میرنیوز
زهرا علی اکبری در گفتوگو با ایسنا، با بیان اینکه طی چند هفته اخیر باهمه گیرشدن کرونایروس نحوه آموزش میلیونها دانش آموز در سراسر جهان تغییرکرده است اظهار کرد: راهحلهای جدید برای آموزش و همچنین آموزشهای مجازی میتواند نوآوریهای مورد نیاز را در این عرصه به ارمغان آورد و البته با توجه به شکاف دیجیتالی در مناطق مختلف کشورها، تغییرات جدید در رویکردهای آموزش می تواند شکاف برابری در ارائه آموزش را گسترش دهد.
وی افزود: با گسترش این ویروس در سراسر آسیا، اروپا، خاورمیانه و ایالات متحده، کشورها اقدامات همه جانبه، سریع و قاطعی را برای کاهش توسعه همه گیرشدن انجام دادهاند و مدارس و دانشگاهها را تعطیل کردهاند. در ۱۳ مارس ۲۰۲۰، OECD تخمین زد که به دلیل تعطیلی مدارس آموزش بیش از ۴۲۱ میلیون دانش آموز در ۳۹ کشور تحت تأثیر قرار گرفته است.
وی با اشاره به اینکه تصمیمات مربوط به کنترل ریسک شیوع کرونا ویروس باعث شده است که در برخی کشورهای متاثر از شیوع بیماری مانند چین، کره جنوبی، ایتالیا و ایران میلیونها دانشآموز به سمت آموزش موقت درخانه با استفاده از رسانه و فضای مجازی سوق داده شوند عنوان کرد: این تغییرات مطمئناً باعث نگرانی در نظامهای آموزشی و خانوادهها شده است، اما بدون شک توانسته است نمونههای جدیدی از نوآوری آموزشی را نیز به وجود آورد.
وی افزود: اگرچه قضاوت درباره چگونگی تأثیر COVID-۱۹ بر سیستمهای آموزشی در سراسر جهان بسیار زود است، اما شواهد مختلفی وجود دارد که نشان میدهد این تعطیلات و راه حلهای جبران عقب ماندگی تحصیلی میتواند تأثیر ماندگاری در مسیر یادگیری، نوآوری و دیجیتالی شدن فضای آموزش داشته باشد.
وی با بیان اینکه در ایران با شروع تعطیلات، امکان یادگیری از طریق رسانه ملی و فضای مجازی در حوزههای آموزشی، پرورشی و ورزشی برای دانشآموزان فراهم شده است گفت: باید برای دانش آموزانی که در قرنطینه خانگی هستند علاوه بر مباحث آموزشی فعالیتهای حرکتی و ورزشی نیز برنامه ریزی شود تا نشاط و شادابی و سلامتی آنان در ایام تعطیلی مدارس و حضور در خانه حفظ شود.
وی افزود: اینکه آموزش و پرورش توانسته در این ایام خود را برای هر شرایط بحرانی که به تعطیلی مدارس منجر شود آماده و مجهز کند که دستاورد بزرگی است. هرچند که آموزش مجازی و راه اندازی شبکه اجتماعی شاد مکمل خوبی برای کلاسهای درس و فعالیتهای آموزشی است اما مهم آن است که به همراه کسب تجربه از این نوع آموزش عدالت آموزشی در نظر گرفته شود.
وی با بیان اینکه همچنین باید برای مناطق کم برخوردار که دسترسی به شبکههای تلویزیونی و یا فضای مجازی ندارند راه چاره مناسبی اختصاص داده شود اظهار کرد: فراموش نشود در صورت کاهش هزینههای دسترسی و افزایش کیفیت دسترسی در همه کشورها، شکاف در کیفیت آموزش کاهش و در نتیجه برابری اقتصادی - اجتماعی بیشتر میشود.
وی با اشاره به اینکه در موضوع آموزش مجازی باید سواد و مهارت فناوری اطلاعات معلمان نیز به روز و کافی باشد تا با بهره گیری از ابزارهای مختلف مسیر آموزش برای دانش آموزان را هموارتر و سهل کنند عنوان کرد: بسیاری از کشورها در این ایام استفاده از اینترنت برای آموزش و یادگیری معلمان و دانشآموزان را رایگان اعلام کردند تا معلمان و دانشآموزان بدون دغدغه در فرایند یاددهی – یادگیری شرکت کنند.
وی با تاکید بر اینکه ستاد ملی کرونا برای تعطیلات نوروز۹۹ خانوادهها را به ماندن در خانه و سفر نکردن توصیه کرده است و این برای دانشآموزانی که در سن رشد شخصیتی، جسمی و حرکتی هستند کمی ناراحت کننده است گفت: بنابراین آموزش و پرورش به همراه رسانه ملی باید در این مسیر گامهایی بردارند و در کنار برنامههای آموزشی نیز فعالیتهای ورزشی و حرکتی را بگنجانند.
