میرنیوز

انتفاع توده مردم از اجرای دقیق و کامل "سند تحول قضایی"/ پرهیز سند تحول از کلی‌گویی و تمرکز بر حل مسائل قضایی

 انتفاع توده مردم از اجرای دقیق و کامل "سند تحول قضایی"/ پرهیز سند تحول از کلی‌گویی و تمرکز بر حل مسائل قضایی 2023-02-27T13:13:52+03:30

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، برخی از راهبردهای استراتژیک قوه قضائیه در دوره‌های مختلف آن حول نظرات شخصی رئیس قوه و توسط او تعیین می‌شد، گاهی با تعطیل کردن دادسراها و پس از چند سال بازگشایی آنها، گاهی با تمرکز بر توسعه قضات، گاهی تمرکز برای توسعه دادرسی و در دوره‌ای هم تلاش برای توسعه داوری و ...  دال بر لزوم تدوین برنامه مدون راهبردی در دستگاه قضایی داشته است.

این وضعیت ادامه داشت تا اینکه از بیش از دو سال قبل، قوه قضائیه سندی را به عنوان راهبرد فعالیت‌های و اقدامات تدوین کرد که سر منشأ تحول در دستگاه قضایی خواهد بود و از این رو نام "سند تحول قضایی" برای آن انتخاب شد.

این سند چیست و عملکرد آن چگونه است؟ آیا این سند توانسته اهداف خود را تا این مرحله محقق سازد؟ آیا اجرای سند تحول می‌تواند قوه قضائیه را به سرمنزل تحول و تعالی برساند؟

برای پاسخ به این سؤالات، گفت‌وگویی با حجت‌الاسلام دکتر محسن ابراهیمی؛ رئیس مرکز تحول قوه قضاییهانجام دهیم و در آن ابعاد مختلف سند تحول را مورد بررسی قرار دهیم. آنچه در ادامه می‌خوانید، بخش نخست این گفت‌وگوست:

قوه قضائیه , سند تحول قضایی , قانون , زندان ,

تسنیم: بیش از دو سال است که سند تحول قضایی ابلاغ شده و طبق گفته مسئولان ارشد دستگاه قضا، برنامه‌های کوتاه‌مدت و درصد بالایی از برنامه‌های میان‌مدت آن اجرایی شده است؛ چه لزومی برای تدوین و اجرای سند تحول در دستگاه قضایی وجود داشته است؟

اصل 156 قانون اساسی، مأموریت‌هایی بر عهده قوه قضاییه گذاشته که وقتی این 5 مأموریت را می‌خوانیم به عمق نگاه کسانی که قانون اساسی را تدوین می‌کردند نسبت به عدلیه، پی می‌بریم.

تلقی مردم از دستگاه قضا این است که صرفاً به اختلافات رسیدگی می‌کند و تنها وظیفه‌اش همین است. یک مانع و یک حجاب ذهنی نسبت به وظایف و مأموریت‌های دستگاه قضایی وجود دارد که باید برطرف شود آن هم کارکرد‌هایی هستند که در اصل 156 قانون اساسی آمده است.

از طرفی یک مانع سازمانی و عملکردی نیز در قوه قضاییه در طول سالیان متمادی ایجاد شده و همین دلیل تلقی محدود مردم از دستگاه قضایی شده است. در حقیقت نه تنها رسیدگی عادلانه به اختلافات و دعاوی از وظایف قوه قضاییه است بلکه این قوه، پناهگاهی برای هرگونه تظلم‌خواهی و نیز گسترش عدل، احیای آزادی‌های مشروع، احیای حقوق عامه، نظارت بر حسن اجرای همه قوانین، پیشگیری از وقوع جرم و اصلاح مجرمان است. این نشان می‌دهد که قانون اساسی توقع خاصی از دستگاه قضایی دارد که از آنچه در طول پس از انقلاب رخ داده، فاصله دارد.

یکی از اتفاقاتی که در سند تحول می‌افتد این است که برمی‌گردیم به قانون اساسی که از عدلیه چه می‌خواهد و اینکه آنچه در حال حاضر با آن مواجه هستیم و جایی که ایستاده‌ایم درست است یا خیر.

