میرنیوز
به گزارش خبرگزاری مهر، احمد محمودزاده گفت: یکی از ارکان تربیت، خانواده است که در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تأکید بسیاری شده است و ما نیز نباید از این رکن مهم تربیتی غافل شویم؛ بلکه به سمت برجستهسازی آن حرکت کنیم. مسئلهی تربیت به عنوان هدف و غایت نهایی آموزش و پرورش، امر پیچیدهای است.
وی با اشاره به موضوع مشارکت و خانواده، گفت: بیش از ۶۰ موضوع درباره خانواده و مشارکت در سند تحول آموزش و پرورش مطرح شده است؛ همچنین در سند تحول دولت که به عنوان سند انتظار ابلاغ گردید، چرخشها و نگاههای خوبی به خانواده و تعامل و مدرسه شده است. تربیت در متن تعلیم است و تعلیم، پیش نیاز و مقدمه آن میباشد، لذا جریان تربیت مصون از تأثیرپذیری از منابع مختلف نیست.
محمودزاده با اشاره به اینکه در گذشته نگاه به مشارکت خانواده عمدتاً مشارکت مالی بوده است، تصریح کرد: اکنون این نگاه کاملاً تغییر کرده است و در اسناد بالادستی نیز از مشارکت خانواده به مشارکت چند وجهی و اجتماعی تعریف میشود و تربیت مستلزم مشارکت فعال تمامی عوامل اجتماعی سهیم و مؤثر در آن به ویژه پشتیبانی عناصر اصلی اجتماع و ارکان این فرآیند یعنی خانواده، مدرسه، رسانه، سازمانها و نهادهای غیردولتی در دوران معاصر است.
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی با بیان اینکه بحث خانواده در انجمن اولیا و مربیان پیگیری میشود، افزود: انجمن اولیا و مربیان نیز با برنامههای متعدد و چرخشهای تحولی و همچنین همراهی و هماهنگی با معاونتها و سازمانها، برای برجستهسازی خانواده به عنوان رکن تعلیم و تربیت گامهای خوبی را برداشته است. از این رو ایجاد هماهنگی، همکاری و تعامل مثبت و سازنده بین نهاد خانواده و مدرسه به منظور رسیدن به اهداف تربیتی ضرورت دارد.
محمودزاده با بیان اینکه امروز ما با این سوال اساسی که چگونه با منابع تأثیرگذار در تربیت دانش آموزان مانند خانواده و رسانه تعامل کنیم؟، اظهار کرد: اولین موضوع در چگونگی تعامل خانواده و مدرسه مفهوم پردازی نهادها و انجام پژوهشهای اجتهادی است. چگونگی تعاملات خانواده و مدرسه کمتر مورد اندیشه و نظر ورزی قرار گرفته است و بایستی انجمن اولیا و مربیان با همکاری پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، به ویژه پژوهشکده خانواده و مدرسه به صورت جدی به این موضوع ورود پیدا کند.
وی دومین موضوع را رفع موانع پیش روی ایجاد تعامل دانست و گفت: یکی از موانع اساسی، وجود مجریان ناکارآمد در بین متولیان و ارکان این تعامل است و باید مدیران بی انگیزه و در سطح کلانتر، نگرشهای غلط و نادرست سیاستگذاران این عرصه اصلاح شود زیرا در غیر این صورت تعاملی سازنده شکل نخواهد گرفت.
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی با بیان اینکه در رابطه با چگونگی تعامل نیازمند راهبردهای ایجاد تعامل هستیم، افزود: از جمله این راهبردها، دادن نقش در محیط مدرسه و وجود مجموعهای از نظامهای تشویقی برای والدین و فرزندان به صورت مجزا است به طوری که با طراحی یک نظام تشویقی برای والدین آنها را در تعامل بین مدرسه و خانواده در راستای تربیت دانش آموزان و فرزندانشان فعال نگه داشت.
