میرنیوز

تغییر کاربری اراضی کشاورزی، بیت‌المال‌خواری و فرار از پرداخت دیون ناشی از اعتبار "اسناد عادی"

 تغییر کاربری اراضی کشاورزی، بیت‌المال‌خواری و فرار از پرداخت دیون ناشی از اعتبار "اسناد عادی" 2023-08-26T17:47:47+03:30

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه در راستای اجرای وظایف قانونی خود در راستای احیا و حفظ حقوق عامه و با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری در دیدار اخیر با مقامات قوه قضاییه در رابطه با طرح الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول، امروز شنبه 4 شهریور نشستی تخصصی را با حضور حقوقدانان برگزار کرد.

خروجی این نشست به‌عنوان نظر مشورتی صاحب‌نظران حقوق کشور در اختیار تشخیص مصلحت نظام و افکار عمومی قرار خواهد گرفت.

حسن عبدلیان‌پور؛ رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه، عزت‌الله امانی؛ قاضی دیوان عالی کشور، رحیم پیلوار؛ عضو هیئت علمی دانشکده حقوق دانشگاه تهران و عبدالله جمشیدی؛ قاضی و معاون قضایی مجتمع قضایی شهید بهشتی در این نشست به سخنرانی پرداختند.

حسن عبدلیان‌پور؛ رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه با بیان سخنانی در این نشست اظهار کرد: اسناد عادی حجم پرونده‌های قضایی و حقوقی را افزایش داده است و حجم پرونده‌ها و اطاله دادرسی از جمله موضوعات مطرح و دغدغه‌ها و چالش‌های قوه قضاییه است. به گفته برخی اطاله دادرسی به عنوان ابرچالش قوه قضاییه تبدیل شده است.

وی ادامه داد: اسناد عادی پیچدگی‌های زیادی را در پرونده‌های قضایی ایجاد می‌کند و از طرفی منجر به دفع سرمایهگذاران می‌شود. همچنین اسناد عادی بسترساز پولشویی و ایجاد فساد شده است.

رئیس مرکز وکلای قوه قضاییه با اشاره به اینکه زمینخواری و کوه‌خواری‌هایی که امروز شاهد آن هستیم با استفاده از اسناد عادی صورت می‌گیرد، گفت: فروش یک مِلک به چند نفر از جمله موضوعات پرونده‌های کثیرالشاکی است که از استفاده از اسناد عادی نشأت می‌گیرد.

این مقام قضایی خاطرنشان کرد: از جمله مشکلات و چالش‌های ناشی از اسناد عادی، تغییر کاربری اراضی کشاورزی، بیت‌المالخواری، فرار از پرداخت دیون و اجرای احکام قضایی و ... است. همچنین رتبه نامطلوب ما در صیانت از مالکیت فیزیکی کشور نیز ناشی از استفاده از اسناد عادی است.

عبدلیان‌پور در پایان سخنان خود تأکید کرد: اسناد عادی نباید یکباره بی‌اثر شوند و با توجه به جمیع نکاتی که مطرح شده، تصویب این قانون قطعاً به مصلحت کشور است.

اولین ثبت سند مربوط به 4 هزار پیش از میلاد مسیح است

در ادامه این نشست عزت‌الله امانی؛ قاصی دیوان عالی کشور با بیان اینکه ثبت سند مربوط به این دوره نیست و اولین ثبت سند مربوط به 4 هزار پیش از میلاد مسیح است، گفت: حق مالکیت یکی از حقوق عینی است که هیچکس نمی‌تواند مانع اعمال این حق شود‌.

وی ادامه داد: لازمه ثبت اموال غیرمنقول اجرای ثبت عمومی است، اگر می‌خواهیم معاملات مردم را به صورت رسمی قلمداد کنیم باید ثبت عمومی انجام شده باشد. در شهری همانند تهران و اصفهان که ثبت عمومی اجرا شد باید از استفاده از اسناد عادی جلوگیری شود.

