میرنیوز
حجت الاسلام علی لطیفی معاون وزیر آموزش و پرورش در گفتوگو با خبرنگار مهر در پاسخ به این سوال که تا چه حد میتوان امید داشت که محتوای کتب آموزشی در سال آینده نافع باشد؛ با بیان اینکه نظام آموزش و پرورش ابعاد و پیچیدگیهای گوناگونی دارد گفت: تولید محتوای درسی مطابق با این پیچیدگیها هم نیازمند ملاحظات فراوانی است.
لطیفی با اشاره به اینکه ما دچار عارضههایی در سطح جامعه هستیم که این عارضهها موجب شده است محتوای آموزشی آموزش و پرورش نافع نباشد؛ افزود: بسیار مهم است که جامعه بداند مشکل نظام آموزشی از کجا ایجاد شده است؛ در اینجا بخشی از مقصران، خود جامعه هستند که به صورت ناخواسته نیازهایی غیرحقیقی طرح میکنند. بخشی از مشکل خود جامعه و مطالبه خانوادهها است که میخواهند آموزش به دانش آموزان به صورتی باشد که دانش آموزان بتوانند در کنکور موفق شوند. بخشی از فشارها به ما برای تولید یک محتوای آموزشی خاص ناشی از فرهنگ جامعه است
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی گفت: مردم ما و جامعه ما درد خود را در کتاب درسی میبینند. در حالی که خود کتاب درسی درد نیست. در پزشکی هم اگر جایی از بدن درد گرفت لزوماً عامل درد در همان قسمت از بدن نیست. درد مشکل ما اگر کتاب درسی هم باشد تمام مشکلات از کتاب درسی نیست.
آموزش و پرورش نمیتواند یک تنه این باورها را از بین ببرد
وی با بیان اینکه اگر روی مولفین فشار ایجاد شود اتفاق خوبی نمیافتد؛ اظهار کرد: از سال ۹۳ بسیاری از کتابهای تحولی وارد آموزش و پرورش شدند. آموزش تفکر، آموزش سبک زندگی، آموزش سواد رسانه. از نظر عمده افراد منصف، این نوع از محتوای آموزشی و رویکرد این کتابها بسیار مثبت بوده است. معلمی که توانمند باشد میتواند واقعاً از آن کتابها بهترین استفاده را داشته باشد اما همین کتابها در سیستم آموزش و پرورش جا نیفتاد. بخش زیادی از این عدم موفقیت کتابهای نافع به دلیل انتظارات بیجا از نظام آموزشی کشور است این جامعه است که از آموزش و پرورش به صورت ناخواسته انتظار دارد که دانش آموزش را طوری تربیت کند که بتواند به مدرسه تیزهوشان برود امتیاز بیشتری بگیرد حتی اگر سلامتیش به خطر بیفتد.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی افزود: حتی برخی از خانوادهها توجه نمیکنند که اگر فرزندشان به جای کسب مهارتهای تست زنی در کنکور مهارتهای سبک زندگی و مهارتهای حرفهای را بیاموزد ممکن است بیشتر به سودش باشد؛ یا برخی از خانوادهها فرزندانشان را به تحصیلات نظری وادار میکنند در حالی که علاقه فرزند مهارتآموزی است؛ طبیعی است که این نگرشها نامناسب است و آموزش و پرورش نمیتواند یک تنه این باورها را از بین ببرد.
منبع : خبرگزاری مهر
درگیری فراجا با اشرار مسلح
بیانیه «گام دوم انقلاب» یکی از اساسی ترین سند های بالا دستی معماری آینده پلیس است
برپایی مراسم شب احیا در برخی از مساجد تاریخی
اعتبارات تکمیل تصفیهخانههای فاضلاب جنوب غرب تهران در مسیر تأمین
روشهای مشارکت مردم در جشن نیکوکاری اعلام شد
تشکیل کارگروه ویژه برای توسعه بازارهای محلی
عملیات عمرانی مسیر تراموا در منطقه ۶ تهران
دستگیری یک هزار و ۴۰۰ نفر از اعضای شرکت بازاریابی شبکهای
اتمام ۳۰ پروژه مطالعاتی صنعتی بنیاد مستضعفان
بازدید سفرا و دیپلماتهای خارجی از جاذبههای گردشگری تهران
روایت خبرنگار مهر از محل قتل امیر محمد خالقی
راهاندازی اینترنت رایگان در پردیس مسافری شرق تهران
کشته و مجروح شدن ۲ نفر در پی تیراندازی در میلان
هشدار به پلتفرمهای ثبت آگهی درباره کلاهبرداریهای حوزه وام
فراخوان مشمولان اعزامی پایه خدمتی اسفند ماه سال ۱۴۰۳
دستورالعمل جذب ویژه طلاب داوطلب تصدی منصب قضا تصویب شد
۱ کشته و ۱ مجروح در پی تیراندازی در میلان
آتش سوزی در کارخانه ای در پنجاب پاکستان ۲ کشته و ۳ زخمی برجای گذاشت
خلیلی: مذاکره با آمریکا شرافتمندانه نیست
همکاری نیروهای متخصص غار علیصدر با کشورهای خارجی
غریبآبادی: ترور ۲۳ هزار انسان بیگناه، نشانهای از قربانی بودن ایران در برابر تروریسم است
۱۵ زخمی بر اثر واژگونی مینی بوس در شمال افغانستان
فراجا: قاتلان دانشجوی دانشگاه تهران هنوز دستگیر نشدهاند
اجازه نخواهیم داد که به صورت عمد، حقوق بشر نقض شود
قیمت میوه در میادین میوه و تره بار شهر تهران اعلام شد
رکورد بازدید از نمایشگاههای بینالمللی شکسته شد
قاتلان دانشجوی دانشگاه تهران هنوز دستگیر نشدهاند
بزرگراه شهید سلیمانی حدفاصل بزرگراه شهید حقانی به غرب شبها مسدود است
قاتلان کوی دانشجو هنوز دستگیر نشدهاند
تا بهار ۲۱ پروژه عمرانی در تهران اجرایی میشود