میرنیوز

"کروموزوم مهربانی" فقط برای افراد خاص!

 "کروموزوم مهربانی" فقط برای افراد خاص! 2023-11-18T11:22:53+03:30

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، صدای خنده‌هایشان برای جشن تقدیر از کسب افتخاراتشان شنیده می‌شود؛ که رنگ شادی و محبت دارد. دختر و پسر لباس‌های سفید یک‌دست پوشیده‌اند و کلاهی قرمزرنگ به سر دارند؛ مدال‌ها و نشان‌هایی که از مسابقات بین‌المللی المپیک برلین به همراه آورده‌اند نیز گردن آویزشان است.

لحظه‌ای قرار ندارند و میهمان پرمهر و ناخوانده جمع‌های چند‌نفره‌ و قاب‌های پشت لنز دوربین‌اند؛ میهمان ناخوانده‌ای که محبت نه‌تنها از میان چشم‌های ریز فرورفته در صورت‌های گردش موج می‌زند بلکه در میان کلماتی که با صدای دورگه نیز بیان می‌کنند هم خودنمایی می‌کند.

اگرچه جثه و سن‌هایشان متفاوت است اما همه‌شان یک ویژ‌گی مشترک دارند و آن هم یک جهش ژنتیکی است که آنها را در زمره سندروم دان و اوتیسم قرارداده است.

سازمان بهزیستی کشور ,

(سندروم دان یک اختلال ژنتیکی است که به دلیل وجود یک کروموزوم اضافی در بیست‌ویکمین جفت کروموزومی در بدن ایجاد می‌شود. اوتیسم (اختلال طیف اوتیسم) یک اختلال نوروتولوژیکی است که با مشکلات در تعامل اجتماعی، کنش‌های تکراری و محدود، و تأخیر در توسعه زبان و تفکر همراه است).

در فکر این هستم که برای نوشتن گزارش چگونه با آنها ارتباط بگیرم که به یک‌باره سنگینی دستی را روی شانه‌هایم‌ حس می‌کنم؛ متعجب به پشت سرم برمی‌گردم  پسری نوجوان با لبخند عمیقی که بر لب دارد سلام می‌کند و می‌گوید خوبی؟ پیش از اینکه واکنشی نشان دهم آقای جوانی که او‌ هم لباسی همرنگ و شبیه پسرک به تن دارد عذرخواهی می‌کند دستش را می‌گیرد و به سمت صندلی‌هایی که مقابل جایگاه چیده‌اند می‌رود.

سعی می‌کنم لحظه‌ای چشم از آنها برندارم که در فرصتی مناسب با آنها گفت‌وگو کنم. نزدیک‌ترین صندلی را برای نشستن در کنارشان انتخاب می‌کنم و باز هم پسرک پیش‌‌دستی می‌کند و می‌گوید سلام! اسمش را از او سؤال می‌کنم و در همین حین مربی‌اش همراه می‌شود و ‌می‌گوید: "صدرا"؛ اسمش صدرا است و در مسابقات دوچرخه‌سواری مقام کسب کرده است. از او‌ می‌خواهم خودش را معرفی کند و در مورد صدرا و شرایط خودش توضیح دهد.

سازمان بهزیستی کشور ,

27 سال سن دارد و حدود 5 سالی می‌شود که در حوزه کودکان مبتلا به اوتیسم فعالیت دارد و دوره‌های مربی‌گری را به صورت تخصصی گذرانده است.

او می‌گوید: صدرا اوتیسم خفیف دارد و در هفته دو روز را به طور کامل با او سپری می‌کند. صدرا، قهرمان دوچرخه‌سواری است و در کنار این حرفه خودآگاهی را هم از مربی همراهش فرا می‌گیرد. از کاری که انجام می‌دهد راضی است و با عشق، صدرا را همراهی و کمک می‌کند.

