میرنیوز

"بحران مرجعیت" در ارائه آمارهای مربوط به مهاجرت/ متولی مسئله حساس "مهاجرت" در ایران کجاست؟

 "بحران مرجعیت" در ارائه آمارهای مربوط به مهاجرت/ متولی مسئله حساس "مهاجرت" در ایران کجاست؟ 2023-03-14T08:16:51+03:30

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، مسئله "مهاجرت" یکی از موضوعات حساس و چالش‌برانگیز کشورمان است، با این حال همچنان اطلاعات و آمار دقیق اندکی در این حوزه در دسترس است.

"ویزای استارت‌آپ" ویزایی است که برای راه‌اندازی کسب و کار و انتقال کسب و کار از یک کشور به یک کشور دیگر داده می‌شود. از کشورهای آلمان، ژاپن، آمریکا، انگلیس، کانادا، سوئد،‌ کره جنوبی، استرالیا و دانمارک می‌توان به عنوان جذاب‌ترین کشورها برای مهاجرت استارت‌آپ‌ها نام برد.

عده‌ای معتقدند که در حوزه نیروهای متخصص، ایران نیز با "مهاجرت نیروهای متخصص" درگیر شده است و از جمله دلایل این نوع مهاجرت‌ها، نوسانات ارزی، درگیر شدن با بروکراسی‌های اداری سخت و سنگین و یا وضعیت کُندی اینترنت اعلام شده است.

در ابتدا گفت‌و‌گویی با دو استارت‌آپ و شرکت دانش بنیان ایرانی که بنابر دلایلی از ایران مهاجرت کرده‌اند، انجام داده‌ایم که در ادامه مشاهده می‌کنید:

سنگ‌اندازی در مسیر شرکت‌های فعال در حوزه "توریسم سلامت" و فشار برای مهاجرت

مدیرعامل یک استارت‌آپ و شرکت دانش‌بنیان حوزه توریسم سلامت که امروز به صورتی تیمی و شرکتی به صورت کامل مهاجرت کرده است در گفتگو با تسنیم می‌گوید: ما یک شرکت فعال در حوزه گردشگری سلامت هستیم که یک پلتفرم آنلاین بوده و کار اصلی آن معرفی بیماران خارجی به مراکز درمانی، پزشکان و بیمارستان‌های ایران است و نزدیک به 4 سال فعالیت مستقیم در حوزه "مدیکال‌توریسم"  و گردشگری سلامت داشتیم اما به صورت رسمی کار خود را در سال 1396 آغاز کردیم و تا امروز بیش از 90کشور جهان، مشتری استارت‌آپ ما بوده‌اند و در سایت ما نیز از بیش از 6 سایت پشتیبانی می‌شود.

وی می‌گوید: گردشگری سلامت را باید معدنی از طلا تلقی کرد چرا که به‌صورت متوسط هر گردشگر سلامت با خود به اندازه‌ای در حدود 80 بشکه نفت ارزآوری دارد! در حالی‌که امروزه ایران علاوه بر آنکه با محدودیت و تحریم در صادرات نفت خود مواجه است، با این معضل نیز روبروست که همین پول اندک حاصل از صادرات و فروش نفت نیز بعضاً بلوکه می‌شود اما ارز ورودی گردشگر سلامت به صورت مستقیم و در همان بدو ورود وی به جیب خود مردم می‌رود.

مدیرعامل این استارت‌آپ تأکید کرد: امروز درخواست ما از دولت در راستای ارتقای فعالیت خود در بازار گردشگری سلامت، اختصاص بودجه یا حمایت مالی نیست بلکه ما خواستار این هستیم که در فرآیند و پروسه جذب بیمار از کشورهای دیگر، لااقل سنگ‌اندازی و ممانعت به عمل نیاورند!

حمایت‌هایی که در حد سوت و کف زدن باقی ماند!/ فرصت‌طلبی کانادایی‌ها برای جذب فناوران ایرانی

مدیرعامل یکی از استارتاپ‌هایی که در حوزه "اسکنر سه‌بعدی انسان" کار می‌کند و قصد مهاجرت از ایران را دارد در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم می‌گوید: سال 1395 بود که به‌صورت جدی به مطالعه بازارهای آینده پرداختیم. در آن زمان حدود 6 ماه به مطالعه فناوری‌های مورد تقاضای آینده و بازارهای فناورانه پیشرو وقت صرف شد و ضمن بازدید از نمایشگاه‌های بین‌المللی و مقالات علمی بی‌شمار به این نتیجه رسیدیم که "اسکنر سه بعدی" یکی از 10 محصول فرافناوری و بر روی لبه می‌تواند باشد که برای تحقیق، توسعه و تولید آن اقدام کرد.

