میرنیوز
به گزارش خبرگزاری مهر، آئین تجلیل از معلمان نمونه کشوری با حضور سرپرست وزارت آموزش و پرورش برگزار شد.
در این آئین، معلمان نمونه منتخب کشوری فرصت یافتند در نشستی صمیمی با سرپرست وزارت آموزش و پرورش نظرات، مسائل و تجربیات خود را در حوزه تعلیم و تربیت مطرح کنند.
نظرات، مسائل و تجربیات زیر از سوی معلمان نمونه کشوری در این آئین مطرح شد:
به گروههای آموزشی توجه شود و برای تقویت آنها برنامهریزی شود؛ تناسب حجم کتابهای درسی، آموزشها، تمرینها و … با ساعتهای درسی بررسی شود، زیرا حجم کتابهای درسی تناسبی با ساعتهای اختصاصیافته به آن ندارد.
تراکم دانش آموزان در کلاسها زیاد است؛ طرحهای متعددی به مدارس برای آموزشهای مهارتهای زندگی و پیوند دانشآموز به جامعه ارائه میشوند، اما این طرحها نمیتوانند به اهداف واقعی خود دست یابند، لذا این مشکل ریشهیابی شود.
بسیاری از مشاغل از طریق پدر به پسر یا مادر به دختر انتقال مییابد و تجربیات این مشاغل بهصورت نسل به نسل انتقال و افزایش مییابد، لذا با این نگاه برای اشتغال فرزندان بازنشستگان فرهنگی در آموزشوپرورش تدبیری اندیشیده شود.
به معلمان مدارس غیردولتی درصدی از سود مدارس غیردولتی بهجای حقوق پرداخت شود، زیرا این معلمان، عامل اصلی اداره مدرسه هستند.
برای معلمان فرصتهای مطالعاتی در نظر گرفته شود؛ محتوای درسی مهارت محور و مناسب زندگی کودکان در کتابهای درسی طرح شود. در هرسال تحصیلی بودجهبندی تدریس کتابهای درسی ارائه شود و در هرماه با توجه به تعطیلاتی که در آن سال تحصیلی اتفاق میافتد، این بودجهبندی بهروزرسانی شود.
شرایط ادامه تحصیل برای معلمان ابتدایی به دلیل تدریس هفتگی و روزانه غیرممکن است، لذا شرایطی فراهم شود که اگر معلمی در دوره ابتدایی قصد ادامه تحصیل دارد با مشکل مواجه نشود؛ نظام درسی متمرکز است، بنابراین بخشی از آن به سمت نیمهمتمرکز شدن پیش برود.
محدودیتهایی برای نومعلمان در آموزشوپرورش وجود دارد مانند اینکه در ابتدای ورود به آموزشوپرورش حداکثر تا رتبه ۳ نمیتوانند کسب کنند یا حداقل باید ۵ سال سابقه داشته باشند تا سرگروه آموزشی شوند، لذا این محدودیتها برداشته شود.
در دانشگاه فرهنگیان به ساحتهای زیستی و بدنی و هنری بیشتر توجه شود. بهجای استفاده از اساتید مدعو در دانشگاه فرهنگیان از معلمان باتجربه استفاده شود. نیروهای کارآمدی که در شرف بازنشستگی هستند بهعنوان معلمان راهنما و برگزارکنندگان کارگاههای آموزشی برای انتقال تجربههای معلمی استفاده شود. در مباحث فرهنگی جامعه مانند طرح حجاب و عفاف از نظرات معلمان استفاده شود.
ملاکهای رتبهبندی معلمان در راستای فعالیتها و وظایف شغلی معلمان باشد؛ معلمان علاوه بر انگیزههای درونی، نیاز به انگیزههای بیرونی و مشوقهایی مانند رتبهبندی دارند، لذا به مشوقهای بیرونی بیشتر توجه شود و به قابلیتهای دستیابی به این مشوقها توجه شود.
برای کیفیتبخشی به آموزش و پرورش در رویدادهایی مانند «الف تا» دادههای این رویدادها در سامانههای آموزشوپرورش در اختیار معلمان قرار گیرد. همایشهای علمی بیشتری برای معلمان برگزار شود. دانشآموزانی که فعالیتهای تحقیقاتی میکنند، حمایت و تشویق شوند. مسئولان توجه بیشتری به معلمان داشته باشند تا آنها بدون دغدغههای منزلتی و معیشتی در کلاسهای درس حاضر شوند. از همکاران خرید خدمات حمایت بیشتری شود.
در دانشگاه فرهنگیان از تجربیات و دانش معلمان نمونه استفاده شود و به آنها کلاسهای درسی برای انتقال این تجربیات اختصاص یابد. شیوهنامههای جشنوارهها از ابتدای سال تحصیلی ابلاغ شود تا فرصت کار روی ایدهها وجود داشته باشد.