امانی ادامه داد: در ماده 46، 47 و 48 قانون ثبت، ضمانت اجرای خوبی پیشبینی شده است که این ضمانت اجرا بهتر از ضمانت اجرای طرح الزام است. طبق این مواد تمامی معاملات اموال غیرمنقول باید در دفاتر اسناد رسمی تنظیم شود.

وی سپس با بیان اینکه قانون مدنی به عنوان قانون مادر است؛ گفت: نمی‌توانیم به بهانه ثبت کردن به معاملات قانونی اعتبار ندهیم. در قانون ما عقد تعریف شده است. اینکه بگوییم ثبت کردن را به عنوان یکی از شرایط عقد بپذیریم، درست نیست. ثبت سند از آثار عقد کنند. آثار عقود باید برای مردم الزام شود.

امانی در ادامه گفت: اجرای قانون مستلزم تعیین بسترهای لازم برای اجرای قانون است. اجرای هر قانونی نیازمند آییننامه است، هنوز در تهران، شاهد پلاک مجهول‌المالک هستیم. ما به دنبال اجرای قانون نوینی (الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول و بطلان اسناد عادی) هستیم و هیچکس نمی‌تواند مالکیت افراد را متزلزل کند اما باید بسترهای لازم آن فراهم شود‌.

این حقوقدان در ادامه بیان کرد: اجرایی کردن یک قانون به معنای از بین بردن اراده‌های اشخاص نیست.

امانی تأکید کرد: اگر اعتبار از اسناد عادی گرفته شود، دیگر شاهد چالش‌ها و مشکلات ناشی از آن نخواهیم بود.

بسترهای لازم برای اجباری شدن ثبت اسناد در کل کشور وجود ندارد

در ادامه این نشست جمشیدی؛ قاضی و معاون قضایی مجتمع قضایی شهید بهشتی با بیان سخنانی اظهار کرد: در حال حاضر بسترهای لازم اجباری شدن ثبت اسناد در کل کشور وجود ندارد زیرا بسیاری از روستاها و شهرهای ما حتی اداره ثبت ندارند که بخواهند این الزامات را اجرا کنند.

وی ادامه داد: بیش از یک قرن در این رابطه در کشور ما قانون‌گذاری شده اما هنوز مشکلات ناشی از آن حل و فصل نشده است‌ در این حوزه مشکل تقنین نداریم اما تعدد قوانین منجر به دور زدن اسناد رسمی شده است.

جناح سنتی مخالف الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول

رحیم پیلوار، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران هم در سخنان خود در این نشست در رابطه با طرح الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول بیان کرد: نظام ثبتی که درباره آن صبت می‌کنیم محصول 300 سال اخیر در دنیاست و این موضوع در شرع پیشبینی نشده بود.

وی افزود: نظام اقتصادی با گذشته متفاوت است و باید در نظر داشت که مالکیت یک حق عینی است که بر دیگران نیز اثر می‌گذارد.

پیلوار ادامه داد: در تمام دنیا جناح سنتی مخالف الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول هستند و می‌بینیم که امروز هم برخی در برابر آن ایجاد ممانعت می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه این قانون با قانون مورد نظر ما فاصله دارد، گفت: بدون شک تصویب این قانون کنونی بهتر از تصویب نشدن آن است.

رهبر معظم انقلاب در دیدار ششم تیرماه امسال با رئیس، مسئولان و جمعی از قضات و کارکنان دستگاه قضا به مناسبت هفته قوه قضاییه در نکته‌ای مهم، معاملات غیررسمی اموال غیرمنقول را از منشأهای بزرگ فساد خواندند و تأکید کردند: "باید از این‌گونه معاملات سلب اعتبار شود و اگر هم از دیدگاه شورای نگهبان به مصوبه مجلس ایرادی هست، مصلحت قطعی کشور و نظام، تصویب نهایی این قانون است."