وی گفت: پس از فرصت مطالعاتی با ایجاد تیم ارزیابی فنی، تحقیقات بر روی این محصول را آغاز کردیم و این کار در حاشیه کسب و کار موجودمان نزدیک به یک سال طول کشید زیرا مطالعه درباره آنچه آینده نیاز دارد و جمع‌آوری تخصص‌هایی که برخی از آن وجود نداشت و نیروی انسانی بسیار کمی هم که برای توسعه آن یافت می‌شد در عمل کار خطیری بود تا آنکه بالاخره از سال 1398 تا سال 1399 محصول نمونه اولیه قابل عرضه به بازار شرکت فناور ما ساخته شد.

این فعال حوزه استارت‌آپ ادامه داد: در سال 1400 اسکنر انسان جز 20 استارتاپ برتر با حمایت صندوق شکوفایی ریاست جمهوری و کمیسیون فاوای اتاق بازرگانی ایران عازم "جیتکس دوبی" شد و مورد استقبال شرکت‌های خارجی زیادی واقع شد حتی یک شرکت آلمانی تفاهم‌نامه همکاری امضا کرد و پس از آن ایمیل‌های زیادی بابت ارائه فناوری به کشورهایی مانند امارات، آلمان و کانادا به سمت ما سرازیر شد! لیست حمایت‌ها از کمک‌های بلاعوض در طراحی و توسعه دستگاه تا ایجاد تیم توسعه بازار بین‌المللی بسیار وسوسه‌برانگیز بود.

وی تصریح کرد: این اسکنر در بسیاری از رویدادها، برنامه‌های تلویزیونی، سمینارها و جلسات معرفی، شرکت کرد و بسیار مورد تشویق حضار واقع شد اما این تشویق در حد کف زدن باقی ماند تا آنکه کانادایی‌ها بدون آنکه بدانند ما چگونه به این مرحله رسیده‌ایم با ده‌ها جلسه "کوچ" و مشاوره علاوه بر کمک در توسعه بازار بین‌المللی و برگزار رایگان جلسات معرفی در سطح بین‌الملل و آموزش تخصصی تجارت جهانی، راه را برای مهاجرت باز کردند و سرمایه‌گذاران بزرگی از این پروژه استقبال کردند. جهت سرمایه‌گذاری این پروژه به تعداد زیادی از سرمایه‌گذاران داخلی پیشنهاد شد عده‌ای که از درک فناوری آن عاجز بودند، عده‌ای هم به دنبال سهم‌خواهی یا نوشتن صدها کاغذ باطل برای ارائه پیشنهادات فنی مالی بودند اما این طرح شاید نهایتاً با 10 صفحه پروپزال در کانادا پیش رفت و برای آنها، مهم اثبات بازار بود که مورد تأیید قرار گرفت.

آیا ایران با پدیده اپیدمی و مهاجرت توده‌وار شرکت‌های دانش بنیان یا استارت‌آپ‌ها مواجه است؟

این دو مورد در موضوع مهاجرت شرکت‌های دانش بنیان را به عنوان نمونه ذکر کردیم و البته ممکن است شرکت‌ها یا استارت‌آپ‌های دیگری نیز در حوزه‌های مختلف باشند که بنابردلایل متعدد قصد مهاجرت داشته یا اینکه به‌صورت کامل و تیمی از کشور مهاجرت کرده‌اند اما موضوع مهاجرت تیمی استارت‌آپ‌ها مدتی است که در رسانه‌ها مطرح شده است.

شاید یکی از نخستین افرادی که موضوع انتقال مهاجرت از حالت فردی به استارت‌آپی را مطرح کرد "روح الله دهقانی فیروزآبادی؛" رئیس وقت جهاد دانشگاهی و معاون فعلی علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری بود که البته وی مسئله مهاجرت شرکت‌های دانش بنیان را به‌صورت همه‌گیری و اپیدمی مطرح نکرده است.