تسنیم: تدوین سند تحول قضایی قبل از دوره ریاست آقای رئیسی شروع شد؟

قبل از آنکه آقای رئیسی به ریاست قوه قضاییه منصوب شود، برنامه‌های قوه قضاییه برای تدوین این سند شروع شده بود یعنی زمزمه تحول در اواخر دوره آیت‌الله آملی‌لاریجانی در قوه قضاییه شکل گرفت و برنامه تحول در دستور کار بود و در ادامه هم آقای رئیسی با اطلاع و اشراف از زمینه‌های آن، تدوین سند تحول را در دستور کار قرار داد البته پیش از اینها هم از دوره مرحوم هاشمی‌شاهرودی، برنامه تحول شبیه به آنچه برای کشور در قالب برنامه توسعه برنامه‌ریزی می‌شود، تدوین و ابلاغ می‌شد. به هر حال کار تدوین سند تحول قضایی از سوی چند کارگروه با حضور نخبگان دستگاه قضا و گروه‌هایی از حوزه و دانشگاه در اواخر سال 97 شروع شد.

نکته برجسته سند تحول قضایی این است که به جای کلی‌گویی و گفتن حرف‌های نظری، یک برنامه کاملاً راهبردی و ناظر به عملیات ارائه می‌دهد و به دنبال حل مسئله‌های کلان قوه قضاییه است و از شعارزدگی و بحث‌های تئوریک، فاصله گرفته و در عین حال، نگاه خلاقانه و راه‌حل‌های نوآورانه در سراسر آن مشاهده می‌شود. در مجموع در سند تحول 170 راهکار و حدود 40 اقدام در نظر گرفته شده است.

تسنیم: به صورت عینی این را توضیح می‌دهید؟

سند تحول قضایی درباره رسیدگی به امور قضایی مردم مسائل را از دادسرا و دادگاه پی گرفته است. اینکه مردم در پیگیری امور قضایی خود دچار چه مشکلاتی هستند. این مشکلات را احصا کرده و در گام اول ریشه‌یابی کرده و سپس برای آن راه‌حل می‌یابد و آنها در قالب راهبرد و راهکار ارائه می‌دهد.

سند تحول همچنین سراغ قانون اساسی، فرمایشات امام و انتظارات مقام معظم رهبری نیز رفته و آنها را هم مدنظر قرار داده است اما شالوده اصلی آن بر مسئله‌شناسی قرار داده شده و به دنبال حل مسائل قضایی است.

تسنیم: یکی از مسائلی که مردم در مواجهه با دستگاه قضایی با آن مواجه هستند، این است که از حقوق خود مطلع نیستند! آیا سند تحول به این مسئله نیز پرداخته است؟

بله. به عنوان مثال یک گروه از این افراد، زندانیان هستند که طبق حکم دادگاه باید دوران حبس خود را بگذرانند. زندانی حقوقی دارد و گاهی از نهادهای ارفاقی که در قانون آمده بهره‌مند می‌شود و گاهی خود از آنها اطلاع ندارد! زندانی باید بداند که این ارفاقات شامل او می‌شود یا نه، زندانی از اینها خبر ندارد و همه هم وکیل حاذق ندارند که از این موارد مطلع شوند و یا باید بتواند انتقادات یا گزارش‌هایی را به اطلاع مقامات نظارتی خارج از زندان برساند و ... .

قوه قضائیه , سند تحول قضایی , قانون , زندان ,

تسنیم: یعنی سند تحول این موضوع را مدنظر قرار داده و این حقوق را به زندانی گوشزد می‌کند؟

بله. بر اساس سند تحول و پیش از اعطای عفو گسترده، زندانی‌ها و محکومان یک دور پایش شدند و نشان داد که خیلی‌ها می‌توانند از این نهادهای ارفاقی استفاده کنند اما درباره زندانی، این تمام کار سند تحول نیست.