وی ادامه داد: حاصل این نوع نظامهای تشویقی و موارد مشابه اقناع فکری والدین است و انجمن اولیا و مربیان به عنوان یکی از ارکان مهم و کلیدی و حساس، میتواند در راستای این نگاه و رویکرد و مشارکت مؤثر خانواده در آموزش و پرورش که به عنوان سومین موضوع مد نظر است، نقش آفرینی کند و این بستر را فراهم نماید.
معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به فعالیت مدارس هیأت امنایی اظهار کرد: متأسفانه نظام کنکور محور و تک بعدی، باعث شد که خانواده نیز نگاه تک بعدی به نظام تعلیم و تربیت داشته باشد؛ در حالی که سند تحول آموزش و پرورش به تربیت چند ساحتی میپردازد و تعامل مدرسه و خانواده نیز باید بر محور تربیت چند ساحتی باشد و ما هم در برنامههای خود به این سمت در حرکت هستیم که فعالیت مدارس هیأت امنایی نیز در این مسیر قرار گیرد.
محمودزاده با اشاره به اینکه یکی از اقدامات اصلی ما در آینده، مشارکت اولیا، دانشآموزان، خیرین و گروههای جهادی را در فعالیت مدارس هیأت امنایی و تعامل چند جانبه آنها در این مدارس است، تصریح کرد: انجمن اولیا و مربیان میتواند نقش پررنگی در حوزهی مسائل تربیتی مدارس داشته باشند.
منبع : خبرگزاری مهر
پایان انحصار آمریکا در گردهافشانی با پهپادهای ایرانی!
ربودن دختر ۱۷ساله توسط خواستگار شرور در تهران!
ماجرای سنگاندازی برای واردات واگنهای متروی تهران چیست؟
رویه غلط سازمان محیط زیست برای توسعه "قرقهای شکار"
ساخت پهپادهای آشیانهدار توسط یک شرکت دانشبنیان
حل مشکلات ۱۲ساله تملکات ملکی پروژه روددره فرحزاد
آغاز اجرای طرح "نور" برای برخورد با ناهنجاریهای اجتماعی
شناسایی ۷۹ مبتلا به وبا در سال گذشته/کاهش چشمگیر آمار بیماری
طرح کالا برگ فجرانه در ایستگاه پایانی
التیام سریعتر زخمهای دیابتی با کمک پانسمان نانویی
۳ میدان میوه و ترهبار در جنوب تهران احداث میشود
مشکلات واگنهای مترو با ورود رئیسجمهور حل میشود؟
تقویت دانش لازمه مدیریت سرمایه انسانی
امتحانات شبه نهایی دانشآموزان دهم و یازدهم از دوشنبه
ورود واگنهای مترو امسال منتفی نیست
ثبتنام رسمی برای دریافت مشوقهای سربازی از ۱۵ اردیبهشت
چند درصد از زائران حج تمتع امسال زنان هستند؟
افزایش ۳۰۰ درصدی برداشت میگو از مزارع خاکی پرورش میگو
انتقاد بهزیستی از کمکاری مسئولان شهری در قبال معلولان
ربودن دختر ۱۷ ساله توسط خواستگار شرور در تهران!
"زورگیران مسلح اتوبان صدر" دستگیر شدند
"برقی شدن پایتخت" فروردین پاک تهران را همیشگی میکند
فوت ۱۶۸ نفر در حوادث ویژه هفته گذشته/ ۱۵۹۴ مصدوم در تصادفات
احتمال تغییر زمان آغاز سال تحصیلی
استخدام ۱۰۰۰۰ معلم ورزش در سال ۱۴۰۳/ دانشآموزان موفق رشتههای ورزشی بدون کنکور معلم میشوند
غربالگری اختلالات یادگیری دانشآموزان دبستانی بعد از تعطیلات عید
کشف ۳۴۲ عدد لوازم خانگی قاچاق در خیابان فدائیان اسلام
ترخیص خودروهای توقیفی به مناسبت نیمه شعبان
توصیههای پلیس درپی هشدار هواشناسی/ سفر غیرضروری نروید
صفر تا صد میزان افزایش عوارض ساختمانی، طرح ترافیک و پارک حاشیهای در سال ۱۴۰۳