وی در این باره گفته بود: "کشورمان از شرکت‌های دانش بنیان اسمی و غیراسمی پر شده است و البته زیاد به کلمه اسمی اعتقاد ندارم، چراکه تعداد زیادی شرکت دانش بنیان در حال تولید فناوری هستند و شاید عنوان دانش بنیانی هم نداشته باشند؛ حالا اینجا اگر برای زنجیره مابین تبدیل فناوری به نوآوری، طراحی و فکری نداشته باشیم با مشکل مواجه می‌شویم چراکه در این مرحله دانشمندانی (فارغ‌التحصیلان دانشگاهی) تربیت کرده‌ایم که در شرکت‌های دانش بنیان و فناور در حال تولید فناوری هستند اما در همین جا درجا می‌زنند؛ چرا که فناوری‌های تولیدی آنها باید برای استفاده، تبدیل به نوآوری شود و به دلیل همین مشکل، اتفاقی مانند آنچه که درحال رخ دادن است، خواهد افتاد به‌طوری که حالا نه با مهاجرت نخبگان بلکه با معضل مهاجرت شرکت‌های دانش بنیان روبه‌رو شده‌ایم.

درحال حاضر کشوری مانند امارات 100 هزار ویزای طلایی به فناوران می‌دهد و ترکیه و کشورهای دورتر جوانان ما را جذب می‌کنند. سال‌های پیش هنگامی که یک جوان نخبه تحصیلات خود را به پایان می‌رساند، به یکی از کشورهای پیشرفته مهاجرت می‌کرد و ممکن بود در این بین چند دوست خود را نیز برای مهاجرت تشویق کند اما هم‌اکنون یک شرکت دانش‌بنیان به ترکیه یا امارات مهاجرت می‌کند و این مسئله بسیار جای تامل دارد چراکه ممکن است شرکت‌های دانش بنیان دیگر را تشویق به مهاجرت کند. علت بروز این مسئله نیز مشخص است چراکه دانش‌بنیان‌های ما فناوری‌هایی تولید می‌کنند که در کشورمان مشتری ندارد."

اما پرویز کرمی؛ مشاور وقت معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم درباره چرایی مهاجرت برخی از شرکت‌های دانش‌ بنیان و استارت‌آپ‌های کشورمان گفته بود: "مهاجرت شرکت‌های دانش‌ بنیان و استارت‌آپ همه‌گیر نیست و اصلاً واقعیت ندارد! این نکته را من صریح بگویم که این موضوع توسط دوست عزیزم جناب آقای دکتر دهقانی فیروزآبادی مطرح و در یک بحث سه‌ساعته آسیب‌شناسی شده است که اگر همه ما یعنی کشور، دولت، نهادهای حاکمیتی و حتی مردم در این موضوع کمک نکنیم، ممکن است این اتفاق بیافتد؛ چیزی به‌اسم همه‌گیری یا اپیدمی مهاجرت نداریم البته ممکن است چند شرکت مهاجرت کرده باشند و ما منکر آن نیستیم اما این شرکت‌ها اگر حمایت بشوند که حمایت نیز می‌شوند، این اتفاق نمی‌افتد؛ ما حتی در موضوع مهاجرت مغزها نیز دچار غلو هستیم؛ در موضوع مهاجرت مغزها به‌ استناد آمار رصدخانه ملی مهاجرت ایران، رتبه ما در بحث مهاجرفرستی 20 بوده است که خیلی از کشورهای دیگر جلوتر از ما بوده‌اند."

مهاجرت ,

موضوع بعدی، آمار ارائه شده از سوی "رصدخانه مهاجرت ایران" است که تقریباً در سال‌های اخیر یکه‌تاز مرجعیت آمار مهاجرت در تمامی این حوزه‌ها این پژوهشکده بوده است که البته صحت آمارهای این پژوهشکده نیز با تردید مواجه است!

روح‌الله دهقانی فیروزآبادی در نشستی که اخیراً با اصحاب رسانه در معاونت علمی برگزار شد در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه موضوع مهاجرت‌ استارت‌آپ‌ها، وضعیت رصدخانه مهاجرت ایران و ممنوع‌المصاحبه شدن مدیر این رصدخانه و اینکه مرجعیت اعلام آمار مهاجرت‌ها چه کسی است؟ گفت: "نمی‌دانم خبر ممنوع‌المصاحبه شدن رئیس رصدخانه مهاجرت ایران از کجا آمده است! رصدخانه مهاجرت ایران یک پژوهشکده در دانشگاه صنعتی شریف است و به طور مستقیم با حکمرانی و دستگاه‌های دولتی در ارتباط نیست از این رو به آمارهای رسمی در این زمینه دسترسی ندارد."

