میرنیوز

روش‌های درمان علائم آنفلوانزا با طب سنتی/ همه مبتلایان آنفلوانزا می‌توانند به "سلامتکده" مراجعه کنند

 روش‌های درمان علائم آنفلوانزا با طب سنتی/ همه مبتلایان آنفلوانزا می‌توانند به "سلامتکده" مراجعه کنند 2022-11-05T09:25:28+03:30

دکتر نفیسه حسینی‌یکتا در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ در پاسخ به این سؤال که "در حال حاضر در نظام سلامت از ظرفیت‌های طب سنتی در درمان آنفلوانزا استفاده می‌شود؟" بیان کرد:‌ در حال حاضر بیشتر در حد توصیه‌های بهداشتی، خود مراقبتی و پیشگیرانه از توصیه‌های طب ایرانی استفاده می‌شود؛ البته در مراجعات سرپایی به پزشکان متخصص طب ایرانی در درمانگاه ‌ها و سلامتکده‌های طب سنتی هم مردم از ظرفیت‌های درمانی موجود در این مکتب طبی بهره می‌برند.

مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت افزود:‌ با توجه به این‌که در سلامتکده‌ها پزشکان متخصص طب ایرانی و یا پزشکان عمومی دوره دیده بیماران را ویزیت می‌کنند، همه بیماران در صورتی که به این مراکز مراجعه کنند می‌توانند از خدمات کمک درمانی طب ایرانی در کنار درمان‌های رایج استفاده کنند و البته پزشکان طب ایرانی با توجه به اینکه دوره پزشکی عمومی را نیز گذرانده‌اند؛ در صورت صلاحدید از داروهای غیر گیاهی هم استفاده می‌کنند و بیمارانی که تب‌های طول کشیده داشته باشند یا دچار بی‌حالی یا کم آبی شدید بوده و خیلی بدحال باشند را در صورت نیاز به متخصصین عفونی یا به بیمارستان‌ها ارجاع می‌دهند.

وجود 49 سلامتکده دولتی در کشور

حسینی یکتا تصریح کرد:‌ در حال حاضر 49 سلامتکده دولتی در کشور داریم که با توجه به اقبال مردم به طب سنتی لازم است بیشتر شود.

درمان علائم آنفلوانزا با روش‌های طب سنتی

وی درباره درمان آنفلوانزا با روش‌های طب سنتی اظهار کرد:‌ در بیماران مبتلا به آنفلوانزا در مواردی که فقط نیاز به درمان علامتی است برای هر علامت، برحسب شرایط بیمار، مواردی پیشنهاد می‌شود که با توجه به دسترسی می‌توانند یکی از این موارد را انتخاب کرده و استفاده کنند.

روش‌های درمان سرفه خشک و خلط‌دار در طب سنتی

وی افزود: برای کاهش سرفه‌های خشک بیشتر گیاهان دارویی لعابدار مانند به دانه، ختمی و پنیرک پیشنهاد می‌شود. یکی از دسترس ترین دانه‌های لعابدار به دانه است که در صورت وجود سرفه خشک بهتر است یک قاشق مرباخوری به دانه در یک لیوان آب جوش، خیسانده شود و هر نیم ساعت دو قاشق غذاخوری از لعاب آن قورت داده شود. دمنوش برخی گل‌ها مانند گل بنفشه یا گل پنیرک یا ختمی هم برای سرفه خشک مناسب است. برای تهیه این دمنوش‌ها یک قاشق غذاخوری از یکی از آنها را در نصف لیوان آب جوش به‌مدت 10 دقیقه، دم کرده و هر هشت ساعت بنوشند.

وی ادامه داد‌: در صورتی که بیمار دچار سرفه خلط دار با تب یا بدون تب است؛ می‌تواند نشانه عفونت باکتریال باشد و نیازمند بررسی عوامل عفونی توسط پزشک است. با این حال برخی گیاهان دارویی را می‌توان به عنوان داروی کمکی برای کم کردن و تخلیه بهتر ترشحات تنفسی استفاده کرد. با توجه به اثرات این گیاهان دارویی در چند روز اول مصرف دارو، احتمال افزایش مختصر ترشحات هم وجود دارد. به عنوان مثال مصرف جوشانده عناب و دارچین هر 8 ساعت مناسب است. برای تهیه این جوشانده در هر نوبت 5 عدد عناب متوسط را نیمکوب کرده و با دو تا سه سانتی‌متر چوب دارچین و 1.5 لیوان آب بجوشانند تا به حجم یک لیوان برسد.