وی افزود: بدون شک اقدامات همه جانبه آموزش و پرورش بر هدفمندی تعطیلات مدارس تاثیر زیادی خواهد گذاشت و نهاد تعلیم و تربیت کشور میتواند از فرصت پیش آمده به خوبی در جهت کسب تجارب برتراستفاده کند و کشور را در شرایطی که با مشکلات ناشی از شیوع کرونا ویروس مواجه است کمک کند.
وی با بیان اینکه مدارس قطب فعالیتهای اجتماعی و تعامل انسانی هستند و با تعطیل شدن آنها، بسیاری از کودکان و نوجوانان تعامل و ارتباط اجتماعی که برای یادگیری و پیشرفت آنها ضروری است را از دست میدهند اظهار کرد: آموزش و پرورش به عنوان نهاد مسئول باید بتواند این خلاء را با برنامهریزیهای آموزشی و پرورشی در رسانه و فضای مجازی پر کند.
وی ادامه داد: صاحبنظران آموزشی معتقدند که همهگیری کرونا ویروس نیز فرصتی شد برای یادآوری مهارتهای لازم به دانشآموزان مانند تصمیمگیری آگاهانه، حل مسئله خلاقانه و شاید مهمتر از همه سازگاری است.
وی با اشاره به اینکه نظامهای آموزشی باید به بحث و گفتوگو با ذینفعان برای بررسی مدت زمان تعطیلی مدرسه و تصمیمگیری در مورد اینکه آیا برنامه یادگیری از راه دور بر آموزش دانش جدید متمرکز شود یا دانش دانشآموزان دروس قبلی را تقویت کنند، بپردازند گفت: چرا که باید فعالیتها را بسته به وضعیت مناطق با سطح برخورداری متفاوت، سطح مطالعات، نیازهای دانشآموزان و در دسترس بودن والدین برنامهریزی کنند.
انتهای پیام
منبع : خبرگزاری ایسنا
پایان انحصار آمریکا در گردهافشانی با پهپادهای ایرانی!
ربودن دختر ۱۷ساله توسط خواستگار شرور در تهران!
ماجرای سنگاندازی برای واردات واگنهای متروی تهران چیست؟
رویه غلط سازمان محیط زیست برای توسعه "قرقهای شکار"
ساخت پهپادهای آشیانهدار توسط یک شرکت دانشبنیان
حل مشکلات ۱۲ساله تملکات ملکی پروژه روددره فرحزاد
آغاز اجرای طرح "نور" برای برخورد با ناهنجاریهای اجتماعی
شناسایی ۷۹ مبتلا به وبا در سال گذشته/کاهش چشمگیر آمار بیماری
طرح کالا برگ فجرانه در ایستگاه پایانی
التیام سریعتر زخمهای دیابتی با کمک پانسمان نانویی
۳ میدان میوه و ترهبار در جنوب تهران احداث میشود
مشکلات واگنهای مترو با ورود رئیسجمهور حل میشود؟
تقویت دانش لازمه مدیریت سرمایه انسانی
امتحانات شبه نهایی دانشآموزان دهم و یازدهم از دوشنبه
ورود واگنهای مترو امسال منتفی نیست
ثبتنام رسمی برای دریافت مشوقهای سربازی از ۱۵ اردیبهشت
چند درصد از زائران حج تمتع امسال زنان هستند؟
افزایش ۳۰۰ درصدی برداشت میگو از مزارع خاکی پرورش میگو
انتقاد بهزیستی از کمکاری مسئولان شهری در قبال معلولان
ربودن دختر ۱۷ ساله توسط خواستگار شرور در تهران!
"زورگیران مسلح اتوبان صدر" دستگیر شدند
"برقی شدن پایتخت" فروردین پاک تهران را همیشگی میکند
فوت ۱۶۸ نفر در حوادث ویژه هفته گذشته/ ۱۵۹۴ مصدوم در تصادفات
احتمال تغییر زمان آغاز سال تحصیلی
استخدام ۱۰۰۰۰ معلم ورزش در سال ۱۴۰۳/ دانشآموزان موفق رشتههای ورزشی بدون کنکور معلم میشوند
غربالگری اختلالات یادگیری دانشآموزان دبستانی بعد از تعطیلات عید
کشف ۳۴۲ عدد لوازم خانگی قاچاق در خیابان فدائیان اسلام
ترخیص خودروهای توقیفی به مناسبت نیمه شعبان
توصیههای پلیس درپی هشدار هواشناسی/ سفر غیرضروری نروید
صفر تا صد میزان افزایش عوارض ساختمانی، طرح ترافیک و پارک حاشیهای در سال ۱۴۰۳