مهاجرت ,

دهقانی با تأکید بر اینکه این مؤسسه با آمارهای رسمی در خصوص گذرنامه‌ها و مدارک دانشگاهی و ورودی‌ها و خروجی‌ها دسترسی ندارد‌، ادامه داد: "در چنین شرایطی داده‌های ارائه شده از سوی این مؤسسه شفاف نیست و همانطور که این مؤسسه اعلام کرده، آمارهای این رصدخانه رسمی نیست و تأکید بر این است که از ارائه داده‌های غلط به مردم خودداری شود؛ پدیده مهاجرت در کشور وجود دارد و قابل کتمان نیست، وجود این پدیده ناشی از سیاستگذاری‌ها، عدم توجه به زیرساخت‌ها و عدم ایجاد منابع جدید است.

وجود پدیده مهاجرت مختص ایران نیست و در همه کشورها وجود دارد؛ یک کشوری با ابعاد ایران و نسبت فارغ‌التحصیلان مهندس نسبت به کل جمعیت، موجب شده تا شرکت‌های زیادی ایجاد شود که برخی از آنها موفق و برخی دیگر ناموفق بوده‌اند؛ از سوی دیگر کشورهایی مانند ترکیه، مشوق‌ها و امتیازات خوبی برای جذب این شرکت‌ها و استارتاپ‌ها تعریف کرده و برخی از استارت‌آپ‌ها برای بهره‌مندی از این تسهیلات از کشور مهاجرت کردند اما این مهاجرت به معنی قهر آنها از کشور نیست و ما با بسیاری از این شرکت‌ها همکاری داریم."

نابسامانی "مرجعیت" در ارائه آمارهای مربوط به مهاجرت

اگر از مردم در مورد شرایط مهاجرت بپرسیم احتمالا اعداد بسیار بالایی در ذهن آنهاست که البته مقصر اصلی، اولاً منابع رسمی هستند که از انتشار آمار دقیق خودداری می‌کنند و فرصت را برای برخی مراکز نامعتبر و شایعات فراهم آورده‌اند و ثانیاً برخی رسانه‌ها مقصرند که به مصاحبه‌های غیردقیق دامن می‌زنند به طور مثال مدتی قبل خبری کاملاً کذب هر چند از سر اشتباه در رسانه‌ها (یکی از روزنامه‌های کشور) مطرح و مدعی شده بود "در سال 2022 تعداد 2 میلیون و 800 هزار نفر از ایران مهاجرت کردند این  به معنای مهاجرت 3.3 درصد از ایرانیان است!"

مهاجرت ,

اگر چه این روزنامه، عامدانه این اقدام را انجام نداد و بابت این مطلب غلط، عذرخواهی و مطلب مربوطه را اصلاح کرد اما این مطلب اشتباه در دیگر خبرگزاری‌ها و فضای مجازی به طور گسترده منعکس شد!

این قبیل موارد باعث شده افکار عمومی به غلط، مهاجرفرستی ایران را در شرایط بحرانی بدانند و ایران را جزو مهاجرفرست‌ترین کشورها تصور کنند در صورتی که 10 کشور با بیشترین تعداد مهاجرفرستی در دنیا به شرح ذیل‌اند که ایران در آنها جایی ندارد:

مهاجرت ,

 

بنابراین واقعیت آماری جهان با بازنمایی رسانه‌ای انجام شده متفاوت است و ایران طبق آمار دپارتمان اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل در سال 2020 در جایگاه 54‌ام رتبه مهاجر فرستی جهان قرار دارد!

جوسازی رسانه‌ای در خصوص مهاجرت پزشکان

در موضوع آمار مهاجرت‌های توده‌ای مثل ادعای مهاجرت گسترده پزشکان نیز نکات قابل توجه‌ای وجود دارد. مسئله مهاجرت پزشکان به عنوان قشر اجتماعی خاصی که نقش مهمی در سلامت جامعه دارند هرچند مانند هرکشور دیگری همواره در ایران وجود داشته اما با شروع کرونا و افزایش مشکلات اقتصادی، این مسئله طی سه سال گذشته به یکی از داغ‌ترین موضوعات مهاجرت تبدیل شد و با هربار مطرح شدن آن در سطح رسانه‌های داخلی، رسانه‌های خارجی به سرعت بر روی این سوژه، موج‌سواری می‌کنند و دست به سیاه‌نمایی و تشویش اذهان مردم، فعالان حوزه بهداشت و درمان اعم از پزشکان، پرستاران و دانشجویان این حوزه می‌زنند.