به گزارش تسنیم، اعتبار دائمی قولنامه، چند زیان بزرگ به اقتصاد کشورمان وارد کرده است که می‌توان به این موارد اشاره کرد:

1- ممانعت از ساخت و ساز و نوسازی املاک قولنامه‌ای با توجه به عدم بهره‌مندی از مزایای قانونی از جمله تسهیلات بانکی

2- ممانعت از تقاطع‌گیری برای استحقاق‌سنجی در تخصیص یارانه‌ها (نقدی و ساخت مسکن دولتی)

3- ایجاد حجم بالایی از دعاوی در دستگاه قضایی

4- فراهم ساختن شرایط زمین‌خواری

5- عقیم کردن ابزارهای دولتی در حوزه مالیات مسکن و زمین

6- فراهم کردن زمینه فرار مالیاتی و پولشویی

همچنین به استناد گفته مسئولان قوه قضاییه و متولیان امر، یکی از معضلاتی که املاک قولنامه‌ای و اسناد عادی در کشور رقم زده، حجم عظیم تشکیل و ورود پرونده به سیستم قضایی کشور است. تشکیل این پرونده‌ها علاوه بر اینکه بخش قابل توجهی از وقت، انرژی، هزینه و نیروی انسانی قوه قضاییه را درگیر خود کرده، مشکلات زیادی را نیز برای مردم به وجود آورده است.

حسن بابایی؛ رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور پنجم اردیبهشت امسال گفت: "حدود 90 درصد از پرونده‌های تشکیل ‌شده اراضی و املاک در دستگاه قضایی مربوط به اراضی و املاک قولنامه‌ای است که موجب فروش مال غیر و کلاهبرداری‌های زیادی شده است."

از سویی دیگر، اسناد عادی و قولنامه‌ای زیان‌های متعددی برای اقتصاد ایران به همراه داشته است که ایجاد چالش برای برنامه‌ریزی ساخت مسکن به دلیل دسترسی نداشتن دولت به اطلاعات متقن مالکیت مسکن خانوارها، فقدان اطلاعات درست برای تخصیص عادلانه یارانه‌های نقدی، اعمال هزینه‌‌های گزاف برای انجام دادرسی‌های ناشی از اختلافات ملکی (25 درصد کل جرایم رخ داده در کشور مربوط به اسناد عادی است)، تسهیل کردن امر زمین‌خواری، پنهان‌ ماندن مالیات‌ و حقوق دولتی در معاملات بر اساس اسناد عادی و ... برخی از این چالش‌ها هستند.

انتهای پیام/

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار اجتماعی

پایان انحصار آمریکا در گرده‌افشانی با پهپادهای ایرانی!

 پایان انحصار آمریکا در گرده‌افشانی با پهپادهای ایرانی!
2024-04-14T13:18:23+03:30
یک شرکت دانش‌بنیان موفق به طراحی و ساخت پهپاد گرده‌افشان شد. این ماژول که قابلیت نصب بر روی انواع پهپادهای ایرانی و خارجی را دارد، به صورت هوشمند می‌تواند ب...

ربودن دختر ۱۷ساله توسط خواستگار شرور در تهران!

 ربودن دختر ۱۷ساله توسط خواستگار شرور در تهران!
2024-04-14T12:51:47+03:30
فرد شرور که در جریان خواستگاری از دختر مورد علاقه خود جواب منفی شنیده بود در اقدامی هولناک دست به آدم‌ربایی این دختر زد اما با اقدام ضربتی و به‌موقع پلیس دس...

ماجرای سنگ‌اندازی برای واردات واگن‌های متروی تهران چیست؟

 ماجرای سنگ‌اندازی برای واردات واگن‌های متروی تهران چیست؟
2024-04-14T12:38:24+03:30
عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران درباره ماجرای سنگ‌اندازی برای واردات واگن‌های چینی مورد نیاز متروی تهران توضیح داد.

رویه غلط سازمان محیط زیست برای توسعه "قرق‌های شکار"

 رویه غلط سازمان محیط زیست برای توسعه "قرق‌های شکار"
2024-04-14T12:38:23+03:30
یک سالیست که سازمان محیط زیست با نادیده گرفتن حکم شرعی شکار و تاکید رهبر انقلاب بر لزوم توقف شکار، بدون پاسخگویی به نقدهای دانشگاهیان و بی‌توجه به ابعاد اجت...