به جذب نیروهای کیفی در آموزشوپرورش توجه شود؛ فوقالعاده ویژه معلمان مانند سایر دستگاهها و بهاندازه ۵۰ درصد شود؛ اتاق فکری با حضور معلمان نمونه در استانها برای ارائه راهکارهای آموزشی و تربیتی تشکیل شود؛ در انتصابات در استانها شایستهسالاری در اولویت باشد. اجازه دخالت به سایر دستگاهها و… داده نشود.
از افراد توانمند در مدیریت استفاده شود؛ کتابهای علوم انسانی خصوصاً علوم اجتماعی به سمت خلاصه کردن کتابهای دانشگاهی سمتوسو پیداکرده است، این کتابها طوری طراحی شوند که قابلفهم برای دانشآموز باشد و معلم در زمان محدود تدریس امکان انتقال این مفاهیم را داشته باشد.
از ظرفیت آزمایشگاههای مدارس بیشتر استفاده شود، انجام این کار نیازمند داشتن متصدی برای آزمایشگاه، تناسب حجم کتابهای علوم تجربی با ساعتهای درسی و… را دارد.
برای دبیران تازه استخدام بهجای دورههای ضمن خدمت مجازی، از کلاسهای ضمن خدمت حضوری استفاده شود.
سامانه پیشنهادات در آموزشوپرورش فعال شود؛ از رسالههای دکتری و کارشناسی ارشد که ارتباط مستقیم با آموزشوپرورش دارد، استفاده شود.
دانش آموزان مناطق محروم به امکانات آموزشی مانند کلاسهای هوشمند و آزمایشگاه بهرهمند شوند. کتابهای دینی باید استدلالیتر و منطقیتر شوند تا بتوانند به سوالات روز دانش آموزان پاسخ دهند، برخی کتابها در حوزه علوم انسانی خوب طراحی شدهاند، اما نیاز به معلمانی قوی برای تدریس دارند، لذا این توانمندی در معلمان ایجاد شود.
فرصت طرح ساحت سیاسی اجتماعی در کلاسهای درس ایجاد شود؛ بخشنامهها خصوصاً در پایه دوازدهم بهموقع ابلاغ شود تا دانش آموزان از این بابت آسیب نبینند؛ به هنرستانها بهعنوان محلی برای تربیت نیروی انسانی بازار کار توجه بیشتری شود.
منبع : خبرگزاری مهر
پایان انحصار آمریکا در گردهافشانی با پهپادهای ایرانی!
ربودن دختر ۱۷ساله توسط خواستگار شرور در تهران!
ماجرای سنگاندازی برای واردات واگنهای متروی تهران چیست؟
رویه غلط سازمان محیط زیست برای توسعه "قرقهای شکار"
ساخت پهپادهای آشیانهدار توسط یک شرکت دانشبنیان
حل مشکلات ۱۲ساله تملکات ملکی پروژه روددره فرحزاد
آغاز اجرای طرح "نور" برای برخورد با ناهنجاریهای اجتماعی
شناسایی ۷۹ مبتلا به وبا در سال گذشته/کاهش چشمگیر آمار بیماری
طرح کالا برگ فجرانه در ایستگاه پایانی
التیام سریعتر زخمهای دیابتی با کمک پانسمان نانویی
۳ میدان میوه و ترهبار در جنوب تهران احداث میشود
مشکلات واگنهای مترو با ورود رئیسجمهور حل میشود؟
تقویت دانش لازمه مدیریت سرمایه انسانی
امتحانات شبه نهایی دانشآموزان دهم و یازدهم از دوشنبه
ورود واگنهای مترو امسال منتفی نیست
ثبتنام رسمی برای دریافت مشوقهای سربازی از ۱۵ اردیبهشت
چند درصد از زائران حج تمتع امسال زنان هستند؟
افزایش ۳۰۰ درصدی برداشت میگو از مزارع خاکی پرورش میگو
انتقاد بهزیستی از کمکاری مسئولان شهری در قبال معلولان
ربودن دختر ۱۷ ساله توسط خواستگار شرور در تهران!
"زورگیران مسلح اتوبان صدر" دستگیر شدند
"برقی شدن پایتخت" فروردین پاک تهران را همیشگی میکند
فوت ۱۶۸ نفر در حوادث ویژه هفته گذشته/ ۱۵۹۴ مصدوم در تصادفات
احتمال تغییر زمان آغاز سال تحصیلی
استخدام ۱۰۰۰۰ معلم ورزش در سال ۱۴۰۳/ دانشآموزان موفق رشتههای ورزشی بدون کنکور معلم میشوند
غربالگری اختلالات یادگیری دانشآموزان دبستانی بعد از تعطیلات عید
کشف ۳۴۲ عدد لوازم خانگی قاچاق در خیابان فدائیان اسلام
ترخیص خودروهای توقیفی به مناسبت نیمه شعبان
توصیههای پلیس درپی هشدار هواشناسی/ سفر غیرضروری نروید
صفر تا صد میزان افزایش عوارض ساختمانی، طرح ترافیک و پارک حاشیهای در سال ۱۴۰۳