میرنیوز
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، از روزهای آخر هفته گذشته، حجم زائران اربعین حسینی که راهی مرزهای کشور برای ورود به عراق شدهاند، به شدت افزایش یافته و در حال حاضر شاهد ازدحام شدید در مرز مهران هستیم و این ازدحام در مهران در حالیست که مرزهای شلمچه، چزابه، باشماق و تمرچین شاهد تردد بسیار روان هستند.
هر ساله در ایام اربعین از میان مرزهای مختلف ما با عراق، "مرز مهران" بیشترین میزان زائران را میزبانی میکند و تقریباً هرساله در پیک اعزام زائران، این مرز شرایط بحرانی را تجربه میکند بهگونهای که در برخی از سالها حتی شاهد جان باختن برخی از زائران بهواسطه ازدحام شدید، عطش، گرمای طاقتفرسا و ناتوانی دستاندرکاران مربوطه از ستاد مرکزی اربعین برای مدیریت جمعیت در این مرز بودهایم.
سال گذشته شاهد اتفاقات تلخی برای زائران اربعین حسینی در برخی از مرزهای زمینی بودیم و در این میان، شدیدترین و وخیمترین شرایط را زائران اربعین در مرز مهران تجربه کردند و در نهایت بهواسطه ناتوانی دستاندرکاران در مدیریت حجم زائران حاضر در این مرز، در روز 19 شهریور 401 یعنی در اوج اعزام زائران اربعین، ستاد مرکزی اربعین وزارت کشور با صدور اطلاعیهای، اقدام به بستن این مرز و سایر مرزهای زمینی به عراق کرد!
جالب اینکه ستاد مرکزی اربعین در اطلاعیه مربوط به بسته شدن مرزها بهسمت عراق آن هم 7 روز مانده به اربعین حسینی، دلیل اتخاذ و اجرای چنین تصمیمی را "نبود امکانات اسکان، تغذیه، آب و حملونقل در عراق" اعلام کرد و این در حالی بود که بهگواه تمام زائران کشورمان که سال گذشته در ایام اربعین، مهمان عراقیها در موکبهای مختلف در شهرهای نجف اشرف، کربلای معلی، سامرا، کاظمین و طریق اصلی پیادهروی نجف به کربلا بودند، زائران کشورمان حتی برای ساعت و کمتر از ساعتی با هیچ نوع کمبودی اعم از تأمین آب خنک و فراوان، اسکان در موکبها، غذای گرم و کافی و... مواجه نبودند!
سال گذشته، تأمین و تدارکات عالی برای میزبانی از زائران اربعین حسینی در سمت عراق و رضایت کامل زائران کشورمان از نوع مهماننوازی و میزبانی عراقیها از زائران اربعین در تأمین صددرصدی و کاملاً "تبرعی" آب، غذای گرم و اسکان در حالی بود که زائران کشورمان داخل خاک خودمان بهویژه در مرز مهران در تأمین حداقل نیازهای ضروری خود مانند آب معدنی و حتی یک سایبان برای در امان ماندن از گرمای طاقتفرسای 45 درجه مهران نیز با مشکلات جدی و بعضاً کشنده مواجه شدند.
بسیاری از زائرانی که اربعین سال گذشته از روز 14 شهریور تا 19 شهریور (که مرزهای زمینی بهروی آنها بسته شد) خود را به مرز مهران رسانده بودند، از سطح بسیار نازل تدارک و برنامهریزی برای میزبانی از زائران در این مرز متعجب بودند بهگونهای که حتی آب کافی نیز برای رفع عطش زائران در آن گرمای شدید تدارک دیده نشده بود و تقریباً تمام زائران در شرایطی وخیم و با معطلی طولانیمدت بعضاً تا 24 ساعت و در نهایت عسر و حرج، موفق شدند خود را به گیت گذرنامه سمت ایران در پایانه مرزی مهران برسانند و بسیاری از زائران با رسیدن به این مرحله، بهواسطه تحمل فشار جسمی خارج از توانشان، نیازمند دریافت سرم و بستری در مراکز درمانی شدند.
