میرنیوز

گردآوری ۲۷ هزار نمونه زبانی از آبادی‌های کشور

گردآوری ۲۷ هزار نمونه زبانی از آبادی‌های کشور 2023-05-27T16:40:50+03:30

‌به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، دومین نشست هم‌اندیشی گروه‌های گویش‌پژوهی کشور با هدف آگاهی از فعالیت‌های در دست انجام هر یک از سه نهاد، و هم‌سویی، هم‌افزایی و پرهیز از موازی‌کاری در حوزه مطالعات گویشی کشور برگزار شد.

غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در این نشست گفت: تجمیع مساعی و فعالیت‌های این سه نهاد که در امر گویش‌پژوهی فعال هستند، طبیعی و منطقی است؛ بی‌خبری و بی‌اطلاعی آنها از فعالیت و کار یکدیگر امری غیر معقول است.

وی افزود: به هر علتی از گذشته تا به امروز، کارهای گویش‌پژوهی در کشور ما در این سه مؤسسه جدا بررسی می‌شده است، اکنون باید تلاش کنیم از مرزهای اداری و اسمی جدا کننده رد شویم و هدف مشترک هر سه مؤسسه را اساس همکاری‌ها قرار دهیم؛ و این هم کار مشکلی نیست و به نفع کشور است.

حداد عادل تصریح کرد: ما در این حوزه در دو عرصه می‌توانیم برنامه‌ریزی کنیم: یکی عرصه داخلی به عنوان یک کشور که خود مصلحت می‌دانیم چه کار کنیم و برنامه‌ها و پیشنهادهایی که موجود است و دیگری اقتضائات بین‌المللی که طبق اعلام یونسکو است که باید مد نظر داشته باشیم و ببینیم در دهه آینده که به عنوان دهه زبان‌های بومی مطرح شده چه کاری می‌توانیم انجام دهیم.

وی با تأکید بر اینکه باید از کار هم مطلع شویم و هیچ اشکالی ندارد کارهایی را که می‌کنیم به نام هر سه مؤسسه منتشر کنیم افزود: مهم ایران است و ما هر اعتباری داریم از نام ایران است.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در ادامه با بیان‌اینکه هویت ملی یک وحدت است که همواره شامل کثرت می‌شود، گفت: این سکه‌ای است که دو رو دارد هر گاه سخن از وحدت می‌کنید حتماً کثرتی بوده که به وحدت رسیده است؛ در فلسفه چنین بحث می‌کنیم که هر اندازه کثرت بیشتر باشد وحدت قوی‌تر است.

حداد عادل همچنین اشاره کرد که این کاری که ما می‌کنیم صرفاً یک عمل دانشگاهی یا پژوهشی نیست، بلکه کاری است که با هویت ملی ارتباط دارد.

مژگان اسماعیلی، رئیس پژوهشکده زبان‌شناسی، کتیبه‌ها و متون نیز در این نشست گفت: به دلیل اهمیت زبان مادری و محلی، یونسکو دهه آینده را به عنوان دهه زبان‌های بومی مطرح کرده و ایران با توجه به تنوع زبانی و گونه‌های مختلف زبانی که دارد می‌تواند در این دهه خوش بدرخشد، منوط به اینکه نهادهای متولی با تدوین برنامه‌ای دقیق و منسجم از این ظرفیت‌ها، استفاده کنند.

وی افزود: در فوریه ۲۰۲۰ یونسکو جلسه‌ای با حضور ۵۰ کشور در مکزیک برگزار کرد که در این جلسه بیانیه «یک دهه اقدام برای زبان‌های بومی» تصویب شد که شعار اصلی آن «بدون ما هیچ چیز برای ما نیست» است، این بیانیه اهمیت زبان‌های بومی را برای وحدت ملی و توسعه پایدار یادآوری می‌کند.