وقتی از او در مورد سختی‌های کارش سؤال می‌کنم اندکی تأمل دارد و ادامه می‌دهد: یکی‌ از سخت‌ترین چالش‌هایی که داریم این است که اگر در یک بازه زمانی آموزش، به هر دلیلی مسکوت بماند فرد دچار اوتیسم به مرحله ابتدایی آموزش باز می‌گردد و تقریباً هرآنچه آموخته است را فراموش می‌کند و مربی باید از مراحل ابتدایی مجدداً کار آموزش را ادامه دهد.

او‌ در مورد مسابقات المپیک افراد اوتیسم و سندروم دان عنوان می‌کند: این  مسابقات با استفاده از ورزش و بازی‌های مختلف، احساس خوب و جدیدی به زندگی اطرافیان افراد اوتیسم می‌دهد و فرصتی مناسب را برای افزایش تعامل‌های اجتماعی و رشد شخصی فراهم می‌کند.

سازمان بهزیستی کشور ,

این یک رویداد خاص و مهم است که به‌منظور افزایش آگاهی درباره اوتیسم و ارتقای شایستگی و جنبه‌های هوشمندی برای افراد مبتلا به این اختلال در نقاط مختلف جهان برگزار می‌شود.

دست‌های صدرا در میان دستان پسر جوان و مربی‌اش قرار دارد و هربار که بی‌قرار می‌کند و می‌خواهد از روی صندلی‌اش بلند شود به آرامی او را دعوت به نشستن ‌و تأمل می‌کند. سالن مملو از حضور بچه‌های سفیدپوش و قهرمانی است که با حمایت‌های خانواده‌هایشان  و خیران جایگاه اجتماعی ویژه‌ای را کسب کرده‌اند. پس از آنکه صحبت‌هایم با صدرا و مربی‌اش تمام می‌شود  مجدد صحنه‌ دیگری توجه‌ام‌ را جلب می‌کند.

دختر جوانی که کت و شلوار قهوه‌ای رنگی به تن دارد در میان صندلی‌هایی که به ردیف چیده‌ شده‌اند و جایگاه نشستن قهرمانانی خاص و بی‌قرار هستند در رفت و آمد است. هرازگاهی به گوشه و کنار سالن همایش می‌رود و در حالی که دست پسر بچه‌ای را در دست دارد از او می‌خواهد روی صندلی‌اش بنشیند اگرچه این نشستن‌ها چند دقیقه‌ای بیشتر ماندگاری ندارد!

به سمتش می‌روم‌، برای مصاحبه به گرمی همراهی‌ام می‌کند. برای گفت‌وگو گوشه‌ای از سالن را که سروصدای کمتری دارد انتخاب می‌کنیم.

"بهاره شیخ‌نژاد" 33 ساله دارد و مربی فوتسال بچه‌هاست. از آنجایی که از سرتاسر کشور قهرمانان المپیک برلین نشان آورده‌اند قرعه استان لاهیجان هم به نام او رقم خورده است و همراه 10 پسر قهرمانش که به آنها آموزش داده است در این مراسم حضور دارد.

شیخ‌نژاد، مربی و‌ مدال‌آور فوتسال است و از سال 98 همراه این کودکان است و به آنها آموزش می‌دهد.

او می‌گوید: اگرچه آموزش این افراد به شدت نیاز به صبوری دارد اما به این کار علاقه دارم و از آن لذت می‌برم.

سازمان بهزیستی کشور ,

او‌ با تاکید بر اینکه پسران قهرمانش از 18 تا 32 ساله متغیر هستند، ادامه می‌دهد: کار کردن با این بچه‌ها توان و ‌‌ظرفیت بالایی می‌خواهد اما در مقابل وقت و انرژی که برایشان می‌گذارم از آنها حال خوب  و عشق و انگیزه می‌گیرم. این بچه‌ها بدون هیچ چشم‌داشتی و از عمق وجود خود و بی‌حدو‌اندازه محبت می‌کنند و ای کاش آن یک کروموزم اضافی را همه ما آدم‌ها داشتیم!