وی خاطرنشان کرد:‌ اگر کسی سابقه فشار خون بالا نداشته باشد می تواند به جای دارچین، از یک قاشق چای‌خوری پودر ریشه شیرین بیان استفاده کند. برای تهیه جوشانده عناب و شیرین‌بیان 5 عدد عناب را نیمکوب کرده و با یک قاشق چای‌خوری پودر ریشه شیرین‌بیان و 1.5 لیوان آب بجوشانند تا به حجم یک لیوان برسد. می‌توانند در طول روز جوشانده را داخل فلاسک گرم نگه دارند و هر 8 تا 12 ساعت نصف لیوان از این جوشانده میل کنند.

حسینی یکتا گفت:‌ ساده‌ترین و در دسترس‌ترین جوشانده مناسب برای انواع سرفه جوشانده عناب و آویشن است. برای تهیه این جوشانده، 5 عدد عناب را نیمکوب کرده و با یک قاشق غذاخوری آویشن و 1.5 لیوان آب بجوشانند تا به حجم یک لیوان برسد، هر 8 تا 12 ساعت نصف لیوان از این ترکیب برای سرفه‌های خلط دار مناسب است. در صورتی که سرفه خشک باشد بهتر است نسبت آویشن را کمتر کنند و از یک قاشق چای‌خوری به جای غذاخوری در هر وعده استفاده کنند. بعضی میوه‌ها مانند عناب و انجیر هم برای انواع سرفه مناسب هستند. در مواردی که نوع سرفه خیلی قابل تشخیص نباشد می‌توان از ترکیب گیاهان دارویی استفاده کرد. در چنین شرایطی معمولا گیاهان دارویی و میوه هایی مانند عناب و انجیر به صورت ترکیبی با گل ختمی و آویشن جوشانده می‌شوند. برای تهیه این جوشانده باید مخلوط نیمکوب 3 عدد عناب، یک قاشق مرباخوری پودر گل ختمی، 3 عدد انجیر و نصف قاشق چایخوری پودر آویشن را با یک لیوان آب جوش بجوشانند تا نصف لیوان بماند. و هر 8 ساعت جوشانده را مصرف کنند.

درمان تب آنفلوانزا در طب سنتی

وی درباره درمان تب در مبتلایان آنفلوانزا تصریح کرد:‌ برای درمان علامتی تب به چند نکته باید توجه کرد. اول این که تب بیشتر از سه روز، نیاز به بررسی از نظر عفونت‌های ثانویه دارد اما در روزهای اول شروع علائم، برای درمان علامتی تب می توان از آب سیب (روزانه یک تا دو لیوان)، ماءالشعیر طبی ساده یا با عناب (هر 8 ساعت یک لیوان) استفاده کرد.

وی ادامه داد:‌ برای تهیه ماءالشعیر طبی یک پیمانه جوی پوست‌کنده (غیرپرک) را با 14 برابر آب با حرارت ملایم بجوشانند تا جوها شکفته شود. پس از ته‌نشین شدن، مایع رقیق روی جو (همان ماءالشعیر طبی) را آرام جدا کرده به تنهایی یا همراه با مواد دیگر ذکر شده (یک قاشق مرباخوری روغن بادام یا 5 عدد بادام شیرین یا عناب کوبیده شده به ازای هر پیمانه و ...) به صورت گرم هر 12 ساعت یک لیوان یا هر 6 ساعت یک استکان برحسب تحمل بیمار، قبل از غذا مصرف کنند. از روش‌های ساده برای کاهش تب استفاده از پاشویه با آب ولرم است. این روش به خصوص در تبهایی که مقاوم به دارو هستند بسیار کمک کننده است.

راه درمان بدن‌درد در طب سنتی

مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت بیان کرد:‌ برای درمان علامتی بدن درد استفاده از دمنوش چوب دارچین با عسل یا شکر هر 6 تا 8 ساعت یک استکان کمک می‌کند. برای تهیه این دمنوش 8 تا 10 سانتی­متر چوب دارچین را در دو لیوان آب جوش به­مدت یک تا دو ساعت دم کنند یا با یک و نیم لیوان آب به قدری بجوشانند تا یک لیوان باقی بماند.

