میرنیوز
به گزارش خبرگزاری مهر، حجتالاسلام محمدرضا زیبایینژاد کارشناس موضوعات فقهی و اجتماعی طی یادداشتی اظهار داشت: شتاب تحولات فرهنگی و اجتماعی از ویژگیهای مهم عصر ارتباطات است. سرعت تبادل اطلاعات، مرزهای جغرافیایی و اعتقادی را درنوردیده و خانواده را با دگرگونیهایی روبهرو ساخته که این نهاد تا پیش از این تصوری از آنها نداشته است. از همین رو، در مواجهه با این تحولاتْ سردرگم، تنها و پراضطراب مینماید و سراسیمه در جستوجوی تکیهگاهی مطمئن است تا با دریافت تحلیلی دقیق و مشاهده افقی روشن، هم وضع خویش را بهدرستی بشناسد و هم مسیری به سوی آینده بگشاید.
جامعه ما افزون بر آنکه به تبع جامعه جهانی مسیر تحولات را میپیماید، ضرباهنگ تحولات در آن، در پارهای زمینهها، تندتر و رساتر شنیده میشود. این تغییرات، بهویژه در دو سه سال گذشته، توجه بسیاری از کارشناسان را به خود معطوف ساخته و آنان را به بررسی ارتباط تحول در الگوی روابط خانوادگی و تغییر در الگوی مصرف کالاهای فرهنگی واداشته است
با سیطره رسانهها و تبدیل شدن آنها به مهمترین ابزار گذران اوقات فراغت، نهتنها مرجعیت خانواده در انتقال ارزشها به نسل آتی رنگ باخته است، بلکه والدین رسانههای مدرن را به منزله یکی از مهمترین منابع خود برای آشنایی با شیوههای جامعهپذیر کردن فرزندان برگزیدهاند. از این رو، الگوی هویتپذیری نسل نو تا حد زیادی از اوقات فراغت و محصولات فرهنگی فراغتی تأثیر میپذیرد. اگر امروزه با کاهش انگیزه ازدواج و افزایش شمار دختران و پسران مجرد روبهرو شدهایم، که گاه در نگاهی تقلیلگرایانه به مشکلات اقتصادی بازگردانده میشود، بیش از هر چیز نشانِ تحولات فرهنگی و جایگزینی ارزشهای جهان مدرن فردگرایی و آزادی عمل (اباحهگرایی) با ارزشهای ریشهدار پیشین، یعنی تمایل به پذیرش تعهد و همراهی است؛ چنانکه رشد روزافزون طلاق بیش از هر چیز نشانِ تحولات هویتی نسل جدید و غلبه تمایلات فردگرایانه و استقلالطلبانه بر ارزشهای گروهی و تقدس خانواده به شمار میآید.
رشد تکزیستی، بهویژه در کلانشهرها نیز، که میتواند بستری مناسب برای رشد آسیبهای اجتماعی و اخلاقی باشد، بهروشنی از تغییراتی فرهنگی در مناسبات خانوادگی حکایت میکند که بهسادگی نمیتوان از کنار آنها گذشت. در این میان، نقش رسانههای جدید در تغییر نگرش به زندگی و تحول در ارزشهای اخلاقی منحصر به فرد است.
در جامعه ما که همواره در هالهای از عفت و حیا مستور بوده است، باز شدن تدریجی فضا بر مناسبات نامتعارف و سهلانگارانه، سنگین و گسترده جلوه میکند، و آمارها و تحلیلهای جامعه کارشناسی بر نگرانیها میافزاید. از این رو، خانواده ایرانی که گزارشهایی تکاندهنده روبهرو میشود، به خود حق میدهد خطر را در کنار گوش خود احساس کند و نخبگان را در تحلیل اوضاع پیشآمده به یاری، و مسئولان ذیربط را به مساعدت طلبد.
در وهله نخست، آنچه موجب نگرانی جامعهای آراسته به زیور حیا و عفاف میشود، تحول در حوزه اخلاق جنسی است؛ اما بهواقع نگرانکنندهتر، دگرگونیهای هویتی نسل جوان و تحولات فرهنگی در عرصه اعتقادات و ارزشهاست و تغییر در الگوی رفتار جنسی، تنها بخشی از تغییرات ارزشی را حکایت میکند.
ظهور گرایشهای فرقهای، عرفانهای شرقی و امریکایی، شیطانپرستی، خرافات و کهنهگرایی، از تحولاتی هویتی حکایت میکند که تا حد زیادی متأثر از فضای رسانهای جدید است؛ چنانکه تحولات پدید آمده در موضوع «تصور از بدن» و تغییر استانداردهای زیبایی در جامعة ایرانی، که کشورمان را به دومین کشور جراحی زیبایی جهان و به هفتمین مصرفکننده مواد آرایشی، با حدود دو میلیارد دلار در سال ۲۰۰۷، تبدیل کرده، از این فضا تأثیر پذیرفته است.
