میرنیوز
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، پرند یکی از شهرهای اقماری است که در 35 کیلومتری غرب تهران واقع شده و از دهه 80 تاکنون قرار است از طریق مترو به تهران متصل شود؛ مطالعات و بخشی از عملیات اجرایی پروژه خط مترو تهران ـ پرند در سال 1384 توسط وزارت راه و شهرسازی آغاز و سال 1391 کل پروژه به شهرداری تهران واگذار شد.
بخشی از پروژه حد فاصل ایستگاه شاهد تا شهر آفتاب به طول 4 کیلومتر در ابتدای سال 1395 و بخش دیگر از ایستگاه شهر آفتاب تا فرودگاه امام خمینی(ره) به طول 26 کیلومتر در مردادماه سال 1396 تکمیل و مورد بهرهبرداری قرار گرفت، اما بخش نهایی این طرح که از ایستگاه فرودگاه امام خمینی(ره) تا ایستگاه پرند امتداد داشته و 19 کیلومتر مسافت را شامل میشود؛ سالهاست در انتظار تکمیل و بهرهبرداری است.
تأمین منابع مالی از سوی دولت، گره اصلی به سرانجام رسیدن این پروژه بود که در سالهای اخیر با پیگیری رسانهها و تلاش شهرداری تهران برای تکمیل این پروژه ناتمام، به تدریج بخش عمده آن برطرف شد اما علیرغم وعدههای مکرر مسئولان باز همزمان بهرهبرداری از آن به تعویق افتاده است.
بهرهبرداری از مترو پرند در ماه آینده
قرار بود این پروژه اواخر سال 1401 به سرانجام برسد، اما این زمان به تیرماه سال جاری و بعد به شهریور ماه موکول شد و اکنون با توجه به مشکل تازهای که سر راه این پروژه قرار گرفته، باید در فصل پاییز منتظر بهرهبرداری از این ایستگاه باشیم!
حمید هیدارن؛ مدیر روابط عمومی و امور بینالملل شرکت راهآهن شهری تهران و حومه در این باره به خبرنگار تسنیم میگوید: امور ساختمانی متروی پرند بیش از 98 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و مراحل نازککاری آن رو به اتمام است.
وی با بیان اینکه ریلگذاری مسیر رفت و برگشت این پروژه به طول 19 کیلومتر حدفاصل پرند تا فرودگاه امام خمینی(ره) نیز به اتمام رسیده است، ادامه داد: ریل سوم نیز که تأمینکننده برق قطار است و جزو ملزومات حرکت قطار محسوب میشود، در مسیر رفت حدود 80 درصد تکمیل شده و کابلکشی مسیر حرکت قطارها نیز حدود 50 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
مدیر روابط عمومی و امور بینالملل شرکت راهآهن شهری تهران و حومه تصریح کرد: دیواره شمالی مسیر این پروژه که باید برای حفاظت از خط ایجاد شود نیز تکمیل شده و 60 درصد سایر تجهیزات مورد نیاز نیز در حال نصب است.
وی در ادامه توضیحات خود به گره جدید تکمیل و راهاندازی این ایستگاه اشاره کرد و گفت: برای حرکت قطار باید منبع تغذیه برق ثابت و مطمئن وجود داشته باشد که این امر برای متروی پرند از طریق 2 فیدر 7.5 کیلو واتی تأمین میشود و تهیه آن برعهده وزارت نیرو قرار دارد.
به گفته وی، فیدرهای مذکور حدود 100 میلیارد تومان هزینه دارد و باید توسط مراجع ذیربط در دولت تأمین شود.
وی در پاسخ به اینکه آیا تأمین هزینه فیدرها در هزینههای مورد نیاز برای تکمیل پروژه دیده نشده بود؟ اظهار کرد: در برآورد هزینههای مورد نیاز متروی پرند این بخش مد نظر قرار گرفته بود، اما محل تأمین آن هنوز برای وزارت نیرو مشخص نشده است.
هیدارن افزود: بنابراین عمده کاری که برای تکمیل این پروژه نیاز است، تأمین برق پایدار توسط فیدرهاست؛ البته با شرایط فعلی هم امکان راهاندازی ایستگاه وجود دارد اما کار درست و اصولی بهرهمندی از فیدرهاست؛ با این حال در صورت تأمین به موقع منابع مالی، قابلیت نصب فیدرها تا یک ماه آینده وجود دارد.