اما بررسی‌ها حاکی از آن است که مسئله مهاجرت پزشکان نخستین بار در رسانه‌ها در دی ماه 1400 توسط یکی از مقامات سازمان نظام پزشکی مطرح شد و چند ماه بعد فرد دیگری با ارائه آماری بدون سند و مدرک به این شایعه دامن زد که بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های داخلی و به‌ویژه رسانه‌های معاند خارجی داشت!

مهاجرت ,

با پررنگ شدن مسئله کمبود پزشک و تعرفه‌های پزشکی، این سیاست با قدرت بیشتری ادامه یافت بطوری که تنها در 6ماهه اول سال 1401 نزدیک به 1.5 برابر سال 1400 خبر حول مسئله مهاجرت پزشکان در رسانه‌های داخلی تولید شد. بررسی منابع اخبار فوق حاکی از حضور پررنگ اعضای  یک نهاد پزشکی در پشت پرده تولید این اخبار است به طوری که منبع نزدیک به 90 درصد اخبار منتشر شده در این حوزه به مصاحبه‌ها و سخنان چند نفر خاص در این سازمان باز می‌گردد.

تاکنون هیچ نهاد رسمی یا غیررسمی غیر از این سازمان، هیچگونه آمار دقیقی در خصوص مهاجرت پزشکان ارائه نکرده‌اند و تنها آمار موجود حاصل استنادهای متناقض به میزان درخواست مجوز "گود‌استندینگ" یا عدم سوپیشینه پزشکی است، در واقع این سازمان درخواست چنین مجوزی را برابر تعداد مهاجرت از کشور قرار داده است! درحالی که مهاجرت مسئله‌ای چند بعدی است و الزاماً کسانی که اقدام به درخواست چنین مجوزی می‌کنند از کشور مهاجرت نمی‌کنند.

جوسازی در خصوص مهاجرت ورزشکاران

یکی دیگر از سویه‌های مهاجرت که بسیار در رسانه‌ها پررنگ شده، مهاجرت ورزشکاران است که دائما با انواع تولیدات رسانه‌ای توسط رسانه‌های بیگانه و حتی برخی از رسانه‌های داخلی بازتاب می‌یابد و این تکرار مکرر منجر به پذیرش از سوی افکار عمومی شود. رسانه‌ها معمولاً آمار و مستنداتی در این باره منتشر نمی‌کنند بلکه بر نمونه‌های مهاجرت کرده به عنوان مصداق‌هایی از مهاجرت ورزشکاران مرتباً تأکید می‌کنند اما آمار در دسترس از مهاجرت این قشر در 40 سال اخیر عدد 66 نفر را نمایان می‌سازد! که بسیار با آنچه در افکار عمومی شکل گرفته فاصله دارد و می‌توان گفت به طور متوسط سالیانه کمتر از 2 ورزشکار از کشور مهاجرت کرده‌اند!

تعداد ورزشکاران ایرانی اعزام شده به بازی‌های المپیک و بازی‌های آسیایی بیش از 2 هزار نفر بوده است که تعداد ورزشکاران مهاجرت کرده در قیاس با جمعیت ورزشکاران ایرانی جالب توجه است و جالب‌تر اینکه ورزشکاران مهاجرت کرده در بالاترین سطح ورزشی کشور قرار نداشته‌اند.

آنچه از آمار مهاجرت ورزشکاران ایرانی در 40 سال اخیر در دسترس است عدد 66 نفر را شامل می‌شود که نسبت به جمعیت بزرگ ورزشکاران ما تعداد قابل توجهی نیست و برجسته‌سازی رسانه‌ای نادرستی در مورد آن صورت گرفته است.

در پایان باید متذکر شد در انعکاس اخبار مربوط به مهاجرت در حوزه‌های مختلف، صحت‌سنجی آمار و توجه به شیوه علمی احصای آمار و اعتبار منبع ضروری است. "مرجعیت" در حوزه ارائه آمارهای مربوط به مهاجرت بسیار حائز اهمیت است و باید از سوی سازمان‌ها و ارگان‌های متولی مورد توجه ویژه قرار بگیرد. نباید افراد یا گروه‌های خاص با ارائه آمارهای گمراه‌کننده در حوزه‌ مهاجرت، امنیت ملی و آرامش روانی جامعه را به خطر بیاندازند و باید برای برخورد با این افراد و ارائه آمار غلط و غلو‌آمیز، حتماً سازوکاری ویژه اندیشیده شود.

انتهای پیام/

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار اجتماعی

پایان انحصار آمریکا در گرده‌افشانی با پهپادهای ایرانی!