براساس این گزارش، جشن المپیک کودکان مبتلا به اوتیسم و سندروم دان هدفمند است و فعالیت‌های رقابتی را برای این فراگیران به ارمغان می‌آورد. با استفاده از رشته‌های ورزشی مختلف از جمله شنا، دو و میدانی، فوتبال و تنیس؛ این جشنواره به کودکان اوتیسم این فرصت را می‌دهد تا مهارت‌های بدنی و هماهنگی‌های حرکتی خود را تقویت کنند.

این رویداد به‌عنوان یک فرصت برای برقراری ارتباط‌های اجتماعی در میان این کودکان است و آن‌ها را برای همکاری و تعامل با دیگران آماده می‌کند. قرار دادن این کودکان در محیطی صمیمی و متنوع، خلاقیت آن‌ها را تحریک می‌کند و به آن‌ها اعتماد به نفس می‌بخشد؛ البته جشنواره المپیک کودکان اوتیسم می‌تواند برای خانواده‌ها نیز به‌عنوان یک فرصت منحصربه‌فرد برای دیدن توانایی‌ها و توانمندی‌های فرزندانشان باشد. این رویداد می‌تواند برای اهالی جامعه نیز یک فرصت برای آشنایی با این اختلال و افزایش فهم و آگاهی در مورد نیازها و ضرورت‌های افراد اوتیسم باشد.

سازمان بهزیستی کشور ,

سازمان‌دهندگان جشنواره المپیک کودکان اوتیسم تلاش می‌کنند تا با ارائه امکانات مناسب برای این کودکان، فرصتی ایجاد کنند تا در محیطی صمیمی و بدون ترس و استرس، علاوه بر رقابت و ورزش، لحظاتی خوشحال و سرشار از بهبود را تجربه کنند. این رویداد به‌طور مستقیم تأثیرات مثبتی روی سلامت روانی و جسمی کودکان اوتیسم دارد.

انتهای پیام/

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار اجتماعی

پایان انحصار آمریکا در گرده‌افشانی با پهپادهای ایرانی!

 پایان انحصار آمریکا در گرده‌افشانی با پهپادهای ایرانی!
2024-04-14T13:18:23+03:30
یک شرکت دانش‌بنیان موفق به طراحی و ساخت پهپاد گرده‌افشان شد. این ماژول که قابلیت نصب بر روی انواع پهپادهای ایرانی و خارجی را دارد، به صورت هوشمند می‌تواند ب...

ربودن دختر ۱۷ساله توسط خواستگار شرور در تهران!

 ربودن دختر ۱۷ساله توسط خواستگار شرور در تهران!
2024-04-14T12:51:47+03:30
فرد شرور که در جریان خواستگاری از دختر مورد علاقه خود جواب منفی شنیده بود در اقدامی هولناک دست به آدم‌ربایی این دختر زد اما با اقدام ضربتی و به‌موقع پلیس دس...

ماجرای سنگ‌اندازی برای واردات واگن‌های متروی تهران چیست؟

 ماجرای سنگ‌اندازی برای واردات واگن‌های متروی تهران چیست؟
2024-04-14T12:38:24+03:30
عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران درباره ماجرای سنگ‌اندازی برای واردات واگن‌های چینی مورد نیاز متروی تهران توضیح داد.

رویه غلط سازمان محیط زیست برای توسعه "قرق‌های شکار"

 رویه غلط سازمان محیط زیست برای توسعه "قرق‌های شکار"
2024-04-14T12:38:23+03:30
یک سالیست که سازمان محیط زیست با نادیده گرفتن حکم شرعی شکار و تاکید رهبر انقلاب بر لزوم توقف شکار، بدون پاسخگویی به نقدهای دانشگاهیان و بی‌توجه به ابعاد اجت...

