میرنیوز
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، در حال حاضر آموزش و پرورش نقش اندکی را در آموزش مهارتهای اساسی زندگی به دانشآموزان ایفا میکند. این در حالی است که شرایط زندگی امروز دانشآموزان ایجاب میکند بسیاری از مهارتها به آنان آموخته شود.
آموزش و پرورش طبق اسناد بالادستی که یکی از آنها سند تحول بنیادین است، موظف به آموزش مهارت به دانشآموزان شده اما در میزان تحقق این موضوع اما و اگرهایی مطرح است.
صرفنظر از کاستیهایی که هنرستانها با آن مواجه هستند و همین موضوع مانع از تحقق سهم تحصیل 50 درصد دانشآموزان در هنرستانها شده است، ضرورت آموزش مهارت به دانشآموزان نیاز امروز جامعه است.
مهارتآموزی و ارتقای سطوح مهارتی از جمله قواعد حاکم بر بازار کار است البته رشتههایی که در هنرستانها ایجاد میشود هم باید متناسب با نیاز بازار یا به اصطلاح کارفرمایان باشد. افرادی که تصویر دقیقی از آینده دارند به دنبال ارتقای سطح مهارت خود هستند و در این میان آموزشگاههای بسیاری خارج از نظام آموزشی فعال شدهاند که به نیروی انسانی برای ارتقای مهارت کمک میکنند.
بیتوجهی به مهارتآموزی در مدارس و دانشگاههای کشور سبب شده تا دانشآموزانی از مدارس فارغالتحصیل شوند که دروس آموزش دیده را به دلیل تکیه صرف بر حافظه محوری فراموش کردهاند و در این میان مهارت خاصی را نیز در مدرسه فرا نگرفتهاند بنابراین فرد برای یافتن شغل چارهای ندارد جز اینکه یکبار دیگر هزینهای را صرف کند تا مهارتی را فرا بگیرد یا اینکه باز هم ادامه تحصیل و اخذ مدرک دانشگاهی را انتخاب کند که در آن حوزه نیز با چالشهای بسیاری مواجه هستیم و در نهایت کشور با جمعیتی از افراد با تحصیلات تکمیلی اما بدون تخصص مواجه است.
آنچه در کتابهای درسی نیست
معصومه حاج بهرامیان؛ معلم فلسفه و منطق درباره جای خالی مهارتآموزی در کتابهای درسی اظهار کرد: کتاب درسی پاسخگوی تمام نیازهای دانشآموزان نیست به همین دلیل همه ساله روز نخست کلاس درس به دانشآموزان میگویم در کنار خواندن منطق و فلسفه باید موارد دیگری را فرا بگیرید چرا که یک دختر توانمند و قوی در جامعه امروز باید برخی مهارتها را بداند.
وی افزود: ذهن اقتصادی فعال، چگونگی هزینه کردن و پس انداز جزو نکاتی است که دانشآموزان دختر باید بدانند.
این معلم با تأکید بر اینکه آموزش مسائل حقوقی به دانشآموزان یکی از نیازها است، گفت: مسائل حقوقی البته نه به صورت پیشرفته باید به دانشآموزان آموزش داده شود تا حداقل در آینده اگر خواستند قراردادی را منعقد کنند، حداقلها را بدانند.
حاج بهرامیان بیان کرد: میتوان مهارت را با دروس پیوند زد به عنوان مثال در یکی از دروس فسلفه پایه یازدهم به موضوع "آزاداندیشی فیلسوف و پرورش تفکر نقادانه" اشاره شده است. هماکنون این مهارت که دانشآموز هر موضوعی را نپذیرفته و باور نکند به عنوان یک ضرورت نیاز است.
کتابهای مفید اما بیتأثیر
همچنین مدیر یکی از هنرستانهای شهرستانهای استان تهران به تسنیم گفت: کتاب مدیریت خانواده، سواد رسانهای، سلامت و بهداشت و انسان و محیط زیست به مجموعه دروس دانشآموزان اضافه شده است اما برای تدریس این دروس که عمده آنها بر بر توانمندی دانشآموزان متمرکز است از دبیرانی استفاده میشود که تخصص ندارند به عنوان مثال از دبیر زبان انگلیسی که ساعت موظف او تکمیل نشده است تقاضا میشود این کتابها را درس بدهد.
وی افزود: این کتابها که در حیطه مهارتآموزی و آگاهیبخشی است در پایه دوازدهم تعریف شده است اما دانشآموزان تحت تاثیر کنکور قرار دارند و عملاً در مدارس به این دروس توجهی نمیشود البته هماکنون در پایه نهم کتاب کار و فناوری وجود دارد و دانشآموزان باید با مشاغل مختلف آشنا شوند اما مشاوران مدارس این کار را انجام نمیدهند.
