مدرسهسازی یا بازسازی و مقاوم سازی مدارس در وضعیت بحرانی قرار دارد.
سازمان نوسازی مدارس تا این لحظه نسبت به عدم تخصیص بودجه و تأثیر منفی آن بر روند تخریب و بازسازی مدارس فرسوده، واکنشی نداشته است.
در جدول زیر وضعیت تخصیص اعتبارات سازمان نوسازی مدارس را مشاهده میکنید:
بیشترین اعتبار تخصیص یافته مربوط به احداث، تکمیل و تعمیر سرویسهای بهداشتی و آبخوری مدارس با 31 درصد میزان تحقق است.
این در حالی است که طبق آمار رسمی اعلام شده در سال 1401، در مجموع 106.491 مدرسه دولتی در کل کشور چنین وضعیتی را شاهد هستیم:
7017 مدرسه (11.19 درصد) فاقد آب آشامیدنی لولهکشی شهری یا روستایی.
15265 مدرسه (24.35 درصد) فاقد آبخوری مجزا از روشویی.
5268 مدرسه (8.4 درصد) فاقد چشمه توالت.
کمترین میزان تخصیص هم مربوط به تخریب و بازسازی مدارس فرسوده است.
انتهای پیام/
منبع : خبرگزاری تسنیم
یک واحد صنفی نانوایی به دلیل عرضه خارج از شبکه آرد محکوم شد
۲۶ سردیس از مفاخر و چهرههای ماندگار در شهر تهران رونمایی میشود
جایگاه دار سوخت ۷۰ میلیارد جریمه شد
یک معدن ناایمن با دستور قضایی بسته شد
آغاز ثبت نام حج تمتع از امروز
بارش برف و باران از امشب در تهران؛ آمادهباش نیروهای خدمات شهری
توصیههای پلیس راه برای انجام سفرهای زمستانی
جرایم یکساله از امروز برای رانندگان پیامک میشود؛ سقف خلافی برای توقیف خودرو
ارائه بیش از ۲۰۰ طرح از سوی زنان کنشگر مسجدمحور پایتخت
هشدار پلیس درباره خاموشی چراغهای جادهها و افزایش خطر تصادفات
تداوم هوای آلوده در تهران؛ وضعیت همچنان نارنجی
کاهش تأثیر تحریمها بر توانمندسازی زنان
جزئیات تصادف مرگبار در محور فرعی خوشاب-فیروزه با ۴ کشته و ۲ مصدوم
امضای تفاهمنامه پژوهشگاه میراث فرهنگی با موزه شانگهای چین
جای خالی مالکیت معنوی میراثفرهنگی در موزههای خارجی
جزییات و نحوه محاسبه متناسبسازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی
رژیم جعلی اسرائیل باید تحت تعقیب قرار گیرد
موزه جواهرات شهاب سنگ افتتاح میشود
«لیلا خسروی» سرپرست ادارهکل موزهها شد
درخواست ایران در اجلاس سازمان ملل در بانکوک چه بود؟
کشف ۹۰ برگه چک سفید امضا و ۳۵ کارت بانکی در مترو
در خواست ایران در اجلاس سازمان ملل در بانکوک چه بود؟
مهمترین کنش سیاسی زنان فلسطینی انتقال فرهنگ مقاومت است
بهرهمندی از ظرفیت نسل جدید در مدیریت شهری تهران
فرهنگ جهاد و شهادت گمشده امروز جامعه ماست
خداحافظی با چادرخوابی خانوادههای شهرستانی در اطراف بیمارستانها
توکلیزاده: رویکرد مدیریت شهری ترویج و توسعه کتابخوانی است
کشف سکههای تقلبی از خودروی بنز با پلاک دستنویس
جریمه دامدار متخلف به علت عرضه خارج از شبکه خوراک دام
سرقت ۱۴۳ هزار دلاری از یک شرکت خصوصی