اسماعیلی خاطرنشان ساخت: بدیهی است ایجاد چارچوب‌های قانونی و اقدامات حمایتی موجب تقویت، اعتبار بخشی و شناسایی زبان‌های بومی خواهد شد، لذا می‌توان با آموزش و توسعه نرم‌افزارهای فناوری زبان، این گونه‌های زبانی را مستند و زمینه را برای پژوهش‌های بعدی فراهم کرد.

وی در پایان اظهار کرد: بنابراین امیدواریم در این جلسه ضمن بررسی ظرفیت‌ها با توجه به دانش و تجربیات استادان و پژوهشگران حوزه گویش‌پژوهی راهکارها و پیشنهادهایی برای حفاظت، احیا و ترویج زبان‌های بومی و در خطر ارائه شود.

محمد دبیر مقدم، معاون پژوهشی فرهنگستان زبان و ادب فارسی، نیز در ادامه این نشست با نگاهی به سابقه فعالیت هر سه نهاد فعال در حوزه گویش و زبان، شامل فرهنگستان زبان و ادب فارسی، پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری و پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی گفت: هر سه مرکز در این حوزه فعالیت‌های گسترده‌ای در قالب انتشارات، پژوهش‌های میدانی و مطالعات داشته‌اند.

او چند پیشنهاد هم در ارتباط با موضوع جلسه، از جمله نگارش یک شیوه‌نامه مشترک برای جمع‌آوری گویش‌ها، راه‌اندازی کتابخانه دیجیتال صوتی از زبان‌ها و گویش‌های ایران، برنامه‌ریزی برای برگزاری پنل تخصصی زبان‌ها و گویش‌های ایران در یازدهمین همایش زبان‌شناسی دانشگاه علامه طباطبایی، ارتباط با یونسکو برای معرفی فعالیت‌ها و … مطرح کرد.

حفظ زبان‌ها وگویش‌ها کاری پردامنه و یک نهضت اجتماعی است

امید طبیب‌زاده، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم‌انسانی و مطالعات فرهنگی و مدیر گروه گویش‌شناسی این پژوهشگاه، در ادامه این نشست، با ارزشمند خواندن زبان فارسی گفت: ما به عنوان زبان‌شناس باید بگوییم که حفظ زبان‌ها وگویش‌ها کاری پردامنه و یک نهضت اجتماعی است که زبان‌شناسان به تنهایی از پس آن برنمی‌آیند.

او افزود: کاری که به طور خاص ما می‌توانیم انجام دهیم ثبت و ضبط ویژگی‌های گونه‌های زبانی درخطر و تدوین شیوه‌نامه‌ای برای انجام این کار است.

۲۷ هزار نمونه زبانی از آبادی‌های کشور گردآوری شده است

در ادامه این نشست فریار اخلاقی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری و مدیر گروه زبان و گویش رایج، پس از بیان ضرورت همکاری علمی بین گروه‌های گویش‌پژوهی کشور، به معرفی طرح ملی اطلس زبانی ایران پرداخت و گفت: تاکنون ۲۷ هزار نمونه زبانی از آبادی‌های کشور گردآوری شده؛ و از آن میان ۱۷ هزار نمونه به همراه شناسنامه در سامانه بارگذاری شده است.

او در ادامه با اشاره به این‌که هنوز تعداد زبان‌ها و گویش‌های رایج در ایران به طور دقیق روشن نیست و بین صاحبنظران در این زمینه اتفاق نظر وجود ندارد، افزود: یکی از زمینه‌های همکاری گروه‌های گویش‌پژوهی سه نهاد حاضر در این جلسه می‌تواند بازبینی فهرست‌های موجود از زبان‌ها و گویش‌های ایران، بررسی رویکردهای مختلف در تعیین شمار زبان‌ها و گویش‌های ایران و رسیدن به اجماع نظر در این زمینه باشد.

اخلاقی اظهار کرد: نام گونه‌های زبانی موجود در سامانه اطلس زبانی ایران، بر اساس ۱۷ هزار نمونه زبانی ثبت شده در سامانه که بر اساس خوداظهاری گویشوران درج شده، ۴۸۰ نمونه است که بعد از دسته‌بندی علمی کاهش می‌یابد و می‌تواند به ما برای رسیدن به تعداد زبان‌ها و گویش‌های ایران یاری رساند.