برای بررسی مشکلات زائران در مرزهای زمینی به ویژه در مرز مهران و آنچه در سال گذشته بر زائران در مرزها گذشت، در خبرگزاری تسنیم میزبان "زهیر صیدانلو" فعال اربعینی و از فعالان رسانهای این حوزه بودیم که تجربیات بسیار خوبی به واسطه سفرهای متعدد خود در طول سالهای گذشته در سفرهای اربعینی به عراق داشته است؛ بخش اول گفتوگو با این فعال اربعینی با عنوان "کاربردیترین اطلاعات ویژه زائران اربعین؛ از انتخاب مرز مناسب تا سیمکارت، ارز مناسب و وسایل کولهپشتی" در خبرگزاری تسنیم منتشر شد؛ در ادامه، بخش پایانی این گفتوگو را میخوانیم:
تسنیم: از چه سالی در پیادهروی اربعین حضور داشتهاید؟
سال 88 بود که نخستین سفر اربعین را رفتم و تا به امسال ادامه دارد. در این سالها از مسیرها و مرزهای مختلفی عبور کردم حتی در سال گذشته نزدیک به 470 کیلومتر پیاده از بصره تا نجف آمدم و از نجف به بغداد رفتم، از بغداد به کربلا رفتم و دوباره به سمت جاده اصلی کاظمین و کربلا برگشتم. بعد دوباره به جاده اصلی نجف ـ کربلا رفتم و به سمت جاده طریق العلما برگشتم و تمام سفرم تقریبا 23 روز شد.
تسنیم: طی مسیر 470 کیلومتری در عراق با پای پیاده برای تجربه کردن این مسیرها بود یا هدف خاص دیگری داشتید؟
هدفم تجربه کردن بود و اینکه بتوانم به مردم از بابت وضعیت موکبها در این مسیرها اطلاعاتی بدهم؛ به عنوان مثال سال گذشته در ایام اربعین برخی از افراد اعلام کرده بودند که طریقالعلما برای خانمهای تنها امنیت ندارد و همچنین مشکل آب و غذا در این مسیر وجود دارد؛ ما رفتیم و دیدیم خانمهای تنها یا مادرانی با فرزندانشان میآیند و در این جاده خاکی هیچ مشکلی برای آنها پیش نمیآید و حتی در شب هم این مسیر اماکاناتی مانند موکب دارد؛ اینها را ما از طریق فضای مجازی به مردم اطلاعرسانی کردیم.
اولین چیزی که به ذهنم میرسد این است که مشکل اصلی ما تا بوده این بوده که در ستاد اربعین، تیم رسانهای قوی فعالیت نمیکند؛ ضعف اصلیاش این است که یک رسانه واحد به این معنی که آدم رسانهای و تیم رسانهای برای اطلاعرسانی پشت کار باشد، ندارد تا بتواند اطلاعات میدانی دقیق و صحیح به زائر بدهد.
تسنیم: آیا شما در سال گذشته مواردی را بهصورت میدانی در عراق مشاهده کردید که خلاف اطلاعیهها، اعلام و هشدارهای ستاد مرکزی اربعین بوده باشد؟
در سال گذشته با حدود 200-300 نفر از زائران ایرانی به صورت حضوری و چهره به چهره در عراق صحبت کردم؛ همه آنها که آن زمان در کربلا بودند، میگفتند که به دلیل اعلام بسته بودن مرزها توسط مرکزی اربعین اصلا نمی خواستند به مراسم اربعین بیایند اما در فضای مجازی وقتی دیدیم که برخی زائران میگویند از مرز عبور کردهاند، تصمیم گرفتهاند عازم سفر اربعین شوند.
به همین دلیل من هم در صفحه اینستاگرامی خود هر شب "لایو" میگذاشتم تا زائران در شرف حرکت یا در مسیر را از وضعیت مرزها، موکبها، پذیرایی در عراق و ... آگاه کنم اما نکته مهم این است که اگر ستاد مرکزی اربعین اخبار صحیح و دقیق را اعلام میکرد ما در عراق درگیر این نمیشدیم که بخواهیم با افرادی که در مرزها هستند، لایو برقرار کنیم و بگویم که مرزها باز هستند!