ساخت پهپادهای آشیانه‌دار توسط یک شرکت دانش‌بنیان

 ساخت پهپادهای آشیانه‌دار توسط یک شرکت دانش‌بنیان
2024-04-14T11:58:31+03:30
متخصصان یک شرکت دانش‌بنیان موفق به ساخت پهپادهای آشیانه‌دار برای تصویربرداری از مناطق صعب‌العبور شدند.

حل مشکلات ۱۲ساله تملکات ملکی پروژه روددره فرحزاد

 حل مشکلات ۱۲ساله تملکات ملکی پروژه روددره فرحزاد
2024-04-14T11:58:31+03:30
معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران از حل مشکلات ۱۲ساله تملکات ملکی پروژه روددره فرحزاد خبر داد و گفت: با آغاز فرایند پرداخت و تملک معارضات ملکی؛ پیش...

آغاز اجرای طرح "نور" برای برخورد با ناهنجاری‌های اجتماعی

 آغاز اجرای طرح "نور" برای برخورد با ناهنجاری‌های اجتماعی
2024-04-14T11:58:30+03:30
فرمانده انتظامی تهران بزرگ گفت: پلیس از امروز در همه معابر و اماکن عمومی، اقدامات خود را به منظور برخورد با ناهنجاری‌های اجتماعی مانند بی‌حجابی با جدیت بیشت...

شناسایی ۷۹ مبتلا به وبا در سال گذشته/کاهش چشمگیر آمار بیماری

 شناسایی ۷۹ مبتلا به وبا در سال گذشته/کاهش چشمگیر آمار بیماری
2024-04-14T11:58:30+03:30
رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به شناسایی ۷۹ مورد ابتلا به وبا در سال گذشته، از کاهش چشمگیر آمار این بیماری در کشور نسبت به سال‌ ۱۴...

طرح کالا برگ فجرانه در ایستگاه پایانی

 طرح کالا برگ فجرانه در ایستگاه پایانی
2024-04-14T11:58:29+03:30
مرحله اول طرح فجرانه از ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ آغاز شد. مرحله دوم آن از ۲۰ اسفند تا ۱۸ فروردین ماه ۱۴۰۳ ادامه داشت و مرحله سوم نیز از ۲۰ فروردین آغاز شده و تا ۱۸ اردی...

التیام سریع‌تر زخم‌های دیابتی با کمک پانسمان نانویی

 التیام سریع‌تر زخم‌های دیابتی با کمک پانسمان نانویی
2024-04-14T11:58:29+03:30
یک شرکت دانش‌بنیان زخم‌پوش نانویی تولید کرده که می‌تواند به التیام سریع‌تر زخم‌های دیابتی کمک کند. این پانسمان باکتری‌ها را از بین برده و روند بهبود را تسری...

۳ میدان میوه و تره‌بار در جنوب تهران احداث می‌شود

 ۳ میدان میوه و تره‌بار در جنوب تهران احداث می‌شود
2024-04-14T11:58:29+03:30
شهردار منطقه ۱۷ با اشاره به احداث و بهره‌برداری از ۳ میدان میوه و تره‌بار در سطح منطقه گفت: در راستای تکمیل شبکه توزیع میوه و کالاهای اساسی، میدان های میوه ...

مشکلات واگن‌های مترو با ورود رئیس‌جمهور حل می‌شود؟

 مشکلات واگن‌های مترو با ورود رئیس‌جمهور حل می‌شود؟
2024-04-14T11:58:28+03:30
رئیس شورای شهر تهران با اشاره به مشکلات پیش آمده برای واگن‌های وارداتی از سوی وزارت کشور گفت: به همین جهت شخص رئیس جمهور برای برطرف کردن موانع و مشکلات ورود...

تقویت دانش لازمه مدیریت سرمایه انسانی

 تقویت دانش لازمه مدیریت سرمایه انسانی
2024-04-14T11:31:56+03:30
معاون شهردار تهران، تولید و تقویت دانش سرمایه انسانی را لازمه مدیریت چالش‌های این حوزه دانست.