ساخت پهپادهای آشیانه‌دار توسط یک شرکت دانش‌بنیان

 ساخت پهپادهای آشیانه‌دار توسط یک شرکت دانش‌بنیان
2024-04-14T11:58:31+03:30
متخصصان یک شرکت دانش‌بنیان موفق به ساخت پهپادهای آشیانه‌دار برای تصویربرداری از مناطق صعب‌العبور شدند.

حل مشکلات ۱۲ساله تملکات ملکی پروژه روددره فرحزاد

 حل مشکلات ۱۲ساله تملکات ملکی پروژه روددره فرحزاد
2024-04-14T11:58:31+03:30
معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران از حل مشکلات ۱۲ساله تملکات ملکی پروژه روددره فرحزاد خبر داد و گفت: با آغاز فرایند پرداخت و تملک معارضات ملکی؛ پیش...

آغاز اجرای طرح "نور" برای برخورد با ناهنجاری‌های اجتماعی

 آغاز اجرای طرح "نور" برای برخورد با ناهنجاری‌های اجتماعی
2024-04-14T11:58:30+03:30
فرمانده انتظامی تهران بزرگ گفت: پلیس از امروز در همه معابر و اماکن عمومی، اقدامات خود را به منظور برخورد با ناهنجاری‌های اجتماعی مانند بی‌حجابی با جدیت بیشت...

شناسایی ۷۹ مبتلا به وبا در سال گذشته/کاهش چشمگیر آمار بیماری

 شناسایی ۷۹ مبتلا به وبا در سال گذشته/کاهش چشمگیر آمار بیماری
2024-04-14T11:58:30+03:30
رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به شناسایی ۷۹ مورد ابتلا به وبا در سال گذشته، از کاهش چشمگیر آمار این بیماری در کشور نسبت به سال‌ ۱۴...

طرح کالا برگ فجرانه در ایستگاه پایانی

 طرح کالا برگ فجرانه در ایستگاه پایانی
2024-04-14T11:58:29+03:30
مرحله اول طرح فجرانه از ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ آغاز شد. مرحله دوم آن از ۲۰ اسفند تا ۱۸ فروردین ماه ۱۴۰۳ ادامه داشت و مرحله سوم نیز از ۲۰ فروردین آغاز شده و تا ۱۸ اردی...

التیام سریع‌تر زخم‌های دیابتی با کمک پانسمان نانویی

 التیام سریع‌تر زخم‌های دیابتی با کمک پانسمان نانویی
2024-04-14T11:58:29+03:30
یک شرکت دانش‌بنیان زخم‌پوش نانویی تولید کرده که می‌تواند به التیام سریع‌تر زخم‌های دیابتی کمک کند. این پانسمان باکتری‌ها را از بین برده و روند بهبود را تسری...

۳ میدان میوه و تره‌بار در جنوب تهران احداث می‌شود

 ۳ میدان میوه و تره‌بار در جنوب تهران احداث می‌شود
2024-04-14T11:58:29+03:30
شهردار منطقه ۱۷ با اشاره به احداث و بهره‌برداری از ۳ میدان میوه و تره‌بار در سطح منطقه گفت: در راستای تکمیل شبکه توزیع میوه و کالاهای اساسی، میدان های میوه ...

مشکلات واگن‌های مترو با ورود رئیس‌جمهور حل می‌شود؟

 مشکلات واگن‌های مترو با ورود رئیس‌جمهور حل می‌شود؟
2024-04-14T11:58:28+03:30
رئیس شورای شهر تهران با اشاره به مشکلات پیش آمده برای واگن‌های وارداتی از سوی وزارت کشور گفت: به همین جهت شخص رئیس جمهور برای برطرف کردن موانع و مشکلات ورود...