وی ادامه داد:‌ همچنین بر پایه مطالعات انجام شده پاشویه با آب حدود 40 تا 42 درجه سانتیگراد در کاهش درد بدن موثر گزارش ­شده ­است. قراردادن پاها در آب ولرم مایل به گرم به مدت 15 تا 20 دقیقه، یک بار قبل از خواب شبانه برای کاهش بدن درد توصیه می‌شود. روش دیگر روغن ­مالی با روغن بابونه و بنفشه یا اسانس نعنا هر هشت ساعت است. اما درصورت وجود تب باید با احتیاط از این روش استفاده کرد و مالش محکم نباشد چون مالش محکم ممکن است حرارت بدن را بیشتر کند.

حسینی یکتا افزود:‌ برای کم کردن بدن درد مصرف نصف قاشق چای‌خوری سرخالی پودر زنجبیل همراه با یک قاشق چای­خوری عسل یا یک قاشق چایخوری روغن بادام شیرین خوراکی (یا هر 12 ساعت استفاده از قرص­های زنجبیل موجود در بازار) نیز مفید است. اما با توجه به اینکه مصرف زنجبیل اثرات ضد انعقادی و رقت در خون دارد؛ افرادی که داروهای ضد انعقاد مصرف می‌کنند یا اختلالات انعقادی دارند باید در مصرف زنجبیل احتیاط کنند و با فاصله از داروهای دیگر خود مصرف کنند.

انتهای پیام/

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار اجتماعی

تسهیلات ویژه جهت پرداخت برای بدهکاران قبور رزرو شده در بهشت زهرا (س)

تسهیلات ویژه جهت پرداخت برای بدهکاران قبور رزرو شده در بهشت زهرا (س)
2024-10-17T21:05:02+03:30
بدهکاران قبور رزرو شده بهشت زهرا (س) شامل تسهیلات ویژه جهت پرداخت می‌شوند.

شهرداری خود را متعهد به همکاری با فدراسیون‌های ورزشی می‌داند/ ورزش ابراز نشاط در جامعه

شهرداری خود را متعهد به همکاری با فدراسیون‌های ورزشی می‌داند/ ورزش ابراز نشاط در جامعه
2024-10-17T20:51:49+03:30
شهردار تهران گفت: شهرداری خود را متعهد به همکاری با فدراسیون‌های ورزشی در ترویج امر پسندیده ورزش جهت ایجاد نشاط در جامعه می‌داند.

سقوط کامیون به داخل رودخانه در جاده چالوس موجب مرگ راننده شد

سقوط کامیون به داخل رودخانه در جاده چالوس موجب مرگ راننده شد
2024-10-17T20:51:48+03:30
هلال احمر اعلام کرد: سقوط کامیون به داخل رودخانه در جاده چالوس موجب مرگ راننده شد.

۲.۴ همت اعتبار برای توسعه و تجهیز مدارس غیردولتی با هدف تجهیز هنرستان‌ها

۲.۴ همت اعتبار برای توسعه و تجهیز مدارس غیردولتی با هدف تجهیز هنرستان‌ها
2024-10-17T18:51:43+03:30
معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: روند پرداخت ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای توسعه و تجهیز مدارس غیردولتی با هدف تجهیز هنرستان‌ها در حال انجام است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست درگذشت محیط‌بان پارک لار را تسلیت گفت

رییس سازمان حفاظت محیط زیست درگذشت محیط‌بان پارک لار را تسلیت گفت
2024-10-17T17:31:46+03:30
رییس سازمان حفاظت محیط زیست درگذشت محیط‌بان پارک ملی لار تهران را حین خدمت تسلیت گفت و بیان داشت: تعهد عمیق سربازان طبیعت کشور ما را برآن وامی‌دارد که مطالبا...

علت فوت حمید فلاح، محیط‌بان پارک ملی لار در دست بررسی است

علت فوت حمید فلاح، محیط‌بان پارک ملی لار در دست بررسی است
2024-10-17T17:18:25+03:30
فرمانده یگان حفاظت محیط زیست گفت:علت فوت حمید فلاح، محیط‌بان پارک ملی لار در دست بررسی است.

همسر شهید انگشتر طلای خود را به مردم لبنان و غزه تقدیم کرد

همسر شهید انگشتر طلای خود را به مردم لبنان و غزه تقدیم کرد
2024-10-17T16:51:49+03:30
همسر شهید «رحیم تاراسی» انگشتر طلای خود را برای کمک به مردم مظلوم لبنان، یمن و غزه اهدا کرد

کشف پارکینگ احتکار خودروهای خارجی

کشف پارکینگ احتکار خودروهای خارجی
2024-10-17T16:51:49+03:30
 فرمانده انتظامی شرق استان تهران از کشف ۱۰۸۰ دستگاه خودروی خارجی صفر کیلومتر احتکار شده در یک پارکینگ خبر داد.