 پایان انحصار آمریکا در گرده‌افشانی با پهپادهای ایرانی!
2024-04-14T13:18:23+03:30
یک شرکت دانش‌بنیان موفق به طراحی و ساخت پهپاد گرده‌افشان شد. این ماژول که قابلیت نصب بر روی انواع پهپادهای ایرانی و خارجی را دارد، به صورت هوشمند می‌تواند ب...

ربودن دختر ۱۷ساله توسط خواستگار شرور در تهران!

 ربودن دختر ۱۷ساله توسط خواستگار شرور در تهران!
2024-04-14T12:51:47+03:30
فرد شرور که در جریان خواستگاری از دختر مورد علاقه خود جواب منفی شنیده بود در اقدامی هولناک دست به آدم‌ربایی این دختر زد اما با اقدام ضربتی و به‌موقع پلیس دس...

ماجرای سنگ‌اندازی برای واردات واگن‌های متروی تهران چیست؟

 ماجرای سنگ‌اندازی برای واردات واگن‌های متروی تهران چیست؟
2024-04-14T12:38:24+03:30
عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران درباره ماجرای سنگ‌اندازی برای واردات واگن‌های چینی مورد نیاز متروی تهران توضیح داد.

رویه غلط سازمان محیط زیست برای توسعه "قرق‌های شکار"

 رویه غلط سازمان محیط زیست برای توسعه "قرق‌های شکار"
2024-04-14T12:38:23+03:30
یک سالیست که سازمان محیط زیست با نادیده گرفتن حکم شرعی شکار و تاکید رهبر انقلاب بر لزوم توقف شکار، بدون پاسخگویی به نقدهای دانشگاهیان و بی‌توجه به ابعاد اجت...

ساخت پهپادهای آشیانه‌دار توسط یک شرکت دانش‌بنیان

 ساخت پهپادهای آشیانه‌دار توسط یک شرکت دانش‌بنیان
2024-04-14T11:58:31+03:30
متخصصان یک شرکت دانش‌بنیان موفق به ساخت پهپادهای آشیانه‌دار برای تصویربرداری از مناطق صعب‌العبور شدند.

حل مشکلات ۱۲ساله تملکات ملکی پروژه روددره فرحزاد

 حل مشکلات ۱۲ساله تملکات ملکی پروژه روددره فرحزاد
2024-04-14T11:58:31+03:30
معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران از حل مشکلات ۱۲ساله تملکات ملکی پروژه روددره فرحزاد خبر داد و گفت: با آغاز فرایند پرداخت و تملک معارضات ملکی؛ پیش...

آغاز اجرای طرح "نور" برای برخورد با ناهنجاری‌های اجتماعی

 آغاز اجرای طرح "نور" برای برخورد با ناهنجاری‌های اجتماعی
2024-04-14T11:58:30+03:30
فرمانده انتظامی تهران بزرگ گفت: پلیس از امروز در همه معابر و اماکن عمومی، اقدامات خود را به منظور برخورد با ناهنجاری‌های اجتماعی مانند بی‌حجابی با جدیت بیشت...

شناسایی ۷۹ مبتلا به وبا در سال گذشته/کاهش چشمگیر آمار بیماری

 شناسایی ۷۹ مبتلا به وبا در سال گذشته/کاهش چشمگیر آمار بیماری
2024-04-14T11:58:30+03:30
رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به شناسایی ۷۹ مورد ابتلا به وبا در سال گذشته، از کاهش چشمگیر آمار این بیماری در کشور نسبت به سال‌ ۱۴...

طرح کالا برگ فجرانه در ایستگاه پایانی

 طرح کالا برگ فجرانه در ایستگاه پایانی
2024-04-14T11:58:29+03:30
مرحله اول طرح فجرانه از ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ آغاز شد. مرحله دوم آن از ۲۰ اسفند تا ۱۸ فروردین ماه ۱۴۰۳ ادامه داشت و مرحله سوم نیز از ۲۰ فروردین آغاز شده و تا ۱۸ اردی...

التیام سریع‌تر زخم‌های دیابتی با کمک پانسمان نانویی

 التیام سریع‌تر زخم‌های دیابتی با کمک پانسمان نانویی
2024-04-14T11:58:29+03:30
یک شرکت دانش‌بنیان زخم‌پوش نانویی تولید کرده که می‌تواند به التیام سریع‌تر زخم‌های دیابتی کمک کند. این پانسمان باکتری‌ها را از بین برده و روند بهبود را تسری...