این مدیر هنرستان گفت: آموزش مهارت به دانشآموزان باید از دوره ابتدایی آغاز و متناسب با سن آنها آموزشهای متنوع ارائه شود.
یادگیری خیاطی با طرح کاد
وی درباره طرحهای مهارت آموزی متذکر شد: هنرستانها به شکل حرفهای آموزشهای فنی را ارائه میدهند اما میتوان در دورههای تحصیلی مختلف مهارتهای نرم از جمله مهارت زندگی را به دانش آموزان آموزش داد؛ در گذشته طرح کاد برای دانش آموزان اجرا میشد به جرئت میگویم هر آنچه امروز از خیاطی میدانم به دلیل آموزش طرح کاد بود چرا که افراد حرفهای برای آموزش انتخاب شده بودند.
کمبود استادکار ماهر
این مدیر هنرستان گفت: در بحث آموزش مهارت، کاربردی بودن مهم است و صرف آموزش یک مهارت مهم نیست باید توجه داشت که قرار نیست تمام دانشآموزان به دانشگاه بروند بنابراین نیاز است آموزش مهارت مورد توجه قرار بگیرد.
وی درباره مشکلات هنرستانها بیان کرد: مشکل اصلی کمبود نیروی متخصص است، برخی افراد که از طریق آزمون استخدامی جذب میشوند یا حتی فارغالتحصیلان دانشگاه شهید رجایی، تخصص و مهارت لازم برای آموزش به دانش آموزان هنرستانی را ندارند. اکنون کمبود نیروی متخصص مهمترین مشکل است به عنوان مثال خانوادهها برای تحصیل فرزندشان در رشته فتوگرافیک هزینه میکنند، هزینه یک دوربین عکاسی 50 میلیون تومان است بنابراین انتظار دارند دبیر به صورت تخصصی مهارت را آموزش دهد.
انتهای پیام/
منبع : خبرگزاری تسنیم
امام موسی صدر توانمندسازی زنان را یکی از ارکان محرومیتزدایی میدانست
الگوی امام موسی صدر در محرومیتزدایی تغییر ذهنیت زنان در آن زمان بود
ششمین دوره شب های شعر انقلاب برگزار شد
آمادهباش امدادگران هلال احمر در ۵ استان کشور
روایت خبرنگار مهر از محل قتل امیرمحمد خالقی
القاصی: ۱۳۰ مرکز دپو سوخت قاچاق در استان شناسایی شده است
مرمت کاخ صاحبقرانیه در دستور کار قرار گرفت
برنامه ریزی جهت برگزاری ۳۵ساعت کلاس آموزشی برای حجاج
فرماندهی یگانهای حفاظتی تکیهگاه دستگاهها و سازمانها است
درگیری فراجا با اشرار مسلح
بیانیه «گام دوم انقلاب» یکی از اساسی ترین سند های بالا دستی معماری آینده پلیس است
برپایی مراسم شب احیا در برخی از مساجد تاریخی
اعتبارات تکمیل تصفیهخانههای فاضلاب جنوب غرب تهران در مسیر تأمین
روشهای مشارکت مردم در جشن نیکوکاری اعلام شد
تشکیل کارگروه ویژه برای توسعه بازارهای محلی
عملیات عمرانی مسیر تراموا در منطقه ۶ تهران
دستگیری یک هزار و ۴۰۰ نفر از اعضای شرکت بازاریابی شبکهای
اتمام ۳۰ پروژه مطالعاتی صنعتی بنیاد مستضعفان
بازدید سفرا و دیپلماتهای خارجی از جاذبههای گردشگری تهران
روایت خبرنگار مهر از محل قتل امیر محمد خالقی
راهاندازی اینترنت رایگان در پردیس مسافری شرق تهران
کشته و مجروح شدن ۲ نفر در پی تیراندازی در میلان
هشدار به پلتفرمهای ثبت آگهی درباره کلاهبرداریهای حوزه وام
فراخوان مشمولان اعزامی پایه خدمتی اسفند ماه سال ۱۴۰۳
دستورالعمل جذب ویژه طلاب داوطلب تصدی منصب قضا تصویب شد
۱ کشته و ۱ مجروح در پی تیراندازی در میلان
آتش سوزی در کارخانه ای در پنجاب پاکستان ۲ کشته و ۳ زخمی برجای گذاشت
خلیلی: مذاکره با آمریکا شرافتمندانه نیست
همکاری نیروهای متخصص غار علیصدر با کشورهای خارجی
غریبآبادی: ترور ۲۳ هزار انسان بیگناه، نشانهای از قربانی بودن ایران در برابر تروریسم است