سند تحول به دنبال حل ریشه‌ای این موضوع است و به دنبال اتخاذ سازوکاری است برای اینکه زندانی خودش متوجه ارفاقات قانونی شود و خودش پیگیر استفاده از این امکان قانونی شود. برای همین به دنبال آن رفته است که سامانه مدیریت زندانی را طراحی و در اختیار وی قرار دهد؛ به گونه‌ای که مراحل پرونده زندانی را به‌صورت برخط به او اطلاع دهد. این یک راهکاری است که سند تحول قضایی برای زندانیان در نظر گرفته و امروز سازمان زندان‌ها با جدیت در حال پیگیری و پیاده‌سازی آن است.

تسنیم: الان عملکرد سامانه برای زندانیان چطور قابل ارزیابی است، آیا می‌توان اعلام کرد که چند درصد از زندانیان را تحت پوشش دارد؟

نمی‌توان درصد داد چون خیلی گسترده است. اصل سامانه راه‌اندازی شده اما مهم این است که همه موارد در سامانه "سمپ" یا همان سامانه مدیریت پرونده اعلام شود. این قابلیت در سند دیده شده تا موارد را به طرف‌های پرونده‌های قضایی اعلام کند و هر جا هر گونه نهاد ارفاقی شامل حال او می‌شود به وی اعلام شده و زندانی‌ روزانه از مراحل پرونده خود مطلع شود.

تسنیم: این یعنی حقوق زندانیان هیچ‌گاه تضییع نخواهد شد و قانون حتماً برای آنها اجرا خواهد شد!

در زندان مسئله اصلی، موضوع بازگشت است. قانون اساسی از اصلاح مجرمان می‌گوید اما متأسفانه ما 40 درصد بازگشت به زندان داریم که رقم بالایی است و در شأن کشور ما نیست. به هر حال آسیب اصلی زندانی به خودش نمی‌رسد، برای او هم هست ولی مهم‌تر از آن، آسیبی است که متوجه خانواده‌اش می‌شود.

ما برای زندانی استانداردهایی را فراهم می‌کنیم اما این همسر و فرزندانش هستند که مجازات می‌شوند! به این دلیل دنبال این هستیم که اشتغال زندانیان توسعه یابد و البته درآمد آن به خانواده‌هایشان تعلق پیدا کند تا کمتر در معرض آسیب باشند.

سند تحول قضایی بر اشتغال زندانیان با طراحی سازوکارهای انگیزشی تاکید دارد. سال گذشته بیش از 1000 فقره تسهیلات اشتغال به زندانیان داده شده است که از این تعداد کمتر از 100 نفر که تسهیلات گرفته‌ بودند به زندان برگشته‌اند. یعنی آمار 40 درصد بازگشت به زندان به زیر 10 درصد کاهش پیدا می‌کند.

تسنیم: چرا اشتغال زندانی این همه برای قوه قضاییه مهم است؟

مسائل مختلفی در این زمینه وجود دارد؛ در زندان با زندانی خیلی خوب کار می‌شود، متنبه می‌شود و آموزش می‌بیند، برایش جشنواره می‌گذارند و به او کار یاد می‌دهند اما وقتی او آزاد می‌شود و بیرون می‌رود، کجا باید زندگی کند؟ کجا کار کند؟ از او گواهی عدم سوءپیشینه می‌خواهند و گاهی جامعه و خانواده او را طرد می‌کند.

اما در این بین، همان دوستانی که او را به راه خلاف کشانده‌اند از او استقبال می‌کنند! به این دلیل باید روی اشتغال آنان کار کنیم، اینکه زندانی در زندان مهارت یاد بگیرد و مهم‌تر از آن، بستری برای ادامه کار و اشتغال او در محیط جامعه ایجاد شود. رسیدن به درآمد هم انگیزه است تا بیشتر تلاش کرده و زندگی سالمی را از سر بگیرد.

قوه قضائیه , سند تحول قضایی , قانون , زندان ,

تسنیم: ما در بحث رسیدگی قضایی گاهی دچار فساد هستیم که در گزارش‌های رسمی هم به آن اذعان شده است. سند تحول قضایی برای این موضوع برنامه‌ای دارد؟

ما 21 میلیون پرونده در دستگاه قضایی داریم که هر کدام از آنها حداقل دو طرف دارد یعنی بیش از 40 میلیون نفر درگیر این پرونده‌ها هستند. این تعداد پرونده باید با حدود 10 هزار قاضی بررسی، رسیدگی و مختومه شود!

