میرنیوز
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، مهارتآموزی به دانشآموزان از آن دست موضوعاتی است که با وجود تأکید مسئولان کشور در سطوح مختلف همچنان در میدان اجرا با درهای بسته مواجه است.
هر چند تا به امروز تلاشهای مختلفی برای عینیتبخشی به آرزوی دیرینه نظام آموزشی در تربیت دانشآموزان ماهر شکل گرفته است اما عمر طرحهای مختلف این حوزه پایدار نیست.
صاحبنظران درباره نوع مهارتهایی که میتوان در مدارس به دانشآموزان آموزش داد، نظرات متفاوتی دارند برخی بر این باورند که نظام آموزش عمومی فرصتی برای توانمندسازی دانشآموزان در حوزه مهارتهای نرم است، توانمندیهایی همچون خوب نوشتن، تسلط بر سخن گفتن، اندیشیدن یا حتی اعتماد به نفس.
در مقابل برخی هم معتقدند باید متناسب با گروههای سنی مختلف دانشآموزان مهارتهای یدی به آنها آموزش داد مثلا در دوره ابتدایی کاشت یک گیاه و در دوره متوسطه مهارتهای کاربردیتر مانند تعمیر لوازم منزل.
نظام آموزشی کشور در تمام این سالها، توفیق چندانی در این عرصه نداشته است از سوی دیگر هنرستانهای کشور که تنها فرصت برای علاقهمندان به مهارت است با محدودیتها و چالشهایی همراه هستند، محدودیتهایی که گاه مانعی بر سر راه جذب تعداد بیشتری از دانش آموزان و گاهی نیز زمینهساز توسعه رشتههایی شده است که نیاز کمتری به لوازم و تجهیزات دارند و به اصطلاح یدی نیستند.
در همین ارتباط عباس بیات؛ مدیرکل دفتر آموزشهای فنی حرفهای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش در گفتوگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم در پاسخ به این پرسش که ملاک توسعه رشتههای هنرستانی چیست؟ آیا در منطقهای که قطب کشاورزی است، هنرستان حسابداری به دلیل هزینه کمتر آن ایجاد میشود، اظهار کرد: با وجود تلاشهای انجام شده اما همچنان در توسعه متوازن رشتههای هنرستانی وضعیت مطلوب نداریم به عنوان مثال در گلستان، یک زیستبوم و در سیستان و بلوچستان زیستبوم دیگری وجود دارد. در برخی مناطق پایه اشتغال صنعت و در برخی مناطق کشاورزی یا خدمات است اما در تمام استانها 10 رشته اول هنرستانها، یکسان است! به عنوان مثال حسابداری یا رشتههای مرتبط با کامپیوتر.
توسعه رشتههای کمهزینه؟
وی افزود: برخی مواقع توجه سیاستگذاران، توسعه کمی هنرستانها بوده و به کیفیت توجهی نشده است. به عنوان مثال هدفگذاری شده تا 50 درصد دانشآموزان به هنرستانها بروند در حالیکه امکانات، تجهیزات و نیروی انسانی آن وجود ندارد بنابراین مجبور شدند برای نزدیک شدن به این هدفگذاری، رشتههای کمهزینه را توسعه دهند.
بیات گفت: برخی رشتهها مانند مکانیک خودرو در تمام کشور نیاز است اما باید بررسی شود در یک استان تعداد هنرستانهایی که رشته مکانیک خودرو دارند متناسب با نیاز استان است یا خیر. همچنین ایجاد رشته حسابداری در یک منطقه روستایی محل تأمل است البته شرایط رشته کامپیوتر تا حدودی متفاوت است چرا که با توسعه فناوریهای نوین و توسعه فضای مجازی، ایجاد این رشته قابل توجیه است و نیاز کشور بیش از این است اما اینکه چه مهارت و استانداردی در رشتههای زمینه کامپیوتر توسعه یابد نیازمند بررسی است.
مدیرکل دفتر آموزشهای فنی حرفهای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش متذکر شد: سعی داریم به توسعه کیفی هنرستانها بپردازیم و امیدوارم سیاست گذاران کشور این وضعیت را با توسعه کمی ارزیابی نکنند بلکه توسعه کیفی رصد شود البته این فرایند زمان بر است و باید امکانات و تجهیزات در کشور تامین شود.