در اربعین سال گذشته، رفقای مستندساز ما صبح، ظهر و شب در مرز مهران و دیگر مرزها، لایو میگذاشتند و تلاش داشتند که به مردم بگویند که جز روز 19 شهریور در باقی روزها، مرزها باز بوده و این خلاف آن چیزی بود که ستاد مرکزی اربعین از 19 شهریور دائما از طریق رسانههای رسمی اعلام میکرد!
یا حتی هنگامی که ستاد مرکزی اربعین در رسانههای کشور اعلام کرد در نجف آب نیست در مسیر غذا نیست! ما از طریق اینستاگرام و توئیتر و هر فضای مجازی که در اختیار داشیم، عکس و فیلم بارگزاری میکردیم تا به زائران نشان دهیم که در عراق تمام امکانات پذیرایی به اندازه کافی هست تا زائران با خیال آسوده به عراق بیایید؛ وفور پذیرایی از زائران ایرانی و دیگر ملتها در عراق، عین حقیقت بود اما متاسفانه شاهد بودیم که بعضاً ستاد اربعین خلاف این مسئله را اعلام میکرد!
تسنیم: اعلام پیاپی بسته بودن مرزها از 19 شهریور سال گذشته از سوی ستاد مرکزی اربعین باعث شد تا جمعیت زیادی از مردم کشورمان که خود را آماده اربعین کرده بودند از سفر خود منصرف شوند!
بله دقیقا! چراکه وقتی اعلام میشود که دو روز مرز بسته است فردی که به عنوان مثال میخواهد از تهران به سمت مرز حرکت کند و 12 ساعت در راه است، سفرش عقب میافتد و با تاخیر به مرز میرسد یا حتی سفرش را کنسل میکند!
تسنیم: به نظر شما چرا بعد از اینکه حجم زائران در مرزها کم و مرزها خلوت شد، باز هم ستاد اربعین اعلام نکرد که مرز باز شده و زائران میتوانند به عراق بیایند؟
توجیهشان این بود که میخواستیم نیایند چرا که عراق، ظرفیتش تکمیل شده است! البته این توجیه قابل قبول نیست چرا که اینکه ما نمیتوانیم مرزهای خودمان در داخل کشور را برای خدماترسانی به زائران خوب پوشش بدهیم، نباید آن را بیندازیم گردن عراقیها، این کار غیراخلاقی و غیرمنطقی است.
تسنیم: چرا هر ساله در ایام اربعین بیش از 70 درصد از زائران از مرز مهران تردد میکنند؟
چه بخواهیم یا نخواهیم، مرز مهران یک مرزی هست که برای مردم دسترسی راحتتری دارد؛ جاده، حمل و نقل، پارکینگ و ... مواردی هستند که در مرز مهران در دسترس است و رسانهها هم این موارد را بارها اعلام کردند و برای مردم قابل درک است.
اکثر زائران در طول سال به مرز مهران رفته و آنجا را میشناسند، در جاده ایلام بارها رانندگی کردهاند و ترجیح میدهند که از مرزی که نسبت به آن شناخت دارند، تردد کنند تا اینکه بروند مرز جدیدی که هیچ اطلاعی از آن ندارند.
تسنیم: با وجود اینکه بیش از 10 سال است که بهصورت منسجم شاهد حضور میلیونی زائران کشورمان در اربعین هستیم اما همچنان شاهدیم که امکانات و تدارکات لازم در مسیرها از استانهای مختلف تا مرزهای کشور به عراق، تغییر خاصی برای ارائه خدمات بهتر نکرده است مثلا در مسیر تهران به کرمانشاه تا ایلام، طی این سالها حتی سرویس بهداشتی لازم نیز ساخته نشده و کاروانهای اربعینی در مسیر تا مرز حتی امکان استفاده از سرویسهای بهداشتی کافی و تمیز را ندارند؟!