پایگاه داده‌های گویشی ایجاد شود

سیروس نصرالله‌زاده، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و رئیس پژوهشکده زبان‌شناسی این پژوهشگاه نیز در این نشست گفت: علی‌رغم زحمات بسیاری که در دهه‌های گذشته در قالب طرح‌های داخلی و خارجی کشیده شده؛ آنچنان که باید فعالیت‌های یکپارچه و گسترده‌ای در حوزه گویش به انجام نرسیده است.

او افزود: آنچه ما نیاز داریم ایجاد پایگاه داده‌های گویشی است، و باید به جایی برسیم که گویش‌های ایرانی شرقی را، به کمک کشورهای دیگر حفظ و نگهداری کنیم.

مجید طامه، عضو هیئت علمی فرهنگستان زبان و ادب فارسی و معاون گروه زبان‌ها و گویش‌های ایرانی فرهنگستان نیز با بیان چرایی اهمیت زبان‌های بومی، به تشریح مفاد برنامه اعلام شده سازمان یونسکو در مورد دهه زبان‌های بومی پرداخت و بر لزوم بومی‌سازی مفاد این برنامه با توجه به ویژگی‌های تنوع زبانی در ایران تأکید کرد.

در ادامه این نشست، پژوهشگران حوزه گویش‌پژوهی فرهنگستان زبان و ادب فارسی، پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری و پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی درباره برخی موضوعات و مسائل مربوط به حوزه کار خود و زمینه‌های همکاری بحث و تبادل نظر کردند.

منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار اجتماعی

استخدام ۱۰۰۰۰ معلم ورزش در سال ۱۴۰۳/ دانش‌آموزان موفق رشته‌های ورزشی بدون کنکور معلم می‌شوند

 استخدام ۱۰۰۰۰ معلم ورزش در سال ۱۴۰۳/ دانش‌آموزان موفق رشته‌های ورزشی بدون کنکور معلم می‌شوند
2024-02-26T06:00:47+03:30
معاون وزارت آموزش‌وپرورش با اشاره به استخدام ۱۰ هزار معلم تربیت‌بدنی در آزمون استخدامی فروردین ۱۴۰۳ گفت:دانش‌آموزان قهرمان رشته‌های ورزشی بدون کنکور وارد دا...

غربالگری اختلالات یادگیری دانش‌آموزان دبستانی بعد از تعطیلات عید

 غربالگری اختلالات یادگیری دانش‌آموزان دبستانی بعد از تعطیلات عید
2024-02-26T06:00:47+03:30
مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش‌وپرورش از اجرای غربالگری اختلالات یادگیری برای دانش‌آموزان دوره ابتدایی خبر داد.

کشف ۳۴۲ عدد لوازم خانگی قاچاق در خیابان فدائیان اسلام

 کشف ۳۴۲ عدد لوازم خانگی قاچاق در خیابان فدائیان اسلام
2024-02-26T06:00:46+03:30
رئیس پلیس امنیت اقتصادی تهران بزرگ از کشف بیش از ۳۰۰ قلم انواع لوازم آشپزخانه قاچاق خبر داد و گفت: کارشناسان ارزش کالاها کشف شده را بیش از ۱.۵ میلیارد تومان...

ترخیص خودروهای توقیفی به مناسبت نیمه شعبان

 ترخیص خودروهای توقیفی به مناسبت نیمه شعبان
2024-02-26T06:00:46+03:30
سخنگوی پلیس از ترخیص خودروهای توقیفی به مناسبت نیمه شعبان خبر داد.