این حجم از پرونده را به هر کسی بدهید نمی‌تواند آن را اداره کند ضمن آنکه منفعت‌های زیادی در این بین وجود دارد و در برخی مواقع روابط ناسالمی هم شکل می‌گیرد و اگر ورودی و خروجی به خوبی نظارت نشود دچار فساد خواهد شد.

کاری که سند تحول کرد این بود که آمد این را تحلیل کرد؛ اینکه چرا حجم پرونده‌ها زیاد می‌شود؟ چرا کسی می‌تواند در دستگاه قضایی پول نامشروع بگیرد و روابط ناسالم شکل گیرد؟ نگاه غیرمسئله‌ای می‌گوید که فوراً نظارت را تقویت کنید که این عملا ممکن نیست و نمی‌شود 21 میلیون پرونده را نظارت کرد.

اگر کسی بخواهد یک پرونده را فقط توضیح دهد به یک ساعت زمان نیاز دارد و حالا دستگاه قضایی با میلیون‌ها پرونده مواجه است. ما آمدیم در سند تحول مسئله‌ها را شناسایی کردیم تا بدانیم ریشه فساد در فرآیندهای قضایی چیست و چطور می شود سازوکاری را طراحی کرد که فساد اساسا شکل نگیرد.

تسنیم: اینجا گاهی با موارد قانونی مواجهیم که پاسخی برای برخی ابهامات نیست! هر قاضی می‌تواند بگوید که من مستقل هستم و تشخیص من این بود که رأی درست همین است که صادر کرده‌ام!

قاضی مستقل است و این بر طبق فقه و قانون است که استقلال دارد اما مستقل یعنی اینکه مقام مافوق یا هم‌عرض نمی‌تواند در فرآیند رسیدگی دخالت کرده و یا تشخیص و قضاوت او را خدشه‌دار کند اما آیا نمی‌شود راه‌های بازدارنده از فساد برای همین رأی مستقل تعبیه کرد؟

امسال مقام معظم رهبری در هفته قوه قضاییه گفتند که اتقان آرای قضایی را جدی بگیرید که اتفاقاَ یکی از محورهای سند تحول است. چگونه می‌توان 21 میلیون رأی را متقن کرد؟ می‌توانیم برویم به سمتی که برخی از ابزارهای شفافیت را به کار بگیریم و آرا و نحوه صدور آن را شیشه‌ای کنیم. ریشه این چالش یکی در میزان بالای پرونده و حجم کار قاضی است و دیگری اینکه کسی نمی‌بیند قاضی چه رأیی داده است و آیا دقت کافی در رأی وجود دارد یا خیر.

به این دلیل آرا را به صورت عمومی منتشر می‌کنیم و سامانه انتشار آرای قضایی برای این منظور در نظر گرفته شده است که تا الان 4 میلیون و 200 هزار رأی در آن گمنام‌سازی شده و آماده انتشار است.

قوه قضائیه , سند تحول قضایی , قانون , زندان ,

پایان بخش نخست ...

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار اجتماعی

پایان انحصار آمریکا در گرده‌افشانی با پهپادهای ایرانی!

 پایان انحصار آمریکا در گرده‌افشانی با پهپادهای ایرانی!
2024-04-14T13:18:23+03:30
یک شرکت دانش‌بنیان موفق به طراحی و ساخت پهپاد گرده‌افشان شد. این ماژول که قابلیت نصب بر روی انواع پهپادهای ایرانی و خارجی را دارد، به صورت هوشمند می‌تواند ب...

ربودن دختر ۱۷ساله توسط خواستگار شرور در تهران!

 ربودن دختر ۱۷ساله توسط خواستگار شرور در تهران!
2024-04-14T12:51:47+03:30
فرد شرور که در جریان خواستگاری از دختر مورد علاقه خود جواب منفی شنیده بود در اقدامی هولناک دست به آدم‌ربایی این دختر زد اما با اقدام ضربتی و به‌موقع پلیس دس...

ماجرای سنگ‌اندازی برای واردات واگن‌های متروی تهران چیست؟

 ماجرای سنگ‌اندازی برای واردات واگن‌های متروی تهران چیست؟
2024-04-14T12:38:24+03:30
عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران درباره ماجرای سنگ‌اندازی برای واردات واگن‌های چینی مورد نیاز متروی تهران توضیح داد.