۳ میدان میوه و تره‌بار در جنوب تهران احداث می‌شود

 ۳ میدان میوه و تره‌بار در جنوب تهران احداث می‌شود
2024-04-14T11:58:29+03:30
شهردار منطقه ۱۷ با اشاره به احداث و بهره‌برداری از ۳ میدان میوه و تره‌بار در سطح منطقه گفت: در راستای تکمیل شبکه توزیع میوه و کالاهای اساسی، میدان های میوه ...

مشکلات واگن‌های مترو با ورود رئیس‌جمهور حل می‌شود؟

 مشکلات واگن‌های مترو با ورود رئیس‌جمهور حل می‌شود؟
2024-04-14T11:58:28+03:30
رئیس شورای شهر تهران با اشاره به مشکلات پیش آمده برای واگن‌های وارداتی از سوی وزارت کشور گفت: به همین جهت شخص رئیس جمهور برای برطرف کردن موانع و مشکلات ورود...

تقویت دانش لازمه مدیریت سرمایه انسانی

 تقویت دانش لازمه مدیریت سرمایه انسانی
2024-04-14T11:31:56+03:30
معاون شهردار تهران، تولید و تقویت دانش سرمایه انسانی را لازمه مدیریت چالش‌های این حوزه دانست.

امتحانات شبه نهایی دانش‌آموزان دهم و یازدهم از دوشنبه

 امتحانات شبه نهایی دانش‌آموزان دهم و یازدهم از دوشنبه
2024-04-14T11:31:55+03:30
دانش‌آموزان پایه‌های دهم و یازدهم دوره متوسطه دوم از روز دوشنبه ۲۷ فروردین در امتحانات شبه نهایی شرکت می‌کنند.

ورود واگن‌های مترو امسال منتفی نیست

 ورود واگن‌های مترو امسال منتفی نیست
2024-04-14T11:31:54+03:30
رئیس شورای شهر تهران گفت: ورود واگن‌های مترو امسال منتفی نیست.

ثبت‌نام رسمی برای دریافت مشوق‌های سربازی از ۱۵ اردیبهشت

 ثبت‌نام رسمی برای دریافت مشوق‌های سربازی از ۱۵ اردیبهشت
2024-04-14T11:31:54+03:30
فرمانده قرارگاه مرکزی مهارت آموزی کارکنان وظیفه نیروهای مسلح گفت: سامانه مشوق‌های سربازی تولید شده و در حال تست است، ثبت‌نام رسمی واجدین شرایط از ۱۵ اردیبشه...

چند درصد از زائران حج تمتع امسال زنان هستند؟

 چند درصد از زائران حج تمتع امسال زنان هستند؟
2024-04-14T11:31:54+03:30
مدیرکل دفتر طرح و برنامه سازمان حج و زیارت گفت: حدود ۳۷ درصد زائران شیعه حج تمتع امسال، مرد و ۴۷ درصد زائران شیعه را زنان تشکیل می‌دهند.

افزایش ۳۰۰ درصدی برداشت میگو از مزارع خاکی پرورش میگو

 افزایش ۳۰۰ درصدی برداشت میگو از مزارع خاکی پرورش میگو
2024-04-14T11:31:54+03:30
طرح بهسازی و نوسازی مزارع خاکی پرورش میگو به همت مرکز مدیریت طرح‌های کلان و پیشران معاونت علمی به منظور تکمیل و بهسازی اجرای فرایند پرورش میگو در مزارع و اف...

انتقاد بهزیستی از کم‌کاری مسئولان شهری در قبال معلولان

 انتقاد بهزیستی از کم‌کاری مسئولان شهری در قبال معلولان
2024-04-14T11:31:53+03:30
رئیس سازمان بهزیستی کشور نسبت به عدم توجه مدیریت شهری به معلولان انتقاد کرد.

ربودن دختر ۱۷ ساله توسط خواستگار شرور در تهران!

 ربودن دختر ۱۷ ساله توسط خواستگار شرور در تهران!
2024-04-14T11:31:53+03:30
شرور که در جریان خواستگاری از دختر مورد علاقه خود، جواب منفی شنیده بود در اقدامی هولناک دست به آدم‌ربایی این دختر زد اما با اقدام ضربتی و به‌موقع پلیس دستگی...

"زورگیران مسلح اتوبان صدر" دستگیر شدند

 "زورگیران مسلح اتوبان صدر" دستگیر شدند
2024-04-14T11:31:52+03:30
رئیس مرکز اطلاع‌رسانی تهران بزرگ از دستگیری زورگیران مسلح در اتوبان صدر خبر داد.