به دلیل اینکه تا 10 روز مانده به محرم هیچ کاری جدی انجام نمیشود! به عنوان مثال بنده قبل از اربعین، جاده تهران به ایلام را 6 ماه است که هر دو هفته میروم و میآیم، دقیقا تا قبل از دهه محرم، هیچ خبری از ماشینآلات سنگین در جادهها برای تعریض آن نبود! جادهای که همهاش کوه است و جای تعریض دارد را به جای اینکه عریضتر کنند تا شاهد ترافیکهای کیلومتری نباشیم را تنها با آسفالت کردن برای اربعین آماده میکنند!
در هیچ کجای این جاده ناامن و پرپیچ وخم در محدوده استان ایلام شرایطی فراهم نشده که زائر بتواند چند ساعت در حاشیه راه استراحت کند، در واقع این جاده اصلا حاشیه راهی ندارد!
تسنیم: چرا شهر مرزی مهران طی این سالها با وجود تردد میلیونی زائران از این مرز، همچنان محروم و فاقد امکانات حداقلی باقی مانده است؟!
سؤال اصلی که باید از مسئولان پرسید، دقیقاً همین مسئله است؛ واقعا ثمره تردد این همه زائر در طی این سالهای طولانی برای خود شهر مرزی مهران چه چیزی بوده؟! چرا از هزینههایی که از مردم در سامانه سماح دریافت میشود یا هزینههای کلانی که از طریق دریافت هزینه پارکینگ از زائران اخذ میشود، مقداری را برای توسعه خود شهر مهران اختصاص نمیدهند؟!
امروز مهران همچنان یک شهر فقیر است که تردد این همه زائر هیچ آوردهای برای آنها نداشته است؛ شما وقتی وارد مهران میشوی یک خیابان مستقیم است که میرود تا پل زائر (آنهم پلی که در این سالها حتی عریض نشده و همچنان باریک است) و بعد از آن هم مرز!
تسنیم: سال گذشته شاهد اسقرار بیش از 1500 موکب ایرانی در عراق با هماهنگی ستاد بازسازی عتبات و ستاد مرکزی اربعین بودیم در حالیکه در عراق نیاز چندانی به مرکبهای ایرانی وجود ندارد اما در ایام اربعین در داخل کشور خودمان و در مسیرهای منتهی به مرز شاهد کمبودهای شدید و ارائه خدمات حداقلی بودیم و در برخی مسیرها با وجود حجم انبوه زائر، هیچ موکبی برای خدماترسانی وجود نداشت! نظر شما درباره این مسئله چیست؟
متاسفانه در حال حاضر برخی موکبهای کشورمان با همدیگر رقابت سنگین دارند در اینکه به عراق بروند که جایشان کجا باشد، کدام غذای بیشتری بدهد و ... سؤال این است که چرا موکبهای ایرانی که فعالیت آنها مربوط به ایام اربعین است اصلا ساماندهی نمیشوند؟! در حالیکه باید پذیرایی با عراقیها باشد و آنها خودشان مایل و آماده پذیرایی صددرصدی از زائران اربعین هستند.
موکبهایی ایرانی در ایام اربعین اگر واقعاً هدف خدمت به زائران اربعین در خاک عراق را دارنند بهترین کار این است که فقط یک جایی را مانند سوله، داربست بزنند و چادر بکشند و در هر موکبی چند عدد کولر گازی بگذارند که زائر جای خنک برای خواب و استراحت داشته باشد.
در اصل باید اینگونه باشد که موکبهای ایرانی که قرار است خدمات پذیرایی ارائه دهند، در مرزهای خودمان مستقر شوند؛ مگر هدف خدمت به زائر اباعبدالله نیست؟! پس چه فرقی بین مرز و مسیر نجف تا کربلا هست که بسیاری از موکبهای کشورمان اصرار دارند که فقط در طریق نجف به کربلا یا در شهرهای نجف و کربلا مستقر شوند؟! ستاد مرکزی اربعین طی این سالها وظیف ساماندهی صحیح این موکبها را داشته است اما متاسفانه این کار مهم انجام نشده است.