اگرچه رونق گرفتن ساخت و تکمیل ایستگاه متروی پرند در دولت فعلی انجام شد اما روند کند تأمین منابع باعث کمرنگ شدن اهمیت اقدامات دولت در این زمینه شده است، در حالی که با سرعت بخشیدن به انجام این کار، شیرینی کام هزاران نفر از ساکنین پرند مضاعف میشد.
در حال حاضر حدود 350 هزار نفر در پرند ساکن هستند که 40 هزار تردد به سمت تهران دارند و از آنجایی که جمعیت شهر پرند 700 هزار نفر پیشبینی شده قطعاً با افزایش جمعیت، تردد مردم آن بیش از دو برابر خواهد شد چراکه سفرهای تحصیلی نیز با افزایش جمعیت افزایش مییابد و دولت میتواند با تأمین اعتبار مورد نیاز این پروژه عملاً هزینه قابل توجهی در بخش صرفهجویی در مصرف سوخت را از آن خود کند.
این در حالی است که تمام ارکان مدیریتی کشور به دنبال این هستند که مصرف ناهنجار سوخت را کاهش دهند و به ثمر رساندن این پروژه میتواند به تحقق بخشی از این هدف کمک کند؛ علاوه بر این راهاندازی متروی پرند میتواند در کاهش تصادفات، کاهش اتلاف وقت مردم و استهلاک خودروهای آنها نیز اثرگذار باشد.
حال باید دید مسئولان دولتی چه زمانی چشم انتظاری مردم را برای پروژهای که در حال حاضر بیش از 5000 میلیارد تومان ارزش ریالی دارد، به پایان میرسانند و بالاخره چه روزی پرونده این پروژه پر فراز و نشیب بسته میشود.
انتهای پیام/
منبع : خبرگزاری تسنیم
اعلام نرخ قطعی حج تمتع تا ۲ ماه آینده
بارگیری ۵ هزار تخته پتو و ۲۰ تن مواد غذایی برای کمک به مردم مظلوم لبنان
مطالبه بازنشستگان از دولت باید کنترل تورم باشد
لزوم اصلاح نظام بنگاهداری در صندوقهای بازنشستگی
بیش از ۶ هزار هکتار بافت فرسوده در تهران در مسیر نوسازی
برگزاری رزمایش دریایی محمد رسول الله ۳ مرزبانی فراجا در آب های عمان
کشف بیش از ۷ میلیون لیتر انواع فرآوردههای نفتی قاچاق
شناسایی و انهدام باند جاعلان اسناد و املاک موروثی میلیاردی
صدور رای برای نتانیاهو و گالانت یعنی شکست بزرگ آمریکا
١٠ هزار وکیل در دیوان کیفری بین المللی علیه نتانیاهو گزارش ارائه کردند
تعاونی تامین نیاز واحدهای بومگردی با رویکرد صنایعدستی تشکیل شد
هلال احمر ایران تعهد پایداری به اقدامات بشردوستانه دارد
اجرای بیش از ۲ هزار تن آسفالت در معابر پایانههای مسافری جنوب
موحدی: ضارب امام جمعه کازرون سابقه بمبگذاری داشت
ماجرای اخراج دانشجویان دانشگاه فرهنگیان چه بود؟
خبرنگار مهر سفیر «اطلاع رسانی سلامت در حوادث و بلایا» شد
تفکر بسیجی، بنبستشکن در مسیر مقابله با جبهه استکبار است
اژهای: گاهی برخی گرانیها باعث مسائل روانی برای جامعه هستند
ایجاد ورودیهای جدید برای ایستگاههای متروی مصلا و شهیدبهشتی
حسینی: جریمههای رانندگی مستند با تصاویر پلاک خودرو صادر میشود
دبیرکل و معاون امور بینالملل هلالاحمر عازم بیروت شدند
اژهای: به قولهایی که میدهید عمل کنید
اژهای: تأثیر گرانی بر امنیت اجتماعی جامعه؛ به قولهایی که میدهید عمل کنید
فرهنگ نماز باید توسعه پیدا کند
دستگیری گروگانگیران اتباع خارجی
۱۷ نفر در تصادف اتوبوس در شرق برزیل کشته شدند
۱۳ کشته و ۱۸ زخمی بر اثر رانش زمین و سیل در اندونزی
زاکانی: حمل و نقل عمومی از ۳۴ درصد به ۷۰ درصد ارتقا مییابد
آیلیگ ، یک نرم افزار هیجان انگیز
فضاهای حاشیه رود دره اوین به مجموعه گردشگری باغ سبز تبدیل میشود