رویه غلط سازمان محیط زیست برای توسعه "قرق‌های شکار"

 رویه غلط سازمان محیط زیست برای توسعه "قرق‌های شکار"
2024-04-14T12:38:23+03:30
یک سالیست که سازمان محیط زیست با نادیده گرفتن حکم شرعی شکار و تاکید رهبر انقلاب بر لزوم توقف شکار، بدون پاسخگویی به نقدهای دانشگاهیان و بی‌توجه به ابعاد اجت...

ساخت پهپادهای آشیانه‌دار توسط یک شرکت دانش‌بنیان

 ساخت پهپادهای آشیانه‌دار توسط یک شرکت دانش‌بنیان
2024-04-14T11:58:31+03:30
متخصصان یک شرکت دانش‌بنیان موفق به ساخت پهپادهای آشیانه‌دار برای تصویربرداری از مناطق صعب‌العبور شدند.

حل مشکلات ۱۲ساله تملکات ملکی پروژه روددره فرحزاد

 حل مشکلات ۱۲ساله تملکات ملکی پروژه روددره فرحزاد
2024-04-14T11:58:31+03:30
معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران از حل مشکلات ۱۲ساله تملکات ملکی پروژه روددره فرحزاد خبر داد و گفت: با آغاز فرایند پرداخت و تملک معارضات ملکی؛ پیش...

آغاز اجرای طرح "نور" برای برخورد با ناهنجاری‌های اجتماعی

 آغاز اجرای طرح "نور" برای برخورد با ناهنجاری‌های اجتماعی
2024-04-14T11:58:30+03:30
فرمانده انتظامی تهران بزرگ گفت: پلیس از امروز در همه معابر و اماکن عمومی، اقدامات خود را به منظور برخورد با ناهنجاری‌های اجتماعی مانند بی‌حجابی با جدیت بیشت...

شناسایی ۷۹ مبتلا به وبا در سال گذشته/کاهش چشمگیر آمار بیماری

 شناسایی ۷۹ مبتلا به وبا در سال گذشته/کاهش چشمگیر آمار بیماری
2024-04-14T11:58:30+03:30
رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به شناسایی ۷۹ مورد ابتلا به وبا در سال گذشته، از کاهش چشمگیر آمار این بیماری در کشور نسبت به سال‌ ۱۴...

طرح کالا برگ فجرانه در ایستگاه پایانی

 طرح کالا برگ فجرانه در ایستگاه پایانی
2024-04-14T11:58:29+03:30
مرحله اول طرح فجرانه از ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ آغاز شد. مرحله دوم آن از ۲۰ اسفند تا ۱۸ فروردین ماه ۱۴۰۳ ادامه داشت و مرحله سوم نیز از ۲۰ فروردین آغاز شده و تا ۱۸ اردی...

التیام سریع‌تر زخم‌های دیابتی با کمک پانسمان نانویی

 التیام سریع‌تر زخم‌های دیابتی با کمک پانسمان نانویی
2024-04-14T11:58:29+03:30
یک شرکت دانش‌بنیان زخم‌پوش نانویی تولید کرده که می‌تواند به التیام سریع‌تر زخم‌های دیابتی کمک کند. این پانسمان باکتری‌ها را از بین برده و روند بهبود را تسری...

۳ میدان میوه و تره‌بار در جنوب تهران احداث می‌شود

 ۳ میدان میوه و تره‌بار در جنوب تهران احداث می‌شود
2024-04-14T11:58:29+03:30
شهردار منطقه ۱۷ با اشاره به احداث و بهره‌برداری از ۳ میدان میوه و تره‌بار در سطح منطقه گفت: در راستای تکمیل شبکه توزیع میوه و کالاهای اساسی، میدان های میوه ...

مشکلات واگن‌های مترو با ورود رئیس‌جمهور حل می‌شود؟

 مشکلات واگن‌های مترو با ورود رئیس‌جمهور حل می‌شود؟
2024-04-14T11:58:28+03:30
رئیس شورای شهر تهران با اشاره به مشکلات پیش آمده برای واگن‌های وارداتی از سوی وزارت کشور گفت: به همین جهت شخص رئیس جمهور برای برطرف کردن موانع و مشکلات ورود...