تقویت دانش لازمه مدیریت سرمایه انسانی

 تقویت دانش لازمه مدیریت سرمایه انسانی
2024-04-14T11:31:56+03:30
معاون شهردار تهران، تولید و تقویت دانش سرمایه انسانی را لازمه مدیریت چالش‌های این حوزه دانست.

امتحانات شبه نهایی دانش‌آموزان دهم و یازدهم از دوشنبه

 امتحانات شبه نهایی دانش‌آموزان دهم و یازدهم از دوشنبه
2024-04-14T11:31:55+03:30
دانش‌آموزان پایه‌های دهم و یازدهم دوره متوسطه دوم از روز دوشنبه ۲۷ فروردین در امتحانات شبه نهایی شرکت می‌کنند.

ورود واگن‌های مترو امسال منتفی نیست

 ورود واگن‌های مترو امسال منتفی نیست
2024-04-14T11:31:54+03:30
رئیس شورای شهر تهران گفت: ورود واگن‌های مترو امسال منتفی نیست.

ثبت‌نام رسمی برای دریافت مشوق‌های سربازی از ۱۵ اردیبهشت

 ثبت‌نام رسمی برای دریافت مشوق‌های سربازی از ۱۵ اردیبهشت
2024-04-14T11:31:54+03:30
فرمانده قرارگاه مرکزی مهارت آموزی کارکنان وظیفه نیروهای مسلح گفت: سامانه مشوق‌های سربازی تولید شده و در حال تست است، ثبت‌نام رسمی واجدین شرایط از ۱۵ اردیبشه...

چند درصد از زائران حج تمتع امسال زنان هستند؟

 چند درصد از زائران حج تمتع امسال زنان هستند؟
2024-04-14T11:31:54+03:30
مدیرکل دفتر طرح و برنامه سازمان حج و زیارت گفت: حدود ۳۷ درصد زائران شیعه حج تمتع امسال، مرد و ۴۷ درصد زائران شیعه را زنان تشکیل می‌دهند.

افزایش ۳۰۰ درصدی برداشت میگو از مزارع خاکی پرورش میگو

 افزایش ۳۰۰ درصدی برداشت میگو از مزارع خاکی پرورش میگو
2024-04-14T11:31:54+03:30
طرح بهسازی و نوسازی مزارع خاکی پرورش میگو به همت مرکز مدیریت طرح‌های کلان و پیشران معاونت علمی به منظور تکمیل و بهسازی اجرای فرایند پرورش میگو در مزارع و اف...

انتقاد بهزیستی از کم‌کاری مسئولان شهری در قبال معلولان

 انتقاد بهزیستی از کم‌کاری مسئولان شهری در قبال معلولان
2024-04-14T11:31:53+03:30
رئیس سازمان بهزیستی کشور نسبت به عدم توجه مدیریت شهری به معلولان انتقاد کرد.

ربودن دختر ۱۷ ساله توسط خواستگار شرور در تهران!

 ربودن دختر ۱۷ ساله توسط خواستگار شرور در تهران!
2024-04-14T11:31:53+03:30
شرور که در جریان خواستگاری از دختر مورد علاقه خود، جواب منفی شنیده بود در اقدامی هولناک دست به آدم‌ربایی این دختر زد اما با اقدام ضربتی و به‌موقع پلیس دستگی...

"زورگیران مسلح اتوبان صدر" دستگیر شدند

 "زورگیران مسلح اتوبان صدر" دستگیر شدند
2024-04-14T11:31:52+03:30
رئیس مرکز اطلاع‌رسانی تهران بزرگ از دستگیری زورگیران مسلح در اتوبان صدر خبر داد.

"برقی شدن پایتخت" فروردین پاک تهران را همیشگی می‌کند

 "برقی شدن پایتخت" فروردین پاک تهران را همیشگی می‌کند
2024-04-14T11:31:52+03:30
یک کارشناس صنعت خودرو معتقد است که برقی کردن حمل و نقل عمومی و ارتقای سیستم احتراق خودروهای داخلی باعث می‌شود تا هوای مطلوبی که در این فروردین تجربه می‌کنیم...