"برقی شدن پایتخت" فروردین پاک تهران را همیشگی می‌کند

 "برقی شدن پایتخت" فروردین پاک تهران را همیشگی می‌کند
2024-04-14T11:31:52+03:30
یک کارشناس صنعت خودرو معتقد است که برقی کردن حمل و نقل عمومی و ارتقای سیستم احتراق خودروهای داخلی باعث می‌شود تا هوای مطلوبی که در این فروردین تجربه می‌کنیم...

فوت ۱۶۸ نفر در حوادث ویژه هفته گذشته/ ۱۵۹۴ مصدوم در تصادفات

 فوت ۱۶۸ نفر در حوادث ویژه هفته گذشته/ ۱۵۹۴ مصدوم در تصادفات
2024-04-14T11:31:52+03:30
رئیس سازمان اورژانس کشور با اشاره به فوت ۱۶۸ نفر در حوادث ویژه طی هفته گذشته در ایران،‌ گفت: در تصادفات هفته گذشته ۱۵۹۴ نفر دچار مصدومیت شده‌اند.

احتمال تغییر زمان آغاز سال تحصیلی

 احتمال تغییر زمان آغاز سال تحصیلی
2024-04-14T11:31:52+03:30
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش درباره تغییر زمان آغاز و پایان سال تحصیلی گفت: این موضوع در کمیسیون آموزش تصویب شده و در انتظار بررسی و تصویب در صحن علنی مج...

استخدام ۱۰۰۰۰ معلم ورزش در سال ۱۴۰۳/ دانش‌آموزان موفق رشته‌های ورزشی بدون کنکور معلم می‌شوند

 استخدام ۱۰۰۰۰ معلم ورزش در سال ۱۴۰۳/ دانش‌آموزان موفق رشته‌های ورزشی بدون کنکور معلم می‌شوند
2024-02-26T06:00:47+03:30
معاون وزارت آموزش‌وپرورش با اشاره به استخدام ۱۰ هزار معلم تربیت‌بدنی در آزمون استخدامی فروردین ۱۴۰۳ گفت:دانش‌آموزان قهرمان رشته‌های ورزشی بدون کنکور وارد دا...

غربالگری اختلالات یادگیری دانش‌آموزان دبستانی بعد از تعطیلات عید

 غربالگری اختلالات یادگیری دانش‌آموزان دبستانی بعد از تعطیلات عید
2024-02-26T06:00:47+03:30
مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش‌وپرورش از اجرای غربالگری اختلالات یادگیری برای دانش‌آموزان دوره ابتدایی خبر داد.

کشف ۳۴۲ عدد لوازم خانگی قاچاق در خیابان فدائیان اسلام

 کشف ۳۴۲ عدد لوازم خانگی قاچاق در خیابان فدائیان اسلام
2024-02-26T06:00:46+03:30
رئیس پلیس امنیت اقتصادی تهران بزرگ از کشف بیش از ۳۰۰ قلم انواع لوازم آشپزخانه قاچاق خبر داد و گفت: کارشناسان ارزش کالاها کشف شده را بیش از ۱.۵ میلیارد تومان...

ترخیص خودروهای توقیفی به مناسبت نیمه شعبان

 ترخیص خودروهای توقیفی به مناسبت نیمه شعبان
2024-02-26T06:00:46+03:30
سخنگوی پلیس از ترخیص خودروهای توقیفی به مناسبت نیمه شعبان خبر داد.

توصیه‌های پلیس درپی هشدار هواشناسی/ سفر غیرضروری نروید

 توصیه‌های پلیس درپی هشدار هواشناسی/ سفر غیرضروری نروید
2024-02-26T06:00:45+03:30
پلیس راهور فراجا طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: با توجه به صدور هشدار سطح نارنجی از سوی سازمان هواشناسی، هم‌میهنان در صورت لزوم به سفر با آمادگی کامل اقدام به سفر...

صفر تا صد میزان افزایش عوارض ساختمانی، طرح ترافیک و پارک حاشیه‌ای در سال ۱۴۰۳

 صفر تا صد میزان افزایش عوارض ساختمانی، طرح ترافیک و پارک حاشیه‌ای در سال ۱۴۰۳
2024-02-26T06:00:45+03:30
براساس مصوبه شورای شهر تهران عوارض ساختمانی، مشاغل سیار و بی‌کانون، نصب دکل، طرح ترافیک، پارک حاشیه‌ای و حفظ و گسترش فضای سبز در سال ۱۴۰۳ افزایش پیدا کرد.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)