بهره‌گیری از تجربیات کارآفرینان برتر در زمینه اشتغال‌زایی

بهره‌گیری از تجربیات کارآفرینان برتر در زمینه اشتغال‌زایی
2024-10-17T16:38:23+03:30
رئیس هیأت امنای کمیته امداد با تاکید بر ضرورت بهره‌گیری از تجربیات کار آفرینان برتر در زمینه اشتغالزایی مددجویان، گفت: ارتباط مستمر با کارآفرینان باید در برن...

سهم ۴۰ درصدی زنان سرپرست خانوار در ایجاد اشتغال کمیته امداد

سهم ۴۰ درصدی زنان سرپرست خانوار در ایجاد اشتغال کمیته امداد
2024-10-17T16:38:23+03:30
رئیس کمیته امداد به سهم ۴۰ درصدی بانوان سرپرست خانوار در ایجاد اشتغال اشاره کرد و گفت: زمینه اشتغال بانوان سرپرست خانوار را باید فراهم کنیم.

ضرورت حمایت امدادی و زیستی از مردم جنگ‌زده غزه و لبنان

ضرورت حمایت امدادی و زیستی از مردم جنگ‌زده غزه و لبنان
2024-10-17T15:31:45+03:30
رئیس جمعیت هلال احمر در همایش راهکارهای حمایت از محور مقاومت و مردم فلسطین و غزه بر ضرورت حمایت امدادی، زیستی و سلامت از مردم بی‌پناه و جنگ زده لبنان و غزه ت...

انهدام باند سرقت از مغازه‌های آهن و ضایعات فروشی در تهران

انهدام باند سرقت از مغازه‌های آهن و ضایعات فروشی در تهران
2024-10-17T15:18:26+03:30
رئیس پلیس آگاهی تهران از انهدام باند سرقت مغازه‌های آهن و ضایعات فروشی در تهران خبر داد.

سارق دوچرخه و انباری در تهران دستگیر شد

سارق دوچرخه و انباری در تهران دستگیر شد
2024-10-17T15:18:25+03:30
سرکلانتر هفتم پلیس پیشگیری پایتخت از دستگیری سارق دوچرخه و انباری خبر داد.

اشرار شمیران نو دستگیر شدند

اشرار شمیران نو دستگیر شدند
2024-10-17T15:05:03+03:30
معاون اجتماعی سازمان اطلاعات پلیس پایتخت از دستگیری سه نفر از اراذل و اوباش به اتهام درگیری در شمیران نو تهران خبر داد.

دستگیری سارق حرفه‌ای در تعقیب و گریز نفسگیر

دستگیری سارق حرفه‌ای در تعقیب و گریز نفسگیر
2024-10-17T14:51:48+03:30
رئیس پلیس آگاهی پایتخت از دستگیری یک سارق جوان توسط کارآگاهان پلیس آگاهی خبر داد و گفت: این متهم در یک تعقیب و گریز نفسگیر دستگیر شد.

برگزاری دوره مهارت آموزی برای ۹۰۰ نابینا و کم بینا در تهران

برگزاری دوره مهارت آموزی برای ۹۰۰ نابینا و کم بینا در تهران
2024-10-17T14:38:31+03:30
مدیر کل اداره سلامت شهرداری تهران با اشاره به روز جهانی عصای سفید از برگزاری دوره مهارت آموزی برای افراد نابینا و کم بینا در پایتخت خبر داد.

پیگیری ویژه موضوعات راهبردی سازمان تأمین اجتماعی

پیگیری ویژه موضوعات راهبردی سازمان تأمین اجتماعی
2024-10-17T14:38:30+03:30
سرپرست سازمان تامین اجتماعی در جلساتی به پیگیری موضوعات راهبردی مانند وضعیت بودجه سازمان در لایحه بودجه، بررسی راهکارهای ایجاد توازن و رفع ناترازی در صندوق ت...

ده هزار سکه تاریخی به موزه آذربایجان اهدا شد

ده هزار سکه تاریخی به موزه آذربایجان اهدا شد
2024-10-17T14:38:29+03:30
ده هزار سکه تاریخی در حضور وزیر میراث فرهنگی به موزه آذربایجان شهر تبریز اهدا شد.

حل موانع گردشگری ایران و آذربایجان در دستور کار قرار دارد

حل موانع گردشگری ایران و آذربایجان در دستور کار قرار دارد
2024-10-17T14:25:02+03:30
وزیر میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری گفت: امیدواریم در سفر آبان ماه ریاست جمهوری به کشور آذربایجان موانع سفر بین دو کشور حل شود.