تقویت دانش لازمه مدیریت سرمایه انسانی

 تقویت دانش لازمه مدیریت سرمایه انسانی
2024-04-14T11:31:56+03:30
معاون شهردار تهران، تولید و تقویت دانش سرمایه انسانی را لازمه مدیریت چالش‌های این حوزه دانست.

امتحانات شبه نهایی دانش‌آموزان دهم و یازدهم از دوشنبه

 امتحانات شبه نهایی دانش‌آموزان دهم و یازدهم از دوشنبه
2024-04-14T11:31:55+03:30
دانش‌آموزان پایه‌های دهم و یازدهم دوره متوسطه دوم از روز دوشنبه ۲۷ فروردین در امتحانات شبه نهایی شرکت می‌کنند.

ورود واگن‌های مترو امسال منتفی نیست

 ورود واگن‌های مترو امسال منتفی نیست
2024-04-14T11:31:54+03:30
رئیس شورای شهر تهران گفت: ورود واگن‌های مترو امسال منتفی نیست.

ثبت‌نام رسمی برای دریافت مشوق‌های سربازی از ۱۵ اردیبهشت

 ثبت‌نام رسمی برای دریافت مشوق‌های سربازی از ۱۵ اردیبهشت
2024-04-14T11:31:54+03:30
فرمانده قرارگاه مرکزی مهارت آموزی کارکنان وظیفه نیروهای مسلح گفت: سامانه مشوق‌های سربازی تولید شده و در حال تست است، ثبت‌نام رسمی واجدین شرایط از ۱۵ اردیبشه...

چند درصد از زائران حج تمتع امسال زنان هستند؟

 چند درصد از زائران حج تمتع امسال زنان هستند؟
2024-04-14T11:31:54+03:30
مدیرکل دفتر طرح و برنامه سازمان حج و زیارت گفت: حدود ۳۷ درصد زائران شیعه حج تمتع امسال، مرد و ۴۷ درصد زائران شیعه را زنان تشکیل می‌دهند.

افزایش ۳۰۰ درصدی برداشت میگو از مزارع خاکی پرورش میگو

 افزایش ۳۰۰ درصدی برداشت میگو از مزارع خاکی پرورش میگو
2024-04-14T11:31:54+03:30
طرح بهسازی و نوسازی مزارع خاکی پرورش میگو به همت مرکز مدیریت طرح‌های کلان و پیشران معاونت علمی به منظور تکمیل و بهسازی اجرای فرایند پرورش میگو در مزارع و اف...

انتقاد بهزیستی از کم‌کاری مسئولان شهری در قبال معلولان

 انتقاد بهزیستی از کم‌کاری مسئولان شهری در قبال معلولان
2024-04-14T11:31:53+03:30
رئیس سازمان بهزیستی کشور نسبت به عدم توجه مدیریت شهری به معلولان انتقاد کرد.

ربودن دختر ۱۷ ساله توسط خواستگار شرور در تهران!

 ربودن دختر ۱۷ ساله توسط خواستگار شرور در تهران!
2024-04-14T11:31:53+03:30
شرور که در جریان خواستگاری از دختر مورد علاقه خود، جواب منفی شنیده بود در اقدامی هولناک دست به آدم‌ربایی این دختر زد اما با اقدام ضربتی و به‌موقع پلیس دستگی...

"زورگیران مسلح اتوبان صدر" دستگیر شدند

 "زورگیران مسلح اتوبان صدر" دستگیر شدند
2024-04-14T11:31:52+03:30
رئیس مرکز اطلاع‌رسانی تهران بزرگ از دستگیری زورگیران مسلح در اتوبان صدر خبر داد.

"برقی شدن پایتخت" فروردین پاک تهران را همیشگی می‌کند

 "برقی شدن پایتخت" فروردین پاک تهران را همیشگی می‌کند
2024-04-14T11:31:52+03:30
یک کارشناس صنعت خودرو معتقد است که برقی کردن حمل و نقل عمومی و ارتقای سیستم احتراق خودروهای داخلی باعث می‌شود تا هوای مطلوبی که در این فروردین تجربه می‌کنیم...