نکته اینجاست که وقتی ستاد مرکزی اربعین میتواند موکبها را مستقلاً و از راس کار سازماندهی کند واقعا چرا برای قبل و بعد مرز مجوز موکبها را سازماندهی نمیکند؟
البته همه تمام مشکلات هم به ستادهای اربعینی، نهادها و سازمان ها مربوط نمیشود و در برخی موارد، زائران رفتارهای اشتباهی دارند، غذای موکب عراقی را میگیرند و وقتی که از طعمش خوششان نمیآید، آن غذای نذری را جلوی چشم موکبدار عراقی به گوشهای میاندازند که این امر، تبعات بد زیادی را به دنبال دارد!
اصلا چرا باید موکبهای ایرانی تجهیزات و اقلام از ایران ببرند به سمت عراق که به برخی دلایل این تجهیزات بخواهد پشت مرز گیر کند و مواد غذاییاش خراب شود؟ آیا این اقلام را نمیشود از داخل عراق تهیه کرد؟ حرف و هدفم این است که میزبانی و پذیرایی از زائران اربعین را به خواست خود آنها به عراقیها بسپاریم و ما کارهای عقب افتاده و برزمین مانده در داخل کشورمان مانند توسعه جادههای منتهی به مرز، رسیدگی به شهرهای مرزی، ساماندهی مرزها، پذیرایی خوب و کافی از زائران در مسیرهای منتهی به مرز در داخل کشور و ... را به عهده بگیریم.
انتهای پیام/
منبع : خبرگزاری تسنیم
آغاز ثبت نام حج تمتع از امروز
بارش برف و باران از امشب در تهران؛ آمادهباش نیروهای خدمات شهری
توصیههای پلیس راه برای انجام سفرهای زمستانی
جرایم یکساله از امروز برای رانندگان پیامک میشود؛ سقف خلافی برای توقیف خودرو
ارائه بیش از ۲۰۰ طرح از سوی زنان کنشگر مسجدمحور پایتخت
هشدار پلیس درباره خاموشی چراغهای جادهها و افزایش خطر تصادفات
تداوم هوای آلوده در تهران؛ وضعیت همچنان نارنجی
کاهش تأثیر تحریمها بر توانمندسازی زنان
جزئیات تصادف مرگبار در محور فرعی خوشاب-فیروزه با ۴ کشته و ۲ مصدوم
امضای تفاهمنامه پژوهشگاه میراث فرهنگی با موزه شانگهای چین
جای خالی مالکیت معنوی میراثفرهنگی در موزههای خارجی
جزییات و نحوه محاسبه متناسبسازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی
رژیم جعلی اسرائیل باید تحت تعقیب قرار گیرد
موزه جواهرات شهاب سنگ افتتاح میشود
«لیلا خسروی» سرپرست ادارهکل موزهها شد
درخواست ایران در اجلاس سازمان ملل در بانکوک چه بود؟
کشف ۹۰ برگه چک سفید امضا و ۳۵ کارت بانکی در مترو
در خواست ایران در اجلاس سازمان ملل در بانکوک چه بود؟
مهمترین کنش سیاسی زنان فلسطینی انتقال فرهنگ مقاومت است
بهرهمندی از ظرفیت نسل جدید در مدیریت شهری تهران
فرهنگ جهاد و شهادت گمشده امروز جامعه ماست
خداحافظی با چادرخوابی خانوادههای شهرستانی در اطراف بیمارستانها
توکلیزاده: رویکرد مدیریت شهری ترویج و توسعه کتابخوانی است
کشف سکههای تقلبی از خودروی بنز با پلاک دستنویس
جریمه دامدار متخلف به علت عرضه خارج از شبکه خوراک دام
سرقت ۱۴۳ هزار دلاری از یک شرکت خصوصی
هشدار جدی پلیس فتا به خریداران در جمعه سیاه
کشف سکههای تقلبی از خودرو بنز با پلاک دستنویس
مهم ترین کنش سیاسی زنان فلسطینی انتقال فرهنگ مقاومت است
توانبخشی به معلولین پا با ربات یک شرکت دانش بنیان ایرانی