میرنیوز
حمید زمانی در گفتوگو با خبرنگار مهر و درباره احداث موزه صنعت سیمان ری گفت: شهرداری تهران با تمرکز بر احداث موزه سیمان ری، از بر باد رفتن سرمایههای کارخانه سیمان جلوگیری کرد. پیش از مصوبه دولت، فردی قطعات کارخانه سیمان را برای منافع شخصی استفاده میکرد. وی سعی داشت، فلزات و دستگاهها را از کارخانه خارج کند و حتی قسمت کوچکی از تجهیزات برقی کارخانه از مجموعه خارج شده، اما با تلاش شهرداری تهران، کارخانه سیمان ری به مردم بازگشت.
فرماندار ویژه شهرستان ری با بیان اینکه افتتاح موزه بازآفرینی کارخانه سیمان ری به توسعه فرهنگی این شهرستان کمک میکند، اظهار کرد: قبلاً واگذاری غیرحرفهای کارخانه سیمان انجام شده بود و کارخانه در مسیر تخریب و نابودی بود.
ماجرای تصاحب کارخانه سیمان و تکه تکه کردن تجهیزات آن
فرماندار ویژه شهرستان ری ضمن انتقاد از کیفیت واگذاری مجموعه سیمان ری گفت: فردی که کارخانه را پس از واگذاری تصاحب کرده بود، اجزا و پارههای این مجموعه صنعتی را تکهتکه کرد. مسائل حقوقیاش را با جدیت پیگیری میکنیم، اما انتقادات زیادی نسبت به واگذاری این مجموعه به فرد مذکور داریم؛ چرا که به جایگاه فرهنگی اینجا توجهی نشده بود.
وی خاطرنشان کرد: سیستم برق کارخانه سیمان، برق بیمارستان فیروز آبادی و برخی کارخانجات را تأمین میکرده، اما متأسفانه قسمت کوچکی از سیستم برق از اینجا خارج شده ولی زیرساختهای اصلی برق که آلمانی هم بوده، باقی مانده است.
زمانی ادامه داد: پس از آن، شهرداری در هیأت دولت واگذاری کارخانه سیمان ری را طرح کرد تا طی مصوبه هیأت دولت، کارخانه سیمان ری به شهرداری واگذار شد و باید گفت که این مجموعه صنعتی و ریشهدار به مردم بازگشت.
احیای خاطرات مردم شهرری در پی بازآفرینی کارخانه سیمان
فرماندار ویژه شهرستان ری اظهار کرد: کارخانه سیمان برای مردم پر از خاطره است و پدران بسیاری اینجا کار میکردند. با راه اندازیاش مردم شهر ری به شدت خوشحال شدهاند. ساکنان شهرری با خانوادههای خود به مجموعه سیمان ری میآیند و مردم با دیدن اسامی کارکنان در بایگانی، به پدرانشان افتخار میکنند.
زمانی با بیان اینکه کارخانه سیمان ری به کارکرد زیبای خود باز خواهد گشت، افزود: روز شنبه اولین فاز بازآفرینی آن توسط شهردار تهران افتتاح شد و امیدواریم در فازهای بعدی، پاتوق فعالان دانش بنیان شود.
کارخانه سیمان ری، نخستین کارخانه سیمان ایران، در دی ماه ۱۳۱۲ افتتاح شد و تا سال ۱۳۶۰ طی چهار مرحله مختلف توسعه یافت و میزان تولید آن تا سقف ۶۰۰ تن در روز رسید. در اسفندماه سال ۱۳۶۲ به دنبال گسترش شهر تهران و همچنین قدیمیشدن شیوه تولید و از رده خارج شدن دستگاهها، تولید واحدهای کارخانه متوقف و سال ۱۳۶۳ این مجموعه رسماً تعطیل شد. از سیمان این کارخانه در ساخت بناها و زیرساختهای مهمی همچون دانشگاه تهران، ساختمان وزارت کشور، وزارت آموزش و پرورش، تئاتر شهر، مخابرات ایران و موزه هنرهای معاصر استفاده شده است.
منبع : خبرگزاری مهر
پایان انحصار آمریکا در گردهافشانی با پهپادهای ایرانی!
ربودن دختر ۱۷ساله توسط خواستگار شرور در تهران!
ماجرای سنگاندازی برای واردات واگنهای متروی تهران چیست؟
رویه غلط سازمان محیط زیست برای توسعه "قرقهای شکار"
ساخت پهپادهای آشیانهدار توسط یک شرکت دانشبنیان
حل مشکلات ۱۲ساله تملکات ملکی پروژه روددره فرحزاد
آغاز اجرای طرح "نور" برای برخورد با ناهنجاریهای اجتماعی
شناسایی ۷۹ مبتلا به وبا در سال گذشته/کاهش چشمگیر آمار بیماری
طرح کالا برگ فجرانه در ایستگاه پایانی
التیام سریعتر زخمهای دیابتی با کمک پانسمان نانویی
۳ میدان میوه و ترهبار در جنوب تهران احداث میشود
مشکلات واگنهای مترو با ورود رئیسجمهور حل میشود؟
تقویت دانش لازمه مدیریت سرمایه انسانی
امتحانات شبه نهایی دانشآموزان دهم و یازدهم از دوشنبه
ورود واگنهای مترو امسال منتفی نیست
ثبتنام رسمی برای دریافت مشوقهای سربازی از ۱۵ اردیبهشت
چند درصد از زائران حج تمتع امسال زنان هستند؟
افزایش ۳۰۰ درصدی برداشت میگو از مزارع خاکی پرورش میگو
انتقاد بهزیستی از کمکاری مسئولان شهری در قبال معلولان
ربودن دختر ۱۷ ساله توسط خواستگار شرور در تهران!
"زورگیران مسلح اتوبان صدر" دستگیر شدند
"برقی شدن پایتخت" فروردین پاک تهران را همیشگی میکند
فوت ۱۶۸ نفر در حوادث ویژه هفته گذشته/ ۱۵۹۴ مصدوم در تصادفات
احتمال تغییر زمان آغاز سال تحصیلی
استخدام ۱۰۰۰۰ معلم ورزش در سال ۱۴۰۳/ دانشآموزان موفق رشتههای ورزشی بدون کنکور معلم میشوند
غربالگری اختلالات یادگیری دانشآموزان دبستانی بعد از تعطیلات عید
کشف ۳۴۲ عدد لوازم خانگی قاچاق در خیابان فدائیان اسلام
ترخیص خودروهای توقیفی به مناسبت نیمه شعبان
توصیههای پلیس درپی هشدار هواشناسی/ سفر غیرضروری نروید
صفر تا صد میزان افزایش عوارض ساختمانی، طرح ترافیک و پارک حاشیهای در سال ۱۴۰۳