میرنیوز
به گزارش خبرگزاری مهر، علی لطیفی با اشاره به فراز و نشیبهای تولید کتابهای درسی، گفت: آن چیزی که برای ما در سازمان پژوهش مهم است، فارغ از ارزیابی، برآیند و نتیجهای است که از کتاب درسی کسب میکنیم، فرایندی که این کتاب در آن تولید میشود، یکی از بهترین فرایندهای سازمان میباشد.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی گفت: فرآیند مدنظر ما بدین معنا است که در مرحله اول گفتوگوهای خوبی نسبت به اصل چارچوب کتاب انجام شده است و در مرحله دوم، درس به درس بعد از هر نگارش، کتاب در یک شورای برنامهریزی مناسب و متقن بررسی شده و بر اساس فرایندی که همکاران پیشبینی کردند و با کمک دبیرخانه، متن آن به تعدادی از مدارس و کلاسها ارائه میشود و بازخوردهایی دریافت میشود که این امر اتفاق بسیار مبارکی است.
وی با بیان اینکه جامعنگر بودن فرایند تألیف کتاب درسی به معنای پایان پژوهش و بسته شدن تغییرات نیست، تصریح کرد: نقد و بررسی کتابهای درسی موضوعی متفاوت از فرآیند تولید آن است. باید بپذیریم کار کتاب درسی و تألیف یک متن درسی، کار بسیار دشواری است. تلاش همکاران، گروههای درسی و دبیران سراسر کشور در تألیف کتابهای درسی فراتر از آن چیزی است که مشاهده میشود.
لطیفی خاطرنشان کرد: سازمان مصمم است تألیف آثار نونگاشت در سطح کشوری تا جاییکه ممکن است بدون اجرای آزمایشی، نشر سراسری نداشته باشد تا تمام چالشها و ابهامات حل شود.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی بیان کرد: اینکه تمام مؤلفان، معلم باشند امر مطلوبی است اما ضروری نیست، زیرا قلم نوشتن اقتضائاتی دارد که نمیشود تألیف کتب درسی را به معلم منحصر کرد. اما قطعاً استفاده از تجارب معلم ضروری است.
لطیفی گفت: کار در مرحله پژوهش قرار دارد. این کتاب سعی کرده است، ناظر به دشواریهای شرایط آموزش، یا تربیت دینی در زمان حاضر و با در نظر گرفتن آن شرایط بومی که مخاطب درگیر است، این محتوا و متن را بیاورد اما کماکان امکان اصلاح و بهبود دارد. زیرا متن تنها بخشی از فرایند تربیتی است.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی با بیان اینکه استاد درس معارف، خودش جزئی از متن و در واقع متن زنده است، افزود: احساس، فهم، دریافت و درکی که دانشآموز از معلم میگیرد، همه به استاد و معلم و نقش مهمی که او ایفا میکند، برمیگردد. محتوا فراموش میشود اما سلوک و روش استاد و اثر تربیتی او هرگز فراموش نخواهد شد و این مربی و معلم است که میتواند کاستیها و نارساییهای محتوا را پوشش دهد.
گفتنی است؛ همزمان با این دوره، آموزش معلمان کتاب جدیدالتألیف کار و فناوری پایه ششم نیز در حال انجام میباشد.
منبع : خبرگزاری مهر
اجرای ۴۱۱ طرح بدون مجوز محیط زیست در کشور
اژهای درگذشت حجتالاسلاموالمسلمین شوشتری را تسلیت گفت
اژهای در پیامی درگذشت حجتالاسلاموالمسلمین شوشتری را تسلیت گفت
باندِ گروگانگیر در تهران متلاشی شد؛ رهاییِ گروگان
آموزش مهارتهای فنی در کنار مهارتهای امنیتی به نیروهای مسلح
صالحی امیری: ایران برای مرمت آثار تاریخی آذربایجان آمادگی دارد
میدری: با فرهنگ بسیجی میتوان بسیاری از مسائل را در کشور حل کرد
پیشگیری از ساخت و ساز غیرقانونی در حریم تهران
با فرهنگ بسیجی میتوانیم بسیاری از مسائل را در کشور حل کنیم
حجت الاسلام قمی: مفهوم مقاومت عجین شده با حرکت و امید است
پیشگیری از ساخت و ساز غیرقانونی در حریم شمالغرب
مفهوم مقاومت عجین شده با حرکت و امید است
نشست شهردار تهران و کرمان پیرامون سالگرد حاج قاسم سلیمانی
دستها را که از روی گوش بردارید صدای مظلومیت را میشنوید
کاهش زباله گردی و حذف پسماند خشک از مخازن زباله با طرح نوماند
دلیل واژگونی اتوبوس کارگران معدن سونگون اعلام شد
خوشبختی همیشه آن چیزی نیست که در ذهن ما میگذرد
انتصاب رئیس میز تخصصی پرستاری در شورای عالی انقلاب فرهنگی
اهدای ۴۲۲ تن خرما و ۵ کیلو طلا برای کمک به لبنان توسط بوشهریها
زمین لرزه ۵.۱ ریشتری آئوموری ژاپن را لرزاند؛خطر سونامی وجود ندارد
بایستههای سیاستگذاری رسانهای برای روایت اقناعی از حجاب
عفو ۷ هزار نفر طی امسال؛ کاهش زمان رسیدگی به پروندههای قضائی
وضعیت جوی محورهای مواصلاتی کشور؛ انسداد جاده چالوس
۴ کشته بر اثر رانش زمین در مرکز اندونزی
شهرداری تهران جایزه جهانی شهرهای زیست پذیر را دریافت کرد
واکنش ستاد حقوق بشر به تصویب قطعنامه علیه ایران چه بود؟
سفارتخانه مقاومت با حضور نوجوانان سراسر کشور آغاز به کار کرد
نظارت اژهای بر روند بررسی پروندههای خاص/آسیبشناسی تدوین فهرستهای عفو مناسبتی
آزادی و اعطای مرخصی به بیش از ۸ هزار زندانی در استان تهران
نظارت اژهای بر روند بررسی پروندههای خاص