توصیه‌های پلیس درپی هشدار هواشناسی/ سفر غیرضروری نروید

 توصیه‌های پلیس درپی هشدار هواشناسی/ سفر غیرضروری نروید
2024-02-26T06:00:45+03:30
پلیس راهور فراجا طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: با توجه به صدور هشدار سطح نارنجی از سوی سازمان هواشناسی، هم‌میهنان در صورت لزوم به سفر با آمادگی کامل اقدام به سفر...

صفر تا صد میزان افزایش عوارض ساختمانی، طرح ترافیک و پارک حاشیه‌ای در سال ۱۴۰۳

 صفر تا صد میزان افزایش عوارض ساختمانی، طرح ترافیک و پارک حاشیه‌ای در سال ۱۴۰۳
2024-02-26T06:00:45+03:30
براساس مصوبه شورای شهر تهران عوارض ساختمانی، مشاغل سیار و بی‌کانون، نصب دکل، طرح ترافیک، پارک حاشیه‌ای و حفظ و گسترش فضای سبز در سال ۱۴۰۳ افزایش پیدا کرد.

موج آنفلوانزا کاهشی شد/ آخرین وضعیت شیوع کرونا در ایران

 موج آنفلوانزا کاهشی شد/ آخرین وضعیت شیوع کرونا در ایران
2024-02-26T06:00:44+03:30
رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با بیان این‌که حدود دو تا سه درصد موارد دارای علائم سرماخوردگی، مبتلایان کرونا هستند، گفت: موج آنفلوانزا رو ب...

اجرای نورپردازی سه‌بعدی و نورافشانی در پایتخت

 اجرای نورپردازی سه‌بعدی و نورافشانی در پایتخت
2024-02-26T06:00:44+03:30
همزمان با میلاد با سعادت امام زمان(عج)، ویدئومپینگ و نورافشانی ویژه‌ای در مناطق مختلفی از پایتخت برگزار خواهد شد.

ناتوانی سازمان هواشناسی در پیش‌بینی بلندمدت آب‌وهوا

 ناتوانی سازمان هواشناسی در پیش‌بینی بلندمدت آب‌وهوا
2024-02-26T06:00:43+03:30
کارشناس هواشناسی با ابراز "آبان امسال پیش‌بینی ورود هوای سرد به کشور طی بهمن را انجام داده بودم."، گفت: چرا سازمان هواشناسی توان انجام پیش‌بینی بل...

واریز ۴۰۰۰۰۰ تومان به حساب مادران باردار یا دارای کودک شیرخوار زیر ۲ سال در ۸ استان

 واریز ۴۰۰۰۰۰ تومان به حساب مادران باردار یا دارای کودک شیرخوار زیر ۲ سال در ۸ استان
2024-02-26T06:00:43+03:30
معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از شارژ مرحله سوم طرح ملّی یسنا خبر داد و گفت: در این طرح مبلغ ۴۰۰ هزار تومان به حساب مادران باردا...

اعتبار ۲۲۰۰۰۰ تومانی شامل کدام خانواده‌های ایرانی می‌شود؟

 اعتبار ۲۲۰۰۰۰ تومانی شامل کدام خانواده‌های ایرانی می‌شود؟
2024-02-26T06:00:43+03:30
بنا بر اعلام وزارت رفاه، اعتبار ۲۲۰ هزار تومانی طرح "فجرانه" کالابرگ شامل ۷ دهک درآمدی خواهد شد.

فعالیت میادین "میوه و تره‌و‌بار و مراکز منتخب معاینه فنی خودرو تهران" در روز یکشنبه

 فعالیت میادین "میوه و تره‌و‌بار و مراکز منتخب معاینه فنی خودرو تهران" در روز یکشنبه
2024-02-26T06:00:42+03:30
شهرداری تهران نحو فعالیت مراکز معاینه فنی خودرو و میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران در روز تعطیل رسمی ۶ اسفندماه را اعلام کرد.

"ماه‌نورد آمریکایی" روی ماه چپ کرد!

 "ماه‌نورد آمریکایی" روی ماه چپ کرد!
2024-02-26T06:00:42+03:30
ماه‌نورد آمریکایی اودیسیوس که حامل تجهیزات ناسا بود در لحظه فرود بر روی ماه، واژگون شده است.