امتحانات شبه نهایی دانش‌آموزان دهم و یازدهم از دوشنبه

 امتحانات شبه نهایی دانش‌آموزان دهم و یازدهم از دوشنبه
2024-04-14T11:31:55+03:30
دانش‌آموزان پایه‌های دهم و یازدهم دوره متوسطه دوم از روز دوشنبه ۲۷ فروردین در امتحانات شبه نهایی شرکت می‌کنند.

ورود واگن‌های مترو امسال منتفی نیست

 ورود واگن‌های مترو امسال منتفی نیست
2024-04-14T11:31:54+03:30
رئیس شورای شهر تهران گفت: ورود واگن‌های مترو امسال منتفی نیست.

ثبت‌نام رسمی برای دریافت مشوق‌های سربازی از ۱۵ اردیبهشت

 ثبت‌نام رسمی برای دریافت مشوق‌های سربازی از ۱۵ اردیبهشت
2024-04-14T11:31:54+03:30
فرمانده قرارگاه مرکزی مهارت آموزی کارکنان وظیفه نیروهای مسلح گفت: سامانه مشوق‌های سربازی تولید شده و در حال تست است، ثبت‌نام رسمی واجدین شرایط از ۱۵ اردیبشه...

چند درصد از زائران حج تمتع امسال زنان هستند؟

 چند درصد از زائران حج تمتع امسال زنان هستند؟
2024-04-14T11:31:54+03:30
مدیرکل دفتر طرح و برنامه سازمان حج و زیارت گفت: حدود ۳۷ درصد زائران شیعه حج تمتع امسال، مرد و ۴۷ درصد زائران شیعه را زنان تشکیل می‌دهند.

افزایش ۳۰۰ درصدی برداشت میگو از مزارع خاکی پرورش میگو

 افزایش ۳۰۰ درصدی برداشت میگو از مزارع خاکی پرورش میگو
2024-04-14T11:31:54+03:30
طرح بهسازی و نوسازی مزارع خاکی پرورش میگو به همت مرکز مدیریت طرح‌های کلان و پیشران معاونت علمی به منظور تکمیل و بهسازی اجرای فرایند پرورش میگو در مزارع و اف...

انتقاد بهزیستی از کم‌کاری مسئولان شهری در قبال معلولان

 انتقاد بهزیستی از کم‌کاری مسئولان شهری در قبال معلولان
2024-04-14T11:31:53+03:30
رئیس سازمان بهزیستی کشور نسبت به عدم توجه مدیریت شهری به معلولان انتقاد کرد.

ربودن دختر ۱۷ ساله توسط خواستگار شرور در تهران!

 ربودن دختر ۱۷ ساله توسط خواستگار شرور در تهران!
2024-04-14T11:31:53+03:30
شرور که در جریان خواستگاری از دختر مورد علاقه خود، جواب منفی شنیده بود در اقدامی هولناک دست به آدم‌ربایی این دختر زد اما با اقدام ضربتی و به‌موقع پلیس دستگی...

"زورگیران مسلح اتوبان صدر" دستگیر شدند

 "زورگیران مسلح اتوبان صدر" دستگیر شدند
2024-04-14T11:31:52+03:30
رئیس مرکز اطلاع‌رسانی تهران بزرگ از دستگیری زورگیران مسلح در اتوبان صدر خبر داد.

"برقی شدن پایتخت" فروردین پاک تهران را همیشگی می‌کند

 "برقی شدن پایتخت" فروردین پاک تهران را همیشگی می‌کند
2024-04-14T11:31:52+03:30
یک کارشناس صنعت خودرو معتقد است که برقی کردن حمل و نقل عمومی و ارتقای سیستم احتراق خودروهای داخلی باعث می‌شود تا هوای مطلوبی که در این فروردین تجربه می‌کنیم...