تمدید مهلت معافیت تحصیلی برای مشمولان سربازی

تمدید مهلت معافیت تحصیلی برای مشمولان سربازی
2024-10-17T14:11:44+03:30
سازمان وظیفه عمومی فراجا در اطلاعیه‌ای از تمدید مهلت یک هفته‌ای دریافت معافیت تحصیلی و ثبت نام در دانشگاه‌ها برای مشمولان خبر داد.

مدارک مهم رانندگان خودروهای سنگین

مدارک مهم رانندگان خودروهای سنگین
2024-10-17T14:11:43+03:30
رئیس مرکز اطلاع رسانی پلیس راهور ضمن تاکید بر این که رانندگان خودروهای سنگین چه مدارکی باید همراه داشته باشند، گفت: شرکت در دوره‌های آموزشی برای دریافت کارت ...

بهره‌گیری از ظرفیت جوانان برای تحقق شعار سال

بهره‌گیری از ظرفیت جوانان برای تحقق شعار سال
2024-10-17T13:25:07+03:30
دادستان کل کشور بر ضرورت بهره‌گیری از ظرفیت جوانان برای تحقق شعار سال «جهش تولید با مشارکت مردم» تأکید کرد.

سند جامع صنایع دستی تصویب شد

سند جامع صنایع دستی تصویب شد
2024-10-17T13:25:05+03:30
طی یک ماه گذشته سند جامع صنایع دستی در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد و در روزهای آینده ابلاغ می شود.

ریاست هیئت مدیره سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی ابقا شد

ریاست هیئت مدیره سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی ابقا شد
2024-10-17T12:45:02+03:30
شهردار تهران در حکمی محمد امین توکلی‌زاده را در سمت رئیس هیئت مدیره سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی» شهرداری تهران ابقاء کرد.

مدیرعامل سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران منصوب شد

مدیرعامل سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران منصوب شد
2024-10-17T12:45:02+03:30
شهردار تهران، در حکمی سید محمد نقیب را به عنوان مدیرعامل سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران منصوب کرد.

ضرورت توانمندسازی مهارتی در جهت خودکفایی مددجویان

ضرورت توانمندسازی مهارتی در جهت خودکفایی مددجویان
2024-10-17T12:05:04+03:30
قائم مقام کمیته امداد برضرورت توانمندسازی مهارتی در جهت خودکفایی مددجویان تاکید کرد.

ابتکار کارکنان شهرداری برای مشارکت در پویش ایران همدل

ابتکار کارکنان شهرداری برای مشارکت در پویش ایران همدل
2024-10-17T12:05:04+03:30
شهردار تهران به ابتکار کارکنان شهرداری پایتخت برای مشارکت داوطلبانه در پویش ایران همدل با اهدای بخشی از حقوق خود، اشاره و پیشنهاد کرد همین ابتکار در دیگر شهر...

بر اثر واژگونی اتوبوس در زامبیا ۴ نفر کشته و ۲۹ نفر مجروح شدند

بر اثر واژگونی اتوبوس در زامبیا ۴ نفر کشته و ۲۹ نفر مجروح شدند
2024-10-17T11:38:23+03:30
در پی یک تصادف جاده‌ای در منطقه کافو، در حدود ۴۰ کیلومتری جنوب لوزاکا، پایتخت زامبیا، حداقل چهار نفر کشته و ۲۹ نفر دیگر به شدت مجروح شدند.

۸ کشته بر اثر آتش گرفتن کشتی نفتی در جنوب میانمار

۸ کشته بر اثر آتش گرفتن کشتی نفتی در جنوب میانمار
2024-10-17T11:38:23+03:30
اداره خدمات آتش نشانی محلی روز پنجشنبه اعلام کرد، پس از آتش گرفتن یک کشتی نفتی در جنوب میانمار در منطقه تاننتای، هشت نفر کشته، سه نفر مجروح و یک نفر ناپدید ش...

 مجلس با جدیت حل مشکلات بهداشت و درمان را دنبال می‌کند

 مجلس با جدیت حل مشکلات بهداشت و درمان را دنبال می‌کند
2024-10-17T11:25:03+03:30
نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: کمیسیون بهداشت مجلس آماده هرگونه همکاری با مجموعه بهداشت و درمان است تا مشکلات حل شود و نمایندگان مجلس کاملاً مشکل...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)