"سواد رسانه‌ای و سواد فضای مجازی" ضرورتی برای عصر حاضر

 "سواد رسانه‌ای و سواد فضای مجازی" ضرورتی برای عصر حاضر
2024-02-26T06:00:41+03:30
رییس شورای سیاست‌گذاری پنجمین همایش بین‌المللی سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی گفت: اهمیت و ضرورت برگزاری همایش بین‌المللی سواد رسانه‌ای، ارتقای سواد رسانه‌ای و سو...

انفجار مواد محترقه در دست نوجوان ۱۶ ساله در پایتخت + عکس

 انفجار مواد محترقه در دست نوجوان ۱۶ ساله در پایتخت + عکس
2024-02-26T06:00:40+03:30
سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران از انفجار مواد محترقه در دست نوجوان ۱۶ ساله خبر داد.

جریمه ۶ تا ۲۴ میلیونی در انتظار کارکنان دولتی که در ساعت اداری تبلیغات انتخاباتی کنند

 جریمه ۶ تا ۲۴ میلیونی در انتظار کارکنان دولتی که در ساعت اداری تبلیغات انتخاباتی کنند
2024-02-26T06:00:40+03:30
یک جرم‌شناس گفت: اگر کارکنان دولت در ساعت اداری اقدام به تبلیغات اداری کنند به مجازات نقدی درجه ۶ موضوع ماده (۱۹) قانون مجازات اسلامی( بیش از ۶۰ میلیون ریال...

شرایط جوی مساعد نیست؛ از سفر پرهیز کنید/ ترافیک جمکران تحت مدیریت است

 شرایط جوی مساعد نیست؛ از سفر پرهیز کنید/ ترافیک جمکران تحت مدیریت است
2024-02-26T06:00:39+03:30
رئیس پلیس راهور با بیان اینکه شرایط جوی اکثر محورها برای سفر مساعد نیست از مردم درخواست کرد تا پایدار شدن شرایط جوی از سفر پرهیز کنند.

تعطیلی مدارس برخی مناطق استان تهران در روز دوشنبه ۷ اسفند

 تعطیلی مدارس برخی مناطق استان تهران در روز دوشنبه ۷ اسفند
2024-02-26T06:00:39+03:30
مدارس ابتدایی و متوسطه (دوره اول و دوم)  شهرستان‌‌‌ فیروزکوه در نوبت صبح روز دوشنبه ۷ اسفند غیرحضوری شد.

ساعت کاری ادرات در روز دوشنبه تغییر نکرده است

 ساعت کاری ادرات در روز دوشنبه تغییر نکرده است
2024-02-26T06:00:39+03:30
مدیر کل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری تهران اعلام کرد: ساعت کاری ادارات فردا دوشنبه ۷ اسفند ماه تغییر نکرده است.

ایران رتبه دوم "فرونشست" جهان شد!

 ایران رتبه دوم "فرونشست" جهان شد!
2024-02-26T06:00:38+03:30
نتایج یک تحقیق جدید نشان می‌دهد که "ایران" دومین کشور دنیا از نظر نرخ و سومین کشور از نظر مساحت فرونشست در جهان است!

بهبود نسبی "دریاچه ارومیه" تا چه زمانی دوام می‌آورد؟

 بهبود نسبی "دریاچه ارومیه" تا چه زمانی دوام می‌آورد؟
2024-02-23T13:54:08+03:30
با توجه به افزایش ۴۳ درصدی بارش‌ها در حوضه آبریز ارومیه و همچنین رهاسازی آب از سد مهاباد، شرایط دریاچه ارومیه تا حدودی بهبود پیدا کرده، اما سؤال این است که ...

کتاب "واژه‌نامه‌ی روابط عمومی و تبلیغات" منتشر شد

 کتاب "واژه‌نامه‌ی روابط عمومی و تبلیغات" منتشر شد
2024-02-23T13:27:21+03:30
کتاب "واژه‌نامه روابط عمومی و تبلیغات" به کوشش بابک سپاس‌مقدم منتشر شد.