فوت ۱۶۸ نفر در حوادث ویژه هفته گذشته/ ۱۵۹۴ مصدوم در تصادفات

 فوت ۱۶۸ نفر در حوادث ویژه هفته گذشته/ ۱۵۹۴ مصدوم در تصادفات
2024-04-14T11:31:52+03:30
رئیس سازمان اورژانس کشور با اشاره به فوت ۱۶۸ نفر در حوادث ویژه طی هفته گذشته در ایران،‌ گفت: در تصادفات هفته گذشته ۱۵۹۴ نفر دچار مصدومیت شده‌اند.

احتمال تغییر زمان آغاز سال تحصیلی

 احتمال تغییر زمان آغاز سال تحصیلی
2024-04-14T11:31:52+03:30
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش درباره تغییر زمان آغاز و پایان سال تحصیلی گفت: این موضوع در کمیسیون آموزش تصویب شده و در انتظار بررسی و تصویب در صحن علنی مج...

استخدام ۱۰۰۰۰ معلم ورزش در سال ۱۴۰۳/ دانش‌آموزان موفق رشته‌های ورزشی بدون کنکور معلم می‌شوند

 استخدام ۱۰۰۰۰ معلم ورزش در سال ۱۴۰۳/ دانش‌آموزان موفق رشته‌های ورزشی بدون کنکور معلم می‌شوند
2024-02-26T06:00:47+03:30
معاون وزارت آموزش‌وپرورش با اشاره به استخدام ۱۰ هزار معلم تربیت‌بدنی در آزمون استخدامی فروردین ۱۴۰۳ گفت:دانش‌آموزان قهرمان رشته‌های ورزشی بدون کنکور وارد دا...

غربالگری اختلالات یادگیری دانش‌آموزان دبستانی بعد از تعطیلات عید

 غربالگری اختلالات یادگیری دانش‌آموزان دبستانی بعد از تعطیلات عید
2024-02-26T06:00:47+03:30
مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش‌وپرورش از اجرای غربالگری اختلالات یادگیری برای دانش‌آموزان دوره ابتدایی خبر داد.

کشف ۳۴۲ عدد لوازم خانگی قاچاق در خیابان فدائیان اسلام

 کشف ۳۴۲ عدد لوازم خانگی قاچاق در خیابان فدائیان اسلام
2024-02-26T06:00:46+03:30
رئیس پلیس امنیت اقتصادی تهران بزرگ از کشف بیش از ۳۰۰ قلم انواع لوازم آشپزخانه قاچاق خبر داد و گفت: کارشناسان ارزش کالاها کشف شده را بیش از ۱.۵ میلیارد تومان...

ترخیص خودروهای توقیفی به مناسبت نیمه شعبان

 ترخیص خودروهای توقیفی به مناسبت نیمه شعبان
2024-02-26T06:00:46+03:30
سخنگوی پلیس از ترخیص خودروهای توقیفی به مناسبت نیمه شعبان خبر داد.

توصیه‌های پلیس درپی هشدار هواشناسی/ سفر غیرضروری نروید

 توصیه‌های پلیس درپی هشدار هواشناسی/ سفر غیرضروری نروید
2024-02-26T06:00:45+03:30
پلیس راهور فراجا طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: با توجه به صدور هشدار سطح نارنجی از سوی سازمان هواشناسی، هم‌میهنان در صورت لزوم به سفر با آمادگی کامل اقدام به سفر...

صفر تا صد میزان افزایش عوارض ساختمانی، طرح ترافیک و پارک حاشیه‌ای در سال ۱۴۰۳

 صفر تا صد میزان افزایش عوارض ساختمانی، طرح ترافیک و پارک حاشیه‌ای در سال ۱۴۰۳
2024-02-26T06:00:45+03:30
براساس مصوبه شورای شهر تهران عوارض ساختمانی، مشاغل سیار و بی‌کانون، نصب دکل، طرح ترافیک، پارک حاشیه‌ای و حفظ و گسترش فضای سبز در سال ۱۴۰۳ افزایش پیدا کرد.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)