کمبود نیروی انسانی متخصص
وی در پاسخ به این پرسش که هنرستانها با چه مشکلاتی مواجه هستند، برخی مدیران هنرستانها از کمبود نیروی انسانی ماهر سخن میگویند؟ بیان کرد: یکی از مشکلات هنرستانها، کمبود نیروی نیروی انسانی متخصص است، دانشگاه شهید رجایی به لحاظ کمیت کفاف تامین نیروی انسانی هنرستانها را نمیدهد همچنین جدا شدن آموزشکدهها از آموزش و پرورش خسارت بزرگی بود. هم اکنون نیاز است بخشی از این آموزشکدهها به آموزش و پرورش بازگردد چرا که هیچ آموزشکدهای برای توسعه برخی رشتهها از جمله کشاورزی و تربیت هنرآموز نداریم.
سازمان فنی و حرفهای با آموزش و پرورش مشارکت میکند؟
بیات گفت: در بخش دختران قبلاً دانشکده شریعتی فعالیت میکرد که اکنون آن را از دست دادهایم و برای تأمین هنرآموز رشته طراحی دوخت سیستمی برای تربیت هنرآموز نداریم، یکی از درخواستهای ما از دولت و مجلس خصوصاً در برنامه هفتم توسعه این است که کمک کنند بخشی از آموزشکدهها به آموزش و پرورش بازگردد.
مدیرکل دفتر آموزشهای فنی حرفهای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که آیا برای آموزش مهارت به دانش آموزان با سازمان فنی و حرفه ای وارد مذاکره شدید و آنها حاضر به همراهی با این وزارتخانه برای آموزش مهارت به دانش آموزان هستند؟ متذکر شد: در این زمینه تفاهمنامههایی وجود دارد، برای اجرای برنامه ایران مهارت و اجرای شاخه کاردانش از ظرفیت سازمان فنیوحرفهای استفاده میشود.
وی متذکر شد: بحث آموزش یک مهارت به دانشآموزان شاخه نظری حداقل از زمان تصویب قانون وزارت آموزش و پرورش مطرح بوده اما به دلایل پیشگفته، تاکنون محقق نشده است.
انتهای پیام/
منبع : خبرگزاری تسنیم
پایان انحصار آمریکا در گردهافشانی با پهپادهای ایرانی!
ربودن دختر ۱۷ساله توسط خواستگار شرور در تهران!
ماجرای سنگاندازی برای واردات واگنهای متروی تهران چیست؟
رویه غلط سازمان محیط زیست برای توسعه "قرقهای شکار"
ساخت پهپادهای آشیانهدار توسط یک شرکت دانشبنیان
حل مشکلات ۱۲ساله تملکات ملکی پروژه روددره فرحزاد
آغاز اجرای طرح "نور" برای برخورد با ناهنجاریهای اجتماعی
شناسایی ۷۹ مبتلا به وبا در سال گذشته/کاهش چشمگیر آمار بیماری
طرح کالا برگ فجرانه در ایستگاه پایانی
التیام سریعتر زخمهای دیابتی با کمک پانسمان نانویی
۳ میدان میوه و ترهبار در جنوب تهران احداث میشود
مشکلات واگنهای مترو با ورود رئیسجمهور حل میشود؟
تقویت دانش لازمه مدیریت سرمایه انسانی
امتحانات شبه نهایی دانشآموزان دهم و یازدهم از دوشنبه
ورود واگنهای مترو امسال منتفی نیست
ثبتنام رسمی برای دریافت مشوقهای سربازی از ۱۵ اردیبهشت
چند درصد از زائران حج تمتع امسال زنان هستند؟
افزایش ۳۰۰ درصدی برداشت میگو از مزارع خاکی پرورش میگو
انتقاد بهزیستی از کمکاری مسئولان شهری در قبال معلولان
ربودن دختر ۱۷ ساله توسط خواستگار شرور در تهران!
"زورگیران مسلح اتوبان صدر" دستگیر شدند
"برقی شدن پایتخت" فروردین پاک تهران را همیشگی میکند
فوت ۱۶۸ نفر در حوادث ویژه هفته گذشته/ ۱۵۹۴ مصدوم در تصادفات
احتمال تغییر زمان آغاز سال تحصیلی
استخدام ۱۰۰۰۰ معلم ورزش در سال ۱۴۰۳/ دانشآموزان موفق رشتههای ورزشی بدون کنکور معلم میشوند
غربالگری اختلالات یادگیری دانشآموزان دبستانی بعد از تعطیلات عید
کشف ۳۴۲ عدد لوازم خانگی قاچاق در خیابان فدائیان اسلام
ترخیص خودروهای توقیفی به مناسبت نیمه شعبان
توصیههای پلیس درپی هشدار هواشناسی/ سفر غیرضروری نروید
صفر تا صد میزان افزایش عوارض ساختمانی، طرح ترافیک و پارک حاشیهای در سال ۱۴۰۳