فوت ۱۶۸ نفر در حوادث ویژه هفته گذشته/ ۱۵۹۴ مصدوم در تصادفات

 فوت ۱۶۸ نفر در حوادث ویژه هفته گذشته/ ۱۵۹۴ مصدوم در تصادفات
2024-04-14T11:31:52+03:30
رئیس سازمان اورژانس کشور با اشاره به فوت ۱۶۸ نفر در حوادث ویژه طی هفته گذشته در ایران،‌ گفت: در تصادفات هفته گذشته ۱۵۹۴ نفر دچار مصدومیت شده‌اند.

احتمال تغییر زمان آغاز سال تحصیلی

 احتمال تغییر زمان آغاز سال تحصیلی
2024-04-14T11:31:52+03:30
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش درباره تغییر زمان آغاز و پایان سال تحصیلی گفت: این موضوع در کمیسیون آموزش تصویب شده و در انتظار بررسی و تصویب در صحن علنی مج...

استخدام ۱۰۰۰۰ معلم ورزش در سال ۱۴۰۳/ دانش‌آموزان موفق رشته‌های ورزشی بدون کنکور معلم می‌شوند

 استخدام ۱۰۰۰۰ معلم ورزش در سال ۱۴۰۳/ دانش‌آموزان موفق رشته‌های ورزشی بدون کنکور معلم می‌شوند
2024-02-26T06:00:47+03:30
معاون وزارت آموزش‌وپرورش با اشاره به استخدام ۱۰ هزار معلم تربیت‌بدنی در آزمون استخدامی فروردین ۱۴۰۳ گفت:دانش‌آموزان قهرمان رشته‌های ورزشی بدون کنکور وارد دا...

غربالگری اختلالات یادگیری دانش‌آموزان دبستانی بعد از تعطیلات عید

 غربالگری اختلالات یادگیری دانش‌آموزان دبستانی بعد از تعطیلات عید
2024-02-26T06:00:47+03:30
مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش‌وپرورش از اجرای غربالگری اختلالات یادگیری برای دانش‌آموزان دوره ابتدایی خبر داد.

کشف ۳۴۲ عدد لوازم خانگی قاچاق در خیابان فدائیان اسلام

 کشف ۳۴۲ عدد لوازم خانگی قاچاق در خیابان فدائیان اسلام
2024-02-26T06:00:46+03:30
رئیس پلیس امنیت اقتصادی تهران بزرگ از کشف بیش از ۳۰۰ قلم انواع لوازم آشپزخانه قاچاق خبر داد و گفت: کارشناسان ارزش کالاها کشف شده را بیش از ۱.۵ میلیارد تومان...

ترخیص خودروهای توقیفی به مناسبت نیمه شعبان

 ترخیص خودروهای توقیفی به مناسبت نیمه شعبان
2024-02-26T06:00:46+03:30
سخنگوی پلیس از ترخیص خودروهای توقیفی به مناسبت نیمه شعبان خبر داد.

توصیه‌های پلیس درپی هشدار هواشناسی/ سفر غیرضروری نروید

 توصیه‌های پلیس درپی هشدار هواشناسی/ سفر غیرضروری نروید
2024-02-26T06:00:45+03:30
پلیس راهور فراجا طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: با توجه به صدور هشدار سطح نارنجی از سوی سازمان هواشناسی، هم‌میهنان در صورت لزوم به سفر با آمادگی کامل اقدام به سفر...

صفر تا صد میزان افزایش عوارض ساختمانی، طرح ترافیک و پارک حاشیه‌ای در سال ۱۴۰۳

 صفر تا صد میزان افزایش عوارض ساختمانی، طرح ترافیک و پارک حاشیه‌ای در سال ۱۴۰۳
2024-02-26T06:00:45+03:30
براساس مصوبه شورای شهر تهران عوارض ساختمانی، مشاغل سیار و بی‌کانون، نصب دکل، طرح ترافیک، پارک حاشیه‌ای و حفظ و گسترش فضای سبز در سال ۱۴۰۳ افزایش پیدا کرد.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)