فوت ۱۶۸ نفر در حوادث ویژه هفته گذشته/ ۱۵۹۴ مصدوم در تصادفات

 فوت ۱۶۸ نفر در حوادث ویژه هفته گذشته/ ۱۵۹۴ مصدوم در تصادفات
2024-04-14T11:31:52+03:30
رئیس سازمان اورژانس کشور با اشاره به فوت ۱۶۸ نفر در حوادث ویژه طی هفته گذشته در ایران،‌ گفت: در تصادفات هفته گذشته ۱۵۹۴ نفر دچار مصدومیت شده‌اند.

احتمال تغییر زمان آغاز سال تحصیلی

 احتمال تغییر زمان آغاز سال تحصیلی
2024-04-14T11:31:52+03:30
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش درباره تغییر زمان آغاز و پایان سال تحصیلی گفت: این موضوع در کمیسیون آموزش تصویب شده و در انتظار بررسی و تصویب در صحن علنی مج...

استخدام ۱۰۰۰۰ معلم ورزش در سال ۱۴۰۳/ دانش‌آموزان موفق رشته‌های ورزشی بدون کنکور معلم می‌شوند

 استخدام ۱۰۰۰۰ معلم ورزش در سال ۱۴۰۳/ دانش‌آموزان موفق رشته‌های ورزشی بدون کنکور معلم می‌شوند
2024-02-26T06:00:47+03:30
معاون وزارت آموزش‌وپرورش با اشاره به استخدام ۱۰ هزار معلم تربیت‌بدنی در آزمون استخدامی فروردین ۱۴۰۳ گفت:دانش‌آموزان قهرمان رشته‌های ورزشی بدون کنکور وارد دا...

غربالگری اختلالات یادگیری دانش‌آموزان دبستانی بعد از تعطیلات عید

 غربالگری اختلالات یادگیری دانش‌آموزان دبستانی بعد از تعطیلات عید
2024-02-26T06:00:47+03:30
مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش‌وپرورش از اجرای غربالگری اختلالات یادگیری برای دانش‌آموزان دوره ابتدایی خبر داد.

کشف ۳۴۲ عدد لوازم خانگی قاچاق در خیابان فدائیان اسلام

 کشف ۳۴۲ عدد لوازم خانگی قاچاق در خیابان فدائیان اسلام
2024-02-26T06:00:46+03:30
رئیس پلیس امنیت اقتصادی تهران بزرگ از کشف بیش از ۳۰۰ قلم انواع لوازم آشپزخانه قاچاق خبر داد و گفت: کارشناسان ارزش کالاها کشف شده را بیش از ۱.۵ میلیارد تومان...

ترخیص خودروهای توقیفی به مناسبت نیمه شعبان

 ترخیص خودروهای توقیفی به مناسبت نیمه شعبان
2024-02-26T06:00:46+03:30
سخنگوی پلیس از ترخیص خودروهای توقیفی به مناسبت نیمه شعبان خبر داد.

توصیه‌های پلیس درپی هشدار هواشناسی/ سفر غیرضروری نروید

 توصیه‌های پلیس درپی هشدار هواشناسی/ سفر غیرضروری نروید
2024-02-26T06:00:45+03:30
پلیس راهور فراجا طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: با توجه به صدور هشدار سطح نارنجی از سوی سازمان هواشناسی، هم‌میهنان در صورت لزوم به سفر با آمادگی کامل اقدام به سفر...

صفر تا صد میزان افزایش عوارض ساختمانی، طرح ترافیک و پارک حاشیه‌ای در سال ۱۴۰۳

 صفر تا صد میزان افزایش عوارض ساختمانی، طرح ترافیک و پارک حاشیه‌ای در سال ۱۴۰۳
2024-02-26T06:00:45+03:30
براساس مصوبه شورای شهر تهران عوارض ساختمانی، مشاغل سیار و بی‌کانون، نصب دکل، طرح ترافیک، پارک حاشیه‌ای و حفظ و گسترش فضای سبز در سال ۱۴۰۳ افزایش پیدا کرد.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)