پی نوشت:
۱. هرچند مهاجرت مردان جویای کار به شهرهای بزرگ بخش درخور توجهی از تکزیستیها را توضیح میدهد، برخی گزارشهای آماری به عوامل دیگری اشاره میکند که قابل تأمل است (ر. ک: زندگی مجردی؛ ژستی غربی در جامعة شرقی، خبرگزاری فارس، ۲۸/۱/۸۹).
۲. ر. ک: «خانواده و بهداشت جنسی» (مصاحبه با دکتر علیرضا شیری)، مجلة اینترنتی دخت ایران، ۱/۲/۸۹.
۳. «ویکتوریا؛ سریالی برای تخریب بنیان خانواده» (مصاحبه با دکتر حسین باهر)، خبر آنلاین، ۱۶/۱۲/۸۸.
۴. «هشداری که باید جدی گرفته شود؛ افزایش آمار ایدز از طریق رفتارهای جنسی»، خبر آنلاین، ۱۸/۲/۸۹.
۵. «دستگیری گروهی به نام ایران ضربدری و دستگیری شبکة فساد حیوانی»، خبرگزاری عصر ایران، ۱/۶/۸۸.
۶. در سالهای اخیر شاهد افزایش چشمگیر تورهای مسافرتی به مناطقی چون تایلند و منطقة آنتالیای ترکیه هستیم.
۷. از جمله آنکه در نوروز امسال حضور هزاران نفر در کنسرت موسیقی خوانندگان ایرانی در شهر اربیل عراق گزارش شد. در کنسرتی دیگر که با شرکت بیش از شش هزار نفر در دوبی برگزار گردید، بلیطها تا پانصد دلار فروخته شد. چند هزار نفر نیز در کنسرتی در کشور ارمنستان شرکت کردند و در تمام این موارد شبکههای اینترنتی و ماهوارهای فارسیزبان کانون اصلی تبلیغ برنامهها بودند (ر. ک: «فال و تماشا در کردستان»، جدید آنلاین، ۹/۲/۸۹؛ «حاشیههای کنسرت گوگوش در دوبی»، www.net2ni.com).
۸. «مقام نخست جراحی زیبایی برای ایران و برزیل»، جهان نیوز، ۱۴/۲/۸۹.
۹. «زنان ایرانی هفتمین مصرفکنندة مواد آرایشی در جهان»، سایت زن فردا، ۱۵/۱/۸۹.
منبع : خبرگزاری مهر
پایان انحصار آمریکا در گردهافشانی با پهپادهای ایرانی!
ربودن دختر ۱۷ساله توسط خواستگار شرور در تهران!
ماجرای سنگاندازی برای واردات واگنهای متروی تهران چیست؟
رویه غلط سازمان محیط زیست برای توسعه "قرقهای شکار"
ساخت پهپادهای آشیانهدار توسط یک شرکت دانشبنیان
حل مشکلات ۱۲ساله تملکات ملکی پروژه روددره فرحزاد
آغاز اجرای طرح "نور" برای برخورد با ناهنجاریهای اجتماعی
شناسایی ۷۹ مبتلا به وبا در سال گذشته/کاهش چشمگیر آمار بیماری
طرح کالا برگ فجرانه در ایستگاه پایانی
التیام سریعتر زخمهای دیابتی با کمک پانسمان نانویی
۳ میدان میوه و ترهبار در جنوب تهران احداث میشود
مشکلات واگنهای مترو با ورود رئیسجمهور حل میشود؟
تقویت دانش لازمه مدیریت سرمایه انسانی
امتحانات شبه نهایی دانشآموزان دهم و یازدهم از دوشنبه
ورود واگنهای مترو امسال منتفی نیست
ثبتنام رسمی برای دریافت مشوقهای سربازی از ۱۵ اردیبهشت
چند درصد از زائران حج تمتع امسال زنان هستند؟
افزایش ۳۰۰ درصدی برداشت میگو از مزارع خاکی پرورش میگو
انتقاد بهزیستی از کمکاری مسئولان شهری در قبال معلولان
ربودن دختر ۱۷ ساله توسط خواستگار شرور در تهران!
"زورگیران مسلح اتوبان صدر" دستگیر شدند
"برقی شدن پایتخت" فروردین پاک تهران را همیشگی میکند
فوت ۱۶۸ نفر در حوادث ویژه هفته گذشته/ ۱۵۹۴ مصدوم در تصادفات
احتمال تغییر زمان آغاز سال تحصیلی
استخدام ۱۰۰۰۰ معلم ورزش در سال ۱۴۰۳/ دانشآموزان موفق رشتههای ورزشی بدون کنکور معلم میشوند
غربالگری اختلالات یادگیری دانشآموزان دبستانی بعد از تعطیلات عید
کشف ۳۴۲ عدد لوازم خانگی قاچاق در خیابان فدائیان اسلام
ترخیص خودروهای توقیفی به مناسبت نیمه شعبان
توصیههای پلیس درپی هشدار هواشناسی/ سفر غیرضروری نروید
صفر تا صد میزان افزایش عوارض ساختمانی، طرح ترافیک و پارک حاشیهای در سال ۱۴۰۳