وضعیت هوای تهران ۱۴۰۲/۱۲/۰۴؛ همچنان در مدار "ناسالم برای گروه‌های حساس"

 وضعیت هوای تهران ۱۴۰۲/۱۲/۰۴؛ همچنان در مدار "ناسالم برای گروه‌های حساس"
2024-02-23T13:27:20+03:30
هوای امروز شهر تهران در شرایط "ناسالم برای گروه‌های حساس" قرار دارد.

آلودگی هوا منجر به افزایش ۲ برابری موارد ابتلا به "آلزایمر" می‌شود!

 آلودگی هوا منجر به افزایش ۲ برابری موارد ابتلا به "آلزایمر" می‌شود!
2024-02-23T13:27:20+03:30
نتایج یک تحقیق جدید نشان می‌دهد که آلودگی هوای ناشی از ذرات کمتر از ۲.۵ میکرون از عوامل اصلی بروز آلزایمر در کلان‌شهرهاست.

وزیر بهداشت در قطر: ایران از کشورهای سرآمد منطقه در حوزه سلامت است

 وزیر بهداشت در قطر: ایران از کشورهای سرآمد منطقه در حوزه سلامت است
2024-02-23T13:27:19+03:30
وزیر بهداشت در جریان سفر به قطر و دیدار با جامعه سلامت ایرانی مقیم در این کشور، گفت: جمهوری اسلامی ایران از کشورهای سرآمد منطقه در حوزه سلامت به شمار می‌رود.

ساخت‌وسازهای غیرمجاز در محله‌های "مرتضی‌گرد و خلازیر" متوقف شد

 ساخت‌وسازهای غیرمجاز در محله‌های "مرتضی‌گرد و خلازیر" متوقف شد
2024-02-22T19:54:03+03:30
شهردار منطقه ۱۹ از توقف ساخت‌و‌سازهای غیرمجاز در محله‌های مرتضی‌گرد و خلازیر خبر داد.

فعالیت ۲۷۰۰۰۰ پرستار در ایران/ نیاز به جذب سالانه ۱۵۰۰۰ پرستار برای جبران کمبود نیرو

 فعالیت ۲۷۰۰۰۰ پرستار در ایران/ نیاز به جذب سالانه ۱۵۰۰۰ پرستار برای جبران کمبود نیرو
2024-02-22T19:54:02+03:30
رئیس سازمان نظام پرستاری با اشاره به فعالیت بیش از ۲۷۰ هزار پرستار در ایران، گفت: نیازمندیم تا سالانه ۱۵هزار نفر برای جبران کمبود نیروی انسانی جذب شوند.

عیدی مستمری‌بگیران صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان واریز شد

 عیدی مستمری‌بگیران صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان واریز شد
2024-02-22T19:54:02+03:30
عیدی تمامی مستمری‌بگیران صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر به حساب آنها واریز شد.

۲ هفته از طرح کالابرگ "فجرانه" گذشت؛ صف‌ها همچنان پابرجاست

 ۲ هفته از طرح کالابرگ "فجرانه" گذشت؛ صف‌ها همچنان پابرجاست
2024-02-22T15:14:01+03:30
طرح کالابرگ "فجرانه"، با هدف حمایت از خانواده‌های دهک‌های اول تا هفتم، از ۱۷ بهمن‌ماه آغاز شده است. با وجود گذشت بیش از دو هفته از آغاز این طرح، خ...

اجرای تونل نوری ۶۰ متری در میدان امام خمینی(ره) + عکس

 اجرای تونل نوری ۶۰ متری در میدان امام خمینی(ره) + عکس
2024-02-22T13:54:04+03:30
به مناسبت میلاد منجی عالم بشریت تونل نوری ۶۰ متری در میدان امام خمینی(ره ) مقابل ساختمان بلدیه اجرا شد.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)